نوشته شده توسط : نینی مایند

آیا می‌دانید زایمان در آب چیست و چه فوایدی دارد؟ امروزه در ایران بسیاری از زنان باردار به خاطر ترس از زایمان طبیعی، به زایمان سزارین روی آورده‌اند اما فواید زایمان طبیعی آنقدر زیاد است که نمی‌توان آن را انکار کرد. زایمان در آب یکی از روش‌های زایمان می‌باشد که امروزه مورد توجه قرار گرفته است. این نوع زایمان به صورت طبیعی در آب گرم انجام می‌شود و همانطور که زن باردار تمام مراحل طبیعی یک زایمان را طی می‌کند، وجود آب به او احساس آرامش و کاهش درد را می‌دهد. البته فراموش نکنید که حتما باید در این باره با متخصصان مشورت کرده و به توصیه‌های آنان عمل نمایید.

 منبع: زایمان در آب چه فوایدی دارد؟

زایمان در آب چیست؟

یکی از روش‌های زایمان طبیعی که با آسیب‌های کمتری همراه است، زایمان درآب نام دارد. در این نوع زایمان مادر درد کمتری را احساس می‌کند و سریع‌تر و راحت‌تر می‌تواند فرزند خود را به دنیا بیاورد.

معمولا در نوع معمولی و رایج زایمان طبیعی به دلیل خشکی هنگام زایش، درد مادر بسیار زیاد است و به لگن و رحم بالاترین فشار وارد می‌شود اما در زایمان طبیعی در آب به دلیل مرطوب بودن دهانه رحم فرایند زایمان راحت‌تر است و درد مادر به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. همچنین چون در این نوع زایمان بدن مادر در حالت شناور قرار دارد، فشار کمتری به لگن و رحم او وارد می‌شود.

قبل از زایمان طبیعی در آب حتما باید توسط ماما آموزش ببینید، جلسات آموزشی شما حدودا 8 جلسه است و از ماه پنجم بارداری آغاز می‌شود. این جلسات به منظور بالا بردن اطلاعات درباره مراقبت‌های بارداری و زایمان برگزار می‌شوند. در این جلسات نکات مهمی درباره تغذیه، نرمش، مراقبت‌ها و… گفته می‌شود که دانستن آن برای تمام مادران باردار ضروری است.

 

مدل  های مختلف زایمان در آب

زایمان در آب به دو روش انجام می‌شود. در روش اول تمام مراحل زایمان طبیعی در آب انجام می‌گردد، یعنی فرایند زایمان‌درآب اتفاق می‌افتد و بچه هم در آب متولد می‌شود. در روش دوم که لیبر در آب نام دارد و بیشتر در کشورهای اروپایی رایج است، مراحل اولیه تحمل درد در آب اتفاق می‌افتد و تولد نوزاد بیرون از آب انجام می‌شود، یعنی مادر برای زایش اصلی از آب خارج می‌شود. این روش مشکلاتی که ممکن است در روند زایمان در آب پیش بیاید را به حداقل می‌رساند.

 

فوائد و مزایای تولد در آب

زایمان در آب مثل تمام روش‌های دیگر دارای فواید و معایب مخصوص به خودش است. در این قسمت به بررسی فواید و معایب این نوع زایمان می‌پردازیم تا شما با اطلاع کامل بتوانید درباره زایمان خود تصمیم بگیرید.

1. این نوع زایمان تمام فواید زایمان طبیعی را دارد.
2. در این نوع زایمان نیاز به بیهوشی نیست و مادر می تواند در لحظات اولیه تولد، کودک خود را در آغوش بگیرد.
3. این نوع زایمان در لحظات اولیه برای کودک محیطی را شبیه به کیسه آمونیاک می‌سازد.
4. آب با ریلکس کرد اعضای بدن مادر باعث بهبود جریان خون در بدن او می‌شود.
5. فشار خون کاهش می‌یابد.
6. در این شکل از زایمان استرس مادر بسیار کم و آرامش او بسیار زیاد است.
7. زایمان در آب باعث ترشح هورمون اندروفین می‌شود که یک نوع مسکن طبیعی است و درد را تسکین می‌دهد.
8. اکسیژن بیشتری به نوزاد می‌رسد.
9. نوزاد راحت‌تر و سریع‌تر به دنیا می‌آید.
10. دهانه رحم راحت‌تر باز می شود و احتمال پارگی پرینه (ناحیه بین مقعد و واژن) کاهش می‌یابد.

 

معایب و خطرات زایمان در آب

1. اگر بند ناف کودک پیچ بخورد، ممکن است نوزاد در آب نفس بکشد و آب به ریه‌هایش ورود پیدا کند. البته این اتفاق بسیار نادر است چون نوزادان تا زمانی که در معرض اکسیژن قرار نگیرند، نفس نمی‌کشند.
2. اگر در محیط وان آب بهداشت رعایت نشود، مادر و کودک هر دو به عفونت مبتلا خواهند شد.
3. اگر آب وان خنک یا سرد باشد، نوزاد به هیپوترمی مبتلا خواهد شد.
4. ممکن است در تنظیم دمای بدن نوزاد مشکل ایجاد شود.
5. امکان دارد مشکلاتی مربوط به بند ناف پیش بیاید.
6. مادر در استفاده از مسکن‌ها محدودیت دارد.
7. اگر کودک آب را ببلعد یا در آن نفس بکشد، به مشکلات مغزی و یا الکترولیت دچار خواهد شد.

نکته: توجه داشته باشید که اگر فقط فرایند تحمل درد را در وان آب طی کنید و برای تولد بچه از آب بیرون بیایید، بسیاری از این مشکلات پیش نخواهند آمد. برای کسب اطلاع از مشاوره کودک کلیک کنید.

 

در چه شرایطی زایمان در آب مناسب نیست؟

-چند قلو بودن بچه
-نچرخیدن جنین
-زایمان زودرس
-درشتی بچه
-سن کم یا زیاد مادر
-ابتلا به برخی بیماری‌ها مثل دیابت، فشار خون یا تبخال تناسلی
-عدم علاقه و عادت مادر به آب
-بالا بودن مکونیوم
-پره اکلامپسی

 

برای دریافت مشاوره در زمینه زایمان در آب در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا امکان خفه شدن نوازد هنگام زایمان در آب وجود دارد؟

این احتمال وجود دارد اما بسیار بسیار کم است چرا که جنین در لحظات اولیه پس از تولد نفس نمی‌کشد و ریه‌هایش هم هنوز باز نشده؛ یعنی علائم حیاتی او به نحوی است که گویی هنوز در رحم قرار دارد.

آیا زایمان در آب بهداشتی است؟

شما باید درباره محیط زایمان بسیار دقت عمل به خرج دهید. توجه کنید که وان با شوینده‌های غیرسمی پاک شده باشد، آب تمیز و فیلتر شده به کار گرفته شود و اگر آب آلوده به مدفوع شد حتما تعویض گردد.

منبع: زایمان در آب چه فوایدی دارد؟



:: برچسب‌ها: زایمان در آب چه فوایدی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

تعیین زمان زایمان با توجه به عوامل مختلف تعیین می‌شود. تفاوت وضعیت بیولوژیک بدن خانم‌ها سبب می‌شود که فرایند بارداری و طول دوره آن به شکل‌های مختلفی اتفاق بیافتد. به طور معمول گذشت تقریبی 40 هفته از زمان اولین روز عادت ماهانه در زنان زمان مناسب برای زایمان و وضع حمل است؛ اما همانطور که اشاره شد، تفاوت سیستم بدن زنان زمینه ساز طول مدت زمان متفاوت برای وضع حمل و زایمان می‌شود. اگر شما جزو آن دسته از مادران بارداری هستید که مشتاقانه روزها را می‌شمارند تا زمان تقریبی زایمان خود را بدانند پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را به دقت بخوانید تا بتوانید زمان تقریبی زایمان خود را تخمین بزنید. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

منبع: تعیین زمان زایمان و نحوه محاسبه تاریخ زایمان

 روش های تشخیص و تعیین زمان زایمان

روش‌های زیر می‌تواند به  شما کمک کند تا بتوانید زمان زایمان خود را تعیین کنید.

 آخرین تاریخ عادت ماهانه

تاریخ بارور شدن تخمک‌ها به آسانی قابل تشخیص نیست، زیرا ممکن است در طول دوره زمانی که رحم شرایط تخمک گذاری را دارد تنها با یک تماس و رابطه جنسی، تخمک‎ها بارور شوند و برای تعدادی دیگر در طول چند تماس جنسی قابلیت بارور شدن تخمک‌ها فراهم شود. زیرا امکان دارد اسپرم‌ها تا زمان تماس با تخمک یک یا دو روز در لوله‌های رحم باقی بمانند، پس از این تماس، ممکن است تخمک بارور و سلول تخم تشکیل شوند.

با این تفاسیر تشخیص زمان دقیق لقاح میسر نخواهد بود و در نتیجه تعیین زمان زایمان بر اساس تاریخ اولین روز عادت ماهانه مطرح می‌شود. البته تعیین زمان زایمان قطعی نخواهد بود، بلکه با احتمال زیادی امکان وضع حمل در تاریخ مشخص شده اتفاق خواهد افتاد. در مورد زنانی که فاصله زمانی قاعدگی آن‌ها به طور متوسط ۲۸ روز است، بارور شدن تخمک حدود دو هفته پس از اولین روز آخرین عادت ماهانه اتفاق می‌افتد. به همین دلیل، گفته می‌شود که بارداری از تاریخ شروع آخرین عادت ماهانه بین ۳۸ تا ۴۰ هفته طول می‌کشد. کاملا مشخص است که مشخص کردن تاریخ زایمان بر اساس عادت ماهانه برای خانم‌هایی کاربرد دارد که چرخه قاعدگی آن‌ها منظم است اما زنانی که دارای عادت های نامنظم در چرخه عادت ماهانه خود هستند به ندرت می‌توانند از این روش استفاده کنند.

سونوگرافی

نامنظم بودن چرخه قاعدگی زنان، فراموش کردن تاریخ اولین روز قاعدگی و همچنین بارداری ناخواسته در دوران شیردهی مهمترین عواملی هستند که لزوم تعیین تاریخ دقیق زایمان را براساس روش سونوگرافی فراهم می‌آورند. سونوگرافی سه ماهه اول بارداری روشی کاملا مناسب برای خانم‌هایی است که دوست دارند تاریخ دقیق زایمان خود را بدانند. روش کار متخصص سونوگرافی این است که با اندازه ‌گیری ابعادی از بدن جنین مثل اندازه‌ گیری طول سر تا باسن جنین، قطر خاصی از سر جنین و قطر ساک بارداری تخمینی از سن بارداری به دست می‌آورد. متخصصین زنان و زایمان معتقد هستند که دقت سونوگرافی سه ماهه اول بارداری برای تخمین مدت زمان بارداری و وضع حمل به مراتب بیشتر از سونوگرافی‌های زمان‌های بعدی است.

معاینه شکم

در برخی مواقع بر حسب معاینه شکم و اندازه گیری رحم می‌توان سن بارداری را تخمین زد. احتمال خطا در این روش در مقایسه با روش‌های سونوگرافی سه ماهه اول بارداری، یا محاسبه زمان زایمان بر اساس چرخه قاعدگی بیشتر است. دلیل این خطا را می‌توان به موارد چون بارداری چند قلو، الیگوهیدرآمنیوس، پلی‌هیدرآمنیوس و بزرگ یا کوچک بودن جنین نسبت داد.

در صورتی که سونوگرافی در دسترس نباشد و یا مادر تاریخ اولین قاعدگی خود را فراموش کرده باشد می‌توان از روش معاینه شکم برای تخمین سن بارداری استفاده کرد. برای آشنایی با علائم زایمان کلیک کنید.

بهترین روش تعیین دقیق زمان زایمان

برای تعیین دقیق زمان زایمان خود می‌توانید از یک مشاور در زمینه زنان و زایمان کمک بگیرید، این گونه با توجه به اطلاعاتی که از شما دریافت می‌شود و همچنین درصورت نیاز با استفاده از سنوگرافی و وضعیت جنین زمان دقیق زایمان شما مشخص می‌شود، گاهی بعضی از خانم‌ها در شرایطی قرار دارند که امکان دارد نوزاد آن‌ها زودتر یا دیرتر ازموعدی که خودشان تخمین می‌زنند به دنیا بیاید؛ بنابراین امکان دارد آنچه خودتان محاسبه کرده‌اید دقیق نباشد پس برای تعیین دقیق زمان زایمان و کاهش استرس در این زمینه بهترین راهکار ارتباط با یک متخصص مشاور است.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا روش های تخمین سن بارداری دقیق هستند و در تاریخ مشخص شده زایمان اتفاق می افتد؟

به‌طورکلی، محاسبه‌های مربوط به تاریخ زایمان همیشه تخمینی است و تعداد کمی از زنان در تاریخ دقیق و مشخص‌شده زایمان می‌کنند. زایمان شما ممکن است دو هفته قبل یا بعد از تاریخ تعیین‌شده صورت گیرد.

نحوه محاسبه تاریخ زایمان برا اساس چرخه قاعدگی چگونه می باشد؟

برای تعیین زمان تقریبی زایمان می‌توان به این روش عمل کرد. با توجه به اینکه مدت زمان بارداری به طور معمول 40 هفته یا 280 روز است از شروه آخرین قاعدگی خود 280 روز یا 40 هفته جلو بروید. زمانی که بدست می‌آید به طور تقریبی تاریخ وضع حمل و زایمان شما خواهد بود. روش دیگر این است که پس از نوشتن زمان آخرین قاعدگی خود 7 روز به آن اضافه نمایید و سه ماه از ماه کم کرده و یک سال به سال اضافه کنید

آیا عقب افتادگی قاعدگی در زنان می تواند روش مطمئنی برای تعیین سن بارداری باشد؟

این روش ساده ترین روشی است که خانم‌ها می‌توانند از بارداری خود مطلع شوند و بر اساس آن تاریخ تقریبی برای زایمان خود مشخص نمایند. البته در نظر داشته باشید این روش بیشتر برای خانم‌هایی کاربرد دارد که از چرخه قاعدگی منظمی برخوردار هستند.

منبع: تعیین زمان زایمان و نحوه محاسبه تاریخ زایمان



:: برچسب‌ها: تعیین زمان زایمان و نحوه محاسبه تاریخ زایمان ,
:: بازدید از این مطلب : 231
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

بی اختیاری مدفوع در کودکان بیماری بسیار شایعی است که شاید فرزند شما هم با آن درگیر شده باشد. بی‌اختیاری مدفوع به زمانی گفته می‌شود که کودک نمی‌تواند مدفوع خود را کنترل کند؛ و دفع در شرایط و محل نامناسب اتفاق می‌افتد. مشکلات جسمی و روحی بسیاری می‌توانند باعث بی اختیاری مدفوع در کودکان بشوند. اما باید بگوییم که فرزند شما تنها کسی نیست که درگیر این مشکل شده است. بی‌اختیاری مدفوع یک بیماری شایع در کودکان است؛ و راه‌های بسیاری برای درمان دارد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که این مشکل می‌تواند اعتمادبه‌نفس فرزند شما را تحت‌تأثیر قرار دهد. پس بهتر است در کنار درمان‌های جسمی به شرایط روحی فرزندتان نیز توجه داشته باشید. حتما اگر بی اختیاری مدفوع در کودکان خود مشاهده کردید، حتما برای مشاوره کودک اقدام کنید.

منبع: بی اختیاری مدفوع در کودکان

بی اختیاری مدفوع در کودکان

بی اختیاری مدفوع در کودکان به شرایطی گفته‌می‌شود که کودک توانایی کنترل حرکات روده خود را نداشته باشد. و ممکن‌است در زمان‌ها و مکان‌های نامناسب مدفوع خود را دفع کند. کودکان مبتلا به بی‌اختیاری مدفوع عمدتاً به طور کامل مدفوع را تخلیه نمی‌کنند و فقط کمی مدفوع از آن‌ها دفع یا به‌اصطلاح نشت می‌کند. به همین خاطر دیدن مدفوع در لباس زیر کودک یکی از مهم‌ترین نشانه‌هایی است که باید به شما راجع به این مسئله خبر بدهد.

یکی از نکاتی که در تشخیص بی‌اختیاری مدفوع به‌عنوان یک اختلال باید به آن توجه داشت سن کودک است. فرزند شما باید حداقل 4ساله شده‌باشد یا به‌عبارت‌دیگر آموزش توالت‌رفتن را کامل پشت سر گذاشته باشد تا بتوانیم در مورد وجود این مشکل در او صحبت کنیم. نکته جالب‌توجه این است که بنا به دلایل نامشخصی بی‌اختیاری مدفوع در پسران نسبت به دختران شایع‌تر است.

انواع بی اختیاری مدفوع کودکان

علل مختلفی برای بی‌اختیاری مدفوع کودکان مشخص شده است. بر اساس هر کدام از این علت ها انواع بی اختیاری مدفوع از نظر متخصصان در ادامه شرح داده‌ایم.

بی‌اختیاری مدفوع اولیه

برخی از کودکان به طور ژنتیکی و مادرزادی توانایی کنترل حرکات روده خود را ندارند؛ و در نتیجه دچار بی اختیاری مدفوع می‌شوند. ناهنجاری‌های نظیر آنورکتال، مشکلات ستون فقرات و بیماری هیرشپرونگ می‌توانند به طور مادرزادی منجر به بی اختیاری مدفوع در کودکان شوند.

برای آشنایی با نحوه برخورد با کودکان استثنایی کلیک کنید.

بی‌اختیاری مدفوع ثانویه

این دسته از کودکان افرادی هستند که به طور ژنتیکی و مادرزادی مشکلی در کنترل حرکات روده خود ندارد. اما عمدتاً به دلایل روان‌شناختی، آموزش اشتباه توالت‌رفتن، ترس ازرفتن به توالت، یبوست، اسهال  و… دچار بی‌اختیاری مدفوع می‌شوند.

نشانه های بی اختیاری مدفوع در کودکان

بی اختیاری مدفوع در کودکان با نشانه‌هایی مانند موارد زیر بروز پیدا می‌کند.

  • درد شکمی
  • میل به غذا خوردن کاهش می یابد
  • احساس خارش مقعد
  • کاهش فعالیت‌های فیزیکی
  • عفونت مثانه
  • یبوست
  • اسهال

دلایل بی اختیاری مدفوع در کودکان

اختلالات ژنتیکی

بی اختیاری مدفوع کودکان می‌تواند به دلیل برخی از بیماری‌های جسمانی و ژنتیکی اتفاق بیفتد. اختلالاتی نظیر بیماری هیرشپرونگ، اسپینابیفیدا، ناهنجاری‌های آنورکتال و… از جمله علل ژنتیکی هستند که باعث‌می‌شوند تا کودک با مشکل بی‌اختیاری مدفوع به دنیا آمده باشد.

لجبازی کودکان

لجبازی یکی از رایج‌ترین دلایل روانی برای بی اختیاری مدفوع در کودکان است. گاهی اوقات مشکلی در رابطه شما و فرزندتان وجود دارد. این شرایط باعث می‌شود که او برای نشان‌دادن هویت مستقل خود یا جلب‌توجه شما دفع مدفوع را در زمان و مکان نامناسب انجام بدهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شب ادراری کودکان کلیک کنید.

آموزش غلط توالت رفتن

یکی از مهم‌ترین دلایل بی اختیاری مدفوع در کودکان آموزش اشتباه در ارتباط به توالت رفتن است. استفاده از ابزارهای تنبیهی باعث می‌شود تا کودک از توالت رفتن اجتناب کند و از دفع کردن خودداری کند تا جایی که دچار بی‌اختیاری و عدم کنترل بر حرکات روده‌اش شود. برای آشنایی با روش صحیح آموزش دستشویی به کودک کلیک کنید.

یبوست

یبوست مزمن یکی از علل شایع بی‌اختیاری مدفوع است‌. زمانی که کودک دچار یبوست می‌شود، مدفوع خشک و سفت می‌شود و دفع آن دشوار و دردآور است؛ در نتیجه کودک از رفتن به سرویس بهداشتی اجتناب می‌کند. درحالی‌که این وضعیت شرایط را بدتر خواهد کرد. هر چه مدفوع مدت‌زمان بیشتری دفع نشود، سفت‌تر خواهد شد. این مسئله تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که عصب‌های کنترل‌کننده روده از کار می‌افتند و ناگهان مدفوع به شکل نرم و آبکی دفع می‌شود.

راهکارهای درمانی بی اختیاری مدفوع

دارودرمانی

یکی از روش‌ها برای رفع مشکل بی اختیاری مدفوع دارودرمانی است. در این مواقع برای کاهش علائم یا مشکلاتی مانند اسهال و یبوست که منجر به بی اختیاری مدفوع کودکان می‌شود از درمان دارویی استفاده می‌شود. اما از استفاده خودسرانه داروها خودداری کنید و مصرف یا قطع استفاده از دارو را حتماً زیر نظر متخصص انجام دهید. و حتما برای تشخیص به متخصص کودک مراجعه نمایید.

تحریک الکتریکی

تحریک الکتریکی می‌تواند به کنترل حرکات روده کمک کند. در این روش الکترودهایی در کنار عصب‌ها و نقاط مهم کار گذاشته می‌شود. این الکترودها به تحریک و فعالیت عضلات کمک می‌کند.

تمرین عضله

به‌وسیله انجام تمرین‌هایی می‌توان توانایی نگهداری مدفوع را در کودک افزایش داد. اگر عضله کف لگن به‌اندازه کافی تقویت شود می‌تواند یک روش مؤثر برای درمان بی اختیاری مدفوع کودکان باشد. در حقیقت عضله های قوی‌تر توانایی فرزند شما برای نگه‌داشتن مدفوع تارسیدن به مکان مناسب بیشتر خواهد بود.

عمل جراحی

در برخی مواقع مشکل کودک یک مشکل ساختاری است و برای اینکه عملکرد روده بهبود پیدا کند نیاز به جراحی احساس می‌شود. در این شرایط با انجام عمل جراحی مشکل ساختاری روده کودک برطرف می‌شود و کودک توانایی کنترل حرکات روده را به دست می‌آورد.

بی اختیاری مدفوع کودکان و اهمیت مشاوره روان‌شناسی

آموزش صحیح توالت رفتن به کودکان یکی از نکات مهم در تربیت آنهاست. همان‌طور که گفتیم آموزش‌های نامناسب در این زمینه می‌تواند به مشکلاتی مثل بی اختیاری مدفوع بیانجامد. به‌علاوه دفع ناگهانی مدفوع می‌تواند مشکلات روحی بسیاری را برای فرزند شما به همراه داشته باشد. این مشکل باعث احساس خجالت و ناراحتی آنها خواهد شد. به دنبال این احساس ممکن است کودک تصاویر منفی از خود در ذهنش شکل بدهد. بسیاری از مواقع این تصاویر در ذهن کودک باقی مانده و باورهای بنیادی او را شکل می‌دهند. به همین خاطر بسیار مهم است که علاوه بر درمان‌های جسمی شرایط روحی فرزندتان را نیز در نظر بگیرید. برای این کار بهترین راه‌حل این است که از یک روان‌شناس کودک کمک بخواهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی اختیاری مدفوع در کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

بهترین درمان برای بی اختیاری مدفوع در کودکان چیست؟

بهترین درمان باتوجه‌به مسائل زیادی مثل دلیل و شدت مشکل مشخص می‌شود. به همین خاطر در اولین قدم بهتر است مشکل فرزندتان را با یک متخصص در میان بگذارید.

منبع: بی اختیاری مدفوع در کودکان



:: برچسب‌ها: بی اختیاری مدفوع در کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 214
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

تست های بارداری خانگی و غیر خانگی به منظور اطلاع از وضعیت بارداری و یا عدم باردای تهیه می‌شود. مطمئن‌ترین روش برای اطلاع از وضعیت بارداری روش‌های غیر خانگی است که وضعیت حاملگی فرد با انجام آزمایش خون و یا ادرار مشخص می‌شود و احتمال خطا در آن بسیار کم است. البته علاوه بر روش‌های غیر خانگی تشخیص بارداری، روش‌های خانگی هم وجود دارد. از رایج‌ترین تست‌های خانگی بارداری، بی بی چک می‌باشد که معمولا با خطای کمی همراه است و بیشتر افراد برای تست اولیه بارداری از آن استفاده می‌کنند. برای آشنایی با علائم بارداری کلیک کنید.

منبع: تست بارداری خانگی و غیر خانگی

تست های بارداری خانگی

عقب افتادن تاریخ عادت ماهانه، از علائم جدی بارداری است. سعی کنید ابتدا تا تاریخ بعدی شروع عادت ماهانه خود منتظر بمانید و چنانچه پریود نشدید، برای تشخیص بارداری و یا عدم بارداری اقدام کنید. فردی که چند هفته از شروع سیکل قاعدگی او گذشته است، می‌تواند برای تشخیص بارداری و یا عدم بارداری ابتدا از روش‌های رایج خانگی برای این امر استفاده کند.

از رایج‌ترین و ارزانترین روش‌های خانگی تشخیص بارداری، استفاده از بی بی چک می‌باشد. این نوع از تست‌های بارداری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با تشخیص میزان هورمون بارداری(HCG) در ادرار، وضعیت بارداری و یا عدم بارداری را مشخص می‌کند. برای آشنایی بیشتر با زمان افزایش هورمون HCG کلیک کنید.

چه زمانی از بی بی چک استفاده کنیم؟

متخصصان این امر توصیه می‌کنند که برای دریافت نتیجه درست از آزمایش بی بی چک بهتر است این تست خانگی بارداری، پنج روز تا یک هفته پس از گذشت تاریخ عادت ماهانه انجام شود. انجام تست بارداری بی‎بی‌چک زودتر از این زمان ممکن است دارای نتیجه منفی و یا مثبت کاذب باشد. برای آشنایی با نشانه های بارداری پوچ کلیک کنید.

اگر زمان پریود خود را نمی‌دانید، بهتر است تست بیبی‌چک را پس از گذشت 14 روز و یا سه هفته بعد از رابطه جنسی محافظت نشده‌ای که داشته‌اید و پس از آن مشکوک به بارداری می‌باشید، انجام دهید.

لازم است اشاره کنیم که تست بی بی چک میزان هورمون بارداری (هورمون hCG ) را در ادرار شما می‌سنجد. پس برای دریافت نتیجه درست بهتر است این آزمایش را در اولین ادرار صبحگاهی انجام دهید. دلیل این موضوع این است که میزان هورمون بارداری در ادرار صبحگاهی به بیشترین میزان خود می‌رسد. 

چگونه از کیت های بارداری خانگی استفاده کنم؟

برای تشخیص بارداری به کمک کیت های بارداری خانگی و یا همان تست بی بی چک، باید مقداری از ادرار صبحگاهی خود را درون ظرف یکبار مصرف جمع‌آوری کنید. بی بی چک را درون ادرار خود قرار دهید. البته برخی از بی بی چک‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فقط کافی است آن‌ها را زیر جریان ادرار خود بگیرید و دیگر نیازی به جمع‌آوری ادرار در یک ظرف نخواهید داشت.

میزان انتظار برای دریافت نتیجه معمولا بر روی بسته‌بندی بی بی چک‌ها نوشته می‌شود و کوتاهتر از این زمان و بیشتر از آن نشان دهنده جواب درست نیست. معمولا زمان انتظار برای دریافت نتیجه بی بی چک، 5 دقیقه است. بعد از گذشت این بازه زمانی می‌توانید از نتیجه بارداری و یا عدم بارداری خود مطلع شوید.

نحوه تحلیل نتیجه آزمایش بی‌بی‌چک

در داخل جعبه‌ها و کیت‌های خانگی تشخیص بارداری، معمولا یک برگه راهنما نیز وجود دارد که در این برگه نحوه استفاده و تحلیل نتیجه تست بی‌بی‌چک توضیح داده شده است.

در صورتی که پس از انجام آزمایش بی بی چک، در محدوده T و C دو خط نمایان شود، به این معنی است که نتیجه باردای شما مثبت می‌باشد. نمایان شدن یک خط در محدوده C به معنای این است که جواب آزمایش شما منفی است.

در نظر داشته باشید که در صورتی که هیچ خطی در محدوده T و C ظاهر نشود و یا فقط در محدوده T ظاهر شود، به این معنی است که شما باید تست بارداری بی‌بی‌چک را دوباره امتحان کنید. این نتیجه یا به دلیل خراب بودن کیت نمایان می‌گردد و یا شما تست را اشتباه انجام داده‌اید. برای آشنایی بیشتر با بی بی چک کلیک کنید.

آیا تست بارداری خانگی خطا دارد؟

تست باردای با بی بی چک ممکن است با خطا نیز همراه باشد و نتیجه را یا مثبت کاذب و یا منفی کاذب نشان دهد. منفی کاذب بودن نتیجه بی بی چک به این معنا است که شما باردار هستید، ولی بی بی چک به شما می‌گوید که باردار نیستید. 

در حالت برعکس نیز نتیجه مثبت کاذب به این معنا است که تست بی‌بی‌چک نتیجه مثبت را به شما نشان می‌دهد، در حالی که شما باردار نیستید. 

از جمله مواردی که بر روی نتیجه تست بی‌بی‌چک تاثیر می‌گذارد، مصرف برخی داروهاست. اگر قصد دارید برای تشخیص بارداری از آزمایش ادراری استفاده کنید، سعی کنید از نوشیدن آب زیاد بپرهیزید تا ادرار شما رقیق نشود. معمولا برای انجام این آزمایش و دریافت نتیجه دقیق نیز ادرار صبحگاهی بهتر می‌باشد. برای اطمینان از نتیجه بارداری بهتر است آزمایش خون انجام دهید. برای آشنایی بیشتر با نشانه های منفی کاذب تست بارداری کلیک کنید.

تست های بارداری غیر خانگی

در صورتی که نتیجه تست بارداری خانگی برای شما مثبت بود، می‌توانید برای کسب اطمینان از نتیجه بارداری و تشخیص سن بارداری، آزمایش خون انجام دهید. از طرفی دیگر انجام آزمایش خون در دوران بارداری نشان دهنده موارد بسیاری از جمله وضعیت سلامتی مادر و جنین نیز خواهد بود.

کاربرد آزمایش خون بارداری

آزمایش خون بارداری با عنوان آزمایش بتا نیز شناخته می‌شود. خانم‌هایی که مشکوک به بارداری هستند و یا نتیجه تست بارداری آن‌ها به روش‌های خانگی از جمله تست بی‌بی‌چک مثبت بوده است، می‌توانند برای کسب اطمینان اقدام به انجام آزمایش خون کنند.

البته انجام آزمایش خون برای تمامی کسانی که تست بارداری آن‌ها به کمک بی بی چک مثبت بوده است، الزامی می‌باشد؛ چراکه تست خون بارداری علاوه بر تشخیص بارداری و با عدم بارداری، دیگر موارد شامل حامگی خارج رحمی، بارداری‌هایی با احتمال سقط جنین، غربالگری‌های جنینی در دوران بارداری و … را  نیز مشخص می‌کند.  

چه زمانی باید اقدام به انجام آزمایش خون بارداری کرد؟

در صورتی که از دوره پریود شما چند روز گذشته بود و قصد داشتید از وضعیت بارداری و یا عدم بارداری خود مطلع شوید و یا به تشخیص پزشک مشکوک به بارداری خارج از رحمی بودید و همینطور زمانی که باید یک دوره دارویی را آغاز کنید، می‌توانید به جای تست بارداری آزمایش خون بارداری را انجام دهید.

در آزمایش خون بارداری، میزان دقیق هورمون بارداری HCG در خون مشخص می‌شود. میزان این هورمون در زمان بارداری از حد مشخصی بالاتر می‌رود. هورمون بارداری توسط سلول‌هایی که در تشکیل جفت نقش دارند، تولید می‌شود. بنابراین وجود آن نشان دهنده بارداری فرد است.

برای انجام آزمایش خون بارداری، باید توسط آزمایشگاه پذیرش شوید تا با انجام خون‌گیری، نتیجه آزمایش شما توسط دستگاه‌های پیشرفته مورد آزمایش قرار گیرد. جواب این آزمایش دقیق و کامل می‌باشد.

برای اطلاع از نکات دوران بارداری کلیک کنید.

آیا آزمایش خون بارداری خطا دارد؟

لازم است این موضوع را همیشه به یاد داشته باشید که هیچ آزمایشی به صورت صد درصد درست نیست و همیشه یک درصد احتمال خطا وجود دارد. در آزمایش خون بارداری نیز ممکن است نتیجه آزمایش مثبت کاذب و یا منفی کاذب باشد. 

تشخیص این موضوع بر عهده پزشک متخصص است. در برخی موارد مصرف برخی داروها همچون داروهای باروری و داروهای افزایش قدرت جنسی، می‌تواند باعث تغییر میزان هورمون بارداری در خون شود و در نهایت باعث نادرست شدن جواب آزمایش گردد.  برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

چنانچه جواب آزمایش مثبت باشد اما فرد دارای علائم بارداری نباشد، پزشک انجام برخی آزمایشات دیگر را برای فرد تجویز می‌کند. 

  • نتیجه مثبت کاذب : فرد باردار نیست و هیچگونه علائم بارداری ندارد اما جواب آزمایش او مثبت است.
  • نتیجه منفی کاذب : فرد دارای علام بارداری است، اما نتیجه آزمایش او منفی می‌باشد. انجام زود هنگام آزمایش خون و تست بارداری می‌تواند باعث ایجاد نتیجه منفی کاذب شود. 

برای دریافت مشاوره در زمینه تست های بارداری خانگی و غیر خانگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: تست بارداری خانگی و غیر خانگی



:: برچسب‌ها: تست بارداری خانگی و غیر خانگی ,
:: بازدید از این مطلب : 223
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

سینه خیز رفتن نوزاد یکی از اولین حرکات نوزادان است که نشان‌دهنده رشد سالم آنان می‌باشد. اولین جست و خیز کودک برای کشف محیط اطرافش با وارونه‌شدن به سمت شکم و تکان‌دادن دست و پاها همراه است. در ابتدا کودک نسبت به حرکت خویش اختیار چندانی ندارد و به طور غیر ارادی اقدام به تکان دادنشان می‌کند. اما کم کم نسبت به حرکات خود  کنترل بیشتری اعمال کرده و قادر به حفظ تعادل خود خواهد بود. برخی از مادران نسبت به سینه خیز رفتن نوزاد خود حساس هستند و اگر کوچک‌ترین وقفه زمانی رخ دهد و سینه خیز رفتن نوزاد با تاخیر انجام گیرد، دچار نگرانی می‌شوند. با آگاهی از علل به تعویق افتادن و راه‌های تشویق کودک می‌توانید به فرزند خود در سینه خیز رفتن کمک کنید. برای آشنایی با راه های مراقبت از نوزاد کلیک کنید.

 منبع: سینه خیز رفتن نوزاد | زمان شروع خزیدن نوزاد و کمک به آن

زمان شروع سینه خیز رفتن نوزاد

به طور معمول کودکان از 2 تا 3 ماهگی یاد می‌گیرند که روی زمین غلط بزنند. این غلط زدن در 5 ماهگی پیشرفته‌تر شده و باعث می‌شود نوزاد به شکم خوابیده و شکم خود را روز زمین بکشاند. در واقع غلط زدن پیش نیاز حرکت سینه خیز در نوزاد است. با گذشت ماه پنجم و آغاز ماه ششم، بازوهای کودک توان بیشتری پیدا کرده و او قادر است دست‌های خود را به عنوان تکیه گاه قرار دهد و شکم خود را از سطح زمین بالاتر قرار دهد.

بیشتر بخوانید: نشانه های سلامت نوزاد

علل تاخیر در سینه خیز رفتن کودک

تاخیر در سینه خیز رفتن کودک به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. گذاشتن کودک در گهواره و روروک ربرای مدت زمان طولانی

برای اینکه کودک بتواند عضله‌های مقاوم‌تری داشته باشد باید به اندازه کافی فضا برای حرکت دست و پا فراهم باشد. وقتی کودک در گهواره قرار دارد، نمی‌تواند به آسانی دست و پای خود را حرکت دهد و برای کشف کردن محیط اطراف حرکات آزادانه‌ای داشته باشد.

2. سینه خیز رفتن نوزاد | در آغوش گرفتن بیش از اندازه نوزاد

به صرف اینکه نوزاد نمی‌تواند حرکت کند و این طرف و آن طرف برود، نباید مداوم او را بغل کرد. زیرا در آغوش‌کشیدن بیش از اندازه، روند رشد حرکتی او را کاهش می‌دهد و عضل‌هایش ضعیف می‌مانند.

3. ترس والدین

برخی والدین به خصوص پدر و مادرهای جوان نسبت به اینکه نوزاد به حالت دمر بخوابد، ترس شدیدی دارند و فکر می‌کنند این حالت باعث خفگی نوزاد می‌شود. به همین دلیل سریعا نوزاد را به حالت عادی بر می‌گردانند. با این اقدام والدین، نوزاد از یادگیری مهارت‌های حرکتی مناسب مانند سینه خیز رفتن باز می‌ماند. برای کاهش ترس خود در این زمینه می‌توانید از مشاوره کودک کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

4. سینه خیز رفتن نوزاد | کف پای صاف

اگر کودک دارای کف پای صاف باشد هنگام سینه خیز رفتن به طور نا خودآگاه مچ پای خود را در حالت خمیده قرار می‌دهد. به همین دلیل سینه خیز رفتن و حرکات چهار دست و پا برای او سخت می‌شود.

بیشتر بخوانید: رشد کودک یک ساله

راه‌های کمک به کودک برای سینه خیز رفتن

روش‌های ساده و خانگی برای کمک به سینه خیز رفتن نوزادتان برای کودکانی کاربرد دارند که دچار بیماری‌های زمینه‌ای نیستند و مشکلات جسمی در آن‌ها دیده نمی‌شود. در صورت وجود مشکلات جسمی و بیماری‌های خاص در نوزاد خود حتما از کادر درمانی کمک بگیرید. در ادامه به روش‌های مختلف جهت کمک به سینه خیز کردن کودک اشاره می‌کنیم:

1. بلند کردن سر کودک

یک راه بسیار ساده برای ترغیب کودک به سینه خیز رفتن این است که در حالی که کودک بر روی شکم خوابیده، سر او را به سمت بالا بگیرید. با این حرکت دست و پاها در ارتفاع بیشتری از کف زمین قرار می‌گیرند و می‌توانند حرکات آزادانه‌ای داشته باشند.

2. سینه خیز رفتن نوزاد | ایجاد انگیزه

برای این منظور می‌توانید چند اسباب بازی رنگی در  فاصله کمی از کودک بگذارید و او را به سمت شکم بچرخانید. به نحوی که روبه روی اسباب بازی‌های رنگی قراربگیرد و سعی درگرفتن آن‌ها نماید. این اقدام به ویژه زمانی که اسباب بازی متحرک باشد، نتیجه بخش‌تر خواهد بود.

3. نوزاد را مدت کمتری درون در روروک بگذارید

وقتی کودک در طولانی مدت از روروک استفاده کند و به جهات مختلف حرکت نماید، در فعالیت‌های زمینی مانند سینه خیز رفتن، رشد حرکتی لازم را به دست نمی‌آورد. غلت‌زدن روی زمین کمک زیادی به رشد ماهیچه‌های حرکتی نوزاد می‌کند و روند سینه خیز رفتن را تسریع می‌بخشد.

4. شیب ملایم

یک روش بسیار ساده دیگر برای کمک به نوزادانی که دچار تاخیر در سینه خیز رفتن هستند، این است که آن‌ها را روی یک شیب ملایم قرار دهید. به این ترتیب کودک به سمت پایین سر می‌خورد و دست و پای خود را حرکت می‌دهد (دقت داشته باشید که شیب باید بسیار ملایم و حداقل 20 سانتی متر ارتفاع داشته باشد.)

5. سینه خیز رفتن نوزاد | تمرینات ورزشی سبک

برای اینکه کودک فرایند سینه خیز رفتن را یاد بگیرد، بهتر است ماهیچه‌های حرکتی او را از طریق تمرینات ورزشی سبک تقویت کنید. برای اینکار بهتر است دست و پاهای مخالف را به طور همزمان حرکت دهید.

به منظور دریافت مشاوره در زمینه سینه خیز رفتن نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید. 

 

سوالات متداول

آیا ممکن است تاخیر در سینه خیز رفتن کودک به دلیل مشکلات جسمانی باشد؟ 

بله؛ کف پای صاف، عضلات ضعیف و تاخیر در مراحل رشدی از دلایل جسمانی سینه خیز نرفتن کودک است که در این صورت باید از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

منبع: سینه خیز رفتن نوزاد | زمان شروع خزیدن نوزاد و کمک به آن



:: برچسب‌ها: سینه خیز رفتن نوزاد | زمان شروع خزیدن نوزاد و کمک به آن ,
:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

کاندوم یا کاپوت یکی از وسایل بهداشت جنسی که با هدف پیشگیری از بارداری و جلوگیری از انتقال بیماری‌ها مقاربتی مانند هپاتیت، سوزاک، کلامیدیا، سفلیس و تبخال تناسلی توسط زوجین استفاده می‌شود. در صورت کاربرد صحیح کاندوم می‌توان تا ۹۵درصد از بارداری پیشگیری کرد. کاندوم‌ها در دو نوع مردانه و زنانه در بازار موجود است و در ادامه به بحث پیرامون آن می‌پردازیم. برای آشنایی با سایر روش های جلوگیری از بارداری کلیک کنید.

منبع: کاندوم چیست ؟

از کاندوم چه می‌دانید؟

یک وسیله غلاف مانند که در طول رابطه جنسی استفاده شده و تا میزان زیادی در کاهش انتقال بیماری‌ها مقاربتی و پیشگیری از بارداری موثر است.

کاندوم‌در دو نوع مردانه و زنانه موجود است. کاندوم‌مردانه بیشتر در نوع لاتکس وجود دارد. هم‌چنین در برخی موارد کاندوم مردانه از جنس پلی‌اورتان و پلی‌ایزوپرن نیز دیده می‌شود.

کاندوم‌یا کاپوت از تماس مستقیم آلت تناسلی زن و مرد حین رابطه جلوگیری می‌کند. البته لازم به ذکر است که استفاده ازکاندوم منجر به کاهش لذت جنسی نمی‌گردد.

کاندوم‌اجازه ورود منی که حاوی اسپرم است را به واژن نداده و به این ترتیب از بارداری و بیماری‌ها آمیزشی جلوگیری می‌کند.

به خاطر داشته باشید هیچ‌گاه از یک‌کاندوم دو بار استفاده نکنید زیرا هرکاندوم تنها یک بار قابلیت استفاده کردن را دارد. هم‌چنین استفاده همزمان از دو کاندوم‌زنانه و مردانه منجر به ایجاد اصطکاک بین آن دو شده و با افزایش احتمال پارگی‌کاندوم همراه است، در نتیجه ایمنی و حفاظت کمتری نسبت به یک‌کاندوم ایجاد می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم بارداری کلیک کنید.

کاندوم زنانه

کاندوم‌زنانه شاید کمتر به گوش مخاطب رسیده باشد. این‌کاندوم به شکل یک کیسه از جنس پلی‌اورتان به طول ۱۷ سانتی‌متر است و داخل واژن قرار می‌گیرد.

کاندوم زنانه نسبت  به نوع مردانه ضخامت کمتری داشته و در نتیجه رابطه جنسی لذت‌ بخش‌تری را برای زوجین فراهم می‌کند. هم‌چنین قیمت کاندوم زنانه بالاتر است.

یک سمت کاندوم زنانه بسته بوده و داخل واژن قرار گرفته و طرف دیگر آن باز است و حلقه‌های آن در اطراف واژن قرار می‌گیرد. برای پیشگیری از گیر کردن کاندوم داخل واژن در سمت بسته آن، حلقه انعطاف‌پذیری وجود دارد.

این دسته از کاندوم‌ها حساسیت کمتری ایجاد کرده، احتمال بروز بارداری هنگام استفاده از آن‌ها ۲۱درصد است و ۸ساعت قبل از رابطه داخل واژن قرار می‌گیرد.

کاندوم مردانه

استفاده از کاندوم‌مردانه رایج‌تر بوده، در جنس‌های لاتکس، پلی‌ایزوپرن و پلی‌اورتان موجود است. احتمال بروز بارداری هنگام استفاده از آن ۱۸درصد است.

کاندوم‌مردانه به شکل یک کیسه نازک لوله‌مانند بوده که در حالت نعوظ روی آلت تناسلی کشیده می‌شود و از ورود منی و اسپرم به داخل واژن حین رابطه جلوگیری می‌کند.

کاندوم‌های مردانه به علت تنوع بالا محبوب‌تر هستند و رضایت جنسی را بالا می‌برد. کاندوم تاخیری، خاردار، برقی، عروسکی، شیاردار، کلاسیک، معطر و کاندوم دهانی از انواع کاندوم‌های مردانه هستند.

کاندوم تاخیری

یک درمان موثر برای مردانی که مشکل زودانزالی دارند، استفاده از کاندوم‌تاخیری است.

بنزوکائین به عنوان ماده تاخیری در نوک کاندوم قرار داشته و با استفاده صحیح ازکاندوم، نوک آلت تناسلی با بنزوکائین آغشته شده و اعصاب این ناحیه را بی‌حس می‌کند و به این ترتیب زمان رابطه و ارضا مرد را افزایش می‌دهد.

کاندوم برقی

استفاده از این کاندوم برای کسانی که مشکل نعوظ دارند، توصیه می‌شود. به این صورت که با وارد کردن تکانه‌ها الکتریکی خفیف به آلت تناسلی مرد منجر به بالا رفتن قدرت نعوظ می‌شود.

هم‌چنین این‌کاندوم باعث افزایش تحریک زنان و زمان رسیدن به ارگاسم و ارضا شدن زنان می‌گردد.

کاندوم خاردار

این‌کاندوم با داشتن زائده‌هایی خارمانند از جنس‌کاندوم لذت جنسی بیشتری را برای زوجین به همراه دارد. لازم به ذکر است کسانی که آستانه درد پایینی دارند و یا واژن آن‌ها آسیب دیده است، از این‌کاندوم استفاده نکنند.

مزایای

دسترسی آسان به کاندوم با قیمت مناسب
استفاده آسان در تمامی سنین
در قدرت باروری زنان تاثیری ندارد.
برخی از انواع کاندوم‌مردانه در صورت کاربرد صحیح در درمان مشکلات زودانزالی و نعوظ موثرند.
علاوه بر پیشگیری از بارداری، در کاهش انتقال بیماری‌ها مقاربتی نیز نقش دارد.

معایب

ممکن است لذت جنسی به علت عدم تماس مستقیم آلت تناسلی زن و مرد کاهش یابد.
استفاده از کاندومی که تاریخ انقضا آن گذشته و یا در اثر برخورد با ناخن یا انگشتر پاره شده، تاثیری ندارد.
ممکن است منجر به بروز حساسیت، سوزش و خارش در زنان شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قرص ضد بارداری کلیک کنید.

روش نگهداری

در جا خشک و خنک و دور از رطوبت، گرما، نور مستقیم آفتاب نگه‌داری شود.

تاریخ انقضا

اگر کاندومی که از بسته بیرون می‌آورید، خشک، چسبنده و سفت باشد احتمالا تاریخ انقضا آن گذشته و باید از کاندوم دیگری استفاده کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: کاندوم چیست ؟



:: برچسب‌ها: کاندوم چیست ؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 232
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

کم شدن حرکات جنین از جمله نگرانی‌های زنان باردار است. اگر در دوران‌بارداری به سر می‌برید، بهتراست با نکاتی راجع به حرکات جنین آشنا بشوید. زیرا حضور جنین در رحم تنها با حرکات او در رحم احساس می‌شود. حرکات جنینی الگوی مشخصی ندارند، اما معمولا ابتدا حرکات ضعیف بوده، سپس حرکات با پیشرفت بارداری قوی‌تر می‌شود. و مجددا در هفته‌های آخر، این حرکات کاهش یافته و ضعیف می‌شوند. کم شدن حرکات جنین در هفته‌های آخر بارداری و نزدیک به زایمان طبیعی است. اما حرکت نکردن جنین یا کم تحرکی جنین در طول بارداری علت‌های مهمی دارد. به هر حال توصیه می‌کنیم با کم شدن حرکات جنین به پزشک خود اطلاع دهید. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

منبع: کم شدن حرکات جنین | کم تحرکی جنین

حرکات جنین از چه زمانی شروع می‌شود؟

اگر بارداری اول خود را تجربه می‌کنید، ممکن است نسبت به سایر زنانی که چندمین تجربه بارداری را پشت سر گذاشته‌اند، دیرتر متوجه حرکات جنین خود شوید. از حدود هفته ۱۶ می‌توانید حرکات خفیف جنین خود را احساس کنید. اکثر مادران به ویژه مادران اول‌زا معمولا از هفته ۲۰ تا ۲۲ بارداری به خوبی متوجه حرکات جنین می‌شوند.

آیا کم تحرکی جنین در بارداری همواره خطرناک است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر، این طور نیست که جنین شما مدام در حال حرکت و تکان خوردن باشد. یکی از مواقعی که حرکات جنین کاهش می‌یابد هنگامی است که جنین در رحم شما خوابیده، بنابراین حرکتی هم احساس نمی‌کنید.

با بزرگ‌تر شدن جنین نیز محیط رحم برای او کوچک‌تر شده و محدود شدن حرکات جنین در هفته‌های آخر و نزدیک به زایمان امری طبیعی است. اما توجه کنید که عدم تحرک جنین و کم تحرکی بیش از حد او خطرناک بوده و ممکن است منجر به مرده‌زایی شود.

برای آشنایی با خطرات بارداری کلیک کنید.

علل کم شدن حرکات جنین

شمارش و زیر نظرگرفتن حرکات جنین برای مادران باردار مهم است. با وجود اینکه کم تحرکی جنین می‌تواند علل خوش‌خیمی داشته باشد، اما در مقابل، کم تحرکی ممکن است علت‌های جدی‌تری داشته باشد و منجر به سقط جنین یا مرده‌زایی گردد. برخی از علل خوش‌خیم و تقریبا بی‌خطر کم شدن حرکات جنین به شرح زیر است.

_ چاق بودن مادر

_ مادر باردار در حالت نشسته یا ایستاده باشد.

_ برخی حرکات فیزیکی خاصی که خانم باردار در حال انجام آن‌هاست.

_ جنین خوابیده یا در حال سکسکه باشد.

_ استعمال سیگار یا داروهای خواب‌آور توسط مادر باردار

دلایل جدی کم شدن یا توقف حرکات جنین عبارتند از:

بندناف دور گردن جنین بپیچد. این یک وضعیت خطرناکی است که کم شدن حرکات جنین در هفته‌های ۲۵، ۳۲ و ۳۹ بارداری را به دنبال دارد.

برای آشنایی با نشانه های پیچیدن بند ناف دور گردن جنین کلیک کنید.

مشکلات مربوط به جفت و رحم که اغلب با بزرگ‌تر شدن جنین اتفاق می‌افتند. ناهنجاری‌های مربوط به جفت و رحم موجب کاهش حرکات جنین در ماه هشتم و نهم بارداری می‌شوند.

کاهش رشد جنین در رحم نیز می‌تواند موجب کم شدن حرکات جنین گردد. کم شدن سرعت رشد جنین می‌تواند به علل گوناگونی از جمله جدا شدن جفت از رحم، انسداد عروق خونی و … باشد.

برای اقدامات سریع حتما نشانه های رشد نکردن جنین را بخوانید.

نحوه پیگیری حرکت های جنین

متخصصان زنان و زایمان به زنان باردار توصیه می‌کنند از هفته ۲۶ بارداری به صورت روزانه حرکات جنین خود را شمارش کنند. به این ترتیب می‌توان کم تحرکی جنین را در اولین زمان ممکن تشخیص داد و از بروز عوارض خطرناک پیشگیری نمود.

جهت پیگیری تعداد حرکات جنین در خانه، یک زمان خاص را انتخاب کرده و شروع به شمارش حرکات جنین کنید. اگر تعداد حرکات جنین در طول یک ساعت به ۱۰ ضربه رسید، خطر کم تحرکی جنین را تهدید نمی‌کند.

حال اگر تعداد ضربه‌های جنین کمتر از ۱۰ بار در ساعت بود، یک میان وعده ترجیحا شیرین میل کرده و به پهلوی چپ دراز بکشید و این تست را در عرض یک ساعت بعدی تکرار کنید. اگر در این زمان ۱۰ حرکت را احساس کردید، وضعیت جنین مناسب است. در غیر این صورت برای بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

روش‌های تشخیصی کم تحرکی جنین

پزشک متخصص با کمک روش‌های زیر به بررسی‌های بیشتر در مورد کم شدن حرکات جنین می‌پردازد.

تست NST

تست بدون استرس یا همان NST به بررسی‌ ضربان قلب جنین و حرکات وی می‌پردازد. در صورتی که این تست با مشکلاتی همراه باشد، ممکن است پزشک شما را به انجام سونوگرافی تشویق نماید.

سونوگرافی سه بعدی

رشد و تکامل جنین و حرکات او به وسیله سونوگرافی سه بعدی یا کالر داپلر بررسی می‌گردد. هزینه این روش کمی بالاست، به همین دلیل در موارد ضروری توصیه می‌شود.

روش‌های افزایش حرکات جنین در منزل

برای افزایش تعداد حرکات جنین می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید.

_ صحبت کردن با جنین

_ تاباندن نور چراغ قوه به شکم

_ ورزش کردن

_ راه رفتن، حرکت کردن، فعالیت داشتن، دراز کشیدن

_ استفاده از یک خوراکی شیرین و سپس به پهلو دراز بکشید.

_ فشار وارد کردن به شکم در حدی که بتوانید جنین خود را احساس کنید

برای دریافت مشاوره در زمینه حرکت نکردن جنین در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: کم شدن حرکات جنین | کم تحرکی جنین



:: برچسب‌ها: کم شدن حرکات جنین | کم تحرکی جنین ,
:: بازدید از این مطلب : 250
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

خوردن دست در نوزاد در برخی از والدین منجر به نگرانی های زیادی می شود. بسیاری از آن‌ها نگران این موضوع‌اند که دست خوردن در نوزادشان تبدیل به یک عادت شود. و در دوران بعدی زندگی یعنی خردسالی و کودکی نیز ادامه یابد. به همین خاطر به دنبال دلیل تکرار این رفتار در نوزاد خود هستند. تا با آگاهی از علت رفتار بتوانند آن را کنترل کنند. اگر شما هم در این باره نگرانی هایی را تجربه می‌کنید، در ادامه مقاله به توضیح نکاتی در مورد علت های خوردن دست در نوازادان خواهیم پرداخت که مطالعه آن می تواند برای شما سودمند باشد. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: خوردن دست در نوزاد | علت و راه جلوگیری از دست خوردن نوزاد

دست خوردن نوزاد

شما دست خوردن را تقریبا در همه نوزادان می‌بینید. این یک واکنش فطری است که درنوزاد برای اکتشاف و آرام کردن خودش انجام می‌دهد. پس جای نگرانی نیست. دیر یا زود شما شاهد محوشدن این رفتار او خواهید شد. اما گاه این رفتار در برخی نوزادا کاهش نمی‌یابد. شما به کمک متخصص با علت یابی این مساله می‌توانید آن را از بین ببرید.

حتما درباره نشانه های سلامت نوزاد بخوانید.

علت های خوردن دست در نوزاد

نوزادان به دلایل مختلفی دست‌هایشان را در دهان خود می گذارند  و از این کار لذت می برند. متخصصان علل مختلفی را برای این رفتار ذکر می‌کنند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

مکیدن دستان رفلکسی طبیعی در نوزادان

مکیدن دستان به عنوان یک رفلکس طبیعی در همه نوزادان وجود دارد. فرزند شما حتی قبل از اینکه به دنیا بیاید شروع به مکیدن دستان خود می‌کند. چرا که این رفتار به آن‌ها احساس امنیت و آرامش می‌دهد. به همین خاطراست که نوزادان زمانی که خواب آلوده‌اند و نیاز به خواب‌دارند، بیشتر این کار را انجام می دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بازتاب مکیدن نوزاد کلیک کنید.

رشد دندان‌ها علتی برای خوردن دست در نوزاد

یکی از عللی که در مورد در دهان گذاشتن دست در نوزادان بسیار مطرح‌می‌شود جوانه زدن دندان‌هاست. این امر که احتمال دارد در بین 4 تا 7 ماهگی اتفاق بفیتد منجر به خارش لثه در نوزاد می‌شود. او برای رهایی از احساس خارش از دستان خود استفاده می کند.

در دهان گذاشتن دست به عنوان علامتی از رشد کودک

اما علل دیگری به‌جز رشد دندان‌ها نیز وجود دارند که منجر به بروز این رفتار در نوزادان (حتی کودکانی که کمتر از 4 ماه سن دارند) می‌شوند. مکیدن‌انگشتان یا خوردن دست در نوزاد می‌تواند علامت مثبتی از رشد و تکامل فرزندتان باشد. در واقع نوزاد از زمانی که به دنیا می‌آید در حال جست‌وجو و کشف محیط پیرامون خود به سر می‌برد. در مسیر این کشف آن ها با اندام بدن خود مواجه می شوند و می‌فهمند که این اندام‌ها تحت کنترلشان قرار دارند.

از آن جایی که کودکان تا قبل از یکسالگی در مسیر رشد بر دهان خود متمرکز هستند. و بیشتر تجارب را از طریق خوردن درک می کنند، هنگامی که با چیز جدیدی مواجه می شوند سریعا آن را در دهان خود می گذارند. حتی هنگامی که توجهشان به دست هایشان جلب می شود نیز آن را در دهان خود می گذارند. برای آشنایی کامل با رشد کودک یکساله کلیک کنید.

آیا خوردن دست در نوزاد می تواند نگران کننده باشد؟

بسیاری از والدین نگران‌اند که فرزندشان در زمان مناسبی به مکیدن و خوردن دست خود پایان ندهد. و این رفتار در او باقی بماند. اما طبق پژوهش‌ها اکثر نوزادان زمانی که با مهارت‌های خود آشنامی‌شوند به صورت خودبه خود و طبیعی دست خوردن را کنار می‌گذارند. طبق نتایج تحقیقات این رفتار در حدود 94 درصد از نوزادان از یک سالگی محو می‌شود. و مابقی نیز در بین دو تا چهار سالگی به این رفتار خاتمه می‌دهند.

اما حتی در کودکانی که خوردن دست را کنار گذاشته‌اند. در زمان استرس این رفتار بازمی‌گردد و شدت می یابد. این رفتار به خاطر همان کارکرد آرامش‌بخش مکیدن‌انگشت در کودکان اتفاق می‌افتد. اگر شما شاهدید که این رفتار در فرزندتان دوباره بروز پیداکرده یا بیشترشده برای ریشه‌یابی اضطراب کودک تان حتما با روان شناس کودک مشورت کنید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دست خوردن نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید. 

منبع: خوردن دست در نوزاد | علت و راه جلوگیری از دست خوردن نوزاد



:: برچسب‌ها: خوردن دست در نوزاد | علت و راه جلوگیری از دست خوردن نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 244
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

تاثیر دود سیگار بر نوزاد چگونه است؟ امروزه مصرف سیگار در بین زنان و مردان با رشد فزاینده‌ای همراه بوده است. بسیاری از این افراد والدینی می‌باشند که صاحب فرزند هستند و یا تصمیم به بچه دار شدن دارند. عوارض مصرف سیگار توسط والدین و اطرافیان در هر فاصله‌ای از نوزاد که باشد می‌تواند بهداشت جسمی و روانی فرزندتان را به خطر بیاندازد و او را مستعد ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات مختلف کند. در برخی موارد والدین به دلیل عدم آگاهی از این آسیب‌ها مصرف سیگار را ادامه می‌دهند. آگاهی و آشنایی با این عوارض و مشکلات احتمالی سبب می‌شود تا والدین نسبت به ترک کردن این ماده زیان آور اقداماتی انجام دهند. در همین راستا بهره بردن از مشاوره کودک کمک می‌کند تا بتوانید با اتخاذ راهکارهای مناسب برای سلامت جسمانی و روانی کودک خود اهمیت قائل شوید. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: تاثیر دود سیگار بر نوزاد 

تاثیر دود سیگار بر نوزاد

دود سیگاری که توسط والدین یا هر یک از اعضای خانواده در محیط یکسان با نوزاد پخش می‌شود سلامت نوزاد را به خطر می‌اندازد و او را مستعد ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات مختلف می‌کند. دود سیگار می‌تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر وضعیت سلامتی نوزاد و حتی جنین داخل رحم تاثیر منفی داشته باشد که در ادامه به انواع مشکلاتی که در پی این موضوع به وجود می‌آید اشاره خواهیم کرد.

تاثیر بر رشد جنین

مصرف سیگار علاوه بر این که می‌تواند بر روی نوزاد متولد شده تاثیر منفی داشته باشد، در دوران بارداری هم می‌تواند بر روی جنین تاثیر منفی بگذارد. مصرف سیگار در دوران بارداری توسط مادر باعث می‌شود تا نیکوتین و سایر مواد مضر موجود در سیگار به بدن جنین منتقل شود. از جمله آسیب‌هایی که ممکن است جنین با آن مواجه شود می‌توان به زودرسی، نارسی، تاثیر بر ریه و بروز مشکلات مادرزادی و سقط جنین اشاره کرد. حتی اگر مادر هم سیگار نکشد اما در معرض دود سیگار اطرافیان قرار داشته باشد باز هم می‌تواند دچار این آسیب‌ها شود.

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

یکی از مشکلاتی که معمولاً نوزادان زیر یک سال و تازه متولد شده با آن مواجه می‌شوند سندرم مرگ ناگهانی نوزاد است که نوزاد بدون دلیل واضح و مشخصی ناگهان در خواب می‌میرد. یکی از عوامل احتمالی بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد، مصرف سیگار توسط والدین و اطرافیان است که باعث افزایش احتمال ابتلای کودک به این مسئله می‌شود. 

بیشتر بخوانید: نوزاد تازه متولد شده

تاثیر دود سیگار بر نوزاد | بیماری‌های تنفسی

شاید بتوان گفت رایج‌ترین اتفاقی که برای نوزادان به دلیل مصرف سیگار توسط والدین یا اطرافیان رخ می‌دهد بروز مشکلات تنفسی است. بیماری‌ها و مشکلات تنفسی با کشیدن سیگار ارتباط مستقیمی دارند. قرار گرفتن در معرض دود سیگار افزایش احتمال تنگی نفسی، ابتلا به بیماری آسم، سرفه‎‌های شبانه و خس خس سینه در نوزادان و کودکان را افزایش می‌دهد. همچنین اگر نوزاد یا کودکی به یکی از بیماری‌های تنفسی به صورت مادرزادی مبتلا باشد، مصرف سیگار توسط والدین یا اطرافیان به دلیل کاهش جریان‌ ‌هوا می‌تواند سبب شدت گرفتن و عود بیماری‌اش شود.

عفونت گوش میانی

احتمال ابتلا به عفونت گوش میانی در دوره نوزادی و کودکی بسیار رایج است و یکی از مسائلی که می‌تواند باعث شدت گرفتن التهاب گوش میانی شود قرار گرفتن در معرض دود سیگار می‌باشد.

تاثیر دود سیگار بر نوزاد | افزایش احتمال ابتلا به سرطان

مصرف سیگار توسط والدین هم می‌تواند به طور مستقیم باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان در والدین مصرف کننده شود هم می‌تواند بر سلامت نوزاد تاثیر بگذارد به صورتیکه یکی از عوامل خطر جدی برای وجود سرطان‌های مختلف مانند سرطان ریه یا سرطان خون در سنین جوانی و ونوجوانی، مواجهه با دود سیگار است. علاوه بر این به دلیل وجود نیکوتین، دود سیگار می‌تواند احتمال ایجاد غدد لنفاوی بدخیم را در کودکان افزایش دهد.

پوسیدگی دندان

مصرف سیگار و دود آن می‌توان سلامت دندان فرد مصرف کننده و حتی فردی که در مواجهه با دود آن قرار دارد را کاهش دهد. به طوریکه مواجهه با دود سیگار باعث افزایش ماده‌ای در خون به نام کوتینین می‌شود که افزایش این ماده ارتباط مستقیمی با پوسیدگی و خرابی دندان کودکان دارد.

بیماری‌های قلبی عروقی

علاوه بر اینکه دود سیگار می‌تواند باعث مشکلات ریوی شود، بر وضعیت قلب و عروق هم تاثیر منفی می‌گذارد. نوزاد و یا کودکی که به طور ناخواسته در معرض دود سیگار قرار دارد به احتمال بیشتری به تصلب شرایین دچار می‌شود. نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که این تاثیرات می‌تواند به طور دائمی و همیشگی برای نوزاد و یا کودک وجود داشته باشد، در واقع تاثیرات منفی سیگار بر وضعیت قلب و عروقی نوزاد به طور غیرقابل برگشت و همیشگی است. به همین خاطر لازم است که والدین برای ایمنی و سلامت نوزاد و کودک خود اهمیت قائل شوند.

برای آشنایی بیشتر درباره ایمنی نوزاد و کودک کلیک کنید.

تاثیر دود سیگار بر نوزاد | پریشانی‌های روانی

تاثیرات منفی دود سیگار مختص به مشکلات جسمانی نیست، وجود نیکوتین و مواد موجود مضر دیگر در دود سیگار می‌تواند منجر به برهم زدن تعادل سطح انتقال دهنده‌های عصبی نوزاد و یا کودک شود به طوریکه ممکن است این مسئله بر فرآیند رشد و تکامل نوزاد تاثیر منفی داشته باشد و او را مستعد ابتلا به اختلالات و پریشانی‌های روانی نظیر افسردگی و اضطراب کند. کودکان علاوه بر این بسیاری از رفتار‌هایشان را از طریق مشاهده والدین یاد می‌گیرند و الگو برداری می‌کنند، مصرف سیگار توسط والدین و اطرافیان نزدیک او باعث می‌شود تا خود کودک هم در سال‌های بعد به کشیدن و مصرف سیگار روی بیاورد.

مشکلات گوارشی

به طور کلی می‌توان گفت دود سیگار می‌تواند بر تمام اعضای بدن نوزاد تاثیر بگذارد. یکی دیگر از قسمت‌های بدن نوزاد که آسیب می‌بیند دستگاه گوارش است. دود سیگار می‌تواند باعث رفلاکس معده و بازگشت شیر شود و همچنین احتمال ابتلا به کولیک، زخم‌های پپتیک و گاستریت را افزایش دهد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید. 

 

سوالات متداول

 

والدینی که سیگار می‌کشند چه زمانی باید مصرف سیگار را ترک کنند؟

به طور کلی مصرف سیگار توسط والدین می‌تواند از همان دوران بارداری بر وضعیت جنین تاثیر منفی داشته باشد. در نتیجه اگر والدین سیگار می‌کشند و تصمیم به بدنیا آوردن فرزند دارند بهتر است قبلا از بارداری شروع به ترک سیگار کنند.

منبع: تاثیر دود سیگار بر نوزاد



:: برچسب‌ها: تاثیر دود سیگار بر نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

مشاوره تلفنی زنان این امکان را به تمام خانم‌هایی که دسترسی حضوری به متخصصان زنان و زایمان ندارند، می‌دهد تا به صورت آنلاین سوالات پزشکی خود را از متخصصان بپرسند و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند. متخصصان زنان و زایمان پزشکانی هستند که به صورت تخصصی پیرامون سیستم تولید مثل زنان تحصیل کرده‌اند و می‌توانند به زنانی که از سلامت در این قسمت از بدنشان برخوردار نیستند، در جهت بهبودی کمک کنند. البته تمامی خانم‌ها باید در نظر داشته باشند که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های زنان مختلف، باید از راهکارهایی برای پیشگیری مطلع باشند. در ادامه همراه ما باشید تا با مشاوره تلفنی زنان آشنا شوید.

منبع: مشاوره تلفنی زنان | مشاوره تلفنی درباره مسائل زنان

کارکرد مشاوره تلفنی زنان و زایمان

در مشاوره تلفنی زنان، افراد می‌توانند با متخصص زنان و زایمان به صورت تلفنی ارتباط برقرار کنند و کلیه سوالات پزشکی خود را در مورد مسائل بهداشتی زنان و باروری از او سوال کنند. متخصص زنان و زایمان پزشکی است که می‌تواند در زمینه‌های زیر شما را در مشاوره تلفنی زنان راهنمایی کند.

  • بارداری
  • زایمان
  • یائسگی
  • سرطان
  • مشکلات لگن
  • انواع عفونت‌‌های واژن
  • مشکلات مربوط به دستگاه ادراری

هدف از مشاوره تلفنی زنان این است که افراد بتوانند در کم‌ترین زمان برای بدست آوردن سلامتی خود و همینطور اطلاع از راهکارهایی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های زنان، با برترین متخصص زنان و زایمان در کشور ارتباط تلفنی برقرار کنند. در مشاوره تلفنی زنان شما می‌توانید بدون حضور رو در رو با یک پزشک متخصص صحبت کنید و خصوصی‌ترین مشکلات خود را با او مطرح کنید. برای دریافت مشاوره بارداری و آشنایی با راه های جلوگیری از بارداری کلیک کنید.

در چه مواردی می‌توان از مشاوره تلفنی زنان استفاده کرد ؟

همانطور که اشاره کوتاهی کردیم شما می‌توانید در رابطه با تمامی مواردی که مرتبط با مشکلات زنان است، از مشاوره تلفنی زنان استفاده کنید. در صورتی که پیرامون هر یک موارد زیر مشکل دارید، برای دریافت راهکار درمانی و مشاوره زنان آنلاین، از مشاوره تلفنی زنان استفاده کنید :

  • قاعدگی نامنظم
  • مشاوره‌های مربوط به یائسگی و عوارض آن
  • بارداری و ناباروری
  • علائم مربوط به بارداری
  • بارداری خارج از رحمی
  • پریودهای دردناک
  • خونریزی کم یا زیاد در دوره‌های قاعدگی
  • برآمدگی بر روی هر یک از پستان‌ها
  • عفونت‌های واژن
  • و . . .

متخصص زنان و زایمان کیست؟

افراد می‌توانند از زمان قبل از بارداری، طول دوران بارداری، زایمان و دوران شیردهی از خدمات پزشکی ارائه شده توسط پزشکان زنان و زایمان استفاده کنند.

البته ناگفته نماند که مراقبت‌های پزشکی زنان مختص دوران باردای و زایمان نیست؛ تمامی بانوان باید جهت اطلاع از مراقبت‌های ویژه زنان و جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با دستگاه تناسلی و پستان با متخصص زنان در ارتباط باشند. از جمله بیماری‌های مربوط به دستگاه تناسلی و پستان زنان می‌توان به بیماری‌هایی همچون سرطان سینه، بیماری‌های مقاربتی و … اشاره کرد. با دریافت مشاوره تلفنی زنان با این مسائل کنار بیایید.

جراحی توسط متخصص زنان و زایمان

پزشکی که متخصص زنان و زایمان است، می‌تواند تمامی جراحی‌های مرتبط با بانوان را انجام دهد. البته به استثنای جراحی‌های ویژه‌ای که نیازمند گذراندن دوره‌های با عنوان فلوشیپ می‌باشند. از جمله رایج‌ترین جراحی‌های مرتبط با بانوان که توسط متخصص زنان و زایمان انجام می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • لاپاروسکوپی : برای تشخیص بیماری‌ها و مشکلات مربوط به عدم باروری در زنان و همینطور بررسی آسیب دیدگی‌های بافت آندومتریوز، حاملگی خارج از رحم، چسبندگی، تشخیص سرطان‌ها، برداشتن کیست های تخمدان و…
  • هیسترکتومی : عمل برداشتن رحم
  • هیسترسکوپی : مشاهده و معاینه دقیق داخل رحم
  • میومکتومی : برداشتن توده غیر سرطانی از اندام تناسلی زنان
  • کولپوسکوپی : مشاهده و معاینه دقیق واژن و دهانه رحم
  • لابیاپلاستی
  • سزارین
  • جراحی کیست تخمدان
  • فیبروم رحم
  • بستن لوله فالوپ
  • بیوپسی
  • و . . .
 

بیماری های رایج مطرح شده در مشاوره تلفنی زنان

آنچه که در مشاوره تلفنی زنان می‌توانید مطرح کنید، انواع بیماری‌های مرتبط با زنان می‌باشد. در ادامه قصد داریم به برخی بیماری‌های رایج زنان اشاره‌ای داشته باشیم. 

1. سندرم تخمدان پلی کیستیک

زمانی که در بدن یک زن، هورمون تستوسترون که یک هورمون مردانه است، بیش از اندازه در تخمدان ترشح شود؛ سندروم تخمدان پلی کیستیک به وجود می‌آید. این سندروم عامل ایجاد مشکلات بسیاری در زنان است که بهتر است با دریافت مشاوره تلفنی زنان از روش‌های درمانی آن مطلع شوند.

2. سندرم پیش از قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی به علائمی گفته می‌شود که قبل از شروع پریودی بروز می‌دهند. بسیاری از زنان قبل از اینکه سیکل قاعدگی جدید آن‌ها آغاز گردد، دارای برخی علائم جسمانی، عاطفی و روانی هستند که در مجموع به آن‌ها سندروم پیش از قاعدگی گفته می‌شود. از برخی علائم سندروم پیش از قاعدگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد : 

  • آکنه و جوش صورت
  • دل‌درد و کمردرد
  • سردرد
  • حساسیت و درد سینه
  • کوفتگی
  • تورم شکم و نفخ
  • یبوست و یا اسهال
  • تغییر در اشتها
  • پرخوابی و یا اختلال خواب
  • نوسان خلقی
  • اضطراب
  • افسردگی و تجربه ناامیدی
  • کاهش آستانه تحمل
  • خشم و پرخاشگری
  • میل به تنهایی
  • کاهش میل جنسی
  • و …

3. افسردگی پس از زایمان

بد نیست بدانید مطابق با آمار، از هر 100 زنی که زایمان می‌کنند، 15 نفر دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند. از برخی علائم افسردگی پس از زایمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • زود رنجی
  • خستگی
  • بی‌خوابی
  • تغییر اشتها
  • کاهش میل جنسی
  • افکار منفی 
  • احساس گناه

این علائم ممکن است تا دو هفته نیز به طول بیانجامد. شما عزیزان می‌توانید در صورت دیدن این علائم پس از زایمان، با استفاده از مشاوره تلفنی زنان، از راهکارهای موثر از طریق ارتباط با متخصص زنان و زایمان مطلع گردید. برای آشنایی بیشتر با افسردگی بعد از زایمان کلیک کنید.

4. مشاوره تلفنی زنان | مسمومیت حاملگی

مسمومیت حاملگی در بیش از 52 درصد از زنان باردار اتفاق می‌افتد. از علائم اصلی مسمومیت حاملگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • سردرد مداوم
  • اضافه وزن بیش از اندازه
  • تورم دست و پا
  • اختلال در فشار خون
  • بهم رختن عملکرد دستگاه عصب مرکزی 
  • اختلال در عملکرد کلیه

در صورتی که در دوران حامگلی هر کدام از علائم فوق را مشاهده کردید، بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید. 

5. آمنوره

آمنوره به زبان ساده به معنای پریود نشدن می‌باشد. این مشکل می‌تواند در زمان اولین پریود و رسیدن به سن قاعدگی اتفاق بیفتد و یا به دلایل مختلفی از جمله بارداری، کیست تخمدان و یا فیبروم در سن‌های بالاتر ایجاد شود.

6. مشاوره تلفنی زنان | دیسمنوره

به قاعدگی‌های دردناک، دیسمنوره گفته می‌شود. در واقع در این بیماری فرد پس از پریود شدن، دارای احساس درد نامعقولی در قسمت شکم خود می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با علل پریود دردناک کلیک کنید.

7. فیبروم

فیبروم به تومورهای خوش خیم درون رحم گفته می‌شود. تورموهای فیبروم از جنس عضله هستند و از علائم آن می‌توان به درد شکمی و خونریزی‌های شدید اشاره کرد.

8. مشاوره تلفنی زنان | التهاب واژن

التهاب واژن زمانی است که فرد به دلایل مختلفی دارای خارش و سوزش در ناحیه واژن خود باشد. از مهم‌ترین دلایل التهاب واژن می‌توان به موارد واژینیت قارچی، واژینیت تریکوموناسی و واژینیت باکتریایی اشاره کرد.

9. افتادگی رحم

از دیگر بیماری‌های رایج میان زنان، افتادگی رحم است. عامل اصلی افتادگی رحم، زایمان‌های طبیعی پشت سر هم هستند. این بیماری باعث ضعیف شدن عضلات نگهدارنده رحم شده و رحم را به داخل کانال واژن خانم می‌برود. کسی که دچار افتادگی رحم است علائم زیر را خواهد داشت. برای آشنایی با انواع زایمان کلیک کنید.

  • احساس پربودن یا فشار در لگن
  • درد در پایین کمر
  • درد هنگام مقاربت جنسی
  • مشکل در ادرار
  • احساس بد همراه با احساس حرکت روده‌ها
  • مشکل در راه رفتن
  • احساس بیرون آمدن چیزی از واژن 

10. کیست تخمدان

کیست تخمدان یک کیسه پر از مایعات در داخل و یا روی تخمدان می‌باشد. ترکیدن کیست تخمدان سبب احساس درد شدید در بیمار می‌گردد. درد شکمی و حالت تهوع از جمله علائم بیماری کیست تخمدان است. به کمک مشاوره تلفنی زنان از عارضه های این مشکل بکاهید.

11. چسبندگی رحم

با از بین رفتن مخاط داخل رحم، قسمت‌های مختلف رحم بهم می‌چسبد و بیماری به نام چسبندگی رحم ایجاد می‌شود. چسبندگی رحم به دلیل عدم درمان نازایی و سقط جنین ایجاد می‌شود.

سخن آخر

آنچه که دارای نقش بسیار مهمی در سلامت خانواده و البته سلامت جامعه می‌باشد، سلامت زنان است. بانوان باید با استفاده از شیوه زندگی سالم و البته دریافت مراقبت‌های پزشکی از پزشک متخصص زنان و زایمان، سلامت خود را تضمین کنند. 

از روش‌های مشاوره‌ای‌ برای اهمیت به سلامت زنان، استفاده از مشاوره تلفنی زنان مرکز مشاوره ذهن نو می‌باشد. اگر نمی‌توانید به صورت حضوری به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید، با صرف وقت و هزینه کم‌تری از خدمات مشاوره تلفنی زنان به صورت آنلاین استفاده نمایید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره تلفنی زنان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: مشاوره تلفنی زنان | مشاوره تلفنی درباره مسائل زنان



:: برچسب‌ها: مشاوره تلفنی زنان | مشاوره تلفنی درباره مسائل زنان ,
:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

وازکتومی یکی از روش های جلوگیری‌ازبارداری است که شاید نسبت به بستن لوله رحم چندان رایج نباشد. شاید به خاطر دیدگاه منفی که نسبت به ناتوان شدن مردان در باروری وجود دارد، استقبال چندانی از این روش نمی‌شود. به هر حال وازکتومی از روش‌های دائمی و موثر است که زوجین می‌توانند برای پایان دوره باروری خود از آن استفاده کنند. از آنجا که این روش دائمی است پیشنهاد می‌شود قبل از انجام آن حتما از خدمات مشاوره بارداری استفاده نمایید.

منبع: وازکتومی قابل برگشت است؟

وازکتومی چیست؟

وازکتومی؛ یا عمل مجرابرداری یک عمل سرپائی در مردان است که به منظور پیشگیری از بارداری انجام می‌شود. این روش نیاز به بستری شدن ندارد. با بی‌حسی موضعی انجام‌شده و یک روش پیشگیری دائمی، با عوارض جانبی کم و از لحاظ هزینه‌بر بودن، مقرون به صرفه است. برای آشنایی با سایر روش‌های جلوگیری از بارداری کلیک کنید.

وازکتومی‌تنها یک روش پیشگیری به حساب‌آمده و در جلوگیری از انتقال بیماری‌ها مقاربتی از جمله HIV نقشی ندارد. بهتراست برای جلوگیری از انتقال بیماری‌ها مقاربتی از کاندوم مردانه استفاده شود.

تاثیرات وازکتومی بر میزان مایع منی

تنها یک درصد از حجم مایع منی از اسپرم تشکیل‌شده است. اسپرم توسط بیضه‌ها و مایع منی از پروستات و کیسه‌ها منوی تولید می‌شوند. آنچه که باعث باروری تخمک‌ها و بارداری زنان می‌شود همان اسپرم است، در نتیجه با انجام وازکتومی‌فقط امکان بارورسازی تغییر می‌کند و میزان و حجم مایع منی تغییری نمی‌کند.

آیا عملکرد جنسی افراد و ریسک سرطان پروستات با وازکتومی‌بالا می‌رود؟

همانطور که اشاره شد وازکتومی یک روش دائمی پیشگیری از بارداری است و منجر به مشکلاتی از قبیل اختلال نعوظ، کاهش میل جنسی و کاهش توانایی جنسی نمی‌گردد. در واقع وازکتومی تاثیری بر رفتار فرد در رابطه جنسی و اختلال در لذت جنسی ندارد. و اگر مواردی گزارش‌شده صرفا تاثیر روحی و روانی آن است.

هیچ ارتباطی درباره تاثیر وازکتومی بر بالابردن ریسک سرطان پروستات در مردان وجود ندارد.

وازکتومی و بارداری پس از آن

بله، درست خواندید! امکان بارداری پس از وازکتومی نیز وجود دارد. با وجود اینکه گفته‌شد وازکتومی روش دائمی پیشگیری از بارداری است. اما هم‌چنان تا چند ماه طول می‌کشدتا اسپرم‌ها از پیش ساخته‌شده در مایع منی به صفر برسد. امکان بارداری حدود دو ماه پس از وازکتومی وجود دارد و باید از روش‌ها پیشگیری دیگر استفاده کرد.

برای‌فهمیدن این موضوع که آیا میزان اسپرم مایع منی به صفررسیده، معمولا هر چهار هفته پس از عمل وازکتومی، آزمایشی انجام می‌شود. تا ازنبود اسپرم اطمینان حاصل شود.

لازم به ذکر است هرچه میزان دفعات رابطه و انزال بیشتر باشد، صفر شدن اسپرم در مایع منی نیز زودتر رخ می‌دهد.

عوارض وازکتومی

این عمل از دسته عمل‌های کم عارضه است، با این وجود عوارضی چون عفونت زخم، خونریزی، التهاب، کبودی، درد بیضه‌ها و یا ایجاد توده‌ها ریزی در محل بستن لوله‌ها را می‌توان نام برد.

روش‌ها انجام‌وازکتومی

وازکتومی‌ممکن است به روش جراحی و یا به روش لیزر انجام شود. پزشک در روش جراحی برای دسترسی به لوله‌ها برشی روی بیضه ایجاد می‌کند. پس از آن بخشی از لوله را برداشته و انتهای آن را سوزانده و برش ایجاد شده روی بیضه را بخیه می‌زند.

وازکتومی‌با لیزر هیچ برتری نسبت به روش جراحی ندارد. به بیان دیگر برای انجام‌وازکتومی به قدرت بالایی نیاز نیست و لیزر توصیه نمی‌شود.

بازگرداندن وازکتومی

به عمل بازگرداندن وازکتومی، وازووازوستومی نیز گفته می‌شود. این عمل برخلاف وازکتومی‌سرپائی نیست و در اتاق عمل و با بیهوشی عمومی یا در برخی موارد با بی‌حسی نخاعی انجام می‌شود.

توجه داشته باشید وازووازوستومی هرچه مدت زمان بیشتری از وازکتومی بگذرد، انجام شود با شانس موفقیت کمتری همراه است.

برای دریافت مشاوره در زمینه باروری مردان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: وازکتومی قابل برگشت است؟



:: برچسب‌ها: وازکتومی قابل برگشت است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر باعث نگرانی بسیاری از مادران می‌شود. مادران در این وضعیت نمی‌دانند که باید فرزند خود را برای شیر دادن بیدار کنند یا خیر. از طرفی گرسنه ماندن و شیر نخوردن نوزاد باعث دل‌مشغولی مادر می‌شود و از طرف دیگر بدخواب شدن و خواباندن نوزاد نیز مشکلات دیگری را به وجود می‌آورد. اگر شما نیز این شرایط را تجربه کرده‌اید و به دنبال پاسخ سؤال‌هایتان در این زمینه هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. همچنین مشاوره کودک در این زمینه می‌تواند به شما کمک کننده باشد.

 منبع: بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر

بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر | زمان بندی شیردهی

فرزند شما در دوران نوزادی حدوداً هر 3 ساعت به خوردن شیر نیاز دارد. در نتیجه لازم است که شما زمان بندی درستی برای شیردهی او در نظر بگیرید. این مسئله در طول خواب نیز باید رعایت شود تا کودک گرسنه نماند. البته باید تلاش کنید تا هنگام بیدار کردن فرزندتان محیط را به‌گونه‌ای تعبیه کنید که آرامش نوزاد از دست نرود و بتواند خواب خود را با کیفیت سابق ادامه دهد.

همچنین در نظر داشته باشید که هرچه سن کودک افزایش می‌یابد فاصله بین شیر خوردن‌های او نیز بیشتر می‌شود. به طوری که بسیاری از نوزادان 6 ماهه، کل شب را بیدار نمی‌شوند و ممکن است تنها به یک دفعه شیردهی نیاز داشته باشند. اگر فرزندتان وزن گیری مناسبی دارد و شما برای بیدار کردن او همچنان شک دارید می‌توانید از یک پزشک اطفال در این زمینه راهنمایی بگیرید چراکه نیازهای هر کودک می‌تواند با دیگری متفاوت باشد و دفعاتی که لازم است او را در شب بیدار کنید نیز می‌تواند با سایرین تفاوت داشته باشد.

برای آگاهی بیشتر مقاله آموزش شیر دادن به نوزاد را بخوانید.

 

علل بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر

کودکان در ابتدای زندگی خود یعنی در دوران نوزادی در بیشتر اوقات روز خواب هستند. در حقیقت مغز آن‌ها به ساعات بیشتری از خواب نیاز دارد. در این شرایط ممکن است ببینید کودکتان بیش از 3 یا 4 ساعت است که خوابیده و برای شیر خوردن نیز بیدار نشده است. اگر فرزندتان در طول زمان بیداری مشکلی از خود نشان نمی‌دهد، خواب طولانی او در نوزادی مشکل خاصی محسوب نمی‌شود و جای نگرانی ندارد.

برای شناخت بیشتر در زمینه خواب نوزاد کلیک کنید.

 

بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر در شب | شیر دادن در حین خواب

ممکن است ساعت شیر خوردن کودک فرا رسیده باشد و شما بخواهید زمانی که او خواب است به او شیر بدهید. از آنجایی که خود عمل شیر دادن امری خواب‌آور برای کودک محسوب می‌شود بسیاری از نوزادان لحظاتی بیدار شده و دوباره در حین شیر خوردن به خواب می‌روند و در خواب به خوردن خود ادامه می‌دهند. در این شرایط بسیار اهمیت دارد که به الگوی تنفس و مکیدن نوزاد دقت کنید. تلاش کنید با نوازش نوزاد یا گرفتن آروغ او پس از هر چند دقیقه ترجیحاً او را بیدار نگه دارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آروغ گرفتن نوزاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

چگونه کودکم را برای شیردهی بیدار کنم؟

برخی مادران از این مسئله شکایت دارند که خواب فرزندشان بسیار عمیق است و نمی‌توانند او را از خواب بیدار کنند. در این شرایط برای بیدار کردن کودک ضمن حفظ آرامش او می‌توانید  به آرامی با کودک خود صحبت کنید، صورتش را نوازش کنید و دست‌ها و پاهایش را به آرامی ماساژ دهید. همچنین می‌توانید کودک را اندکی در حالت ایستاده قرار دهید تا چشم‌هایش را باز کند و بیدار شود. با انجام این فعالیت‌ها شما راهکار مناسبی را برای بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر در نظر گرفته‌اید.

آیا زمانبندی شیردهی برای کودکانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند با دیگران فرق دارد؟

شیر خشک نسبت به شیر مادر سنگین‌تر و دیر هضم‌تر است. به همین دلیل فواصل بین شیردهی برای کودکانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند طولانی‌تر می‌باشد. در واقع به جای هر 2 یا 3 ساعت می‌توانید هر 4 یا 5 ساعت به فرزندتان شیر بدهید.

شیر نخوردن کودک در فواصل تعیین شده می‌تواند چه مشکلاتی برای کودک ایجاد کند؟

کودکان در ابتدای تولد نیاز به شیر بیشتری دارند تا بتوانند به وزن مناسب دست یابند و رشد سالمی داشته باشند. شیر نخوردن کودک به میزان کافی می‌تواند منجر به اختلالاتی در رشد، افت قند و فشار خون و ایجاد زردی در کودک شود.

منبع: بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر



:: برچسب‌ها: بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر ,
:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

هفته بیست و پنجم بارداری تغییرات گسترده‌ای را برای جنین و مادر به همراه دارد. مهم‌ترین تغییری که رخ می‌دهد این است که اکنون وارد سه ماهه سوم بارداری می‌شود. همانند هفته‌های گذشته وزن مادر و جنین روند افزایشی دارد و شکم مادر به طور چشمگیری بزرگ‌تر می‌شود، به طوری که از وضعیت شکم مادر به وضوح می‌توان به باردار بودنش پی برد. جنین رشد بیشتری پیدا می‌کند و اندام‌های داخلی و خارجی بدنش تکامل یافته‌تر می‌شوند و برای زندگی در خارج از رحم خود را آماده می‌کند. تغییرات گسترده و عوارض احتمالی ایجاد شده در سه ماهه‌سوم بارداری می‌تواند باعث ایجاد نگرانی‌هایی برای مادر شود، از این جهت آشنایی با این مسائل و راهکارهای خود مراقبتی جهت افزایش سلامت می‌تواند نگرانی‌ها و اضطراب‌های ناشی از این موضوع را کاهش دهد. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

منبع: هفته بیست و پنجم بارداری | وضعیت و حرکت جنین در هفته 25 بارداری

وضعیت جنین در هفته بیست و پنجم بارداری

در این هفته وزن و قد جنین نسبت به هفته گذشته افزایش پیدا می‌کند و به حدود 700 گرم و 34 سانتی‌متر می‌رسد. از جمله عواملی که در افزایش وزن جنین نقش دارد رشد و تکامل استخوان‌ها، ساختارهای ستون فقرات و مغز می‌باشد. رشد و تکامل مغز باعث توسعه و رشد حواس پنجگانه جنین می‌شود زیرا در این هفته جنین نسبت به گذشته به محرک‌ها بهتر واکنش نشان می‌دهد. وضعیت دستگاه تنفسی جنین بهتر می‌شود و از آنجایی که بینی تکامل یافته‌تر می‌شود وضعیت تنفس بهتر خواهد شد. در این هفته وضعیت شنیداری جنین بهتر می‌شود و نسبت به صدای بم واکنش بیشتری نشان می‌دهند. یکی از تغییراتی که در جنین داخل شکم نسبت به نوزاد متولد شده وجود دارد این است که وضعیت ضربان قلب جنین داخل شکم به مراتب بیشتر است، به طوری که در این هفته وضعیت ضربان قلب جنین حدود 140 ضربان در دقیقه می‌باشد.

همچنین در این هفته ممکن است به وضوح متوجه چرخه خواب فرزند خود شوید، به طور میانگین ممکن است جنین در این دوران 12 تا 14 ساعت بخوابد. پوست جنین نسبت به گذشته کمتر چروکیده است زیرا که میزان چربی بدنش بیشتر شده است. موهای جنین رشد بیشتری پیدا می‌کند و رنگ و حالت آن مشخص می‌شود.

وضعیت مادر در هفته بیست و پنجم بارداری

افزایش وزن مادر همانند هفته‌های گذشته وجود دارد و شکم مادر همچنان در حال رشد و بزرگ‌تر شدن است. این افزایش وزن و بزرگ‌تر شدن شکم می‌تواند بر وضعیت حرکتی مادر تاثیر بگذارد به طوری که مادر همانند هفته‌های گذشته نمی‌تواند به سرعت تکان بخورد و یا حرکت کند.

علاوه بر این به دلیل برهم خوردن تعادل هورمونی تغییراتی در وضعیت پوست و موی مادر ایجاد می‌شود، به طوری که ممکن است مو‌های مادر نسبت به گذشته درخشان‌تر شود. پوست ممکن است دچار خارش خفیفی شود، این مسئله اگر به صورت خفیف باشد نگرانی ندارد، اما اگر دچار خارش و التهاب زیاد روی پوست شدید بهتر است با پزشک خود در ارتباط باشید.

عوارض شایع در هفته بیست و پنجم بارداری برای مادر

اکنون مادر در سه ماهه سوم بارداری قرار داد که این تغییر وضعیت ممکن است با عوارضی برای برخی از مادران همراه باشد. عمدتا به دلیل فشاری که بر ریه‌ها و دستگاه گوارش به دلیل بزرگ‌تر شدن شکم به وجود می‌آید، مادر ممکن است مشکلات تنفسی مانند خروپروف در هنگام خواب، تنگی نفس و… را تجربه کند. از جمله عوارض احتمالی دیگر در این دوران می‌توان به یبوست، خستگی مفرط، کمردرد، سوزش معده انقباضات رحم اشاره کرد.

خودمراقبتی‌ها در هفته 25 بارداری

مراقبت‌های پزشکی در هفته بیست و پنجم بارداری

در سه ماهه سوم بارداری بهتر است مادر برای ارزیابی و غربالگری دیابت بارداری به پزشک مراجعه کند تا در صورت نیاز مراقبت‌های لازم انجام شود. انجام غربالگری دیابت به معنی آن نیست که مادر دچار دیابت شده است، اما از آنجایی که دیابت دوران بارداری یک مسئله شایع است بهتر است همه مادران این غربالگری را انجام دهند تا در صورت بروز مشکل اقدامات به موقعی انجام دهند تا سلامت خودشان و جنینشان حفظ شود. برای انجام آزمایش غربالگری دیابت باردای نیازی نیست مادر ناشتا باشد. شیوه انجام آزمایش به این صورت است که یک ساعت پس از مصرف یک ماده شیرین میزان قند خون اندازه‌گیری می‌شود.

تغذیه در هفته 25بارداری

از این هفته به بعد بهتر است نسبت به گذشته بیشتر به تغذیه خود توجه داشته باشید، به طور کلی بهتر است از خودن غذاهای پرچرب و مضر اجتناب کنید. زیرا که افزایش وزن ناشی از خوردن این غذاها سلامت مادر و جنین را به خطر بیاندازد. برای رفع و کاهش مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل یا یبوست، نوشیدن مایعات را افزایش دهید و مواد غذایی مانند میوه و سبزیجات و غذاهای فیبردار را داخل سبد غذایی روزانه خود قرار دهید. همچنین حجم هر وعده غذایی را کاهش دهید. اما تعداد دفعات وعده‌های غذایی را بیشتر کنید این مسئله می‌تواند به کاهش و رفع مشکل سوزش سر دل کمک کند. توصیه می کنیم مقاله تغذیه در دروان بارداری را مطالعه نمایید.

یکی دیگر از کارهایی که می‌تواند بر کاهش سوزش سر دل موثر واقع شود اجتناب از خوردن و نوشیدن مواد غذای گاز دار، ادویه دار و محرک است. خوردن غذاهای خام، گوشت سرد و… می‌تواند میکروب و باکتری موجود در غذا را به جنین منتقل کند و مشکلات و اختلالات زیادی را برای جنین به وجود بیاورد.

راه های کاهش دردهای مختلف

برای رفع و بهبود درد کمر و گرفتگی عضلات بدن بهتر است ورزش منظم و سبک را در برنامه روزانه خود قرار دهید. با این حال به یاد داشته باشید که برای انجام تمرینات ورزشی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. همچنین شیوه خوابیدن صحیح می‌تواند به بهبود وضعیت کمر و درد عضلات بدن کمک کند. به طوریکه بهترین شیوه برای خوابیدن و استراحت کردن، خوابدین به پهلوی سمت چپ است. همچنین خوابیدن به پهلوی سمت چپ و قرار دادن یک بالشتک زیر سر می‌تواند به بهبود خروپوف و مشکلات تنفسی در هنگام خواب کمک کند. جهت انجام رابطه جنسی با همسر خود اگر از نظر پزشکی مانعی نداشته باشید؛4

می‌توانید با رعایت نکات ساده و انتخاب پوزیشن صحیح مخصوص دوران بارداری این کار را انجام دهید. توصیه می کنیم مقاله خوابیدن زن بارداری را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

 

سوالات متداول

آیا جنین در این هفته قابلیت زنده مانده در صورت زایمان زودرس را دارد؟

در این هفته هنوز اندام‌ها و خصوصا وضعیت ریه و دستگاه تنفسی جنین به اندازه کافی رشد پیدا نکرده است که بتواند به تنهایی خارج از رحم زنده بماند. با این حال امکان زنده ماندن نوزاد در دستگاه‌های مخصوص وجود دارد. این دستگاه‌ها به وضعیت تنفس و ریه نوزاد کمک می‌کند تا بتواند در خارج از رحم به فعالیت خود ادامه دهند.

منبع: هفته بیست و پنجم بارداری | وضعیت و حرکت جنین در هفته 25 بارداری



:: برچسب‌ها: هفته بیست و پنجم بارداری | وضعیت و حرکت جنین در هفته 25 بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 200
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

اختلالات تغذیه ای در کودکان باید هر چه زودتر تشخیص و رسیدگی شود. تغذیه درست، اصولی و مناسب برای کودکان لازم و ضروری است. چرا که عامل بسیار مهمی در رشد جسمی و ذهنی کودک به شمار می‌رود. امروزه اختلالات تغذیه ای در کودکان گسترش یافته و آسیب‌ها و مشکلات متعددی برای سلامت کودک ایجاد می‌کنند. کودکان و نوجوانان در هر سنی به اختلال تغذیه‌ای مبتلا می‌توانند شوند. اکثر کودکان نسبت به غذاها سختگیر و اصطلاحا بد غذا هستند. توجه کنید که بدغذایی با اختلالات تغذیه ای در کودکان متفاوت است. در ادامه با انواع اختلالات تغذیه‌ای در کودکان، علل، علائم، درمان و پیشگیری از آن‌ها آشنا می‌شویم. برای حل این مساله از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

منبع: اختلالات تغذیه ای در کودکان | انواع اختلالات خوردن در کودک

اختلال تغذیه ای در کودکان

اگر کودکی دیدگاه منفی نسبت به غذا داشته باشد، به طوری که این دیدگاه موجب اشکال در غذاخوردن و آسیب به سلامت کودک شود را معمولا اختلال تغذیه ای می‌نامند. اختلال تغذیه‌ای در هر سنی ممکن است رخ دهد. حتی شاید ناشی از مشکلات عاطفی و ذهنی باشد. رایج‌ترین و مهم‌ترین انواع اختلال تغذیه ای در کودکان شامل موارد زیر است.

1- بی‌اشتهایی عصبی

بی‌اشتهایی عصبی حالتی است که کودک به علت ترس شدید و غیر منطقی از افزایش وزن، از غذاخوردن اجتناب می‌کند. این کودک تصور چاق بودن دارد. در حالی که احتمالا بیش از حد لاغر است. کودک مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی شاید خود را مجبور به استفراغ بعد از هر وعده غذایی استفراغ کند. تا مبادا چاق‌شود یا حتی به رژیم‌های سخت و ورزش‌های افراطی روی بیاورد. البته چنین رفتارهایی شدیدی در کودکان نزدیک به سنین نوجوانی دیده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با نشانه های این اختلال روی بی اشتهایی کودکان کلیک کنید.

2- پرخوری عصبی

این دسته از کودکان تمایل به حفظ وزن طبیعی خود دارند. از طرفی با اشتهای زیادشان مقدار زیادی غذا می‌خورند. پس ازخوردن غذا، کودک دچار احساسات ناخوشایند و عذاب وجدان‌شده و تلاش‌می‌کند با استفراغ یا استفاده از داروهای ملین از شر غذاهای خورده شده، خلاص شود. به این ترتیب از افزایش وزن خود جلوگیری می‌کند.

3- پیکا یا هرزه‌خواری

میل به خوردن موادی که خوراکی نیستند و هیچ ارزش غذایی ندارند را پیکا می‌نامند. پیکادر زنان باردار نیز مشاهده شده که در دوران بارداری با نام ویار شناخته می‌شود. کاغذ، خاک، گچ، رنگ، یخ نمونه‌هایی از موادی هستند که کودکان مبتلا به پیکا از مصرف آن‌ها لذت می‌برند.

برای مثال می‌توانید درباره خاک خوردن کودک بخوانید.

4- محدود خوردن یا اختلال اجتناب

کودک مواد غذایی و خوراکی‌ها را بر اساس رنگ، بو، ظاهر، طعم انتخاب می‌‌کند. معمولا کودکان محدود خور اشتهای کمی برای غذاخوردن دارند. اما برخلاف کودکان مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی، نگرانی و دلواپسی نسبت به افزایش وزن و چاقی ندارند. و از اعتماد به نفس خوبی برخوردارند.

5- پرخوری عیاشی یا پرخوری بی‌اختیار

شیوع این اختلال در میان دختران و پسران به یک اندازه است. این دسته کودکان مانند کودکان مبتلا به پرخوری عصبی غذای زیادی می‌خورند. اما برخلاف کودکان مبتلا به پرخوری عصبی اصلا به ظاهر و افزایش وزن خود توجهی ندارند. کودک مبتلا به پرخوری عیاشی به خوردن‌زیاد و بدون کنترل موادغذایی مشغول است. و به قول خودشان تا مرز ترکیدن غذا می‌خورند. این دست اختلالات تغذیه ای در کودکان شاید از نظر والدین ایرادی نداشته باشد. اما در بزرگسالی آن‌ها را با انواع بیماری‌ها مثل دیابت و چاقی مفرط مواجه خواهد کرد.

6- سندروم نشخوار

در طی این اختلال، کودک غذای هضم نشده را به دهان وارد می‌کند. سپس آن را به بیرون از دهان تف می‌کند. یا دوباره آن را جویده و واردمعده می‌کند. برای اشنایی بیشتر با اختلال نشخوار نوزاد و کودک کلیک کنید.

علت بروز اختلالات تغذیه ای در کودکان

علت اصلی اختلال تغذیه ای در کودکان ناشناخته است. مشکلات عاطفی و احساسی، استرس، کمبود اعتماد به نفس و تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر رژیم غذایی از جمله علل ابتلا به اختلال تغذیه ای در کودکان به شمار می‌آیند.

قرارگرفتن در موقعیت‌های استرس‌زا مانند ورود به مدرسه، دوران امتحانات، مشکلات خانوادگی و … نیز منجر به اختلالات‌خوردن و تغذیه در کودکان می‌شود.

علائم اختلالات تغذیه ای در کودکان

نشانه‌‌ها و علائمی که معمولا نشان‌دهنده اختلال تغذیه ای در کودکان هست را در ادامه آورده‌ایم. اگر در طول یک تا سه ماه این علائم را در فرزندتان‌دیدید، حتما به متخصص کودک مراجعه نمایید.

  • کاهش وزن
  • رژیم‌های غذایی سخت با وجود لاغر بودن
  • افراط در ورزش علی‌رغم لاغر بودن
  • عدم تمایل در شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و منزوی شدن
  • چک کردن کالری غذاها و خوراکی‌ها
  • کمبود اعتماد به نفس
  • نگرانی در مورد ظاهر
  • تغییرات رفتاری (اضطراب، تحریک‌پذیری، عصبانیت و…)

درمان اختلالات تغذیه ای در کودکان

عمده‌ترین روش‌های درمان اختلال تغذیه‌ای را به سه روش دارو درمانی، مشاوره تغذیه، روان درمانی و شرکت در جلسات مشاوره تقسیم می‌نمایند.

دارو درمانی

متاسفانه اختلالات تغذیه‌ای در کودکان می‌تواند موجب مشکلات جدی در وضعیت سلامت آن‌ها شود. مشکلاتی از قبیل کاهش سرعت رشد، اختلالات قلبی، فشارخون پایین، افسردگی و اضطراب در نتیجه اختلالات تغذیه ای در کودکان به وقوع می‌پیوندد.

معاینه و مراجعه مرتب به پزشک و در صورت لزوم استفاده از داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی ممکن است لازم و ضروری باشد.

مشاوره تغذیه

پزشک متخصص تغذیه برای رشد مناسب کودک و فراهم کردن نیازهای تغذیه‌ای وی، رژیم غذایی مناسبی را تجویز می‌کند.

روان درمانی

شرکت در جلسات مشاوره بیشتر برای والدین کودک است. والدین در این جلسات روش‌های ایجاد انگیزه در کودک را یاد می‌گیرند و به کمک این روش‌ها عادات غذایی کودک خود را اصلاح می‌کنند. درمان در مورد کودکان دچار اختلالات خاص حتما نیاز به همراهی والدین دارد.

برای آشنایی با نحوه برخورد با کودکان استثنایی کلیک کنید.

روش‌‌های پیشگیری از اختلالات تغذیه ای در کودکان

+ اعتماد به نفس و عزت نفس کودک خود را بالا ببرید. به او یاد بدهید بدن و ظاهر خود را دوست داشته باشد.

+ اعضای خانواده سعی کنند وعده‌های غذایی را کنار هم بخورند. این روش به کودک اهمیت غذاخوردن را نشان می‌دهد.

+ نگرش مثبت به غذاها و خوراکی‌ها ایجاد کنید. از برچسب زدن به غذاها با عنوان‌هایی مانند چاق‌کننده، کالری بالا و … خودداری کنید.

+ از صحبت کردن در مورد رژیم‌های غذایی، ظاهر و اندام افراد در خانه به ویژه هنگامی که کودک گوش می‌دهد، اجتناب نمایید.

+ به کودک آموزش دهید ورزش کردن و فعالیت‌های ورزشی برای حفظ سلامتی و کمک به رشد جسمی و ذهنی است.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع تغذیه ای در کودکان در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: اختلالات تغذیه ای در کودکان | انواع اختلالات خوردن در کودک



:: برچسب‌ها: اختلالات تغذیه ای در کودکان | انواع اختلالات خوردن در کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 216
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

خوردن اشیا توسط کودک یک امر شایعی است که والدین زیادی آن را تجربه کرده‌اند. کودکان بنا به حس کنجکاوی و کاوشی که دارند هر چیزی که در دست می‌گیرند را داخل دهان می‌گذاند. یکی از شایع‌ترین علل بلعیدن اشیا توسط کودکان وجود تنش و ناآرام بودن منزل است. کودکانی که در محیط خانه ارامش لازم را ندارند با جویدن لباس سعی در آرام‌کردن خود می‌کنند. اشیای مختلفی مثل باتری، آهنربا، مواد پلاستیکی، سکه و … توسط کودکان بلعیده می‌شود. در صورت داشتن آرامش با ضربه به پشت و جناغ سینه کودکان در منزل می‌توانید جسم داخلی را خارج کنید. اما پس از این کار به اورژانس و بخش کودکان مراجعه کنید تا خیالتان از بابت فرزتدتان آسوده خاطر شود. در ادامه مقاله انواع اشیایی که کودکان می‌بلعند، علل، پیشگیری و راهکار‌های متفاتی را توضیح داده‌ایم. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: خوردن اشیا توسط کودک | بلعیدن پیچ ، سکه ، پلاستیک ، تیله و.. در کودکان

خوردن اشیا توسط کودک

خوردن اشیا توسط کودک و نوزاد کمک به آرامش و آرام کردن دردشان می‌کند. این حس کنجکاوی در کودکان باعث می‌شود آستین، یقه، مو، اسباب بازی و مداد را بجوند. یک امری شایع که از 18 تا 24 ماهگی رخ دادنش طبیعی است. اما برخی از کودکان اوتیسم تا بعد از 2 سالگی این روند را ادامه می‌دهند. در ادامه مقاله به موارد مهمی اشاره کرده‌ایم، همراه ما باشید. برای آشنایی با راه های کنار آمدن با خستگی از بچه داری کلیک کنید.

خوردن کدام اشیا توسط کودک خطرناک تر است؟

حس کنجکاوی باعث خوردن اشیا توسط کودک مختلفی می‌شود.  فلزات، سکه، مدادرنگی، مواد شیمیایی، دارو، باتری و آهنربا از رایج‌ترین اشیائی هستند که کودکان می‌بلعند.

خوردن اشیا فلزی و سکه توسط کودک

اشیای فلزی به خاطر مواد سمی‌شان مانند سرب و کادمیوم باعث به وجودآمدن مسمومیت می‌شوند. اما سکه‎ها کامل بلعیده نمی‌شوند. و یکی از رایج ترین اشیا برای خوردن هستند. بلعیدن سکه باعث بسته‌شدن راه تنفسی و خفگی کودک می‌شود.

خوردن مواد اشیا پلاستیکی و شیمیایی توسط کودک

خوردن مواد شیمیایی و شوینده باعث مسمومیت شدید در کودکان می‌شود که آسیب های جبران ناپذیری را به همراه دارد. بلعیدن مایع ظرف شویی، مواد شستشو و … باعث سوزش گلو، لب و دهان در کودکان خواهد شد. حشره‌کش ها باعث تشنج در کودکان می‌شود، پس خیلی مراقب دور از دسترس بودن این مواد از کودک بشوید.

مواد پلاستیکی نیز برای کودکان مضر است. مخصوصا اگر پلاستیک نرم باشد و احتمال جداشدن ذرات و ورود آن به روده فرزندتان وجود داشته باشد.

جویدن دارو یا ورق قرص

خوردن برخی داروها می‌تواند در کبد و کلیه کودکان اثرات منفی بگذارد. خوردن مسکنی مانند ایبوپروفن باعث مشکلات تنفسی می‌شود.

در دهان گذاشتن باتری و آهنربا

بلعیدن باتری های کوچک در کودکان بسیار شایع است. باعث خونریزی زیاد، آسیب به رگ‌های گوارش، سوزاخ شدن مری و … می‌شود. خوردن آهنربا نیز باعث سوراخ شدن روده و زخم آن می‌شود.

خوردن قلمو و رنگ نقاشی توسط کودک

اغلب کودکان عادت به گاز زدن مداد دارند. ترکیب سازنده مداد سرب و خاک رس است که خوردن آن باعث اختلالات هاضمه و مشکلات روده می‌شود. با راهکارهایی ساده به کمک متخصص‌می‌توانید این عادت کودک را از بین ببرید.

برای آشنایی با راه های کاهش سختی های بچه داری کلیک کنید.

علل خوردن اشیا توسط کودک

آرام کردن خود

شاید این علل نشان از تنش و بحث در حضور کودک است و او برای آرام کردن و فرار از تنش و تسکین، بار منفی خود را روی جویدن خالی می‌کند. شما به عنوان والدین باید راه‌های دیگری برای آرام‌کردن کودک پیدا کنید.

خوردن اشیا توسط کودک به دلیل ناتوانی در رشد

گاهی خوردن اشیاء توسط کودک نشان دهنده تاخیر در رشد کودک است. با مراجعه به متخصص کودک تمام نشانه ها بررسی می‌شوند.

جلب توجه

گاهی کودک با جویدن لباس و خوردن اشیاء می‌خواهد که جلب توجه کند. بی‌توجهی شما روش مناسبی برای از بین‌بردن این رفتار کودک نیست. متخصص روانشناسی به شما راهکارهایی برای توجه مثبت یاد می‌دهند.

چگونه خوردن اشیا توسط کودک را متوقف کنیم

اصولا کودکانی که اقدام به جویدن اشیا می‌کنند، استرس وارده در خانه، مدرسه، محیط بیرون را اینگونه تخلیه می‎کنند. برای کاهش اضطراب کودکان بالای 2 سال نفس عمیق، همدلی، یافتن راه حل و رهایی از احساس گناه مفید است. و برای کودکان کمتر از 2 سال تامین پوشاک و خوراک، آغوش مادر و توجه بی قید و شرط والدین موثر است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راه های کاهش اضطراب کودک کلیک کنید.

در ادامه سایر راه‌کارهایی برای توقف خوردن و بلعیدن اشیا توسط کودک نام برده‌ایم، البته والدین توجه به نیاز سنی کودک را فراموش نکنند.

کاردرمانی توسط متخصص

زمانی که خوردن اشیا توسط کودک ادامه‌دار بود. با مراجعه به متخصص کار درمان و ارزیابی‌های لازم در صورت نیاز به کاردرمانی برای کمک به کودک اقدام کنید.

1- خوردن میوه خشک: برای کودکان زیر 2 سال ازدادن میوه های خشک ریز اجتناب ورزید. و از تکه های بزرگ برای جویدن‌کودک استفاه کنید.

2- آدامس: اگر از قورت‌ندادن آدامس توسط کودک خود اطمینان‌دارید از این روش استفاده کنید.

3- تمرین با نی: نی‌ها یک روش بازی برای تنفس عمیق کودکان هستند. نوشیدنی های کودک را با نی به او بدهید.

4- ورزش و بازی: شنا، پرش و غواصی، دوچرخه سواری و طناب‌کشی برای تنفس عمیق کودکان مفید هستند.

اقدامات لازم بعد از خوردن اشیا توسط کودک

والدین گرامی در صورت‌پریدن اشیا در گلوی کودک خود لطفا استرس و اضطراب نگیرید. با آرامش و خونسردی از مراحل زیر کمک بگیرید.

برای کودکان زیر 1 سال

1.زمانی که شی را داخل گلوی کودک خود مشاهده‌کردید با پایین کشیدن لب و زبان جسم را با سرعت خارج کنید.

2. اگر شی داخل گلوی کودک مشاهده نشد ابتدا با قسمت نرم دست 5 ضربه به پشت کودک وارد کنید و سپس با دو انگشت وسط دست قسمت پایین جناغ سینه را فشار دهید. دهان کودک را باز کنید و اگر جسمی مشاهده شد آن را خارج کنید.

3. در صورتی که کودک شما دچار مشکل تنفسی بود به آن تنفس دهان به دهان بدهید و مراحل بالا را انجام دهید. (البته اگر آموزش های لازم در این زمینه را دیده‌اید، در غیر این صورت هر چه سریع تر به اورژانس مراجعه نمایید).

برای کودکان بالای 1 سال

1.کودکان بالای 1 سال اگر هوشیار بودند او را در حالت ایستاده قرار دهید. و ضربات محکمی به قسمت پایین جناق سینه وارد کنید. اگر کودک هوشیارنبود خوابیده این کار را تکرار کنید. شاید تعداد ضربات 10 بار تکرار شود.

2. کودک را تشویق به سرفه کنید.

3. غذایی به او بدهیدکه نرم باشد، موز گزینه خوبی است.

4. آب کافی بدهید و بدن کودک را مرطوب نگه دارید.

پس از انجام اقدامات بالا کودک را به اورژانس ببرید و به متخصص اطفال مراجعه کنید.

پیشگیری از خوردن اشیا توسط کودک

در ادامه به نکات مهم پرداخته‎ایم. اما کافی‌نیستند و حتما باید درباره آموزش پدر و مادر نیز مطالعه نمایید.

1- اسباب بازی‌های مناسب سن کودکان خود تهیه کنید.

2- برای کودک زیر دو سال تان اسباب بازی های ریز نگیرید.

3- از مرغوبیت جنس اسباب بازی ها متناسب سن کودک مطمئن شوید.

4- هرگز پول (مخصوصا سکه ای) در دسترس کودکان قرار ندهید.

5- دارو‌های شیمیای و درمانی را از دسترس کودکان خارج کنید.

6- غذاها و اشیایی که در منزل روی زمین ریخته شده است را جمع آوری کنید.

7- کودک را برای مدت زیادی تنها نگذارید.

8- برای آموزش خطرات برای او وقت بگذارید.

9- باتری وسایل برقی را از دسترس کودک خارج کنید.

10- از محافظ کودک برای کابینت های مربوط به مواد شوینده استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خوردن اشیا توسط کودک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: خوردن اشیا توسط کودک | بلعیدن پیچ ، سکه ، پلاستیک ، تیله و.. در کودکان



:: برچسب‌ها: خوردن اشیا توسط کودک | بلعیدن پیچ ، سکه ، پلاستیک ، تیله و , , در کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 221
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

آرام کردن کودک گاه انگار غیرممکن می‌شود. هیچ چیز بیش از گریه‌های کودک، روان والدین را متشنج می‌کند. والدین از ناتوانی‌شان در آرام کردن کودک بیشتر در ساعت 6صبح و هنگام پافشاری شان برای خواسته‌ای شکایت دارند. اگرچه انتظار یک روز بدون گریه و سر و صدا با کودکان، دور از ذهن است، اما حداقل باید بتوانیم قبل از اینکه گریه‌کودک به اوج برسد، او را آرام کنیم! هر کودکی در هر سنی با روش خاصی آرام می‌شود. مسلما گریه نوزاد با کودک دو ساله فرق دارد. کودک دو ساله حتی برای داشتن یک اسباب بازی ارزان ممکن‌است گریه کند، ولی این دلیل برای نوزادان صدق نمی‌کند. پش روش‌های آرام کردن کودکان را باید با توجه به سن آنها انتخاب نمود. برای دریافت کمک روی مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: آرام کردن کودک | آرام شدن کودکان با چند روش ساده

آیا نا آرامی کودک طبیعی است؟

گریه در کودکان یک پدیده طبیعی و فطری است. نوزاد بعد از تولد از طریق گریه، نیازهای خود را می‌طلبد و ممکن است تا دو تا سه سالگی هم ادامه یابد. به طور کلی کودک برای خواسته‌هایش دست به گریه می‌زنند. و باید به نیازهای آن‌ها پاسخ دهید و برای آرام کردن کودک اقدام لازم را انجام دهید.

کودکان ذاتا بی دلیل نا آرام نیستند. در بی‌اهمیت‌ترین حالت، علت گریه آن‌ها نیاز به توجه شماست! کودکان بعد از تولد، تا مدت زیادی نمی‌توانند حرف بزنند و خواسته‌های‌شان را بیان کنند. یعنی توانایی برقراری ارتباط درست و عمیق با دنیای اطراف را ندارند. از اینرو گریه را وسیله‌ای برای فهماندن نیاز خود به اطرافیان قرار می‌دهند. در حقیقت، گریه برای کودکان تنها راه ممکن، جهت برقراری ارتباط با دنیای اطراف و بزرگترهاست.

اگر همیشه فرزندتان رفتارهای نامتعارف دارد حتما باید توسط متخصص اختلالات روانی کودکان بررسی شود.

آرام کردن کودک با یافتن علت ناآرامی

گریه‌کودک همیشه دلایل اصلی و مشخصی چون گرسنگی، درد، گرما، سرما، ترس، اضطراب، خستگی، ادرار یا مدفوع و… می‌باشد. با یافتن علت گریه کودک، راحت‌تر می‌توانید او را آرام نمایید. در ادامه نکاتی که باید در مورد علت ناآرامی کودک تان بدانید، آورده‌ایم.

اگر هیچ کدام از علل زیر صدق نمی‌کرد. حتما مقاله کودک عصبی را بخوانید.

1- تغذیه

نوزاد هر 3 ساعت یکبار نیاز به تغذیه دارد. کودکان نیز مقدار کم ولی در تعداد وعده های زیاد می‌خورند. پس والدین و مراقبان باید به نیاز و علائم گرسنگی فرزندتان توجه کنند. بین وعده های غذایی اصلی میان وعده های سالم به کودک بدهید. برای مثال بین وعده صبحانه و نهار، یک لیوان شیر و بیسکوییت به او بدهید. بین نهار و شام هم از میوه های فصل به کودک بدهید. این گونه او در طول روز انرژی لازم برای فعالیت را خواهد داشت. پس کمتر بهانه گیری خواهد کرد.

2- نیاز به خواب

نوزادان بعد از هر 3 ساعت بیداری نیاز دارند که بخوابند. خستگی و بیخوابی یکی از اصلی‌ترین علل بی قراری کودک است. کودکان به مرور نیاز به خوابشان کم می‌شود. اما حت در سنین دبستان نیز به 10 ساعت خواب در روز احتیاج دارند.

3- سرما و گرما

سرد و گرمی هوای محیط نوزاد را بررسی نمایید. دمای اتاق و محیط کودک را متناسب با اینکه کودک تان گرمایی یا سرمایی است، تنظیم کنید. برای این کار باید لباس مناسب فصل و طبع کودک به تن او کنید.

4- تعویض پوشک

مرتب پوشک کودک را چک کنید. کثیفی و سفتی پوشک باعث ناراحتی او می‌شود. هر از گاهی پوشک او را باز بزارید. حساسیت پوستی او را در نظر بگیرید و از اجناسی مناسب برای پوشک کردن‌او استفاده کنید.

5- باد شکم

شما باید بعد از هربار شیر دادن، آروغ نوزاد را بگیرید. تا از ایجاد درد شکم در او جلوگیری شود. چرا که باد معده کودک موجب درد و ناراحتی در او می‌شود. البته آروغ ممکن است موجب استفراغ و بالا آوردن کودک شود. هرگز ازین بابت او را دعوا نکنید. در عوض او را بغل و نوازش کنید تا آرام شود.

هیچ وقت از نوازش و توجه به گریه کودک‌تان غافل نشوید. کودکان در سنین اولیه زندگی (مخصوصا زیر 2 سال) به ناز و نوازش زیاد احتیاج دارند و نباید فکر کرد که با توجه زیاد ممکن است لوس شود. توجه زیاد در این سنین هرگز باعث لوس شدن او نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: افسردگی در کودکان

آرام کردن کودک

مهم‌ترین اصل برای آرام کردن کودک ، آرامش خود مادر است. اگر تنش و استرسی در زندگی دارید، آن را به کمک مشاور رفع کنید. کودک شما نسبت به ضربان قلب تان نیز حساس است. پس با آرامش خود کودک تان را راحت تر آرام کنید. روش‌های زیادی برای آرام کردن کودک وجود دارد. برای هر کودک باید با توجه به شرایط او، یکی از این تکنیک‌ها استفاده شود. در ادامه به موثرترین روش‌ها پرداخته‌ایم. اما خلاقیت های از خودتان می‌توانید داشته باشید.

1- تغییر حالت دادن نوزاد

کودک ممکن است به دلایلی چون خستگی، نفخ، دل درد و… گریه کند. در این مواقع با تغییر حالت کودک می‌توانید کمک کنید تا او احساس بهتری کند و آرام شود.

روش اول

او را به شکل دَمَر(روی شکم) بر روی دست خود قرار بدهید. در این روش، صورت باید به طرف آرنج باشد و شما با انگشتان از قسمت پایین‌تنه او محافظت کنید؛ و شروع به ماساژ کمر کودک به آرامی و در جهت عقربه‌های ساعت بکنید.

روش دوم

کودک را طوری در آغوش بگیرید که کمرش به سینه شما بچسبد و دستان‌ شما از مقابل شکم کودک رد شود، با کمک کف دست‌تان قسمت پایین‌تنه کودک را نگه دارید تا فشاری روی ستون مهره‌ها وارد نگردد.

روش سوم

کودک را روی شانه‌تان بگذارید طوری که شکم به شانه بچسبد و اندکی فشرده شود و سر کودک در قسمت بالایی شانه باشد. البته دقت کنید که سر کودک نباید به سمت گردن‌تان باشد.

روش چهارم

در این روش کودک را به همان شکلی که در گهواره قرار می‌گیرد، درون دست‌تان نگه دارید و همانند گهواره دست‌تات را تکان دهید تا کودک آرام شود.

2- آرام کردن با زمزمه برای کودک

یک روش بسیار موثر برای آرام کردن کودک ، خواندن هر چیزی به صورت زمزمه‌وار است. اگر لالایی یا ترانه‌ای آرام بلد باشید، برای کودکتان بخوانید تا آرام شود. حتی در برخی مواقع، تنها چیزی که کودک می‌خواهد، زمزمه‌های مادر است و شاید دلیل گریه‌اش هم طلب صدای مادر باشد. کودک با شنیدن صدای مادر بسیار آرام می‌شود. البته حتما لازم نیست که صدایتان زیبا باشد، زیرا هدف آواز خوانی و ترانه‌سرایی نیست؛ بلکه فقط باید با زمزمه‌های خودتان قلب کودک را غرق در آرامش نمایید.

3- آرام کردن کودک با شیردهی

وقتی مادر، کودک را به منظور شیردادن در آغوش می‌گیرد، کودک خود را در بهترین و امن‌ترین نقطه جهان حس می‌کند. از این رو اگر کودک به هر روشی آرام نگرفت به او شیر دهید. تا علاوه بر رفع گرسنگی، بی‌قراری‌هایش هم رفع شود. برای نتیجه بهتر و سریع‌تر، می‌توانید هنگام شیر دادن در گوشش به آرامی زمزمه کنید و حس امنیت کودک را بیشتر نمایید.

4- کودک را به محیطی آرام و کم نور ببرید

کودکان هم از سر و صدای زیاد خسته می‌شوند و نیاز به محیط آرام، ساکت و تاریک دارند تا بتوانند در آرامش به خواب روند. با انتقال کودکی که گریه می‌کند به یک محیط آرامش‌بخش، می‌توانید سریع‌تر او را آرام کنید.

5- آرام کردن کودک با کمک اطرافیان

توجه کنید که گاهی تشویش والدین، گریه نوزاد را بدتر می‌کند. در این مواقع بهتر است که از بقیه کمک بخواهید و کودکتان را به آن‌ها بسپارید. زیرا ممکن است شما به خاطر استرس زیاد نتواید خواسته کودک را درک کنید و از نیازش غافل بمانید. این امر موجب افزایش گریه فرزندتان می‌شود. فرد دیگری که درگیر تنش عصبی ناشی از گریه کودک نیست، می‌تواند در این مواقع کمک کند تا علت گریه کودک را پیدا کنید.

6- صبور باشید

صبوری، برای آرام کردن کودک بسیار مهم است. با صبوری راحت تر می‌توانید صدای کودک‌تان را درک کنید و با دقت در مدل گریه او، نیازش را بفهمید. گریه کودک برای همیشه نیست و با کمی صبر و حوصله شما، آرام خواهد شد. ایجاد تنش در خود شما و فقدان صبر و حوصله، تنها موجب آزار خود و کودک تان می‌شود. نوع گریه‌کودک در شرایط مختلف، متفاوت است و فقط با صبوری و دقت می‌توان دلیل آن را تشخیص داد.

7- بازی برای آرام کردن کودک

از نیازهای دیگر کودکان تا سن دو سالگی، نیاز به بازی با پدر و مادرش است. آن‌ها دوست دارند زمان خود را با والدین بگذرانند. با یک سطل شن‌بازی، می‌توانید تفریحات متفاوتی با کودکتان تجربه کنید و یا با کمک رنگ انگشتی علاوه بر آرام کردن کودک گریان، می‌توان خلاقیت او را هم افزایش داد.

کلام پایانی

شما با کمک راهکارهای پیشنهادی در این مقاله حتما می‌توانید گریه کودک خود را آرام کنید. ولی آنچه در درجه اول اهمیت دارد، این است که آرامش خودتان را حفظ کنید. دچار تنش و استرس نشوید، زیرا کودک می‌تواند حالات روحی شما را حس کند و در نتیجه استرس شما به او منتقل می‌شود و بیشتر گریه خواهد کرد. اگر با هیچ کدام از روش‌های فوق کودک آرام نگرفت، ممکن است درد جسمی و یا مریضی داشته باشد. در این حالت بهتر است او را نزد پزشک ببرید تا معاینه گردد.

برای دریافت مشاوره در زمینه آرام کردن کودک در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: آرام کردن کودک | آرام شدن کودکان با چند روش ساده



:: برچسب‌ها: آرام کردن کودک | آرام شدن کودکان با چند روش ساده ,
:: بازدید از این مطلب : 204
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

خواب نوزاد دارای الگوی یکنواختی نیست. همانطور که بزرگسالان دارای تفاوت‌های فردی هستند، هر نوزادی از بدو تولد در زمان خواب عادت‌های مختلفی دارد، برخی زود به خواب می‌روند و برخی نسبت به خوابیدن مقاومت نشان می‌دهند. نوزادان بیشتر ساعات روزشان (16-18ساعت) را به خواب می‌گذرانند. اما برخی از آن‌‌ها در طول شب چندین بار بیدارشده و نیاز به تغذیه و تعویض پوشک دارند. این روند نشان دهنده الگوی غیرقابل پیش بینی خواب نوزاد است. والدین برای بدست‌آوردن الگوی خواب و دستیابی به یک روند ثابت می‌توانند اقداماتی انجام دهند که در ادامه شرح داده‌ایم. با دریافت مشاوره کودک می‌توانید بررسی کنید که اختلالی در رشد فرزندتان وجود دارد یا نه؟

منبع: خواب نوزاد | میزان خواب نوزاد چند روزه چقدر است؟

خواب نوزاد

نوزادان تقریبا به 17 الی 19 ساعت خواب نیاز دارند. این میزان به مرور زمان کم می‌شود. اما چرا نوزادان این همه ساعت در خواب به سر می‌برند؟ طبق مطالعات در سال های اول زندگی خواب لازمه رشدکودک است.  خواب نوزادان منقطع می‌باشد. این یعنی آن‌ها حداکثر هر 3 الی 4 ساعت یکبار بیدار می‌شوند. شما در این بازه ها باید به او شیر بدهید. و یا شاید لازم به عوض‌کردن پوشک‌اش باشد.

الگوهای خواب نوزادان

خواب کوتاه با حرکات سریع چشم(REM)

خواب کوتاه با حرکات سریع چشم که به خواب خرگوشی معروف است، اهمیت زیادی در روند رشد نوزاد دارد. اگر به طور میانگین فرض کنید نوزاد در طول شبانه روز 16 ساعت می خوابد، 8 ساعت آن در مرحله خواب رم سپری می‌شود. خواب رم کودک بسیار سبک است و با شندیدن کوچک‌ترین صدای از خواب می‌پرد. نوزاد تا دو ماهگی 10 تا 18 ساعت در طول روز می‌خوابد. بعد از دو ماهگی الگوی خواب نوزاد روند منظم‌تری به خود می‌گیرد.

خواب عمیق و طولانی

خواب نوزاد بعد از دو ماهگی به مرور منظم‌تر می‌شود. از دوماه تا چهار ماهگی خواب‌های رم نوزاد کم شده و روند خواب او طولانی و عمیق‌تر می‌شود. نوزاد کمتر در طول شب بیدار شده و در طول روز کمتر می‌خوابد. با این حال باید توجه داشته باشید که همه نوزادان به مانند هم نیستند و ممکن است این روند تا 5، 6 ماهگی نیز ادامه پیدا کند، ویژگی‌های منحصر به فرد نوزادان بر الگوی خواب آن‌ها هم تاثیر دارد. 

بیشتر بخوانید: بی حالی نوزاد

علت خواب نامنظم نوزادان

نوزادان در ابتدای تولد به طور معمول 2 تا 4 ساعت به طور متوالی به خواب می‌روند و در بقیه ساعات شبانه روز خواب نامنظمی دارند. میانگین خواب در نوزادها بسیار متفاوت است اما به طور تقریبی می‌توان گفت نوزاد به طور روزانه در هفته اول تولد بین 14 تا 18 ساعت و در 1 ماهگی 12 تا 16 ساعت می‌خوابند. چرا که نوزاد نیاز به تغذیه از شیر مادر دارد و باید هر دو ساعت از خواب بیدار شده و تغذیه گردد. برخی از نوزادان آنقدر به خوابیدن علاقه دارند که موجب نگرانی پدر و مادر می‌شوند. اما برای خواب نوزاد جای هیچ نگرانی نیست و این طبیعت کودکان است که ساعات طولانی تقریبا به مدت 20ساعت راحت و آسوده بخوابند. برای آشنایی با نشانه های سلامت نوزاد کلیک کنید.

چگونه نوزادان در شلوغ ترین مکان ها هم می خوابند؟

برخلاف برخی بزرگسالان که در هنگام خواب حساسیت زیادی دارند و به کوچک‌ترین محرک بیرونی واکنش نشان می‌دهند، نوزادان قادر هستند در هر جایی حتی با وجود سر و صدای زیاد بخوابند. لازم نیست در کنار آن‌ها آرام و آهسته صحبت کنید. نوزادان به مدت 9 ماه در رحم مادر با شنیدن صدای تپش قلب و محیط نا آرام رشد می‌کنند، شاید به همین دلیل برای خواب نوزاد به فضای شلوغ و پر سر و صدا عادت کرده‌ است.

ویژگی دیگر نوزادان در هنگام خواب این است که هیچ توجهی به فضای روشن یا تاریک ندارند، حتی اگر آن‌ها را در آغوش بگیرید و به این طرف و آن طرف ببرید اصلا متوجه نمی‌شوند. نکته حائز اهمیت این است که اگر چه عدم توجه به صدا و نور در زمان خوابیدن ویژگی مشترک بین همه نوزادان است اما نباید به انجام غربالگری شنوایی در نوزادان بی توجه بود. برای بررسی علل و خطرات زیاد خوابیدن نوزاد کلیک کنید.

جای خواب نوزاد باید چطور باشد؟

اصلا نیازی به تشریفات و  حاضر کردن پتوی نرم و گرم نیست. نوزادان بدون توجه به اینکه در کجا هستند راحت و بدون دغدغه می‌خوابند. فقط کافی است موارد ایمنی را رعایت نماید و اسباب بازی یا وسیله‌ای که ممکن است باعث خفگی او شود از دسترس او دور کنید. نوزادان علاقه زیادی به خوابیدن به سمت پشت دارند، به همین دلیل باید مواظب باشید پتو یا عروسک های پشمی اطراف دهان او را مسدود نکنند و مانع از نفس کشیدن‌اش نشوند. برای بررسی علل از خواب پریدن نوزاد کلیک کنید.

سرگرم کردن کودک طی روز

در هفته اول تولد نوزاد تفاوت بین روز و شب را نمی‌فهمد و اغلب روز را می‌خوابد، در حالی که شب‌ها بیدار می‌شود و نمی گذارد والدین بخوابند. بهتر است از هفته دوم تولد که هوشیاری کودک نسبت به قبل بیشتر است در ساعات مختلف روز با او صحبت کنید. می‌توانید روزها اتاق را روشن و پر نورکرده تا کودک احساس خواب کمتری داشته باشد. بهتر است مادر نیز خواب مرتبی داشته باشد تا برای رسیدگی به نوزاد انرژی بیشتری داشته و به مرور زمان خواب نوزاد با خواب مادر نیز منطبق شود.

دمای اتاق در زمان خواب نوزاد

بهترین دمای محیط برای خواب نوزاد بین 24 تا 25 درجه سانتی گراد است. به این منظور می‌توانید یک دماسنج در اتاق کودک قرار دهید و دمای محیط را اندازه گیری نمایید. احساس سرما مانع از تنفس راحت کودک می‌شود و بیشتر انرژی‌اش را صرف گرم نگه داشتن خود خواهد کرد. در حالی که انرژی او باید صرف رشد سالم وی گردد. گرمای بیش از اندازه هوای اتاق باعث عرق‌کردن و کاهش آب بدن کودک می‌شود. برای بررسی علت بی خوابی نوزاد کلیک کنید.

نکاتی برای کمک به خواب راحت تر نوزاد

  • به کودک اجازه بدهید در فرصت‌های مختلف براحتی بخوابد.
  • هنگام خواب نوزاد پستانک در دهان او بگذارید.
  • کودک را در جای مخصوص خود بخوابانید. جایی که دارای حفاظ و مانعی از افتادن اوست.
  • زیر سر کودک باید حالت صاف و سفت داشته باشد.
  • اگر کودک عادت دارد همیشه به یک طرف بخوابد بعد از گذشت مدت زمانی او را به سمت دیگری بخوابانید.
  • توجه داشته باشید که نوزادان به علت داشتن جمجمه نرم اگر مدت طولانی به یک حالت بخوابند، استخوان سر حالت صاف پیدا می‌کند.
  • لاله گوش نوزاد نیز بسیار نرم است. پس با کلاه‌های مخصوص یا روش‌های دیگر از قرارگیری صحیح گوش او اطمینان حاصل کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواب نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا خواب نوزاد در هر زمانی می تواند باشد؟

نوزادان در شش تا هشت هفته تولد به طور متوالی 2 ساعت می خوابند و سپس از خواب بیدار می شوند. نباید فاصله زمانی از آخرین باری که کودک بیدار شده است زیاد شود زیرا باعث خستگی مفرط او می شود. خستگی زیاد در خوابیدن کودک اختلال ایجاد می کند.

منبع: خواب نوزاد | میزان خواب نوزاد چند روزه چقدر است؟



:: برچسب‌ها: خواب نوزاد | میزان خواب نوزاد چند روزه چقدر است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

ترس از زایمان در مادران باردار حسی طبیعی است و تقریبا بیشتر مادران آن را تجربه می‌کنند. در صورتی که ترس از زایمان به قدری زیاد شود که مادر باردار تنها به ترس و وحشت از زایمان فکر کند یا به دنبال روش‌ها عدم تجربه درد مانند سزارین باشند، باید به درمان و برطرف کردن آن پرداخت. در این زمینه پیشنهاد می‌شود حتما از مشاوره بارداری استفاده نمایید.

منبع: ترس از زایمان طبیعی و سزارین

درباره ترس از زایمان چه می‌دانید؟

نگرانی و ترس نسبت به ناشناخته‌ها و آنچه که درباره آن آگاهی ندارید، امری طبیعی است. ترس از زایمان که در اصطلاح پزشکی به آن توکوفوبیا نیز می‌گویند، یکی از این ترس‌هاست.

ترس از زایمان به دلایل متعددی بروز می‌کند. عوامل روانی مانند کمبود اعتماد به نفس در مادر، اضطراب، افسردگی؛ عوامل اجتماعی مانند سن کم مادر هنگام زایمان و عوامل دیگری چون اول‌زا بودن، سابقه سقط، تجربه زایمان سخت قبلی، تجربه‌ها و خاطرات منفی دیگران، عدم حمایت روحی و روانی و اجتماعی از مادر باردار در میزان ترس‌از زایمان موثر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بارداری در سن کم کلیک کنید.

ترس‌ از زایمان یا توکوفوبیا ممکن است باعث شود برخی از زنان علی‌رغم تمایل شدید به فرزندآوری، از بارداری پرهیز کنند یا در صورت باردار شدن برای فرار از درد زایمان طبیعی به زایمان سزارین روی بیاورند. برای آشنایی با علل مرگ در زایمان سزارین کلیک کنید.

لازم به ذکر است ترس از زایمان علاوه بر مادرانی که اولین تجربه بارداری را دارند، برای مادرانی که تجربه سختی از زایمان قبلی دارند نیز بروز می‌کند.

علت اصلی ترس از زایمان چیست؟

اغلب ترس‌از زایمان مربوط به درد ناشی از زایمان و در برخی موارد مربوط به مشکلات ناشی اززایمان است.

نگرانی‌ها مربوط به مشکلات و مسائل مربوط به زایمان شامل مواردی مانند ترس از به موقع نرسیدن به بیمارستان، ترس از سوزن بی‌حسی اپی‌دورال، نگرانی مربوط به مدفوع کردن هنگام زور زدن برای تولد نوزاد و نگرانی مربوط به پاره شدن واژن و پرینه می‌شود.

انواع ترس از زایمان

به طور کلی ترس از زایمان را به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌کنند. ترس اولیه از نوجوانی و یا دوران بارداری در مادران اول‌زا دیده می‌شود. معمولا این نوع حراس با مشاهده سختی‌ زایمان برای دیگران و یا شنیدن دشواری آن به وجود می‌آید.

این در حالی است که نگرانی ثانویه در زنانی که تجربه سختی از زایمان قبلی داشته‌اند بیشتر است. پس به دلیل تجربه سخت‌شان از بابت مواجهه مجدد با درد و سختی های مربوط به زایمان دوم و یا سوم دچار اضطراب می‌شوند.

راه‌های مقابله با توکوفوبیا

معمولا نا آگاهی و کمبود دانش و اطلاعات از موضوعی منجر به نگرانی می‌شود؛ بنابراین برای مقابله با ترس‌ از زایمان دانش و اطلاعات خود را بالا ببرید و در کلاس‌های آمادگی برای‌زایمان شرکت کنید.

  • یکی دیگر از راه‌ها مقابله، صحبت کردن در مورد ترس و نگرانی‌تان با پزشک، همسر، سایر اعضاء خانواده و یا دوستان است.
  • از روش‌های آرام‌سازی و یوگا و تمرین تنفس برای کاهش اضطراب استفاده کنید.
  • یکی از تکنیک‌های آرام‌سازی مراقبه است. هم‌چنین گوش دادن به موسیقی‌های آرام و یا بی کلام می‌تواند یاری رسان باشد.
  • مثبت‌اندیش باشید. آگاه باشید تجربه منفی و سخت دیگران از زایمان برای شما رخ نخواهد داد.

توجه داشته باشید اگر ترس از زایمان در شما به حدی رسیده که در امور طبیعی زندگی‌تان اختلال ایجاد می‌کند، حتما با مراجعه به روان‌شناس آن را درمان کنید. برای آشنایی با حقیقت خطرات بارداری کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: ترس از زایمان طبیعی و سزارین



:: برچسب‌ها: ترس از زایمان طبیعی و سزارین ,
:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

زمان تخمک‌ گذاری برای کسانی که قصد بارداری دارند، حائز اهمیت زیادی است. تخمک گذاری پس از اتمام سیکل قاعدگی در رحم زنان انجام می‌شود و تنها دلیل آن تولید مثل است. زنانی که قصد دارند باردار شوند، می‌توانند با اطلاع از زمان تخمک گذاری برای بچه‌دار شدن برنامه‌ریزی کنند. البته اطلاع از زمان تخمک گذاری می‌تواند مانع بارداری ناخواسته نیز شود. در ادامه زمان دقیق تخمک‌گذاری و علائمی آن را شرح داده‌ایم. جهت برنامه ریزی برای بچه دار شدن کلیک کنید.

منبع: زمان تخمک گذاری را چطور مشخص کنیم؟

تخمک گذاری چیست ؟

تخمک‌گذاری بخشی از سیکل قاعدگی زنان می‌باشد. طی فرآیند تخمک‌گذاری یک تخمک بالغ از تخمدان آزاد می‌شود و راهی لوله رحمی می‌گردد. تخمک‌های آزاد شده تا 24 ساعت برای باور شدن زمان دارند. 

در صورتی که طی این 24 ساعت که تخمک از تخمدان آزاد شده است، اسپرم خود را به آن برساند، لقاح تشکیل شده و بارداری اتفاق می‌افتد. در صورتی که لقاح صورت نگیرد، تخمک آزاد شده همراه با پوشش داخلی دیواره رحم، در سیکل قاعدگی بعدی از رحم خارج می‌شود. 

زمان تخمک گذاری بعد از پریود

با توجه به اینکه دوره سیکل قاعدگی در خانم‌ها متفاوت است، زمان تخمگ‌گذاری نیز در هر فرد متغیر می‌باشد. بنابراین زنان باید متناسب با بدن خود و علائمی که دارند، زمان تخمک گذاری رحم خود را در سیکل قاعدگی شان تخمین بزنند. 

برای همه خانم‌ها تخمک‌گذاری در اواسط سیکل قاعدگی اتفاق می‌افتد. سیکل قاعدگی با اولین روز پریودی آغاز می‌شود و شامل فاصله میان دو پریود است.

سیکل قاعدگی در زنان یک دوره 23 تا 28 روزه است. حتی احتمال دارد در برخی از زنان این میزان کم‌تر و یا بیش‌تر باشد. زمان تخمک‌گذاری معمولا در روزهای 12 تا 16 سیکل قاعدگی و قبل از شروع سیکل بعدی است. 

بهترین زمان برای بارداری، روز تخمک‌گذاری می‌باشد. بهتر است زنان روز 11 تا 21 را با توجه به سیکل قاعدگی خود، دوره باروری تلقی کنند. برای اطلاع بیشتر درباره روزهایی که احتمال بارداری بیشتر است کلیک کنید.

محاسبه دقیق زمان تخمک‌گذاری بعد از پریود

همانطور که اشاره کردیم زمان تخمک‌گذاری در هر فرد وابسته به دوره سیکل قاعدگی او می‌باشد. هر تخمک بعد از آزاد سازی بین 12 تا 24 ساعت قابلیت باروری دارد. خود چرخه تخمک‌گذاری در سیکل قاعدگی، دارای دو قسمت است که در ادامه آن را توضیح داده‌ایم؛

  • دوره اول فولیکولار : این دوره از زمان شروع دوره قاعدگی تا زمانی که یک تخمک آزاد شود را شامل می‌شود. این دوره متناسب با ویژگی‌های جسمی در زنان بین 7 تا 20 روز متغیر است.
  • دوره دوم لوتئال : دوره دوم از زمان تخمک‌گذاری آغاز می‌گردد و تا شروع سیکل قاعدگی بعدی ادامه دارد. دوره دوم چرخه تخمک گذاری دارای یک بازه زمانی 12 تا 16 روزه است. 

بیشتر بخوانید: چگونه باردار شوم ؟

تشخیص زمان تخمک گذاری بعد از پریود

با آزاد سازی تخمک از تخمدان وارد لوله رحمی می‌شود و به مدت یک روز قابلیت تشکیل لقاح با اسپرم را دارد. اسپرم نیز به مدت پنج روز می‌تواند برای تشکیل لقاح با تخمک زنده بماند. به مجموع این شش روز پنجره باروری گفته می‌شود. پس از گذشت این بازه زمانی پنجره باروری در یک سیکل قاعدگی بسته می‌شود. 

برای برنامه‌ریزی برای یک بارداری و یا جلوگیری از بارداری ناخواسته، تخمین زمان تخمک گذاری ضروری است. علاوه بر مطالب گفته شده، علائم زیر نیز نشان دهنده تخمک گذاری است :

  • تغییرات دمای بدن؛ افزایش دمای بدن تا 38 درجه در دوره تخمک گذاری
  • تهیه جدول قاعدگی؛ یادداشت شروع و پایان سیکل قاعدگی و محاسبه 14 روز قبل از شروع پریود بعدی که زمان تخمک گذاری است.
  • حساسیت در ناحیه سینه ها
  • نوسانات خلقی
  • استفاده از کیت تخمک گذاری؛ ازکیت‌های تخمک گذاری که در داروخانه‌ها موجود است، استفاده کنید. 

برای آشنایی با نحوه برنامه ریزی برای باردار شدن کلیک کنید.

روند تخمک گذاری

چرخه تخمک‌گذاری با برخی فعل و انفعالات شیمیایی همراه است. این تغییرات، بدن را برای بارداری آماده می‌کند. یکی از محسوس‌ترین تغییراتی که در زمان تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد، تغییر میزان هورمون LH در بدن می‌باشد. از افزایش هورمون LH در بدن می‌توان برای تشخیص دوره تخمک‌گذاری نیز استفاده کرد.  

افزایش هورمون LH در بدن سبب تحریک فولیکول ها و آزاد شدن تخمک می‌گردد. تخمک از لوله‌های فالوپ پایین رفته و خودش را به رحم می‌رساند. محیط دهانه رحم لغزنده شده و آماده دریافت اسپرم می‌شود. 

برای اطمینان می‌توانید از کیت تخمک گذاری استفاده کنید.

امکان تخمک گذاری بیش از یک بار در چرخه قاعدگی

در اغلب زنان تخمک گذاری یکبار در سیکل قاعدگی رخ می‌دهد. اما ممکن است در برخی از زنان، تخمک‌گذاری دو یا حتی سه باز نیز در یک چرخه اتفاق بیفتد.

با توجه به نتایج یکی از تحقیقات، در ده درصد از زنان طی یک سیکل قاعدگی، دو بار تخمک‌گذاری انجام می‌شود. آزاد سازی دو تخمک احتمال باروری دو قلو را افزایش می‌دهد.

علائم تخمک گذاری

در زمان تخمک گذاری، به دلیل تولید هورمون پروژسترون، ترشحات واژن تغییر پیدا می‌کند. از برخی علائم رایج میان زنان در زمان تخمک‌گذاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برای آشنایی با مراقبت های قبل از بارداری کلیک کنید.

  • افزایش دمای بدن
  • ترشحات شفاف واژن
  • تغییر دهانه رحم 
  • افزایش میل جنسی
  • لکه بینی
  • تورم واژن
  • تغییرات بیولوژیک شامل حساسیت سینه‌ها، تغییر اشتها، تغییر در خلق و خو 
  • و …

تخم گذاری نامنظم

اگر قصد بارداری دارید، باید زمان تخمک‌گذاری خود را بعد از اتمام پریود بدانید. در صورتی که سیکل قاعدگی نامنظمی دارید و نمی‌توانید در یک روند نامنظم، تاریخ تخمگ‌گذاری خود را مشخص کنید، باید به پزشک و متخصص زنان مراجعه کنید.

دلایلی بسیاری برای بهم ریختن سیکل قاعدگی و چرخه تخمک‌گذاری نامنظم وجود دارد. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رژیم‌های غذایی ناسالم، مشکلات روحی همچون استرس و نگرانی اشاره کرد.

البته لازم است اشاره کنیم که برخی بیماری‌ها همچون تنبلی تخمدان یا سندروم پلی کیستیک و آمنوره نیز دارای تاثیرات منفی بر روی چرخه تخمک‌گذاری است. 

سخن آخر

در صورتی که تمایل دارید بچه‌دار شوید و فرزندی را به خانواده خود اضافه کنید، سعی کنید قبل از هرگونه اقدامی با دریافت مشاوره بارداری و همینطور با مراجعه به پزشک زنان و متخصص بارداری، تصمیم خود را نهایی کنید. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

این اقدام سبب می‌شود تا شما شناخت کاملی از علائم و زمان تخمک گذاری در سیکل قاعدگی خودتان را به دست آورید. همینطور می‌توانید اطلاعات کافی پیرامون مدت و زمان برقراری رابطه جنسی برای بارداری، تغذیه، وضعیت سلامت جسمی و … را کسب نمایید. در صورتی که پیرامون زمان تخمک گذاری نیازمند دریافت راهنمایی‌های بیشتری هستید، با متخصصان مرکز مشاوره ذهن نو تماس حاصل بفرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زمان تخمک گذاری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: زمان تخمک گذاری را چطور مشخص کنیم؟



:: برچسب‌ها: زمان تخمک گذاری را چطور مشخص کنیم؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 241
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

حمام کردن نوزاد و یا شستن نوزاد یکی از هیجان انگیزترین لحظاتی است که والدین پس از به دنیا آمدن فرزندشان تجربه می‌کنند. نوزادان اغلب از تماس آب ولرم با پوست خود احساس آرامش می‌کنند و از حمام رفتن لذت می‌برند. با این حال بسیاری از پدر و مادرها به خصوص در تجربیات اول خود از حمام بردن نوزاد می‌هراسند. آن‌ها زمان و چگونگی این کار را نمی‌دانند. (بهترین زمان برای اولین حمام، 24 ساعت پس از به دنیا آمدن نوزاد است. چرا که در آینده از بروز سرماخوردگی و خشکی پوست جلوگیری می‌شود). ما در ادامه تلاش کرده‌ایم تا دراین باره توضیحات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: حمام کردن نوزاد

شستن نوزاد | حمام کردن نوزاد

برای شستن و حمام کردن نوزاد شما باید اصولی را برای حفظ امنیت او رعایت کنید. تمیز کردن نوزاد آن هم برای تازه مادران کار آسانی نیست. شما باید برای شستن نوزاد چند روزه خود آموزش دیده باشید و یا از کمک کسانی که در این زمینه تجربه دارند استفاده کنید. در ادامه تمامی نکات لازم در این زمینه بحث شده است.

 

بهترین زمان برای اولین حمام کردن نوزاد

اولین حمام نوزاد متناسب با سیاست‌های پزشکی و بهداشتی مناطق مختلف متفاوت است. در سال‌های گذشته بسیاری از بیمارستان‌ها حدوداً دو ساعت پس از تولد نوزاد او را استحمام می‌کردند. اما سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه‌دارد که حداقل 6 ساعت پس از به دنیا‌آمدن کودک به او فرصت دهیم. پس از گذشت این زمان بگذاریم که او اولین حمام خود را تجربه نماید. در همین راستا سازمان بهداشت جهانی بهترین زمان برای اولین حمام را 24 ساعت پس از به دنیا آمدن کودک می‌داند. برای شناخت بیشتر در زمینه مراقبت از نوزاد در هفته های اول کلیک کنید.

 

چرا باید برای اولین حمام کمی صبر کنیم؟

همان طور که گفته‌شد سازمان بهداشت جهانی امروزه حمام کردن نوزاد بلافاصله پس از تولد را توصیه نمی‌کند. بلکه پیشنهادمی‌دهد در صورت امکان یک روز برای آن صبر کنید و یا حداقل 6 ساعت آن را به تعویق بیاندازید. اگر در مورد علل این موضوع کنجکاو هستید ما در ادامه به توضیحات بیشتری در این باره پرداخته‌ایم.

حمام کردن نوزاد و تأثیرگذاری آن بر دمای بدن و قند خون

مطالعات نشان می‌دهند کودکانی که بلافاصله پس از تولد حمام می‌شوند بیشتر در معرض سرماخوردگی قرار می‌گیرند و دچار هیپوترمی یا همان کاهش زیاد دمای بدن می‌شوند. همچنین حمام کردن در ساعات اولیه زندگی نوزاد، استرسی جزئی را به او وارد می‌کند که این مسئله می‌تواند در افت قند خون آن‌ها یا همان بروز هیپوگلیسمی نیز تأثیر گذار باشد.

ساعات اولیه تولد زمانی برای پیوند با مادر و شیردهی

مطالعات علمی بیانگر این نکته هستند که نوزادان پس از تولد نیاز عاطفی زیادی به تماس پوستی و جسمانی بسیار نزدیک با مادر خود دارند. اگر آن‌ها در همان ساعات ابتدایی از مادر خود جدا نشوند و بتوانند از شیر او تغذیه کنند نسبت به سایر کودکان راحت‌تر می‌توانند با مادر ارتباط برقرار کنند و با سهولت بیشتری شیرخوردن را آغار می‌نمایند.  پژوهشی در همین زمینه نشان‌داد نوزادانی که در بیمارستان‌ها ابتدا برای استحمام برده می‌شوند، نسبت به نوزادانی که در بدو تولد در آغوش مادر قرار می‌گیرند، مشکلات بیشتری در جهت خوردن‌شیر از سینه مادر تجربه می‌کنند.

حمام کردن زود هنگام نوزاد و بروز خشکی پوست

نوزادان پس از تولد اغلب پوشش سفیدرنگی روی پوست خود دارند که حالتی مومی شکل داشته و ورنیکس نام دارد. ورنیکس به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای بدن کودک عمل می‌کند و خاصیت آنتی باکتریایی نیز دارد. انجمن متخصصان طب اطفال آمریکا پیشنهاد می‌دهند که بگذارید این ماده اندکی روی پوست کودک بماند تا پوست حساس و ظریف آن‌ها با خشکی مواجه نشود. این امر به خصوص برای کودکان نارس که در زایمان زودهنگام به دنیاآمده‌اند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای اطلاعات بیشتردرباره نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

 

توصیه‌هایی برای حمام کردن و شستن نوزاد در خانه

حمام کردن نوزاد در خانه به خصوص در تجربیات اول برای والدین هیجان انگیز و دلهره‌آور است. توصیه‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا این کار را با سهولت بیشتری انجام دهید.

1- قبل از شستن نوزاد همه چیز را آماده کنید

برای آنکه نیازهای کودک، گریه‌های او و وظایف مختلفی که دارید شما را سردرگم و کلافه نکند، قبل از بردن نوزاد به حمام ابتدا همه چیز را آماده کنید. برای مثال می‌توانید لگنچه کوچکی را از آب  پر کنید، لیف مخصوص شست و شوی کودک و حوله را در دسترس خود قرار دهید و وسیله‌ای نظیر یک فنجان کوچک را برای ریختن آب روی بدن نوزاد در نظر بگیرید.

2- برای حمام کردن نوزاد او را روی سطحی صاف قرار دهید

لازم است که هنگام حمام کردن نوزاد مکان صاف و امنی را در نظر بگیرید و او را روی آن قرار دهید. توجه داشته باشید که این فضا باید به‌ گونه‌ای باشد که هم نوزاد روی آن احساس راحتی داشته باشد و هم شما روی کودک خود مسلط باشید. سطحی که کودک روی آن قرار می‌گیرد می‌تواند چیزی نظیر میز تعویض یا یک تشکچه ابری مخصوص حمام کودک باشد. در حین شست و شوی نوزاد همواره مراقب غلتیدن یا خطر افتادن او باشید به همین منظور در حین حمام کردن کودک یک دست خود را به صورت حائل جلوی او نگه دارید تا امکان بروز هر گونه خطر را کاهش دهید.

3- برای حمام کردن نوزاد ابتدا از شستن صورت او شروع کنید

حمام کردن نوزاد لازم است که آرام آرام و با شکیبایی کامل انجام شود. در همین راستا ابتدا از شستن صورت فرزندتان شروع کنید. برای این کار از یک پارچه مرطوب شده استفاده نمایید و آرام آن را روی صورت نوزاد بکشید. توجه داشته باشید که همان ابتدا آب را مستقیماً روی صورت نوزاد نریزید و نگذارید که آب وارد دهان و چشم‌های کودک شود.

در مراحل بعدی آرام آرام بدن کودک را وارد آب ولرم کنید تا در نهایت بتوانید او را به طور کامل در لگنچه‌ای کوچک قرار دهید و تمام بدنش را بشویید. استفاده از این روش سبب کاهش ترس فرزند شما  از آب و حمام می شود. اگر حمام کردن نوزاد به شیوه اصولی انجام شود می‌تواند امری بسیار آرام بخش برای او باشد و به کاهش بی‌قراری‌های فرزندتان کمک کند.

4- هنگام حمام کردن، نوزاد و محیط او را گرم نگه دارید

نوزاد را در حوله مناسبی بپیچید؛ سپس آرام آرام هنگام شستن نقاط مختلف بدن حوله را از روی او بردارید. در این فاصله تلاش کنید تا از مناسب بودن دمای حمام برای فرزندتان آگاه باشید و بیش از اندازه او را در محیط سرد نگه ندارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه حمام کردن نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

نوزادان هر چند وقت یک بار به حمام رفتن نیاز دارند؟

نوزادان همانند بزرگسالان یا کودکان بزرگ‌تر از خود به حمام کردن روزانه و مکرر نیاز ندارند چراکه آن‌ها کمتر عرق می‌کنند و در نتیجه کمتر نیز کثیف می‌شوند. تقریباً دوبار حمام در هفته می‌تواند در طول یک سال اول زندگی برای نوزادان کافی باشد.

پس از آوردن نوزاد به خانه از چه زمانی حمام کردن منظم او را می‌توانیم شروع کنیم؟

برای این کار ابتدا باید منتظر بهبود ناحیه ناف کودک، افتادن و خشک شدن بند ناف او باشید. تلاش کنید تا اولین حمام‌های نوزاد تا حد امکان کوتاه باشد تا او به مرور به فضای آن عادت کند و سازگاری بیشتری نشان دهد.

منبع: حمام کردن نوزاد



:: برچسب‌ها: حمام کردن نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 286
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

یافتن روش خواباندن نوزاد برای تازه پدر و مادرها گاه کاری دشوار و سوال برانگیز می‌شود. کودک تازه متولدشده هنوز توانایی لازم برای برقراری ارتباط با والدین‌اش را ندارد. پس به آسانی با محیط جدید سازگار نمی‌شود. همین مسئله می‌تواند او را مستعد گریه و ناراحتی کرده و خواب راحت را از او بگیرد. این موضوع آرامش پدر و مادر را هم بهم می‌زند و باعث می شود که آن‌ها دائما در جستجوی موثرترین راه‌ برای خواباندن نوزاد باشند. در این مقاله به شما یاد خواهیم داد که چگونه نوزاد خود را بخوابانید و به یک چرخه منظم خواب برسید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: خواباندن نوزاد | بهترین روش و نحوه صحیح خواباندن نوزاد

خواباندن نوزاد با توجه به نیاز او

نوزادانی که تازه متولدشده‌اند (یک تا دو ماه اول) چیزی در حدود 14 الی 17 ساعت از شبانه روز را باید بخوابند. البته بعضی از کودکان ممکن است بیش از این ها به خواب احتیاج داشته باشند و در نتیجه  18 الی 19 ساعت از روز را در خواب بگذرانند. این خواب به تکامل مغز آن‌ها کمک کرده و رشد آن‌ها را تسهیل می‌کند. از آنجایی که نوزاد هر 2 یا 3 ساعت گرسنه می‌شود، مادر باید او را در این بازه زمانی برای شیرخوردن از خواب بیدار کند. اگر خواب و شیرخوردن فرزندتان یک نظم روتین داشته باشد، او کمتر با مشکلاتی نظیر بیداری شبانه و بیقراری رو به رو خواهد شد.

بیشتر بخوانید : نوزاد تازه متولد شده

روش های برای خواباندن نوزاد | توصیه هایی برای والدین

برای آنکه فرزند شما در دوران نوزادی خواب بهتری داشته باشد. با رعایت برخی نکات تا حد زیادی خواباندن نوزاد آسان می‌شود. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین توصیه‌ها در این زمینه اشاره کرده‌ایم.

1- نوزاد را به پشت بخوابانید

همیشه به خاطر داشته باشید که باید نوزاد را به پشت بخوابانید. در نتیجه او را به صورت دمر و روی شکم در تخت قرار ندهید، این کار می‌تواند در طول خواب تنفس کودک را با مشکل مواجه کرده و منجر به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد شود. برای اطلاع از نحوه دمر خواباندن نوزاد کلیک کنید.

2- محیط امنی برای خواب نوزاد فراهم کنید

اطمینان حاصل نمایید که نوزاد در محیطی امن می‌خوابد. در همین راستا باید تختی مناسب سن فرزندتان انتخاب کنید. تا در صورت غلت‌زدن روی شکم و صورت قرار نگیرد. اگر فرزندتان را در اتاق جداگانه‌ای می‌خوابانید، باید در طول شب به فاصله هر دو ساعت وضعیت او را چک کنید. و ساعت‌های طولانی او را بدون شیر رها نکنید.

3- هنگام خواباندن نوزاد اسباب بازی ها را در تخت نگذارید

تخت نوزاد را از هر گونه وسیله اضافی خالی کنید. در نتیجه اسباب بازی‌ها، شیشه شیر یا هرچیز مانند این‌ها را هنگام خواباندن نوزاد از تخت او جمع کنید. چرا که شاید در طول خواب، نوزاد آن‌ها را در دهان‌گذاشته یا روی‌شان قرار بگیرد.

4- دمای معتدلی در محیط ایجاد کنید

برخی از والدین دائما نگران این هستند که نوزدشان سرما بخورد. همین مسئله باعث می‌شود که فضای اتاق کودک را به شدت گرم کنند و او را با لباس‌های ضخیم بپوشانند. در حالی که این کار می‌تواند در طول شب باعث بروز مشکلاتی در تنفس نوزاد شده و راه نفس‌کشیدن او را مسدود نماید. در نتیجه یک دماسنج در اتاق فرزندتان قرارداده و سعی‌کنید دمای معتدلی (حدود 25 درجه سانتی‌گراد) در اتاق کودک ایجاد نمایید. بسیاری از بی‌قراری‌های کودک می‌تواند به خاطر گرما یا سرمای بیش از حد محیط خواب باشد.

5- مراقب باشید کسی اطراف نوزاد سیگار نکشد

طبق بررسی‌ها سیگارکشیدن در کنار نوزاد خطرناک است. اینکار ریسک بروز سندروم مرگ ناگهانی را در آن‌ها افزایش می‌دهد. در نتیجه به خصوص زمانی که فرزندتان خواب است اطمینان حاصل کنید که کسی در اطراف او سیگار نمی‌کشد. برای جلوگیری از عوامل مربوط سندرم مرگ ناگهانی نوزاد کلیک کنید.

6- برای خواباندن ، نوزاد را قنداق نمایید

طبق مطالعات وقتی نوزادان را قنداق می‌کنید، محیط رحم که به آن عادت داشتند در خاطرشان تداعی می‌شود. همین مسئله به خواب راحت‌تر کمک کرده و باعث می‌شود با آرامش بیشتری ساعات خواب خود را طی کنند.

7- نوازش کردن نوزاد

اگر فرزندتان در به خواب رفتن مشکل دارد، نوازش کردن او را فراموش نکنید. به خاطر داشته باشید که حس لامسه برای نوزادان قوی‌ترین حس برای ارتباط برقرار کردن با دنیای پیرامونی است. در نتیجه در آغوش کشیده شدن و نوازش برای آن‌ها امری حیاتی است و به آرامش هرچه بیشترشان کمک می‌کند.

8- برای نوزاد لالایی بخوانید

کودک از دوران جنینی حس شنیداری خود را به دست می‌آورد و به مرور به صدای شما به عنوان مادر عادت می‌کند. در نتیجه پس از تولد نیز بیش از همه به صدای شما واکنش نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید فرزند خود را آرام کرده و بخوابانید با صدایی آرام برای او آواز یا لالایی بخوانید. این نکته را به خاطر داشته باشید که صدای بلند برای کودک تازه متولدشده تنش زاست، در نتیجه از سر و صدای زیاد نیز بپرهیزید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه خواباندن نوزاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روش خواباندن نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا گذاشتن اسباب بازی های موزیکال در تخت کودک به زودتر خوابیدن او کمک می کند؟

گذاشتن اسباب بازی های موزیکال در تخت خواب کودک می تواند هشیاری او را تحریک کرده و باعث بی خوابی او شود. در نتیجه بهتر است از این اسباب بازی ها تنها در زمانی بیداری نوزاد استفاده کنید.

منبع: خواباندن نوزاد | بهترین روش و نحوه صحیح خواباندن نوزاد



:: برچسب‌ها: خواباندن نوزاد | بهترین روش و نحوه صحیح خواباندن نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 234
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

مصرف دارو در دوران شیردهی ازجمله موضوعاتی است که سؤالات بسیاری را برای مادران به همراه خواهد داشت. با توجه به اینکه بسیاری از داروها روی کیفیت شیر مادر تأثیر گذاشته و از این طریق وارد بدن نوزاد می‌شوند بهتر است برای پیشگیری از بروز مشکلات جدی در سلامت فرزندتان تا جای ممکن از داروها استفاده نکنید و یا در صورت نیاز به مصرف از یک متخصص کمک بگیرید. سن کودک و نوع دارو بر میزان تاثیر و عوارض دارو موثر است، در ادامه به برخی از داروهای ممنون و مجاز اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با نکات مربوط به مشکلات شیردهی کلیک نید.

منبع: مصرف دارو در دوران شیردهی | تاثیر دارو از طریق شیر مادر بر کودک

مصرف دارو در دوران شیردهی

با توجه به اینکه کیفیت رژیم غذایی مادران در طول دوران شیردهی بر سلامت جسمی و روحی فرزندانشان تأثیر بسیاری دارد متخصصین معتقدند مصرف دارو در دوران شیردهی یا حتی استفاده از برخی مواد غذایی باید در این دوران به حداقل ممکن برسد. این تأکید به خاطر تاثیر ترکیبات شیمیایی موجود در داروها بر کیفیت شیر مادر است. برخی از مواد شیمیایی از این طریق وارد بدن نوزادشده و مشکلاتی را برای وی ایجاد می‌کنند.

 تأثیرپذیری کودک از این داروها علاوه بر اینکه به نوع، مقدار و همین‌طور روش استفاده از دارو بستگی دارد، تحت تأثیر سن و وضعیت سلامت نوزاد نیز هست. به‌گونه‌ای که کودکان بزرگ‌تر و آن‌هایی که از سلامتی بالاتری برخوردارند به میزان کمتری از داروها آسیب می‌بینند. برای مثال یک کودک یک‌ساله سالم که مصرف غذاهای دیگر را نیز شروع کرده وابستگی کمتری به شیر مادر دارد و به همین خاطر مادر در صورت نیاز با اطمینان بیشتری می‌تواند از داروها استفاده کند، اما کودکی که زودتر از موعد متولد شده یا سن کمتری دارد به مراقبت غذایی بیشتری از جانب مادر نیاز خواهد داشت.

 البته بهتر است به این موضوع نیز توجه داشته باشید که استفاده از مخدرها، مشروبات الکلی و حتی نوشیدنی‌های دارای کافئین نیز می‌تواند مشکلاتی را برای فرزندتان به همراه داشته باشد. به‌طورکلی می‌توان گفت استفاده از تمامی داروها در طول دوران بارداری و شیردهی می‌بایست زیر نظر متخصصین صورت بگیرد.

مصرف دارو های بی خطر در دوران شیردهی

اگرچه بهتر است تا جای ممکن از مصرف دارو در دوران شیردهی اجتناب شود بااین‌حال در برخی مواقع چاره‌ای به‌جز استفاده از داروها وجود ندارد. خوشبختانه در میان داروها نیز بسیاری از آن‌ها برای استفاده در دوران شیردهی بی‌خطر یا خطر کم شناخته‌شده‌اند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. البته توجه داشته باشید که بهتر است استفاده از این داروها را نیز زیر نظر متخصص انجام دهید.

  • استامینوفن ساده
  • ایبوبروفن
  • قرص‌های حاوی پروژسترون برای پیشگیری از بارداری
  • انسولین
  • هپارین
  • وارفارین
  • تئوفیلین
  • انواع پنی‌سیلین‌ها مانند آموکسی‌سیلین
  • لیدوکائین
  • لوراتادین
  • اریترومایسین
  • دیگوکسین

بیشتر بخوانید: نیازهای اساسی و اولیه کودکان

قطع مصرف دارو های خطرناک در دوران شیردهی

برخی از داروها می‌توانند از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد شده و مشکلات زیادی برای وی ایجاد نمایند. به همین خاطر آگاهی از آن‌ها و مصرف دارو در دوران شیردهی زیر نظر پزشک اهمیت بسیاری دارد. بعضی از مهم‌ترین داروهایی که در دوران شیردهی نباید مورداستفاده قرار بگیرند عبارتند از:

  • داروهای ضد سرطان و داروهایی که برای درمان سرطان مورداستفاده قرار می‌گیرند
  • کلوزاپین
  • آسپرین (استفاده مداوم یا در مقادیر بالا)
  • کلرامفنیکل
  • داروهای ضدتشنج مانند اتوسوکزوماید، فنوباربیتال، پریمیدون
  • خانواده بنزودیازپین‌ها مانند لورازپام و اگزازپام
  • اس‌سیتالوپرام
  • ارگوتامین
  • کلونیدین
  • سیتالوپرام
  • قرص‌های ضدبارداری حاوی استروژن

برای آشنایی با لیست کامل داروهای مجاز و غیر مجاز در شیردهی کلیک کنید.

نشانه های مسمومیت کودک در اثر داروی مصرفی مادر

هنگامی‌که مجبور به مصرف دارو در دوران شیردهی می‌شوید یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که چطور می‌توان فهمید داروها سلامت کودک شما را تحت تأثیر قرار داده یا خیر؟ در ادامه برخی از شایع‌ترین نشانه‌های تأثیرپذیری کودک از داروها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم. اگرچه این مشکلات ممکن است به هر دلیل دیگری نیز برای نوزاد ایجاد شده باشد، بااین‌حال در شرایطی که دارو مصرف می‌کنید و فرزندتان یک یا چند مورد از این علائم را نشان می‌دهد بهتر است دراین‌باره از یک متخصص کمک بگیرید.

  • اسهال
  • استفراغ
  • خواب‌آلودگی
  • تحریک‌پذیری
  • تغییر در وزن نوزاد
  • هرگونه علامت جدید یا غیرمعمول

آنچه که باید درباره مصرف دارو در دوران شیردهی بدانید

اگر مجبور به مصرف دارو در دوران شیردهی هستید بهتر است به نکات زیر توجه کافی داشته باشید.

  • راجع به تمامی داروهایی که مصرف می‌کنید، دوز مصرفی و نحوه استفاده با یک متخصص مشورت کنید
  • مرتباً سلامت جسمی کودک را زیر نظر متخصص کودک بررسی کنید
  • ترجیحاً از داروهایی استفاده کنید که بتوانید آن‌ها را یک‌بار در روز و با فاصله از زمان شیر دادن نوزاد مصرف کنید.
  • پس از مصرف دارو شیر هر دو سینه‌تان را دوشیده و دور بریزید
  • اگر به دلیل بیماری‌های روحی مانند اضطراب یا افسردگی و به‌خصوص افسردگی‌های پس از زایمان دارو مصرف می‌کنید، از مشاوره‌های روانشناسی به‌جای این داروها استفاده کنید.
  • علاوه بر داروها از مصرف مخدرها، مشروبات الکلی و همین‌طور مواد غذایی محرکی مثل کافئین نیز خودداری کنید.
بیشتر بخوانید: فوائد شیر مادر

چرا با وجود نیاز به مصرف دارو باید شیردهی را اولویت قرار داد؟

مهم‌ترین موضوعی که کودکان در سال‌های اولیه زندگی با آن مواجه می‌شوند احساس امنیت و محبتی است که می‌بایست از محیط اطراف و به‌خصوص مادر دریافت کنند. با توجه به اینکه تغذیه عمده‌ترین نیاز کودک در سال‌های اول زندگی است، هر موضوعی که اختلالی در این شرایط ایجاد کند می‌تواند آسیب‌های روحی جبران‌ناپذیری را در سلامت روحی کودک ایجاد نماید.

برای آشنایی با بهترین تغذیه سالم کودکان کلیک کنید.

برای مثال اگر به دلیل استفاده از داروها مادر نتواند به خوبی به نوزاد شیر بدهد و یا در شرایطی که کودک به دلیل عوارض مصرف دارو ها در دوران شیردهی دچار مشکل یا بستری در بیمارستان شود؛ این ضربات می‌تواند مشکلات روحی بسیاری را در آینده وی ایجاد نماید. اگر به هر دلیلی احساس می‌کنید رابطه شما و فرزندتان در نخستین سال پس از تولد کیفیت لازم را ندارد بهتر است در این زمینه از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر مصرف دارو در دوران شیردهی در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

مصرف چه دارو هایی در دوران شیردهی خطرناک است؟

به‌طورکلی بهتر است در طی دورانی که فرزندتان را شیر می‌دهید تا جای ممکن از داروها استفاده نکنید و یا استفاده از آن‌ها را زیر نظر متخصص انجام دهید. اما برخی داروها نظیر قرص‌های ضدبارداری حاوی استروژن، داروهای درمان سرطان، ضد اضطراب‌هایی مانند لورازپام یا اگزازپام می‌تواند خطرات بیشتری را ایجاد نماید.

نشانه های آسیب کودک در اثر مصرف دارو در دوران شیردهی چیست؟

استفراغ، اسهال، تغییر در وزن، بی‌خوابی و یا تحریک‌پذیری ازجمله نشانه‌هایی هستند که در این شرایط باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

منبع: مصرف دارو در دوران شیردهی | تاثیر دارو از طریق شیر مادر بر کودک



:: برچسب‌ها: مصرف دارو در دوران شیردهی | تاثیر دارو از طریق شیر مادر بر کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 236
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

کودکان دیرآموز آن دسته از کودکانی هستند که توانایی یادگیری مهارت‌های ضروری برای عملکرد و پیشرفت تحصیلی را دارند، اما به نسبت همسالانشان عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان می‌دهند. کودکان دیرآموز به اصطلاح در مرز کودکان عادی و عقب مانده ذهنی قرار دارند، اما هیچ‌گونه تشابه ظاهری با کودکان نیاز‌های خاص ندارند. تنها مسئله‌ای که این کودکان با آن مواجهه می‌شوند این است که نیاز به محیط آموزشی و تحصیلی غنی‌تر و مربی و مدرس فعال‌تری دارند. هرچقدر که به کودک دیرآموز آموزش بیشتری داده شود و بیشتر با او کار شود، زودتر به همسالان خود می‌رسد. از این جهت آشنایی با ویژگی‌های کودکان دیرآموز و شیوه برخورد با این کودکان اهمیت زیادی دارد.

 منبع: کودکان دیرآموز

ویژگی های کودکان دیرآموز

تشخيص كودكان ديرآموز يا كودكان ديگر كمی دشوار است، زيرا از نظر ظاهری تفاوتی با ساير كودكان ندارند، تنها ويژگی این کودکان این است که نسبت به همسالان خود نیاز دارند تا یک مطلب آموزشی را بیشتر مطالعه کنند تا یاد بگیرند. به طور کلی بهره هوشی این کودکان در مرز بین کودکان عادی و عقب مانده ذهنی قرار دارد. مهم‌ترین مسئله این است که اگر به این دسته از کودکان آموزش صحیح داده شود و در محیط آموزشی غنی قرار بگیرند، زودتر به همسالان عادی خود نزدیک می‌شوند و مشکل‌شان برطرف می‌شود. باید توجه داشت که کودکان دیرآموز با کودکان دارای اختلال یادگیری فرق دارند. لزوما فردی که دیرآموز است اختلال یادگیری ندارد.

برخی از معلمان و همسالان ممکن است نگرش مثبتی نسبت به حضور کودکان دیرآموز در کلاس درس عادی را نداشته باشند، این مسئله باعث می‌شود تا کودک دیرآموز دچار مشکلات روانشناختی مانند اعتماد بنفس و عزت نفس پایین، افسردگی و ناامیدی شود. همین موضوع سبب تشدید مشکلات این کودکان می‌شود.

نشانه ها و راه تشخیص کودکان دیرآموز

عمده‌ترین راه تشخیص کودکان دیرآموز از طریق انجام و تفسیر آزمون‌های هوش و عملکرد تحصیلی کودک است که توسط یک روانشناس ارزیابی و انجام می‌شود. نمرات آزمون این کودکان نه آنقدر بالا است که در ردیف کودکان با هوش طبیعی باشد نه آنقدر پایین که در ردیف کودکان با نیازهای خاص قرار بگیرند، بنابراین کودکان دیرآموز در مرز بین این دو گروه قرار دارند از این جهت ممکن است تشخیص این مسئله برای خانواده کمی دشوار باشد، زیرا که این کودکان در زندگی روزمره مشکلی تجربه نمی‌کنند و زمانی که به مدرسه می‌روند مشکل‌شان شروع می‌شود.

عمده‌ترین مشکلی که این کودکان با آن روبرو می‌شوند، درک محدود اطلاعات عمومی، دایره واژگان پایین، مشکل در درک مفاهیم انتزاعی،  مشکل در خواندن و فهمیدن مطالب درسی کتاب و… می‌باشد. از این جهت برای ارزیابی و تشخیص دقیق این کودکان انجام آزمون‌های هوش استاندارد شده و ارزیابی توسط یک روانشناس ضروری است. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

دلایل و علت دیرآموز بودن کودکان

علت دقیق این که چرا برخی از کودکان دیرآموز می‌شوند، به طور دقیق مشخص نشده است. با این حال می‌تواند مجموعه‌ای از عوامل زیستی، روانی، محیطی و آموزشی را به عنوان ریشه دیرآموز بودن کودکان در نظر گرفت. به طور کلی در خانواده‌هایی که کودکان دیرآموز یا مبتلا به اختلال یادگیری وجود داشته باشد به احتمال بیشتری سایر اعضای خانواده هم درگیر چنین مشکلاتی می‌شوند. این مسئله هم می‌تواند نشان دهنده تاثیر عوامل وراثتی باشد، هم نشان دهنده ضعف و فقر آموزشی در محیط خانواده. علاوه بر این، آسیب‌ها و صدمات وارد شده به سر چه در دوران جنین و چه در کودکی می‌تواند مشکلات این چنینی برای ایجاد کند. برای آشنایی با سایر انواع اختلالات یادگیری کلیک کنید.

شیوه برخورد با کودکان دیرآموز

در درجه اول والدین کودک باید صبر و تحمل بیشتری از خودشان نشان دهند و زمان بیشتری را برای آموزش به کودک خود در نظر بگیرند. به طور کلی نگرش کودک دیرآموز نسبت به محیط مدرسه و مباحث آموزشی معمولاً منفی است و پیشرفت تحصیلی پایین‌تری دارند و به طور کلی نسبت به حضور در کلاس و… علاقه‌مند به نظر نمی‌رسند. این مسئله عمدتاً به دلیل مقایسه این کودکان با سایر کودکان به وجود می‌آید. مقایسه کردن و سرزنش کردن کودکان دیرآموز باعث می‌شود تا نسبت به مباحث درسی بی‌علاقه و بی‌انگیزه شود و اعتماد بنفس و عزت نفس‌اش کاهش پیدا کند.

اولین کاری که در ارتباط با کودکان دیرآموز باید انجام داد این است که به اندازه کافی به آن‌ها انگیزه داده شود تا نگرش منفی از آن‌ها دور شود. باید به کودکان آموزش بیشتری داشته شود و تاکید شود که آن‌ها اختلال عصب شناختی یا عقب ماندگی ذهنی ندارند، فقط در سال‌های اولیه تحصیل نیاز به آموزش بیشتر دارند. حضور در مدارس استثنایی می‌تواند نتیجه معکوسی برای این کودکان داشته باشد، زیرا هرچقدر آموزش کمتری دریافت کنند (در مدارس استثنایی سطح آموزش پایین‌تر است) نسبت به همسالانشان بیشتر عقب می‌مانند. بنابراین به عنوان یک والد یا معلم باید نسبت به سایر همسالان، بیشتر با او کار کنید تا این ویژگی دیرآموز بودن کودک جبران شود. برای اشنایی بیشتر با ویژگی‌ها و نیازهای کودکان استثنایی کلیک کنید.

سایر نکات شیوه برخورد با کودک دیرآموز

  • از برچسب زدن کودک به اینکه اختلال دارد پرهیز کنید
  • نسبت به محیط مدرسه و آموزش مطالب درسی نگرشی مثبت در او به وجود بیاورید
  • اگر کودک مبحث آموزشی را متوجه نمی‌شود او را تنبیه نکنید، بلکه مطلب را کم کم و قدم قدم به او آموزش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تنبیه کودک کلیک کنید.
  • مهارت‌ها و توانایی‌های او را بشناسید و آن‌ها را ارتقا دهید.
  • مسئولیت‌های کوچک را به او واگذار کنید تا اعتماد به نفس و عزت نفسش افزایش پیدا کند.
  • مشکلات روانشناختی احتمالی مانند افسردگی، اضطراب و… را با کمک روانشناس برطرف کنید.

به طور کلی نوع نگرش و تلاش والدین در جهت پیشرفت این کودکان تاثیر زیادی دارد. توصیه می‌شود اگر کودک دیرآموزی دارید حتما از یک روانشناس کودک کمک دریافت کنید تا بر اساس شرایط و ویژگی منحصر به فرزندتان راهکاریی را برای شما در نظر بگیرد. برای اشنایی با انواع روش های درمان اختلالات یادگیری کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا امکان تحصیل در مدارس عادی برای کودکان دیرآموز وجود دارد؟

کودکان دیرآموز به تنهایی نسبت به همسالانشان عقب‌تر هستند و زمانیکه در مدارس مخصوص کودکان با نیازهای خاص تحصیل کنند توانایی و تأخیرشان بیشتر می‌شود. دیرآموز بودن کودک نشان دهنده یک اختلال عصبی رشدی یا روانی نیست و با ارائه تمرین‌ها و آموزش‌های بیشتر می‌توان این مسئله را بهبود داد. از این جهت هرچه با کودکان دیرآموز بیشتر کار شود و محیط تحصیلی غنی‌تری داشته باشند زودتر می‌توانند به همسالان خود برسند.

منبع: کودکان دیرآموز



:: برچسب‌ها: کودکان دیرآموز ,
:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

کودک عصبی برای خود و والدینش مشکلات زیادی درست می‌کند. شاید شما هم احساس کرده باشید که فرزندتان خیلی زود عصبی می‌شود و حتی شاید رفتارهای پرخاشگرانه از خودش نشان بدهد. در چنین شرایطی چه باید کرد؟ متأسفانه باید این هشدار را در نظر داشته باشیم که مشکلی مثل کودک عصبی به خودی خودش حل نمی‌شود. بی‌توجهی به حل این مسئله باعث ادامه‌پیداکردن آن حتی تا بزرگسالی خواهد شد. پس بهتراست اطلاعات خود را راجع به این مسئله و راه‌های مبارزه با آن را بیشتر کنید. این نکته را نیز به‌خاطر داشته باشید که کمک‌گرفتن از یک مشاور می‌تواند بهترین کاری باشد که برای فرزندتان انجام می‌دهید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: کودک عصبی | نشانه ها و درمان کودک عصبی

کودک عصبی

شاید خیلی از ما عصبانیت را رفتاری مخصوص بزرگسالان بدانیم. بااین‌حال بسیاری از ما هم کودکانی را دیده‌ایم که بسیار عصبی و پرخاشگر هستند. این کودکان معمولاً نمی‌توانند احساسات خود را به‌درستی و با زبان بیان کنند. و به همین خاطر خیلی زود عصبی می‌شوند.

عصبی شدن کودک یکی از مشکلاتی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. این عصبانیت خیلی اوقات به یک رفتار پرخاشگرانه تبدیل می‌شود. و این می‌تواند به معنای آسیب‌زدن کودک به خود یا دیگران باشد. به‌علاوه در بسیاری از مواقع این ویژگی تا بزرگسالی با کودک باقی می‌ماند. و همین مسئله می‌تواند مشکلات پیچیده‌ای را برای وی به همراه داشته باشد. مشکلاتی مثل برخورد نامناسب با دیگران، کشیده‌شدن به سمت مواد مخدر و یا حتی بیماری‌های جسمانی همگی از مشکلاتی هستند که به دنبال عصبی بودن و بی‌توجهی به درمان آن ایجاد می‌شوند. به همین خاطر بسیار مهم است که شما به این مشکل توجه جدی داشته باشید و برای برطرف‌کردن آن برنامه‌ریزی کنید.

نشانه های کودک عصبی

  • احساس تنش و بی‌قراری
  • تحریک‌پذیری بالا
  • غرزدن و بهانه‌گیری
  • بدرفتاری با اسباب‌بازی‌ها
  • پرت‌کردن وسایل
  • رفتارهایی مانند دندان‌قروچه‌کردن
  • آسیب‌زدن به خود یا دیگران

برای شناسایی انواع اختلالات روانی کودکان کلیک کنید.

علت کودک عصبی

پرخاشگری و عصبانیت در برخی مراحل رشد می‌تواند یک وضعیت طبیعی باشد. کودکان در دوران ۲ تا ۴ سالگی ممکن است برای بیان خواسته‌های خود رفتارهای پرخاشگرانه نشان دهند. اما عصبانیت می‌تواند دلایل بسیار دیگری نیز داشته باشد. از جمله دلایلی که باعث عصبانی شدن کودک می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- الگو گرفتن از والدین

شما یا همسرتان تا چه حد شخصیت‌های آرامی هستید؟ آیا خودتان نیز ویژگی‌هایی مثل پرخاشگری و عصبانیت را دارید؟ یادتان باشد که فرزندتان قبل از هر چیز و هرکجا رفتارهایش را از شما یاد خواهد گرفت. اگر او ببیند که پدر و مادر بر سر مسائل ساده عصبی می‌شوند و با پرخاشگری رفتار می‌کنند با احتمال بالایی می‌توانیم مطمئن باشیم که او نیز این رفتار را یاد خواهد گرفت. در حقیقت کودکان برای شکل‌دادن به رفتارهای خود قبل از هر چیز به رفتار اطرافیان نگاه می‌کنند؛ و سپس رفتار آن‌ها را تقلید خواهند کرد.

2- بازی‌ها و شخصیت‌های تلویزیونی

همیشه هم قرار نیست الگوی پرخاشگری کودک پدر و مادر یا اطرافیان وی باشند. همان‌طور که احتمالاً زیاد هم شنیده‌اید شخصیت‌های بازی‌ها یا کارتون‌ها نیز می‌توانند عصبانیت را به فرزند شما منتقل کنند. وقتی کودک بیشتر زمان روزانه خود را در حال مشاهده شخصیت‌هایی است که با عصبانیت و پرخاش با یکدیگر رفتار می‌کنند طبیعتاً این موضوع را یاد خواهد گرفت.

3- احساس ناکامی در کودکان عصبی

ناکامی از آن دسته مشکلاتی است که در کودک و بزرگسال پیامدهای منفی بسیاری را به همراه می‌آورد. وقتی فرزند شما به چیزی که می‌خواهد نرسد، طبیعتاً واکنش منفی نسبت به این مسئله خواهد داشت. یکی از این واکنش‌های منفی عصبانیت و پرخاشگری است.

4- بیماری‌های روحی

کودک عصبی می‌تواند نشانه‌ای باشد که به شما از بیماری‌های روحی دیگر خبر می‌دهد. مشکلاتی مانند افسردگی و اضطراب به‌خصوص در سنین پایین‌تر باعث می‌شود که فرزند شما حساس و تحریک‌پذیر شود. این موضوع آنها را در برابر عصبانی شدن آسیب‌پذیرتر می‌کند.

برای آشنایی با نشانه های افسردگی در کودکان کلیک کنید.

درمان کودک عصبی

یادگیری تفاوت بین احساس و رفتار

بسیاری از کودکان و حتی بزرگسالان تفاوتی بین احساس و رفتارشان را متوجه نمی‌شوند. یک قانون کلی در این زمینه وجود دارد: “عصبانیت یک احساس طبیعی است؛ اما قرار نیست عصبانیت ما به پرخاشگری تبدیل شود.”

اگر بخواهیم بیشتر توضیح بدهیم باید گفت که هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که عصبانی نمی‌شود. همه ما در طول زندگی از مسائل مختلفی عصبانی خواهیم شد. اما آنچه اهمیت دارد این است که بتوانیم این احساس را در خودمان کنترل کنیم. به عبارتی این که شما عصبانی شده‌اید دلیل خوبی برای نشان‌دادن رفتار پرخاشگرانه نیست. و این دقیقاً همان چیزی است که به کودک نیز باید آموزش بدهید. فرزند شما می‌بایست یاد بگیرد که وقتی عصبانی می‌شود چطور احساسات و رفتار خود را کنترل کند. بهترین راه برای آموزش تنظیم هیجانی به فرزندتان این است که از یک مشاور کودک در این زمینه کمک بگیرید.

الگوهای اطراف فرزندتان را کنترل کنید

همان‌طور که گفتیم یکی از مهم‌ترین دلایل عصبانیت کودک این است که او الگوهای مناسبی در اطرافش ندارد. پس اگر می‌خواهید این احساس منفی را در کودک کنترل کنید بهتر است الگوها و محیط اطراف او را کنترل کنید. سعی کنید محدودیت‌هایی برای تماشای برنامه تلویزیونی خشن تنظیم کنید. به‌علاوه به رفتار خودتان نیز دقت داشته باشید و تا جای ممکن سعی کنید محیط آرامی در اطراف کودک ایجاد کنید.

نادیده‌گرفتن رفتار کودک عصبی

رفتارگرایان معتقدند یکی از راه‌های کنترل رفتارهای منفی در کودکان بی‌توجهی به رفتار است. همه ما وقتی احساس کنیم از یک رفتار نتایج مطلوبی نمی‌گیریم و یا اصلاً نتیجه‌ای نمی‌گیریم طبیعتاً آن را کمتر خواهیم کرد. پس یکی از راهکارهای ساده‌ای که می‌تواند رفتار عصبی و پرخاشگرانه را در فرزند شما کمتر کند این است که به این رفتارها بی‌توجه باشید.

گفتگو با کودک

در کنار بی‌توجهی به رفتار کودک می‌توانید صحبت با او را نیز امتحان کنید. برای این کار باید وقتی فرزندتان عصبانی است سکوت کنید و رفتار او را نادیده بگیرید. اما هنگامی که شرایط آرام‌تر شد و احساس کردید فضا برای صحبت مناسب است، حتماً این کار را انجام بدهید. برای صحبت‌کردن با کودک بهتر است که با او همدلی داشته باشید. برای این کار دلیل احساسش را از او بپرسید. به فرزندتان نشان بدهید که متوجه ناراحتی و عصبانیت او شده‌اید. سپس سعی کنید با کمک هم یک راهکار مناسب برای مشکل او پیدا کنید.

تقویت رفتار مثبت

به همان اندازه که بی‌توجهی به رفتار نامناسب در کاهش عصبانیت فرزند شما نقش دارد، تقویت رفتارهای صحیح نیز در این زمینه مؤثر هستند. برای این کار هروقت فرزندتان می‌تواند آرامش خودش را حفظ کند او را تشویق کنید. یادتان باشد که قرار نیست این تشویق یک هدیه گران‌قیمت باشد. شما حتی می‌توانید با تشویق کلامی فرزندتان و تأیید رفتار او، یا بیان این مسئله در جمع، باعث شوید که او نسبت به رفتار صحیحش احساس خوبی پیدا کند.

پرت‌کردن حواس کودک

یکی از روش‌های رایج آرام‌کردن کودک هنگام عصبانیت توجه برگردانی یا پرت‌کردن حواس کودک است. کودک را در لحظه عصبانیت مشغول فعالیت دیگری کنید که به آن علاقه‌مند است تا از رفتار پرخاشگرانه فاصله بگیرد. همراه داشتن وسایل و اسباب‌بازی‌های موردعلاقه کودک می‌تواند به شما کمک کند تا هنگام بروز عصبانیت، حواس او را پرت کنید تا شرایط بهتر شود.

توجه به کودک

گاهی اوقات بی‌توجهی شما به احساس کودک است که باعث عصبانیت او می‌شود. وقتی فرزند شما احساس کند شما به او توجه نشان نمی‌دهید عصبانی خواهد شد. گاهی اوقات هم اینکه شما در شرایط عصبانیت اجازه نمی‌دهید فرزندتان احساس و حرف‌هایش را بیان کند باعث می‌شود که او عصبانی‌تر شود. پس اگر فکر می‌کنید که در محیط خانه شما نیز این مشکل پیش آمده بهتر است توجه خود را به فرزندتان کمی بیشتر کنید.

برای مثال می‌توانید با ماساژ کودک توجه‌تان را نشان دهید.

کودک عصبی و کمک مشاور

همان‌طور که گفتیم عصبانیت کودک موضوعی است که باید به درمان آن توجه کنید. در غیر این صورت ممکن است این عادت تا بزرگسالی روی فرزند شما باقی بماند. اما گاهی اوقات راهکارهای بالا نمی‌توانند به شما کمک کنند. در چنین شرایطی بهتر است از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. از جمله زمان‌هایی که شما باید برای عصبانیت کودک تان با یک مشاور صحبت کنید به شرح زیر است.

  • کودک برای مدت زیادی رفتارهای عصبانیت و پرخاشگری را از خود نشان می‌دهد.
  • عصبانیت کودک شدت بالایی دارد که احساس می‌کنید مناسب سن او نیست.
  • کودک رفتارهایی مثل آسیب‌زدن به خود یا دیگران دارد.

در این شرایط مشاورین با استفاده از روش‌هایی مثل مصاحبه، بازی‌کردن با کودک و یا نقاشی کشیدن دلایل عصبانیت و مشکلات کودک را پیدا کرده و سپس راه‌حل‌هایی را برای برطرف‌کردن این مشکل به شما ارائه خواهند کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک عصبی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

 آیا کودک عصبی مشکلی دارد؟

بی‌توجهی به عصبانیت کودک می‌تواند باعث شود که این رفتار تا بزرگسالی در او باقی بماند. گاهی اوقات نیز عصبانیت نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر مثل افسردگی و اضطراب است. به همین خاطر بسیار مهم است که این مسئله را جدی بگیرید و برای برطرف‌کردن آن از یک متخصص کمک بگیرید.

منبع: کودک عصبی | نشانه ها و درمان کودک عصبی



:: برچسب‌ها: کودک عصبی | نشانه ها و درمان کودک عصبی ,
:: بازدید از این مطلب : 267
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

بستن لوله رحم یا توبکتومی به عنوان راهی برای یکی از روش‌ها دائمی پیشگیری از بارداری زنان است. بستن لوله‌رحم از دسته عمل‌های کم عارضه و ساده است که زیر نظر متخصص و با بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی به صورت سرپائی یا با یک روز بستری شدن انجام می‌شود. اغلب خانم‌هایی که دیگر قصد باردار شدن ندارند و یا به دلایلی نمی‌خواهند صاحب فرزندی شوند، تصمیم به انجام این عمل می‌گیرند. با این حال در موارد پزشک تاکید بر استفاه از سایر روش‌های جلوگیری را دارد و تلاش بر منصرف کردن خانم را خواهد داشت؛ چرا که در صورت پشیمانی احتمال برگرداندن توانایی باروری خانم بسیار پایین است. در صورتی که در مورد این روش سوالی دارید، حتما از خدمات مشاوره بارداری استفاده نمایید.

منبع: بستن لوله رحم زنان

مروری بر رحم و لوله‌ها رحمی

یکی از قسمت‌ها دستگاه تناسلی زنان را رحم و لوله‌ها رحمی و تخمدان‌ها تشکیل می‌دهند. لوله‌های رحمی بین رحم و تخمدان قرار داشته و محل عبور تخمک‌ها از تخمدان به رحم است.

بستن لوله‌های رحمی مانع عبور تخمک و یا رسیدن اسپرم به آن می‌گردد و به همین دلیل توبکتومی را روش دائمی پیشگیری از بارداری می‌دانند. برای آشنایی با سایر روش‌های جلوگیری از بارداری کلیک کنید.

روش‌های انجام بستن لوله رحم

در همه روش‌هایی که برای بستن لوله‌رحم وجود دارد، لوله‌ها سوزانده یا بریده می‌شوند و یا به وسیله یک نوار حلقه‌ای بسته می‌شوند.

از بین روش‌ها موجود می‌توان به لاپاراسکوپی، مینی لاپاراتومی، هیسترسکوپی، هیسترکتومی، لاپاروتومی و کولدوسکوپی اشاره کرد. هم‌چنین لازم به ذکر است لاپاراسکوپی و مینی لاپاراتومی رایج‌تر از سایر روش‌هاست.

بهترین زمان انجام بستن لوله‌های رحم

توجه داشته باشید در هر زمان از سیکل قاعدگی می‌توان این عمل را انجام داد. هم‌چنین پس از زایمان و پس از سقط عفونی نیز قابل انجام است.

بستن لوله رحم بلافاصله پس از زایمان سزارین به راحتی انجام می‌شود.

موارد ممنوعیت عمل بستن لوله رحم

۷ تا ۴۲ روز پس از زایمان برای عمل بستن لوله‌ها اصلا مناسب نیست. موارد دیگری نیز وجود دارد که پس از برطرف کردن و درمان آن‌ها انجام عمل مانعی ندارد.

در مواردی مانند بیماری‌ها التهابی لگن یا سرطان لگن، خونریزی واژینال بدون علت، پارگی کیسه آب، چاقی، دیابت، سابقه جراحی شکم و لگن، بیماری‌ها دوران بارداری مانند اکلمپسی و پره‌اکلمپسی، افراد مبتلا به آمبولی ریوی و سابقه بیماری‌ها قلبی بستن لوله رحم ممنوعیت داشته و تا برطرف نشدن آن‌ها از انجام عمل باید خودداری کرد.

امکان بارداری مجدد پس از بستن لوله‌ها رحمی

این روش معمولا روشی دائمی است. ممکن است پس از بستن لوله رحم بارداری رخ دهد که از نوع بارداری خارج رحمی است.

در نظر داشته باشید چنانچه پس از بستن لوله‌ها، تغییر نظر داده و تمایل به بارداری دارید، عمل باز کردن لوله‌ها رحم، عملی مشکل، پر هزینه، سخت و دشوار، نیاز به متخصصان جراحی حرفه‌ای و امکانات مناسب دارد.

بنابراین توصیه می‌شود زنانی که بیشتر از ۳۵ سال سن دارند، به تعداد کافی فرزند دارند، زندگی خوبی با همسرشان دارند و دیگر قصد بارداری مجدد ندارند، این عمل را انجام دهند.

عوارض عمل

بروز عوارض پس از عمل بستن لوله رحم نادر است. ممکن است این عمل منجر به اختلال در سیکل قاعدگی و میزان خونریزی شود. هم‌چنین خطرات ناشی از بیهوشی به دنبال به کار رفتن داروها مربوط به بیهوشی نیز از دیگر عوارض نادر این عمل است.

فواید و معایب بستن لوله رحم

همچون هر عمل دیگری، بستن لوله‌رحم نیز مزایا و معایبی به همراه دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

از مزایا آن می‌توان به دائمی بودن، اثربخشی بالا، عدم کاهش میل و توانایی جنسی، عدم عارضه و اثر سوء برای افراد و پایین آوردن ریسک ابتلا به سرطان تخمدان اشاره کرد.

نیاز به جراحی و اتاق عمل، عوارض نادر ناشی از بیهوشی و دشوار و پر هزینه بودن عمل باز کردن لوله‌ها در صورت تمایل برای بارداری از معایب بستن لوله رحم به شمار می‌رود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا شخصی بعد از عمل بستن لوله رحم باردار شده؟

بستن لوله رحم به معنای قطع لوله های فالوپ است که مانع از رسیدن اسپرم به تخمک ها می‌شود، بنابراین حاملگی پیش نمیاید و تنها در موارد معدود احتمال بارداری خارج از رحم هست.

عوارض بستن لوله رحم چیست؟

این عمل کمترین میزان عوارض را دارد و به ندرت باعث اختلال در قاعدگی و خونریزی میشود. سایر عوارض نیز مربوط به داروهای بیهوشی حین عمل است.

منبع: بستن لوله رحم زنان



:: برچسب‌ها: بستن لوله رحم زنان ,
:: بازدید از این مطلب : 259
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

نوزاد از کی و چند ماهگی مادرش را می شناسد ؟ این سؤال تقریباً برای تمامی مادران مطرح می‌شود و بسیاری از آن‌ها به دنبال دریافت نشانه‌هایی از فرزندشان هستند که نشان ‌دهد او مادرش را شناخته و کنار مادر بودن را به سایرین ترجیح می‌دهد. به طور کلی در پاسخ به این سؤال که نوزاد از کی مادرش را می شناسد باید گفت در ابتدا شناخت نوزادان جزءبه‌جزء است و مدتی زمان لازم دارند تا این اجزا را با یکدیگر ترکیب کرده و از آن‌ها تصوری به نام مادر در ذهن خود ایجاد کنند. ناتوانی نوزاد در شناسایی مادر یکی از نشانه‌هایی است که می‌تواند بیانگر اختلالات رشدی کودک باشد. پس در برخورد با این شرایط از یک روانشناس کودک کمک بگیرید. با آگاهی از راهکارهای ارتباط با نوزاد و کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید کیفیت رابطه و دلبستگی خود با نوزادتان را تقویت نمایید.

منبع: نوزاد از چند ماهگی مادر خود را میشناسد

نوزاد از چند ماهگی مادرش را می شناسد

متخصصان بر این باورند که نوزاد قبل از تولد مادرش او را می‌شناسد. او در سه‌ماه آخر دوران جنینی‌اش، صداها و تغییرات پیرامون را ادراک می‌کند. اما نوزاد از چند ماهگی چهره مادرش را می شناسد ؟ نوزاد از همان روز اول بو و صدای مادر را تشخیص می‌دهد. به همین دلیل در آغوش مادر آرام می‌گیرد. چشمان نوزاد هنوز بینایی کامل ندارند. او دنیا رو هنوز تار و مبهم می‌بیند. اما به چهره مادر خیره‌شده و آن را در ذهن ثبت می‌کند. به مرور زمان او قادر به دیدن جزئیات بیشتری خواهد بود. حال او با دیگر حس‌ها بویایی، لامسه و شنوایی بهتر قادر به تشخیص مادرش خواهد بود.

نوزاد در روزهای اول صدا، سپش حالات چهره مادرش را تشخیص می‌دهد. در دو ماهگی به طور کامل قادر به تشخیص مادر از دیگران خواهد بود. او کم‌کم بعد از 6ماهگی حرف های مادرش را نیز می فهمد.

نوزاد از کی مادرش را می شناسد | شناخت جزءبه‌جزء

نخستین شناخت نوزاد از مادر بسیار زودهنگام اما جزءبه‌جزء اتفاق می‌افتد. به این معنی که نوزادان با تک‌تک حواس خود مادر را از غریبه‌ها تشخیص می‌دهند. برای مثال آن‌ها صدای مادر را از صدای سایرین و بوی تن او را نیز نسبت به بوی بدن سایر زنان به‌دقت تشخیص می‌دهند. به‌مرور زمان و با افزایش قدرت بینایی، صورت مادر را نیز خواهند شناخت. بااین‌حال شاید بتوان گفت که نوزاد حداقل تا 2 ماهگی متوجه این موضوع نخواهد شد که تمامی اجزا مختلف نظیر صدا و بویی که به نظر او آشنا می‌آید متعلق به یک فرد به نام مادر هستند. بلکه صرفاً به هریک از آن‌ها به‌تنهایی واکنش نشان می‌دهد.

برخی روانشناسان کودک معتقدند نوزادان از آخرین ماه‌های دوره جنینی می‌توانند صدای مادر خود را تشخیص دهند و همین‌طور پس از چند بار در آغوش کشیده شدن و تغذیه توسط مادر، بوی تن او را نیز خواهند شناخت. با توجه به این یافته‌ها می‌توان گفت نوزاد از روزها یا شاید هفته‌های نخستین پس از تولد به مادر خود نسبت به سایرین شناختی نسبی و در حد توانایی‌های ذهنی خود پیدا خواهد کرد.

برای آشنایی با روند رشد شناختی کودک کلیک کنید.

نوزاد از کی مادرش را می شناسد | شناخت کلی

به‌مرورزمان و با رشد توانایی حافظه و یادگیری کودک، آن‌ها متوجه خواهند شد که صدا و بوی آشنا و همین‌طور چهره‌ای که به‌تازگی برایشان آشناتر از گذشته شده است، همگی متعلق به یک فرد هستند و از این طریق شناخت دقیق‌تری نسبت به مادر خود به دست خواهند آورد. به‌صورت میانگین می‌توان گفت این شناخت در حدود دو ماه اول تولد در فرزند شما شکل خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: نوزاد تازه متولد شده

نوزاد از کی مادرش را می شناسد | اهمیت ارتباط با کودک

اهمیت شناخت مادر توسط نوزاد و برقراری ارتباط میان آن‌ها در این است که کیفیت ارتباط میان مادر و نوزاد الگویی خواهد شد که تمامی روابط آینده فرد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. نوزادان در اولین سال زندگی و با توجه به کیفیت ارتباط والدین با آن‌ها، به این باور خواهند رسید که آیا جهان جای امنی برای زندگی هست و درصورتی‌که نیاز به کمک دیگران داشته باشند تا چه حد می‌توانند به این کمک امیدوار باشند. این باور که از آن به‌عنوان سبک دل‌بستگی صحبت می‌شود، در آینده تمامی ارتباطات نزدیک و روابط عاطفی فرد را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.

با توجه به آنچه گفته شد بهتر است که توجه کافی به ارتباط خود با کودک و میزان شناخت او از خودتان داشته باشید. این موضوع به‌ویژه برای مادران شاغل یا افرادی که به هر دلیل دیگری از فرزند خود جدا هستند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. معمولاً به این مادران توصیه می‌شود که برای جلوگیری از آسیب دیدن کودک، از یک روانشناس کمک بگیرند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

 

شناخت زودهنگام یا دیرتر از انتظار نوزاد از مادر

شناخته شدن توسط فرزند برای مادران تجربه شیرینی است که از نخستین روزهای تولد نوزاد به دنبال آن هستند. درصورتی‌که شناخت مادر زودتر یا دیرتر از زمان انتظار والدین اتفاق بیافتد، پیامدهایی را به همراه دارد که برای رشد هیجانی بهتر نوزاد باید به آن‌ها توجه داشته باشید. اگر نوزاد مادر خود را سریع‌تر بشناسد و با او ارتباط برقرار کند، باعث دلگرمی و خوشنودی مادر می‌شود. در این شرایط مادر نیز توجه بیشتری به فرزند خود خواهد داشت. درعین‌حال کودکانی که دیرتر به این تجربه دست پیدا می‌کنند گاهی باعث بروز اضطراب یا دلسردی‌هایی در والدین خود می‌شوند که می‌تواند در برقراری ارتباط با فرزند تأثیر گذاشته و حتی شناخت والدین را بیشتر به تعویق بیاندازد.

اگر احساس‌می‌کنید فرزند شما علی‌رغم گذشت‌زمان کافی، هنوز توانایی بازشناسی والدین از غریبه‌ها را به دست نیاورده و یا هیچ واکنش خاصی مانند لبخند در مواجهه با مادر از خود نشان نمی‌دهد، بهتر است راجع به این موضوع با یک روانشناس کودک صحبت کنید. بی‌توجهی به مادر یا سایر اعضای خانواده می‌تواند نشانه برخی اختلالات رشدی باشد. حتی اگر پای هیچ‌یک از این اختلالات در میان نباشد نیز این موضوع می‌تواند اضطراب و ناراحتی را برای مادر ایجاد کرده و در کیفیت ارتباط او با فرزندش تأثیر بگذارد.

 

نوزاد از چند ماهگی مادرش را می شناسد | راه‌هایی برای شناخت و ارتباط بهتر

شما با استفاده از برخی راهکارها برای شناخت سریع‌تر مادر به کودک خود کمک می‌کنید. با کمک این راهکارها فرزندتان امنیت و سلامت روان بالاتری را تجربه می‌کند. به‌طورکلی قاعده اصلی در تمامی راهکارها این است که شما هرچه بیشتر حواس کودک را با صدا یا تصویر خود تحریک نمایید. برخی نوزادان این روند را به مانند دیگران طی نمی‌کنند. در این زمان باید حتما نسبت به نشانه های سلامت نوزاد هشیار باشید.

1. صحبت کردن با کودک

در طول روز زمان‌هایی را به صحبت با فرزند خود اختصاص دهید. برای او داستان و شعر بخوانید یا موضوعات مختلفی را برای وی تعریف کنید. ترجیحاً سعی کنید هنگام صحبت با فرزندتان در شرایطی قرار داشته باشید که او بتواند دهان شما را ببیند و تشخیص دهد که این صدا متعلق به کیست.

2. نوزاد از کی مادرش را می شناسد | برقراری ارتباط چشمی

یکی دیگر از راهکارهایی که باعث می‌شود تا نوزاد شما را سریع‌تر بشناسد این است که با او ارتباط چشمی برقرار کنید و اجازه بدهید صورت شما را ببیند. همان‌طور که می‌دانید تکرار یک محرک باعث خواهد شد تا تثبیت آن در حافظه سریع‌تر و بهتر اتفاق بیافتد. درنتیجه به میزانی که شما با فرزندتان ارتباط برقرار کنید، این یادگیری سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد.

3. نوزاد را در آغوش بگیرید

در آغوش‌گرفتن نوزاد باعث‌می‌شود که با بوی تن شما ارتباط برقرار کند. برای اینکه نوزاد بوی شما را از سایرین تشخیص بدهد، بهتراست علاوه بر در آغوش‌گرفتن او همواره از عطر به خصوصی استفاده کنید. و یا کمتر از عطر استفاده کنید. تغییر بو و عطر شما موضوع را برای نوزاد پیچیده می‌کند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد از چند ماهگی مادرش را می شناسد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

نوزاد از کی مادرش را می شناسد؟

نوزادان از همان روزهای ابتدایی پس از تولد مادرشان را از طریق بو یا صدای او می‌شناسند اما در حدود دو ماه طول می‌کشد تا متوجه این موضوع شوند که صدا یا بو به مادر تعلق دارد و بتوانند به‌طورکلی مادر خود را بشناسند.

ناتوانی نوزاد در شناختن مادر نشانه چیست؟

این ناتوانی می‌تواند نشان‌دهنده مشکلاتی مانند اختلال در حواس مختلف مثل بینایی یا شنوایی بوده و یا به دلیل اختلالات رشدی مانند اوتیسم ایجاد شده باشند. گاهی نیز ممکن است دلیل خاصی برای این مسئله وجود نداشته باشد. درهرصورت بهتر است در هنگام بروز چنین موضوعی حتماً از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

چطور می‌توان روند شناخت مادر توسط نوزاد را سرعت بخشید؟

سعی کنید مرتباً در طول روز با فرزندتان ارتباط برقرار کنید. برای مثال او را در آغوش بگیرید، با وی صحبت کنید و یا ارتباط چشمی برقرار نمایید.

منبع: نوزاد از چند ماهگی مادر خود را میشناسد



:: برچسب‌ها: نوزاد از چند ماهگی مادر خود را میشناسد ,
:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

همانطور که می‌دانید احتمال بارداری در برخی روزهای ماه بیشتر است. بارداری ازجمله بخش‌های مهم زندگی زنان به‌حساب می‌آید، به همین منظور هر خانمی با توجه به دوره قاعدگی خود باید روزهایی که احتمال بیشتری برای بارداری دارد را بداند و با توجه به آن جهت اقدام برای بارداری یا جلوگیری از آن رفتار کند. علاوه بر چرخه طبیعی قاعدگی عوامل خارجی نیز می‌توانند بر احتمال‌بارداری زنان تاثیر بگذارند. در ادامه تمامی عوامل و نحوه سنجش روزهای پرخطر و کم خطر را آورده‌ایم. به منظور دریافت اطلاعات در این موارد می‌توانید ازخدمات مشاوره بارداری نی نی مایند استفاده کنید.

منبع: احتمال بارداری در چه روزهایی صفر است

احتمال بارداری

متخصصین برای برآورد احتمال بارداری عوامل مختلفی را مد نظر قرار می‌دهند. اگر قصد بارداری دارید، به عوامل زیر توجه کنید. در صورتی که موفق به بارداری نشده‌اید، حتما از مشاور خدمات دریافت کنید.

سن مادر، زنان زیر 35 سال راحت تر باردار می‌شوند.

تعداد دفعات رابطه در طول ماه

مدت زمانی که برای بارداری تلاش می‌کنید

دوری از کارهای سخت و بدنی

کنترل و کاهش مصرف کافئین

دوری از استرس

اجتناب از مصرف دخانیات، موادمخدر و الکل

و…

همانطور که می‌بینید برخی از عوامل خارج از کنترل شما هستند. اما با در نظرگرفتن سایر عوامل می‌توانید شانس خود را برای بالا بردن احتمال بارداری بیشتر کنید.

احتمال بارداری بر اساس زمان‌های مختلف دوره ماهانه زنان

رخ دادن حاملگی بیشتر از هر چیز به دوره قاعدگی زنان و تنظیمات سیستم هورمونی و بدنی آنان مربوط است. بر این اساس، احتمال بارور شدن و حاملگی در زمان‌های مختلف دوره‌های ماهانه بانوان متفاوت است. همچنین پیشنهاد می‌شود که مقاله بارداری از طریق مقعد را هم بخوانید.

روزهای قبل از قاعدگی

احتمال بارداری در چند روز قبل از دوران قاعدگی و پریود بسیار کم است. به‌طورمعمول چرخه‌های قاعدگی اکثر زنان بین 28 تا 30 روز طول می‌کشد. در هر یک از دوره‌ها، تخمک‌گذاری حدوداً در روزهای 11 تا 21 اتفاق می‌افتد. هر چه رابطه جنسی به این زمان نزدیک‌تر باشد، احتمال حاملگی بیشتر است؛ بنابراین طبیعی است که در روزهای آخر دوره‌های ماهانه، حاملگی صورت نگیرد.

بااین‌حال گاهی به عللی همچون تجربه زیاد استرس و یا بروز مشکلات و ضعف جسمانی، تخمک‌گذاری به‌روزهای پایانی چرخه منتقل می‌شود. دراین حالت احتمال بارور شدن افزایش می‌یابد.

در طول قاعدگی

در مورد زنانی که چرخه قاعدگی آن‌ها تقریباً یک ماه ادامه دارد، احتمال تخمک‌گذاری برای بارداری در دوران قاعدگی خیلی پایین است؛ زیرا دوره آن‌ها به‌اندازه کافی زمان در اختیار تخمدان‌ها قرار می‌دهد که می‌تواند در همان زمان مقرر تخمک‌گذاری، این کار را انجام دهد.

اما در مورد کسانی که دوره ماهانه 20 تا 24 روزه دارند، تخمدان‌ها ممکن است زودتر اقدام به آزاد کردن تخمک کنند. در این حالت حاملگی ممکن است حتی در زمان قاعدگی نیز رخ دهد.

درصورتی‌که دوران پریود فرد کمتر از 5 روز طول بکشد، ممکن است پس از اتمام این دوران تخمک‌گذاری رخ بدهد. در این حالت، در صورت داشتن رابطه جنسی بارداری اتفاق می‌افتد. برای آشنایی بیشتر با بایدها و نبایدهای دوران بارداری کلیک کنید.

بعد از دوران قاعدگی

بهترین زمان برای حاملگی و باردارشدن، بلافاصله بعد پایان دوره پریود است. البته می‌توان احتمال بارداری را با چند روز صبر کردن و نزدیک‌تر شدن به دوران تخمک‌گذاری، افزایش داد.

غالباً در چرخه‌های طولانی، امکان بارداری بلافاصله پس از اتمام دوران قاعدگی کم است؛ اما در چرخه‌های کوتاه، بعد از پریود بهترین زمان برای بارداری خواهد بود. پیشنهاد می‌شود مقاله بارداری در زمان پریود را بخوانید.

در دوران شیردهی

طبق باور اکثر مردم جامعه، در زمان شیردهی امکان باروری وجود ندارد. زیرا تخمک‌گذاری اتفاق نمی‌افتد؛ درحالی‌که برای همه خانم‌ها این‌طور نیست. آنچه در دوران شیردهی مانع از تخمک‌گذاری شده و احتمال بارداری را کاهش می‌دهد، ترشح هورمون‌های شیر ساز ازجمله هورمون پرولاکتین در بدن مادر است.

درصورتی‌که مادر کمتر از یک ماه به نوزاد خود شیر دهد، تخمک‌گذاری او به‌سرعت به حالت عادی می‌گردد. درصد کمی از بانوان نیز که به‌طور مرتب به فرزند خود شیر می‌دهند، حدود 10 هفته بعد از زایمان به حالت طبیعی تخمک‌گذاری خود برمی‌گردند. همچنین نیمی دیگر از این بانوان نیز ظرف مدت 6 ماه از زایمان روال طبیعی تخمک‌گذاری را شروع می‌کنند.

درصورتی‌که مادر به‌طور مرتب به کودک خود شیر نمی‌دهد، غالباً ظرف مدت 3 تا 4 ماه قاعدگی برای او دوباره رخ می‌دهد و در پی آن احتمال بارداری مجدد به وجود می‌آید.

در مواردی نیز ممکن است تخمک‌گذاری بدون شروع دوران قاعدگی از سر گرفته شود. در این مواقع احتمال بارداری‌های ناخواسته بسیار افزایش پیدا می‌کند. برای آشنایی بیشتر با امکان و نحوه بارداری در دوران شیردهی کلیک کنید.

عوامل کاهش دهنده احتمال بارداری

رابطه در زمان هایی که تخمک آزاد نمی شود

زمان‌هایی که احتمال وجود تخمک برای بارور شدن توسط اسپرم کم است، اغلب موقع مناسبی برای رابطه جنسی با هدف بارداری نیست.

به کارگیری ژل لوبریکانت در رابطه

فضای اسیدی واژن باعث از بین رفتن اسپرم‌ها می‌شود اما گردنه مخاطی از آن‌ها محافظت می‌کند. ژل لوبریکانت از رسیدن سریع اسپرم به مخاط‌های گردنه رحم جلوگیری کرده و باعث از بین رفتن آن می‌شود.

عوارض برخی داروهای مصرفی

استفاده از بعضی داروها مانند داروی راکوتان، داروهای جلوگیری از انعقاد خون، داروی تتراسایکلین، داروهای ضد صرع، داروهای مرتبط با فشارخون، میگرن و همچنین داروهای مربوط به دوزهای بالای استروئید احتمال حاملگی را کاهش می‌دهند.

استرس کاهنده احتمال بارداری

استرس زیاد باعث می‌گردد تا هیپوتالاموس و هورمون‌های تحریک‌کننده تخمدان برای آزاد کردن تخمک تحت تأثیر قرار گیرند و امکان بارداری به نحو چشمگیری کاهش پیدا کند.

مصرف کافئین زیاد

نوشیدنی های حاوی کافئین مانع از رشد کامل تخمک می‌شوند. پس خانم هایی که بیش از حد از نوشیدنی های کافئین دار مصرف می‌کنند، به احتمال کمتری باردار خواهند شد.

عوامل افزایش‌دهنده احتمال بارداری

برقراری رابطه در زمان مناسب

زمانی که تخمک‌ آزادشده و آمادگی ادغام با اسپرم را دارد می‌تواند زمان مناسبی برای اقدام به بارداری زوجین باشد. برای آشنایی با علائم اولیه بارداری کلیک کنید.

ارزیابی و نظر پزشک

از اقدامات لازم برای داشتن بارداری راحت و زایمان موفق، استفاده از راهنمایی‌های پزشک و زیر نظر بودن متخصص‌های مربوطه است.

افزایش احتمال بارداری با مراقبت از سلامت مادر

برای افزایش احتمال حاملگی و همچنین داشتن فرزندی سالم، لازم است مادران ازنظر سلامت جسمی و روانی کنترل شوند. اقدامات مراقبتی قبل از بارداری کمک می‌کنند تا با آمادگی بهتری برای بارداری اقدام کنید. در صورتی که بارداری رخ داد، قبل از هر چیز مقاله خبر بارداری به همسر را بخوانید.

بالا بردن قدرت اسپرم‌ها

برای بارداری و تولد فرزند سالم، بهتر است که کیفیت اسپرم برای بارور کردن تخمک افزایش یابد. پس باید از مصرف مواد مخدر و الکل توسط مرد جلوگیری کرد، به تغذیه زوجین توجه کرد، به متناسب بودن اندام‌های مرد توجه کرد و از حمام با آب داغ جلوگیری کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه احتمال بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک روانشناسی نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

احتمال بارداری در چه روزهایی صفر است؟

تقریبا هیچ روزی احتمال بارداری را نمی‌توانیم بگوییم صفر است. بلکه در روزهایی این احتمال زیاد و در روزهایی به کمترین احتمال خود می‌رسند. که در متن مقاله به طور کامل شرح داده ایم.

احتمال بارداری 20 ، 21 روز بعد از پریود چقدر است؟

اگر چرخه‌پریود را 28 روز در نظر بگیریم، پس روزهای 20 و 21 ام بعد از قاعدگی بعد شش الی هفت روز بعد از آزاد شدن تخمک هستند. بنابراین احتمال بارداری در این روزها بسیار پایین است.

منبع: احتمال بارداری در چه روزهایی صفر است



:: برچسب‌ها: احتمال بارداری در چه روزهایی صفر است ,
:: بازدید از این مطلب : 241
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

ماساژ نوزاد چه فوایدی دارد؟ اولین راهی که نوزاد به وسیله آن با دنیای پیرامونش آشنا ‌می‌شود، حس لامسه است. کودکان دوست دارند که آن‌‌ها را در آغوش بگیرید و نوازش کنید؛ این یعنی از لمس شدن لذت ‌می‌برند. پس برای برقراری رابطه‌ای صمیمانه حداقل ماهی یک بار او را ماساژ دهید. ماساژ علاوه براین که کاری لذت بخش برای والدین است، برای نوزاد نیز جنبه درمانی دارد. اگر نوزاد شما درد ‌می‌کشد، بی قرار و مضطرب است، یبوست دارد یا باد در بدنش جمع شده، ‌می‌توانید با ماساژ دادن به افزایش سلامت او کمک کنید. البته ماساژ دادن نوزادان قواعد و ترفند‌‌های خودش را دارد که با یادگیری آن‌ها ‌می‌توانید تجربه‌ای فوق العاده از ارتباط با کودکتان پیدا کنید. مشاوره کودک می‌تواند در زمینه ارتباط بهتر با نوزاد به شما کمک کند. برای کسب اطلاع بیشتر از مشاوره کودک کلیک کنید. 

 منبع: ماساژ نوزاد از چه زمانی خوب است | شیوه ماساژ نوزاد

فواید ماساژ برای نوزاد

-رفع مشکلات مربوط به دستگاه گوارش مانند نفخ
-کمک به هضم و جذب بهتر غذا
-تقویت ماهیچه‌‌های نوزاد
-رفع استرس، درد و بی قراری
-آرامش و خواب راحت
-ارتباط قوی‌تر با والدین
-کمک به افزایش وزن برای نوزادان نارس
-کاهش احتمال زردی
-کاهش علائم کولیک
-بهبود رشد و توانایی‌‌های کودک
-آرام کردن نوزاد کودکان مبتلا به اوتیسم یا بیش فعالی
-تنظیم تنفس و ضربان قلب
-بهبود گردش خون
-محکم شدن عضلات

حتما بخوانید: راه های آرام کردن نوزاد

مقدماتی برای انجام ماساژ نوزاد

قبل از شروع ماساژ نوزاد یک سری نکات را یاد بگیرید. مثلا زمان مناسب را انتخاب کرده و در جای مناسب قرار بگیرید. عادت دادن‌نوزاد به ماساژ تاثیر بسیاری در افزایش کیفیت آن دارد که با استفاده از راهکارهای زیر محقق می‌شود.

1- ماساژ نوزاد | بهترین زمان برای ماساژ را انتخاب کنید

زمانی را انتخاب کنید که خودتان خسته نیستید و به کار دیگری نیز مشغولیت ندارید. هرگز زمانی که کودک تازه غذاخورده اقدام به ماساژ نکنید. برای جلوگیری از رفلاکس حداقل 45 دقیقه بعد از غذا کودک را ماساژ دهید. قبل از خواب ‌می‌تواند زمان مناسبی برای ماساژ باشد چون در این زمان هم از کارهای روزمره فراغت دارید و هم ‌می‌توانید با ماساژ کودک را بهتر بخوابانید.

2- بهترین مکان برای ماساژ نوزاد

پیشنهاد ‌می‌شود خودتان روی زمین بشنید و کمرتان را تکیه بدهید تا راحت باشید. سپس یک ملافه تمیز و نرم روی زمین پهن کنید و کودک را روی آن قرار دهید. جایی که برای ماساژ کودک انتخاب ‌می‌کنید باید جایی گرم و ساکت باشد تا کودک دچار لرز و استرس نشود. حتی ‌می‌توانید از یک آهنگ آرام یا لالایی برای تایم ماساژ استفاده کنید. البته بهتر است در طول ماساژخودتان با کودک صحبت کنید تا با صدای شما آرامش پیدا کند.

3- از روغنی مناسب برای ماساژ استفاده نمایید

گرچه ماساژ نوزاد بدون روغن هم امکان‌پذیر است. اما انتخاب یک روغن خوب به افزایش کیفیت ماساژ کمک می‌کند. روغنی انتخاب کنید که بوی خاصی نداشته باشد مثلا اگر از روغن زیتون استفاده ‌می‌کنید نوع بی بوی آن را تهیه کنید چرا که سیستم تنفسی نوزاد ضعیف است و به بوهای تند واکنش نشان ‌می‌دهد. از بهترین روغن‌‌ها برای ماساژ می‌توان به روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن ذرت، روغن کانولا، روغن دانه انگور، روغن زردآلو و روغن آواکادوو اشاره کرد.

4- ماساژ نوزاد | لباس‌‌های نوزاد را در بیاورید

شاید درآوردن پوشک نوزاد حین ماساژ برای والدین مناسب به نظر آید. گرچه با پوشک نیز ‌امکان ماساژ نوزاد وجود دارد. اما اگر حیی ماساژ پوشک او را دربیاورید، خوب است. چرا که در این صورت نوزاد احساس آزادی بیشتر خواهد داشت. و پوست ران و آلت تناسلی او فرصتی برای تنفس پیدا ‌می‌کنند. فقط فراموش نکنید که باید زیر نوزاد چیزی بیندازید تا در صورت دفع ادرار و مدفوع مشکلی پیش نیاید.

بیشتر بخوانید: نوزاد تازه متولد شده

نحوه ماساژ نوزاد

1. کمر و پشت، رو و کف پا، شکم، قفسه سینه، صورت و شانه نقاطی از بدن نوزاد هستند که ‌می‌توانید ماساژ بدهید. بهتر است از ماساژ دادن سر نوزادان بسیار کوچک پرهیز کنید چرا که جمجه آن‌‌ها هنوز نرم است و فشار به آن ‌می‌تواند آسیب‌زا باشد.

2. از فشار خیلی کم یا خیلی زیاد برای ماساژ نوزاد استفاده نکنید. اگر خیلی آرام نوزاد راماساژ بدهید گویی که پری در حال حرکت روی بدن اوست، بچه قلقلکش ‌می‌آید. اگر خیلی محکم نوزاد را ماساژ دهید همانگونه که یک بزرگسال را ماساژ ‌می‌دهید، کودک آسیب خواهد دید.

3. برای ماساژ ‌می‌توانید از کف دست یا انگشتان خود بهره ببرید. یکی از روش‌‌های پرطرفدار برای ماساژ روش دورانی است که در ماساژ کمر و شکم بسیار کاربرد دارد. با نوک انگشتان یا کف دست خود روی بدن نوزاد دایره بکشید. نکته مهم در ماساژ دورانی این است که همیشه طبق چرخش عقربه‌‌های ساعت عمل کنید.

4. پاها را در دست‌گرفته و با انگشتان خود فشار کمی ‌روی پا بیاورید. به دلیل حساسیت کف پای نوزاد مراقب باشید که قلقلکش نیاید.

5. پاها را کمی ‌جمع کرده و به آرام سمت شکم فرو ببرید. این کار کمک ‌می‌کند باد معده نوزاد دفع شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه ماساژ نوزاد در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

از چه سنی ‌می‌توان نوزاد را ماساژ داد؟

از بدو تولد این کار امکان پذیر است فقط برای نوزادانی که تازه به دنیا آمده‌اند باید دقت بیشتری به خرج دهید.

ماساژ نوزاد چه مدت باید طول بکشد؟

بسته به شرایط خود و فرزندتان ماساژ ‌می‌تواند 5 تا 30 دقیقه به طول بیانجامد.

منبع: ماساژ نوزاد از چه زمانی خوب است | شیوه ماساژ نوزاد



:: برچسب‌ها: ماساژ نوزاد از چه زمانی خوب است | شیوه ماساژ نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 228
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

مشاوره بارداری برای تمام زوج‌هایی که قصد بارداری دارند و یا در طی دوران بارداری هستند، ضروری است. برای تضمین سلامتی فرزندتان باید مشاوره قبل از بارداری را در برنامه‌های‌تان بگنجانید. همچنین به زنانی که قصد بارداری و بچه‌دار شدن دارند، کمک کند تا اضطراب‌ها و نگرانی‌های کم‌تری را متحمل شوند. اطلاعاتی که طی این جلسات داده می‌شود شما را برای پیشگیری از خطراتی همچون حمله‌های عصبی، افسردگی، استرس و اضطراب‌های ناشی از تغییرات هورمونی در دوران بارداری آماده می‌کند. بنابراین مشاوره قبل از بارداری برای سلامتی شما و فرزندتان مفید است و با بهترین حالت روحی و جسمی برای یک بارداری سالم آماده می‌شوید.

منبع: مشاوره بارداری تلفنی و آنلاین

مشاوره بارداری چیست ؟

بارداری برای هر خانمی دوران سخت و در عین حال شیرینی است. برای اینکه مادر بتواند سالم و سلامت باشد و کودک خود را نیز سالم به دنیا آورد، بابد مراقبت‌های ویژه‌ای را انجام دهد. مراقبت‌های دوران بارداری تضمین کننده سلامتی مادر و کودک است.

دوران بارداری دارای حداکثر 40 هفته است که با توجه به عوامل مختلفی ممکن است کوتاه‌تر نیز شود. معمولا دوران بارداری در طول نه ماه به سه دوره شامل سه ماهه اول، سه ماهه دوم و سه ماهه سوم تقسیم می‌شود که هر کدام مشاوره بارداری و مراقبت‌های ویژه خود را می‌طلبد. برای آشنایی با بایدها و نبایدهای دوران بارداری کلیک کنید.

اهمیت مشاوره بارداری

 

زنان باید در هر کدام از دوره‌های بارداری، مراحلی را پشت سر بگذارند که هم خود و هم جنین‌شان از سلامت لازم برخوردار باشند. بد نیست بدانید تغییرات هورمونی در زنانی که مراقبت‌های لازم را ندارند، می‌تواند سبب بروز افسردگی و اضطراب شود. برای آشنایی با علائم بارداری کلیک کنید.

مشاوره بارداری به زنان کمک می‌کند قبل از بارداری، آمادگی پذیرش جنین را داشته باشند. توصیه متخصصان این است که سه ماه قبل از اقدام به بارداری، زنان مشاوره بارداری را دریافت کنند و آزمایش‌های لازم را نزد پزشک متخصص انجام دهند. از اهمیت اقدامات قبل از بارداری و مشاوره بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

 
  • جلوگیری از تروماها یا مشکلات عصبی احتمالی بارداری 
  • کم شدن اضطراب‌ها و استرس‌ها
  • جلوگیری از اختلالات شدید در کودک ناشی از استرس مادر
  • یادگیری مقابله با تغییرات هورمونی، خلقی و احساسی
  • و …

پشت سر گذاشتن استرس دوران بارداری 

بارداری از موقعیت‌های حساس در زندگی بسیاری از زنان است. آنچه که اغلب زنان در این دوران احساس می‌کنند، استرس و اضطراب‌های زیاد بابت مسائل روزمره به علاوه سلامت جنین است. معمولا مادران به دلیل به دنیا آوردن فردی جدید، نمی‌توانند روزی را بدون استرس سپری کنند. از مهم‌ترین راهکارهایی که برای کنترل استرس استفاده می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • از مشاوره بارداری پیش از اقدام به بچه‌دار شدن استفاده کنید تا از وضعیت سلامتی خود مطلع شوید و از این جهت نگرانی‌هایتان برطرف شود.
  • مشاوره باردای می‌تواند در کنترل استرس و اضطراب‌هایتان متناسب با شرایطی که دارید، کمک کننده باشد.
  • استرس و اضطراب‌های دوران بارداری اکثرا به دلیل تغییرات هورمونی اتفاق می‌افتد، بنابراین این استرس‌ها طبیعی می‌باشد. 
  • سعی کنید از تفریحات بی‌خطر و در عین حال مفید همچون پیاده روی برای خودتان استفاده کنید.
  • ذهن خود را از باردار بودن دور کنید و با انجام ورزش‌هایی همچون مدیتیشن به آرامش درونی برسید.
  • می‌توانید استرس و اضطراب‌های خود را روی کاغذ بنویسید. نوشتن تا حد زیادی به احساس آرامش کمک می‌کند. 
  • سعی کنید به خواب خود در دوران بارداری اهمیت بدهید. داشتن خواب خوب و با کیفیت در طول شب، به شما کمک می‌کند تا در طول روز سرحال‌تر باشید و استرس‌های کمتری را متحمل شوید. 

توصیه می کنیم مقاله کاهش استرس بارداری و درمان افسردگی در بارداری را مطالعه نمایید. 

جلسه مشاوره قبل از بارداری 

بسیاری از کسانی که قصد دارند بچه‌دار شوند، می‌خواهند بدانند که در جلسات مشاوره قبل از بارداری چه می‌گذرد و لزوم شرکت در این جلسات چیست. 

در جلسه مشاوره قبل از بارداری ، پزشک ابتدا سلامت روان مادر را از جنبه‌های مختلفی بررسی می‌کند تا مطمئن شود مادر از نظر سلامت روانی مشکلی برای بارداری نداشته باشد. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه در کسانی که قبلا سابقه مشکلات روانی داشته‌اند اما درمان شده‌اند، ممکن است بارداری سبب بازگشت بیماری‌شان شود. 

کسانی که دارای برخی اختلالات روانی حاد شامل اسکیزوفرنی، دوقطبی یا افسردگی‌های شدید هستند، بهتر است در طول دوران بارداری برای جلوگیری از حادشدن وضعیت بیمار، تحت مراقبت پزشک باشند.

در این زمان توصیه متخصصان این است که در مشاوره های قبل از بارداری ، حتی اگر اطرافیانتان دارای اختلالات عصبی، روان‌پریشی و یا افسردگی هستند با آن‌ها در میان بگذارید تا بتوانید با دریافت خدمات پزشکی فرزند سالمی را به دنیا آورید. 

نه ماه بارداری چگونه سپری می‌شود؟

  • سه ماهه‌ی اول : در سه ماهه اول بارداری، جنین تشکیل شده و استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، قلب و تقریبا تمامی اعضای او شکل می‌گیرد. تغییرات این دوران چندان محسوس نیست و ممکن است مادر تهوع و استفراغ‌های صبحگاهی داشته باشد. در سه ماهه اول بارداری برخی از مادران 1 تا 2 کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند و برخی دیگر حتی وزن کم می‌کنند.  برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سه ماه اول بارداری کلیک کنید.
  • سه ماهه‌ی دوم : سه ماهه دوم بارداری از هفته 13 تا هفته 28 بارداری است. از هفته 21 حرکات جنین برای مادر ملموس است و او حالا به شکم مادر لگد می‌زند. از هفته 23 تا اواخر هفته 27 وزن جنین به دو برابر خود می‌رسد. در این حالت ممکن است مادر در هر هفته 5 تا 6 کیلوگرم وزن اضافه کند. سه ماهه دوم بارداری راحت‌تر از سه ماهه اول است، چراکه ضمن برطرف شدن مشکلات مادر، سطح انرژی او نیز افزایش می‌یابد. البته به دلیل ورم بدن و افزایش وزن ممکن است نشستن و یا ایستادن طولانی برای مادر آزاردهنده باشد.  برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سه ماه دوم بارداری کلیک کنید.

  • سه ماهه‌ی سوم : سه ماهه سوم بارداری شامل هفته 28 تا 40 حاملگی می‌باشد. در پایان هفته 38 جنین به طور کامل رشد می‌کند. حالا قد و وزن او به میزان متعادلی رسیده است. دارای حرکات بیشتری در شکم مادر می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سه ماه سوم بارداری کلیک کنید.

چالش های جسمی دوران بارداری

دوران‌بارداری دارای چالش‌های جسمی بسیاری است. بهتر است افراد قبل از بارداری با این مشکلات (به کمک مشاوره بارداری) آشنا باشند تا در زمان بروز آن‌ها بدانند که مشکل خطرناکی نیست و فقط باید مراقبت‌های لازم را انجام دهند. از جمله چالش‌های جسمی رایج در میان مادران باردار در دوران بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • گرفتگی عضلات
  • مشکل در دفع ادرار و یا بی‌اختیاری
  • سوزش قلب
  • سوء هاضمه
  • واریس
  • کمردرد
  • یبوست
  • بواسیر
  • برفک
  • حالت تهوع و استفراغ
  • فقرآهن

برخی علائم نیز نشان دهنده برخی مشکلات خطرناک شامل فشار خون بالا در بارداری ، دیابت بارداری ، عفونت‌ها، پراکلامپسی، زایمان زودرس و سقط جنین در دوران بارداری می‌باشند. بهتر است مادر با رویت موارد زیر به پزشک مراجعه کند. 

  • خونریزی شدید واژن
  • درد شدید شکم
  • عطش ناگهانی
  • ادرار دردناک
  • تکرر ادرار
  • تب و پشت درد
  • اختلالات بینایی
  • پف کردن شدید دست و صورت
  • انقباضات دردناک
  • کاهش تحرکات جنین در سه ماهه‌ی سوم
  • افزایش وزن ناگهانی
  • خستگی شدید

برای آشنایی با راه‌ها و علل سقط جنین کلیک کنید.

چالش های عاطفی و روانی دوران بارداری

در دوران بارداری آنچه که توجهات زیادی را به خود جلب می‌کند، تغییرات جسمی مادر است. در حالی که در این دوران میزان هورمون‌های استروژن و پروژسترون تغییر می‌کند و ممکن است مادر نوسانات خلقی را تجربه کند. 

به همین دلیل زنان در دوران بارداری، بسیاری تحریک‌پذیر هستند و ممکن است با برخی چالش‌های عاطفی و روانی زیر مواجه شوند. مشاوره بارداری به آن‌ها برای کنترل این چالش ها کمک می‌کند.

  • افزایش استرس و اضطراب
  • فراموشی
  • مشکلات مربوط به تصویر بدن
  • افسردگی
  • و …

مراقبت های حین بارداری 

آنچه که در طول دوران بارداری بسیار اهمیت دارد، داشتن برنامه غذایی و مراقبت‌های ویژه می‌باشد. پیشنهاد می‌شود مقاله خطرات بارداری را حتما بخوانید. به برخی از مهم‌ترین این مراقبت‌ها در ادامه اشاره کرده‌ایم:

  • انتخاب پزشک زنان و یا ماما 
  • ارتباط با یک مشاور برای دریافت مشاوره بارداری و کنترل موارد روانی و عاطفی
  • تغییر داروهای مورد مصرف در زمان بارداری و بروزرسانی آن‌ها متناسب با شرایط حاملگی
  • کنار گذاشتن مصرف الکل، مواد مخدر و سیگار و محدود کردن مصرف کافئین
  • انجام آزمایشات مورد نیاز در دوران باردای شامل سونوگرافی، تست قند و فشارخون، اکوکاردیوگرافی جنین، آمنیوسنتز، بررسی بیماری‌های مقاربتی و آزمایش خون و …
  • واکسینه شدن در برابر بیماری‌هایی همچون آنفولانزا و کرونا
  • انجام ورزش‌های سبک و مفید 
  • عدم مسافرت، رانندگی و کارهای سنگین در سه ماهه دوم بارداری
  • پرهیز از مصرف جوانه‌های خام، لبنیات غیرپاستوریزه و گوشت‌های فرآوری شده

مشاوره دوران بارداری غیرحضوری چه فوایدی دارد؟

برای اینکه بارداری خوبی را پشت سر بگذارید و خیالتان از سلامتی خودتان و فرزندتان راحت باشد، حتما از مشاوره قبل بارداری و حتی در طول دوران بارداری استفاده کنید. برای آشنایی با بایدها و نبایدهای دوران بارداری کلیک کنید.

اگر شرایط مراجعه حضوری و دریافت مشاوره بارداری را ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی و آنلاین نی نی مایند استفاده کنید. در مشاوره غیر حضوری شما عزیزان می‌توانید با ماما، متخصصین و یا مشاوران صحبت کنید و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید. 

با دسترسی آسان و در کم‌ترین زمان شما مجاز هستید در مورد دارو‌ها، نتیجه آزمایشات، تغذیه، سلامت روان و … به صورت تلفنی مشاوره دریافت نمایید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: مشاوره بارداری تلفنی و آنلاین



:: برچسب‌ها: مشاوره بارداری تلفنی و آنلاین ,
:: بازدید از این مطلب : 258
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

بوسیدن نوزاد توسط والدین به عنوان یک واکنش خوشایند عاطفی در انتقال مهر و محبت درونی آن‌ها به فرزندشان بسیار حائز اهمیت است و اوج عواطف آن‌ها را نسبت به فرزند خود نشان می‌دهد. این واکنش عاطفی در عین حال که می‌تواند نشانگر احسات درونی والدین و حتی اطرافیان نسبت به کودک باشد و او را از لحاظ نیاز عاطفی سیراب کند، می‌تواند مخاطره انگیز نیز باشد و آسیب‌هایی را به سلامت کودک وارد سازد. در این مقاله مطالب مفیدی درباره مزایا و معایب بوسیدن‌نوزاد و پیامدهای آن صحبت خواهد شد.

 منبع: بوسیدن نوزاد | فوائد و عوارض بوسیدن نقاط مختلف بدن نوزاد

بوسیدن نوزاد و کاهش استرس

در آغوش‌کشیدن نوزاد و بوسیدن او توسط والدین و به ویژه مادر، به عنوان  تجارب اولیه دوران کودکی در سلامت روان فرد طی سال‌های آینده بسیار نقش مهمی دارد. بوسه های پدر و مادر سیستم ایمنی او را تقویت می‌کند. بوسه‌های مادر باعث کاهش میزان ترشح هورمون‌های استرس در نوزادان می‌شود. به همین دلیل کودکانی که از محبت والدین خود بهره مندند احساس آرامش بیشتری دارند. این کودکان در آینده کمتر عصبی و پرخاش‌گر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: نوزاد تازه متولد شده

تاثیر بوسیدن نوزاد بر سلامت روان والدین

بوسیدن نوزاد و تاثیرات مثبت روانی ناشی از آن تنها به کودکان اختصاص نمی‌یابد. والدین و به خصوص مادران نیز به واسطه بوسیدن‌فرزند خود، احساس شادی و خوشحالی بیشتری دارند. میزان ترشح هورمون‌های دوپامین، اکسی توسین و آندروفین در آن‌ها زیاد می‌شود. و از لحاظ روانی، احساس سلامتی بیشتری خواهند داشت. علاوه بر این تاثیرات خوشایند، به پیامدهای مثبت دیگری چون قوی‌شدن عضله‌های صورت و یاسوزاندن 2 تا 6 کالری در هر باربوسیدن اشاره کرد.

 

پیامدهای منفی بوسیدن نوزاد

ابراز محبت به نوزاد و بوسیدن او اگر چه برای رشد مهارت‌های کودک مهم و ضروری است. اما گاهی به سلامت نوزاد آسیب وارد سازد. پزشکان اکیدا توصیه می‌کنند که به منظور حفظ سلامت کودک از ابتلا به انواع بیماری‌ها و عفونت‌های مختلف از بوسیدن نوزادان به ویژه در سه ماه اول تولد خودداری شود. برخی از عوارض و پیامدهای منفی بوسیدن نوزاد به شرح زیر است.

1. حساسیت‌های پوستی

شاید نوزاد به برخی مواد حساسیت داشته باشد. و با قرارگیری در معرض آن‌ها دچار آلرژی شود. به طور مثال شاید بزرگترها در هنگام بوسیدن نوزاد، رژلب‌هایشان حاوی گلوتن باشد. کودکان دارای حساسیت به گلوتن، احتمالا در اثر این بوسه‌ها به سرطان مبتلا می‌شوند.  مواد شیمیایی محصولات آرایشی حساسیت پوستی و انواع سرطان‌ها را ایجاد می‌کنند. به همین دلیل هنگام بوسیدن نوزاد آرایش خود را پاک کنید.

مقاله پیشنهادی نویسنده: آرام کردن نوزاد

2. بیماری معده

بدن نوزاد بسیار حساس است و به راحتی میزبان ویروس‌های مختلفی می‌شود که عوارض خطرناکی چون اسهال، استفراغ و دل درد را به همراه دارند. ابتلا به این نوع اختلالات باعث از دست‌دادن مقدار زیادی آب بدن در نوزادان می‌شود. و مشکلات جدی‌تری را به دنبال خواهد داشت.

3. حفره‌های دندانی

یکی از بیماری‌های مرتبط به دهان و دندان که در نتیجه عدم رعایت بهداشت اتفاق می‌افتد، ایجاد حفره‌های دندانی است. این حفره‌ها در اثر انتقال باکتری به نام Streptococcus mutans ایجاد می‌شوند. اگر چه راه‌های انتقال این ویروس متفاوت خواهد بود. ولی انتقال از طریق بوسیدن نوزاد و فوت‌کردن غذای او، شایع‌ترین آن‌ها می‌باشد.

4. سیستم ایمنی ضعیف

اکیدا توصیه می‌شود در هنگام تماس با نوزاد دست و صورت خود را تمیز بشویید و سپس او را در آغوش بگیرید یا ببوسید. در برخی موارد بزرگترها نسبت به بیماری‌های خود آگاهی ندارند. و با وجود ویروس‌های عفونی در بدنشان اقدام به بوسیدن کودک می‌نمایند. در نتیجه انتقال این ویروس‌ها و باکتری‌ها، سیستم ایمنی کودک به شدت تضعیف خواهد شد.

5. تبخال

ویروس ناشی از تبخال یک ویروس فعال است و سریعا انتقال می‌یابد. اگر بزرگترها در هنگام بوسیدن نوزاد تبخال داشته باشند، سریعا به نوزاد انتقال می‌یابد. و سلامت او را به خطر خواهد انداخت.

6. بیماری تنفسی

RSV یک بیماری تنفسی واگیر دار است که تا حد زیادی شش‌ها را درگیر کرده و تنفس را با مشکل رو به رو می‌سازد. با توجه به اینکه مجرای تنفسی نوزادان بسیار نازک و کوچک است اگر در معرض بوسه افرادی قرار بگیرند که دچار این بیماری هستند، التهابات شدیدی رخ می‌دهد که در برخی موارد می‌تواند کشنده باشد.

7. بیماری بوسه

بیماری بوسه یک بیماری عفونی است. این بیماری از طریق بوسیدن به نوزادان منتقل می‌شود و عوارضی چون بی قراری، آب ریزش بینی و مشکلات تنفسی ایجاد می‌کند. برای آگاهی از سلامت نوزاد خود می‌توانید از مشاوره کودک کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

 

نکات کلیدی برای بوسیدن نوزاد

  • والدین و اطرافیان نوزاد مراقب سلامتی و بهداشت خود باشند. در صورت ابتلا به بیماری از بوسیدن نوزاد خودداری کنند.
  • بهداشت دهان و دندان رعایت شود.
  • حدالامکان به خویشاوندان و اطرافیان را از بوسیدن کودک منع کنید.
  • اگر اطرافیان دچار تبخال، آبله مرغان و سرماخوردگی هستند، اکید مانع تماس آن‌ها با نوزاد خود شوید.
  •  

برای دریافت مشاوره در زمینه بوسیدن نوزاد در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا بوسیدن نوزاد صحیح است؟

بوسیدن نوزاد در کنار نتایج مثبت مانند احساس خوبی که به نزدیکان نوزاد مخصوصا مادر می‌بخشد و همچنین احساس آرامش و کاهش استرس در کودک، می‌تواند خطراتی نیز برای سلامت نوزاد داشته باشد. لذا توضیه می‌شود تا سه ماه اول تا حد امکان از بوسیدن نوزاد خوداری شود و همچنین هنگام بوسیدن و تماس با پوست نوزاد حتما موارد بهداشتی رعایت شود. 

منبع: بوسیدن نوزاد | فوائد و عوارض بوسیدن نقاط مختلف بدن نوزاد



:: برچسب‌ها: بوسیدن نوزاد | فوائد و عوارض بوسیدن نقاط مختلف بدن نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 226
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

قطع شدن حالت تهوع در بارداری برای بسیاری از خانم تعجب آور است. حدود سه چهارم زنان حامله در طول سه ماهه اول حاملگی، تهوع (گاهی استفراغ) را تجربه می‌کنند. تهوع در برخی زنان صبح‌ها بدتر است و با گذشت روز حال‌شان بهتر می‌گردد و در برخی هم در هر زمانی از روز تهوع رخ می‌دهد. حالت تهوع در بادراری در بعضی زنان یک ماه یا بیشتر هم طول می‌کشد، و گاهی ممکن است در ادامه حاملگی دوباره ایجاد شود و تا آخر حاملگی تهوع رخ دهد. در ادامه بررسی می‌کنیم که حالت تهوع تا چه زمانی عادیست و آیا قطع زود هنگام آن خطرناک است؟ برای بهبود آن چه کارهایی می‌توان انجام داد. برای دریافت خدمات مشاوره بارداری کلیک کنید.

منبع: قطع شدن حالت تهوع در بارداری

تهوع در بارداری

علم پزشکی تا به امروز موفق به کشف علت دقیق بروز این حالت در حاملگی نشده است. به عقیده برخی پزشکان، افزایش هورمون پروژسترون در سه ماهه اول، در ایجاد حالت تهوع نقش دارند. در این صورت باید گفت هر قدر حالت تهوع شدیدتری دارید، بارداری پایدار‌تر و سالم‌تری هم خواهید داشت. زیرا هورمون پروژسترون، مسئول حفظ ضخامت و سلامت لایه‌های رحمی است.

اما برعکس این موضوع صدق نمی‌کند. یعنی اگر حالت تهوع ندارید، ارتباطی با ناپایداری حاملگی تان نیست. زیرا هستند زنانی که به ‌طور کلی حالت تهوع در حاملگی ندارند و بدون مشکل این دوران را سپری می‌نمایند و فرزند سالم به دنیا می‌آورند. بنا به حدس برخی متخصصین، حالت تهوع تا زمانی ادامه خواهد داشت که جفت مسئولیت تولید پروژسترون را بر عهده بگیرد. این کار هم تقریبا تا پایان سه ماهه اول طول می‌کشد.

برای آشنایی بیشتر با شرایط دوران بارداری کلیک کنید.

قطع شدن حالت تهوع در بارداری

تقریبا 50 تا 90 درصد از خانم‌های باردار در سه ماهه اول بارداری از ‌حالت تهوع و استفراغ رنج می‌برند. این حالت تهوع در اغلب موارد در هفته 14 الی 17 بارداری قطع می‌شود و اثر منفی بر روی مادر و جنین ندارد.

به گفته پزشکان، زنان باید از مواد غذایی که حالت تهوع‌شان را تشدید می‌کند، بپرهیزند. مخصوصا از بوها و رایحه‌هایی که موجب شروع حالت تهوع است دور شوند. البته عوامل دیگری چون: حرکت، صدا، نورهای شَدید و شرایط آب و هوایی نامساعد هم اغازگر تهوع هستند. قطع حالت تهوع در بارداری هم موضوعی طبیعی در طول بارداری است. اما گاه نشانه‌ای از سقط‌ جنین و مشکلاتی ازاین‌ قبیل می‌باشد. از این رو نسبت به این موضوع هم مانند دیگر ویژگی‌های جسمانی‌تان در دوران بارداری به قدر کافی توجه و حساسیت نشان بدهید.

قطع تهوع و جریان طبیعی بارداری

همان‌طور که گفتیم تغییرات هورمونی، اصلی‌ترین علت ایجاد تهوع در دوران حاملگی است و برای محافظت از جنین اتفاق می‌افتد. از این جهت می‌توان گفت که وقتی بدن و به ویژه دستگاه گوارش با این تغییرات انطباق پیدا کند، این مشکلات هم تمام خواهد شد. یعنی تقریبا از هفته 16 حاملگی به بعد، بدن اکثر خانم‌ها با این شرایط هماهنگ می‌شود. و از شدت حالت تهوع کاسته می‌شود. برای همین اگر حالت تهوع ندارید و پزشک متخصص سلامت شما و فرزندتان را تایید کرد، نیازی به نگرانی نیست.

قطع تهوع و سقط‌ جنین

در شرایطی قطع حالت تهوع در بارداری نشانه‌ای از سقط‌جنین است. از آنجا که در صورت ایجاد مشکلاتی مانند سقط‌جنین، ترشح هورمون‌های دوره بارداری به‌تدریج کم و در نهایت قطع می‌شود، در نتیجه به دنبال آن حالت تهوع هم در این مادران پایان می‌یابد. مخصوصا اگر این قطع حالت تهوع با کاهش دیگر نشانه‌ها چون درد یا احساس سنگینی در سینه‌ها همراه باشد، توصیه می‌کنیم هرچه سریع‌تر به یک متخصص مراجعه نمایید.

در بسیاری از مواقع، سقط‌جنین با این نشانه‌ها و خونریزی یا دردهای شدیدی همراه نیست. برای همین شما نباید نبود خونریزی را دلیل بر سلامت جنین در نظر بگیرید، و حتما با پزشک مشورت کنید.

راه حل‌هایی برای کاهش حالت تهوع در بارداری

برخی از خانم‌ها در بارداری با حالت تهوع بسیار اذیت می‌شوند. و دنبال راهی برای کنترل یا کاهش آن هستند، تا دوره سه ماهه تهوع را رد کنند. در این قسمت روش‌هایی برای مدیریت و قطع تهوع برای‌تان بیان می‌کنیم.

1- وعده‌های کوچک غذایی به دفعات مصرف کنید

تهوع در بارداری غالبا به دلیل کاهش قند خون و نداشتن میل به غذا خوردن بروز می‌کند. سعی کنید کم کم ولی در تعداد وعده‌های بیشتری غذا بخورید. البته نباید هم در خوردن زیاده‌روی کنید، مخصوصا غذاهای چرب و پر ادویه نخورید. بهتر است از غذاهایی هم که بوی شَدیدی دارند دوری کنید.

2- مصرف ترکیبی از کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها

وعده صبحانه: یک کاسه‌ کوچک شامل پودر غلات و تکه‌های موز.

برای نهار: سیب‌زمینی تنوری همراه با پنیر کم چرب، آواکادو، خیار و گوجه فرنگی.

وعده شام: مرغ را بپزید و وقتی سرد شد با برنج قهوه‌ای و فلفل دلمه‌ای صرف کنید، برای سالاد هم بهتر است هویج رنده‌ای و نخود سبز را با روغن زیتون و عصاره لیمو مخلوط کنید.

3- غذاهای کمی ترش هم بخورید

معده در مواقع تهوع، چیزهای ترش را بهتر از خوراکی‌های شیرین تحمل می‌کند. انبه و آناناس گزینه خوبی هستند.

4- مشورت با پزشک در مصرف مکمل‌‌های حاوی مواد معدنی آهن

با مشورت پزشکتان می‌توانید مکمل های آهن را در دوره سه ماهه اول که تهوع دارید از لیست مصرف حذف کنید. البته زمانی که حالت تهوع کاهش یافت، حتما آن را دوباره مصرف نمایید. اگر هم احساس کمبود انرژی دارید، یک ویتامین B-complex ساده به تامین انرژی کمک می‌کند.

5- حفظ آب بدن با نوشیدنی‌ها

اگر نمی‌توانید زیاد آب ساده بنوشید، آب را با قطراتی از عصاره لیموی تازه، یک تکه‌ میوه تازه یا نعناع، مخلوط کنید و مزه‌‌دار بنوشید.

6- درمان‌های خانگی

در گذشته برای درمان تهوع ناشی از حرکت پیاپی مثلا در ماشین، ریشه گیاه زنجبیل بکار می‌رفت. پژوهش‌های امروزی، زنجبیل را برای درمان تهوع حاملگی هم موثر می‌داند. بیسکویت‌های کراکر خشک، ویتامین ب 6 در موارد ملایم تهوع و بوییدن لیموی تازه برای تهوع ناشی از بوهای نامطبوع توصیه می‌شود.

درمان‌های دیگری مانند: مچ بند الکترونیک، آب ‌نبات‌ چوبی مخصوص تهوع، مکمل‌های ویتامین ب 6، اسید فولیک، شربت زنجبیل، کاهش سر و صدا، طب سوزنی و هیپنوتیزم نیز برای کاهش تهوع مفیدند. درمان سنتی تهوع صبحگاهی، غذای کم حاوی کربوهیدرات ساده، بدون ادویه است. ولی برخی غذاهای پروتئینی را برای تنظیم حالت تهوع بیشتر از کربوهیدرات‌ها موثر می‌دانند. مصرف تنها کربوهیدرات‌ها موجب کاهش تولید انسولین بدن و افت سریع قند خون می‌‌شود. وعده‌‌های غذایی متوازن با ترکیبی از خوراکی‌های متنوع بخورید، تا قند خونتان ثابت حفظ شود.

چه زمانی باید برای قطع تهوع در بارداری به پزشک مراجعه کرد

چنانچه حالت تهوع یا علائم دیگر بارداری‌تان قطع شد، خونریزی و تغییر در ترشحات واژن در بارداری رخ داد، احساس سنگینی در سینه و دل درد شدید (مانند درد پریودی یا حتی بدتر از آن) داشتید، حتما باید به پزشک مراجعه شود. زیرا این علائم، در اکثر موارد نشان‌دهنده پایان بارداری و سقط جنین است. متخصص زنان در این موارد به وسیله سونوگرافی و آزمایش خون بتا در بارداری، تشخیص خواهد داد که آیا جنین شما سقط شده یا سالم است.

سخن پایانی

مسأله تهوع در بارداری یکی از رایج‌ترین مشکلات خانم‌ها در حاملگی است. با وجود آزاردهنده بودن آن، ترجیح می‌دهند آن را تجربه کنند. زیرا بعضی از زنان می‌ترسند که اگر تهوع نیاید و یا قطع شود، ممکن است جنینشان سقط شود. این فکر اصلا درست نیست، باید بدانید حالت تهوع صبحگاهی بطور نرمال در اواسط بارداری قطع می‌شود و این طبیعی است.

ولی اگر در اواخر هفته 17 بارداری هستید و هنوز حالت تهوع دارید، احتمالاً نشانه مشکلات خطرناک‌تری است و تهوع شدید بارداری نام دارد که خود به خود قطع نمی‌شود، فقط در دو درصد از بارداری‌ها اتفاق می‌افتد و با افزایش هورمون تیروئید مرتبط است. از دست دادن وزن، آب بدن، کمبود مواد مغذی بدن، اختلالات در الکترولیت‌ها (مواد معدنی در بدن) و اختلال در توازن اسیدی پایه از علائم آن است و تاثیرات مضری برای سلامت جنین دارد. با مشاهده این علائم فورا به پزشک مراجعه نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قطع شدن حالت تهوع در بارداری در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: قطع شدن حالت تهوع در بارداری



:: برچسب‌ها: قطع شدن حالت تهوع در بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 211
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

دمر خواباندن نوزاد یکی از عوامل خطرزا به خصوص زیر شش ماهگی به شمار می‌رود و گاه منجر به مرگ ناگهانی نوزاد می‌شود. برخی نوزادان به شدت دمر خوابیدن را دوست دارند و اغلب والدین نیز ترجیح می‌دهند نوزاد خود را به دمر بخوابانند چرا که در این حالت به خواب عمیق‌تری فرو می‌رود و کمتر به سر و صدای اطرافش واکنش نشان می‌دهد. غافل این که این حالت خواب برای نوزادان خطرناک است. برای هر والدینی لازم است تا با افزایش آگاهی و ایجاد شرایط امن برای نوزادان و کودکان، خطر مرگ ناگهانی را کاهش و سلامت رشد آن‌ها را افزایش دهند. در ادامه مطلب به بررسی کامل دمر خواباندن نوزاد می‌پردازیم.

 منبع: دمر خواباندن نوزاد | چرا بیاد نوزاد را دمر یا روی شکم بخوابانیم ؟

عوارض دمر خواباندن نوزاد

آگاهی از عوارض و پیامدهای دمر خواباندن نوزاد به شما کمک می‌کند تا حالت خواب فرزند خود را اصلاح کنید و بیشتر به فکر امنیت و راحتی او باشید. برخی از عوارض دمر خواباندن نوزاد را در ادامه شرح داده‌ایم. برای اطلاع از بهترین حالات خواباندن نوزاد کلیک کنید.

1. احساس ناراحتی

نوزادانی که به دمر خوابانده می‌شوند به خصوص در روزهای اول تولد، احساس ناراحتی کرده و ممکن است در خواب گریه کنند. این حالت خوابیدن برای آن‌ها وضعیتی ناآشناست و به لحاظ جسمی نیز آزاردهنده است. همچنین خواباندن نوزاد به شکم نفس کشیدن را برای او سخت می‌کند، به خصوص که هنوز نمی‌تواند سر خود را بالا نگه دارد.

2. استفراغ یا رفلاکس معده

دمر خواباندن نوزاد آن هم بلافاصله بعد از شیر خوردن باعث می‌شود محتویات معده خود را بالا بیاورد. برای جلوگیری از رفلاکس اسیدی معده، از دمر خواباندن نوزاد به خصوص تا قبل از شش ماهگی بپرهیزید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رفلاکس معده کودک کلیک کنید.

3. افزایش خطر خفگی و مرگ

دمر خواباندن نوزاد احتمال خطر خفه شدن و انسداد لوله‌های تنفسی فوقانی را افزایش می‌دهد. این عارضه باعث می‌شود کودک باز دم خود را به داخل ببرد و در نتیجه آن دی اکسید کربن افزایش و اکسیژن کاهش می‌یابد. علاوه بر این تنفس بازدم باعث می‌شود بدن نتواند با موفقیت گرما را از بدن نوزاد خارج کند و افزایش گرمای بدن خطر سندرم مرگ ناگهانی را افزایش می‌دهد. بنابراین هیچ‌وقت نوزاد را در این حالت رها نکنید. همچنین اگر کودک را به مراقبی دیگر می‌سپارید حتما برایش توضیح دهید که او را به شکم نخواباند.

بیشتر بخوانید: نوزاد تازه متولد شده

چه زمانی می‌توان کودک را به شکم خواباند؟

اغلب کودکان زمانی که مهارت غلت زدن را به دست می‌آورند، تمایل دارند دمر بخوابند و به نظر می‌رسد در این حالت راحت‌تر هستند؛ کودکان با بزرگ‌تر شدن کم کم دمر خوابیدن را یاد می‌گیرند و به آن عادت می‌کنند. بهتر است برای به دمر خواباندن کودکتان عجله نکنید و حتما  در این مورد با پزشک مشورت نمایید، چرا که هر کودک شرایط خاص و متفاوتی دارد.

 

شرایط دمر خواباندن نوزاد

اگر می‌خواهید کودک بالای شش ماه خود را به روی شکم بخوابانید، بهتر است او را روی سطح صاف و نرمی قرار دهید. البته نه آنقدر نرم که در آن فرو برود. هر گونه اسباب بازی نرم و یا بالش و پتویی که باعث بسته شدن راه تنفس می‌شود را از محل خوابش دور نگه دارید. همچنین قبل شیر خوردن یا بلافاصله بعد از شیر خوردن کودک را دمر نخوابانید.

 

فواید دمر خواباندن نوزاد

دمر خواباندن نوزاد در حالت بیداری فوایدی را برای او به همراه دارد که در ادامه ذکر کرده‌ایم:

  • دمر خواباندن نوزاد در حالت بیداری باعث تقویت عضلات و ماهیچه‌های او می‌شود؛ در نتیجه سریع‌تر می‌تواند بخزد، بشیند و بایستد.
  • از این طریق می‌توانند مهارت خزیدن را که یکی از مراحل مهم رشد است، بیاموزند.
  • کودک با دمر خوابیدن می‌تواند کم کم سر خود را حرکت دهد و چیزهایی که مانع تنفس می‌شود را از خود دور کند.
  • نوزاد کم کم می‌تواند سر خود را کنترل کرده و زمانی که قفسه سینه و ستون فقراتش را از روی زمین بلند کند، می‌تواند پشت گردن خود را نیز نگه دارد.
  • دمر خواباندن نوزاد باعث می‌شود از صاف شدن پشت سرش جلوگیری شود. چرا که استخوان‌های او نرم هستند و هنوز به صورت کامل سفت نشده‌اند. به همین دلیل اگر مدت طولانی به پشت بخوابد ممکن است پشت سرش از حالت طبیعی خارج شود.

بهترین حالت خواباندن نوزاد

سعی کنید نوزاد را به شکم نخوابانید اما اگر غلت زد و دمر شد، به آرامی او را به پشت برگردانید. هر چند زمانی که کودک شروع به غلت زدن می‌کند، دمر خوابیدن به اندازه‌ی روزهای اول برای او ضرر ندارد. بهترین حالت خواباندن نوزاد به پشت است؛ سعی کنید هر چند وقت یکبار او را به حالت‌های مختلف مانند پهلو بخوابانید چرا که استخوان‌هایش هنوز نرم هستند و ممکن است حالت استخوان سر با ماندن طولانی مدت در یک وضعیت تغییر کند. شما به عنوان والدین کودک نقش مهمی در حفظ سلامتی و تأمین آسایش فرزند خود دارید؛ با کمک مشاوره کودک می‌توانید در این مسیر مطمئن‌تر و با آگاهی بیشتر حرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

 

دمر خواباندن نوزاد | نکات ایمنی در مورد خواباندن نوزاد

بهتر است در نیمه‌های شب به صورت مرتب وضعیت نوزاد خود را بررسی کرده و هر از گاهی به او سر بزنید. مهم‌ترین موضوعی که والدین باید به آن توجه کنند خواباندن نوزاد در تختی جداگانه است؛ زیرا کسی که کنار کودک می‌خوابد ممکن است به خواب عمیق فرو برود و متوجه حضور او نشود. حتی توصیه می‌شود کودکان چند قلو نیز هر کدام در تخت جداگانه بخوابند.

بهتر است گهواره کودک در اتاق پدر مادر باشد و کنار تخت آن‌ها خوابانده شود چرا که در این صورت رسیدگی به وضعیت او، شیردهی و ارتباط با نوزاد راحت‌تر است. مراقب باشید زمانی که نوزاد در خواب فرو رفته، پتو روی سرش را نپوشاند. مکیدن پستانک یکی از راه‌هایی است که سندروم مرگ ناگهانی در خواب را کاهش می‌دهد اما اگر نوزاد تمایلی نداشت، او را مجبور نکنید. در صورتی که نوزادتان به سختی به خواب می‌رود، مقاله آرام کردن نوزاد را هم بخوانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دمر خواباندن نوزاد در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چرا نوزادان به حالت دمر بهتر می‌خوابند؟

زمانی که کودک دمر می‌خوابد خوابش عمیق‌تر می‌شود و کمتر به صداهای اطراف واکنش نشان می‌دهد و احتمال از خواب پریدن کاهش می‌یابد. اما در این حالت فشار خون و ضربان قلب نیز کاهش یافته و خطراتی را برای او به دنبال دارد.

تا چه زمانی نباید نوزاد را دمر بخوابانیم؟

زمانی که نوزاد شروع به غلت زدن می‌کند، می‌تواند دمر بخوابد اما بهتر است هر از گاهی وضعیت او را در خواب تغییر دهید. برای اطمینان تا یک سالگی صبر کنید. بعد از آن خطر مرگ ناگهانی در کودکان به شدت کاهش می‌یابد

منبع: دمر خواباندن نوزاد | چرا بیاد نوزاد را دمر یا روی شکم بخوابانیم ؟



:: برچسب‌ها: دمر خواباندن نوزاد | چرا بیاد نوزاد را دمر یا روی شکم بخوابانیم ؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 252
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

خواب نوزاد دارای الگوی یکنواختی نیست. همانطور که بزرگسالان دارای تفاوت‌های فردی هستند، هر نوزادی از بدو تولد در زمان خواب عادت‌های مختلفی دارد، برخی زود به خواب می‌روند و برخی نسبت به خوابیدن مقاومت نشان می‌دهند. نوزادان بیشتر ساعات روزشان (16-18ساعت) را به خواب می‌گذرانند. اما برخی از آن‌‌ها در طول شب چندین بار بیدارشده و نیاز به تغذیه و تعویض پوشک دارند. این روند نشان دهنده الگوی غیرقابل پیش بینی خواب نوزاد است. والدین برای بدست‌آوردن الگوی خواب و دستیابی به یک روند ثابت می‌توانند اقداماتی انجام دهند که در ادامه شرح داده‌ایم. با دریافت مشاوره کودک می‌توانید بررسی کنید که اختلالی در رشد فرزندتان وجود دارد یا نه؟

منبع: خواب نوزاد | میزان خواب نوزاد چند روزه چقدر است؟

خواب نوزاد

نوزادان تقریبا به 17 الی 19 ساعت خواب نیاز دارند. این میزان به مرور زمان کم می‌شود. اما چرا نوزادان این همه ساعت در خواب به سر می‌برند؟ طبق مطالعات در سال های اول زندگی خواب لازمه رشدکودک است.  خواب نوزادان منقطع می‌باشد. این یعنی آن‌ها حداکثر هر 3 الی 4 ساعت یکبار بیدار می‌شوند. شما در این بازه ها باید به او شیر بدهید. و یا شاید لازم به عوض‌کردن پوشک‌اش باشد.

الگوهای خواب نوزادان

خواب کوتاه با حرکات سریع چشم(REM)

خواب کوتاه با حرکات سریع چشم که به خواب خرگوشی معروف است، اهمیت زیادی در روند رشد نوزاد دارد. اگر به طور میانگین فرض کنید نوزاد در طول شبانه روز 16 ساعت می خوابد، 8 ساعت آن در مرحله خواب رم سپری می‌شود. خواب رم کودک بسیار سبک است و با شندیدن کوچک‌ترین صدای از خواب می‌پرد. نوزاد تا دو ماهگی 10 تا 18 ساعت در طول روز می‌خوابد. بعد از دو ماهگی الگوی خواب نوزاد روند منظم‌تری به خود می‌گیرد.

خواب عمیق و طولانی

خواب نوزاد بعد از دو ماهگی به مرور منظم‌تر می‌شود. از دوماه تا چهار ماهگی خواب‌های رم نوزاد کم شده و روند خواب او طولانی و عمیق‌تر می‌شود. نوزاد کمتر در طول شب بیدار شده و در طول روز کمتر می‌خوابد. با این حال باید توجه داشته باشید که همه نوزادان به مانند هم نیستند و ممکن است این روند تا 5، 6 ماهگی نیز ادامه پیدا کند، ویژگی‌های منحصر به فرد نوزادان بر الگوی خواب آن‌ها هم تاثیر دارد. 

بیشتر بخوانید: بی حالی نوزاد

علت خواب نامنظم نوزادان

نوزادان در ابتدای تولد به طور معمول 2 تا 4 ساعت به طور متوالی به خواب می‌روند و در بقیه ساعات شبانه روز خواب نامنظمی دارند. میانگین خواب در نوزادها بسیار متفاوت است اما به طور تقریبی می‌توان گفت نوزاد به طور روزانه در هفته اول تولد بین 14 تا 18 ساعت و در 1 ماهگی 12 تا 16 ساعت می‌خوابند. چرا که نوزاد نیاز به تغذیه از شیر مادر دارد و باید هر دو ساعت از خواب بیدار شده و تغذیه گردد. برخی از نوزادان آنقدر به خوابیدن علاقه دارند که موجب نگرانی پدر و مادر می‌شوند. اما برای خواب نوزاد جای هیچ نگرانی نیست و این طبیعت کودکان است که ساعات طولانی تقریبا به مدت 20ساعت راحت و آسوده بخوابند. برای آشنایی با نشانه های سلامت نوزاد کلیک کنید.

چگونه نوزادان در شلوغ ترین مکان ها هم می خوابند؟

برخلاف برخی بزرگسالان که در هنگام خواب حساسیت زیادی دارند و به کوچک‌ترین محرک بیرونی واکنش نشان می‌دهند، نوزادان قادر هستند در هر جایی حتی با وجود سر و صدای زیاد بخوابند. لازم نیست در کنار آن‌ها آرام و آهسته صحبت کنید. نوزادان به مدت 9 ماه در رحم مادر با شنیدن صدای تپش قلب و محیط نا آرام رشد می‌کنند، شاید به همین دلیل برای خواب نوزاد به فضای شلوغ و پر سر و صدا عادت کرده‌ است.

ویژگی دیگر نوزادان در هنگام خواب این است که هیچ توجهی به فضای روشن یا تاریک ندارند، حتی اگر آن‌ها را در آغوش بگیرید و به این طرف و آن طرف ببرید اصلا متوجه نمی‌شوند. نکته حائز اهمیت این است که اگر چه عدم توجه به صدا و نور در زمان خوابیدن ویژگی مشترک بین همه نوزادان است اما نباید به انجام غربالگری شنوایی در نوزادان بی توجه بود. برای بررسی علل و خطرات زیاد خوابیدن نوزاد کلیک کنید.

جای خواب نوزاد باید چطور باشد؟

اصلا نیازی به تشریفات و  حاضر کردن پتوی نرم و گرم نیست. نوزادان بدون توجه به اینکه در کجا هستند راحت و بدون دغدغه می‌خوابند. فقط کافی است موارد ایمنی را رعایت نماید و اسباب بازی یا وسیله‌ای که ممکن است باعث خفگی او شود از دسترس او دور کنید. نوزادان علاقه زیادی به خوابیدن به سمت پشت دارند، به همین دلیل باید مواظب باشید پتو یا عروسک های پشمی اطراف دهان او را مسدود نکنند و مانع از نفس کشیدن‌اش نشوند. برای بررسی علل از خواب پریدن نوزاد کلیک کنید.

سرگرم کردن کودک طی روز

در هفته اول تولد نوزاد تفاوت بین روز و شب را نمی‌فهمد و اغلب روز را می‌خوابد، در حالی که شب‌ها بیدار می‌شود و نمی گذارد والدین بخوابند. بهتر است از هفته دوم تولد که هوشیاری کودک نسبت به قبل بیشتر است در ساعات مختلف روز با او صحبت کنید. می‌توانید روزها اتاق را روشن و پر نورکرده تا کودک احساس خواب کمتری داشته باشد. بهتر است مادر نیز خواب مرتبی داشته باشد تا برای رسیدگی به نوزاد انرژی بیشتری داشته و به مرور زمان خواب نوزاد با خواب مادر نیز منطبق شود.

دمای اتاق در زمان خواب نوزاد

بهترین دمای محیط برای خواب نوزاد بین 24 تا 25 درجه سانتی گراد است. به این منظور می‌توانید یک دماسنج در اتاق کودک قرار دهید و دمای محیط را اندازه گیری نمایید. احساس سرما مانع از تنفس راحت کودک می‌شود و بیشتر انرژی‌اش را صرف گرم نگه داشتن خود خواهد کرد. در حالی که انرژی او باید صرف رشد سالم وی گردد. گرمای بیش از اندازه هوای اتاق باعث عرق‌کردن و کاهش آب بدن کودک می‌شود. برای بررسی علت بی خوابی نوزاد کلیک کنید.

نکاتی برای کمک به خواب راحت تر نوزاد

  • به کودک اجازه بدهید در فرصت‌های مختلف براحتی بخوابد.
  • هنگام خواب نوزاد پستانک در دهان او بگذارید.
  • کودک را در جای مخصوص خود بخوابانید. جایی که دارای حفاظ و مانعی از افتادن اوست.
  • زیر سر کودک باید حالت صاف و سفت داشته باشد.
  • اگر کودک عادت دارد همیشه به یک طرف بخوابد بعد از گذشت مدت زمانی او را به سمت دیگری بخوابانید.
  • توجه داشته باشید که نوزادان به علت داشتن جمجمه نرم اگر مدت طولانی به یک حالت بخوابند، استخوان سر حالت صاف پیدا می‌کند.
  • لاله گوش نوزاد نیز بسیار نرم است. پس با کلاه‌های مخصوص یا روش‌های دیگر از قرارگیری صحیح گوش او اطمینان حاصل کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواب نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا خواب نوزاد در هر زمانی می تواند باشد؟

نوزادان در شش تا هشت هفته تولد به طور متوالی 2 ساعت می خوابند و سپس از خواب بیدار می شوند. نباید فاصله زمانی از آخرین باری که کودک بیدار شده است زیاد شود زیرا باعث خستگی مفرط او می شود. خستگی زیاد در خوابیدن کودک اختلال ایجاد می کند.

منبع: خواب نوزاد | میزان خواب نوزاد چند روزه چقدر است؟



:: برچسب‌ها: خواب نوزاد | میزان خواب نوزاد چند روزه چقدر است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 247
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 19 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

تحقیر شدن در کودکی مسلما آثار روانیش در بزرگسالی نمود خواهد یافت. اگر باغبان به دانه گل‌هایی که می‌کارد توجه نداشته باشد و مراقبت‌های لازم را انجام ندهد، چه بسا دانه رشد کافی نخواهد داشت. کودکان دانه‌هایی هستند که در آینده به گل‌هایی شکفته و خوشبو تبدیل خواهند شد، اما لازمه این شکفتگی مراقبت‌های دوران کودکی است. خانواده‌ها به تناسب سطح سواد و آگاهی خود از مطالب روانشناسی سبک های فرزندپروری متفاوتی را به کار می‌برند. برخی از والدین به غلط تصور می‌کنند روش تربیتی توام با تحقیر و توهین، می‌تواند سبک مناسبی برای تربیت فرزندان باشد. اما تحقیر شدن در کودکی اثرات جبران ناپذیری به سلامت روان کودکان وارد می‌سازد و آینده او را تباه خواهد کرد. برای آشنایی با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

منبع: تحقیر شدن در کودکی | عواقب و عوارض تحقیر فرزند

تحقیر شدن در کودکی

بسیاری از مشکلات روانی بزرگسالان ریشه در کودکی آن‌ها دارد. تحقیر شدن در کودکی به خصوص توسط والدین، یکی از آسیب زا ترین کنش هاست. متاسفانه خیلی اوقات والدین به دلیل عدم آگاهی، به فرزندشان آسیب‌های جدی وارد می‌کنند. اما ندانستن عذر بدتر از گناه است. پدر و مادر موظف‌اند در زمینه والدگری آموزش‌های لازم را ببینند. در این زمینه مطالعه و مشورت دریافت کنند. آن‌ها با پافشاری بر اشتباهات خود و اجدادشان قادر به پرورش فرزندی سالم نیستند. پس حتما برای کسب اطلاعات کامل در این زمینه مقاله اشتباهات تربیتی والدین را هم بخوانید.

دلایل تحقیر شدن از جانب والدین در کودکی

والدین به دلایل مختلفی از روش تحقیر فرزندشان استفاده می‌کنند، اما اغلب قصد آنان آموزش و رفع نواقص فرزندانشان است. عدم آگاهی از روش جایگزین مناسب مهم‌ترین علت این رفتار والدین می‌تواند باشد، اما به طور ناهشیار عواملی دیگری نیز دخیل‌اند که در ادامه شرح داده‌ایم.  در صورتی که در تربیت فرزند دچار شک و شبهه هستید حتما از مشاوره کودک استفاده نمایید.

عقده های دوران کودکی

گاهی عقده‌های روانی کودکی در بزرگسالی همچون قارچ‌های سمی سر بیرون می‌آورند و سلامت جسم و روان فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در جلسات خانواده درمانی وقتی پدر و مادرها از دوران کودکی خود و تحقیرها و توهین‌های که متوجه آنها بوده، سخن می گویند، کاملا مشخص می شود که چرا اکنون رفتاری تحقیرآمیز با کودک خود دارند. بسیاری از والدین آنقدر دوران کودکی سخت و همراه با احساس حقارتی را پشت سرگذاشته‌اند که هم اکنون به طور ناخودآگاه، به منظور تخلیه عقده‌های روانی خود، کودک خویش را هدف توهین قرار می‌دهند و شخصیت او را لگد مال می‌کنند.

خودشیفتگی والدین

برخی پدر و مادرها به دلیل داشتن شخصیت خود شیفته، خود را از دیگران بالاتر و برتر می‌دانند. روش تربیتی آنان در برخورد با فرزند خویش به گونه‌ای است که که کودک هر چه تلاش کند باز هم نمی‌تواند در نظر چنین پدر و مادری خوب جلوه نماید. ” من همسن و سال تو که بودم فلان موقعیت را داشتم. تو به گونه‌ای رفتار نمی‌کنی که شایسته شان خانوادگی مان است؛ من خجالت می کشم که تو را با خودم به محفل‌های دوستانه ببرم و دیگران ببینند که صاحب چنین فرزندی هستم”، اینها جملات شایعی هستند که بر زبان پدر و مادرهای خودشیفته جاری می‌گردد و به سلامت روان کودک لطمه می‌زند.

ناآگاهی

روش تربیتی صحیح و به کارگیری سبک‌های فرزند پروری علاوه بر اینکه یک مهارت است و به ویژگی‌های ذاتی شخصیت پدر و مادر بستگی دارد، می‌بایست از طریق کسب آگاهی هر چه بیشتر آموخته شوند. پیشرفت‌های جامعه امروزی، نیاز به بکارگیری روش‌های تربیتی جدید دارد که ضمن احترام به شخصیت کودک، امکان ارتباط صمیمانه بین والدین و کودک را به وجود بیاورد. ناآگاهی از روش‌های تربیتی صحیح معضلی بسیار بزرگ است که نیاز به توجه دارد و پدر و مادرها باید در این راستا اقدامات مهمی چون مشاوره با روانشناس کودک، مطالعه کتاب‌های روانشناسی در حوزه سبک‌های فرزند پروری را انجام دهند.

نمونه هایی از رفتارهای تحقیر آمیز با  کودک

  • مقایسه کردن کودک با برادر و خواهر و دوستانش
  • بی توجهی به کودک
  • او را در جمع نادیده می‌گیرید
  • سرزنش کردن مداوم کودک
  • پریدن بین حرفای کودک و مانع شدن از اتمام صحبت‌های او
  • کودک را با کلمات و برچسب‌های منفی مخاطب قرار می‌دهید
  • کنایه زدن به کودک و از بین بردن اعتماد به نفس او
  • انتظارات بیش از اندازه داشتن از کودک
  • بدگویی از کودک در پیش والد دیگر در حالی که کودک می‌شنود
  • خشونت کلامی
  • ایجاد حس گناه در کودک با گفتن جملاتی چون تقصیر توست که من این زندگی نکبت بار را تحمل می‌کنم
  • به کار بردن جملات تهدید آمیز
  • منع ارتباط کودک با دوستان و هم سن و سال‌ها

برای آشنایی بیشتر با سایر آسیب های دوران کودکی کلیک کنید.

عوارض جسمانی تحقیر شدن در کودکی

  • شب ادرای
  • افزایش اشتها
  • کاهش میزان خواب و بالعکس افزایش میزان خواب
  • خشونت و پرخاشگری کلامی
  • از خواب پریدن های شبانه

عوارض روانی تحقیر شدن در کودکی

1- احساس ترس و اضطراب دائم

تحقیر شدن مداوم، کودک را به این باور می رساند که توانایی انجام هیچ کاری را ندارد. این احساس منفی باعث افزایش اضطراب و ترس کودک می‌شود، چرا که دائما نگران این است که مورد تحقیر والدین و اطرافیان قرار بگیرد.

2- خشونت کلامی

وقتی کودک در معرض رفتارهای تحقیرآمیز بزرگ‌ترها قرار می‌گیرد، عقده های خود را در برخورد با کودکان کوچک‌تر نشان می دهد. در برابر کوچک‌ترها احساس قدرت پیدا می‌کند و رفتارهایی تحقیرآمیز نسبت به آن‌ها نشان می‌دهند.

3- کاهش مهارت های اجتماعی

احساس حقارت، خود ارزشمندی کودک را پایین می‌آورد و تصویر ذهنی منفی نسبت به خود در او ایجاد می‌کند. کودکی که دچار خود پنداره منفی باشد، خود را حقیرتر از آن می‌داند که با دیگران ارتباط داشته باشد. به جای حضور در جمع ترجیح می‌دهد، در معرض دید قرار نگیرد. در نتیجه مهارت های زندگی اجتماعی را یاد نخواهد گرفت.

4- شخصیت بزهکار

به کار گیری روش‌های تربیتی غلط بر شخصیت کودک اثرات روانی مخربی برجای خواهد گذاشت. اگر چه هنوز کودک است و به ظاهر نمی‌تواند به طور مستقل عمل کند، اما وقتی بزرگ شود و به سن نوجوانی و جوانی برسد، رفتارهای ناسازگار و خلاف قوانین اجتماعی انجام خواهد داد. تمام حسرت‌های گذشته و ناراحتی‌های تلمبار شده در وجود او به شکل خشونت کلامی و رفتاری بروز می‌کند و از او یک شخص بزهکار خواهد ساخت.

5- اعتماد به نفس پایین

اگر والدین و بزرگترهای کودک در برخورد با وی این پیام را منتقل کنند که “تو بی‌عرضه و بی‌کفایت هستی”، “همیشه نمرات پایین می گیری”، “آداب معاشرت بلد نیستی و باعث شرمندگی ما می شوی”؛ عزت نفس کودک از بین می‌رود. کاهش سطح اعتماد به نفس کودک زمینه بروز افسردگی را فراهم می‌آورد.

برای دریافت مشاوره در زمینه تحقیر شدن در کودکی در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

من مادری هستم که هیچگاه در هنگام صحبت با کودک خود کلمات تحقیر آمیز استفاده نمی کنم اما به علت اختلاف نظر با همسرم، درگیری های لفظی زیادی در منزلمان رخ می دهد. آیا دعواهای من و همسرم می تواند دلیل خجالتی بودن کودکم باشد؟

کودک اگرچه ممکن است از لحاظ جسمی کوچک و نا بالغ به نظر برسد، اما توانایی فهم و درک آنها بسیار بالاست. وقتی دائما دعواهای پدر و مادر خود را مشاهده می‌کند، دچار احساس حقارت شده و خود را با دیگرانی مقایسه می‌کند که در خانواده‌ای خوشبخت زندگی می‌کنند. کمبودهای عاطفی وی به صورت عقده‌های روانی بروز می‌کند و باعث احساس خجالت و کم رویی در وی می‌شود.

آیا باید کاری برای جلوگیری از کتک خوردن و تحقیر شدن کودک ام در خارج از خانه هم بکنم؟

خانه اولین جایی است که کودک ارتباط با دیگران را در آن تمرین می‌کند. شما باید به او نحوه برخورد مناسب با کسی را که دیگران را تحقیر می کند را آموزش دهید. اما محافظت از او در برابر سایر بزرگسالان مثل افرادی در فامیل و … بر عهده شماست.

منبع: تحقیر شدن در کودکی | عواقب و عوارض تحقیر فرزند



:: برچسب‌ها: تحقیر شدن در کودکی | عواقب و عوارض تحقیر فرزند ,
:: بازدید از این مطلب : 255
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 19 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

جنس لباس نوزاد یکی از مواردی است که در زمان تهیه لوازم نوزادان باید مورد توجه قرار بگیرد. بسیاری از لباس‌های موجود در بازار در عین زیبایی می‌توانند برای پوست فرزند دلبندتان خطرناک باشند. باید لباسی انتخاب کنید که حساسیت‌زا نباشد، از جنس الیاف طبیعی باشد، هوا درون آن جریان پیدا کند، مقاوم باشد و به راحتی خراب نشود. با توجه به این موارد بهترین نوع پارچه برای بچه‌ها کتان، پنبه و نخ است اما خود این‌ها انواع متفاوتی دارند. اگر با پارچه های مناسب آشنایی چندانی ندارید، جای نگرانی نیست با خواندن این مقاله و دریافت مشاوره کودک می‌توانید بهترین‌ها را برای فرزندتان فراهم کنید.

منبع: جنس لباس نوزاد | بهترین پارچه برای لباس نوزاد و کودک

جنس لباس نوزاد | ویژگی های پارچه مناسب برای بچه ها

در بسیاری از فروشگاه‌های مربوطه لباس نوزاد در دسته جدا از سایر سنین طبقه بندی شده‌اند. به دلیل حساس بودن پوست بدن نوزاد اغلب پارچه‌های به کار رفته از کیفیت بالایی برخوردارند، با این حال به عنوان مادر لازمه بدانید که البسه فرزندتان باید چه ویژگی‌هایی را دارا باشد، تا بتوانید بهترین انتخاب را نمایید. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

1. نرمی و لطافت

روی گونه نوزاد یا کودکتان دست بکشید حتما متوجه نرمی آن خواهید شد. نوزادان و کودکان پوست نرمی دارند و به همین خاطر به لباس های نرم و لطیف نیاز دارند. لباس‌های نرم سبب خارش، حساسیت یا سایش پوست بچه نمی‌شوند. علاوه بر این لباس های نرم و تا حدودی گشاد بهترین انتخاب برای نوزادانی هستند که هنوز بند ناف آن‌ها نیفتاده است.

2. تنفس پذیری

لباس کودک باید تنفس پذیر باشد؛ یعنی هوا به راحتی درون آن جریان پیدا کند. این ویژگی سبب می‌شود که با عبور هوا از الیاف لباس دیگر کودک بیش از حد عرق نکند، در نتیجه نوزاد عرق سوز نمی‌شود و لباس مدام بوی عرق نمی گیرد.

3. مقاومت

بچه ها مراقب تمیزی لباس خود نیستند. ممکن است به هنگام بازی یا هنگام غذا خوردن غذا را روی لباس بریزند و حتی  لباس‌شان را نجس کنند. همه این‌ها باعث می شود لباس بچه‌ها بیشتر نیاز به شستشوی پیدا کند. هرچقدر شستشو بیشتر باشد، لباس هم بیشتر آسیب می‌بیند؛ پس باید برای بچه لباسی مقاوم تهیه کنید که به راحتی خراب نشود.

4. لباس هایی که زود خشک می شوند

لباس هایی که زود خشک می‌شوند بهترین انتخاب برای مادرانی است که نوزاد شیرخواره دارند. بچه‌های شیرخواره موقع آروغ زدن یا شیر خوردن معمولا کمی از محتویات معده خود را بیرون می‌ریزند، همین مسئله باعث کثیف شدن مداوم لباس‌هایشان خواهد شد. برخی از مادران مجبورند در طول یک روز بیشتر از 10 بار لباس کودکشان را عوض کنند و بشویند. برای همین نیازی به لباس هایی دارند که زود خشک شوند.

5. کشسانی

سعی کنید برای لباس خانه یا لباس بازی بچه‌ها جنس‌هایی انتخاب کنید که کشسانی بالایی داشته باشند. چرا که تحرک و رشد بچه ها زیاد است و اگر لباسشان مقاوم و کشسان نباشد به راحتی پاره می‌شود. از طرف دیگر لباسی که مدام پاره شود و دوخته شود دیگر لباس مناسبی برای فرزندتان نخواهد بود. کشسانی پارچه به خصوص برای شلوار بچه‌ها اهمیت زیادی برای روند رشد آنان دارد.

6.الیاف طبیعی به جای الیاف مصنوعی

با توجه به ویژگی‌هایی که ذکر شد، الیاف طبیعی مانند کتان، نخ و پنبه بهترین انتخاب برای لباس بچه‌ها است. لباس‌هایی که جنس غیرطبیعی و پلاستیکی دارند، بدترین انتخاب می‌باشند. لباس‌های پلاستیکی زود لکه می‌شوند، بوی عرق می‌گیرند، پس از شست و شو زبر و گلوله گلوله می‌شوند، آب می روند، حساسیت می‌دهند و اصلا برای بچه‌ها مناسب نیستند.

بیشتر بخوانید : نیاز های اولیه و اساسی کودکان

جنس لباس نوزاد | پارچه های مناسب برای بچه ها

پارچه هایی از جنس نخ، کش باف، میکروفایبر، پنبه، کرک دار، پلی استر، کتان و … برای پوست بچه ها مناسبند. هرکدام از این پارچه ها برای یک نوع خاص لباس به کار می‌روند که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

پارچه های نرم و لطیف

همانطور که پیشتر بیان شد لطافت و نرمی پارچه لباس کودک از اهمیت بالایی برخوردار است. خوشبختانه اکثر پارچه‌های پنبه‌ای خاصیت نرمی و لطافت را دارند، پس انتخاب خوبی برای کودکان هستند. در ادامه چند نمونه از پارچه‌های پنبه‌ای لطیف را معرفی می‌کنیم.

پارچه پنبه ای لاون یا نخ پنبه: این پارچه پنبه‌ای و شفاف است. نوعی حالت شکنندگی را داراست اما بسیار لطیف و نرم می باشد. یکی از خاصیت های پنبه لاون این است که زود خشک می‌شود.

پارچه پنبه ای باتیست: این پارچه جنسی شبیه به حریر دارد اما مثل حریر بدن نما و نازک نیست. گرچه این نوع پارچه درشت بافت است اما هم سبک و هم لطیف می‌باشد. نوع سوئیسی آن بین خیاطان حرفه‌ای بسیار پرطرفدار است.

پارچه پنبه ای ماهوت: پارچه ماهوت پنبه ای و سبک است که سطحی درخشنده دارد. از این نوع پارچه برای لباس‌های مهمانی کودک استفاده می‌شود. این پارچه اکثرا به شکل گلدوزی شده به فروش می‌رسد.

پارچه لنین: پارچه سبک لنین هم بسیار لطیف و نرم است. این پارچه یک دست و سبک است و همچنین حجم اضافه‌ای ندارد.

پارچه ریون بامبو: اگر از طرفداران محیط زیست هستید و می‌خواهید برای کودک خود لباسی نرم و لطیف پیدا کنید، این جنس پارچه مخصوص شماست. ریون بامبو علاوه بر لطافت و ارگانیک بودن مزایای دیگری چون ضد باکتری، ضد حساسیت و قابلیت تنظیم دمای بدن را دارد.

پارچه میکروفایبر: این نوع پارچه ضدحساسیت و لطیف است.

جنس لباس نوزاد | پارچه های تنفس پذیر

پارچه‌های تنفس پذیر که امکان عبور هوا از آن ها وجود دارد، بسیار مناسب نوزادان هستند. البته این نوع پارچه ها بیشتر برای دوخت لباس هایی که مستقیما با پوست کودک تماس دارند، استفاده می‌شوند. مثلا پارچه پنبه‌ای موسلین که انواع نازک و ضخیم آن در بازار موجود است، برای تهیه لباس زیر، آستر، زیرپوش، پوشک پارچه‌ای، قنداق و پیشبند مورد استفاده قرار می‌گیرد. یا پارچه ژرسه که پارچه‌ای تنفس پذیر و کشسان است برای دوخت جوراب شلواری به کار گرفته می‌شود.

پارچه ای برای دوخت پیراهن های دخترانه

دختربچه‌ها عاشق پیراهن های بلند، لباس های مجلسی توری و لباس عروس هستند. اگر شما هم دختردار شده‌اید احتمالا دوست دارید برایش یکی از همین لباس‌ها بدوزید یا بخرید، اما در انتخاب جنس آن تردید دارید. بهترین جنس برای پیراهن های کودکانه وال یا حریر است. پارچه حریر سبک، نازک و خنک است. توصیه می شود از این نوع پارچه برای لباس زیر کودکان استفاده نکنید.

آیلت پنبه‌ای یا گل‌دوزی انگلیسی نیز برای دوخت پیراهن دخترانه مناسب است. این پارچه را هم به عنوان پارچه اصلی و هم به عنوان پارچه تزئینی می‌توان استفاده کرد، چون خودش گلدوزی دارد.

جنس لباس نوزاد | پارچه های جاذب

پارچه‌هایی که جاذب آب باشند، بهترین انتخاب برای دوخت پوشک پارچه‌ای یا همان کهنه، تن پوش حوله ای، زیرتشکی جاذب آب، حوله و زیرانداز تعویض پوشک بچه هستند. از انواع پارچه‌های جاذب آب می‌توان به این موراد اشاره کرد: پارچه های کرک دار، پارچه کبریتی، پارچه ولور، مخمل  ابریشمی، دنیم و فلانل.

پلی‌استر پلی‌اورتان نیز پارچه‌ای ضد آب است که برای موارد ذکر شده به دردتان می خورد.

پارچه هایی با کشسانی بالا

بچه‌ها از زمانی که چهار دست و پا راه رفتن را یاد می‌گیرند، تحرک‌شان بالا می‌رود، برای بچه‌های فعال که تحرک بالایی دارند باید لباس هایی تهیه کنید که به راحتی پاره نشوند یعنی کشسانی بالایی داشته باشند. کشسانی هم برای تحریک بچه ها خوب است هم در زمان رشد آن ها انتخاب مناسبی است، چون دیرتر کوچک می شود.

پارچه‌های مناسب کودک با کشسانی بالا مثل ژرسه کش باف، اسپندکس پنبه ای ساده، کش باف دوتایی را می‌توان نام برد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چطور می توان جنس یک لباس را متوجه شد؟

در درجه اول می توانید از فروشنده بپرسید اما ممکن است فروشنده حقیقت را به شما نگوید پس بهتر است به مارک دوخته شده به لباس توجه کنید و روی آن را بخوانید. به کمک یک دیکشنری آنلاین می توانید جنس نوشته شده روی آن را ترجمه نمایید.

چطور می شود مواد شیمیایی پارچه را از بین برد؟

پارچه را قبل از دوخت بشویید. این کار تا حدودی مواد شیمیایی را کاهش می دهد.

چه جنس لباس هایی را برای بچه ها نباید تهیه کرد؟

لباس های پشمی،پلاستیکی، کشمیری، پارچه های لاکرا و نایلونی

منبع: جنس لباس نوزاد | بهترین پارچه برای لباس نوزاد و کودک



:: برچسب‌ها: جنس لباس نوزاد | بهترین پارچه برای لباس نوزاد و کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 238
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 19 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

بارداری در زمان پریود به باور بسیاری دارای شانس کمی می‌باشد؛ در حالی که باید بگوییم با اینکه شانس بارداری در زمان پریودی پایین است، اما احتمالش صفر نیست. اگر شما تصمیم به بارداری و بچه دار شدن دارید، باید بدانید که زمان پریودی، بازه مناسبی برای داشتن رابطه جنسی و بارداری نمی‌باشد. در مقابل برای بسیاری از افراد، بارداری در زمان پریودی سوال برانگیز است تا از بارداری ناخواسته اجتناب کنند. بارداری در زمان پریودی، ممکن است به دلیل تخمک‌گذاری زودهنگام در چرخه قاعدگی کوتاه و زمانی که عادت ماهانه بیش از پنج روز به طول بیانجامد، اتفاق بیافتد. بنابراین شانس بارداری در زمان پریودی در خانم‌هایی که دارای سیکل ماهانه کوتاه‌تری هستند، وجود دارد. در ادامه اطلاعات کامل‌تری از بارداری در زمان پریود ارائه کرده‌ایم. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

منبع: احتمال بارداری در زمان پریود چقدر است ؟

تشکیل لقاح و بارداری در زمان پریود

با قرار گرفتن تخمک سالم در مجاورت اسپرم مرد، لقاح تخمک تشکیل می‌شود. پس از تخمک‌گذاری (آزاد کردن یک تخمک توسط تخمدان ها) و در بازه زمانی مربوطه متناسب با سیکل قاعدگی هر زن، تخمک آزاد شده بین 12 تا 24 ساعت زمان دارد تا با اسپرم ترکیب شود؛ چراکه پس از این بازه زمانی تخمک می‌میرد. اسپرم سالم سه تا پنج روز قابلیت باور کردن تخمک را دارد.

معمولا چرخه قاعدگی در میان زنان، 28 روز می‌باشد که این چرخه با شروع دوره قاعدگی آغاز می‌گردد. در صورتی که تمامی شرایط در حالت نرمال خود باشد، تخمک‌گذاری در روز 14ام چرخه قاعدگی انجام می‌شود. برای آشنایی با زمان تخمک گذاری کلیک کنید.

اگر زمانی که یک تخمک از رحم آزاد می‌شود، یک اسپرم سالم و زنده نیز در رحم وجود داشته باشد، بارداری رخ می‌دهد. نکته‌ای که وجود دارد این است که طول چرخه‌ قاعدگی در زنان مختلف با یکدیگر فرق دارد و ممکن است فردی دارای چرخه قاعدگی کوتاه‌تر و فردی دیگر دارای چرخه قاعدگی طولانی‌تری باشد. برای آشنایی با علائم اولیه بارداری کلیک کنید.

شانس بارداری در زمان پریودی

به طور طبیعی چرخه قاعدگی در زنان، 28 الی 30 روز می‌باشد. در صورتی که فرد در طول دوران پریودی، رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشد و تخمک‌گذاری او بلافاصله بعد از اتمام پریودی و یا در بازه زمانی کوتاهی انجام شود، احتمال‌بارداری وجود خواهد داشت. چراکه یک اسپرم سالم و زنده قابلیت باروری تا 5 روز را دارد. 

البته لازم است اشاره کنیم که تخمک‌گذاری پس از گذشت چند روز از اتمام پریودی انجام می‌شود، به این معنی که شانس بارداری در زمان پریودی فقط برای دسته‌ای از زنان وجود دارد که چرخه قاعدگی منظمی ندارند و یا دارای چرخه‌ قاعدگی کوتاه 21 تا 24 روزه هستند.

لازم است اشاره کنیم که گاهی افراد خونریزی واژینال را نیز با شروع عادت ماهانه خود اشتباه می‌گیرند. خونریزی واژینال و یا لکه‌بینی در برخی زنان در زمان تخمک‌گذاری دیده می‌شود. بنابراین داشتن رابطه جنسی محافظت نشده در زمان خونریزی واژینال، دارای شانس زیادی برای باروری است. پیشنهاد می‌شود مقاله احتمال بارداری را بخوانید.

میزان احتمال‌بارداری در طول دوره قاعدگی

احتمال‌بارداری در دوره قاعدگی نیز در زنان مختلف که دارای سیکل قاعدگی متفاوتی هستند، می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد. در حالت نرمال طول چرخه قاعدگی 28 الی 30 روز می‌باشد. البته این عدد ممکن است در برخی افراد حتی تا 40 روز نیز متغیر باشد.

همانطور که گفته شده در زنانی که دارای سیکل قاعدگی کوتاه‌تری هستند، احتمال‌بارداری در زمان پریود کم است. با این حال در این دسته از افراد نیز احتمال‌بارداری در روزهای اول و دوم قاعدگی صفر می‌باشد. هر چه به روزهای پایانی دوره قاعدگی نزدیک شویم، شانس بارداری رابطه جنسی محافظت نشده در دوران پریودی، افزایش می‌یابد.

احتمال‌بارداری قبل از شروع پریودی

احتمال‌بارداری قبل از شروع پریودی بسیار پایین است، البته با توجه به اینکه بارداری در این بازه زمانی به عوامل دیگری همچون زمان تخمک گذاری در سیکل قاعدگی زنان نیز مرتبط است، اما با این حال احتمال‌بارداری قبل از شروع سیکل قاعدگی کم می‌باشد.

معمولا حالت نرمال چرخه قاعدگی، یک بازه زمانی 28 تا 30 روزه است. چرخه قاعدگی با اولین روز پریود آغاز می‌گردد. در روزهای 11 تا 20ام سیکل قاعدگی تخمک‌گذاری انجام می‌شود. در هر بازه زمانی که تخمک آزاد شود، بین 12 تا 24 ساعت قدرت باروری دارد. در صورتی که در این بازه زمانی لقاح تشکیل نشود، تخمک دفع خواهد شد. 

با توجه به این موضوع می‌توان گفت که روزهای قبل از قاعدگی، جزو امن‌ترین روزهای یک سیکل قاعدگی به شمار می‌رود. در واقع میزان شانس بارداری در اثر رابطه جنسی محافظت نشده در این بازه نزدیک به صفر می‌باشد. لازم به ذکر است هر چه چرخه قاعدگی کوتاه‌تر باشد، روزهایی که احتمال‌بارداری در آن کم است نیز کاهش می‌یابد.

احتمال‌بارداری درست بعد از پریودی

رابطه جنسی بعد از اتمام پریودی، در صورتی که محافظت نشده باشد؛ دارای شانس باروری بالایی است. اگر یک چرخه قاعدگی نرمال را در نظر بگیریم، در روزهای 11 تا 21 چرخه، یک تخمک از تخمدان‌ها آزاد می‌شود.

اگر فرد پس از اتمام دوره پریودی، رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشد، اسپرم وارد رحم او می‌شود. اسپرم‌ها می‌توانند تا 5 روز داخل رحم زنده بمانند. یعنی اگر در طی این پنج روز تخمک‌گذاری انجام شود، اسپرم سالم و زنده می‌تواند با آن تخمک تشکیل لقاح داده و بارداری رخ می‌دهد. بنابراین بیشترین احتمال بارداری درست بعد از اتمام دوره پریودی وجود دارد. بهتر است اگر قصد بارداری ندارید از رابطه جنسی محافظت نشده در این بازه زمانی جلوگیری کنید.

بهترین زمان برای بارداری پس از قاعدگی

از آنجایی که به طور نرمال تخمک‌گذاری در افراد مختلف، دو هفته پیش از شروع سیکل قاعدگی رخ می‌دهد، شانس بارداری در این زمان به بیشترین مقدار خود می‌رسد. برای آشنایی با بایدها و نبایدهای دوران بارداری کلیک کنید.

بنابراین تاریخ پریودی و شروع سیکل قاعدگی می‌تواند اطلاعات دقیقی از زمان بیشترین احتمال‌بارداری را به فرد بدهد. رابطه جنسی دو روز قبل از شروع تخمک گذاری و یا دقیقا همان روز می‌تواند منجر به بارداری گردد. 

تنها مشکلی که در این میان وجود دارد، این است که سیکل قاعدگی در افراد مختلف منظم نیست. این دسته از زنان می‌توانند برای تعیین تاریخ دقیق تخمک‌گذاری خود از برخی راهکارها به شرح موارد زیر استفاده کنند:

  • برای تشخیص زمان تخمک‌گذاری، کیت‌های مخصوصی وجود دارد که می‌توان به کمک آن‌ها از زمان دقیق تخمک‌گذاری مطلع شد.
  • علائمی همچون درجه حرارت، ترشحات رحمی و … می‌تواند نشان دهنده تخمک‌گذاری در رحم فرد باشد. 
  • به کمک ماشین حساب و یا اپلیکیشن‌های مخصوص می‌توان زمان دقیق تخمک‌گذاری را تخمین زد. 

پیشگیری از بارداری در زمان پریود

به طور کلی برقراری رابطه جنسی در دوران پریودی توصیه نمی‌شود، چراکه در این بازه زمانی دهانه رحم نسبت به حالت معمول بازتر است و احتمال ابتلا به انواع عفونت و بیماری‌ها افزایش می‌یابد.

در صورتی که قصد دارید در دوره پریودی رابطه جنسی داشته باشید، حتما از روش‌های معمول جلوگیری از بارداری همچون انواع کاندوم‌های زنانه و مردانه قرص‌های ضد بارداری، آی یو دی IUD و تزریق آمپول‌های ضد بارداری و … استفاده کنید. برای آشنای با روش‌های جلوگیری از بارداری کلیک کنید.

سخن آخر

طول چرخه قاعدگی در زنان مختلف با یکدیگر فرق دارد. در پی این موضوع بنابراین زمان تخمک گذاری در زنان نیز با یکدیگر متفاوت می‌باشد. با تمامی توضیحاتی که ارائه کردیم، احتمال‌بارداری در هیچ زمانی حتی در دوره پریودی به صفر نمی‌رسد. در صورتی که پیرامون مسائل جنسی و بارداری نیاز به مشورت با متخصص دارید، می‌توانید برای دریافت مشاوره جنسی با مشاوران مرکز مشاوره ذهن نو در ارتباط باشید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری در زمان پریود می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک روانشناسی نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

میزان شانس بارداری در دوره قاعدگی چه قدر است؟

احتمال بارداری در دوره قاعدگی پایین است. افرادی که دارای سیکل قاعدگی نامنظم و همینطور کوتاه هستند، بیشتر از دیگر زنان شانس بارداری در دوره قاعدگی را دارند.

منبع: احتمال بارداری در زمان پریود چقدر است ؟



:: برچسب‌ها: احتمال بارداری در زمان پریود چقدر است ؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 319
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

یکی از نگرانی‌های اصلی خانوم‌ها در دوره بارداری، زایمان زودرس و به دنیا آوردن نوزادنارس است. حاملگی به صورت طبیعی و سالم بین 38 تا 42 هفته طول می‌کشد اما حاملگی به صورت ناقص در کمتر از 37 هفته به پایان می‌رسد. مادر بارداری که زودتر از 37 هفتگی وضع حمل کند به اصطلاح دچار زایمان زودرس می‌شود. نوزادان نارس معمولا با مشکلات جدی ذهنی یا جسمی و حتی خطر مرگ رو به رو می‌گردند. از طرف دیگر مادران آن‌ها نیز ممکن است با مشکلات جسمی و روانی مواجه شوند. با آگاهی از دلایل زایمان زودرس و راه‌های پیشگیری از آن و کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید زایمان سالم و بی خطری داشته باشید. برای کسب اطلاع در زمینه مشاوره بارداری کلیک کنید.

 منبع: زایمان زودرس | علائم هشدار دهنده و جلوگیری از زایمان زود هنگام

زایمان زودرس چیست و چه خطراتی دارد؟

زایمان زودرس به زایمانی گفته می‌شود که پیش از موعد یعنی قبل از هفته 37 بارداری انجام شود. در این نوع زایمان فرایند رشدی جنین به طور کامل طی نمی‌گردد و نوزاد با مشکلات زیادی متولد می‌شود. نوزادانی که حاصل زایمان زودرس هستند در مقابل خطر بیماری و خطر مرگ بسیار آسیب پذیرند. برای آشنایی با علائم زایمان کلیک کنید.

 

عوارض و پیامدهای زایمان زودرس

در صورتی که زایمان در وقت طبیعی خود انجام نشود، عوارض و پیامدهایی به وجود می‌آورد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. عوارض زایمان زودرس برای نوزاد

_مرگ
_اختلالات نورولوژیک
_عدم تکامل دستگاه عصبی
_ابتلا به بیماری‌های مادام العمر و ناتوان کننده
_عدم تکامل ریه و مشکلات تنفسی
_اندام‌های داخلی و خارجی رشد نیافته
_آسیب بینایی
_ناتوانی در یادگیری و مشکلات شناختی
_نشان دادن مشکلات رفتاری در آینده
_گرفتار شدن در انواع عفونت‌ها
_عدم توانایی بدن در تنظیم دما
_نارسایی قلبی
_خون ریزی مغزی

2. عوارض زایمان زودرس برای مادر

_ایجاد مشکلاتی در دستگاه تولید مثل زنانه
_فشارهای روحی
_نیامدن شیر مادر
_دوره طولانی‌تر و ناتوان کننده‌تر افسردگی پس از زایمان
_ترس و عدم اعتماد به نفس مادر در نگهداری از کودک نارس

بیشتر بخوانید: انواع زایمان

دلایل زایمان زودرس

زایمان زودهنگام دلایل متعددی دارد که از برخی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_مصرف سیگار، الکل، کوکائین و اعتیاد به هر نوع ماده مخدر
_سابقه خانوادگی و شخصی در زایمان زودرس
_پاره شدن کیسه آمونیاک (برای آشنایی با اقدامات لازم حین پاره شدن کیسه آب کلیک کنید)
_حامله بودن بیش از یک قل
_بیماری‌هایی همچون دیابت، هپاتیت، آسم و بیماری‌های روده
_بالا بودن فشار خون
_بیماری‌های دهانی مثل بیماری لثه
_ابتلا به انواع عفونت‌ها مثل عفونت رحم، واژن، کلیه، روده
_جراحی شکمی مثل آپاندیس
_جفت سر راهی
_سن کم یا سن زیاد مادر
_لاغری یا چاقی مفرط مادر
_فاصله کم بین بارداری قبلی و بارداری فعلی
_فشارهای روحی و روانی و استرس

 

استرس و زایمان زودرس

استرس، فشارهای روحی و مشکلات فکری برای بارداری مانند سم می‌ماند. متاسفانه بسیاری از مادران از این موضوع غافل‌اند و آنقدر که توجهشان را نسبت به سلامتی جسمی‌شان معطوف می‌دارند، به سلامت روحی-روانی خود دقت نمی‌کنند. در حالیکه استرس و اضطراب از دلایل اصلی زایمان زودهنگام هستند. بنا بر نظر متخصصان، استرس هورمون‌هایی در بدن زن باردار ایجاد می‌کند که انقباض رحم را افزایش داده و سبب زایمان زودهنگام می‌شود.

افسردگی، اضطراب و استرس، تجربه سوگ، آسیب‌ها و خشونت های خانگی، فکر و خیال زیاد، نداشتن خواب مناسب، تنش کاری و… از علل زایمان زودرس و آسیب به جنین هستند. پس اگر می‌خواهید زایمانی بدون مشکل داشته باشید و فرزندی سالم به دنیا بیاورید از استرس دور بمانید. توصیه می‌شود در دوران بارداری حتما با یک روانشناس در ارتباط باشید چون همان قدر که سلامتی جسمی شما و جنینتان اهمیت دارد، سلامت روحیتان نیز مهم است.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که اگر در دوران بارداری سلامت روحی روانی شما دچار مشکل شود، علاوه بر زایمان زودهنگام احتمال بروز مشکلات دیگری مثل سقط جنین، به دنیا آوردن نوزاد مرده، وزن کم نوزاد و… نیز افزایش می‌یابد. برای کسب اطلاعات در زمینه دوران بارداری کلیک کنید.

 

راه‌های پیشگیری از زایمان زودهنگام

روش‌ها و توصیه‌های زیر به شما کمک می‌کنند که از خطر زایمان زودرس دور بمانید.

_ با پزشک خود ارتباط مداوم داشته باشید.

_اگر نیاز به بستری شدن دارید حتما در بیمارستان بمانید.

_حدالامکان در دوره بارداری از خدمات مشاوره و روانشناسی بهره بگیرید.

_رژیم غذایی خود را به طور سالم انتخاب کنید تا سلامتی خودتان و کودکتان تضمین شود.

_از استعمال مواد مخدر بپریزید.

_در مکان‌هایی که دود و آلودگی زیاد است اجتناب نمایید.

_قبل از بارداری به سلامت دهان و دندان خود برسید.

_از ابتلا به عفونت‌های ناحیه واژن پیشگیری کنید.

_وزن خود را قبل از بارداری در حد استاندارد و ایده‌آل تنظیم کنید.

_فاصله استاندارد از بارداری قبلی را حفظ نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زایمان زودرس در هر زمان از روز برای مشاوره بارداری با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

علائم زایمان زودهنگام چیست؟

از علائم زایمان زودرس می‌توان به تغییر در ترشحات واژن، تغییر در حرکت جنین، خونریزی و لکه بینی، دردهای غیر طبیعی شکم و انقبض رحمی اشاره کرد.

زایمان زودرس چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر مشکوک به زایمان زودرس هستید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک شما با معاینه لگنی، سونوگرافی، معاینه بالینی و معاینات رحمی موقعیت جنین و زمان زایمان شما را تشخیص خواهد داد.

احتمال زنده ماندن نوزاد از کدام هفته بیشتر است؟

معمولا نوزادانی که 7 ماه کامل را در رحم مادر گذرانده‌اند، شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند. البته لازم به ذکر است که امروزه با پیشرفت علم پزشکی، اکثر نوزادان نارس با مراقبت‌های ویژه زنده نگه داشته می‌شوند. 

منبع: زایمان زودرس | علائم هشدار دهنده و جلوگیری از زایمان زود هنگام



:: برچسب‌ها: زایمان زودرس | علائم هشدار دهنده و جلوگیری از زایمان زود هنگام ,
:: بازدید از این مطلب : 235
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

لجبازی در کودک سه ساله نشان‌دهنده آغاز دوره جدیدی در زندگی‌اش است. زیرا اغلب کودکان در 3 سالگی لجبازی را در وجود خود کشف می‌نمایند. کودک سه ساله ممکن است لجبازی را یک نوع تفریح بداند یا یک نوع سلاح. گاهی هم برای بیان اعتراض لجبازی و بدخلقی می‌کند. حتی لجبازی کودک سه ساله می‌تواند بر اثر ترس و یا زورگویی ایجاد شود. در اکثر موارد این نوع لجبازی‌ها طبیعی است و کم‌کم آن را کاهش یا ترک می‌کند. اما اگر لجبازی‌اش مداوم شد و به شکل یک اختلال به خودش و اطرافیان صدمه وارد کرد، باید برایش مشاوره گرفت. در لجبازی های همیشگی و خارج از کنترل حتما باید هر چه زودتر نسبت به‌درمان کودک اقدام کنید. روانشناسی کودک به شما کمک می‌کند تا مسیر مداوا کوتاه‌تر شود و اگر از همان ابتدا به مشاوره کودک توجه کنید کمتر دچار بحران خواهید شد.

منبع: لجبازی کودک سه ساله | کودکان 3 ساله لجباز و بد خلق

کودکان لجباز سه ساله

وقتی کودک سه ساله شما برای رسیدن به خواسته‌هایش پافشاری ‌کند، حتما به معنای لجبازی او نیست. باید بدانید مرز باریکی بین لجبازی و مصمم بودن وجود دارد. در ادامه برخی از رفتارها و ویژگی‌های کودک لجباز را بیان می‌کنیم. کودک لجباز سه ساله شما بسیار باهوش و خلاق است. درباره همه چیز سوال می‌پرسد، نباید تمایلش به سوال پرسیدن را با سرکشی اشتباه بگیرید. او دوست دارد دیگران به حرف‌هایش گوش دهند و انتظار دارد تایید شود و مدام خواستار جلب توجه شماست.

کودک لجباز سه ساله به شدت منفعل است؛ به سرعت و مدام عصبانی می‌شود و قشقرق به پا می‌‌کند. ویژگی‌هایی مانند یک رهبر دارد و غالبا رئیس مآبانه به نظر می‌رسد. کارهایش را به سرعت و مطابق میل خودش انجام می‌دهد. به هر ندایی که از قلبش می‌شنود گوش می‌دهد و توجهی به خطرناک بودن آن یا زیر پا گذاشتن قوانین ندارد.

دلایل لجبازی کودک سه ساله

کودکان مختلف، دلایل متفاوتی برای لجبازی دارند. با یافتن علت آن می‌توانید بهتر با او کنار بیایید و لجبازی را ترک دهید. برخی علل لجبازی و بدخلقی کودک سه ساله به شرح زیر است.

1- محک زدن اطرافیان و جلب توجه

برخی کودکان بدون آن که درباره لجبازی قضاوتی کنند و آن را خوب یا بد بدانند، آن را فقط وسیله‌ای برای محک زدن عکس‌العمل و جلب توجه‌تان به کار می‌گیرند.

2- لجبازی کودک سه ساله و فشار والدین برای تربیت صحیح

والدینی که سعی دارند بررفتارهای کودک مسلط شوند و او را تحت فشار تربیتی قرار می‌دهند، موجب لجبازی ارادی کودک سه ساله شان می‌شوند. اما این رفتار لجبازانه در آن‌ها کم کم به شکل عادت در می‌آید و در سنین بزرگسالی هم ادامه پیدا می‌کند. اگر در سنینی که کودک در تلاش برای کسب استقلال است، والدین بیش از حد به او امر و نهی کنند، کودک سه ساله دچار تضاد می‌شود و رفتار لجبازانه از خود نشان می‌دهد.

برای دریافت آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

3- فرصت ندادن به بچه‌ها

کودک سه ساله در مرحله‌ای از رشد و تکامل هستند که دقت و وقت بیشتری برای انجام کارها صرف می‌کنند. اگر والدین یا مراقبان کودک در این مواقع فرصت کافی برای انجام برخی کارها به او ندهند، کودک لجبازی و کج خلقی خواهد کرد.

4- لجبازی کودک سه ساله | خستگی و یا گرسنگی

کودک سه ساله بعد از فعالیت روزانه خسته و گرسنه می‌شود. اگر زمان غذا خوردنش دیر شود، وضع نامناسب و خستگی جسمانی نیز باعث لجبازی او خواهد شد.

5- ندادن آزادی عمل به کودک و دخالت در کارهایش

به کودک سه ساله استقلال عمل دهید تا بتوانند به تنهایی از پس اداره خود برآیند و در ذهن آرزوهای مستقل بپرورانند. بیش از حد در کارهایش دخالت نکنید. کودک سه ساله به اقتضای سن دوست دارد، دائما به اطراف بدود و پر تحرک باشد. او را به تعجیل در کارها وادار نکنید، در خوردن غذا بیش از حد اصرار نکنید، سرزنش و تنبیه زیاد نکنید. این عوامل در کاهش لجبازی کودک سه ساله شما بسیار موثر است.

6- بی‌توجهی و بی‌مهری والدین

اگر به کودک سه ساله بی‌توجهی کنید، سعی خواهد کرد با کارهای منفی و کج‌خلقی توجه شما را به خود جلب کند. بی مهری به کودک سه ساله آسیب‌های جدی به او وارد می‌کند. پس این روشی مناسب برای تنبیه‌فرزند سه سالتان نیست.

7- لجبازی کودک سه ساله و بیماری‌های مداوم

کودکانی که زود به زود مریض می‌شوند، به نوازش بیشتری نیاز دارند، بیماری زیاد کودک را همیشه با آه و ناله همدم می‌کند. شاید این رفتارها در او عادت شود و حتی موقعی که بیمار نیست با گریه و بدخلقی چیزی را از شما طلب کند. لجبازی کودک سه ساله بیمار به مراتب بیشتر است.

8- تولد نوزاد جدید

برخی از کودک های سه ساله نسبت به حضور کودکی دیگر در خانه بسیار حساسند. بنابراین اگر فرزند جدیدی در خانه متولد شود و بیشتر توجه و حمایت والدین به او جلب گردد؛ کودک سه ساله تان نمی‌تواند رفتار تبعیض‌آمیز والدین را بیان کند. از این رو اعتراض و عقده‌های درونی خود را با لجبازی و کج خلقی نشان می‌دهد. این حسادت کودک هم عامل مهمی برای لجبازی‌اش است.

9- دلایل ژنتیکی

کودکان ممکن است لجبازی را از شما والدین هم به ارث برده باشد. الگوبرداری در کنار ویژگی های ژنتیکی لجبازی کودک سه ساله را بیشتر خواهد کرد.

راه های از بین بردن لجبازی کودک سه ساله

به نظر می‌رسد برخورد درست با کودک لجباز سه ساله برای والدین کمی سخت است. در حقیقت باید گفت اصلا کودک لجباز وجود ندارد؛ و مسئله فقط به عدم درک رفتارهای کودک سه ساله برمی‌گردد. کودک شما معمولاً رفتارهای خودتان را تقلید می‌‌کند. حتما متوجه شده‌اید که او کلمه «نه» را زیاد تکرار می‌کند! او همیشه این کلمه را از خود شما موقع منصرف کردنش از کاری می‌شنود. در این قسمت چند نکته مهم جهت کنترل لجبازی کودکان بیان می‌کنیم. برای آشنایی با نحوه برخورد با کودک لجباز کلیک کنید.

_ با لحن مناسب صحبت کنید

سه سال اول زندگی کودک دوران حیاتی اوست. مغز کودکان در این مرحله در حال رشد، یادگیری و ذخیره اطلاعات جهت بکارگیری آن‌هاست. در سه سالگی ممکن است بسیاری از رفتارهای کودک لجبازانه یا بی‌ادبانه به نظر آید، اما باید دانست که این رفتارها بخش طبیعی فرآیند یادگیری درباره علت و معلول‌هاست.

زبان و لحن صحبت شما برای کودک سه ساله تان معانی مختلفی دارد. او به راحتی لحن صحبت شما را یاد می‌گیرد و تقلید می‌کند. شما شاید گاهی ازین رفتار لجبازانه و تقلید کودک سه ساله خسته شوید و کنترل‌تان را از دست بدهید. در این مواقع نباید از زبان توهین‌آمیز و نامناسب استفاده کنید، زیرا کودک سه ساله با تقلید از شما به همان شیوه پاسخ خواهد داد و زمینه لجبازی بیشتر فراهم می‌شود. صمیمانه و با آرامش با او حرف بزنید تا کودک هم یاد بگیرد محیط خانه محل آرامش و احترام است.

_ کنترل خود را از دست ندهید

در برخورد با کودک لجباز سه ساله تان صبورانه با او حرف بزنید و آرامش‌تان را از دست ندهید. برای کنترل و رفتار مناسب با کودک لجباز سه ساله خود مانند او فکر و رفتار نمایید. با داد و فریاد فقط لجبازی او را شدت می‌بخشید.

_ در برابر لجبازی کودک سه ساله زیاد پیگیر نباشید

کودکان لجباز سه ساله را دست کم نگیرید، او بهتر از هر کسی شما را می‌‌شناسد و می‌‌داند چه مواقعی و در چه شرایطی به شما واکنش نشان دهد. با توجه بیش از حد شما به کودک سه ساله مسائل و مشکلاتش حل نخواهد شد. اگر برای هر چالشی او را بازجویی‌کنید و سوالاتی مثل «چه اتفاقی افتاده، چرا ناراحتی؟» را بکار ببرید، لحن پرسشگر شما او را بیشتر به لجبازی می‌کشد. از این رو هر بار که قشقرق به پا کرد پیگیر نباشید، کمی او را تنها بگذارید و مطمئن باشید بعد از مدت کوتاهی او حالت عادی برمی‌گردد. به ویژه مادران باید این هنر را خوب یاد بگیرند# زیرا آنها بیشتر با کودک برخورد دارند.

_ به او نشان دهید که درکش می‌کنید

معمولا کودک لجباز سه ساله بسیار عاطفی و حساس است. وقتی رفتارهای لجبازانه انجام می‌دهد، در حقیقت از نگاه و برخورد شما می‌ترسند. اگر کودک لجبازی سه ساله دارید سعی کنید به او نشان دهید که به او اعتماد و ایمان دارید و هر چیزی که راجع بهش صحبت می‌‌کند را باور می‌کنید. نادیده گرفتن صحبت‌های کودک و عدم اعتماد به او اشتباه بزرگی است. با برقراری ارتباط مناسب و درک کودک، می‌توانید عواطف، احساسات و علت لجبازی کودک سه ساله تان را بهتر درک کنید.

_ به رفتارهای نامناسب‌اش واکنش نشان دهید

واکنش به رفتار نامناسب به معنای فریاد بر سر کودک نیست. نه داد بزنید و نه به خاطر دوست داشتن بیش از حد کودکتان، عملکرد غلط و اشتباهاتش را نادیده بگیرید. اگر نادیده بگیرید کودک تحریک می‌شود تا آن اشتباه را دوباره انجام دهد. شما باید هنگام رفتارهای نامناسب کودک، فوراً و به روش مناسب بفهمانید کارش اشتباه است تا کودک سه ساله به خود اجازه ندهد آن را در خانه یا خارج از خانه تکرار کند. اگر امروز به رفتارهای نامناسبش واکنش نشان ندهید در آینده بسیار پشیمان خواهید شد.

_ در مواقع لزوم بی‌‌اعتنایی کنید

بعضی کودکان لجباز سه ساله عادت دارند که واکنش‌های نامناسب و خشن از خود نشان دهند و گاهی ممکن است ازروی لجبازی به حرفتان هم گوش ندهند و عصبانیتتان هم برایشان مهم نیست. هر موقع متوجه لجبازی او شدید، با صحبت و درخواست انجام کاری حواسش را از لجبازی پرت کنید.

عشق و علاقه خود را به او نشان دهید و مهم‌تر اینکه طوری به او اهمیت بدهید که احساس کند یک کودک خاص در خانواده است. باید بدانید گاهی بعضی رفتارها و موقعیت‌ها موجب لجبازی او می‌شوند. سیاست نادیده گرفتن لجبازی کودک سه ساله روش بسیار خوبی برای خلاص شدن از لجبازی اوست.

بیشتر بخوانید: رفتار صحیح با کودک

_ کنترل با لبخند و برخورد مناسب

لبخند مادرانه تاثیرگذارترین سلاح برای کنترل لجبازی کودک سه ساله است. عشق و لبخند قادر به حل مشکلات کودک در جهان است. کودک لجباز تشنه عشق و توجه والدینش است ولی نمی‌تواند این مسئله را بیان کند. در نتیجه این نیاز و خواسته خود را پشت رفتارهای لجبازانه پنهان می‌‌کند. می‌توان گفت رفتار لجبازانه برای کودک سه ساله مانند سلاحی است که هر موقع احساس عدم امنیت کرد از آن استفاده می‌کند. با کودکتان رفتاری توام با عشق و لبخند داشته باشید. به خصوص پدرها که نشان دادن عشق و محبت برای آن‌ها سخت است.

_ برقراری ارتباط خوب با کودک

شاید بزرگ‌ترین دلیل لجبازی برخی کودکان، این باشد که پل ارتباطی مناسبی با والدین ندارند. آیا می‌دانستید بسیاری از والدین در سراسر دنیا به خاطر این خلا ارتباطی، اعتماد کودکان‌شان را از دست می‌‌دهند. شما باید ارتباط خوب و دائمی با کودک سه ساله برقرار کنید، نشان دهید که به زندگی و کار فرزندتان علاقه‌مندید. در این صورت کودک هم با شما بیشتر در ارتباط خواهد بود. با او در مورد چیزهای مورد علاقه‌اش حرف بزنید، همراهش بازی کنید، تلویزیون نگاه کنید و برایش کتاب بخوانید.

_ مقابل لجبازی کودک سه ساله بحث و جدل بی‌‌فایده نکنید

سعی کنید هرگز در خانواده بحث و جدل نکنید. بحث با کودک سه ساله یا در مقابل او، کودک را ضعیف و حساس می‌کند. کودک لجباز با داد و بیداد و بحث شما نگرش و رفتارش را عوض نمی‌کند، بلکه سرسختانه بر آن پافشاری خواهد کرد. بحث و جدل در خانواده همیشه تاثیرات منفی بر کودکان دارد.

_ محیط مناسبی در منزل ایجاد کنید

یک محیط مثبت و پر انرژی در خانه به کودک سه ساله کمک می‌کند لجبازی و بدخلقی‌ نکند. انرژی مثبت برای خانواده‌ها خوش‌شانسی و خوشبختی خواهد آورد. تمام کودکان شایسته زندگی در یک خانواده شاد هستند. شما باید با توجه به شخصیت‌ متفاوت کودکتان روش‌ مناسبی برای برخورد با او اتخاذ کنید. برخی بسیار عاطفی و حساس و برخی دیگر به شدت لجباز و پرخاشگر. وظیفه شماست که شخصیت کودک را با رفتارهای مناسب شکل دهید. با پیروی از یک نگرش و رفتار مثبت می‌توانید کودک لجباز را به یک فرد طبیعی تبدیل کنید.

_  قواعد و قوانینی تعیین کنید

نظم و توانایی پیش‌بینی برای کودکان بسیار مهم است. به کودک سه ساله کمک می‌کند با واکنش‌های مورد انتظار آشنا شوند و در نتیجه از رفتارهای نامناسب در طول روز پرهیز کنند. اگر قوانین و برنامه‌های روزانه و هفتگی برایش تعیین کنید، یاد خواهد گرفت با چه چیزی مواجه می‌شود‌.

برنامه منظم روزانه موجب می‌شود بعدها کودک رفتار موفقی در مدرسه پیش گیرد. برنامه را طراحی و حتما اجرا نمایید. مطمئن شوید که به اندازه کافی می‌‌خوابد. زیرا خواب نامناسب هم موجب بروز مشکلات رفتاری و لجبازی در کودک سه ساله می‌شود. کودک از سن ۳ تا ۱۲ سالگی به ۱۰ تا ۱۲ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد. حتی برخی کودکان نیاز دارند در طول روز هم مدتی بخوابند.

کلام آخر

هر کودکی شخصیت متفاوتی دارد و نمی‌توان یک الگوی رفتاری را برای همه آن‌ها به کار برد. اگر هیچ یک از روش‌هایی که گفتیم روی لجبازی کودک سه ساله تان تاثیرگذار نبود، و روش دیگری برای تغییر رفتارش به ذهنتان نرسید، بهتر است از یک متخصص خانواده یا روانشناس کودک مشورت بخواهید. ولی این روش‌ها، کلی بودند و در اکثر موارد موثر هستند. روش‌هایی بسیار ساده و کاربردی که شما باید بر اساس قلق کودکان، ترفند استفاده از آن‌ها را بلد باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه لجبازی کودک سه ساله می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: لجبازی کودک سه ساله | کودکان 3 ساله لجباز و بد خلق



:: برچسب‌ها: لجبازی کودک سه ساله | کودکان 3 ساله لجباز و بد خلق ,
:: بازدید از این مطلب : 247
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

دیر خوابیدن کودک علاوه بر دردسرهایی که برای والدین ایجاد می‌کند، باعث آسیب به روند رشد و عوارض نامطلوبی بر رفتار و حتی توانایی یادگیری کودک می‌شود. والدین باید بدانند که کودک‌شان قوه تشخیص کافی برای تصمیم گیری و برنامه ریزی روزانه را ندارند، بنابراین این پدر و مادر هستند که باید برای حفظ سلامت جسمی و روانی فرزندشان به خواب او هم توجه کنند. اگر ساعات خواب فرزندتان منظم نیست یا مشکلات متعددی با روند خواب او دارید حتما باید برای حل مساله به دنبال چاره باشید. شاید خواب نامنظم کودک تا دوسالگی رایج باشد، اما معمولا کودکان بعد از دوسالگی خواب منظمی دارند و در غیر این صورت والدین باید برای نظم‎‌دهی به آن تلاش کنند.

منبع: دیر خوابیدن کودک | عوارض و علت دیر خوابیدن کودکان

دیر خوابیدن کودک

ساعات خواب در طی زمان تغییر می‌کند. اما کودکان باید از خردسالی ساعات منظمی برای خواب شان داشته باشند. چرا که رشد و سلامت آن‌ها به میزان و کیفیت خوابشان ارتباط مستقیم دارد. اگر از آن دست والدینی هستید که به ساعت خواب کودکتان اهمیتی نمی‌دهید، پس حتما در زمان شروع مدرسه با مشکل روبرو خواهید شد. کودکان در دوران ابتدایی همچنان به 9 الی 10 ساعت خواب در طول روز نیاز دارند. آن‌ها برای یادگیری و فعالیت های مدرسه انرژی بیشتری می‌سوزانند. پس دیر خوابیدن کودک آسیب جدی به سلامتشان وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید : نشانه های کودک سالم

علت دیر خوابیدن کودک

دیر خوابیدن کودک در سنین مختلف می‌تواند از عوامل گوناگونی نشات بگیرد. برای مثال نوزادان تازه متولد‌‍شده هنوز با ریتم شب و روز خو نگرفته‌اند. همین مسئله باعث می‌شود که خواب آن‌ها در طی روز طولانی‌تر از شب باشد. در نتیجه هنگامی که می‌خواهید استراحت کنید آن‌ها تازه سر حال شده‌اند!

همچنین نداشتن ریتم درست برای شیر خوردن، زندگی در محیطی پر تنش، عدم توجه والدین به موضوعاتی نظیر در آغوش کشیدن کافی کودک، وجود استرس‌های زیاد و سایر مسائلی از این دست رایج‌ترین دلایل بی‌خوابی یا دیر خوابیدن کودک هستند. اگر با جستجو و کاوش‌های روزمره نمی‌توانید علت دیر خوابیدن فرزند خود را کشف کنید بهتر است پیش از هر اقدامی ابتدا با یک روانشناس متخصص در حیطه کودک مشورت نمایید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

جلوگیری از دیر خوابیدن کودک

1- به مرور خواب روز را کم کنید

نوزادان در ابتدا 14 الی 17 ساعت از شبانه روز را در خواب می‌گذرانند. اما آن ها به مرور تا پایان دو سالگی خوابشان کمتر می‌شود. و به ساعات خواب بزرگ‌ترها نزدیک می‌گردد. در همین راستا بسیار اهمیت دارد که بتوانید به مرور فرزند خود را طوری هدایت کنید تا بیشترین ساعات خواب بی‌وقفه خود را در طول شب داشته باشد.

دلایل بسیاری وجود دارد که باعث می‌شود پدر و مادرها قادر به رعایت این اصل نباشند. برای مثال شاید والدین حوصله گریه‌های کودک در طول روز را نداشته باشند. پس به محض ناآرامی‌های فرزندشان، او را برای خواب آماده می‌کنند. همین مسئله باعث می‌شود که کودک بیشتر انرژی خود را از خواب روز به دست بیاورد و نتواند شب به موقع بخوابد.

2- کودک را در طول روز بیش از حد خسته نکنید

برخی از والدین فکر می‌کنند اگر فرزندشان به خصوص نوزادان در طول روز اصلا استراحت نکند، شب می‌تواند یک خواب طولانی و عمیق را تجربه کند. در حالی که جالب است بدانید در اکثر مواقع این طور نیست. چرا که خستگی بسیار نوزادان را کلافه کرده و باعث بروز تنش و بیقراری شبانه آن‌ها می‌شود. در نتیجه اجازه بدهید کودک در طول روز چرت‌های آرامی داشته باشند. هرچقدر آن‌ها در طول روز آرامش بیشتری را احساس کنند، شب نیز زودتر و با خیالت راحت‌تر به خواب می‌روند.

3- به تدریج فرزندتان را برای جدایی آماده کنید

یکی از مهم ترین دلایل دیر خوابیدن کودکان به خصوص در سنین نوپایی ترس جدایی از والدین است. اگر فرزندتان تاکنون پیش شما می‌خوابیده به یکباره او را در اتاقش رها نکنید. سعی کنید شب‌ها زمانی را برای بودن در کنار او اختصاص دهید. کمی در کنارش بمانید و با بوسه و نوازش برای خوابیدن آماده‌اش کنید. لازم است به فرزندتان این احساس را انتقال دهید که به فکرش هستید و به امنیت او اهمیت می‌دهید.

4- یک برنامه روتین برای خواب کودک ترتیب دهید

برای اینکه کودک بتواند به موقع بخوابد باید یک نظم خاص برای او ترتیب دهید. این کار به فرزندتان کمک می‌کند تا بداند چه انتظاری داشته باشد. برای مثال هرشب چند دقیقه را به کتاب خوانی به همراه کودک اختصاص دهید. سپس از کودک بخواهید به دستشویی برود. مسواک بزند. شما را در آغوش گرفته و در نهایت به رخت خواب برود. دقت کنید که نظم خواب فرزندتان هرشب باید سر یک ساعت خاص اجرا شود.

5- سایر ترس های کودک را جستجو کنید

کودکان در سنین خردسالی قوه تخیل قوی دارند. به همین خاطر ممکن است در ذهن خود تصورات ترسناکی از مفاهیمی نظیر تاریکی بسازند و از چیزهایی نظیر غول‌ها، اشباح یا شخصیت‌هایی که در کارتون‌ها می‌بینند بترسند. بسیار اهمیت دارد که به طور واضح از بچه‌ها در مورد ترس‌هایشان بپرسید و به آن‌ها نشان دهید ترس‌هایشان واقعیت ندارند. البته در این راه هرگز نباید احساسات کودک را کوچک بشمارید یا او را مسخره کنید. اگر ترس‌های کودک خیلی شدید شده‌اند بهتر است به یک روانشناس مراجعه نمایید. برای آشنایی با روانشناسی کودک کلیک کنید.

عوارض دیر خوابیدن کودک

دیر خوابیدن کودک یک امر جانبی نیست بلکه می‌تواند عوارض جدی را برای سلامت جسمانی و روانی او به همراه داشته باشد. از جمله مهم‌ترین عوارض دیر خوابیدن کودک می‌توان به کاهش سرعت رشد قد، کاهش عملکرد تحصیلی، افت خلق و بروز افسردگی دوران کودکی، افزایش ریسک چاقی و بروز مشکل با والدین اشاره کرد. در نتیجه اگر فرزندتان دچار بی‌خوابی شده یا شب‌ها به موقع نمی‌خوابد بهتر است هرچه زودتر برای بهبود این مشکل یک اقدام جدی انجام دهید. برای درمان بی خوابی کودکان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دیر خوابیدن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا دیر خوابیدن کودک می تواند باعث مریض شدن او شود؟

کم خوابی از نظر جسمانی و روانی به کودکان آسیب می زند و می تواند منجر به بروز مشکلات مختلفی شود. از جمله این مشکلات می توان به کاهش سرعت رشد و بروز مشکلات روانشناختی نظیر افسردگی اشاره کرد.

منبع: دیر خوابیدن کودک | عوارض و علت دیر خوابیدن کودکان



:: برچسب‌ها: دیر خوابیدن کودک | عوارض و علت دیر خوابیدن کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 251
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

مسمومیت کودکان یکی از شایع‌ترین دلایل برای مراجعه به بیمارستان‌هاست. کودکان به این خاطر که بدن کوچک‌تر و ضعیف‌تری نسبت به بزرگسالان دارند بیشتر درگیر مسمومیت و مشکلات ناشی از آن می‌شوند. مسمومیت می‌تواند بخش‌های مختلفی از بدن کودک مانند ریه، قلب، اعصاب مرکزی، معده و روده یا حتی کلیه‌ها را درگیر کند. بسیاری از کودکان در خانه و به‌صورت ناخواسته دچار انواع مسمومیت می‌شوند و یا والدین به دلیل عدم آگاهی کودک خود را در معرض عوامل مسمومیت زا قرار می‌دهند. مواد سمی می‌توانند از طریق بلع، تنفس یا حتی جذب شدن توسط پوست وارد بدن کودک شوند. به همین خاطر بسیار اهمیت دارد که با علل و راهکارهای درمانی یا پیشگیرانه راجع به مسمومیت کودک آشنا شوید. همچنین بهره بردن از مشاوره کودک به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به درستی از کودک خود مراقبت نمایید و به رشد طبیعی او کودک کنید.

منبع: مسمومیت کودکان | نشانه ها و بهترین درمان مسمومیت کودک

عوامل مسمومیت زا در کودکان

مسمومیت به این معناست که یک ماده خطرناک به میزان زیادی وارد بدن کودک شده است. کارکرد بدن کودک را دچار مشکل می کند. این ماده از راه‌های مختلفی نظیر خورده شدن، تماس با پوست یا حتی قرار گرفتن کودک در یک هوای مسموم وارد بدن وی بشود. انواع بسیاری از مواد می‌توانند مسمومیت را در کودک ایجاد کنند که در ادامه به برخی از مهم ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

داروها

داروها مسئول حدود نیمی از مسمومیت‌های کودکان هستند. دارو می‌تواند به اشکال مختلفی باعث مسمومیت در کودک شود؛ ممکن است این داروها در دسترس کودکان قرار داشته و کودک آن‌ها را وارد دهان خود کرده است و یا اینکه پدر و مادر برای رفع برخی مشکلات داروهای نامناسبی را به کودک داده‌اند. از جمله این داروها می‌توان به مسکن‌هایی مثل استامینوفن یا داروی آسپرین اشاره کرد. استفاده هر یک از این داروها بدون نسخه پزشک برای کودک یا مصرف بیش از حد آن‌ها تا جایی که برای بدن کودک قابل پذیرش نیست می‌تواند مسمومیت‌های دارویی را در وی ایجاد کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم سلامت نوزاد کلیک کنید.

شوینده‌های خانگی و آفت کش‌ها

حضور کودک در فضایی که بیش از حد از این مواد در آن استفاده شده است. یا تماس مواد شوینده با کودک باعث آسیب دیدن جدی کودک شود. از جمله شایع‌ترین مسمومیت‌هایی که برای کودک توسط مواد شوینده ایجاد می‌شود مسمومیت با وایتکس، رنگ، الکل، تینر و پودرهای شست و شوی لباس هستند. مسمومیت با این مواد باعث آسیب یا حتی مشکلات متعدد برای دستگاه گوارش یا مجاری تنفسی کودک شود.

کربن مونوکسید از عوامل مسمومیت زا در کودکان

کربن مونوکسید یک گاز بی‌رنگ، بی‌بو و به‌شدت سمی است. این گاز به دلیل سوختن نامناسب برخی مواد ایجاد شود. مونوکسید کربن ممکن است از طریق بخاری، اجاق گاز، شومینه یا سایر وسایلی که به گاز وصل می‌شوند نشت پیدا کند. درجات کمی از مسمومیت با گاز کربن مونوکسید می‌تواند باعث احساس خواب آلودگی، خستگی، حالت‌های شبیه به بیماری آنفولانزا و تهوع شود؛ اما مسمومیت با میزان زیادی از گاز کربن مونوکسید می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در تنفس، کاهش سطح هوشیاری، مشکلات قلبی و حتی مرگ شود.

گیاهان خانگی

بعضی از گیاهان آپارتمانی مثل ویستریا، گل نیلوفر و حتی بعضی گیاهان دارویی دارای مواد سمی هستند. در صورت تماس کودک با این گیاهان ممکن است علائم مسمومیت خفیف تا متوسط در معده و روده آن‌ها مشاهده شود.

الکل، نیکوتین و سایر مواد مخدر از عوامل مسمومیت زا در کودکان

علاوه بر مصرف الکل در نوشیدنی‌هایی که دارای این ماده هستند، دهان‌شویه‌ها، مواد ضدعفونی‌کننده دست یا برخی از داروها نیز مقادیری از الکل را در ترکیبات خود دارند. مسمومیت با الکل در کودکان سبب افت قند خون می شود. از این طریق باعث ایجاد لرزش یا کما در کودک شود.

در صورتی که کودکی از مواد دارای نیکوتین مثل سیگار، تنباکو یا حتی آدامس‌های دارای نیکوتین استفاده کند و یا در صورتی که این مواد با پوست کودک تماس پیدا کند می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت‌های شدید در وی بشود که نشانه‌هایی مانند تهوع، استفراغ یا تشنج را ایجاد می‌کند. توصیه می کنیم مقاله تاثیر دود سیگار بر نوزاد را مطالعه نمایید.

هیدروکربن‌ها

مصرف موادی مانند بنزین، نفت سفید، روغن لامپ، رقیق‌کننده‌ها و پاک‌کننده‌های رنگ می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت در کودک شود. آسیب دیدن و مسمومیت با این مواد سیستم اعصاب مرکزی کودک را درگیر خواهد کرد.

باتری از عوامل مسمومیت زا در کودکان

زمانی که کودک باتری را در دهان خود قرار می دهد. به ویژه باتری‌های صاف، نظیر آنچه در ساعت‌ها استفاده می‌شود. به دلیل وجود ترکیبات آلکالین یک جریان الکتریکی در بدن کودک ایجاد می کند. که این امر باعث سوختن یا سوراخ شدن مری کودک شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تغذیه سالم کودک کلیک کنید.

مصرف برخی غذاها

بعضی از مواد غذایی به دلیل شیوه خاص تولید و پخت ممکن است کودک را با مسمومیت مواجه کنند. در واقع غذاهایی مانند تخم مرغ، تن ماهی و صدف اگر به شکل خام مصرف شوند یا به درستی پخته نشوند. احتمالا کودک را مسموم خواهند کرد. در کنار این مسئله خوردن غذاهای غیر بهداشتی و آماده کودک را بیشتر در معرض خطر مسمومیت قرار می‌دهند.

 

علائم مسمومیت در کودک

با توجه به سن و جثه کودک و همچنین نوع و میزان ماده مصرفی، نشانه‌های مسمومیت در کودکان متفاوت خواهد بود؛ اما برخی از شایع‌ترین نشانه‌های مسمومیت در کودک شامل موارد زیر می‌باشد.

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • خواب آلودگی
  • زمین خوردن
  • دردهای شکمی

اگر کودک شما در معرض یکی از مواد بالا قرارگرفته است، برای ظاهر شدن علائم در وی صبر نکنید و هرچه سریع‌تر برای انجام معاینات پزشکی کودک را به نزدیک‌ترین درمانگاه برسانید.

پیشگیری و درمان مسمومیت در کودکان

در دسترس نبودن مواد مختلف

هیچ ماده سمی نباید در دسترس کودک باشد. مواد ضدعفونی، داروها، باتری یا هر وسیله دیگری را در یک کمد در بسته و دور از دسترس کودک نگه دارید.

اجتناب از تجویز خودسرانه داروها

در هنگام بیماری کودک، برای استفاده از داروها حتماً با یک پزشک مشورت کنید. اگر پزشک دوز مشخصی از دارو را برای کودک شما تجویز کرده است هرگز مقدار دارو را بدون اجازه پزشک افزایش ندهید. توجه داشته باشید که شما به عنوان مراقب اصلی کودک نباید باعث ایجاد مشکلات در کودک شوید بلکه باید با رعایت تمامی اصول به سلامت کودک کمک نمایید. همچنین به شما پیشنهاد می‌دهیم که با خواندن مقاله ویژگی های کودک سالم به بررسی جامع و کامل بهداشت جسمی و روانی فرزندتان بپردازید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

نشانه‌های مسمومیت با گاز مونوکسید کربن چیست؟

درصورت مسمومیت ضعیف علائمی نظیر خستگی، خواب آلودگی و تهوع در فرد ایجاد می‌شود. مسمومیت‌های شدید نشانه‌هایی نظیر مشکلات تنفسی، آسیب قلب یا خطر مرگ را به همراه دارد.

در صورت ایجاد مسمومیت در کودک چه باید کرد؟

در صورت مشاهده نشانه‌های مسمومیت هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. حتی اگر از تماس کودک با برخی مواد سمی مطمئن هستید، منتظر شروع علائم نباشید و بلافاصله به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

منبع: مسمومیت کودکان | نشانه ها و بهترین درمان مسمومیت کودک



:: برچسب‌ها: مسمومیت کودکان | نشانه ها و بهترین درمان مسمومیت کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 264
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 آبان 1401 | نظرات ()