نوشته شده توسط : نینی مایند

تقلید کردن در کودکان و نوزادان امری ذاتی است که باعث یادگیری مسائل تازه و جدید می‌شود. یکی از کارکرد‌های رشدی و شناختی مغز، توانایی تقلید کردن در کودکان و نوزادان است. تقلید نوزادان و کودکان رفتاری است که از طریق مشاهده رفتار دیگران آن عمل را تکرار می‌کند و یاد می‌گیرد. به عبارتی تقلید کردن یک راه مؤثر برای یادگیری اعمال جدید است. این توانایی ذاتی کودکان حتی در شیوه فرزندپروی والدین هم موثر است، زیرا کودکان بسیاری از فعالیت‌ها و اعمال را از طریق مشاهده الگو‌های خود یاد می‌گیرند و همان اعمالی که والدین انجام می‌دهند کودک هم انجام می‌دهد. در نتیجه می‌توان از این توانایی ذاتی انسان برای شیوه صحیح آموزش و فرزندپروری در دوران کودکی استفاده کرد.

منبع: تقلید کردن در کودکان و نوزادان | علت و نقش آن

تقلید کردن در کودکان و نوزادان

تقلید کردن در کودکان و نوزادان شامل دو اصل مهم است. یکی از این خصوصیات، تکرار رفتار است. که کودک با مشاهده رفتارهای دیگران، همان حرکات را تکرار می‌کند. دومین خصوصیت، تصمیم گیری راجب این است که چه حرکاتی را انجام دهم. که در سن 7، 8 ماهگی شروع می‌شود. کودکان و نوزادان به دلایل مختلفی تقلید کردن را دوست دارند. این دلایل شامل تحقق کنش های اجتماعی، شباهت به دیگران، برانگیختگی عواطف و رسیدن به اهداف می‌شود. در این مقاله سعی خود را کرده ایم تا در رابطه با تقلید کردن در کودکان و نوزادان همه جوانب را توضیح دهیم. همراه ما باشید.

علت تقلید کردن در کودکان و نوزادان

اساسا هر رفتار و فعالیتی که از انسان سر می‌زند پایه و اساس زیستی و عصبی دارد. پیش از پیشرفت‌های علوم اعصاب، دانشمندان نظریات مختلفی در ارتباط با علت تقلید کردن در کودکان و نوزادان در نظر می‌گرفتند، اما امروزه مشخص شده که تقلید کردن در ابتدا به دلیل وجود سلول‌های اختصاصی در مغز به نام نورون‌های آینه‌ای قشر مخ است.

به عبارتی می‌توان گفت زیربنای تقلید کردن نورون‌های آینه‌ای هستند. این نورون‌ها زیربنای مهارت‌های دیگر همانند توانایی اجتماعی نظیر همدلی و درک نقطه نظر دیگران نیز می‌باشند. با این حال باید توجه کرد که تمام فعالیت‌های انسان به دلیل مجموع عوامل زیستی، روانی و اجتماعی رخ می‌دهد. برای آشنایی با نشانه های سلامت نوزاد کلیک کنید. در ادامه علت تقلید کردن در کودکان و نوزادان را نام برده ایم.

تحقق کنش های اجتماعی: زمانی که کودک با تقلید باعث خنده اطرافیان شود، این رفتار را بارها تکرار می‌کند تا لبخند را بر روی لب های شما بیاورد.

شباهت به دیگران: شبیه دیگران شدن یکی از دلایل تقلید کردن در کودکان و نوزادان است. کودکان علاقه دارند تا شبیه به کسانی شوند که دوست دارند. شبیه به والدین یا اطرافیان مورد علاقه.

برانگیختگی عواطف: کودکان به دلیل اینکه ارتباط نزدیکی با والیدن دارند، علاقه دارند تا با این روش ادای والدین را در بیاورند و احساسات والدین را برانگیخته کنند.

رسیدن به اهداف: یکی از علل تقلید کردن در کودکان و نوزادان، دستیابی به اهداف است. در این شرایط کودک به صورت آگاهانه برای جلب توجه یا مسائلی دیگر از تقلید استفاده می‌کند.

اهمیت تقلید در کودکان و نوزادان و سیر تکامل

تقلید کردن در کودکان و نوزادان بر فعالیت‌ها و اعمال گسترده‌ای تاثیر می‌گذارد که برای رشد کودک ضروری به نظر می‌رسد. به عنوان مثال تقلید، ابزار و ویژگی قدرتمندی برای یادگیری و تمرین مهارت‌های مختلف است. یادگیری زبان، یادگیری اصوات، مهارت‌های ورزشی و… می‌تواند تا حد زیادی تحت تاثیر تقلید کردن باشد. یکی دیگر از مسائلی که می‌تواند به دلیل نورون‌های آینه‌ای و تقلید کردن ایجاد شود توانایی همدلی کودک با دیگران است.

همچنین باید یادآور شد که تقلید کردن زیربنای تجسم و تخیل کودک محسوب می‌شود، به عبارتی برای شکل گیری تجسم و تخیل، کودک در ابتدا باید توانایی تقلید کردن داشته باشد. در مجموع می‌توان گفت بسیاری از اعمالی که کودک در بزرگسالی انجام می‌دهد تحت تاثیر مشاهده الگو‌ها و تقلید کردن از آن‌ها قرار دارد.

سن شروع تقلید کردن در کودکان و نوزادان

دیدگاه‌های مختلف روانشناسی سن متفاوتی را برای شروع تقلید کردن در کودکان و نوزادان در نظر گرفته‌اند. با این حال نوزادان از همان ابتدا با توانایی تقلید کردن به دنیا می‌آیند و در هر دوره از رشد توانایی تقلید کردن به شیوه متفاوتی بروز پیدا می‌کند. اولین تقلید‌هایی که نوزادان انجام می‌دهند تقلید از حرکات صورت و چهره بزرگسالان است، سپس هرچقدر که سن نوزاد بیشتر می‌شود تقلید‌های بیشتری در محیط پیرامون خود انجام می‌دهد.

بنابراین کودکان تازه متولد شده یا یک ماهه حالت چهره بزرگسالان را تقلید می‌کنند و تا 7 یا 8 ماهگی توانایی تقلید کردن کودک پیشرفت می‌کند و به مرور می‌تواند به صورت انتخابی شروع به تقلید کردن کند.

در حدود یک سالگی کودکان فعالیت‌هایی را تقلید می‌کنند. که توانایی انجام دادن آن‌ها را داشته باشند، رایج‌ترین تقلید کودکان در این سن تقلید از حرکات دست است. در حدود یک تا سه سالگی توانایی تقلید کردن در کودکان و نوزادان به وضوح پیشرفت می‌کند. و می‌تواند از الگوها یا شخصیت‌های غیرواقعی تقلید کند. در مجموع باید بیان کرد که بر اساس سن کودک و ویژگی‌های رشدی، نوع تقلید کودک متفاوت است.

مراحل شکل گیری تقلید در کودکان

به طور کلی 6 مرحله در ارتباط با تقلید کردن در کودکان و نوزادان وجود دارد. که این فرایند از تولد تا دوسالگی اتفاق می‌افتد.

???? مرحله اول، تقلید به شکل بازتاب

مرحله اول تقلید کردن در کودکان و نوزادان به شکل بازتاب‌ها است، یعنی کودک از محرک‌هایی که در محیط اطرافش وجود دارد تقلید می‌کند، به عنوان مثال اگر کودکی گریه کند و چندین کودک دیگر در اطراف او باشند و شروع به گریه کنند، گریه کودکان همچنان ادامه پیدا می‌کند. با این حال تقلید کودک در مرحله بازتاب‌ها بسیار جزئی است. برای آشنایی با انواع بازتاب ها کلیک کنید.

???? مرحله دوم، شکل گیری عادت‌ها

در این مرحله عادت‌های کودک شکل می‎‌گیرد و گاهی تقلید انجام می‌شود. تقلید‌در این مرحله می‌تواند به صورت سرایت صوتی، تقلید متقابل و تقلید گهگاهی رخ دهد. تقلید کردن در کودکان و نوزادان توسط سرایت صوتی به این صورت است که نوزاد بیشتر تحت تاثیر محرک‌های صوتی قرار دارد. تقلید‌متقابل باعث می‌شود تا نوزاد صدا یا حرکاتی که در مقابل او و حوزه دید او انجام می‌شود را تکرار کند. تقلید گهگاهی در ارتباط با موقعیت‌های ناشناخته‌ است، با این حال این تقلید به شکل محدودی رخ می‌دهد.

???? مرحله سوم، تقلید نظام دار

سومین تقلید کردن در کودکان و نوزادان، تقلید نظام دار است. تقلید نظام دار یا هدف‌دار تقلید‌هایی است که به طور هدفمند مربوط به مجموع حرکات و صداهای خود کودک است، با این حال در این مرحله، تقلید کودک هنوز به صورت جزئی رخ نمی‌دهد.

???? مرحله چهارم، تقلید حرکات نامرئی

یکی از مهمترین مراحل تقلید کردن در کودکان و نوزادان در این مرحله رخ می‌دهد. منظور از تقلید حرکات نامرئی، تقلید اعمالی است که دور از دید نوزاد انجام می‌شود. به عبارتی کودک با داشتن یک نشانه یا مشخصه قادر به تقلید کردن فعالیتی می‌شود که قبلا آن را دیده و یاد گرفته اما اکنون در حوزه دید او قرار ندارد.

???? مرحله پنجم، تقلید پیشرفته حرکات نامرئی

مرحله پنجم تقلیدها، تقلید کردن در کودکان و نوزادان به صورت حرکات نامرئی پیشرفته است. در این مرحله توانایی تقلید حرکات نامرئی کودک با دقت و ظرافت بیشتری رخ می‌دهد. به عبارتی کودک می‌تواند با جزییات بیشتری تقلید انجام دهد.

???? مرحله ششم، تقلید در غیاب الگو

پیشرفته‌ترین حالت تقلید کردن در کودکان و نوزادان، تقلید در غیاب الگو است. در این مرحله اگر کسی کاری انجام دهد و کودک آن را ببیند، می‌تواند در نبود آن شخص آن رفتار را به طور کامل تقلید کند.

نقش والدین در تقلید کردن در کودکان و نوزادان

همانطور که بارها گفته شده، تقلید کردن در کودکان و نوزادان از سنین پایین آغاز می‌شود. این رفتار کودکان با مشاهده والدین تکرار می‌شود. بنابراین والدین نقش پررنگی را ایفا می‌کنند. در واقع کمک می‌کنند تا کودکان بسیاری از مسائل را از این طریق آموزش ببیند. برای اینکه کودکان مرتب و آگاهی را تربیت کنیم، بهتر است تا کارهایی را انجام دهیم که تربیت مناسبی داشته باشیم. امور روزانه و ریتم زندگی منظم را دائم در حضور کودکان انجام دهید تا آشنا شوند و از شما تقلید کنند.

عوامل موثر در تقلید کودکان

توانایی تقلید کردن در کودکان و نوزادان به صورت ذاتی وجود دارد، اما عوامل متعددی هستند که بر تقلید کردن تاثیر می‌گذارند. به عنوان مثال تقلید می‌تواند در فرآیند بازی کردن کودکان رخ دهد، به طوری که کودکان می‌توانند قوانین بازی یا نوع بازی کردن را از یکدیگر تقلید کنند. در موارد دیگر کودک برای اینکه خودش را شبیه دیگری کند، شروع به تقلید کردن از ویژگی‌های ظاهری و رفتاری او می‌کند. علاوه بر این، تقلید می‌تواند در همدلی کردن و بروز هیجانات مختلف موثر واقع شود. به طوری که کودک با تقلید از دیگران یاد می‌گیرد تا در محیط‌های مختلف چه هیجانی از خودش بروز دهد.

کلام آخر

تقلید کردن در کودکان و نوزادان امری طبیعی و ذاتی است. اما دلایل مخصوص به خود را نیز دارد. از علل مربوط به تقلید کودکان، شباهت و بر انگیختگی عاطفی را می‌توان اشاره کرد. این رفتار یکی از اصلی ترین روش های تربیت کودکان است. برای اینکه تربیت کودک و نوزاد به درستی شکل بگیرد حتما از روانشناس و مشاورین کودک کمک بگیرید. مرکز مشاوره نینی مایند به صورت تلفنی و حضوری به مراجعین عزیز خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تقلید کردن در کودکان و نوزادان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا تقلید کردن برای رشد کودک ضروری است؟

کودکان بسیاری از فعالیت‌ها و رفتارهایشان را از طریق مشاهده الگو و تقلید کردن از آن‌ها یاد می‌گیرند، بنابراین تقلید کردن یکی از بخش‌های اساسی رشد کودک می‌باشد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: تقلید کردن در کودکان و نوزادان | علت و نقش آن



:: برچسب‌ها: تقلید کردن در کودکان و نوزادان | علت و نقش آن ,
:: بازدید از این مطلب : 376
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

بچه دار نشدن یکی از مشکلاتی است که بسیاری از زوجین برای رفع آن هزینه های زیادی صرف می‌کنند. اما گاه بچه دار نشدن انتخاب زوج ها نیز هست. زوج های امروزی، نسبت به نسل های قبل تر، کمتر به فکر بچه دار شدن هستند. این مسئله می‌تواند دلایل زیادی مثل شغل و تحصیل داشته باشد. زنان به خاطر اشتغال و تحصیلات حتی پس از ازدواج، بچه دار شدن را به تعویق می‌اندازند و زمانی که تصمیم به این کار می‌گیرند شاید از نظر پزشکی دیر شده باشد.

اما به طور کلی، بچه دار نشدن اگر مشکل پزشکی نباشد، انتخاب زوج ها است و معمولا برای مدت طولانی از آن پشیمان نمی‌شوند. چراکه وقت زیادی برای با هم بودن دارند و نگران استرس های تربیت فرزند و هزینه گزاف بزرگ کردن او نیستند. در ادامه بیشتر به پیامدهای مثبت و منفی بچه دار نشدن می‌پردازیم.

منبع: بچه دار نشدن | دلایل بچه دار نشدن چیست؟

بچه دار نشدن

در دهه های اخیر راه های مختلفی برای حل مشکل بچه دار نشدن به وجود آمده است. اما این موضوع گاه انتخاب خود زوجین است. با آگاهی از علل آن تصمیم بهتری می‌توانید در این زمینه بگیرید. از طرفی اگر تمایل به فرزندآوری دارید، با کمک درمان های تخصصی می‌توانید مشکلات ناشی از بچه دار نشدن را نیز حل نمایید.

دلایل بچه دار نشدن

خانواده جزء لاینکف هر تمدنی است و تصور یک خانواده بدون فرزند می تواند دشوار باشد. با این حال در دنیای امروز، تعداد زوج هایی که بچه دار نشدن را انتخاب می کنند به شدت افزایش یافته است. دلایل متعددی وجود دارد که زوج ها بچه نمی‌خواهند. شرایط مالی نامناسب، پیدا نکردن شریک زندگی مناسب برای بزرگ کردن فرزند، بیماری و… از جمله شرایطی است موجب بچه دار نشدن زوج ها می‌شود. در ادامه رایج ترین دلایلی که زوج ها برای بچه دار نشدن بیان می کنند را شرح داده ایم.

✔️ عدم تمایل به بچه

درحالی که بسیاری از افراد، کودکان را می پرستند و نمی توانند زندگی بدون آن ها را تصور کنند، دسته دیگری از افراد هستند که نمی خواهند فرزندی داشته باشند یا پدر و مادر شوند. این افراد بدون داشتن هیچ فرزندی کاملا شاد و راضی هستند. بنابراین بچه دار نشدن را ترجیح می دهند.

✔️ شغل

برخی از مشاغلی که افراد به آن علاقه مند هستند سخت به دست می آید و پس از دستیابی زمان زیادی را از آن ها می گیرد. به احتمال زیاد این افراد نمی خواهند که پس از این همه تلاش برای رسیدن به شغل دلخواه آن را از دست بدهند. به این دلیل که ایجاد یک حرفه ممکن است سال ها طول بکشد و آن ها ترجیح می دهند زمان و توجه خود را به جای بچه، روی شغلشان بگذارند.

اما اگر از زاویه دیگری نگاه کنیم، برخی از افراد به این دلیل که زمان زیادی را صرف شغلشان می‌کنند اگر بچه دار شوند، خیلی کم با کودکشان وقت می‌گذارند. آن ها همیشه نگران این هستند که فرزندشان آن طور که باید تربیت نشود یا احساس تنهایی کند. بنابراین این نیز می تواند از دلایل مهم والدین برای بچه دار نشدن می باشد.

✔️ بچه دار نشدن به دلیل شرایط مالی

امروزه شرایط مالی از مهم ترین دلایل افراد برای بچه دار نشدن است. از آن جایی که برخی از مردم به سادگی قادر به پرداخت هزینه های یک نوزاد از بدو تولد تا بزرگسالی نیستند، پس تصمیم می گیرند بدون داشتن بچه به زندگی خود ادامه دهند.

✔️ داشتن مسئولیت های دیگر

بسیاری از افراد هستند که از اطرافیان خود مراقبت می کنند. برای مثال: مراقبت از والدین سالمند یا همسری که مشکلات سلامتی دارد. صرف زمان و انرژی برای مراقبت از دیگران، افراد را از اضافه کردن مسئولیت هایی که همراه با کودک است منصرف می کند.

✔️ سبک زندگی

داشتن یک زندگی آرام، بیرون رفتن در هر ساعتی از شبانه روز، صرف وقت با سرگرمی های مختلف، توجه و علاقه زیاد به حیوانات خانگی و… این ها تنها جزء کوچکی از سبک زندگی برخی افراد است که حاضر نیستند در ازای بچه دار شدن از آن ها چشم پوشی کنند. این بدان معنا نیست که وجود بچه اجازه سرگرمی و خوشگذرانی به شما نمی دهد، اما واقعیت این است که زندگی بعد از بچه دار شدن چه بخواهیم چه نه، تغییر زیادی می کند. بنابراین کسانی که به سبک زندگی خود پایبند هستند و نمی خواهند تغییری ایجاد شود، ترجیح می دهند بچه دار نشوند.

✔️ خاطرات بد کودکی

کسانی که دوران کودکی دردناکی داشته اند، گاهی به خاطر ترس از تکرار همان اتفاقات برای فرزند خود بچه دار نمی شوند. اگرچه ممکن است والدینشان در کودکی مهارت های فرزند پروری مناسبی نداشته اند، آن ها می توانند طور دیگری با کودک خود رفتار کنند. اگر نمی دانند که باید چگونه از این شرایط بگذرند، می توانند از روانشناسان و مشاوران کمک بگیرند. در واقع آن ها با نوعی ترس نهفته درگیرند. این ترس مانع از تجربه حس های شیرین والدگری می‌شود.

✔️ مشکلات جسمانی زن یا مرد

نازایی یا ناباروری از دیگر علت های بچه دار نشدن زوج هاست. این دست زوج ها تمایل زیادی به فرزندآوری دارند، اما یک مشکل جسمانی مانع از برآورده شدن این خواسته آن ها می‌شود. خوشبختانه برای بسیاری از نازایی ها درمان های موثری به وجود آمده. اما هنوز هم هستند مردان و زنانی که به دلیل نقص های جسمانی قادر به بچه دار شدن نیستند.

مزایای زندگی بدون بچه

  • شما زمان و انرژی نامحدودی برای کارهای خود دارید. به خصوص اگر عاشق ورزش، هنر و تفریح باشید، نداشتن فرزند می‌تواند به شما زمان زیادی برای انجام کارهای مورد علاقه تان بدهد.
  • مسئولیت کمتر از مزایای بزرگ بچه دار نشدن است. همچنین مسئولیت کم، آرامش بیشتری به همراه می‌آورد.
  • زوج ها بدون داشتن بچه می‌توانند مقدار زیادی پول پس انداز کنند که زندگی آن ها را آسان‌تر می‌کند. این پول را می توان برای تحصیل، مسافرت و فعالیت های بیشتر برای لذت بردن از زندگی خرج کرد.

معایب بچه دار نشدن

  • زوج ها با مرور زمان، دیگر همان جذابیتی که در مراحل اولیه رابطه داشتند را نخواهند داشت. اینجاست که بچه ها به زندگی والدین معنا و هدف می دهند. بنابراین بچه دار نشدن می تواند روند زندگی را در دراز مدت بی معنا بکند.
  • عیب عمده ای که معمولا زوج های بدون فرزند با آن مواجه هستند، تنهایی در دوران پیری است. به ویژه زمانی که یکی از زوجین فوت می کند. کسانی که تصمیم به بچه دار نشدن می گیرند، در سال های پیری فاقد همراهی فرزندان و حتی نوه هایشان هستند و بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به افسردگی می‌باشند.
  • اگر دوستان و گروه های هم سن و سال شما بچه دارند، گاهی برای شما سخت می شود تا ارتباط راحتی با آن ها برقرار کنید. زیرا آن ها تمایل دارند همیشه در مورد فرزندشان صحبت کنند و شما در این مورد چیزی برای گفتن ندارید.

مشکلات ناشی از بچه دار نشدن

بچه دار نشدن چه ناشی از انتخاب شما باشد و چه ناشی از تقدیر برای زن و مرد ناراحتی هایی می‌تواند ایجاد نماید. به همین دلیل بیشتر متخصصان حوزه سلامت به زوج ها توصیه می‌کنند که در این خصوص در زمان معین اقدامات لازم را انجام دهند. در ادامه برخی از مشکلات ناشی از بچه دار نشدن را شرح داده ایم.

1️⃣ احساس اضطراب و استرس

بیشتر کسانی که متوجه ناتوانی شان در تجربه احساس والدگری می‌شوند، دیر یا زود با مشکلات اضطرابی شدیدی مواجه می‌گردند. در واقع بچه دار نشدن برای آن ها نوعی بحران است که معنا و مفهوم زندگی شان را به چالش می‌کشد. انسان به طور ذاتی ترس از مرگ و فناپذیری دارد. در واقع بچه دار شدن روشی برای غلبه بر این ترس ذاتی ماست. با دانستن ناتوانی در بچه دار شدن، ترس از نیستی و فناپذیری نیز بر فرد غالب می‌شود. زن و مرد برای غلبه بر این نوع اضطراب باید هر چه سریع تر به متخصصان حوزه سلامت و روانشناس مراجعه نمایند.

2️⃣ احساس تنهایی ناشی از بچه دار نشدن

زوج های جوان شاید چندان با این احساس مواجه نشوند. اما وقتی که پا به سن گذاشتند و نزدیکانشان به دلایل مختلف از آن ها دور شدند و یا پدر و مادر خود را از دست دادند، آن وقت پیامدهای بچه دار نشدن خود را بیشتر لمس خواهند کرد. طبق مطالعات مردان و زنانی که دارای فرزند و نوه هستند و با آن ها وقت می‌گذرانند، سلامت روان بیشتری نسبت به دیگر هم گروه هایی که از این ارتباطات محروم بودند داشتند. بنابراین بچه دار نشدن احساس تنهایی را در دوران میانسالی و سالمندی تشدید می‌کند.

3️⃣ اختلاف و درگیری با همسر

خیلی اوقات زوج ها بنا به صلاح فرزندان و نگهداری از کانون خانواده در برابر خواسته های یکدیگر گذشت نشان می‌دهند. در واقع فرزندان باعث می‌شوند که زن و مرد تلاش بیشتری برای حفظ ازدواج و خانواده از خود نشان دهند. بچه دار نشدن یکی از عواملی است که باعث سردی، جدایی و عدم پایبندی زوج ها بر یکدیگر می‌شود. البته که فرزندان علت پایبندی ازدواج ها نمی‌توانند باشند. اما بچه دار نشدن احتمال اختلاف با همسر را بیشتر می‌کند.

کنار آمدن با غم ناشی از بچه دار نشدن

اگر بچه دار نشده اید یا قادر به بچه دار شدن نیستید، هیچ ایرادی ندارد. زندگی ما فقط در فرزندآوری معنا پیدا نمی‌کند. شما برای مقابله با این غم باید پویا باشید. پس اقداماتی که در ادامه گفته ایم را انجام دهید و اگر هنوز با این غم مواجه اید حتما با شماره های درج شده جهت دریافت خدمات درمانی تماس بگیرید.

✅ ناراحتی خود را از بچه دار نشدن بیان کنید

ابراز احساسات یکی از راه های کاهش رنج ماست. بله بروز ناراحتی ها نزد هر کسی کار درستی نیست. اما شما می‌توانید در این باره پیش دوستان امین و یا درمانگر خود به راحتی صحبت کنید. خیلی اوقات صحبت با یک نفر و در میان گذاشتن احساسات موجب آرامش ما می‌شود. شاید همین صحبت کردن خود نوعی درمان به حساب بیاید.

✅ خود تان را مقصر ندانید

هرگز به خاطر بچه دار نشدن خود را مقصر ندانید. حتی اگر زمانی این انتخاب شما بوده باشد، هیچ ایرادی ندارد. شما برای درک اهیمت این موضوع نیاز به تجربه داشته اید. با سرزنش خودتان هیچ چیز عوض نمی‌شود. پس در عوض بگردید تا ببینید که چه کارهایی باعث جبران بچه دار نشدن شما می‌شود.

✅ با همسرتان همراه بشوید

همانطور که شما بچه دار نشده اید همسرتان نیز از این موهبت بی بهره بوده است. هیچ کس به اندازه همسرتان احساس و شرایط شما را درک نمی‌کند. پس حضور و همراهی او را بپذیرید و با یکدیگر به دنبال راهکاری برای کاهش این رنج باشید.

✅ با زوج هایی که وضعیت مشابه شما را دارند معاشرت کنید

این که حس کنید تنها زوج بدون بچه فقط شما نیستید موجب التیام دردهایتان می‌شود. شما در این مسیر و در موقعیت های مختلف زوج هایی را خواهید دید که بچه دار نشده اند. می‌توانید با آن ها معاشرت کنید. چنین معاشرتی به شما حس همدردی خواهد داد.

✅ به دنبال تامین هزینه های درمان باشید

اگر هنوز فرصتی برای بچه دار شدن وجود دارد، آن را از دست ندهید. شاید قدم گذاشتن در این مسیر به نتیجه دلخواه منتهی نشود، اما تلاش تان را کرده اید. روش های درمان مختلفی برای بچه دار نشدن وجود دارد. شما با دریافت این خدمات می‌توانید غم ناشی از این مساله را بکاهید.

✅ محیط هایی که به خاطر بچه دار نشدن آزارتان میدهند ترک کنید

گاه دیدن بچه های فامیل یا بچه هایی که در زمین های پارک مشغول بازی هستند، شما را آزار می‌دهد. از این بابت خود را سرزنش نکنید. چیزی که دل تان می‌خواسته عایدتان نشده. ایرادی ندارد. به جای تماشا و غصه خوردن، نگاه تان را تغییر دهید. به مکان ها و جمع هایی بروید که شما را کمتر به یاد بچه دار نشدن تان می‌اندازد.

سخن آخر

درحالی که عده کمی از افراد به دلیل مشکلات پزشکی بچه دار نمی‌شوند، اما برخی دیگر خودشان انتخاب می کنند که بچه دار نشوند. به طور حتم والد نشدن مسئولیت های کمتر و زمان زیادی را برای زوج های متأهل به ارمغان می‌آورد، اما ممکن است در سال های بعد تأثیر منفی در زندگی آن ها داشته باشد. نمی توان گفت که زندگی بدون بچه انتخاب درست یا غلطی است. مهم این است که زوج ها هر تصمیمی که می گیرند، باید آن را به دلایل درست و بدون پشیمانی انجام دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بچه دار نشدن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: بچه دار نشدن | دلایل بچه دار نشدن چیست؟



:: برچسب‌ها: بچه دار نشدن | دلایل بچه دار نشدن چیست؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 380
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

مادران شاغل تحت تاثیر فشارهای زیادی قرار دارند. آن‌ها معمولا احساس می‌کنند بار مضاعفی را در زندگی به دوش می‌کشند. و همواره نیازمند دریافت حمایت و کمک از جانب همسر خود هستند. مادران شاغل علاوه بر رسیدگی به امور اقتصادی باید زمان بسیاری را صرف کارهای خانه و رسیدگی به فرزندان بکنند. همین امر باعث می‌شود که به مرور فرسودگی را تجربه کنند. و برای مدیریت کارهای خود با چالش‌های زیادی روبه‌رو شوند.

با این حال با انجام برخی راهکارها می‌توان تا حدودی این مشکلات را کاهش داد. در همین راستا درک و کمک کردن همسر در کنار بهره بردن از مشاوره کودک می‌تواند بسیار موثر باشد. ما در ادامه این مقاله به راهکارهایی برای مقابله با این چالش‌ها پرداخته‌ایم پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

منبع: مادران شاغل | راهکارهایی موثر برای مادر شاغل

مادران شاغل و رابطه آن ها با نوزاد

مادران شاغل به دلیل استقلال بیشتر و وابستگی کمتر به اطرافیان، به کودک خود آموزش می‌دهد که با اعتماد به نفس بیشتری رفتار کند. اما تنها اعتماد به نفس بالا از مزیت تربیت مادران شاغل نیست. اینگونه مادران فردیت و سبک زندگی بهتری را به فرزندان خود آموزش می‌دهند.

اما در کنار تمام این مزیت ها، معایبی نیز وجود دارد. کودکانی که مادران شاغل دارند، تنهایی بیشتری را در طول روز سپری می‌کنند. با اندکی برنامه ریزی و پشتکار بالا می‌توان محیط خانه را از کار جدا کرد. و زمان بیشتری را برای کودکان صرف کرد. در این مقاله راجع به تمامی موارد ارتباط مادران شاغل با فرزندان را توضیح داده ایم.

مادران شاغل | چالش‌ها، مسائل و مشکلات مادران شاغل

مادران شاغل از همه سو تحت تاثیر فشارها و مشکلات متعددی قرار دارند. نقش مادر در تربیت فرزندان بسیار مهم است و لازم است که مادران در کنار نقش مادری خود بتوانند از عهده انجام کاری که مسئولیت آن را برعهده گرفته‌اند نیز بربیایند. این مسئله باعث می‌شود که این چالش‌ها و مشکلات شکل بگیرد. از جمله مهم‌ترین چالش‌هایی که مادران شاغل را درگیر خود می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

???? کار کردن به خاطر نیاز مالی و بروز مشکلات روانشناختی

در کنار مادرانی که زندگی مستقل را ترجیح می‌دهند. بانوانی نیز وجود دارند که به دلیل نیازهای مالی مجبور می‌شوند سر کار بروند. این افراد اغلب در موقعیت‌های شغلی قرار می‌گیرند که علاقه مندی چندانی به آن ندارند. این شرایط تا حد زیادی بر روحیه آن‌ها اثر می‌گذارد. و باعث می‌شود که آن‌ها احساس غمگینی، تنش و اضطراب کنند. مدیریت این احساسات و جلوگیری از سرایت آن‌ها به فرزندان کار بسیار دشواری است. که می‌تواند کیفیت زندگی اعضای خانواده مادران شاغل را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد. در این شرایط برای بهبود اوضاع روحی خود لازم است از یک روانشناس کمک بگیرید.

???? مادران شاغل | بروز رقابت بین زن و مرد

کار کردن زن و مرد اغلب به کسب درآمدهای متفاوتی می‌انجامد. در این شرایط برخی زن و شوهرها نوعی جبهه بندی میان خود راه می‌اندازند. و دائما دیگری را به خاطر کار بیشتر خود یا پرداخت هزینه‌های بیشتر در زندگی سرزنش می‌کنند. در این شرایط کودکان دائما شاهد درگیری و تنش میان اعضای خانواده خود خواهند بود. که همین مسئله می‌تواند اضطراب زیادی را در آن‌ها برانگیزد. بسیار اهمیت دارد که بحث در مورد مسائل شغلی را به زمان جداگانه‌ای اختصاص دهید. مادران شاغل نباید نزد فرزندتان از یکدیگر انتقاد کنند.

???? نادیده گرفته شدن فرزندان

مادران شاغل وظایف زیادی را به دوش می‌کشند. ما نمی‌توانیم از هیچ زنی انتظار داشته باشیم که موجودی کامل باشد و بتواند همه کارها را به نحو احسن انجام دهد. در نتیجه در شرایطی که مادر کار بیرون از خانه را نیز به عهده دارد ممکن است نتواند برخی از فعالیت‌هایش را با کیفیت دلخواه انجام دهد.

در این شرایط وقتی فرزندان می‌بینند والدینشان دائما مشغول امور شغلی هستند و وقت چندانی برای بازی یا سرگرمی برای آن‌ها ندارند احساس می‌کنند نادیده گرفته شده‌اند یا به عبارتی دیگر پدر و مادر، آن‌ها را طرد کرده‌اند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد زمان‌هایی را برای گفت و گو با فرزندان اختصاص دهید و به آن‌ها بگویید همواره دوستشان دارید و با وجود کار زیاد نیز همیشه به فکر خوشحالی آن‌ها خواهید بود.

مادران شاغل | توصیه‌هایی برای مراقبت بهتر از کودکان

مراقبت از کودکان در شرایطی که مادر شاغل است کار آسانی نیست. بسیاری از مادران در این شرایط احساس سردرگمی و آشفتگی می‌کنند. و نمی‌دانند چگونه می‌توانند همه مسئولیت‌ها را با یکدیگر مدیریت نمایند. ما در ادامه به چند توصیه مهم جهت مراقبت بهتر از فرزندان، برای مادران شاغل اشاره کرده‌ایم.

???? کمک گرفتن از مهد کودک‌ها و پرستاران کودک

اولین توصیه برای مادران شاغل، کمک از مهد و پرستار است. بسیار اهمیت دارد بدانید زمانی که در خانه حضور ندارید فرزندانتان اوقات خود را چگونه سپری می‌کنند. آن‌ها نیاز دارند در این فاصله غذاهای سالمی مصرف کنند و با اسباب بازی‌های مورد علاقه شان سرگرم شوند.

در نتیجه بهتر است به فکر یک مهدکودک یا استخدام پرستار برای ساعاتی که حضور ندارید باشید. البته لازم است قبل از فرستادن کودک خود به مهد کودک در مورد آن به اندازه کافی تحقیق کرده و در مورد کیفیت خدماتی که ارائه می‌دهند اطمینان کافی کسب نمایید.

???? برنامه ریزی برای تعطیلات آخر هفته

در طول هفته پدر و مادران شاغل همواره مشغول رسیدگی به امور کاری هستند و وقت چندانی برای گذراندن اوقات فراغت با فرزندان خود ندارند. همین باعث می‌شود که نیاز به تفریح در کودکان به اندازه کافی ارضا نشود. این در حالی است که از نظر روانشناسان نیاز به تفریح یکی از نیازهای هیجانی بسیار مهم محسوب می‌شود.

در نتیجه برای اینکه بتوانید به این نیاز فرزندتان پاسخ دهید برای تعطیلات آخر هفته برنامه ریزی کرده و تلاش نمایید همه اعضا این روزها را در کنار هم بگذرانید. برای اینکه برنامه تعطیلات برای شما و فرزندانتان جذاب‌تر باشد می‌توانید هر هفته در مورد علاقه مندی‌های آن‌ها سوال بپرسید و گاهی اجازه دهید آن‌ها برای این نحوه گذراندن این روزها برنامه ریزی کنند.

???? مادران شاغل | تلاش برای ارتقای سلامت روان خود

مادران شاغل معمولا تحت فشار روانی زیادی هستند. آن‌ها علاوه بر مشغولیت ذهنی با موضوعاتی مرتبط با کار از اینکه نمی‌توانند ساعات زیادی را در کنار فرزندشان باشند احساس گناه می‌کنند. تجربه احساس گناه مزمن می‌تواند برای مادران بسیار آسیب زا بوده و در نهایت به تجربه اختلالات اضطرابی و افسردگی بیانجامد. از همین رو اگر به خاطر شاغل بودن احساس گناه می‌کنید و از نظر روانی در وضعیت باثباتی نیستید پیش از هرچیز لازم است که با یک متخصص در حوزه سلامت روان از جمله یک روانشناس مشورت کنید.

???? توجه به کیفیت تعاملات

بسیاری از مادران بیش از اینکه به کیفیت تعاملات خود با فرزندشان فکر کنند مدت این روابط را در نظر می‌گیرند. در نتیجه از اینکه نمی‌توانند به خاطر دغدغه‌های شغلی ساعات زیادی را در کنار فرزندانشان باشند احساس نارضایتی می‌کنند و یا از این بابت درگیر احساس گناه می‌شوند. این درحالیست که پژوهش‌ها نشان می‌دهد کیفیت تعاملات با کودک بسیار مهم تر از مدت زمان آن است.

برای مثال اگر صبح تا شب در خانه باشید و به خاطر نرسیدن به آرزوهای شغلی خود حوصله چندانی نداشته باشید کودک به میزان بسیار کمی از حضور دائمی شما بهره می‌برد. اما اگر بتوانید پس از گذشت یک روز کاری با انرژی و اشتیاق در اختیار فرزند خود باشید و با او تعاملات مثبتی را شکل بدهید رابطه والد فرزندیتان به میزان قوی تری تقویت خواهد شد. مادران شاغل تحت هر شرایطی باید کیفیت تعاملات خود را افزایش دهند.

???? وجود همکاری میان زن و شوهر

اگر قرار بر این است که مادر به عنوان یک فرد شاغل در مخارج زندگی به همسر خود کمک کند. لازم است که پدر خانواده هم در برخی کارهای خانه به همسر خود یاری برساند. در حقیقت زوجین شاغلی که تقسیم وظایف درستی میان خود دارند کمتر به مشکل برمی‌خورند و در نتیجه در ارتباط با فرزندان نیز عملکرد بهتری خواهند داشت. بنابراین مادران شاغل باید کارهای خود را با همسرانشان تقسیم کنند.

با این حال اگر با وجود تمام راهکارهایی که گفته شد نتوانستید به درستی از کودک خود مراقبت نمایید. لازم است که با بهره بردن از مشاوره کودک بتوانید از نظرات یک متخصص و روانشناس بهره مند شوید. توجه به نیازهای فرزند از جمله مسائل مهمی است که اگر در کودکی برطرف نشود با آسیب‌های جسمی و روانی برای کودک همراه خواهد بود.

???? برنامه روزانه ثابت داشته باشید

یکی از روش های وقت گذرانی مادران شاغل با فرزندان، داشتن برنامه روزانه ثابت است. زمانی که والدین زمان مشخصی را در طول روز صرف کودک کنند، فرزندان به آن پایبند می‌شوند. به این ترتیب به صورت شرطی و خودکار کودک برای زمان روزانه با والدین مشتاق می‌شود.

???? توجه به اینکه مادر هستید فراموش نشود

بسیاری از مادران شاغل هنوز اطلاعات کافی در رابطه با اهمیت آنها با فرزندان خود نمی‌دانند. به همین دلیل این واقعیت را نیز نمی‌پذیرند که مادر شده اند. باید توجه داشته باشید که فرزندان برای رشد و تربیت به مادران نیاز دارند. بنابراین این واقعیت را بپذیرید. و زمان بیشتری را برای فرزندانتان بگذارید.

???? کودک را از محل کار نیز تحت نظر داشته باشید

یکی از اهمیت های مادران شاغل باید تحت نظر داشتن فرزندان از محل کار باشد. زمانی که وقت طولانی را در محل کار سپری می‌کنید، به فرزندتان زنگ بزنید و با او در تماس باشید. با این روش او متوجه خواهد شد که برای شما اهمیت دارد. و حواستان به او است.

کلام آخر

مادران شاغل چه به صورت دلخواه و چه به اجباری اگر به محل کار می‌روند. باید فرزندان را اولویت قرار داده و برای آنها زمان هایی را مشخص کرد. با برنامه ریزی و کمک از روانشناس برای کودک خود وقت بگذارید. کودکان تشنه محبت مادر هستند، پس از آنها دریغ نکنید. برای برنامه ریزی اصولی حتما از روانشناس و مشاورین متخصص در این زمینه کمک بگیرید. مرکز مشاوره نینی مایند به صورت تلفنی و حضوری به مراجعین عزیز خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مادران شاغل می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی نینی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا شاغل بودن مادر در دوران نوزادی به کودک آسیب می‌رساند؟

کودکان در دو سال اولیه زندگی به تماس نزدیک با مادر خود بیش از هر زمانی احتیاج دارند. از همین رو متخصصان پیشنهاد می‌کنند که حداقل برای 1 سال اول پس از تولد فرزندتان مرخصی شغلی بگیرید تا بتوانید با خیال راحت‌تری به امور مرتبط با نوزادتان رسیدگی کنید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: مادران شاغل | راهکارهایی موثر برای مادر شاغل



:: برچسب‌ها: مادران شاغل | راهکارهایی موثر برای مادر شاغل ,
:: بازدید از این مطلب : 354
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

برهنه دیدن والدین برای کودک زیر 2 سال مشکلاتی به همراه ندارد. زیرا کودک در این سن توجهی به اندام تناسلی والدین ندارد. و صرفا برای آشنایی و شناختن اندام ها از والدین سوال می‌پرسد. پوشش والدین در خانه بستگی به اعتقادات، فرهنگ و شرایط خانوادگی والدین دارد. اما جهت آموزش حریم خصوصی باید برای تعویض لباس به اتاق در بسته مراجعه کنید. این شرایط برای کودکان بالای 2 سال حتما باید رعایت شود. کودکان رفتار والدین را عینا تکرار می‌کنند. بنابراین برای آموزش و تربیت مناسب، باید رفتار خود را اصلاح کنید.برهنه دیدن والدین همراه با پیامدهایی است که آینده کودک را به خطر می‌اندازد. این پیامدها شامل بلوغ زودرس، اختلالات جنسی، اختلالات یادگیری، افسردگی و اضطراب می‌شود. برای پیشگیری از این اتفاقات خطرساز، بهتر است که برای هر رفتار خود از روانشناس کمک بگیرید.

منبع: برهنه دیدن والدین | دیدن بدن لخت پدر و مادر​​​​​​​

برهنه دیدن والدین

طبق نظر روانشناسان، پوشش زیادی جلوی فرزندان یا پوشش خیلی آزاد در مقابل فرزندان نادرست است. چرا که پوشش خیلی زیاد باعث کنجکاوی کودکان می‌شود. اما پوشش خیلی آزاد نیز باعث تحریکات جنسی می‌شود. و فشار جنسی زیادی بر کودک وارد می‌شود. والدین با شیوه لباس پوشیدن به فرزندان خود می‌آموزند که چه پوششی در چه موقعیتی درست و مناسب است. عدم پوشش مناسب در خانه موجب ندانستن حد و مرزها می‌شود.

اما برهنه دیدن والدین به صورت اتفاقی یا عمدی موضوع جداگانه ای است. شاید کودک پسر با پدر به حمام برود یا کودک دختر همراه مادر به حمام برود. مشاهده برهنگی والد همجنس پیامدهای آنچنانی ندارد. اما زمانی که والدین ناهمجنس به صورت عمدی در حضور فرزندان برهنه می‌شوند، شاید همراه با پیامدهایی باشد.

برهنه دیدن والدین تا سن 2 سالگی به دلیل عدم توجه کودکان همراه با مشکل و ایراد نیست. اما اگر کودک با مشاهده برهنگی والدین دچار خجالت، شرم و نشانه های شرمساری شود، بهتر است که خود را بپوشانید.

آیا برهنه دیدن والدین ایراد دارد؟

برهنه دیدن والدین توسط کودک با ایراد همراه نیست. اما تا زمانی که خود والدین حس بدی پیدا نکنند. کودک 24 ماهه با مشاهده برهنگی پدر و مادر خود از چیزی خجالت نمی‌کشد. این کودک از سر کنجکاوی شاید به اندام تناسلی پدر و مادر اشاره کند و سوال بپرسد. اما پرسش سوال صرفا برای کسب اطلاعات است.

همانطور که در ابتدای این بخش از مقاله توضیح داده ایم. آیا خود والدین با برهنه بودن راحت هستند؟ برخی از والدین به راحتی برهنه بودن را می‌پذیرند. و با برهنگی راه آموزش اندام را برای کودک باز می‌کنند. اما دسته دومی هم وجود دارند که اعتقاد دارند کودک فقط باید بدن والد همجنس خود را مشاهده کند. دسته سوم نیز معتقدند که برهنه دیدن والدین همراه با پیامدهای مشکل ساز است. و احساس می‌کنند که مشاهده والدین لخت باعث آموزش مسائل جنسی نامناسب است.

بنابراین برای این سوال که برهنه دیدن والدین خوب است یا خیر، باید مسائل فرهنگی، عادت ها، باورها و اعتقادات را در اولویت قرار داد. اما به طور کل برهنه دیدن والدین تا سنین 2 سالگی ایرادی ندارد. اگر فرزند شما در این سنین نیز احساس شرم، خجالت، پوشاندن چشم ها و … از خود نشان داد بهتر است که بدنتان را بپوشانید

پیامدهای برهنه دیدن والدین

پوشش نامناسب پدر و مادر یا برهنه دیدن والدین از نظر روانشناسان چندان جالب نیست. اگر والدین پوشش نامناسب و خیلی آزادی در مقابل فرزندان خود داشته باشند، تربیت نادرستی را انتخاب کرده اند و با این کار باعث آسیب به روان فرزند می‌شوند. به طور کلی برهنه دیدن والدین همراه با پیامدهایی است که در ادامه توضیح داده ایم.

????بلوغ زودرس

یکی از پیامدهای برهنه دیدن والدین در سنین بیشتر از 2 سال، بلوغ زودرس است. در این شرایط بدن کودک خیلی زودتر از سن طبیعی شبیه به بدن بزرگسالان می‌شود. بلوغ زودرس معمولا قبل از 8 سالگی در دختران و قبل از 9 سالگی در پسران نمایان می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بلوغ زودرس کلیک کنید.

????اختلالات جنسی

دومین پیامد شایع برهنه دیدن والدین در سنین 4 سال به بالا، بروز اختلالات جنسی است. کودک در این سنین تحریکات جنسی بالایی خواهد داشت. که این تحریکات در نهایت منجر به خود ارضایی می‌شود. همچنین ریشه بسیاری از انحرافات بزرگسالی نیز به این دوران برمی‌گردد.

????اختلالات یادگیری

اختلالات یادگیری یکی از پیامدهای برهنه دیدن والدین است. که زیر مجموعه بلوغ زودرس قرار دارد. زمانی که کودکی به بلوغ زودرس دچار می‌شود، با اختلالات یادگیری دست و پنجه نرم خواهد کرد. در نتیجه با افت تحصیلی، فشار مدرسه و … روبرو خواهد شد.

????افسردگی

افسردگی بارزترین پیامد برهنه دیدن والدین است. کودک اطلاعات کافی در رابطه با اندام‌های خود ندارد. زمانی که به صورت اتفاقی با برهنگی والدین روبرو می‌شود، شوک بزرگی به او وارد می‌گردد. شاید این شوک همراه با احساس تنفر از والدین نیز باشد. این عوامل دست در دست هم سبب بروز افسردگی در کودکان می‌شود.

????اضطراب

اضطراب پیامد دیگری از برهنه دیدن والدین است. زمانی که والدین در هر جایی جلوی کودک برهنه می‌شوند. کودک آمادگی لازم را ندارد. در نهایت در هر موقعیتی اضطراب دارد که والد در این شرایط نیز برهنه خواهد شد. شاید برای والدین این موضوع از اهمیتی برخوردار نباشد، اما اضطراب زیادی کودک را درگیر می‌کند.

والدین تا چه حدی می‌توانند جلوی کودک برهنه باشند؟

همانطور که در قسمت های قبلی گفته شد. برهنه دیدن والدین بستگی به اعتقادات، عادات، فرهنگ و تربیت والدین دارد. اما پوشش مناسب والدین در کنار فرزندان باید به شیوه ای اصولی باشد تا فرزندان نه به اندازه زیاد کنجکاو شوند. و نه به شیوه ای باشد که از اندام های والدین اطلاعی نداشته باشند. به همین دلیل والدین برای تربیت فرزندان باید به این مساله نیز توجه داشته باشند.

پوشش خیلی زیاد موجب محدودیت و کنجکاوی بیش از حد فرزندان می‌شود. پوشش خیلی آزاد نیز باعث تحریکات جنسی و حتی بلوغ زودرس در فرزندان خواهد شد. برای تربیت مناسب فرزندان باید هر کاری را با اطلاعات بالا انجام داد. والد نا آگاه، فرزند سالم نخواهد داشت. بنابراین برای هر رفتار و تربیتی از روانشناس مخصوص کمک بگیرید.

کلام آخر

معمولا برهنه دیدن والدین بر اساس فرهنگ، اعتقادات و شیوه رفتار خانوادگی است. اما باید بر اساس شخصیت کودک بسیاری از رفتارها تغییر کند. روانشناس کودک با بررسی ویژگی های شخصیتی فرزند، روش های تربیتی و شیوه رفتار با کودک را به پدر و مادر آموزش می‌دهد. برای تربیت صحیح از روانشناس کودک کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برهنه دیدن والدین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: برهنه دیدن والدین | دیدن بدن لخت پدر و مادر



:: برچسب‌ها: برهنه دیدن والدین | دیدن بدن لخت پدر و مادر ,
:: بازدید از این مطلب : 371
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

عدم توانایی دوستیابی کودکان چه علتی دارد؟ برقراری رابطه با همسن و سالان و پیدا کردن همبازی از مهم‌ترین روابطی است که در سنین کودکی ایجاد می‌شود. این رابطه‌ها تا حد زیادی حائز اهمیت هستند چراکه کودکان از دوستان خود چیزهای زیادی را یاد می‌گیرند. با وجود ثبات نداشتن دوستی‌های شکل گرفته شده در دوران کودکی، بازهم بسیار مهم است که پدر و مادر مهارت‌های ارتباطی و دوست یابی درست را به کودکان‌شان آموزش دهند؛ چراکه منجر به رشد شخصیتی و اجتماعی فرزندان‌شان می‌گردد. در ادامه همراه ما باشید تا به علت‌های عدم توانایی دوستیابی کودکان و راهکارهای موثر در این زمینه بپردازیم.

منبع: عدم توانایی دوستیابی کودکان

اهمیت توانایی دوستیابی کودکان

جالب است بدانید که کودکان همراه با یادگیری راه رفتن، دوستیابی و پیدا کردن همبازی را نیز می‌آموزند و به تدریج می‌توانند در ارتباط با دیگران مهارت پیدا کنند. البته این موضوع در مورد تمامی کودکان صدق نمی‌کند چراکه برخی در پیدا کردن دوست ناتوانند و همین موضوع سبب می‌شود که به مرور تنها و گوشه‌گیر شوند و یا مدام به والدین خود وابسته باشند.

تفاوت‌های موجود در نحوه دوست‌یابی و ارتباط با دیگران تا حد زیادی وابسته به ویژگی‌های فردی و ذاتی انسان‌ها است اما مهارتی آموختنی نیز می‌باشد که افراد می‌توانند در طول زندگی آن را بیاموزند. به طور کلی انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند که از نیازهای درونی آن‌ها این است که در گروه‎‎‌های مختلف عضو باشند؛ همین تمایل سبب می‌شود که کودکان از سن چهار و پنج سالگی دوستانی را برای خود انتخاب کنند. در صورتی که نتوانند تا این سنین با دیگران ارتباط برقرار کنند،

دوست گریزی یا عدم توانایی دوستیابی کودکان

برخی از کودکان به صورت ذاتی تمایل ندارند با همسن و سالان خود بازی کنند و یا با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. همین موضوع سبب می‌شود که به تدریج گوشه‌گیر و منزوی شوند؛ که لازم است اشاره کنیم انزواطلبی در کودکان می‌تواند از رشد اجتماعی آن‌ها جلوگیری کند.

البته برخی دیگر از کودکان تمایل به پیدا کردن دوست و همبازی دارند اما نمی‌توانند با دیگر کودکان ارتباط برقرار کنند. برای پیدا کردن علت عدم توانایی دوستیابی کودکان باید سه گام اصلی طی گردد که در ادامه آن‌ها را توضیح داده‌ایم. در صورتی که فرزندتان با کسی بازی نمی‌کند، مقاله بازی نکردن کودکان را بخوانید.

1. کشف علت عدم توانایی دوستیابی کودکان

اگر کودک‌تان نمی‌تواند با همسن و سالان خود دوست شود و یا در نحوه برقراری ارتباط با دیگر کودکان مشکل دارد، سعی کنید با او صحبت کنید و علت را متوجه شوید. در صورتی که نمی‌توانید از طریق حرف زدن با فرزندتان علت این مشکل را بفهمید؛ توصیه می‌شود از مشاوره کودک استفاده کنید.

2. برنامه‌­ریزی برای حل مشکل عدم توانایی دوستیابی کودکان

سعی کنید از اهمیت برقراری رابطه و پیدا کردن دوست با فرزندتان صحبت کنید. او را در شرایطی قرار دهید که با همسالان خود در ارتباط باشد و بتواند به گونه‌ای با آن‌ها ارتباط برقرار کند. به عنوان مثال او را در کلاس‌های ورزشی و یا آموزشی ثبت نام کنید.

3. نحوه پاسخ به مشکل دوست‌یابی

سعی نکنید بر روی موضوع دوست‌یابی کودک‌تان پافشاری کنید به گونه‌ای که باعث رنجش و آزار فرزندتان شوید. به کودک‌تان فرصت دهید تا کم‌کم با اهمیت دوست‌یابی و ارتباط با دیگران آشنا گردد.

همین‌طور باید اشاره کنیم نباید به کودک خود عنوان‌های خجالتی، ساکت و یا … را نسبت دهید؛ چراکه این عنوان‌ها زمینه بروز اضطراب اجتماعی و رفتارهای نامناسب برای او را فراهم می‌کند.

علت های عدم توانایی دوستیابی کودکان

در ادامه به مهم‌ترین علل عدم توانایی دوستیابی کودکان اشاره کرده‌ایم. علاوه بر این موارد، برخی از عوامل ژنتیکی نیز می‌توانند در این مساله دخیل باشند که برای تشخیص دقیق‌تر نیاز به بررسی بیشتر توسط متخصصین هست.

1.عزت نفس پایین

از عواملی که سبب می‌شود کودکان توانایی بالایی در ایجاد رابطه دوستی داشته باشند، داشتن عرت نفس بالا است. داشتن عزت نفس بالا به این معناست که کودکان خود را موجوداتی دوست داشتنی و مهم می‌دانند و همین موضوع سبب می‌شود که آن‌ها بتوانند با دیگر کودکان ارتباط موثرتری برقرار کنند. بنابراین والدین می‌توانند با تقویت عزت نفس کودکان‌شان به آن‌ها کمک کنند تا در نحوه پیدا کردن دوست بهتر عمل کنند.

2. اضطراب علت عدم توانایی دوستیابی کودکان

از دیگر علت‌هایی که سبب می‌شود کودکان در زمینه دوستیابی و برقراری ارتباط با همسالان خود ضعیف عمل کنند، داشتن اضطراب بیش از حد است. علت وجود اضطراب در هر کودکی متفاوت می‌باشد که پدر و مادر می‌توانند به کمک روانشناس از آن مطلع شوند. چرا که نشانه‌های اضطراب در کودکان با بزرگسالان تفاوت دارد.

3.عدم آگاهی از مهارت‌های ارتباطی

مهم‌ترین موضوعی که در عدم توانایی دوستیابی کودکان مطرح است، عدم آگاهی آنان از مهارت‌های ارتباطی می‌باشد. در واقع در یادگیری مهارت‌های ارتباطی هم پدر و هم مادر نقش دارند و باید شیوه‌های درست آن را به فرزندشان آموزش دهند. از طرفی دیگر کودک باید زمان کافی را در میان همسن و سالان خود بگذراند تا بتواند کم‌کم این مهارت را بیاموزد.

4.تجربه اختلالات رفتاری

برخی اختلالات رفتاری همچون اوتیسم و یا افسرگی سبب می‌شود که کودکان تمایلی به دوستیابی و برقراری ارتباط با همسالان خود نداشته باشند. برخی کودکان نیز به دلیل اختلال بیش فعالی در رابطه‌های دوستانه خود، موجوداتی پرخاشگر هستند که به همین دلیل از جانب دوستانش طرد می‌شوند و نمی‌توانند رابطه‌های دوستانه خوبی را شکل دهند.

راهکار حل مشکل عدم توانایی دوستیابی کودکان

در زمینه حل مشکل عدم توانایی دوستیابی کودکان راهکارهای بسیاری وجود دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم. برخی از والدین به جای یافتن راه حلی برای عدم توانایی دوستیابی کودکان آن را به زمان موکول می‌کنند. در این خصوص باید بگوییم که ذهن و روان کودک شما در حال شکلگیری است و هر لحظه آن اهمیت دارد. پس هرگز چنین مساله مهمی را به زمان نسپارید.

1.ثبت نام کودک در کلاس آموزشی

برای این‌که فرزندتان بتواند با همسالان خود در ارتباط باشد و ارتباط با آن‌ها را بیاموزد، باید در محیط‌های مختلفی قرار بگیرد. به همین دلیل بهتر است فرزندتان را در کلاس‌های فوق برنامه ثبت نام کنید و او را در موقعیت‌های مختلف دوستیابی قرار دهید. در چنین حالتی کودک بدون فشار دیگران می‌تواند دوستانی را برای خود انتخاب کند و در کنار آن نیز کم‌کم اجتماعی بودن را بیاموزد.

2.دعوت دوستان کودک به خانه

دوستان فرزندتان را به خانه‌تان دعوت کنید و به آن‌ها اجازه دهید تا آزادانه با یکدیگر بازی کنند. کودکان از طریق بازی کردن می‌توانند انرژی خود را تخلیه کنند و همینطور رشد شناختی و رفتاری بیشتری داشته باشند.

در طول مدت بازی فرزندتان با دوستانش، می‌توانید آن‌ها را زیرنظر بگیرید و نواقص و کاستی‌های کودک خود را در روابطه دوستانه‌اش شناسایی کنید.

3.رفتن به گردش‌های خانوادگی

سعی کنید برای گردش‌های دسته جمعی و مهمانی‌های خانوادگی برنامه ریزی کنید و از کودک‌تان بخواهید که در این دورهمی‌ها با هم‌سالان خود ارتباط برقرار کند.

4.بازی کردن

در طول روز زمان‌هایی را برای بازی کردن با فرزندتان اختصاص دهید. بازی کردن جذابیت بسیار زیادی برای کودکان دارد و می‌تواند به عنوان یکی از راه‌های ارتباطی مناسب با دیگران کودکان باشد.

بنابراین بازی کردن می‌تواند برقراری ارتباط با همسالان را در دیگر محیط‌ها همچون مدرسه برای کودک آسان‌تر کند؛ چراکه از آن به عنوان دلیلی برای برقراری ارتباط با دیگر افراد استفاده می‌کند.

سخن آخر

از مهم‌ترین مهارت‌هایی که لازم است والدین آن را به کودک خود بیاموزند، مهارت دوستیابی و برقراری ارتباط با دیگر افراد است.

عدم توانایی دوستیابی کودکان به دلایل مختلفی همچون اضطراب و یا عزت نفس پایین رخ می‌دهد، به سمت تنهایی گرایش پیدا می‌کنند. در چنین شرایطی بهتر است برای بررسی شرایط کودک و آموزش مهارت دوستیابی به او، با یک روانشناس و متخصص مجرب در این زمینه مشورت کنید.

دریافت مشاوره روانشناسی کودک سبب می‌شود که والدین تمامی جوانب این مشکل در کودکشان را بسنجند و در صورت وجود اختلال و یا مشکلی در فرزندشان آن را حل کنند. مشاوران مرکز تخصصی ذهن نو آماده ارائه مشاوره تخصصی پیرامون عدم توانایی دوستیابی کودکان به شما والدین گرامی می‌باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه عدم توانایی دوستیابی کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید

سوالات متداول

آیا اختلال اضطراب در کودکان، در عدم توانایی آن‌ها در دوستیابی موثر است ؟

بله، برخی از کودکان به دلیل داشتن اضطراب بیش از حد، نمی‌توانند با همسالان خود ارتباط برقرار کنند که این موضوع نیازمند بررسی‌های بیشتر توسط روانشناس می‌باشد.

چه زمانی باید برای عدم توانایی دوستیابیب کودکان خود کمک تخصصی بگیریم؟

کودکان از 4 الی 5 سالگی توانایی برقراری ارتباط و دوست یابی را پیدا می کنند. آن ها با ورود به پیش دبستانی و دبستان توانایی خود را در این زمینه محک خواهند زد. اگر فرزند شما هنوز در دوران دبستان نتوانسته با همسالانش ارتباط برقرار کند، حتما هر چه زودتر به روانشناس کودک مراجعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: عدم توانایی دوستیابی کودکان



:: برچسب‌ها: عدم توانایی دوستیابی کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 343
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

تربیت جنسی کودکان و اصولی که باید در این زمینه به آن‌ها توجه کرد از جمله مسائلی هستند که روانشناسان و متخصصین حوزه کودک تاکید بسیاری بر اهمیت آن دارند. تربیت جنسی صحیح‌کودکان باعث می‌شود که آن‌ها از خطراتی مثل تجاوز در امان بمانند. و همچنین سطح دانسته‌های کودکان را در کنترل والدین نگه می‌دارد.

منبع: تربیت جنسی کودک

در سال‌های اخیر و با گسترش استفاده از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی مثل ماهواره در صورتی که شما از تربیت‌جنسی کودکان خود و پاسخگویی به سوالات او شانه خالی کنید یا فرزندتان را به دلیل کنجکاوی‌هایش تنبیه نمایید احتمالا او پاسخ سوالاتش را به گونه دیگری پیدا خواهد کرد و در این راه ممکن است با محتواهایی که مناسب سن او نیست آشنا شود. به همین خاطر شما می‌بایست تربیت جنسی کودک را جدی بگیرید. همچنین بهتر است با دریافت مشاوره کودک انتقال اطلاعات جنسی متناسب با سن کودکتان را آموزش ببینید.

تربیت جنسی کودکان

تربیت جنسی کودکان وظیفه والدین است. این تربیت به منظور شناخت دانش و اطلاعات، رفتار مناسب برای قدرت تصمیم گیری و مهارت ها، احساس در ارزش ها و دیدگاه ها است که این عوامل با رفتار صحیح و اطلاعات صحیح کودک بوجود می‌آید. تربیت‌ جنسی‌کودکان در خانواده ها با توجه به نژاد، قومیت، مذهب و فرهنگ متفاوت از یکدیگر است. برخی از خانواده ها این موضوع را بد تلقی می‌کنند اما برخی دیگر به دلیل عدم وجود اطلاعات کافی ترس از صحبت در این باره دارند. و به همین دلیل با کودک خود در این باره صحبتی نمی‌کنند.

اگر تربیت جنسی‌کودکان‌آگاهانه صورت نگیرد، کودکان این موضوع را از فضای مجازی، تلویزیون، دوستان و همکلاسی های خود آموزش می‌بینند. بنابراین بهترین راه برای تربیت جنسی کودکان، کمک از مشاورین کودک است. زمانی که تربیت‌کودکان صحیح صورت نگیرد باعث تحریکات جنسی از جمله خود ارضایی خواهد شد.

سن شروع تربیت جنسی کودکان

متخصصین معتقدند تربیت جنسی کودکان موضوعی نیست که در یک سن خاص و به یکباره بخواهید آن را انجام دهید. تربیت جنسی در واقع یک فرایند مداوم در طی سال‌های رشد کودک است. که باعث می‌شود او در هر مقطع سنی به اندازه نیازها و قدرت فهم خود اطلاعات دریافت کند. به همین خاطر برای تربیت جنسی کودک نمی‌توان سن خاصی را در نظر گرفت.

بهتر است از سنین 2 یا 3 سالگی که کودک شما توانایی صحبت کردن و نام بردن اشیا را پیدا می‌کند تربیت جنسی‌کودکان را با آموزش اسم اعضای بدن به وی شروع کنید. در جریان آموزش اسم اعضای مختلف بدن به فرزندتان نام اندام‌های خصوصی را نیز برای او بگویید.

نکته بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که کودک شما باید از ابتدا با نام واقعی و صحیح اندام خصوصی آشنا بشود. در نظر گرفتن اسامی نامعمول برای این اندام‌ها باعث می‌شود کودکتان نسبت به این مسئله کنجکاوی بیشتری نشان دهد. هرچقدر شما به حالت معمول‌تری این موضوع را به فرزندتان آموزش دهید او نیز ساده‌تر از کنار آن خواهد گذشت.

اهمیت فضا و موقعیتی که برای تربیت جنسی کودکان استفاده می‌شود

فضا و موقعیتی که برای تربیت جنسی کودکان در نظر گرفته می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است. کودکانی که در کنار خانواده و در فضای آرام و محبت آمیز تربیت می‌شوند، در آینده با مشکلات جنسی کمتری روبرو می‌شوند. با این روش تربیتی ذهن کودک بیشتر از موضوعات جنسیتی با عشق، تعهد، مسئولیت و پدر و مادر گره می‌خورد. زمانی که تربیت جنسی‌کودکان در فضای همسالان و همکلاسی ها انجام شود با شوخی ها، تمسخر، جنسیت زدگی و لذت همراه است. از این طریق ذهن کودک با موضوعات مختلف گره می‌خورد و از سر کنجکاوی ممکن است دست به رفتار های هنجار بزند.

به همین دلیل فضای تربیت جنسی کودکان بسیار حائز اهمیت است و کودک را با چالش های زیادی روبرو می‌کند. همه کودکان در سنین خاصی از سر کنجکاوی به دنبال کسب تجربه های جنسی هستند. چه بسا بهتر است برای کاهش آسیب ها، خانواده ها در فضای مناسبی تربیت جنسی‌کودکان را انجام دهند.

هدف از تربیت جنسی کودکان چیست؟

هدف از تربیت جنسی کودکان فراهم کردن دیدگاه سالم و مناسب در رابطه با مسائل جنسی است. تربیت جنسی‌کودکان باید با آگاهی و اطلاعات کافی جنسی به کودک صورت بگیرد. با این روش کودک با سلامت روانی و سالم رشد می‌کند و در نهایت از سوء استفاده های جنسی و آزارهای جنسی جلوگیری می‌ کند. با تربیت جنسی فرزند شما از اندام های بدن خود آگاه می‌شود و در نهایت از انحرافات جنسی پیشگیری می‌کند. هدف از تربیت جنسی تنها موضوعات در زمینه جنسی نیست و با دیگر مفاهیمی مانند عشق، علاقه و احساس صمیمیت همراه است.

در واقع تربیت جنسی کودکان به معنای آموزش آناتومی بدن، تولید مثل، بیماری های جنسی، فعالیت های جنسی، هویت جنسی، پرهیز از رابطه جنسی، جهت گیری جنسی، روش های پیشگیری از بارداری، تولید مثل، احساس مسئولیت ، مدیریت روابط صمیمانه، متعهدانه و محترمانه است.

یکی از بزرگترین اهداف تربیت جنسی کودکان کاهش ابتلا به بیماری های اچ ای وی، جلوگیری از ریسک روابط جنسی قبل از موعد، جلوگیری از کاهش حاملگی در نوجوانی و کاهش بیماری های جنسی است. بر اساس تحقیقات انجام شده نوجوانانی که در کشورهایی با تربیت جنسی رشد کرده اند، بسیار محافظانه تر روابط جنسی را تجربه می‌کنند.

نقش والدین در تربیت جنسی کودکان

نقش والدین در تربیت جنسی کودکان به چه صورت است؟ در درجه اول تربیت جنسی‌کودکان بر عهده خانواده و پدر و مادر است. والدین نباید تربیت جنسی کودک خود را به همسالان، دوستان و محیط دیگر بسپارند. در کشورهایی که آموزش جنسی در مدارس انجام نمی‌شود و والدین نیز تلاشی برای آموزش جنسی به کودک خود نمی‌کنند مسائل جنسیتی را بر عهده دوستان و رشد کودک می‌گذارند. اما در کشورهای توسعه یافته تربیت جنسی کودکان موضوع اصلی در مدارس است نیز نباید نقش والدین در آموزش جنسی را نادیده گرفت.

والدین همیشه در تربیت جنسی کودکان احساس شرم و خجالت می‌کنند. این طرز فکر خانواده ها به قدری شدید و پایبند است که با همسران خود نیز با مشکلات روبرو خواهند شد. با این طرز فکر کودمان به سمت آموزش مسائل جنسی از سمت دوستان سوق پیدا می‌کنند. طرز فکر خانواده ها معمولا به دلیل این افکار است که کودکان به تحریکات جنسی دچار می‌شوند و میل جنسی آنها نمایان می‌شود. در حالی که باید آگاه باشید اگر کودکان تربیت جنسی نادرستی ببینند نیاز به دچار تحریکات و انحرافات جنسی می‌شوند.

بی توجهی و بی اهمیتی والدین برای تربیت جنسی کودکان باعث آسیب و روبرو شدن کودک با چالش هایی در دوران بزرگسالی می‌شود. آیا می‌توانید نسبت به گرسنگی و تشنگی کودک خود بی اهمیت باشید؟ خیر. مسائل جنسی نیز در دسته نیازهای افراد قرار دارد و نباید نسبت به آن بی اهمیت شد. بنابراین برای تربیت جنسی‌کودکان وقت بگذارید و آموزش صحیح را با کمک روانشناس انجام دهید.

نکاتی که در تربیت جنسی کودکان باید به آن‌ها توجه کنید

تربیت جنسی کودکان شامل چند اصل کلی است. که برای همه کودکان در سنین مختلف و در ارتباط با موضوعات و شرایط متفاوت می بایست آن‌ها را رعایت کنید. اگر مشکل خاصی در ارتباط با کنجکاوی‌های جنسی کودک خود دارید. و یا نمی‌دانید چطور به سوالات او پاسخ دهید بهتر است با یک مشاور کودک در این باره صحبت کنید. در ادامه به نکاتی که در هنگام تربیت جنسی کودک باید به آن توجه داشته باشید خواهیم پرداخت.

1. تناسب محتوا با سن کودک

اولین موضوعی که برای تربیت جنسی کودکان باید توجه داشته باشید این است که در هر مقطع سنی کودک، اطلاعاتی که به او می‌دهید باید متناسب با سطح رشدی و توانایی درک و فهم وی باشد. بیان مطالب نامناسب برای کودکان باعث ترس و نگرانی در آن‌ها خواهد شد. برای مثال اگر کودک شما راجع به چگونگی دنیا آمدن فرزندان از شما سوال می‌کند نیازی نیست که اطلاعاتی راجع به رابطه جنسی به او بدهید.

آن‌ها صرفا می‌خواهند بدانند که خواهر و برادرهایشان چطور به این دنیا می‌آیند. یک راهکار مفید این است که پیش از پاسخ دادن سوال فرزندتان، از او بپرسید راجع به این موضوع چه فکر می‌کند و چه اطلاعاتی دارد. از این طریق شما با سطح معلومات فرزندتان آشنا می‌شوید. و می‌توانید بر اساس اطلاعات او یا انگیزه‌ای که از سوال کردن دارد به او پاسخ دهید.

2. از پاسخ های نامعقول اجتناب کنید

برای تربیت جنسی کودکان، پاسخ به سوالات کودک شما اگرچه باید ساده و قابل فهم باشد. اما متخصصان معتقدند که باید از ارائه پاسخ‌های نامعقول و خیالی یا بی پاسخ گذاشتن سوالات کودکتان جدا اجتناب کنید. فرزند شما به خوبی متوجه خواهد شد که شما می‌خواهید از زیر بار پاسخ دادن به او شانه خالی کنید. و این موضوع باعث درگیری ذهنی وی خواهد شد. بهتر است مسائل را تا حد امکان واقعی ولی ساده و بدون جزئیات برای کودک توضیح دهید.

3. هنگام تربیت جنسی کودکان از تنبیه استفاده نکنید

برای تربیت جنسی کودکان از تنبیه استفاده نکنید. اگر کودکتان را در حال لمس اندام خصوصی خود دیدید و یا متوجه شدید که او و دوستانش راجع به این موضوع باهم صحبت کرده یا اندام خصوصیشان را به یکدیگر نشان می‌دهند، بهتر است بر خود مسلط باشید و از تنبیه فرزندتان خودداری کنید. اجتناب از تنبیه در زمینه سوال‌های جنسی کودک و کنجکاوی‌های او نیز مطرح است. روانشناسان معتقدند تنبیه صرفا این پیام را به کودک منتقل می‌کند که رفتارش اشتباه بوده اما نه دلیل اشتباه بودن رفتار را بیان می‌کند و نه رفتار درست را به کودک نشان می‌دهد.

بهتر است با کنجکاوی‌های جنسی کودک خود به عنوان بخشی طبیعی از رشد وی کنار بیایید. اگر احساس می‌کنید رفتارهای کودک شما از حالت معمول در مقایسه با سایر کودکان متفاوت است می‌توانید راجع به این موضوع از یک مشاور در زمینه تربیت جنسی کودکان کمک بگیرید.

4. صحبت های کودک خود را با دقت گوش کنید

برای تربیت جنسی کودکان سعی کنید با دقت به صحبت های کودک خود گوش کنید. اگر مشغول به کاری هستید آن را کنار بگذارید و با دقت به صحبت های کودکتان گوش فرا دهید. شاید سوالی بپرسد که شما باید حتما جواب مناسبی دهید و به گونه ای باشد که نیاز به آگاهی بیشتری داشته باشید. بنابراین برای آموزش صحیح با دقت به صحبت های کودک خود گوش دهید.

5. احساسات کودک خود را در کنید

احتمالا کودکان زمانی که سوالی در رابطه با مسائل جنسی دارند با ترس و ناراحتی و شرم همراه باشند. تربیت جنسی کودکان نیاز به درک احساسات دارد. باید فشارهای سنگین احساسات کودک را درک کنید و آرامش را به او بازگردانید. سعی کنید احساسات کودک را تکرار کنید. مثلا:

زمانی که کودک سوال می‌پرسد که من چگونه به دنیا آمده ام؟ (با شرم)

شما اینگونه پاسخ دهید که تو چگونه به دنیا آمدی؟ خودت چی فکر می‌کنی؟

6. صبور باشید و فضای مناسبی را انتخاب کنید

تربیت جنسی کودکان نیاز به صبر و حوصله دارد. باید برای کودکان فضایی دور از تنش و تمسخر انتخاب کنید. و موضوعات را در فضای مناسب و آرام توضیح دهید تا کودک بدون ترس و استرس به آگاهی و آموزش برسد.

7. قبل توضیحات اضافه از کودک بخواهید هر اطلاعی که دارد با شما در میان بگذارد

هفتمین مرحله از تربیت جنسی کودکان، سوال از خود کودک است. از او بپرسید که چه اطلاعاتی در رابطه با مسائل جنسی دارد. برخی از کودکان اطلاعات کاملی از مسائل جنسی دارند اما برای اطمینان کامل و راست و دروغ مسائل جنسی از والدین سوال می‌پرسند. سعی کنید صادق و رو راست با کودک خود صحبت کنید.

8. پدر و مادر با همراهی هم تربیت جنسی را هدایت کنند

برای اینکه کودک در امور جنسی چیزی را از والدین خود پنهان نکند لازم است تا با همکاری یکدیگر برای تربیت جنسی کودکان تلاش کنند. کودک نباید مسائل جنسی را موضوعی غیر طبیعی و پنهانی بداند، بنابراین باید والدین ارتباط صمیمانه ای با کودک برقرار کنند.

9. اگر کودک آغاز به سوال پرسیدن نکرد شما شروع کنید

برخی از کودکان هرگز سوالی در رابطه با مسائل جنسی نمی‌پرسند. اما والدین برای تربیت جنسی کودکان باید خودشان آغاز کننده باشند. برای آغاز تربیت جنسی‌کودکان از فیلم ها و برنامه های تلویزیونی عاشقانه شروع کنید.

10. در رابطه با مسائل جنسی از سنین نوزادی آغاز کنید

تربیت جنسی کودکان باید از دوران نوزادی آغاز شود. به این دلیل که نوزادان از دوران نوزادی به اندام های جنسی خود واکنش نشان می‌دهند و آن را لمس می‌کنند.

11. از روانشناس کمک بگیرید

برای تربیت جنسی کودکان به شیوه صحیح و درست باید از راهنمایی های روانشناس کمک بگیرید. روانشناسان کودک به خانواده ها در رابطه با آموزش مسائل جنسی آگاهی می‌دهند و نحوه رفتار درست را به والدین آموزش می‌دهند.

باورهای غلط خانواده ها برای تربیت جنسی کودکان

کودکان در سنین خاصی علاقه زیادی به اندام های خصوصی خود و دیگران نشان می‌دهند. اما چون کودکان از کودکی اندام خود را خصوصی می‌دانند از بیان سوالات هراس دارند. خانواده ها نیز باورهای غلطی در رابطه با تربیت جنسی کودکان دارند که در ادامه اشاره کرده ایم.

  • خانواده ها به این موضوع باور دارند که کودکشان اهمیتی نمی‌دهد و در رابطه با اندام های جنسی خود کنجکاو نیست.
  • گاهی والدین می‌گویند که شناخت موضوعات جنسی باعث آسیب به کودک می‌شود.
  • پدر و مادرهایی هستند که می‌گویند کودک ما در معرض سوء استفاده جنسی قرار ندارد. پس نیازی به تربیت جنسی نیست.
  • تربیت جنسی کودکان باید در حدی باشد که به سوالاتشان پاسخ دهیم.
  • گاهی خانواده ها تربیت جنسی کودکان را پای خودشان می‌گذارند و اعتقاد دارند تا زمانی که فرزند سوالی نپرسد نیاز به آموزش نیست.
  • بعضی خانواده ها باور به این دارند که کودکان احساسات جنسی ندارند.

آموزش حفظ حریم شخصی به کودک

آموزش حریم شخصی را در تربیت جنسی کودکان جدی بگیرید. پس از اینکه فرزندتان به سنین 4 یا 5 سالگی رسید و کمی قدرت درک و استدلال وی بالاتر رفت بهتر است راجع به حفظ حریم شخصی با او صحبت کنید. این موضوع را به کودک آموزش دهید که اندام خصوصی شامل کدام بخش‌های بدن است و هیچکس نباید به اندام خصوصی وی دست بزند. حتما در صحبت هایتان بگویید که او هم حق دست زدن به اندام جنسی دیگران را ندارد.

کلام آخر

برای تربیت جنسی کودکان باید راه‌های دفاع از خود را نیز به کودک آموزش دهید. به او بگویید که اگر فردی قصد آزار او را داشت باید چه کند و این موضوع را به چه کسانی اطلاع بدهد. کودکان ذهنیتی عینی دارند و کارها و رفتارهایی را می کنند که عین یا حداقل مشابه آن را دیده باشند. بنابراین وقتی در محیطشان درباره مسائل جنسی هیچ صحبتی نمیشه و یا هیچ اطلاعاتی دراین باره رد و بدل نشود، آن ها نیز نمی دانند چطور درباره آن سوال کنند و یا در برخورد با مسائل جنسی چه واکنشی داشته باشند. بنابراین این مساله کاملا به والدین بستگی دارد.

آن ها باید در مورد تربیت جنسی کودکان خود نهایت دقت و توجه را داشته باشند. اما حتما پیش از هر چیز خودتان باید در این زمینه آموزش دیده باشید. پس حتما با متخصصان کودک مشورت نمایید. روانشناسان خبره مرکز مشاوره روانشناسی نینی مایند به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین به شما در جهت بهبود مهارت های والدگری و ارتباطی با فرزندان‌تان خدمات ارائه می‌دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تربیت جنسی کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

تفاوت اندام خصوصی دختران و پسران را چطور برای فرزندم بیان کنم؟

در درجه اول از او بپرسید که در این باره چه می‌داند یا چه فکر می‌کند تا با سطح دانسته‌های وی در این موضوع آشنا شوید. سپس سعی کنید این مسئله را به شکلی ساده برای کودک توضیح دهید. می‌توانید به او بگویید که این یک تفاوت ظاهری مثل سایر تفاوت‌های میان دختران و پسران است.

تربیت جنسی کودکان از چه سنی شروع می‌شود؟

از زمانی که کودک شما زبان باز می‌کند و توانایی صحبت کردن پیدا کرده بهتر است تربیت جنسی را با آموزش نام اندام‌های مختلف بدن و اندام خصوصی شروع کنید.

اگر فرزندم به دلیل معاشرت با کودکان بزرگتر از خودش مسائلی را فهمید، چطور این موضوع را مدیریت کنم؟

از دعوا کردن و تنبیه کودک یا انکار واقعیات خودداری کنید. سعی کنید دانسته‌ها و احساسات او را محک بزنید و با زبان خودش آن‌ها را برایش تعریف کنید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: تربیت جنسی کودک



:: برچسب‌ها: تربیت جنسی کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 164
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

رفتار با کودک بی ادب یکی از دشواری های والدین است. کودکان بی ادب به دلیل رفتارهای نامناسب والدین، تربیت اشتباه، الگو گیری نامناسب و بد دهنی اطرافیان یاد گرفته اند که این رفتار مناسب است. یکی از بارزترین علت های رفتار بی ادبانه کودکان، جلب توجه است. والدین زمانی که نسبت به رفتارهای کودک خود بی توجه باشند، کودک با یک رفتار نامتعارف توجه والدین را به خود جلب می‌کند. بنابراین با توجه به دلایل گفته شده، ریشه رفتار بی ادبانه کودک تربیت والدین است. اما با اصلاح به موقع رفتار و کمک از روانشناس کودک می‌توانید رفتار خود را اصلاح کنید. روانشناس کودک با پیگیری و ریشه یابی علت رفتار بی ادبانه کودک به والدین آموزش می‌دهد که چه رفتاری را در خود درست کنند و چگونه با کودک بی ادب رفتار کنند.

منبع: رفتار با کودک بی ادب | برخورد با بچه بی ادب

رفتار با کودک بی ادب

 

برخی از کودکان به دلیل تربیت نادرست، جلب توجه یا والد بی ادب از خود رفتارهای بی ادبانه نشان می‌دهد. بیشتر کودکان سعی دارند تا با این طرز رفتار مجلس را دست خود بگیرند. و دیگران را با خود سرگرم کنند. به همین دلیل حتی اگر با برخورد بدی مواجهه شوند رفتار خود را شدیدتر خواهند کرد.

احتمالا شما نیز با این کودکان روبرو شده اید. و والدین ناامید این کودکان را نیز مشاهده کرده اید. اما مهم‌ترین اشکال کار، تربیت نادرست والدین است. در این شرایط اگر کودکی نسبت به شما بی ادبی کرد باید به شیوه ای خاص با او رفتار کنید. جهت رفتار با کودک بی ادب در این مقاله راهکارهای مفیدی ارائه داده ایم.

علت رفتار بی ادبانه کودکان

قبل از اینکه روش های رفتار با کودک بی ادب را بدانید. باید از علت آن آگاه باشید. زمانی که با بد رفتاری کودکی مواجهه می‌شوید، احتمالا این سوال برای شما پیش خواهد آمد که چرا و به چه دلیل این رفتار نامناسب از کودک سر می‌زند. طبق تحقیقاتی که در دانشگاه هاروارد انجام شد، 5 عامل اساسی در رفتار بی ادبانه کودکان وجود دارد. که در ادامه در رابطه با هریک توضیح مختصری صورت گرفته است.

???? رفتار اشتباه با کودک

یکی از علل رفتار بی ادبانه کودک، رفتار اشتباه و غیرمحترمانه با کودک است. کودک زمانی به خود و دیگران احترام قائل می‌شود که والدین برای او احترام و ارزش قائل باشند. طبق نظر روانشناسان، رفتار محترمانه و صمیمانه با کودک، یکی از مهم‌ترین عناصر آموزش احترام به فرزندان است. بنابراین برای رفتار با کودک بی ادب، سعی کنید به او احترام بگذارید تا احترام ببینید.

???? بد دهنی اطرافیان | رفتار با کودک بی ادب

بد دهنی اطرافیان یکی دیگر از علل رفتار بی ادبانه کودک است. بنابراین زمانی که اطرافیان کودک از الفاظ رکیک و ناسزاگویی استفاده می‌کنند. کودک نیز بددهنی و بی احترامی را آموزش می‌بیند. به همین دلیل یکی از روش های رفتار با کودک بی ادب، صحبت با دقت و مودبانه در حضور کودک است.

???? الگو گیری

کودک از اطرافیان خود آموزش می‌بیند که چگونه رفتار کند و به چه شیوه ای برخورد داشته باشد. و معمولا مادر و پدر الگوی فرزندان هستند. زمانی که الگوی مناسبی در اطراف کودک وجود نداشته باشد، رفتار های بی ادبانه او شدت می‌گیرد.

???? افزایش بد رفتاری در جامعه

رفتار همه انسان ها تحت تاثیر جامعه است. زمانی که هیچ کدام از والدین کودک را بر اساس معیارهای مناسب تربیت نکنند، کودک از جامعه آموزش خواهد گرفت. عدم تربیت مناسب و آزاد گذاشتن کودک، همراه با بد رفتاری خواهد بود.

???? بارز شدن بی ادبی در رسانه ها | رفتار با کودک بی ادب

بارز بودن بی ادبی و رفتار نامناسب در رسانه ها یکی از علل بی ادبی کودکان است. کودک مانند صفحه سفیدی است که با آموزش و یادگیری صفحه خود را رنگی می‌کند. اگر رفتار نامناسب و یادگیری توسط رسانه ها رخ دهد، رفتار فرزند کاملا شبیه به شخصیت های داخل رسانه ها می‌شود. به همین دلیل است که روانشناسان اعتقاد دارند تا سن رشد کودک باید از فضای مجازی و نامناسب به دور باشد.

چگونه با کودک بی ادب رفتار کنیم؟

برای رفتار با کودک بی ادب باید در وهله اول علت این بی ادبی را بدانید. زمانی که ریشه یابی صورت نگیرد هیچ راهکاری مناسب نخواهد بود. ریشه یابی رفتار کودک باید توسط روانشناس کودک صورت بگیرد. تا درمان مناسب را ارائه دهد. اما به طور کلی در این مقاله روش های رفتار با کودک بی ادب را توضیح داده ایم.

1️⃣ از روانشناس کودک کمک بگیرید

در وهله اول در رفتار با کودک بی ادب، باید از روانشناس کودک کمک بگیرید. روانشناس کودک با ریشه یابی بی ادبی کودک، راهکارهای مناسب را به والدین آموزش می‌دهد. مثلا اگر علت رفتار بد کودک از نظر روانشناس، برخورد نامناسب والدین باشد. روانشناس به والدین راهکارهایی را ارائه می‎‌دهد تا کودک اصلاح شود.

2️⃣ رفتارهای نامناسب را به کودک آموزش دهیم

در مرحله دوم رفتار با کودک بی ادب، باید آموزش رفتار نامناسب کودک صورت بگیرد. بسیاری از بد رفتاری کودک به دلیل عدم آگاهی است. زمانی که والدین تشخیص خوب و بد را به فرزند خود آموزش ندهد، با رویداد مناسبی مواجهه نخواهند شد. به همین دلیل برای رفتار با کودک بی ادب ابتدا به او رفتار خوب و بد را آموزش دهید.

3️⃣ در صورت بی احترامی خونسرد باشید

زمانی که کودک شروع به بی احترامی می‌کند، باید بسیار خونسرد رفتار کنید. اگر توجه نشان دهید، با هر بار جلب توجه کودک رفتار زشت را از خود بروز می‌دهد. جهت رفتار با کودک بی ادب باید در عین آرامش و خونسردی، رفتاری بی توجه داشته باشید. تا کودک متوجه شود که بی ادبی باعث جلب توجه والدین نمی‌شود.

4️⃣ برای او تنبیه مثبت در نظر بگیرید

یکی از روش های رفتار با کودک بی ادب، مشخص کردن تنبیه مثبت است. مثلا اگر رفتار نامناسب کودک ادامه پیدا کرد به او بگویید که “در صورت تکرار دوباره به مدت 2 ساعت اجازه بازی نداری”. یا قلکی را برای کودک در نظر بگیرید که با هر بار بی ادبی مبلغی از پول تو جیبی اش را داخل قلک بی‌اندازد. روش هایی که باعث آسیب روانی و جسمانی کودک نمی‌شود را در نظر بگیرید. برای اطلاع از تنبیهات مثبت کودکان با روانشناسان متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

5️⃣ برای رفتارهای نامناسب جایگزین انتخاب کنید

یکی از روش های رفتار با کودک بی ادب، انتخاب جایگزین برای رفتار نامناسب است. زمانی که کودک رفتار زشتی از خود نشان داد، مثلا این رفتار نشان از اعتراض باشد، باید به او رفتار جایگزین آموزش دهید. برای مثال در صورت بی ادبی به او بگویید که به جای بی ادبی به قصد اعتراض، باید به زبان و با احترام به من بگویی که چه چیزی تو را اذیت می‌کند.

6️⃣ با کودک با احترام رفتار کنید

یکی از روش های مناسب رفتار با کودک بی ادب، احترام گذاشتن است. کودک از چه کسی یاد می‌گیرد؟ والدین. بنابراین با کودک بسیار با احترام و درست رفتار کنید. هر مدلی که والدین با کودک رفتار کنند، کودک نیز با آنها همانطور رفتار خواهد کرد.

کلام آخر

رفتار با کودک بی ادب بدون کمک روانشناس دشوار است. معمولا زمانی که با رفتار نامناسب کودک مواجهه می‌شوید، متوجه نمی‌شوید که کجای تربیت شما اشتباه بوده است. یا چه خطایی باعث بروز این رفتار از کودک شده است. به همین دلیل با کمک روانشناس می‌توانید علت این رفتار را ریشه یابی کنید. خودتان را اصلاح کنید. و رفتار مناسب با کودک را آموزش ببینید. مرکز مشاوره نینی مایند به صورت حضوری، آنلاین و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با کودک بی ادب می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: رفتار با کودک بی ادب | برخورد با بچه بی ادب



:: برچسب‌ها: رفتار با کودک بی ادب | برخورد با بچه بی ادب ,
:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 25 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

مادر خوب ویژگی هایی را در تربیت خود ارائه می‌دهد که باعث پیشرفت کودکش می‌شود. آیا می‌دانید ویژگی های مادر خوب چیست؟ هدف هر مادری این است که برای فرزندش بهترین عملکرد خود را داشته باشد؛ اما نکته اینجاست که معنی مادرخوب بودن به تعداد افراد روی زمین متفاوت است.

عده‌ای مادرخوب بودن را در سخت‌گیری و تحمیل عقاید و تجارب خود به کودک و عده‌ای دیگر آن را در سهل گرفتن، آزاد گذاشتن و دادن حق انتخاب به فرزند خود می‌دانند. بااین‌حال هدف همه، کمک به فرزندان خود در رسیدن به خوشبختی و موفقیت است. لذا توصیه می‌شود ابتدا صفات و ویژگی‌های حقیقی مادر خوب را شناخته تا بتوانید در جهات آن‌ها گام بردارید.

منبع: مادر خوب | ویژگی های بهترین مادر چیست؟

مادر خوب

از نظر روانشناسی، مادر خوب ویژگی هایی دارد. که این ویژگی ها باعث پیشرفت نوجوان در آینده خواهد شد. کودکی که توسط مادر خوب تربیت شود، از سلامت جسمانی و روانی خوبی نیز برخوردار است. مادران خوب نیز برای تربیت فرزندان خود سخت گیری می‌کنند.

اما به طور کل اصلی ترین نقش این مادران، صبر و نقش حمایتگری آنها است. مادر خوب از ویژگی هایی برخوردار است که شامل: صبر، حمایت، کشف استعداد، گوش شنوا و … می‌شود. اگر توانایی کنترل رفتار و کردار خود در مقابل تربیت فرزندان ندارید، بهتر است از روانشناس کودک کمک بگیرید. بچه مهم است، اما تربیت بچه از خودش مهم تر!

ویژگی های مادر خوب

ویژگی های مادر خوب باید به شیوه ای باشد که فرزند در زندگی آینده خود با مشکل روبرو نشود. مادر خوب در شیوه تربیتی خود از روانشناس کودک کمک می‌کند تا با خطا روبرو نشود. در ادامه راجع به ویژگی های مادر خوب توضیح داده ایم.

???? نقش حمایتگری مادر

حمایت‌گر بودن‌ مادر از مهم‌ترین ویژگی‌های او محسوب می‌گردد. یک مادر خوب و نمونه تلاش می‌کند تا از علایق و ویژگی‌ها شخصیتی فرزندش آگاه شود و وی را در راه رسیدن به اهداف و آرزوهایش حمایت کند. مادران نمونه به این درک رسیده‌اند که سبک و هدف زندگی فرزندانشان می‌تواند با سبک زندگی خودشان متفاوت باشد. مادرخوب هرگز از یاد نمی‌برد که کودکانش، هر یک شخصیت مستقل و منحصربه‌فردی دارند و بنا بر همین، هرکدام نیاز به حمایت‌های متفاوتی دارند.

???? استعدادهای فرزندش را کشف می‌کند

پی بردن به استعداد کودکان نیازمند گذراندن وقت و توجه به آن‌ها می‌باشد. مادر از همان ابتدای شکل گرفتن نطفه نزدیک‌ترین فرد به کودک محسوب می‌شود. کودک بیشتر وقت خود را با مادر می‌گذارند. و مادر بیش از هر کس دیگری به علایق و خصایص کودکش آگاهی دارد.

بنابراین در پی همین توجه مادرانه می‌توانید استعدادهای ذاتی کودک تان را شناسایی کنید. برای پی بردن دقیق تر بهتر است از همان سنین 3 سالگی برای ارزیابی و استعدادیابی فرزندتان اقدام کنید. تا بتوانید برای سبک تربیتی و کلاس های آموزشی برنامه ریزی داشته باشید. بنابراین یکی از ویژگی های مادر خوب، کشف استعدادهای فرزندش است.

???? مادر خوب صبوری می کند

صبر اصلی ترین ویژگی مادر خوب است. مادرشدن همواره با این موضوع همراه است که زن در طول شبانه‌روز با چالش‌های فراوانی روبرو می‌شود. بااین‌حال مادران‌خوب سعی می‌کنند در این شرایط خویشتن‌داری کرده و به اوضاع تا جایی که امکان دارد کنترل داشته باشند.

حفظ خونسردی و غلبه بر خشم و اضطراب همیشه برای مقابله با تنش‌های زندگی ضروری است و این موضوع برای مادران، که پایه‌ها و ستون خانواده به شمار می‌آیند، به‌مراتب مهم‌تر است. گاهی لازم است مادر مهارت‌هایی همچون کنترل خشم یا غلبه بر استرس را نیز برای کنترل اوضاع تنش‌زا فرابگیرد.

???? مادر باید گوش شنوا داشته باشد

مادر خوب همیشه به صحبت های فرزندش اهمیت می‌دهد. از آنجا که مادر اولین کسی است که هر کودک می‌شناسد، طبیعتاً بیش از هر شخص دیگری به او اعتماد می‌کند. یک‌مادر نمونه باید تلاش کند گوش شنوایی برای شنیدن دغدغه‌ها و نگرانی‌های کودک خود باشد. فرزند در هر سنی که باشد اگر حس کند که مادرش او را می‌شنود بسیار آرام خواهد گرفت.

???? در کنار فرزندان حضور داشته باشد

منظور از قابل‌دسترس بودن این است که فرزند بتواند در هرزمانی به حمایت و محبت مادرش دسترسی داشته باشد. لازم به ذکر است در دسترس بودن مادر منافاتی با مشاغل زنان ندارد. چه‌بسا کارمندان خانمی که بهتر از مادران خانه‌دار می‌توانند این ویژگی را در خود ایجاد کنند. امروزه، برای این منظور می‌توان از طریق تماس تلفنی و یا فضای مجازی، هرلحظه با فرزند خود در ارتباط بود. بنابراین وقت گذاشتن برای فرزندان در دسته ویژگی های مادر خوب است.

???? عاشق باشد و عشق بورزد

مادران برای رشد و پرورش مناسب کودکان مهم و حیاتی هستند. چرا که زنان قدرت عشق‌ورزی و ابراز احساسات مادرانه زیادی دارند. مادر خوب باید عشقی را که به فرزندان خود دارد در گفتار و رفتارش به‌صورت بی‌قیدوشرط نشان دهد. مادر باید دوست داشتن دیگران را به فرزندش بیاموزد و هرگز مانع علاقه او به دیگران مثلاً پدر، مادربزرگ و… نشود.

حتی اگر مادر تمام امکانات و نیازهای مادی فرزند خود را فراهم کند. ولی کودک را از نظر عاطفی با کمبود بار بیاورد، می‌توان تلاش‌های او را بی‌فایده در نظر گرفت. مادر خوب باید روش ابراز صادقانه علاقه و محبت خود به فرزندش را پیدا کند. نشان دادن عشق بین مادروفرزند در هر رابطه‌ای منحصربه‌فرد است. و به ویژگی‌های شخصیتی طرفین بستگی دارد.

???? سلامت جسمی و روحی خود را حفظ کند

عده‌ای از مادران از همان زمانی که خبر بارداری خود را می‌شوند، کودک خود را اولویت قرار داده. و دیگر به خودشان هیچ اهمیتی نمی‌دهند. با تولد و رشد فرزند نیز، این مادران هر نوع ایثاری را برای خود به جان می‌خرند. همین موضوع باعث می‌شود به‌تدریج از قوای جسمی و روانی آن‌ها کاسته شده. و مشکلات شدیدی بروز پیدا کند.

این در حالی است که صرف حضور مادر برای تربیت مناسب فرزند کافی نیست. مادران وظیفه دارند نحوه چگونه زیستن را به کودکان خود بیاموزند. اما با این وضعیت آن‌ها تنها یاد می‌گیرند که باید خود را فدای دیگران کنند و به خویشتن اهمیتی ندهند. یک مادر خوب باید به سلامت جسمانی و روحی خود اهمیت دهد.

???? تربیت گر خوبی باشد

مادر خوب کسی است که فرزندش را برای زندگی سازگارانه در جامعه تربیت می کند. این قبیل روش‌های تربیتی باید بدون توجه به جنسیت کودک آموزش داده شود. چرا که امروزه در بسیاری از مشاغل، دیگر تمایز جنسیتی وجود ندارد. با این که مراکز مختلف آموزشی و اجتماعی سعی می کنند به کودکان در سنین مختلف مهارت های لازم را یاد دهند.

اما مهم‌ترین مهارت‌ها باید در محیط خانه و توسط والدین، به‌ویژه مادر آموزش داده شود. این موضوع برای داشتن عملکرد مناسب فرزندان در آینده شغلی و اجتماعی‌شان بسیار پراهمیت است.

???? به سلامت جسمی و روحی خود اهمیت دهید

لازمه تربیت فرزند سالم، وجود مربی آموزش دهنده سالم است. از آنجا که مادران یکی از مهم‌ترین منابع تاثیرگذار بر کودک، در بخش‌های متنوع زندگی هستند. لازم است برای سلامت جسمی و روانی آن‌ها نیز اهمیت قائل شد. سختی‌های مختلف زندگی، هر یک به نوعی می‌تواند باعث بروز مشکلات متنوع در افراد گردد.

لذا توصیه می‌شود در صورتی که مسائلی در زندگی برای مادران رخ داده. و سایه آسیب زای آن هنوز هم وجود دارد. مادر خوب باید حتما به متخصصین حوزه سلامت جسم و روان مراجعه کنند.

???? آگاه و مطلع باشد

یکی از ویژگی های مادر خوب، آگاه بودن است. از آنجا که جامعه همه روزه در حال تغییر است، مهم است که فرزندان بر طبق این تحولات پرورش یابند. بنابراین مهم است که والدین، به خصوص مادران به شرایط زمانه و جامعه آگاه بوده و همواره اطلاعات خود را تازه نگه دارند. برای دریافت آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

???? یک دلی با فرزندان

یکی از ویژگی های مادر خوب، همدردی و یکدلی کردن است. مادران باید فرزندان خود را درک کنند و برای رابطه پایدار با فرزندان تلاش داشته باشند. در واقع این ویژگی به آن معنی است که می‌توانید در شرایط سخت و حساس، رفتار آرام داشته باشید و برای حل مشکل فرزندتان را آسوده خاطر کنید.

???? قدرت بخشیدن به فرزندان

قدرت بخشیدن به فرزندان یکی از ویژگی های مادر خوب است. مادران باید به شیوه ای با فرزندان خود رفتار کنند که کودک در مقابل ترس ها، نگرانی ها، اضطراب ها و شرایط خاص زندگی هراس نداشته باشد. در واقع باید قدرتمند تمام کارهای خودش را پیش ببرد.

???? ابراز احساسات

از نظر من نویسنده، ابراز احساسات مادر به فرزند باید به صورت واضح رخ دهد. کودک باید این حس مادر را کاملا متوجه شود. نسبت به علاقه مادر به خود شکی نداشته باشد. در این شرایط هر اتفاقی که برای او رخ دهد، به مادر رجوع می‌کند. زیرا اعتقاد دارد که مورد علاقه مادر است، و بهترین ها را برای او در نظر می‌گیرد. یک مادر خوب ابراز محبت را از کودک دریغ نمی‌کند.

بهترین مادر دنیا کیست؟

در باور اغلب مردم، بهترین مادر کسی توصیف می‌شود که همه جور فداکاری را برای فرزندانش انجام دهد. بر اساس این دیدگاه، انتظار می‌رود که مادر تمام خواسته‌های کودک را برآورده سازد. این در حالی است که از نظر علمی، مادر خوب کسی است که «به اندازه کافی‌خوب» باشد. این موضوع اشاره به آن دارد که قرار نیست تمام نیازهای کودک توسط مادر یا والدین ارضا شود. باید به فرزند خود یاد داد که توقع شکست خوردن و تحمل رنج را در خود پرورش دهد. زیرا در زندگی اجتماعی همیشه موفقیت رخ نمی‌دهد.

مادر بد کیست؟

همانطور که از ویژگی های مادر خوب گفته شد. این بخش از مقاله در رابطه با مادر بد است. بر طبق نکات مادرانی که ویژگی‌های مذکور را نداشته باشند. طبق دیدگاه‌های علمی مادر بد محسوب شده و کفایت لازم را ندارند. برای مثال، ممکن است مادری برای فرزندانش از سلامت جسمی خود گذشته باشد و تمام زمان خود را به کار مشغول باشد. با این حال، از آنجا که به سایر نیازهای کودکانش، از جمله نیاز به صمیمت مادر-فرزند، بی توجه است، باز هم نمی‌توان او را مادر نمونه به شمار آورد.

برخی از ویژگی‌های مادر نمونه نیاز به تلاش و تمرین زیادی دارند. تعدادی از آن‌ها نیز باید تحت نظارت مشاورین و روانشناسان پرورش یابند تا از حد خود خارج نشوند. بنابراین پیشنهاد می‌شود برای آن که در مسیر بهترین مادرشدن برای کودک خود قدم بردارید، ابتدا از راهنمایی‌های متخصصین استفاده کنید.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله ذکر شد، مادر خوب ویژگی هایی دارد. اما برخی از والدین به اشتباه برای تربیت فرزندان خود از شیوه هایی استفاده می‌کنند که باعث آسیب روانی به کودک می‌شود. تربیت فرزند بسیار حساس است و هر اشتباه در تربیت، آسیب بالایی به او وارد می‌کند. بنابراین اگر در تربیت و رفتار با فرزندتان کوشا هستید، باید از روانشناس کودک کمک بگیرید. مرکز مشاوره نینی مایند به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مادر خوب می‌توانید در هر ساعت از روز از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: مادر خوب | ویژگی های بهترین مادر چیست؟



:: برچسب‌ها: مادر خوب | ویژگی های بهترین مادر چیست؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

جنون بعد از زایمان یکی از مسائلی است که ترس و نگرانی زیادی را برای مادران باردار ایجاد می‌کند. در واقع اکثر مادران می‌خواهند بدانند که این مشکل چه علتی دارد. و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد. زایمان یکی از رویدادهای مهم زندگی زنان است که منجر به بروز نوساناتی در خلق و روحیه می‌شود.

در این میان برخی افراد این نوسانات را به شدت بیشتری تجربه می‌کنند و دچار علائمی نظیر توهم و هذیان نیز می‌شوند که می‌تواند برای آن‌ها ترسناک باشد. فاکتورهای زیادی در بروز جنون بعد از زایمان نقش دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به آمادگی زیستی و زمینه خانوادگی اشاره کرد. در ادامه این مقاله توضیحات بیشتری در مورد علائم، علل و روش های درمان جنون بعد از زایمان ارائه کرده‌ایم.

منبع: جنون بعد از زایمان

جنون بعد از زایمان چیست؟

زایمان چه از نظر جسمی و چه از نظر روانی یک رویداد مهم برای بانوان محسوب می‌شود. در نتیجه متخصصان بر این باورند طبیعی است که مادران اندکی بعد از به دنیا آمدن فرزندشان احساساتی نظیر غم، ترس و اضطراب را تجربه کنند. اما برخی از مادران پس از زایمان دچار مشکلات روحی بسیار شدیدتری می‌شوند که با عوارض روحی زایمان یا حتی افسردگی پس از زایمان نیز قابل توجیه نیست و به عنوان جنون بعد از زایمان تعریف می‌شود.

در جنون بعد از زایمان بیمار تماس خود را با واقعیت از دست می‌دهد و علائمی نظیر توهم و هذیان را تجربه می‌کند. توهم زمانی اتفاق می‌افتد که مادر چیزهایی می‌بیند یا می‌شنود که در واقعیت وجود ندارند. همچنین هذیان به شرایطی گفته می‌شود که نوعی اعتقادات راسخ غلط در فرد شکل می‌گیرند که با هیچ گونه استدلالی تغییر نمی‌کنند.

علائم اختلال جنون بعد از زایمان

علائم اختلال جنون بعد از زایمان تا حد زیادی به فاز مانیای اختلال دو قطبی شبیه است. به طوری که این مشکل نیز اغلب با احساس بیقراری، کم خوابی و افزایش تحریک پذیری شروع می‌شود که این‌ها به مرور جای خود را به علائم شدیدتری می‌دهند. از جمله این علائم باید به موارد زیر اشاره کرد.

???? توهم‌های شنیداری (یک توهم رایج شنیدن صداهایی است که به مادر دستور می‌دهند به خود یا به کودک آسیب برساند)

????داشتن باورهای هذیانی نظیر اینکه “عده‌ای می خواهند به فرزند من آسیب جدی برسانند”

???? از دست دادن جهت یابی و گم کردن زمان و مکان

????نشان دادن رفتارهای غیر عادی و عجیب و غریب

???? نوسانات خلقی سریع از خلق شاد به افسرده و بالعکس

????داشتن افکار خودکشی

???? داشتن افکار خشونت آمیز نظیر تمایل به آسیب زدن به کودک

???? بروز مشکلات خواب. سختی در به خواب رفتن یا نخوابیدن

???? فعال تر و پر تکاپو تر باشید. در صورتی که قبلا اینگونه نبودید. با بالعکس

????احساس سردگمی و آشفتگی

میزان شیوع بیماری های روانی بعد از زایمان

بسیاری از بانوان وقتی در مورد وضعیت جنون بعد از زایمان چیزی می‌شوند بسیار نگران می‌شوند و می‌ترسند که پس از تولد فرزند خود به این وضعیت دچار شوند، اما خوشبختانه جنون بعد از زایمان اختلالی نادر است که از هر 1000 زن 1 تا 2 نفر را درگیر خود می‌کند و معمولا 2 الی 3 روز پس از زایمان خود را نشان می‌دهد.

علل و عوامل خطرساز برای جنون بعد از زایمان

متخصصان تاکنون عوامل مختلفی را شناسایی کرده‌اند که می‌توانند ریسک بروز جنون بعد از زایمان را افزایش دهد، از جمله این عوامل باید به موارد زیر اشاره کرد:

✔ داشتن سابقه اختلال دو قطبی

✔داشتن سابقه دچار شدن به جنون بعد از زایمان در زایمان‌های قبلی

✔ داشتن سابقه اختلالات سایکوتیک نظیر اسکیزوفرنیا یا اسکیزوافکتیو

✔ وجود سابقه بروز جنون بعد از زایمان یا اختلال دوقطبی در خانواده نزدیک

✔قطع ناگهانی داروهای روان پزشکی در دوران بارداری

✔ اولین بارداری

به طور کل باید گفت که علت بروز جنون بعد از زایمان هنوز به طور دقیق مشخص نیست. متخصصان بر این باورند که برخی بانوان نسبت به نوسانات هورمونی که در طول بارداری و زایمان اتفاق می‌افتد (نظیر نوسانات هورمون استروژن، پروژسترون و تیروئید) حساسیت بیشتری دارند که این مسئله عوارض روانی ناشی از این مسئله را افزایش می‌دهد. در این میان فاکتورهای بسیاری می‌توانند نقش ایفا کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به عوامل ژنتیکی، استرس‌های محیطی، عوامل فرهنگی، مسائل زیستی و وجود مشکلاتی نظیر محرومیت از خواب اشاره کرد. برای مطالعه درباره سایر انواع بیماری روانی کلیک کنید.

روش پیشگیری از جنون بعد از زایمان

برای پیشگیری از جنون بعد از زایمان اگر در معرض خطر هستید، باید در دوران حاملگی از مراقبت های ویژه استفاده کنید. معاینه ماهیانه پزشک را فراموش نکنید. و در هفته 32 بارداری همراه با همسر و خانواده جلسات توجیهی را سپری کنید. در جلسات توجیهی اطرافیان را نسبت به علائم و خطرات جنون بعد از زایمان آگاه می‌سازند. بهتر است هفته اول زایمان حتما تحت نظر پزشک باشید.

درمان جنون بعد از زایمان

از آنجایی که جنون بعد از زایمان می‌تواند تهدید حیاتی بسیار جدی برای مادر و نوزاد به همراه داشته باشد، در صورت مشاهده علائم لازم است که هرچه زودتر به بیمار کمک کنید تا به یک متخصص مراجعه کند. در این شرایط مادران باید تحت نظر یک روانپزشک و روانشناس قرار بگیرند. دریافت داروهای آنتی سایکوتیک یا همان ضدروان‌پریشی و داروهای ضدافسردگی از جمله درمان‌های ضروری در این وضعیت محسوب می‌شود.

هم چنین روانشناس در جلسات روان درمانی به مادر کمک می‌کند تا بینش بیشتری نسبت به علائم خود داشته باشد، از نظر شناختی به وضعیت مطلوب‌تری برسد و زودتر عملکرد طبیعی خود را بازیابد. در مواردی که خطر اقدامات خودآسیب رسان نظیر خودکشی یا اقدامات خشونت آمیز نظیر آسیب رساندن به کودک وجود دارد؛ در اکثر موارد بستری در بیمارستان اعصاب در دستور کار قرار می‌گیرد. همچنین در بیمارانی که به درمان‌های دارویی و روانشناختی پاسخ لازم را نمی‌دهند و در اصطلاح مقاوم به درمان هستند، ممکن است استفاده از روش هایی نظیر شوک الکتریکی نیز توصیه شود.

نکات لازمه برای همسران خانم ها جهت جنون بعد از زایمان

آقایان زمانی که با جنون بعد از زایمان خانم ها روبرو می‌شوند. در قدم اول باید از روانشناس کمک بگیرند. و با کمک خدمات و راهکارها رفتار مناسبی با همسر خود داشته باشند. در ادامه به نکاتی اشاره کرده ایم که برای این آقایان ضروری است

✔ به رفتارها و اختلالات دیگر خانم توجه داشته باشید.

✔آشفتگی و سرگردانی همسر خود را زیر نظر بگیرید.

✔ در دوره درمان معمولا مادر را از نوزاد جدا می‌کنند. بهترین کمک برای همسر شما هستید.

✔ هنگام جدایی مادر و فرزند به او اطمینان دهید که اتفاقی نخواهد افتاد و این مساله قابل درمان است.

✔ برای همسرتان حامی بی نظیری باشید.

✔او را در پروسه درمان تنها نگذارید.

✔ خانه را شلوغ نکنید.

✔ آرام باشید و صبورانه به حرف های همسرتان گوش دهید.

✔در کارهای خانه شریک باشید.

✔ در شیر دادن های شبانه به نوزاد کمک حال باشید.

✔ به همسرتان اجازه دهید تا استراحت کند. و خواب کافی داشته باشد.

خدمات نینی مایند به مادران باردار

مرکز مشاوره روانشناسی نینی مایند در خصوص بهداشت و سلامت روان مادر و کودک خدمات روانشناختی ارائه می دهد. این مجموعه به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری به شما در زمینه استعدادیابی، پیشگیری از مشکلات، آموزش انواع مهارت های فرزند پروری، مسائل تربیتی، نیازهای مادران باردار، مراقبت های بارداری و…. مشاوره و خدمات ارائه می‌دهد. اگر در جنون بعد از زایمان را به صورت ارثی یا تجربه ای دارید، حتما از قبل با مشاورین در ارتباط باشید. تا از راه های پیشگیری این بیماری آگاه باشید.

کلام آخر

جنون بعد از زایمان معمولا در هر 2 خانم 1 نفر را به خود درگیر می‌کند. بنابراین جای نگرانی نیست و همه خانم ها پس از زایمان درمان شده اند. موضوع اصلی کمک به خانم ها در صورت ابتلا به جنون بعد از زایمان است. سعی کنید همسر خوبی باشید و در کنار روانشناس با شریک احساسی تان برخورد خوب داشته باشید. برای کمک به همسر کمک از روانشناس را دریغ نکنید. برای دریافت مشاوره جنون بعد از زایمان مرکز مشاوره ذهن نو خدمات ارائه می‌دهد. خدمات این مجموعه به صورت حضوری و غیر حضوری در تمامی زمینه ها است. برای دریافت مشاوره بر شماره زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنون بعد از زایمان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا داشتن افکار خودکشی پس از زایمان می تواند نشانه دچار شدن به اختلال جنون بعد از زایمان باشد؟

افکار خودکشی به تنهایی بیانگر اختلال جنون بعد از زایمان نیستند. چرا که این مسئله در افسردگی پس از زایمان نیز دیده می‌شود. آنچه جنون بعد از زایمان را با وضعیت‌های دیگر متمایز می کند قطع ارتباط با واقعیت و تجربه توهم و هذیان است.

آیا بانوان در زایمان های بعدی نیز دچار جنون بعد از زایمان می‌شوند؟

اگر در بارداری اول به جنون بعد از زایمان مبتلا شده باشید. در بارداری های بعدی با احتمال 5 درصد به این بیماری دچار خواهید شد. در صورت مشاهده علائم ذکر شده در مقاله به پزشک مراجعه کنید.

آیا همراه با جنون بعد از زایمان، اختلال دیگری نیز وجود خواهد داشت؟

معمولا نیمی از خانم هایی که به جنون بعد از زایمان مبتلا شده اند، همزمان اختلال دیگری را تجربه کرده اند که این اختلال ناشی از زایمان و حاملگی نیست.

آیا جدا کردن نوزاد از مادر در زمان جنون پس از زایمان ضروری است؟

بله، مادرانی که به جنون بعد از زایمان مبتلا می‌شوند به دلیل توهمات و خلقیات نامتعادلی که دارند توانایی نگهدار از فرزند را ندارد. و حتی شاید به کودک صدمه وارد کنند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: جنون بعد از زایمان



:: برچسب‌ها: جنون بعد از زایمان ,
:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

عوارض و مشکلات زنان مطلقه با کمترین حمایت از جانب جامعه و خانواده و عدم درمان موجب بروز بیماری های روان‌تنی و آسیب به روان است.

مشکلات زنان مطلقه در زمینه های اجتماعی، روانی و جسمانی دسته بندی می‌شود. مشکلات در زمینه روانی شامل اضطراب، افسردگی، غم، ترس، خشم و احساس گناه می‌شود. و در زمینه اجتماعی دچار مشکلاتی در دسته مسائل اقتصادی، مشکلات فرزندان، عدم امنیت در جامعه و... می‌شود. مشکلات خانم ها پس از جدایی نسبت به آقایان بیشتر است. معمولا خانم ها به دلیل افکار اشتباه و قدیمی بعد از طلاق مایه ننگ خانواده تلقی می‌شوند. اما حقیقت چنین نیست. گاهی ماندن در زندگی ضرر به جان و جسم شماست. اما به طور کل قبل از درخواست طلاق از روانشناس کمک بگیرید و به دنبال راه چاره برای حل مسائل زندگی باشید.

منبع: مشکلات زنان مطلقه

مشکلات زنان مطلقه

براساس بررسی های آماری روز به روز میزان طلاق رو به افزایش است. در سرزمین زیبای ما یعنی ایران، میزان طلاق در سال های 1358 تا 1397 از 6 % به 31% درصد رسیده است. طلاق هم در مردان و هم در زنان باعث پدید آمدن مشکلات روحی و اجتماعی می‌شود. اما شدت این پیامدها در زنان مطلقه بسیار بیشتر از آقایان نمود پیدا می‌کند.

عوارض و مشکلات زنان مطلقه با کمترین حمایت از جانب جامعه و خانواده و عدم درمان موجب بروز بیماری های روان‌تنی و آسیب به روان است. معمولا زنان مطلقه در این دوران با دو دسته مشکلات روبرو می‌شوند.1- مشکلات روحی و روانی، 2- مشکلات اجتماعی. چرا که آن ها خیلی اوقات در جمع ها و اجتماعات مختلف با رفتارها و بازخوردهای ناپسندی مواجه می‌شوند. در این بازه دریافت کمک روانشناس کمک زیادی برای بهبود زندگی شما می‌کند.

پیامدهای روحی و روانی زنان مطلقه

طلاق تجربه ای تلخ و ناراحت کننده است. معمولا همه کسانی که طلاق می‌گیرند، دچار افسردگی و بی اعتمادی می‌شوند. مشکلات روحی و روانی باعث می‌شود که کمتر به فعالیت های روزانه بپردازند. زنان مطلقه معمولا بیشتر با مشکلات روحی درگیر می‌شوند.به همین دلیل در ادامه تعدادی از مشکلات روحی و روانی زنان مطلقه را توضیح داده ایم. تا با موارد اصلی این مشکلات مواجه شوید.

1. افسردگی

یکی از اصلی ترین مشکلات روحی و روانی زنان مطلقه پس از جدایی، افسردگی است. خانم ها با درصد بالاتری پس از طلاق به افسردگی مبتلا می‌شوند. طول مدت افسردگی پس از جدایی حدودا 3 سال است. برای رهایی از افسردگی باید فورا به روانشناس و متخصص حرفه ای در این حوزه پناه ببرید. روانشناسان با کمک درمان های متعدد روال زندگی فرد را تغییر می‌دهند. و البته با کمک این درمان ها احساسات مثبت جایگزین احساسات منفی می‌شود.

2. اضطراب

اضطراب زنان مطلقه، اضطراب طبیعی نیست. خانم ها در این شرایط اضطرابی جدا و متفاوت از اضطراب های دیگر تجربه می‌کنند. این اضطراب ها بسیار فراتر از حد انتظار و در حد اختلالات اضطرابی است. ما گاهی برای سخنرانی دچار اضطراب می‌شویم. در برخی مواقع بر اثر مصاحبه کار با اضطراب درگیر می‌شویم. اما اضطراب زنان مطلقه متمایز با تمامی این اضطراب ها می‌باشد.

3.ترس

ترس نمونه بارزی از رفتار زنان مطلقه است. این آسیب روانی در تمام جنبه های زندگی افراد مطلقه نمایان می‌شود. ترس از اعتماد، ترس از دست دادن، ترس از ازدواج دوباره و ... به طور کلی در تمامی خانم ها پس از جدایی بروز پیدا می‌کند. فکر به آینده و مشکلات احتمالی پیش رو باعث آسیب های جدی تر و ترس های بیشتر می‌شود. در این شرایط افراد باید به توانایی های خود اعتماد داشته باشند و با کمک روانشناس بر ترس های خود غلبه کنند.

4.خشم

خشم پس از جدایی معمولا از ترس نشات می‌گیرد. زمانی که زنان مطلقه قبل از جدایی در زندگی آسیب های جسمانی و روانی زیادی را تجربه کرده باشند، به خشم بیشتری مبتلا می‌شوند. ترس از جدا شدن فرزندان باعث تشدید این خشم می‌شود. با این وضعیت تفکر عاقلانه و تصمیم های منطقی از فرد سلب می‌شود. خشم، عصبانیت، نفرت، کینه و تمامی هیجانات منفی زنان مطلقه به یک باره بروز پیدا می‌کند. در نتیجه نوسانات خلقی به وجود می‌آید.

5. احساس گناه

پنجمین پیامد روحی و روانی که گریبان گیر زنان مطلقه است، احساس گناه می‌باشد. احساس گناه در خانم هایی که اولین نفر بحث طلاق را پیش می‌کشند یا درخواست طلاق از سوی آنها بوده بیشتر مشاهده می‌شود. زمانی که به این احساس دچار شده باشید سوالاتی از قبیل موارد زیر برای شما پیش می‌آید.

  • آیا با درخواست طلاق فرزندانم را مورد اذیت قرار داده ام؟
  • آیا به اندازه کافی برای این ازدواج تلاش کرده بودم؟
  • آیا روش های رفتاری من باعث جدایی و نابودی ازدواجم شده است؟

این سوالات ذهن زنان مطلقه را به شدت به خود درگیر می‌کند و برای پاسخ به آنها بسیار سردرگم خواهد شد. زیرا مغز دائما در حال مرور مسائل گذشته است. برای پیشگیری از احساس گناه حتما از روانشناس مشورت بگیرید.

6. غم و ناراحتی

اندوه، غم و ناراحتی در همه کسانی که جدا شده اند مشاهده می‌شود. اما با درصد بالاتری زنان مطلقه به این غم و ناراحتی دچار می‌شوند. سوگ برای مسائلی مانند از دست دادن بسیار طبیعی است. اما درمان سوگ مهم‌تر است. حتی اگر ازدواج سخت و بدی را گذرانده باشید، به دلیل زمان و احساساتی که برای شریک احساسی گذاشته اید دچار سوگ می‌شوید. افراد پس از طلاق باید غم و اندوه خود را به زبان بیاورند و از آن عبور کنند. عبور از این ناراحتی، آغاز زندگی جدید است.

برای پیگیری از چنین پیامدهایی بهتر است دقت بیشتری در ازدواج داشته باشیم. از این رو متخصصان خدمات مشاوره ازدواج را ضروری می دانند. شما می توانید این خدمات را به صورت تلفنی، انلاین و حضوری از مجموعه ذهن نو دریافت کنید.

پیامدهای اجتماعی زنان مطلقه

در بیشتر کشورهای پیشرفته پیامدهای اجتماعی زنان مطلقه را تهدید نمی‌کند. اما کشورهای بسیاری هستند که هنوز حقوق اجتماعی برای زنان مطلقه در نظر گرفته نشده است. خانم هایی که جدا شده اند با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند. که در ادامه مهم ترین پیامده های اجتماعی زنان مطلقه را توضیح داده ایم.

1. عدم پذیرش توسط خانواده

اغلب در جامع هایی که مردسالاری وجود دارد، یکی از بزرگ ترین مشکلات زنان مطلقه عدم پذیرش توسط خانواده است. این خانواده ها، زنان مطلقه را مایه ننگ خاندان می‌شمارند. حتی برخی از خانواده ها از پذیرش دختران خود پس از طلاق امتناع می‌کنند. در بسیاری از خانواده ها مشاهده شده است که پس از طلاق حتی به دخترشان صدمه وارد می‌کنند.

در چنین شرایطی ما به شما خدمات مشاوره خانواده را پیشنهاد می دهیم. با دریافت خدمات روانشناختی تمامی اعضای خانواده متوجه وظایف و آسیب هایی که به یکدیگر وارد می کنند خواهند شد. متخصص به شما و خانواده تان برای حل این اختلافات کمک می‌کند.

2. مشکلات زنان مطلقه | مشکلات اقتصادی

یکی از اصلی‌ترین پیامدهای اجتماعی و مشکلات زنان مطلقه، مسائل اقتصادی است. حتی زنانی که پیش از طلاق درآمدی داشته اند در تامین مخارج خود با مشکلاتی روبرو می‌شوند. بنابراین با این وجود خانم های مطلقه که خانه دار بوده اند با مشکلات اقتصادی بیشتری مواجه می‌شوند. در نتیجه یکی از مشکلات زنان مطلقه در زمینه اجتماعی، مسائل مالی و تامین نیازها است.

3. محدودیت در ازدواج بعدی

سومین پیامد اجتماعی که در دسته مشکلات زنان مطلقه قرار می‌گیرد، محدودیت در ازدواج بعدی است. اگر فرزندی نداشته باشید با پیشنهادات ازدواج محدودی روبرو می‌شوید. چه بسا این پیشنهادات با وجود فرزند محدودتر می‌شود. نهایتا به دلیل مشکلات روحی و اجتماعی زنان مطلقه ، آن‌ها مجبور به ازدواج با افرادی می‌شوند که شرایط جالبی ندارند.

4.مشکلات زنان مطلقه | مشکلات مربوط به فرزندان

زنان مطلقه چه سرپرستی فرزندان خود را بر عهده بگیرند و چه سرپرست فرزند خود نباشند، با مسائل مربوط به فرزند بیشتر درگیر هستند. زمانی که حضانت فرزند با مادر باشد با مسائل مالی و اجتماعی بیشتری روبرو می‌شود. در نهایت کمبودهای عاطفی فرزند بر این مسائل سنگینی می‌کند. اما اگر حضانت فرزند با پدر باشد، نگرانی های دائمی در رابطه با رسیدگی به فرزندان در مادران وجود خواهد داشت.

کلام آخر

قبل از جدایی به فکر چاره برای زندگی باشید. طلاق مساله راحت و خوبی نیست. اما برخی مشکلات چاره ای جز جدایی ندارد. پس از جدایی همه افراد با مشکلات گوناگی درگیر می‌شوند اما مشکلات زنان مطلقه بیش از مردان است. اگر مسائل روحی به زودی بر طرف نشود باعث افسردگی های شدید و آسیب عمیق به روان می‌شود. برای پیشگیری از این اتفاق حتما از روانشناس کمک بگیرید. روانشناسان چراغ راه ما هستند و همیشه بهترین راهکار را جلوی روی ما قرار می‌دهند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشکلات زنان مطلقه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نوتماس حاصل نمایید.

منبع: مشکلات زنان مطلقه



:: برچسب‌ها: مشکلات زنان مطلقه ,
:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

کیست تخمدان انواع مختلفی دارند که اکثر آن‌ها معمولا بدون درد، بی ضرر و به اصطلاح خوش خیم می‌باشند. از آنجایی که اکثر کیست ها نگران کننده و خطرناک نیستند، بنابراین خیلی از افراد نگران پیشگیری از بروز آن نمی باشند. اما برخی از کیست ها هستند که اگر از بین نروند و یا بزرگتر شوند مشکل ساز می‌شوند. در برخی از انواع کیست ها، احتمال بروز سرطان نیز وجود دارد. اگر پزشک شما کیست نگران کننده‌ای را تشخیص دهد، باید بلافاصله درمان را شروع کنید. در ادامه به معرفی انواع کیست های تخمدان می پردازیم. همچنین علائم و نشانه های آن ها را بررسی خواهیم کرد.

منبع: کیست تخمدان | علائم و درمان کیست تخمدان

کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان، کیسه ای پر از مایع یا مواد نیمه جامد است که روی یا درون یک یا هر دو تخمدان شما تشکیل می شود. تخمدان ها اندام های کوچکی در لگن شما هستند که سلول های تخمک را نگه می دارند و هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون را می سازند. کیست تخمدان بیشتر در زنان باردار و کسانی که هنوز دوره یائسگی را طی نکرده اند شایع است. اکثر کیست ها عملکردی هستند و هر ماه یکی از آن ها را به عنوان بخشی از چرخه قاعدگی خود دریافت می کنید بدون اینکه متوجه شوید. این کیست ها معمولا در عرض چند ماه خود به خود از بین می روند یا کوچک می شوند.

انواع کیست تخمدان

اکثر کیست های تخمدان، با نام کیست عملکردی معرفی می‌شوند. این کیست ها در پاسخ به تغییرات بدن شما، در طول چرخه قاعدگی شکل می گیرند. به ندرت کیست های تخمدان به دلایل غیر مرتبط با قاعدگی ایجاد می‌شوند. در ادامه انواع کیست تخمدان را به شما معرفی کرده ایم.

کیست های عملکردی

این نوع کیست، از شایع ترین کیست های تخمدان هستند که به بیماری خاصی مرتبط نمی‌شوند. کیست های عملکردی در نتیجه تخمک گذاری (آزاد شدن تخمک از تخمدان) اتفاق می افتند. این نوع از کیست ها به مرور زمان؛ معمولا در عرض 60 روز بدون درمان خاصی کوچک می‌شوند. کیست های عملکردی دو نوع هستند که در ادامه هرکدام از آن ها را شرح داده ایم.

  • (کیست فولیکولی): یک کیسه کوچک در تخمدان شما به نام فولیکول، هر ماه یک تخمک را به عنوان بخشی از چرخه قاعدگی ازاد می‌کند. کیست فولیکولار زمانی تشکیل می‌شود که فولیکول تخمک را آزاد نکند. در عوض این فولیکول با مایع پر شده و بزرگتر می شود.
  • ( کیست جسم زرد): پس از اینکه فولیکول تخمک را آزاد می کند، گروهی از سلول های تولید کننده هورمون به نام جسم زرد را تشکیل می دهد. کیست زمانی تشکیل شده که مایع در جسم زرد جمع و باعث رشد آن می شود.

کیست های غیر عملکردی

تمام کیست های تخمدان در پاسخ به چرخه قاعدگی شما ایجاد نمی شوند. در ادامه کیست های غیر عملکردی را شرح داده ایم که معمولا مثل کیست های عملکردی بی ضرر نیستند. این کیست ها عبارتند از:

  • (سیستادنوما): این کیست ها روی سطح تخمدان شما تشکیل می شوند. آن ها را می توان با مایعی رقیق و یا غلیظ پر کرد.
  • (کیست درموئید یا تراتوم): کیست های درموئید از سلول هایی تشکیل شده اند که انواع بافت های بدن انسان از پوست، مو، دندان و حتی بافت مغز را تشکیل می دهند.
  • (آندو متریوم): این کیست ها با بافت آندومتر پر می شوند. همان بافتی که هر ماه در طول قاعدگی خونریزی می کند.
  • (کیست سرطان تخمدان): کیست های سرطانی تخمدان (تومورها)، توده های جامد سلول های سرطانی هستند.

چه کسانی مبتلا به کیست تخمدان می شوند

تخمک گذاری، علت اصلی کیست تخمدان است. بنابراین هر کسی که تخمدان دارد، ممکن است به کیست تخمدان مبتلا شود. علت هایی وجود دارد که باعث ایجاد کیست تخمدان می‌شود. اما شانس افراد بر اساس موارد زیر افزایش می یابد.

  • (سن): اگر یائسگی را طی نکرده باشید، احتمال بروز کیست تخمدان بیشتر است.
  • (وضعیت بارداری): احتمال تشکیل و باقی ماندن کیست در دوران بارداری بیشتر است.
  • (سابقه کیست تخمدان): اگر قبلا به کیست تخمدان مبتلا شده اید، احتمال مبتلا شدن دوباره بیشتر است.
  • (تولید مثل غیر طبیعی سلولی): تولید مثل سلول‌های غیر معمول می تواند باعث ایجاد کیست هایی مانند درموئید و سیستادنوما شود.
  • (بیماری التهابی لگن): عفونت های شدید لگن می تواند به تخمدان ها سرایت کند و باعث ایجاد کیست شود.
  • اگر داروهایی که برای کمک به تخمک گذاری هستند مصرف می کنید و یا مشکلات هورمونی دارید، در معرض ابتلا به کیست تخمدان می باشید.

علائم کیست تخمدان

برخی از کیست های بی ضرر و یا کوچک هیچ علائمی از خود نشان نمی دهند. در این موارد ممکن است حتی ندانید که کیست دارید. اما کیست های بزرگتر ممکن است علائمی داشته باشند که این علائم عبارتند از:

  • درد لگن یا درد مبهم در کمر
  • احساس نفخ در قسمت پایین شکم که ممکن است در یک طرف بدن شما بارز تر باشد
  • درد هنگام مقاربت
  • دوره های دردناک قاعدگی

برخی از علائم هستند که می تواند نشان دهنده وضعیتی به نام سندروم تخمدان پلی کیستیک باشد. این سندرم، باعث پریودی های نامنظم و سایر مشکلات مرتبط با هورمون، از جمله چاقی و ناباروری می شود. سایر علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک شامل هیرسوتیسم (افزایش رشد موهای زائد در بدن) و مشکل در کاهش وزن است.

عوارض کیست تخمدان

برخلاف کیست هایی که بی ضرر هستند و علائم واضحی ندارند، برخی از زنان ممکن است دچار کیست تخمدانی شوند که عوارض جدی و غیر عادی برای آن ها داشته باشد. پزشک عوارض را در طول معاینه لگن می تواند تشخیص دهد. بنابراین مهم است ک معاینات منظم داشته باشید. برخی از رایج ترین عوارض عبارتند از:

1_ پیچ خوردگی تخمدان: اگر کیست بزرگ شود، ممکن است تخمدان را به حرکت در آورد و موجب پیچش آن شود. این پیچ خوردگی تخمدان بسیار دردناک می باشد.

2_ پارگی: کیست ها اگر باز شوند، موجب درد شدید و خونریزی خواهند شد. به خصوص اگر این کیست ها بزرگ باشند. رابطه جنسی از طریق واژن و سایر فعالیت ها می تواند احتمال پارگی کیست را افزایش دهد. کیست پاره شده در موارد نادر خود به خود بهبود می یابد. اما اکثر اوقات نیاز به اورژانس می باشد.

3_ عفونت: کیست تخمدان ممکن است باعث ایجاد آبسه شود. اگر آبسه بترکد، باکتری های خطرناک و عفونت در بدن شما پخش خواهد شد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کیست تخمدان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی زنان از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

کیست تخمدان چقدر شایع است؟

کیست تخمدان بسیار شایع است، به خصوص اگر هنوز دوران یائسگی را نگذرانده باشید. کیست های عملکردی شایع ترین نوع کیست تخمدان می باشند.

آیا کیست تخمدان خطرناک و جدی است؟

معمولا نه. اکثر کیست های تخمدان بی ضرر هستند و اغلب خود به خود از بین می روند. برخی از کیست ها احتمال دارد سرطانی شوند یا عوارض ایجاد کنند که کمتر از 1 درصد این کیست ها سرطانی می شوند.

کیست تخمدان چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشکان معمولا کیست را در طول معاینه لگن تشخیص می دهند و برای اطمینان در مورد درد و علائم آن سوال می پرسند. از آنجایی که کیست ها ممکن است مایع، جامد یا مخلوط باشند، برای تشخیص بهتر و نوع آن پزشک ممکن است آزمایشاتی را توصیه کند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: کیست تخمدان | علائم و درمان کیست تخمدان



:: برچسب‌ها: کیست تخمدان | علائم و درمان کیست تخمدان ,
:: بازدید از این مطلب : 164
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

عفونت دوران بارداری از عارضه‌های حاملگی است که اغلب زنان باردار را درگیر می‌کند. طی دوران‌بارداری بدن مادر بیش از هر زمان دیگری آسیب‌پذیر است. به همین دلیل ابتلا به عفونت طی این دوران شایع می‌باشد. عفونت‌های دوران بارداری دارای انواع مختلفی هستند که از مهم‌ترین آن‎‌ها عفونت‌های رحمی و عفونت های واژن است. توصیه می‌شود بانوان باردار در صورت رویت هر گونه علائم عفونت بارداری سریعا به پزشک مراجعه کنند و به هیچ وجه اقدامات خودسرانه‌ای انجام ندهند. جهت اطلاع از تمامی موارد مربوط به عفونت بارداری در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

منبع: عفونت دوران بارداری | علائم عفونت در بارداری

عفونت دوران بارداری

احتمال ابتلا به عفونت دوران بارداری بیش از زمان‌های دیگر است. چرا که بدن مادر طی این بازه زمانی آسیب‌ پذیر تر از قبل می‌شود. اهمیت درمان عفونت در زمان بارداری بسیار بیشتر از زمان‌های دیگر است و دلیل این موضوع نیز این است که امکان دارد در صورت عدم رسیدگی، سلامت جنین به خطر بیفتد.

از سویی دیگر نیز روش‌های درمانی محدودی برای معالجه عفونت در دوران بارداری وجود دارد و دلیل این موضوع نیز این است که دوران حاملگی با محدودیت دارویی همراه است. بنابراین بسیار مهم است که مادران باردار به صورت منظم به پزشک مراجعه کنند و وضعیت سلامتی خود را بررسی نمایند تا از بروز مشکلات جدی برای سلامتی خود و فرزندشان جلوگیری کنند.

انواع عفونت های واژن در دوران بارداری

عفونت دوران بارداری دارای انواع مختلفی است. در ادامه توضیحاتی را پیرامون شایع‌ترین عفونت واژن در دوران بارداری ارائه کرده‌ایم.

1.عفونت‌ مخمری دوران بارداری

عفونت مخمری دوران بارداری به دلیل وجود یک قارچ ایجاد می‌گردد که می‌توان گفت این نوع از عفونت از شایع‌ترین عفونت‌های دوران بارداری است. تغییرات سیستم ایمنی بدن، افزایش گلیکوژن و استروژن در دوران بارداری، سبب قرار گرفتن بدن مادر در معرض ابتلا به عفونت مخمری دوران بارداری می‌شود.

بد نیست بدانید که تقریبا 30 درصد از زنان باردار به عفونت دوران بارداری از نوع مخمری مبتلا می‌شوند. و درصد ابتلا به این نوع از عفونت در سه ماهه دوم بارداری بیش از زمان‌های دیگر است. از مهم‌ترین علائم ابتلا به عفونت مخمری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خارش واژن
  • ترشحات سفید رنگ و شبیه به پنیر
  • بوی نامطبوع از واژن
  • احساس سوزش و درد در واژن
  • درد و سوزش واژن در زمان برقراری رابطه جنسی

چنانچه هر کدام از علائم فوق را تجربه کردید، بهتر است از مصرف خودسرانه دارو اجتناب کنید و سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

دلایل ابتلا به عفونت دوران بارداری از نوع قارچی

???? مصرف آنتی بیوتیک بی رویه بدون تجویز پزشک که باعث تغییر تعادل مخمر و باکتری می‌شود.

????ابتلای همسر به عفونت قارچی و انتقال از طریق رابطه جنسی

???? دیابت کنترل نشده

???? درمان عفونت دوران بارداری از نوع قارچی

روش های گوناگونی برای درمان عفونت دوران بارداری وجود دارد. تمامی این روش ها باید توسط پزشک تجویز شود. اما به طور کل روش هایی مانند شیاف، کرم، داروهای خوراکی و … وجود دارد. روش های دیگری نیز وجود دارد که از پدیدار شدن این عفونت پیشگیری می‌کند. برای آگاهی از این روش ها به نکات زیر توجه کنید.

✔ اگر مبتلا به دیابت هستید، قند خونتان را کنترل کنید.

✔ از پوشیدن شلوار تنگ خودداری کنید.

✔از دوش واژینال اجتناب کنید. زیرا باعث برهم ریختن تعادل واژن می‌شود.

✔ لباس های نخی بپوشید تا واژن خشک بماند.

✔ بعد از استفاده از سرویس بهداشتی خود را از جلو به عقب تمییز کنید.

✔لباس هایی که به دلیل تعریق خیس می‌شوند را فورا تعویض کنید.

2. واژینوزیس باکتریایی دوران‌بارداری

واژینوزیس باکتریایی یکی از انواع عفونت دوران بارداری است. که به دلیل عفونت‌های باکتریایی ایجاد می‌گردد. که دارای علائم و نشانه‌های زیر است:

  • خارش و سوزش واژن
  • احساس درد در ناحیه اطراف واژن
  • بوی نامطبوع همچون بوی ماهی از واژن
  • ترشح رقیق و خاکستری رنگ
  • تشدید بوی بد پس از رابطه جنسی

مشاهده علائم فوق به معنای ابتلای شما به عفونت واژینوزیس باکتریایی دوران حاملگی است. بهتر است سریعا برای حل این مشکل اقدام کنید تا دچار دیگر مشکلات همچون زایمان رودرس و … نشوید.

دلایل ابتلا به عفونت دوران بارداری از نوع باکتریال

???? استفاده از داروهای واژینال

???? استفاده از آنتی بیوتیک

????استفاده از دوش واژینال

???? رابطه جنسی بدون محافظ

???? درمان عفونت دوران بارداری از نوع باکتریال

نحوه درمان انواع عفونت دوران بارداری باید توسط پزشک انجام شود. این نوع عفونت اغلب با مصرف آنتی بیوتیک بهبود می‌یابد. اما تا زمانی که پزشک تجویز نکرده است به صورت خودسرانه مصرف نکنید. برای کاهش خطر ابتلا به این نوع عفونت باید به نکات زیر توجه کنید.

✔ رابطه جنسی محافظت شده ای داشته باشید.

✔ از دوش واژینال استفاده نکنید.

✔لباس زیر نخی بپوشید.

✔ از صابون یا عطر برای تمیز کردن واژن استفاده نکنید.

3. عفونت استافیلوکوکوس دوران بارداری

عفونت استافیلوکوکوس دوران بارداری با وارد شدن این نوع باکتری به بدن ایجاد می‌شود. و نواحی‌های مختلفی از بدن شامل واژن، مقعد و روده را درگیر می‌کند. این نوع از عفونت دارای علائم خاصی نیست. به همین دلیل خطرناک نمی‌باشند. این نوع عفونت در دوران بارداری به ندرت باعث مرگ نوزاد تازه متولد شده می‌شود.

تشخیص عفونت دوران بارداری از نوع استافیلوکوکوس با انجام آزمایش امکان پذیر است. به همین دلیل در اواخر حاملگی یک آزمایش شایع و استاندارد برای تشخیص این نوع از عفونت وجود دارد.

عفونت های رحم در دوران بارداری

از دیگر عفونت‌ دوران بارداری، عفونت‌های مربوط به رحم می‌باشد. از‌شایع‌ترین مشکلاتی که عفونت‌های رحم در دوران بارداری ایجاد می‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عفونت‌های رحمی دارای تاثیر منفی بر روی جفت هستند. و حتی ممکن است به جنین نیز آسیب برسانند.
  • عفونت‌های رحم در دوران بارداری سبب بروز زایمان رودرس و یا ناهنجاری‌های مادرزادی می‌شوند.

از مهم‌ترین علت‌های ابتلا به عفونت‌های رحمی، عدم توجه و درمان واژینیت عفونی است. چرا که اگر به عفونت‌های واژن رسیدگی نشود پیشرفت کرده و به رحم منتقل می‌شود.

???? درمان عفونت رحم در دوران بارداری

عفونت دوران بارداری از نوع عفونت رحمی با کمک مصرف آنتی بیوتیک درمان می‌شود. و شاید مادر نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد. در این نوع عفونت اگر مادر حین زایمان تب کند و علائم شدیدی را تجربه کند، زایمان سزارین برای او در نظر گرفته می‌شود.

دیگرعفونت‌های دوران بارداری

از دیگر عفونت‌ دوران بارداری می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • مشکلات پوستی همچون اگزما و سندروم اسویت
  • آنفولانزا
  • هپاتیت E
  • بیماری سرخچه
  • لیستریا
  • تبخال
  • HIV

در صورتی که هر گونه از عفونت‌ دوران بارداری را مشاهده کردید. از هیچ یک ساده عبور نکنید و به هیچ عنوان به صورت خودسرانه دارو مصرف نکنید و سریعا به پزشک مراجعه نمایید. در دوران حاملگی برای استفاده از داروها محدودیت وجود دارد و حتما استفاده از داروها باید با تجویز و نظر پزشک باشد.

پیشگیری از عفونت در دوران‌بارداری

برای جلوگیری از ابتلا به انواع عفونت‌ دوران بارداری، توصیه می‌شود برخی اقدامات پیشگیرانه به شرح موارد زیر انجام شود.

  • استفاده از واکسن‌های آنفولانزا
  • رعایت بهداشت شخصی با شست و شوی مرتب دست‌ها
  • استفاده از غذاهای پاستوریزه
  • حفظ فاصله با حیوانات خانگی در جهت جلوگیری از بیماری عفونی توکسوپلاسموز
  • انجام به موقع آزمایش‌های مربوط به عفونت‌ها
  • و …

سخن پایانی

به طور کلی بارداری با استرس‌ها و تنش‌های زیادی برای مادران باردار همراه است که ابتلا به عفونت دوران بارداری نیز می‌تواند آن را تشدید کند. سلامت جسمی و روانی طی این دوران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به همین دلیل مادران باید ضمن اینکه با انجام آزمایش‌های مختلف از وضعیت سلامت جسمی خود مطلع گردند. از این طریق آرامش روانی خود را نیز تضمین نمایند.

مشکلات روحی و روانی می‌تواند آسیب‌های بسیاری را برای جنین داشته باشد. در صورتی که احساس می‌کنید در این زمینه مشکل دارید می‌توانید با مشاوران مرکز تخصصی نی نی مایند در ارتباط باشید و با فراگیری تکنیک‌های آرام سازی آرامش خود را حفظ کنید.

خدمات نینی مایند به مادران باردار

مرکز مشاوره روانشناسی نینی مایند در خصوص بهداشت و سلامت روان مادر و کودک خدمات روانشناختی ارائه می دهد. این مجموعه به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری به شما در زمینه استعدادیابی، پیشگیری از مشکلات، آموزش انواع مهارت های فرزند پروری، مسائل تربیتی، نیازهای مادران باردار، مراقبت های بارداری و…. مشاوره و خدمات ارائه می‌دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه عفونت دوران بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی زنان از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

درمان عفونت بارداری چیست؟

با توجه به نوع عفونت درمان های مختلفی برای عفونت دوران بارداری تجویز می شود. شما با توجه به نشانه ها باید به متخصص زنان مراجعه کنید. متخصص پس از ارزیابی های لازم به شما درمان مناسب را ارائه می دهد.

آیا عفونت های بارداری خود به خود از بین می روند؟

در بیشتر موارد وقتی عفونتی پیش می‌آید. خود به خود از بین نمی‌رود. به دلیل پیامدهایی که عفونت برای جنین و رشد او ایجاد می کند، شما باید اقدامات لازم جهت پیشگیری و درمان فوری را انجام دهید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: عفونت دوران بارداری | علائم عفونت در بارداری



:: برچسب‌ها: عفونت دوران بارداری | علائم عفونت در بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

خوردن مشروب در شیردهی نیز همچنان ممنوعیت دارد. همان‌طور که در بارداری مصرف الکل ممنوع است و می‌تواند به کودک آسیب برساند. در دوران شیردهی نیز همچنان این محدودیت وجود خواهد داشت؛ چرا که الکل موجود در خون مادر به شیر ورود پیدا کرده و در نتیجه می‌تواند کودک را تحت تاثیر قرار دهد. مواجهه نوزادان شیرخوار با الکل پیامدهای مختلفی را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به بروز وابستگی به الکل و دچار شدن به مشکلات رشدی حرکتی اشاره کرد. ما در ادامه این مقاله به توضیحات بیشتری در مورد تاثیر الکل بر شیر مادر پرداخته‌ایم.

منبع: خوردن مشروب در شیردهی​​​​​​​

تاثیر الکل بر شیر مادر | خوردن مشروب در شیردهی چه پیامدی دارد؟

متخصصان همواره بر این موضوع تاکید می‌کنند که مادران در دوران بارداری و شیردهی باید از مصرف الکل بپرهیزند چرا که الکل موجود در خون مادر باردار با عبور از جفت به جنین می‌رسد. همچنین در دوران شیردهی نیز الکل با وارد شدن به شیر مادر می‌تواند تاثیرات نامطلوب خود را بر نوزاد بگذارد. ما در ادامه به مهم‌ترین تاثیرات الکل بر شیر مادر اشاره کرده‌ایم.

1- خوردن مشروب در شیردهی | کاهش میزان تولید شیر

مصرف الکل می‌تواند بر میزان شیر تولید شده در بدن مادر تاثیر بگذارد. در واقع بر خلاف برخی تصورات غلط مبنی بر اینکه مصرف الکل باعث زیاد شدن شیر می‌شود تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از هرگونه نوشیدنی الکلی در دوران شیردهی با کاهش دادن سطح آکسی توسین در بدن مادر همراه است و این مسئله میزان شیر در دسترس کودک را تا حدود 10 درصد کاهش می‌دهد.

2- کاهش میل نوزاد به شیر مادر

بررسی‌ها نشان دهنده این موضوع هستند که مصرف الکل توسط مادر باعث می‌شود که نوزادان میل کمتری برای خوردن شیر از خود نشان دهند چراکه ممکن است الکل طعم شیر مادر را تغییر داده و به همین دلیل باعث بیزاری نوزاد شود. این مسئله به خودی خود فرایند رشد آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تاثیرات نامطلوب خود را در کوتاه مدت و بلند مدت می‌گذارد.

3- خوردن مشروب در شیردهی | بروز تغییراتی در الگوی خواب نوزاد

مطالعات تحقیقاتی بیانگر این یافته هستند که الکل موجود در شیر مادر بر ریتم و الگوی خواب نوزاد تاثیر می‌گذارد. در نتیجه نوزادان در این شرایط خواب منقطع‌تری را تجربه می‌کنند. به این معنا که طول خواب پیوسته آن‌ها به مراتب از سایر کودکان کمتر است. علاوه بر این حجم خواب کلی نوزاد نیز در این شرایط به میزان 25 درصد از سایر نوزادان هم سن، کمتر خواهد بود.

4- تاثیر الکل بر شاخص‌های رشدی کودک

تغذیه شدن از شیر مادری که الکل مصرف می‌کند می‌تواند رشد کودک را تحت تاثیر خود قرار دهد. در همین راستا بررسی‌ها نشان می‌دهند که نوزادان در این شرایط از نظر رشد حرکتی، شناختی و ذهنی تا حدودی از سایر کودکان هم سن خود پایین‌تر هستند. در نتیجه می‌توان گفت الکل با اثر گذاشتن بر شیر مادر و راه یافتن به بدن نوزاد می‌تواند عاملی برای ابتلای نوزاد به یکی از اختلالات روانی در درازمدت باشد.

5- خوردن مشروب در شیردهی | بروز عقب ماندگی‌های ذهنی و جسمی

مصرف سنگین الکل و شیر دادن به کودک در این شرایط می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری برای فرزند شما به همراه داشته باشد چرا که حجم زیاد الکل وارد بدن نوزاد شده، بر مغز او اثر گذاشته و در نهایت می‌تواند باعث بروز عقب ماندگی های ذهنی و جسمی شود.

6- خوردن مشروب در شیردهی و کمبود آب بدن نوزاد

با خوردن مشروب در شیردهی قوه تشخیص مادر کم می‌شود. توانایی او در تشخیص نیازهای نوزادش کاهش می‌یابد. نوزاد تقریبا هر دو ساعت نیاز به خوردن شیر دارد، عدم توجه به این نیاز نوزاد موجب کمبود آب در بدن او می‌‍شود. و یا وقتی مادر در حال صبر کردن برای خارج شدن الکل از شیرش است، نیازهای نوزاد منتظر نمی مانند. در نتیجه احتمال تجربه کمبود آب بدن در نوزاد بالا می رود.

7- بروز دل درد نوزاد

خوردن مشروب در شیردهی موجب ورود الکل به شیر مادر می‌شود. این الکل برای معده نوزاد اصلا خوب نیست و احتمالا او را دچار دل دردهای شدید می‌کند.

8- خوردن مشروب در شیردهی | اختلال در عملکرد کبد

کبد مهم ترین عضو در تصفیه و تامین خون بدن است. کبد نوزاد هنوز کامل شکل نگرفته است. ورود الکل به بدن نوزاد آسیب زیادی به کبد او وارد می‌کند.

9- بیقراری حین خواب در کودک

الکل موجب بی حالی و خواب نوزاد می‌شود. اما این خواب چندان لذت بخش نیست. نوزاد در حین خواب احساس بی قراری و آشفتگی می کند. گاه این حال ناخوش همراه با احساس خفگی نوزاد را به شدت آشفته می‌کند.

خوردن مشروب در شیردهی و تاثیر آن بر رفتار مادر

علاوه بر تاثیرات منفی خوردن مشروب در شیردهی، تغییر رفتار و اخلاق مادر است. نوزاد بیش از هر زمان دیگری نیاز به توجه و رسیدگی مادر دارد. مادر الکلی صلاحیت لازم برای نگهداری از نوزاد را ندارد. الکل بر رفتار و اخلاق مادر تاثیر منفی می‌‌گذارد و او را از وظایفش دور می‌کند.

نوشیدنی های الکی با درصد پایین را در دوران شیردهی می توان مصرف کرد؟

با توجه به تاثیر منفی الکل بر شیر مادر بسیار اهمیت دارد که اگر در دوران شیردهی قرار دارید هرگز از نوشیدنی‌های الکلی استفاده نکنید. اگر بنا به هر دلیلی به مصرف الکل پرداختید لازم است شیردهی به کودک را متوقف کرده و منتظر بمانید تا الکل به طور کامل از بدن شما پاک شود. در این فاصله تغذیه کردن کودک از شیر خشک بسیار بهتر از شیر دادن به طور طبیعی است.

همچنین اگر دچار وابستگی جسمانی به الکل شده‌اید و نمی‌توانید مصرف آن را قطع کنید از یک روانشناس یا روان پزشک برای شروع فرایند ترک کمک بگیرید. خوشبختانه امروزه درمان‌های سرپایی متنوعی برای ترک اعتیاد به الکل و مواد ابداع شده است که به شما کمک می‌کند این دوران را راحت تر پشت سر بگذارید و علائم ناشی از محرومیت به میزان کمتری شما را درگیر خود کند. مشاوره ترک اعتیاد این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که بتوانید روش مناسبی برای پرهیز از مصرف الکل در پیش بگیرید و در نتیجه به ترک پایدار دست پیدا کنید.

چند ساعت بعد از خوردن مشروب در شیردهی می توان به نوزاد شیر داد؟

خیلی از مادران از متخصص می پرسند که “چند ساعت بعد از خوردن آبجو، شراب یا هر نوع نوشیدنی الکلی می‌توانم به نوزاد شیر بدهم؟”. در جواب باید بگوییم که به طور کلی متخصصین خوردن مشروب در شیردهی را ممنوع اعلام کرده‌اند. اما اگر بنا به شرایطی از این نوشیدنی ها استفاده کردید حداقل دو الی سه ساعت از شیر خود به نوزاد ندهید. بعد از این بازه زمانی نیز ابتدا یکبار شیر خود را تخلیه کنید. این اقدامات مضرات الکل بر روی فرزند شما را کاهش می‌دهد. اما آن ها را به صفر نمی‌رساند. بنابراین از خوردن مشروب در شیردهی پرهیز کنید.

اگر با مسائل و مشکلاتی در خصوص مشروبات الکلی مواجه هستید، در این خصوص با شماره های درج شده تماس گرفته و برای درمان و ترک اقدام کنید. و تا زمانی که بهبود نیافتید از دادن شیر خود به نوزاد خودداری کنید.

چقدر طول می کشد تا الکل از بدن و شیرمادر خارج شود؟

زمان خارج شدن الکل از شیرمادر بستگی به میزان مشروبات خورده شده دارد. به طور میانگین یک پیمانه الکل دو الی سه ساعت زمان می‌برد تا از شیر مادر خارج شود. البته هنوز بعد این مدت مقداری الکل وجود دارد که تاثیرات منفی آن بر شیرمادر مشخص است.

اگر شما هم از مزایای شیر مادر اطلاع داشته باشید، هرگز با مصرف الکل این موهبت الهی را از فرزند خود دریغ نمی‌کنید. پس توصیه می کنیم که حتما برای سلامت فرزندتان هم، به دنبال راهی برای جلوگیری از خوردن مشروب در شیردهی باشید.

ناتوانی مادر در جلوگیری از خوردن مشروب در شیردهی

طبق باورهای کلیشه ای اعتیاد به الکل ویا هر نوع اعتیاد دیگری مختص آقایان است. در حالی که زنان نیز به مانند مردان مستعد هر نوع اعتیادی هستند. ناتوانی در جلوگیری از خوردن مشروب در شیردهی معمولا به دلیل اعتیاد مادر به این دست مواد است. در چنین شرایطی شما حتما باید برای درمان های تخصصی به مراکزی چون نینی مایند مراجعه نمایید. متخصصین این مجموعه به صورت کاملا حرفه ای به شما برای جلوگیری از خوردن مشروب در شیردهی همراهی می کنند. کافی است با شماره های درج شده تماس بگیرید.

سخن آخر

خوردن مشروب در شیردهی خیلی اوقات به دلیل سهل انگاری این زنان رخ می‌دهد. عدم آگاهی از معایب و آسیب های ناشی از خوردن مشروب در شیردهی بر نوزاد موجب ادامه این تغذیه غلط می‌شود. اطلاع رسانی و آموزش به مادران و نومادران از جمله وظایف متخصصین سلامت است. شما در این خصوص می‌توانید در کارگاه های آموزشی مادرانه و یا جلسات مشاوره زنان شرکت نمایید. تمامی نکات لازم برای تولد و پرورش فرزندی سالم به شما آموزش داده می‌شود. برای کسب اطلاعات لازم از انواع خدمات درمانی و آموزشی می‌توانید با شماره های درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خوردن مشروب در شیردهی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

چقدر طول می‌کشد الکل از بدن مادر پاک شود؟

این مسئله تا حد زیادی به میزان الکل موجود در نوشیدنی‌ها بستگی دارد. برای مثال مصرف نصف لیوان نوشیدنی حاوی 4 درصد الکل به مدت بیش از دو ساعت در خون شما جریان خواهد داشت.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: خوردن مشروب در شیردهی



:: برچسب‌ها: خوردن مشروب در شیردهی ,
:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

‌گرسنگی نوزاد همراه با نشانه هایی است که مادران باید از آن آگاه باشند. نوزادان توانایی بیان و ابراز نیازها را ندارند. همانطور که همه اطلاع داریم، غذا یکی از اصلی‌ترین نیازهای کودک است. بنابراین نوزادان با علائمی مانند دهان باز، گریه، مکیدن دست، بی تابی، حرکت سر و … به مادر خود نشان می‌دهند که گشنه هستند. البته که هر کودک روش مخصوص خود را برای برقراری ارتباط و فهماندن نیازها دارد.

فرزند داری علاوه بر تربیت، نیاز به آگاهی جهت رفع نیازها دارد. و والدین باید حتما از نشانه های گرسنگی نوزادان اطلاع کسب کنند. تا بتوانند در جهت رفع نیازهای نوزاد اقدام کنند. بارزترین نشانه گرسنگی نوزاد، گریه و بی قراری است. برای اطلاع از روش های تشخیص رفع نیازهای نوزاد باید از روانشناس کمک بگیرید.

منبع: گرسنگی نوزاد | علائم گرسنگی نوزادان چیست؟

گرسنگی نوزاد

پس از تولد فرزند، شیر مادر تامین کننده اصلی تغذیه کودک است. و بیشتر مادران تا حد کافی کودکان خود را سیر می‌کنند. با وجود رفع گرسنگی نوزاد، آن‌ها بازهم نگران کم بودن یا سیر نشدن نوزاد هستند. گاه فکر می‌کنند که شیر مادر به تنهایی تامین کننده نیازهای کودک نیست.

گرسنگی نوزاد نیز علائم و مشخصاتی دارد که مادران باید از آن آگاه باشند تا برای رفع گرسنگی نوزاد اقدام کنند. در این مقاله نشانه های گرسنگی و سیری نوزاد را توضیح داده‌ایم. اما با توجه به اینکه همه افراد از بدو تولد با خود خصوصیاتی را همراه دارند، نشانه ها در نوزادان متفاوت است. با کمک روانشناس کودک از نشانه ها و علائم گرسنگی نوزاد خود آگاه شوید.

علائم گرسنگی نوزاد

نوزادان توانایی مکالمه ندارند که با زبان به والدینشان بگویند گرسنه‌اند. به همین دلیل از خود نشانه هایی را بروز می‌دهند. والدین باید از نشانه های گرسنگی آن ها آگاه باشند تا در زمان مناسب اقدام به رفع گرسنگی فرزندشان بکنند. در این بخش از مقاله راجع به علائم گرسنگی کودکان توضیح داده‌ایم.

???? گریه

یکی از نشانه های گرسنگی نوزاد، گریه کردن است. و گریه نوزاد معمولا تنها راه ارتباطی با والدین است. زمانی که نوزاد به آب، غذا، خوراک و تعویض پوشک نیاز دارد شروع به گریه می‌کند. در نهایت یکی از نشانه های اصلی، گریه بلند و آهسته است. البته که آخرین نشانه گرسنگی گریه است.

???? بی قراری | گرسنگی نوزاد

بی قراری نشانه دیگری از گرسنگی است. کودک در این شرایط شروع به دست و پا زدن می‌کند. حالت بی قراری زمانی بروز می‌کند که نوزاد از خواب بیدار می‌شود و تلاش دارد تا به مادر خود بفهماند که گرسنه است.

???? مکیدن دست

گاهی کودک تلاش دارد تا با مکیدن دست راست به والدین خود از گرسنگی اش خبر دهد. بنابراین یکی از نشانه های گرسنگی نوزاد، مکیدن دست یا هر چیزی نزدیک به دهان اوست.

???? لبخند

زمانی که کودک 4 ماهه است توانایی لبخند زدن دارد. یکی از علائمی که گرسنگی نوزاد را نشان می‌دهد، لبخند است. کودک با مشاهده مادر لبخند رضایت بر لب می‌آورد. با این فکر که منبع تغذیه در دسترس است. این شرایط زمانی بیشتر اتفاق می‌افتد که کودک از شیر مادر تغذیه کند.

???? دهان باز | گرسنگی نوزاد

کودک زمانی که گرسنه است دهان خود را مانند افراد بزرگسال باز می‌کند. دهان باز نوزاد یکی از نشانه های گرسنگی نوزاد است. زمانی که مادر با دهان باز کودکش مواجهه می‌شود، باید برای رفع گرسنگی نوزاد اقدام کند.

???? کشیدن پیراهن مادر

نوزادان برای درخواست نیازهایشان از خود نشانه هایی را بروز می‌دهند. زمانی که در کنار مادر باشند پیراهن او را می‌کشند. اگر که نوزاد بزرگتر باشد و از محل منبع تغذیه با خبر باشد، کشیدن پیراهن مادر را در محل دقیق‌تری انجام خواهد داد.

???? غر زدن | گرسنگی نوزاد

غر زدن نشانه ای دیگر از گرسنگی کودکان است. زمانی که نوزاد گرسنه باشد، کلافه می‌شود. این کلافگی با نق زدن بروز می‌کند. و در این شرایط در جستجوی سینه مادر در تلاش اند.

???? تغییرات صورت

گرسنگی نوزاد با تغییرات صورت نیز مشاهده می‌شود. با گرسنگی، معده همه افراد شروع به سر و صدا و گاهی درد می‌کند. این اتفاقات باعث ناراحتی نوزاد می‌شود. و ابراز این ناراحتی ها با تغییرات صورت بروز پیدا می‌کند.

???? حرکت سر

نوزاد تازه متولد شده تنها نیازی که دارد تغذیه و خواب است. نیاز اولیه کودک نیز تغذیه است. نوزاد به صورت غریزی توانایی مکیدن دارد. و زمانی که بغل مادرش باشد، با حرکت سر گرسنگی خود را نشان می‌دهد. بنابراین یکی از نشانه های گرسنگی نوزاد را، حرکت سر در نظر می‌گیریم.

???? حرکت دست و پا | گرسنگی نوزاد

با خروج کنترل اعضای بدن از دست نوزاد، دست و پای او شروع به حرکت می‌کند. با حرکت دست و پا، نوزاد شروع به اعلام گرسنگی می‌کند. بنابراین یکی از نشانه های گرسنگی نوزاد، حرکت دست و پا است.

نشانه های سیر شدن نوزاد

همانطور که لازم است تمامی والدین از نشانه های گرسنگی نوزاد آگاه باشند. لازم است تا از نشانه های سیر شدن نوزاد نیز آگاه شوند. بنابراین در این بخش از مقاله در رابطه با نشانه های سیر شدن نوزاد توضیح داده‌ایم.

???? رد کردن: یکی از نشانه های سیر شدن نوزاد، رد کردن سینه مادر است. اگر منبع تغذیه کودک شیر مادر باشد، کودک زمانی که سیر باشد شروع به رد کردن می‌کند.

???? بستن لب: اگر گرسنگی نوزاد از بین برود، کودک با مشاهده غذا لب های خود را می‌بندد.

???? خوابیدن: زمانی که گرسنگی نوزاد رفع شود، به آرامش می‌رسد و در نهایت خواب را ترجیح می‌دهد.

???? توقف در خوردن: خیلی ساده است که پس از رفع گرسنگی نوزاد، میلی به غذا نداشته باشد. توقف در خوردن نشانه سیر بودن نوزاد است.

???? تغییرات الگو: تغییرات الگو پس از رفع گرسنگی نوزاد اتفاق می‌افتد. به این صورت که نوزاد دیگر با ولع غذا نمی‌خورد و سینه مادر را فشار نمی‌دهد.

???? کشش: همه افراد زمانی که از خواب بیدار می‌شوند با کشش بدن خود را گرم می‌کنند. با رفع گرسنگی نوزاد نیز با کشش بدن اعلام به سیری می‌کند.

کلام آخر

همانطور که گفتیم نوزادان توانایی بیان نیازهایشان را ندارند؛ به همین دلیل برای درخواست های خود نشانه هایی را بروز می‌دهند. این نیازها در کودکان متفاوت به نمایش گذاشته می‌شود. برای شناسایی از نشانه های کودک خود از روانشناس کودک و متخصصین کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری، آنلاین و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه گرسنگی نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: گرسنگی نوزاد | علائم گرسنگی نوزادان چیست؟



:: برچسب‌ها: گرسنگی نوزاد | علائم گرسنگی نوزادان چیست؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

غذا دادن به کودک از جمله وظایف اساسی والدین است. همانطور که کودک شما رشد می‌کند، نیازهای تغذیه‌ای او نیز به همراه آن افزایش می‌یابد. در طول دو سال اول، تا 75% از هر وعده غذایی صرف ساختن مغز کودک شما می‌شود. از اولین روز تولد تا 6 ماهگی، کودک شما می‌تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و تکامل را از شیر شما دریافت کند. او به هیچ چیز دیگری نیاز نخواهد داشت. زمانی که کودک به 6 ماهگی می‌رسد از آن به بعد تا سنین بالاتر، رشد و تکامل او به انرژی و مواد مغذی بیشتری نیاز دارد. بنابراین باید شروع به دادن غذاهای دیگر غیر از شیر بکنیم. در این مقاله سعی داریم بیشتر به مساله غذا دادن به کودک بپردازیم.

غذا دادن به کودک

غذایی که کودک شما می خورد، به رشد و تکامل او کمک می کند. شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، هر روز 8 الی 12 بار شیر می خورند. اما شیرخوارانی که با شیر خشک تغذیه می شوند، حدود 6 الی 10 بار در روز تغذیه می شوند. در حدود 6 ماهگی می‌توانید شروع به تغذیه با برخی از غذاهای جامد بکنید. شروع عادات غذایی خوب در این مراحل، به تنظیم الگوهای غذایی سالم برای کودک‌تان کمک بسیاری می کند. رژیم غذایی کودک باید بر اساس آمادگی، مهارت‌های تغذیه و سن رشد او باشد.

غذا دادن به نوزاد

الگوی تغذیه نوزاد می‌تواند غیرقابل پیش بینی باشد. در ادامه به شما توضیح می دهیم که چه زمانی و چگونه به نوزاد خود غذا بدهید. نکات زیر را در خصوص تغذیه نوزاد در نظر بگیرید.

 

???? نوزاد خود را از روی نشانه هایی که دارد تغذیه کنید

بیشتر نوزادان به 8 تا 12 بار در روز، نیاز به تغذیه دارند (تقریبا هر دو تا سه ساعت یکبار). به دنبال علائم اولیه آمادگی برای تغذیه باشید. نشانه هایی که باید برای غذا دادن به کودک خود توجه کنید به عبارتند از:

????حرکت دست ها به سمت دهان

????مکیدن مشت ها و انگشتان

????ضربه زدن لب ها به هم

????هیاهو و گریه

 

???? انتظار تنوع در الگو و میزان غذای نوزاد داشته باشید

نوزاد شما لزوما هر روز یک مقدار غذا نمی‌خورد. در طول رشد، اغلب در دوتا سه هفته پس از تولد ممکن است نوزاد شما در هر بار تغذیه بیشتر خواهان غذا باشد. بنابراین توصیه می شود به علائم گرسنگی کودک بیشتر توجه داشته باشید.

 

???? به غرایز خود و نوزادتان اعتماد کنید

ممکن است نگران این باشید که نوزادتان به اندازه کافی غذا نمی خورد. اما نوزادان معمولا به اندازه نیازشان غذا می خورند. روی مقدار یا دفعات غذای مصرفی نوزادتان تمرکز نداشته باشید. در عوض به نشانه های دیگری از جمله: افزایش وزن ثابت، رضایت بین تغذیه، در روز پنجم پس از تولد حداقل شش پوشک خیس و سه بار مدفوع در روز توجه کنید. بنابراین با توجه به این نشانه ها و با وجود غذا دادن به کودک ، اگر کودک شما وزن مشخصی اضافه نمی‌کند یا کمتر از 5 الی 6 پوشک در روز خیس می کند، می‌توانید از یک پزشک متخصص مشورت بگیرید.

بهترین زمان غذا دادن به کودک

بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند که در شش ماه اولیه، فقط به او شیر مادر یا شیر خشک بدهید. بعد از شش ماهگی می توانید کم کم تغذیه دیگر را اضافه کنید. با این حال، برخی از کودکان ممکن است بین 4 تا 6 ماهگی آماده شروع غذاهای جامد باشند. (به خصوص اگر مادری نمی تواند از سینه خود به کودک شیر دهد و کودک تمایلی به خوردن شیر خشک ندارد). رشد هر کودک متفاوت است. بنابراین در اینجا نشانه هایی وجود دارد که با در نظر گرفتن آن ها متوجه می شوید کودکتان از نظر رشدی برای غذای جامد آماده است یا خیر:

  • می تواند بدون تکیه گاه روی صندلی صاف بنشیند
  • کنترل خوبی روی سر خود برای مدت طولانی دارد
  • کودک پس از 8 الی 12 بار شیردهی همچنان برای تغذیه بیشتر مشتاق است
  • به راحتی دهانش را برای پذیرش غذا با قاشق باز می کند
 

کودک من سر سفره غذا نمی خورد و بعد از آن غذا می خواهد، آیا باید به او غذا بدهم؟

این که کودک شما در زمان مشخص شده احساس گرسنگی نکند و در وقت های دیگر از شما غذا بخواهد طبیعی است. غذا ندادن به کودک و اجبار او در خوردن غذا در ساعات مشخص اصلا توصیه نمی‌شود. غذا دادن به کودک نه تنها در رشد او بلکه در روان او نیز تاثیر دارد.

متخصصان، غذا دادن به کودک زیر دو سال را بدون هیچ قید و شرطی ضروری می‌دانند. به مرور زمان و با استفاده از ترفندهای مختلف می‌توانید زمان ها را نظم دهید و او را به غذا خوردن در ساعات مشخص عادت دهید. اما هرگز این کار را با تنبیه و زور و یا گرسنگی دادن به کودک انجام ندهید.

غذا دادن به کودک با مواد متنوع

کودکان نسبت به غذاهای مختلف مقاومت زیادی دارند. آن ها معمولا از خوردن غذاهای جدید امتناع می‌کنند و والدین نیز برای کاهش تنش ها کوتاه آمده و غذاهای محدودی را تهیه می‌کنند. این کار باعث می‌شود که فرزندتان در سال های آتی نیز مواد غذایی مورد نیاز را دریافت نکند. پس بهتر است از همان سنین کم او را با طعم های مختلف آشنا کنید. برای این کار با درست کردن غذاها به طعم های مورد علاقه او به مرور طعم ها و مواد غذایی جدید را به وعده هایش اضافه کنید.

قانون کلیدی که والدین باید در مورد غذا دادن به کودک در سنین بالاتر رعایت کند

جای تعجب ندارد که والدین برای درک معنای تغذیه سالم و مناسب به کمک نیاز داشته باشند. پیروی از برخی دستورالعمل ها می تواند به شما کمک زیادی بکند. در ادامه 5 نکته کلیدی را در مورد غذا دادن به کودک می‌خوانید.

 

1️⃣ اصرار نکنید که غذا را تا ذره آخر بخورند

اجازه دهید بچه ها وقتی احساس سیری می کنند، به زور چیزی نخورند. بسیاری از والدین، اعتقاد به بشقاب تمیز دارند. اما این رویکرد به بچه ها کمک نمی کند. اگر وقتی احساس سیری می کنند به بدن خود گوش دهند؛ احتمال پرخوری در کودکان کمتر به وجود می‌آید.

 

2️⃣ منوی کودکان را تغییر دهید

چه کسی می گوید که کودکان فقط شیرینی، فست فود یا… را دوست دارند. برای غذا دادن به کودک اجازه دهید کودکان غذاهای جدید را امتحان کنند. غذاهای متنوعی برای آن ها درست کنید تا بتوانند تمایلاتشان را به چالش بکشند.

 

3️⃣ از غذا به عنوان پاداش به کودکان استفاده نکنید

وقتی از غذا برای پاداش به بچه ها یا ابراز محبت استفاده می کنید، آن ها به این روش عادت می کنند. همچنین ممکن است شروع به استفاده از غذا برای مقابله با استرس یا سایر احساسات کنند. به جای پاداش های غذایی، آغوش، تمجید و توجه را به او پیشنهاد بدهید. این گونه به او یاد می‌دهید که غذا خوردن لازمه زندگی است و ارتباطی با سایر مسائل ندارد.

 

4️⃣ استفاده از رایانه را محدود کنید

محدود کردن رایانه غذا دادن به کودک را آسان تر می‌کند. با این کار،  آن ها را به فعالیت بیشتر تشویق می کنید. طبق تحقیقات، کودکانی که تماشای تلویزیون را کم و استفاده از رایانه را محدود می کنند، درصد چربی اضافی بدنشان کاهش می یابد. به این دلیل که کارهای فعال تری برای انجام پیدا می کنند. از طرفی هر چقدر بیشتر فعالیت کنند، بیشتر مشتاق غذاهای مقوی می شوند.

 

5️⃣ الگوی مناسبی باشید

بچه ها رفتار شما را تکرار می کنند. اگر الگوی مناسبی باشید و سالم غذا بخورید آن‌ها نیز یاد می گیرند. هنگام تلاش برای آموزش عادات غذایی خوب و غذا دادن به کودک ، خودتان نیز آن ها را رعایت کنید. میان وعده های مغذی را انتخاب کنید، پشت میز غذا بخورید و وعده های غذایی را حذف نکنید.

هنگام غذا دادن به کودک به موادی که احتمال خفگی دارند توجه کنید

برای غذا دادن به کودک باید به توانایی او در جویدن و هضم نیز توجه کنید. پیش از آنکه دندان درآوردن بهتر است غذاهای نرم و پوره به او بدهید. هر چه سن کودک کمتر باشد پوره های رقیق تر مناسب تر است. پس از دندان درآوردن نیز همچنان او توانایی گاز زدن و جویدن را کامل ندارد، پس غذای او را به تکه های کوچک تر خرد کنید.

 

سخن آخر

همانطور که می‌دانید، میزان غذای دریافتی کودک با رشد او تغییر می کند. نوزادان تا قبل از 6 ماهگی تنها از شیر مادر تغذیه می کنند. اما از 6 ماهگی به بعد می‌توانند غذاهای دیگر را هم امتحان کنند. اما معمولا تا 2 سالگی در کنار غذاهای جامد، شیر مادر باید مصرف شود.

حتی برای برخی از کودکان در سنین بالاتر، شیر یکی از موارد اصلی در رژیم غذایی می باشد. اگر قوانین اساسی غذای کودکان را بیاموزید، کل تلاش شما برای کمک به تغذیه سالم کودکتان آسان تر می شود. اما اگر با توجه به مواردی که در بالا ذکر کرده ایم در خصوص غذای کودکتان مشکل دارید، می توانید با متخصصان تغذیه در این مورد مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه غذا دادن به کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.



:: برچسب‌ها: غذا دادن به کودک | ترفند و روش غذا دادن به کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 17 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

زودرنجی در کودکان خیلی اوقات باعث می‌شود که والدین نتوانند در مورد تربیت فرزندشان رفتاری یکسان اتخاذ کنند. برای مثال مادر کار اشتباه فرزندش را به او گوش زد می‌کند و از او می‌خواهد لیوان‌اش را بلند کرده به آشپزخانه ببرد، اما کودک با وجود این که انجامش می‌دهد، در خود فرو رفته و چهره ناراحت می‌گیرد، در این شرایط خیلی از والدین طاقت نیاورده و از گفته خود پشیمان شده و از او دلجویی می‌کنند.

منبع: زودرنجی در کودکان | علت و درمان حساس بودن کودک

زودرنجی در کودکان

زودرنجی وضعیتی است که کودک نسبت به هر مسئله‌ای حساسیت زیادی از خود نشان می‌دهد. و به بهانه‌های مختلف دائماً آزرده خاطر می‌شود. کودکان زودرنج همیشه در حال بهانه‌گیری، نق زدن، قهر کردن، رفتارهای لجبازانه و… هستند. زودرنجی در کودکان می‌تواند در بلند مدت والدین را خسته و فرسوده کند. این مسئله باعث می‌‌شود تا رابطه والد و فرزند دچار تعارضات و مشکلاتی شود و صمیمیت بین آن‌ها کاهش پیدا کند.

همچنین زودرنجی در کودکان می‌تواند در ارتباطش با سایر همسالان تاثیر منفی بگذارد، به طور کلی کودکان زودرنج در بین دوستان و همسالان‌شان محبوبیت و پذیرش زیادی ندارند، همین مسئله می‌تواند میزان زودرنجی آن‌ها را افزایش دهد و کودک را درگیر یک چرخه معیوب کند. هرچه کودک مدت زمان بیشتری درگیر زودرنجی باشد به احتمال بیشتری مستعد ابتلا به افسردگی، اضطراب و سایر پریشانی‌های روانشناختی می‌شود.

نشانه های زودرنجی در کودکان

زودرنجی در کودکان نشانه هایی دارد که والدین با مشاهده آن باید از روانشناس و متخصص کودک کمک بگیرند. در ادامه نشانه های زودرنجی در کودکان را اشاره کرده ایم.

✔ آزرده شدن سر کوچکترین مسائل

✔بابت هر چیزی شروع به گریه و زاری می‌کنند

✔ بهانه گیر هستند

✔ به سرعت قهر می‌کنند

✔با دیگران مخالفت می‌کنند

✔ روابط محدود با همسالان دارند

✔ گوشه گیر هستند

✔واکنش نشان دادن به هر چیز کوچک

✔ احساس کلافگی دارند

علت زودرنجی کودکان چیست؟

زودرنجی در کودکان به علت‌های مختلف زیستی، روانی و اجتماعی رخ می‌دهد. برخی از کودکان از هنگام تولد به طور زیستی خلق و خوی دشواری دارند. کودکان با خلق و خوی دشوار معمولاً نسبت به سایر کودکان چالش‌های رفتاری بیشتری دارند و به میزان بالاتری تحریک‌پذیر و زودرنج هستند.

این ویژگی کودکان با خلق و خوی دشوار باعث می‌شود تا والدین نسبت به آن‌ها دچار خستگی و فرسودگی شوند و توجه کمتری به آن‌ها داشته باشند و همین مسئله می‌تواند تحریک‌پذیری و زودرنجی آن‌ها را افزایش دهد. علاوه بر مسائل زیستی باید نقش عوامل روانشناختی و تربیتی را هم در نظر گرفت.

????نقش تربیت در بالا رفتن میزان زود رنجی بچه ها

بسیاری از کودکان ممکن است از نظر زیستی مستعد ابتلا به زودرنجی باشند. اما آن چیزی که باعث تحریک پذیری و زودرنجی آن‌ها می‌شود شیوه‌های نادرست تربیتی والدین است. والدینی که تمام نیازها و خواسته‌های کودک را برآورده می‌کنند، فرزندی زودرنج و تحریک پذیر پرورش می‌دهند.

زیرا کودک یاد می‌گیرد که باید تمام خواسته‌هایش سریع برطرف شود. و اگر والدین و یا سایر همسالان به خواسته او توجهی نکنند فوراً رفتار پرخاشگرانه و لجبازانه از خودش نشان می‌دهند. اگر والدین بعد از انجام رفتار لجبازانه کودک تسلیم خواسته او شوند، زودرنجی در کودکان را تقویت می‌کنند. و کودک به مرور زمان یاد می‌گیرد برای دستیابی به اهدافش باید رفتارهای تحریک‌پذیرانه و لجبازانه از خودش بروز دهد.

علاوه بر ویژگی‌های وراثتی و شیوه‌های تربیتی والدین می‌توان عواملی دیگری را در ارتباط با زودرنجی در کودکان در نظر گرفت. که شامل تعداد فرزندان خانواده، توجه کم یا زیاد به فرزندان، مقایسه کودکان با یکدیگر، وسواس فکری، ایجاد احساس گناه در کودک، تحقیر و سرزنش کودک، اعتماد به نفس پایین کودک و… می‌باشد.

????عدم مهارت کافی در کنترل احساسات

یکی از علت های زودرنجی در کودکان، عدم مهارت کافی در بروز احساسات است. گاهی به دلیل اینکه چیزی در درون کودک آزارش می‌دهد، باعث رنجش او می‌شود. این عدم مهارت در کنترل احساسات به دلیل تغییر در روال زندگی، دوری از والدین و مرگ عزیزان است.

???? ژنتیک

یکی از علل زودرنجی در کودکان، ژنتیک است. گاهی پدر و مادر این خصلت را با خود به همراه دارند. و به کودک از طریق ژنتیک انتقال می‌دهند.

???? فشار در مدرسه

اتفاقات و رویدادهایی که در مدرسه رخ می‌دهد، باعث زودرنجی در کودکان می‌شود. بحث با دوستان، فشار کادر مدرسه، تکالیف و موضوعات مربوط به مدرسه باعث زودرنجی کودکان می‌شود.

???? خستگی و گرسنگی

یکی از دلایل زودرنجی در کودکان، خستگی و گرسنگی است. گاهی کودک از شرایط خسته می‌شود، گرسنه یا تشنه می‌شود. به همین دلیل آزرده خاطر می‌شود.

???? رفتارهای نادرست با کودک

رفتار نادرست با کودک و تحقیر، توهین، تمسخر او باعث زودرنجی در کودکان می‌شود. همه این رفتارها باعث آزرده خاطری در کودک و رفتار نامناسب در بزرگسالی می‌شود.

???? کم توجهی والدین

کودکان با محبت والدین رشد می‌کنند. و همچنان به دنبال محبت از والدین هستند. و بی توجهی به کودکان باعث بروز رفتارهای نامناسب و آزرده خاطری آنها می‌شود. به همین دلیل یکی از علت های زودرنجی در کودکان، کم توجهی والدین است.

درمان زودرنجی در کودکان

مهم‌ترین چیزی که در ارتباط با درمان زودرنجی در کودکان باید در نظر گرفت علت زودرنجی آن‌هاست. اگر ریشه و علت زودرنجی کودکان به درستی تشخیص داده شود درمان می‌تواند نتیجه مطلوبی داشته باشد. والدین باید بدانند که شیوه برخورد با کودک زودرنج و حساس با سایر کودکان که درگیر چنین وضعیتی نیستند متفاوت است و چالش‌‌ها و مشکلات فرزندپروری این کودکان بیشتر است.

کودکان باید یاد بگیرند تا هیجانات‌شان را کنترل کنند و هیجان متناسب با هر موقعیت را بروز دهند. بی‌توجهی به مشکل زودرنجی کودک و اقدامات خودسرانه می‌تواند باعث افزایش شدت مشکل و احتمال ابتلای کودک به پریشانی‌های روانشناختی نظیر افسردگی و اضطراب شود.

از آنجایی که عمدتاً زودرنجی در کودکان در شیوه ناصحیح فرزندپروری والدین ریشه دارد، بهتر است با مراجعه و کمک یک روانشناس شرایط و مسائل پیش ‌آمده را ارزیابی و بررسی کنید. روانشناس با ارزیابی دقیق شرایط خانوادگی، ویژگی‌های کودک، شیوه‌های فرزندپروی و… راهکارهای درمانی متناسب با کودک و شرایط خانوادگی را ارائه می‌دهد تا مشکل کودک و خانواده برطرف شود. روانشناسان عمدتاً با ارائه آموزش‌های فرزندپروی به والدین و تکنیک‌های تقویت رفتار مطلوب در کودکان، تلاش می‌کنند تا زودرنجی را در کودکان کاهش دهند.

کلام آخر

زودرنجی در کودکان به دلایل مختلفی بروز پیدا می‌کند. گاهی والدین با بی توجهی به کودک او را آزرده می‌کنند. یا به صورت ژنتیکی این خصلت را به کودک انتقال می‌دهند. برای درمان و پیشگیری از این رفتار کودک باید از روانشناس و متخصصین کمک بگیرد. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زودرنجی در کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا زودرنجی نشان دهنده یک اختلال روانی در کودک است؟

زودرنجی یکی از ویژگی‌ها و حالت‌هایی است که می‌تواند شرایط زندگی را برای والدین و حتی خود کودک سخت کند. زودرنجی به تنهایی نشان دهنده یک اختلال روانی نیست، بلکه یک ویژگی رفتاری است که ممکن است به علت‌های مختلفی روی دهد. با این حال اگر کودک علائم دیگری غیر از زودرنجی دارد بهتر است به یک روانشناس کودک مراجعه کنید تا ارزیابی دقیقی از شرایط او انجام شود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: زودرنجی در کودکان | علت و درمان حساس بودن کودک



:: برچسب‌ها: زودرنجی در کودکان | علت و درمان حساس بودن کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

رشد کودک یک ساله در 5 بٌعد تقسیم می‌شود. این بعدها به رشد جسمانی، رشد هیجانی، رشد روانی، اجتماعی و مهارت زندگی تقسیم می‌شود. آیا با ویژگی‌های رشد کودک یک ساله و قبل از آن آشنایی دارید؟ نوزادان به دلیل ناتوانی که در مراقبت از خود و همچنین بیان خواسته‌هایشان دارند. معمولاً نیاز بیشتری به دریافت مراقبت و توجه از جانب اطرافیان خواهند داشت.

به‌طورکلی رشد کودک تا یک سالگی دارای ابعاد مختلف جسمی، روانی، اجتماعی و هیجانی است که نوزاد باید در هریک از آن‌ها توانایی‌های مشخصی را به دست آورد. درصورتی‌که با این ویژگی‌ها آشنایی داشته باشید به‌خوبی خواهید دانست که در هر مرحله باید به طور طبیعی انتظار بروز چه ویژگی‌هایی را داشته باشید. و درنتیجه تأخیر یا هرگونه مشکل دیگر در جریان رشد را هرچه سریع‌تر متوجه خواهید شد.

منبع: رشد کودک یک ساله

رشد کودک یک ساله

رشد کودک یک ساله سرعت بسیار بالا خواهد دارد. فرزند شما به لحاظ ویژگی‌های جسمانی و روانی به‌سرعت در حال تغییر است. و در هر مرحله ویژگی‌های جدیدی را از خود نشان می‌دهد. تا جایی که در پایان سال اول زندگی به‌سختی می‌توانید او را همان نوزاد روزهای نخست بدانید. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که به همین میزان احتمال بروز مشکلات رشدی نیز بیشتر خواهد بود.

بسیاری از مشکلات و بیماری‌های ذهنی نظیر اوتیسم و یا عقب‌ماندگی نشانه‌های خود را از همین سنین بروز می‌دهند. و به همین خاطر آشنایی شما با رشد طبیعی در این دوران و همین‌طور گوش‌به‌زنگی نسبت به نشانه‌های غیرمعمول اهمیت بالایی دارد.

انواع رشد کودک یک ساله

رشد کودک یک ساله به 5 طریق انجام می‌شود. رشد جسمانی، رشد هیجانی، رشد روانی و … که در این بخش از مقاله در رابطه با تمام انواع رشد ها صحبت کرده ایم.

???? رشد جسمانی

یکی از شاخص‌ترین جنبه‌های رشد کودک یک ساله تغییرات جسمانی هستند. کودک شما آشکارا به لحاظ ویژگی‌هایی نظیر قد و وزن در حال تغییر بوده. و به همین میزان سایر مهارت‌های وی نظیر نشستن یا راه رفتن نیز در حال پیشرفت است. در ارتباط با رشد جسمانی به این نکته توجه داشته باشید که اگرچه انتظار داریم قد و وزن همواره یک روند افزایشی را طی کنند. اما بااین‌حال رشد کودکان در هیچ‌یک از ابعاد، یک الگوی افزایشی صرف را دنبال نخواهد کرد. و گاهی اوقات آن‌ها مراحلی را به‌عنوان بازگشت یا عقب‌گرد توانایی‌ها طی می‌کنند که این موضوع به دلیل تلاش نوزاد برای تثبیت دستاوردهایش است.

???? رشد روانی کودک یک ساله

یکی از ابعاد رشد کودک یک ساله، رشد روانی است. ویژگی‌های روانی کودک شما نظیر خلق‌وخو، سبک دلبستگی و یا حتی باورهای وی از همین سنین در حال شکل گیری هستند. به همین خاطر آشنایی والدین با نیازهای کودکان در این دوره و همین‌طور شناخت آسیب‌ها و مشکلاتی که ممکن است در سال اول تولد برای کودک پیش بیاید، اهمیت بسیاری خواهد داشت.

یکی از مهم‌ترین نیازهای روحی کودک شما در اولین سال پس از تولد دریافت امنیت و محبت از جانب والدین و به‌ویژه مادر است. به میزانی که فرزند شما در این دوره بیشتر احساس امنیت داشته باشد این باور در وی شکل خواهد گرفت که جهان جای امنی است. و او می‌تواند احتیاجاتش را به نحوی برآورده کند.

همچنین درصورتی‌ که کودک احساس کند والدین نسبت به نیازهای وی توجهی ندارند این باور در او شکل خواهد گرفت. که جهان جای ناامنی است و نباید به دیگران اعتماد کرد. این باور که از آن به‌عنوان سبک دلبستگی یاد می‌شود یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌های رشد کودک در سال اول زندگی است که تمامی آینده کودک را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بنابراین بعد روانی رشد کودک یک ساله را باید جدی گرفت.

???? رشد اجتماعی | رشد کودک یک ساله

یکی دیگر از ابعاد رشد کودک یک ساله، رشد اجتماعی است. به‌طورکلی در ارتباط با رشد اجتماعی کودکان یک ساله انتظار می‌رود که آن‌ها به‌تدریج روابط اجتماعی خود را گسترش داده. و در پایان سال اول تولد اجتماعی‌تر شده باشند. برای مثال کودکان در ماه‌های نخست رفتاری را از خود بروز می‌دهند که به آن اضطراب غریبه گفته می‌شود. این رفتار به‌صورت ترس کودک از قرار گرفتن در محیط‌های جدید و با افراد ناآشنا تعریف می‌شود.

این موضوع به‌تدریج و با بهبود وضعیت حافظه کودک تغییر پیدا خواهد کرد؛ زیرا کودک به‌مرور می‌تواند چهره سایر اطرافیان را نیز به خاطر آورد. و در کنار آن‌ها کمتر احساس ترس کند. علاوه بر این بهبود حافظه به کودک این پیغام را خواهد رساند که درست مشابه دفعات گذشته والدین او را تنها نمی‌گذارند و برای مراقبت از او آماده هستند. به همین خاطر کودک اضطراب کمتری را در حضور سایرین تجربه می‌کند.

لبخند اجتماعی

لبخند اجتماعی یکی دیگر از نشانه‌های رشد کودک یک ساله است. که در حدود 7 تا 8 ماهگی خود را نشان می‌دهد. و به این معناست که کودک به سطحی از توانایی‌های ذهنی دست پیدا کرده که می‌تواند با محیط اطراف ارتباط برقرار کرده و به دنبال پیدا کردن یک تعامل سازنده با اطرافیان است.

اختلال اوتیسم

میزان و نحوه برقراری روابط اجتماعی با دیگران یکی از مهم‌ترین نکاتی است که می‌تواند اطلاعاتی را در ارتباط با سلامت روحی رشد کودک یک ساله به شما ارائه کند. برای مثال کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم معمولاً تمایلی به برقراری ارتباط با دیگران و حتی والدینشان ندارند. آن‌ها به‌نوعی رفتار می‌کنند که انگار در دنیای شخصی خود فرو رفته‌اند و توجهی به محیط اجتماعی پیرامونشان ندارند.

علاوه بر این، کودکان مبتلا به اوتیسم معمولاً از برقراری ارتباط جسمانی نظیر در آغوش گرفته شدن نیز بیزار هستند و درصورتی‌که در این شرایط قرار بگیرند بی‌قرار خواهند شد. وجود نشانه‌های اوتیسم یا هرگونه رفتار غیرمعمول دیگر در جریان ارتباطات اجتماعی ازجمله مسائلی هستند که بهتر است در ارتباط با آن‌ها از یک متخصص کمک بگیرید.

???? رشد هیجانی کودک یک ساله

ناتوانی کودکان برای صحبت باعث می‌شود که نشان دادن هیجانات در آن‌ها اهمیت بیشتری پیدا کند. نوزادان معمولاً هیجانات خود را به‌صورت گریه و خنده به اطرافیان نشان می‌دهند. در ارتباط با هیجانات کودک باید به این نکته نیز اشاره کرد که هیجانات آن‌ها در ابتدا بسیار ساده بوده و احساساتی نظیر شادی، غم و ترس را دربر می‌گیرد. و سپس به میزانی که توانایی‌های ذهنی آن‌ها رشد کند، قادر خواهند بود احساساتی نظیر شرم، احساس گناه یا حتی غرور را تجربه کنند.

دلیل وابستگی این هیجانات به پیشرفت توانایی‌های ذهنی را می‌توان این موضوع دانست که تجربه این احساسات، نیازمند یک دریافت ذهنی از احساسات دیگران و پیدا کردن علتی برای عذاب وجدان یا غرور است که کودکان در بدو تولد چنین توانایی‌هایی ندارند.

بروز مشکلات روحی سنگین در سال اول تولد نظیر از دست دادن والدین می‌تواند مشکلات بسیاری را برای نوزاد ایجاد کند و حتی او را دچار هیجانات منفی و افسردگی نماید. به همین خاطر بهتر است نسبت به نشانه‌های سلامت هیجانی در کودک خود توجه کافی داشته باشید و هرگونه مشکل در این زمینه را هرچه سریع‌تر مورد پیگیری قرار دهید. بعد هیجانی یکی از مهم ترین قسمت های رشد کودک یک ساله است.

???? رشد مهارت‌های ذهنی

آخرین بعد رشد کودک یک ساله، مهارت های ذهنی است. به میزانی که سن کودک شما افزایش پیدا می‌کند توانایی‌های ذهنی او نظیر حافظه، یادگیری و استفاده از مهارت‌ها نیز بهبود می‌یابد. البته همان‌طور که گفته شد کودک شما در مراحل مشخصی دچار عقب‌گردهای رشدی خواهد شد که این موضوع نشان‌دهنده تلاش وی برای تثبیت یاد گرفته‌ها است.

کمک به‌ سلامت رشد کودک یک ساله

فرزند شما با مجموعه‌ای از توانایی‌ها و نیازها پا به این دنیا خواهد گذاشت و به میزانی که شما نسبت به این مسائل حساسیت داشته باشید، می‌توانید به رشد بهتر کودک خود کمک کنید. در این بخش راهکارهایی را در زمینه کمک به سلامت رشد کودک یک ساله معرفی خواهیم کرد.

???? انتظارات خود را تعدیل کنید

یکی از مشکلاتی که می‌تواند رشد کودک تا یک سالگی یا حتی سال‌های آینده تهدید کند انتظارات بیش‌ازحد والدین است. گاهی اوقات والدین بدون توجه به ظرفیت‌های کودک از او می‌خواهند که کارهای خاصی را انجام دهد و یا به دلیل ناتوانی کودک در انجام آن‌ها به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

بهتر است با افزایش اطلاعات خود راجع به رشد کودک یک ساله و توانایی‌های او در هر مرحله نسبت به متعادل کردن انتظارات خود اقدام کنید. در غیر این صورت فشاری که شما بر کودک وارد می‌کنید تأثیر منفی در اعتمادبه‌نفس و سلامت روان هردوی شما خواهد داشت.

???? به توانایی‌های کودک توجه داشته باشید

توجه به توانایی‌ها و رغبت‌های کودک یکی از نکاتی است که می‌توانید برای بهبود رشد کودک یک ساله از آن‌ها استفاده کنید. چنانچه از سنین پایین برای تقویت نقاط قوت و استعدادهایی که فرزند شما از خود نشان می‌دهد اقدام نمایید، به او کمک خواهید کرد که در آینده در این زمینه‌ها پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشد.

????امنیت کودک را تأمین کنید | رشد کودک یک ساله

یکی از مهم ترین روش های کمک به سلامت رشد کودک یک ساله، امنیت است. همان‌طور که گفته شد نیاز کودک به امنیت و دریافت این باور که جهان اطراف و مردم قابل‌اعتماد هستند، اصلی‌ترین موضوعی است که در طول رشد کودک تا یک سالگی باید به آن توجه داشته باشید. بروز هرگونه آسیبی در سبک دلبستگی کودک شما می‌تواند تمامی روابط آینده وی را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد.

به همین خاطر بهتر است با دقت نظر بیشتری در این زمینه قدم بردارید. کودکان تک سرپرست یا بد سرپرست ازجمله افرادی هستند که احتمال بالایی برای آسیب دیدن آن‌ها وجود دارد. و به همین خاطر بهتر است در این زمینه باید از متخصصین کمک گرفته شود.

???? کودک را در برابر محرک‌های مختلف قرار دهید

به میزانی که محیط اطراف یک کودک غنی از آموزش و محرک‌های مناسب با سطح رشد و توانایی‌های او باشد. وی ازنظر توانایی‌های ذهنی یا جسمی رشد بهتری خواهد داشت. درنتیجه بهتر است محیط اطراف کودک را از محرک‌های مناسب با سطح رشد وی غنی کنید. برای مثال سعی کنید با کودکتان زیاد حرف بزنید، از اشیا و تصاویر پیچیده‌تر برای او استفاده کنید و یا او را با انواع موسیقی و آواها آشنا نمایید.

بنابراین یکی از روش های کمک به سلامت رشد کودک یک ساله، قرار دادن کودک در مقابل محرک های مختلف است.

???? از یک مشاور کودک کمک بگیرید | رشد کودک یک ساله

مشاورین کودک نیازها و توانایی‌های کودک در هر بازه سنی را به‌خوبی می‌شناسند. و می‌توانند در بهبود رشد کودک یک ساله به شما کمک کنند. علاوه بر این بسیاری از اختلالات روانی دوره کودکی نظیر عقب‌ماندگی‌های ذهنی و یا اوتیسم از همان سال اول تولد تا حدودی قابل‌تشخیص هستند و با توجه به اهمیت زمان در تشخیص و شروع اقدامات درمانی برای این اختلالات بهتر است هرچه سریع‌تر در این زمینه‌ها اطلاع پیدا کنید.

عوامل موثر در رشد کودک یک ساله

رشد کودک یک ساله در بعد جسمانی تحت تاثیر عوامل ژنتیکی و محیطی است. این عوامل عبارتند از وراثت، سلامت جسمانی و تغذیه. زمانی که نیازهای اولیه کودک فراهم و رفع شود، رشد جسمانی او به درستی پیش خواهد رفت.

اما زمانی که سوء تغذیه، شرایط محیطی نامساعد و بیماری وجود داشته باشد، رشد کودک دچار خلل می‌شود. در نتیجه رشد جسمانی خوبی صورت نمی‌گیرد.

توانایی ها و رشد کودک یک ساله

رشد کودک یک ساله با توانایی هایی او نیز قابل مشاهده است. در ادامه بخشی از توانایی های کودک یک ساله را توضیح داده ایم.

???? توانایی راه رفتن

توانایی راه رفتن و بدون کمک ایستادن یکی از زمینه های رشد کودک یک ساله است. والدین باید اجازه دهند که کودک بدون کمک راه برود و بایستد.

???? توانایی تقلید کردن

یکی از زمینه های رشد کودک یک ساله، توانایی تقلید کردن است. البته که کودکان در تمامی سنین و از همان ابتدای تولد توانایی تقلید کردن دارند. اما در یک سالگی این توانایی بیشتر می‌شود.

???? مهارت های ارتباطی

مهارت های ارتباطی یکی از زمینه های رشد کودک یک ساله است. کودک در یک سالگی به راحتی مادر، پدر، اطرافیان درجه یک و پرستار خود را می‌شناسند. و کودک با اشاره و مکالمه چندین کلمه با اطرافیان خود ارتباط برقرار می‌کند.

???? یادگیری زبان

یکی از زمینه های رشد کودک یک ساله، یادگیری زبان است. کودکان در 1 سال اول زندگی خود شروع به یادگیری زبان می‌کنند. در این سن با دقت بالاتری به واحدهای گفتاری توجه می‌کنند. و معمولا در این سن اولین کلمه خود را بیان می‌کنند.

کلام آخر

رشد کودک یک ساله نیاز به توجه والدین دارد. والدین باید در رابطه با رشد کودک اطلاعات کسب کنند و اگر نگران رشد کودک یک ساله خود بودند حتما از روانشناس کمک بگیرند. با کمک روانشناس کودک و متخصصین در این حوزه نسبت به نیازها و توانایی های کودک اطلاعات کسب کنید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشد کودک یک ساله می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

مهم‌ترین نیازهای روانی کودک از تولد تا یک‌سالگی کدام است؟

اصلی‌ترین نیاز روانی که باید به آن توجه داشته باشید ایجاد احساس امنیت یا به‌عبارت‌دیگر سبک دلبستگی ایمن در کودک است. برای دستیابی کودک به این توانایی باید همواره برای پاسخگویی به نیازهای وی آماده باشید.

نشانه‌های اختلالات رشدی در طول یک سال اول زندگی چیست؟

عدم تمایل کودک به برقراری ارتباط اجتماعی و معذب بودن وی در این شرایط، ناتوانی کودک در دستیابی به توانایی‌های مناسب با سن، تظاهرات هیجانی نامناسب مثل احساس غم یا نبود شادابی و همین‌طور نداشتن تظاهرات هیجانی ازجمله نکاتی هستند که باید به آن‌ها توجه کرد. با استفاده از مشاوره کودک می‌توانید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: رشد کودک یک ساله



:: برچسب‌ها: رشد کودک یک ساله ,
:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

سیلی زدن کودک از طرف تمام متخصصان و مشاوران نفی شده است. به والدین توصیه می‌کنند در عوض از راهبردهای انضباطی سالم، مانند تمجید از رفتارهای خوب و الگوی رفتاری مناسب استفاده کنند. والدین باید این موضوع را درک کنند که اگر حتی یکبار به کودک از روی خشم سیلی بزنند، تأثیر منفی عمیقی روی آن ها خواهد داشت. برخی از والدین بر این باورند که تنبیه بدنی رفتار کودکان را تغییر می‌دهد. اما علم این تفکر را هرگز تأیید نکرده است. درواقع باید گفت که این نوع تنبیهات بیشتر اثرات خورنده و طولانی مدت بر رفتار دارد تا اصلاحی. در ادامه بیشتر به تأثیرات منفی که سیلی به کودکان وارد می کند می پردازیم. اگر خود یا همسرتان از این روش استفاده می‌کنید،

منبع: سیلی زدن کودک | عوارض سیلی زدن به صورت کودک

سیلی زدن کودک

درحالی که سیلی زدن کودک ممکن است در نتیجه یک عصبانیت لحظه ای اتفاق بیفتد، اما می تواند به چیزی بیش از درد موضعی برای کودک شما منجر شود. از طرفی، کودکانی که به عنوان تنبیه سیلی می‌خورند، فورا مرزهای والدینشان را آزمایش می کنند. به عبارتی، سعی می کنند دوباره رفتارشان را تکرار کنند تا مطمئن شوند آیا بازهم سیلی می خورند یا خیر. به جای اینکه به کودکان سیلی بزنید، تکنیک های انضباطی زیادی وجود دارد که تأثیر زیادی بر رفتار کودکان می گذارد. در ادامه، رایج ترین تأثیرات منفی که تنبیه با سیلی در کودکان ایجاد می کند را بررسی کرده ایم.

1️⃣ کودک را بیشتر در معرض پرخاشگری فیزیکی قرار می دهد

کودکان اغلب بر اساس رفتار بزرگسالان می آموزند که چه برخوردی با دیگران داشته باشند. اگر سیلی بخورند، یاد می گیرند که زدن اشکالی ندارد. برای مثال، اگر در هنگام عصبانیت والدین به کودک سیلی بزند، کودک می آموزد که این روشی قابل قبول برای مقابله با عصبانیت می باشد. وقتی بچه ها کوچک تر هستند، معتقدند که اتفاقاتی که در خانه رخ می دهد طبیعی است. بنابراین اگر این کار مدام تکرار شود، برخوردی طبیعی برای آن ها محسوب می شود.

2️⃣ سیلی زدن کودک به رابطه بین والدین و کودک آسیب می رساند

برای کودکان آسان است که کوچکترین روش های تربیتی را برای خود، با مفهومی عمیق تفسیر کنند. کودکان ممکن است وقتی سیلی می خورند احساس کنند والدینشان آن ها را دوست ندارند. حتی اگر بچه ها بدانند که والدینشان آن ها را دوست دارند، بازهم تأثیر منفی بر روی روابطشان خواهد داشت. طبق بررسی های متخصصان، با سیلی زدن کودک و نوجوانان او را از والدین دور و منزوی می کنید.

3️⃣ باعث کاهش عزت نفس می شود

تنبیه با سیلی می تواند به طرق مختلف موجب کاهش عزت نفس بشود. به خصوص اگر کودکان در حضور دیگران مورد تنبیه والدین قرار بگیرند. پس از بارها تحقیر شدن، کودکان کم کم عزت نفس خود را از دست می دهند و والدین می توانند به وضوح این اتفاق را در کودک خود مشاهده کنند.

4️⃣ با سیلی زدن کودک به او مهارت مقابله ناسالم را یاد می دهید

کودکان نه تنها یاد می گیرند که این روش مناسبی برای رفتار و ضربه به کودکان دیگر است، بلکه یاد می گیرند که پاسخ مناسبی برای بیان احساسات منفی مثل خشم است. در دراز مدت، این به کودک می آموزد که به همه احساسات قوی با خشونت واکنش نشان دهد.

5️⃣ پارادوکس بیولوژیکی مضر ایجاد می کند

وقتی کودکان توسط والدین یا کسانی که دوستشان دارند سیلی می خورند، مغزشان به آن ها می گوید که از چیزی که ممکن است به آن ها آسیب برساند فرار کنند، اما همچنین به آن ها می گوید بر خلاف این کار عمل کنند. به عبارت دیگر، با سیلی زدن کودک خود می آموزید که همچنان به دنبال عشق از افرادی باشند که به آن ها صدمه می زنند. چیزی که هرگز برای هیچ انسانی، چه بزرگسال چه کودک خوب نیست.

چگونه از سیلی زدن به کودک جلوگیری کنیم؟

راه هایی وجود دارد که والدین می توانند با شناخت آن ها، از وضعیتی که ممکن است منجر به سیلی زدن کودک شود جلوگیری کنند. آن ها یاد می گیرند که چگونه احساسات خود را کنترل کنند تا از بروز هرگونه تنبیه نامناسب پیشگیری شود. در ادامه به برخی از مهم ترین تکنیک هایی که می توان با رعایت آن ها از برخورد فیزیکی با کودکان جلوگیری کنید اشاره کرده ایم.

????عصبانیت خود را درک کنید

وقتی عصبانی می شوید، مغزتان بین 1 تا 3 دقیقه بسیار فعال است. ساده ترین کاری که یک فرد باید انجام دهد این است که وقتی عصبانی می شود کمی صبر کند. باید اجازه دهید تا آن لحظه سخت و خشمتان بگذرد، سپس عمل کنید.

????قبل سیلی زدن کودک محرک های خود را شناسایی کنید

درک اینکه چه چیزی باعث واکنش شما می شود بسیار مهم است. هنگامی که والدین عصبانی می شوند، ممکن است ناخواسته بر اساس تجربیات گذشته خود واکنش نشان می دهند. مهم است که بدانید چه چیزی شما را عصبانی کرده است و سعی کنید آن را حل کنید.

????به جای سیلی زدن کودک راهی برای حفظ آرامش خود پیدا کنید

یافتن راه هایی برای آرام کردن خودتان هنگام عصبانیت ایده بسیار خوبی است. بسیاری از متخصصان تأکید می کنند که در لحظه خشم، به هر چیزی که شما را آرام می کند فکر کنید. بنابراین قبل از اینکه به خاطر عصبانیتتان دست به عملی نا مناسب بزنید، سعی کنید به یک طریقی خود را آرام کنید.

سخن آخر

کودکانی که سیلی می خورند، بیشتر از سایرین در بزرگسالی از اختلالات روانی منند افسردگی رنج می برند. همچنین اعتماد به نفس پایین تری خواهند داشت و مشکلات رفتاری و پرخاشگری از خود بروز می دهند. در عوض، والدین می توانند روش های غیر خشونت آمیز تربیت را انتخاب کنند تا به کودکان خود بیاموزند چگونه رفتار مناسب داشته باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه سیلی زدن کودک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: سیلی زدن کودک | عوارض سیلی زدن به صورت کودک



:: برچسب‌ها: سیلی زدن کودک | عوارض سیلی زدن به صورت کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

بیش فعالی در نوزادان نسبت به دیگر گروه‌های سنی کم‌تر مورد بررسی قرار گرفته است و افراد شناخت کم‌تری نسبت به آن دارند. متخصصان بر اساس یافته‌های جدید خود، برخی علائم در دوران نوزادی همچون بی‌قراری، گریه‌های شدید، ناتوانی در به خواب رفتن و … را نشانه‌ای از بیش فعالی می‌دانند. توصیه می‌شود والدین با اطلاع از نشانه‌های بیش فعالی، در صورت رویت این علائم در فرزند خود، سریع‌تر برای درمان اقدام کنند و از پیشروی آن در کودک جلوگیری نمایند. همین‌طور در ارتباط بودن با یک مشاور کودک سبب می‌شود که بتوانند از راهکارهای موثر برای ارتباط با فرزند خود استفاده کنند. در ادامه اطلاعات کامل‌تری از موضوع بیش فعالی در کودکان ارائه کرده‌ایم.

منبع: بیش فعالی در نوزادان

بیش فعالی در نوزادان

جالب است بدانید آکادمی اطفال آمریکا تا قبل از سال 2011 شروع بیش فعالی در نوزادان را از سن شش سالگی در نظر می‌گرفت که تا 12 سالگی ادامه پیدا می‌کرد. بعدها بر اساس راهنماهای تشخیصی بیشتر، این سن به 4 تا 18 سالگی تغییر پیدا کرد؛ اما امروزه مطابق تحقیقات صورت گرفته شده، علائم بیش فعالی حتی از دوران نوزادی بروز پیدا می‌کند.

نکته‌ای که وجود دارد این است که تشخیص بیش فعالی در نوزادان کارآسانی نیست؛ چراکه راهنمای تشخیصی دقیقی برای آن وجود ندارد و درمان بیش فعالی در این دوران نیازمند دقت بیشتری است.

علائم بیش فعالی در نوزادان

همانطور که اشاره کردیم تشخیص علائم بیش فعالی در دوران نوزادی برای متخصصان دشوار است. در سنین بالاتر کاهش توجه، تحرک و فعالیت زیاد کودک سبب می‌شود که تشخیص بیش فعالی در او کار چندان دشواری نباشد. با این حال در ادامه به برخی علائم بیش فعالی در نوزادان اشاره کرده‌ایم :

  • بی‌قراری بیش از حد
  • ناتوانی در به خواب رفتن
  • بیدار شدن‌های متوالی در طول شب
  • فعالیت حرکتی بیش از حد و بیش از حد تصور مناسب رده سنی
  • عدم توجه و یا دقت به محرک‌های محیطی
  • بی‌قرار بودن در زمان غذا خوردن
  • عدم نشستن برای بازی
  • استفراغ کردن مداوم
  • بی توجهی به شیر
  • نداشتن اشتها
  • مشکلات بلع
  • پریشانی و ناراحتی در هنگام سرگرم شدن و یا لمس شدن
  • بی‌حوصلگی شدید با دیگران
  • توجه طلبی
  • خشم و غیض

در صورتی که هر کدام از علائم فوق به مدت شش ماه ادامه داشته باشد، معمولا پزشکان مسئله بیش فعالی را مطرح می‌کنند. بیش فعالی در نوزادان از اختلالات عصبی رشدی است که در صورت شناسایی بایستی به موقع درمان شود. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله اختلالات عصبی رشدی را بخوانید.

بیش‌فعالی نوزاد با خلق و خوی دشوار چه تفاوتی دارد؟

برخی از کودکان از بدو تولد به عبارتی بدقلق هستند. و خلق و خوی دشوار آن‌ها سبب می‌شود که به راحتی با شرایط محیطی که در آن قرار دارند، کنار نیایند. این دسته از کودکان در زمان‌هایی که لازم است، آرام هستند و داستان‌ها، آهنگ‌ها و تصاویر کودکانه برایشان جذاب می‌باشد. همینطور آن‌ها می‌توانند ساعت‌ها با اسباب بازی‌های خود بازی کنند و یا به فعالیت‌هایی همچون پازل، لگو و … علاقه‌مند می‌باشند. کودکانی که دچار بیش فعالی و یا نقص توجه هستند، نمی‌توانند به راحتی بازی کنند و دائما ناآرام و بی‌قرار هستند. بنابراین والدین در ابتدا باید تفاوت بیش فعالی در نوزادان را با داشتن خلق و خوی دشوار تشخیص دهند.

عوامل ایجاد بیش فعالی در نوزاد

در ایجاد اختلال بیش فعالی در نوزادان عوامل بسیاری تاثیرگذار است که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • مصرف الکل، سیگار و مواد مخدر در دوران بارداری
  • مواجه شدن با سم و یا سموم خاص در دوران بارداری
  • تولد نوزاد در شرایط زایمان زودرس و یا وزن کم
  • ایجاد مشکل در سیستم عصبی مرکزی در دوره‌های حساس رشدی
  • داشتن سابقه خانوادگی در مورد اختلال بیش فعالی

در صورتی که به هر دلیل نوزاد شما دچار اختلال بیش فعالی است، در نظر داشته باشید که درمان او با آموزش‌های خاص و ویژه‌ای امکان‌پذیر است، بنابراین حتما به مراکز تخصصی مراجعه کنید.

تشخیص نادرست بیش فعالی

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، تشخیص بیش فعالی در نوزادان کار سختی است؛ دلیل این موضوع نیز این است که نشانه‌های بیش فعالی می‌تواند والدین و متخصصان را به اشتباه بیاندازد.

به طور مثال علائم بیش فعالی در نوزادان با علائم مشکلاتی همچون سابقه ضربه به سر در کودک، وجود اختلالات مرتبط با صرع و تشنج، مشکلات تیروئید و ناتوانی‌های بینایی و شنوایی مشابه می‌باشد.

بنابراین تشخیص و درمان بیش فعالی در نوزادان بسیار حساس است و بهتر است برای اینکار به یک متخصص اطفال با تجربه مراجعه کنید و در تمامی مراحل درمان و معاینات پزشکی با او همکاری کنید تا شناسایی مشکل فرزندتان به درستی انجام شود.

درمان بیش فعالی در نوزادان

متاسفانه تاکنون راهنمای دقیقی برای درمان بیش فعالی در کودکان زیر چهار سال به وجود نیامده است. از سویی دیگر مصرف داروها نیز در این سنین با محدودیت‌های بیشتری همراه است و نیازمند دقت و احتیاط می‌باشد. از مهم‌ترین موضوعاتی که در زمینه درمان بیش فعالی در نوزادان و سنین کم وجود دارد، این است که والدین آموزش‌های لازم را در این زمینه از متخصصان دریافت کنند. در واقع پدر و مادر باید بتوانند مشکلات فرزند خود را درک کنند تا تعامل بهتری را با او داشته باشند.

معمولا متخصصان پس از سن چهار سالگی از روش‌های درمانی دیگری همچون رفتار درمانی و درمان‌های دارویی استفاده می‌کنند. لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم که دریافت درمان دارویی نیز در وهله دوم انجام می‌شود. و در ابتدا پزشک سعی می‌کند از طریق روش‌های غیر دارویی این مشکل را در کودک برطرف سازد.

بنابراین اگر احساس می‌کنید فرزند شما دچار اختلال بیش فعالی است، ابتدا با یک روانشناس کودک این موضوع را در میان بگذارید و روند درمان را با او پیش ببرید. در صورتی که نشانه‌های بیش فعالی در نوزادان شما از بین نرود، باید برای دریافت درمان‌های دارویی به یک روانپزشک مراجعه کنید. به عقیده پزشکان و بر اساس آمار، دریافت هر دو روش درمان دارویی و رفتار درمانی به صورت همزمان نتیجه موثرتری دارد و درمان با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

کلام آخر

بیش فعالی در نوزادان علائم و نشانه هایی دارد که والدین باید با دقت بالا و با کمک روانشناس کودک این نشانه ها را شناسایی کنند. گریه بیش از حد نوزادان، مشکلات در خواب و مشکلات تغذیه این 3 نشانه اصلی بیش فعالی در نوزادان است. برای پیشگیری از شدت علائم بیش فعالی با شناسایی نشانه ها از روانشناس و متخصصین کمک بگیرید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیش فعالی در نوزادان بیش فعال می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا بیش فعالی برای کودک خطر آفرین است؟

بیش فعالی از اختلالات رشدی می‌باشد که در صورت عدم درمان سبب بروز مشکلات مختلفی برای کودک، همچون اختلالات یادگیری، مشکلات تحصیلی و … می‌شود. ادامه‌دار شدن بیش فعالی تا سنین نوجوانی نیز سبب می‌شود که فرد به سمت رفتارهای ضداجتماعی کشیده شود و میزان ناسازگاری او با محیط کاهش پیدا کند. بنابراین از موضوعات مهم پس از شناسایی بیش فعالی، دریافت درمان موثر است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: بیش فعالی در نوزادان



:: برچسب‌ها: بیش فعالی در نوزادان ,
:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

انتخاب اسم فرزند باید به شیوه ای علمی پیش برود. هنگام انتخاب اسم باید به نکات اصلی توجه کنید. این نکات شامل آینده نگری، تلفظ درست، هم خوانی با نام خانوادگی، نگارش انگلیسی، معنی خوب، آهنگ نام و … می‌شود. اما اعتقادات و فرهنگ خانواده های مختلف را دیده ایم که بر اساس آن رسم و رسومات برای فرزندان خود نام انتخاب می‌کنند. برای مثال همه ما تقریبا افرادی را مشاهده کرده ایم که بر اساس نام بزرگان فوت شده برای فرزندان خود نام بر می‌گزینند. و با این شیوه می‌ خواهند تا یاد آن عزیزان را زنده نگه دارند. اما توجهی به روش های اصولی نام برای فرزند ندارند.در یک جمله خلاصه می‌کنم “نام فرزند باید به گونه ای باشد که باعث شان و منزلت او باشد، نه مایه سر افکندگی!” در این مقاله تمام سعی خود را کرده ایم تا با راهنمایی درست، شیوه صحیح انتخاب اسم فرزند را به شما آموزش دهیم.

منبع: انتخاب اسم فرزند | نکاتی برای انتخاب اسم فرزند

چگونه برای فرزند اسم انتخاب کنیم

انتخاب اسم فرزند همیشه چالش بر انگیز بوده است. حتی در برخی مواقع به دلیل انتخاب اسم فرزند، والدین با یکدیگر دعوا می‌کنند یا بین خانواده ها بحث و جدال رخ می‌دهد. اما برای انتخاب اسم فرزند هرگز به افکار و رفتار دیگران توجه نکنید. در کنار همسر خود با آرامش کامل اسمی را برای فرزند خود انتخاب کنید که از بیان آن خجالت نکشد. صدا زدن اسم، تاثیرات اسم در آینده، ویژگی های اسم، تلفظ و … مسائل مهمی هستند که در انتخاب اسم فرزند حتما باید بررسی شود.

برخی از والدین ادعا دارند که نام های طولانی بهتر از نام های کوتاه تلفظ می‌شوند. اما برخی نیز کاملا ضد این دسته از عقاید قرار دارند. برخی از افراد نام بزرگان از دست رفته را روی کودکان می‌گذارند. ایده های زیادی برای انتخاب اسم فرزند وجود دارد. اما در این مقاله شیوه های اصولی و علمی انتخاب اسم را توضیح داده ایم.

انتخاب اسم فرزند به روش علمی

هنگام انتخاب اسم فرزند به روش عملی باید به برخی از نکات توجه داشته باشید. احتمالا نام های عجیب و غریب زیادی را شنیده اید که مورد تمسخر اطرافیان قرار گرفته اند. برای جلوگیری از این اتفاق و پیشگیری بهتر است از روش های علمی برای انتخاب اسم کمک بگیرید. در ادامه در رابطه با روش های علمی انتخاب اسم صحبت کرده ایم.

1. نام دو بخشی

بسیاری از نام ها بر خلاف ظاهر کوتاهی که دارند، تعداد زیادی بخش دارند و به سختی تلفظ می‌شوند. در واقع به دلیل بخش زیاد اسم در دسته نام های بلند قرار می‌گیرند. بنابراین اسم به صورت شکسته خوانده می‌شود. مثلا اسم کتایون را کتی صدا می‌زنند. این مدل صدا زدن معمولا بی احترامی کردن تلقی می‌شود. بنابراین برای انتخاب اسم فرزند به این نکته توجه کنید.

2. توجه به نگارش حروف انگلیسی

در شرایط امروزی باید نامی انتخاب کنید که فرزندتان بر اساس آن به راحتی در شبکه های اجتماعی و سایر شبکه های مجازی عضو شود. با پیشرفت تکنولوژی توجه به نگارش اسم به حروف انگلیسی الزامی است. انتخاب اسم فرزند بر اساس علم باید همراه با نگارش صحیح انگلیسی باشد.

3. همخوانی با نام خانوادگی

بر اساس مطالعات انجام شده، انتخاب اسم فرزند به روش علمی باید با نام خانوادگی هم آوا باشد. لزومی ندارد که نام فرزند را به نام خانوادگی او شبیه کنید. با استفاده از چند حرف از حروف خانوادگی در حروف نام به نقطه مشترکی خواهید رسید.

4. الگو برداری

یکی از روش های انتخاب اسم فرزند با روش علمی، الگو برداری است. احتمالا شنیده اید که می‌گویند شخصیت افراد با اسم آنها می‌آید. مثلا بر اساس نظر سنجی ها مشخص شده است که بیشتر افراد با نام میلاد شخصیتی بازیگوش دارند. یا شیوه الگو برداری به این روش که نام فرد را “رضا” گذاشته اند و او از شخصیت امام رضا در زندگی الگو برداری می‌کند.

5. آینده نگری

در زمان انتخاب اسم فرزند باید به آینده او نیز فکر کرد. برخی از نام ها هرگز قدیمی نمی‌شوند. اما تعداد دیگری از آنها به سرعت قدیمی می‌شود و در برهه ای از زمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهتر است از نام های قدیمی یا نیمه قدیمی برای اسم فرزند استفاده نکنید.

6. مفهومی بودن اسم

برای انتخاب اسم لازم است تا اسم نامفهموم انتخاب نکنید. نام هایی که تلفظ سختی دارند یا حتی افراد متوجه نمی‌شوند این نام دخترانه است یا پسرانه نباید انتخاب شوند. گاهی در انتخاب اسم فرزند به قدری جستجو می‌کنیم و نام سخت استفاده می‌کنیم که به نام های عجیب و غریب پناه می‌بریم. از نام هایی استفاده کنید که نمایانگر هویت فرزندتان باشد. و هم چنان معنی نام او داخل اسم قرار داشته باشد.

برای انتخاب اسم فرزند به نکات زیر توجه کنید

برای انتخاب نام فرزند باید به نکاتی توجه داشته باشید. این نکات شیوه های اصولی انتخاب اسم فرزند را به شما آموزش می‌دهد. در نهایت باعث موفقیت فرزندانتان می‌شود. در ادامه به این نکات اشاره کرده ایم.

  • توافق پدر و مادر در انتخاب اسم حائز اهمیت است. زمانی که والدین در انتخاب اسم فرزند به توافق نرسند تا سال های سال این مساله باقی خواهد ماند و کودک احساس می‌کند که اسم او زشت و ناخوشایند است.
  • اگر اندکی احساس تردید در انتخاب اسم فرزند دارید فورا آن اسم را کنار بگذارید. زمان انتخاب اسم باید بدون تردید عمل کنید. شما این احساس تردید را به فرزند خود نیز منتقل خواهید کرد. بنابراین زمانی که با ذره ای تردید روبرو شدید، نام دیگری انتخاب کنید.
  • برای انتخاب اسم فرزند نباید به گونه ای نام گذاری کنید که بچه گانه باشد. کودک شما تا ابد بچه باقی نمی‌ماند. گذاشتن نام های بچه گانه و کودکانه در آینده باعث سر افکندگی او خواهد شد.
  • از اسم های تجاری و شرکتی در انتخاب اسم فرزند استفاده نکنید. نام های تجاری اثرات منفی دارد و به اشتباه همه افراد با صدا زدن نام فرزند به یاد محصولات آن شرکت خواهند افتاد.
  • اگر فرزندان دیگری دارد بهتر است نام فرزندان را هم قافیه با هم انتخاب کنید. اینکه فرزندان نامی هم آهنگ باهم داشته باشند باعث تقویت پیوند خانوادگی می‌شود.
  • اسم هایی با تلفظ سخت انتخاب نکنید که در نتیجه کودک را با مخفف اسم صدا کنند.
  • برای انتخاب اسم فرزند حتما به نام خانوادگی او نیز توجه داشته باشید.

کلام آخر

انتخاب اسم فرزند اتفاق بسیار مهمی در زندگی مشترک و آینده فرزند است. برای انتخاب اسم صد در صد حساسیت داشته باشید. تحقیق کنید و اسمی پر مفهوم، جدید و متناسب با شخصیت کودک انتخاب کنید. نام ها نیمی از شخصیت افراد را شکل می‌دهند. و در موفقیت آنها نقش دارند. برای آگاهی از شیوه انتخاب اسم فرزند از روانشناس و مشاورین در این زمینه کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری، آنلاین و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب اسم فرزند خود می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: انتخاب اسم فرزند | نکاتی برای انتخاب اسم فرزند



:: برچسب‌ها: انتخاب اسم فرزند | نکاتی برای انتخاب اسم فرزند ,
:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

پرخاشگری والدین چه اثراتی بر فرزندان می‌گذارد؟ زندگی با والدینی که دائما درگیر دعوا و پرخاشگری هستند تاثیرات منفی و بلندمدتی بر کودکان می‌گذارد. بچه‌ها در این شرایط اغلب والدین خود را الگو قرار می‌دهند و رفتارهای آن‌ها را در برخورد با همسالان یا بچه‌های کوچکتر تکرار می‌کنند.همچنین درگیری با اضطراب زیاد در این شرایط می‌تواند منجر به بروز اختلالات روانشناختی گوناگونی از جمله افسردگی و اختلالات اضطرابی در بزرگسالی شود. ما در ادامه در مورد تاثیرات پرخاشگری والدین توضیحات بیشتری ارائه کرده‌ایم. در همین راستا بهره بردن از مشاوره روانشناسی کمک می‌کند تا والدین بدانند در هنگام تجربه خشم در مقابل فرزندان باید چه رفتاری انجام دهید و چگونه خود را به بهترین شکل آرام کنند.

منبع: پرخاشگری والدین چه تاثیری بر کودکان دارد

پرخاشگری والدین | والدین پرخاشگر چه ویژگی‌هایی دارند؟

پرخاشگری والدین اغلب سبک تربیتی مستبدانه‌ای دارند. آن‌ها بیش از هرچیز به قوانینی که حکم می‌کنند می‌اندیشند و نمی‌توانند عواطف فرزندان خود را در نظر بگیرند. همین مسئله باعث می‌شود که با مشاهده کوچک ترین اشتباهی از کوره در بروند و با روش‌های مختلف پرخاشگری خود را ابراز کنند.

در واقع پرخاشگری والدین فقط به کتک زدن یا درگیری فیزیکی اطلاق نمی‌شود بلکه رفتارهایی نظیر سرکوفت زدن، سرزنش کردن، ناسزا گفتن، داد زدن و قهر کردن نیز مصادیقی از پرخاشگری هستند. از جمله دیگر ویژگی‌های والدین پرخاشگر این است که برای تربیت فرزند خود بیش از هرچیز از روش تنبیه استفاده می‌کنند. این در حالی است که روانشناسان کودک بر این باورند که تنبیه تاثیر بسیار کمی بر شکل دهی رفتار درست دارد و بیش از آنکه موجب پرورش عادات صحیح شود اثرات منفی نظیر ترس و اضطراب مفرط را در پی دارد.

انواع پرخاشگری والدین

پرخاشگری والدین معمولا به 7 دسته تقسیم می‌شود. این پرخاشگری گاه به شیوه فیزیکی، عدم توجه و … بروز پیدا می‌کند که در ادامه اشاره کرده ایم.

???? پرخاشگری کلامی

یکی از انواع پرخاشگری والدین، پرخاشگری کلامی است. در این نوع از پرخاشگری والدین با ناسزاگویی، فریاد و داد قصد تربیت کودک را دارند. گاهی کودک دردی که با کلمات تحمل می‌کند بیشتر از درد تنبیه است.

???? پرخاشگری فیزیکی | پرخاشگری والدین

تنبیه بدنی، پرخاشگری فیزیکی، کتک زدن و … از انواع پرخاشگری والدین است. گاهی والدین با این روش قصد کنترل کودک را دارند که بدترین نوع تربیت است.

???? خشونت سکوت

قهر، سکوت و عدم صحبت با کودک نوعی پرخاشگری والدین است. زمانی که کودک رفتار مناسبی نداشته باشد والدین با او قهر خواهند کرد و مدت طولانی با او صحبت نخواهند کرد. که یکی از بدترین روش های تربیت کودک، پرخاشگری سکوت است.

???? پرخاشگری تهدید

پرخاشگری تهدید با درصد بالایی از والدین مشاهده می‌شود. پرخاشگری والدین با تهدید نیز باعث اثرات منفی در کودک می‌شود. مثلا زمانی که کودکدر مهمانی رفتار اشتباه انجام می‌دهد، والدین به او می‌گویند که بریم خونه حسابتو می‌رسیم.

???? توقعات بیجا | پرخاشگری والدین

یکی از انواع پرخاشگری والدین، توقعات بیجا از کودک است. مثلا والدین از کودک 2 ساله خود توقع سکوت و آرام نشستن دارند. یا انتظار دارند کودک بسیار تمیز و مرتب باشد.

???? عدم توجه به نیاز کودک

عدم توجه به نیاز کودک یکی دیگر از انواع پرخاشگری والدین است. زمانی که والدین توجه کافی به تغذیه، پوشاک، آرامش و … کودک نداشته باشند. باعث ایجاد حس بد در کودک خواهند شد.

???? ایجاد احساس گناه

یکی از انواع پرخاشگری والدین، ایجاد احساس گناه است. برخی والدین جملاتی را جهت تربیت کودک به اشتباه به کار می‌برندکه باعث ایجاد عذتب وجدان در کودک می‌شود. مثلا: من به خاطر توعه که دارم این زندگی را تحمل می‌کنم.

اثرات پرخاشگری والدین

 

پرخاشگری والدین به خصوص در سال‌های کودکی تاثیرات مخرب و بلندمدتی روی فرزندان می‌گذارد. ما در ادامه به چند مورد از مهم ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

???? الگوبرداری از پرخاشگری والدین

کودکان مشاهده گران تیزبینی هستند. آن‌ها بیش از هر روش دیگر از طریق یادگیری مشاهده‌ای دنیای پیرامون را درک می‌کنند. در نتیجه آن‌ها زمانی که با پرخاشگری والدین خود مواجه می‌شوند بیش از سایر همسالانشان ممکن است دست به رفتارهای پرخاشگرانه بزنند چرا که والدین به طور غیرمستقیم به آن‌ها می‌آموزند که می‌توانند به افراد ضعیف تر از خود زور بگویند و با رفتارهای خشن حرفشان را به کرسی بنشانند.

از همین رو کودکان این والدین در مدرسه مشکلات بیشتری با هم کلاسی‌های خود دارند و همچنین ممکن است الگوی رفتار پرخاشگرانه را تا دوران بزرگسالی با خود نگه دارند.

???? افزایش احتمال بروز اختلالات روانشناختی

زندگی کردن با والدین پرخاشگر تنش زیادی را برای فرزندان ایجاد می‌کند. این فرزندان اغلب درگیر احساسات ترس و اضطراب هستند و نگرانی زیادی در مورد برخورد والدینشان دارند. تجربه ترس و اضطراب مزمن به دلیل پرخاشگری والدین در نهایت می‌تواند به بروز اختلالات روانشناختی بیانجامد. از جمله این مشکلات در دوران کودکی می‌توان به کابوس‌های شبانه، شب ادراری و مشکلات سایکوسوماتیک اشاره کرد. همچنین ادامه یافتن این تنش‌ها تا دوران بزرگسالی می‌تواند به بروز افسردگی و انواع اختلالات اضطرابی بیانجامد.

???? کاهش اعتماد به نفس | پرخاشگری والدین

کودکانی که با والدین پرخاشگر زندگی می‌کنند اغلب جرات ابراز وجود ندارند. آن‌ها همواره می‌ترسند با اظهار نظرهای نادرست مورد انتقاد و پرخاشگری والدین خود قرار بگیرند. این مسئله به مرور زمان تا حد زیادی به اعتماد به نفس آن‌ها آسیب خواهد زد. در واقع این افراد زمانی که در مدرسه و سایر اجتماعات قرار می‌گیرند دائما خود را ارزیابی کرده و می‌ترسند همانند خانه مجددا مورد انتقاد یا سرزنش قرار بگیرند.

???? ادامه یافتن چرخه پرخاشگری در نسل‌های بعدی

بچه‌هایی که تحت تربیت پرخاشگری والدین و مستبد رشد می‌کنند. هرگز نتوانسته‌اند الگویی از یک والد سالم را مشاهده کنند. این مسئله می‌تواند به همانند سازی یا جبران افراطی منجر شود. در همانند سازی کودکانی که والدین پرخاشگر دارند، با وجود تمام آسیب‌هایی که دیده‌اند هنگامی که خود در جایگاه والد قرار می‌گیرند همان رفتارها را تکرار می‌کنند.

این مسئله باعث می‌شود که چرخه پرخاشگری نسل به نسل منتقل گردد. البته برخی دیگر هم هستند که به جبران افراطی روی می‌آورند. این افراد به خاطر رنج‌هایی که کشیده‌اند می‌خواهند فرزند خود را از هر آسیبی به دور نگه دارند. همین مسئله باعث می‌شود که سبک تربیتی سهل گیرانه‌ای را در پیش بگیرند و فرزندانی نازپرورده را تربیت نمایند.

???? افزایش دروغگویی و پنهان کاری در فرزندان

والدین پرخاشگر اجازه هیچ گونه اشتباهی به فرزندان خود نمی‌دهند. این در حالی است که بچه‌ها در مسیر رشد بارها و بارها با خطا روبه‌رو می‌شوند و نیاز دارند تا والدین با تجربیات خود آن‌ها را راهنمایی کنند. زمانی که فرزندان از ترس تنبیه و مجازات نتوانند مشکلات خود را با پدر و مادر در میان بگذارند به احتمال بیشتری به دروغ گویی و پنهان کاری روی می‌آورند و همین مسئله باعث می‌شود پرخاشگری والدین نیز هنگام روشن شدن ماجرا با شدت بیشتری اتفاق بیافتد.

???? مشکلات تحصیلی

زمانی که فرزندی با پرخاشگری والدین روبرو است. به دلیل عدم اعتماد به نفس وعدم بروز احساسات با مشکلات تحصیلی برخورد خواهد کرد. شاید والدین همه امکانات را برای فرزند خود فراهم کنند اما به دلیل تنبیهات و پرخاشگری که دارند، اثرات منفی در رشد کودک خواهند گذاشت. کودکان این والدین با نمرات کم، افت تحصیلی و مشکلات در مدرسه روبرو می‌شوند.

???? مشکلات دلبستگی | پرخاشگری والدین

یکی از اثرات منفی پرخاشگری والدین، مشکلا دلبستگی است. کودک برای امنیت نیاز به محبت و دلبستگی والدین دارد. البته دلبستگی از نوع ایمن. اما زمانی که والدین شروع به پرخاشگری و تنبیه کنند این دلبستگی به شیوه ای ناایمن شکل خواهد گرفت. دلبستگی ناایمن اثرات منفی در روابط آینده فرد خواهد گذاشت. همیشه نگران روابط خود با دیگران هستند و اعتماد به فردی نخواهند داشت.

سخن آخر

همان طور که گفته شد پرخاشگری والدین می‌تواند عواقب کوتاه مدت و بلند مدتی برای فرزندان به همراه داشته باشد تا حدی که نسل‌های بعدی را نیز می‌تواند درگیر خود کند. برای اینکه بتوانید فرزندانتان را از پیامدهای پرخاشگری نجات دهید لازم است مهارت‌هایی نظیر کنترل خشم را بیشتر تمرین نمایید و تحت نظر یک روانشناس قرار بگیرید.

روانشناس به پرخاشگری والدین کمک می‌کند تا هنگام تجربه خشم در مقابل فرزندان باید چه رفتاری انجام دهید. و چگونه خود را به بهترین شکل آرام کنید. اگر فرزندانتان از این پرخاشگری آسیب دیده‌اند. و اکنون دچار مشکلات رفتاری و روانشناختی هستند. می‌توانید از یک خانواده درمانگر کمک بگیرید تا جلسات مشاوره با حضور کلیه اعضای خانواده تشکیل شود. و همه آسیب‌ها مورد بررسی قرار بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه پرخاشگری والدین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

کودکی که پرخاشگر است و دائما با بچه‌های دیگر دعوا می‌کند، آیا به دلیل داشتن والدینی پرخاشگر است؟

پرخاشگری والدین می‌تواند تنها یکی از دلایل بدرفتاری کودکان باشد. در برخی شرایط کودکانی که مهارت کنترل هیجانات را به خوبی یاد نگرفته‌اند یا در خانواده‌ای با سبک بسیار نازپرورده بزرگ شده‌اند نیز ممکن است چنین رفتارهایی را از خود نشان دهند.

انواع پرخاشگری والدین کدامند؟

پرخاشگری والدین شامل پرخاشگری کلامی، پرخاشگری فیزیکی، خشونت سکوت، پرخاشگری تهدید، توقعات بیجا، عدم توجه به نیاز کودک، ایجاد احساس گناه و… می‌شود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: پرخاشگری والدین چه تاثیری بر کودکان دارد



:: برچسب‌ها: پرخاشگری والدین چه تاثیری بر کودکان دارد ,
:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 11 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

روزهای اول بچه داری برای والدین علی الخصوص نو والدین بسیار سخت و سرشار از استرس است. نوزاد بعد از تولد تا هفته اول بدن‌اش کاملا حساس و لطیف است. نوزاد توانایی بیان نیازهای خود را ندارد؛ بنابراین والدین باید با دقت بالایی از او مراقبت کنند تا نیازهایش برطرف شود.زمانی که بچه دار می‌شوید باید به فکر تامین نیازهای او باشید. والدینی که اولین فرزند خود را به دنیا می‌آورند بهتر است کلاس های مخصوص فرزند پروری را بگذرانند تا هم از روش‌های مراقبت و هم شیوه تربیتی کودک آگاه شوند. نوزاد نیازمند غذا، آب، استراحت، بهداشت و … است. تمامی این نیازها باید به دست والدین برطرف شود.

منبع: روزهای اول بچه داری | هفته های اول بچه داری

روزهای اول بچه داری

همانطور که بچه دار شدن را انتخاب کرده اید، باید به فکر مراقب از او نیز باشید. مراقبت از فرزند نه تنها در روزهای اول بلکه در تمامی عمر بر گردن والدین است. اما روزهای اول بچه داری خیلی سخت تر است. به این دلیل که نوزاد تازه متولد شده استخوان های نرم دارد. زبان برای خواسته های خود ندارد و نیاز هایش را نمی‌تواند به راحتی بیان کند.

به همین دلیل والدین باید در روزهای اول بچه داری با دقت تمام همه نیازهای نوزاد را برطرف کند. به‌همین دلیل یک سری آموزش ها و مراقبت ها لازم است. به خوبی تغذیه او را فراهم کنید. پوشکش را در زمان های مناسبی تعویض کنید و آرامش و استراحت لازم را برای او فراهم کنید. در این مقاله در رابطه با تمام مراقبت های روز اول بچه داری توضیح داده ایم.

برای مراقبت در روزهای اول بچه داری چه کاری باید انجام داد؟

همه والدین در روزهای اول بچه داری استرس و اضطرابی را مبنی بر ناراحت بودن فرزند دارند. روزهای اول بچه داری تا هفته اول نوزاد به مراقبت های بیشتری نیاز دارد. باید با شرایط و زندگی خارج از رحم مادر وفق پیدا کند. به همین دلیل شرایط برای او اندکی دشوار است. در ادامه مراقبت روزهای اول بچه داری را توضیح داده ایم.

???? آرامش را برای نوزاد فراهم کنید

در وهله اول برای روزهای اول بچه داری باید فضای آرام را برای نوزاد فراهم کرد. نوزاد برای رشد و قدرت بدنی نیازمند استراحت و آرامش است. برخی از نوزادان تازه متولد شده معمولا 16 تا 18 ساعت در طول روز به خواب می‌روند. پس از مدت ها و به تدریج نوزاد رشد می‌کند، مغز او شکل می‌گیرد و الگوی خواب او نیز ریتم می‌گیرد. برای اطلاع از نحوه خواب و استراحت نوزاد به نکات زیر توجه کنید.

✔ نوزاد در هفته اول از شب و روز آگاه نیست. به همین دلیل شاید شب ها بیدار باشد و روزها بخوابد. با تغییر شرایط مانند کاهش نور در شب، کاهش صدا و صحبت های آرام ریتم شب و روز را به نوزاد آموزش دهید.

✔ در روزهای اول بچه داری نوزاد هر 2 الی 3 ساعت یکبار از خواب بیدار می‌شود. مدت زمان معمولا بستگی به گرسنگی او دارد. اگر 4 ساعت از زمان وعده غذای او گذشته باشد معمولا نوزاد از خواب بیدار می‌شود. نوزاد زمانی که به 3 ماهگی یا بیشتر برسد روزانه 6 تا 8 ساعت را پشت سر هم می‌تواند بخوابد.

✔ برای استراحت بهتر نوزاد او را به پشت بخوابانید تا هم سلامتی نوزاد تهدید نشود و هم روی شکم فشار وارد نشود.

✔ برای گرد کردن سر نوراد زمانی که به خواب می‌رود، موقعیت سر او را تغییر دهید. گاهی به راست بخوابانید و گاهی او را به سمت چپ بچرخانید.

???? برای تغذیه نوزاد از شیر مادر استفاده کنید

شیر مادر سرشار از مواد مغذی و ویتامین است. زمانی که شرایط مناسبی برای شیر دادن به نوزاد دارید با در آغوش گرفتن او شروع به شیر دادن کنید. در این شرایط باید قفسیه سینه نوزاد را به خود نزدیک کنید و سینه خود را به او نزدیک کنید. اگر نوزاد تمایلی به شیر خوردن داشته باشد حتما استقبال خواهد کرد. برای شیردهی به نوزاد در روزهای اول بچه داری به نکات زیر توجه کنید.

✔ زمانی که نوزاد در هفته های اول پس از تولد به مقدار کافی غذا بخورد لازم دارد تا هر 6 الی 8 ساعت پوشکش تعویض شود.

✔ در روزهای اول بچه داری احتمالا با مشکل شروع به غذا خوردن یا گرفتن پستان مادر برای تغذیه روبرو شوید. اما نگران نباشید با کمک از روانشناس کودک و متخصص این مشکل حل خواهد شد.

✔ شیردهی نوزاد نباید مادر را دچار درد، زخم و … کند. هر عارضه دیگری که با شیردهی برای مادران ایجاد شود باید نوزاد را از خود دور کنید. برای دور کردن نوزاد از خود با کمک دستانتان بین لثه کودک و بدن خود فاصله ایجاد کنید. این کار را بارها انجام دهید تا وضعیت شیردهی تغییر کند.

✔ برای روزهای اول بچه داری نیاز است تا نوزاد حدود 8 تا 12 بار در روز شیر بخورد. البته که زمان شیردهی بستگی به گرسنگی نوزاد دارد. و بر اساس زمان دقیق رفتن چندان مهم نیست.

✔ در روزهای اول بچه داری سعی کنید نوزاد را بیش از 4 ساعت گرسنه نگذارید. بنابراین اگر نوزاد خواب هم بود او را بیدار کنید و شیر دهید.

✔ برای شیردهی به نوزاد وضعیتی داشته باشید که در آینده به دست درد و کمر درد دچار نشوید.

???? برای تعویض پوشک نوزاد به موقع اقدام کنید

نوزادان به طور معمولی پس از 24 ساعت از تولد ادرار می‌کنند و پس از 48 ساعت مدفوع خواهند کرد. روزهای اول بچه داری و در هفته اول رنگ مدفوع نوزاد سبز تیره است و شبیه به قیر می‌ماند. اما به تدریج و با رشد نوزاد این رنگ به زرد و ظاهر شل تری خواهد داشت.

برای تعویض پوشک نوزاد باید همیشه آماده باشید. شاید نوزاد روزی 10 بار نیاز به ادرار داشته باشد و شاید کمتر. بنابراین باید حواس خود را جهت تعویض پوشک کودک جمع کنید. در ادامه نکاتی را در رابطه با تعویض پوشک در روزهای اول بچه داری اشاره کرده ایم.

✔ روزهای اول بچه داری نیازمند لوازم بهداشتی است. برای تعویض پوشک نوزاد نیازمند پوشک، دستمال مرطوب، کرم های ضد حساسیت، کرم سوختگی پای نوزاد و دستمال نخی هستید.

✔ برای جلوگیری از سوختن پای نوزاد باید به موقع برای تعویض پوشک اقدام کنید. برای شستن پای نوزاد از آب و صابون مخصوص کودک استفاده کنید.

✔ روزانه چند ساعت نوزاد را بدون پوشک رها کنید تا هوا به پوست او برخورد کند.

✔ زمان تعویض پوشک نوزاد، پاهای او را به آرامی به سمت بالا بگیرید و قسمت جلویی را تا ناف بالا نگه دارید. و حالا برای چسباندن چسب های بغل اقدام کنید. چسب های پوشک را خیلی سفت نبندید زیرا به پوست کودک آسیب وارد می‌شود.

???? نوزاد را به حمام ببرید

حمام نوزاد در روزهای اول بچه داری باید 6 الی 12 ساعت پس از تولد باشد. زیرا نوزاد قبل از این زمان به دمای محیط عادت نکرده است. دمای حمام را در 25 درجه سانتی گراد و دمای آب را در 37 تا 38 درجه سانتی گراد قرار دهید. روزهای اول بچه داری و حمام آن نیازمند آگاهی از برخی نکات است که در ادامه اشاره کرده ایم.

✔ برای مراقبت از پوست نوزاد بهتر است برای شستشوی او از اسفنج نرم استفاده کنید. قبل از اینکه بند ناف نوزاد بی‌افتد به حمام ببرید. اما به دفعات حمام را تکرار نکنید. زمانی که بند ناف نوزاد افتاد او را 2 الی 3 بار در هفته به حمام ببرید. این نکته را به خاطر داشته باشید که حمام کردن نوزاد بیش از حد باعث آسیب به پوست، خشکی پوست و خارش سر نوزاد می‌شود.

✔ برای حمام کردن نوزاد از وسایل مخصوص استفاده کنید. صابون گلیسیرینه و شامپوی مخصوص نوزاد را فراموش نکنید.

✔ نوزاد را مستقیم زیر دوش نبرید و از قبل وان یا تشت را از آب گرم پر کنید.

✔ برای آب کشی نوزاد از آب گرم استفاده کنید. و برای خشک کردن او از حوله لطیف و نرم استفاده کنید.

???? نحوه نگهداری از کودک را به درستی آموزش ببینید

روزهای اول بچه داری نگهداری از نوزاد هراس دارد. اکثر افراد را مشاهده کرده اید که برای نگهداری از کودک به شدت دچار ترس و استرس می‌شوند. نگهداری نوزاد نیز از اصول خاصی پیروی می‌کند. در ادامه نکاتی را در رابطه با نحوه نگهداری در روزهای اول بچه داری اشاره کرده‌ایم.

✔ قبل از بغل گرفتن نوزاد دستان خود را با دقت بشورید و ضدعفونی کنید. نوزادان تازه متولد شده به دلیل سیستم ایمنی ضعیف به شدت به عفونت ها حساسیت نشان می‌دهند.

✔ سر و گردن نوزاد را محکم بگیرید. زمانی که کودک در حرکت است دست‌تان را از پشت سر و گردن او رها نکنید. در روزهای اول بچه داری گردن و سر نوزاد هنوز به قدری سفت نیست که او محکم خود را نگه دارد. بنابراین هرگز او را رها نکنید.

✔ روزهای اول بچه داری از تکان دادن نوزاد به شدت خودداری کنید. زیرا این حرکات باعث خونریزی مغزی می‌شود. در نهایت موجب مرگ نوزاد خواهد شد.

✔ در روزهای اول بچه داری، قنداق بهترین روش برای مراقبت از نوزاد است. این روش به او احساس امنیت می‌دهد و مانند حفاظی دور نوزاد است. این کار را تا قبل از 2 ماهگی انجام دهید.

✔ زمانی که قصد بغل کردن نوزاد را دارید سر او را به سمت داخلی آرنج دست خود بگیرید و با دست دیگرتان پشت او را بگیرید.

کلام آخر

در طول بارداری شاید روزهای آتی خود با فرزندتان را مرور کرده باشید. اما با مشاهده نوزاد هراس بر شما غلبه کرده و تمام روش های خود را از یاد برده اید. این اتفاق برای والدین تازه کار بسیاری رخ می‌دهد. ترس از بغل کردن نوزاد، ترس از حمام بردن و … همگی روش های نگهداری و مراقبت از کودک هست که باید یاد بگیرید.

برای نگهداری از کودک باید از برخی روش های ساده اما نیازمند نوزاد آگاه شوید. آگاه سازی از طریق روانشناسان کودک صورت می‌گیرد. برای آگاهی از روش های نگهداری در روزهای اول بچه داری، حمایت روانشناسان را از خود دریغ نکنید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روزهای اول بچه داری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: روزهای اول بچه داری | هفته های اول بچه داری



:: برچسب‌ها: روزهای اول بچه داری | هفته های اول بچه داری ,
:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 11 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

طرز تهیه شیر خشک نوزاد نیازمند رعایت اصول بهداشت است. برای درست کردن شیر خشک از پیمانه مخصوص و آب تمیز استفاده کنید. بهتر است آب را با جوشاندن استریل کنید. حتما دستورالعمل های روی قوطی شیر خشک را مطالعه کنید تا مقدار مناسبی برای نوزاد شیر خشک درست کنید. ظروف مورد نیاز را به خوبی شستشو دهید تا میکروب، گرد و غبار وارد بدن نوزاد نشود. تمامی اصول بهداشتی را باید به خوبی انجام دهید.

زیرا بدن نوزاد توانایی مقابله با میکروب‌ها را ندارد. به خاطر داشته باشید که برای سلامتی نوزاد باید با دقت تمام همه کارها را انجام دهید. به همین جهت اگر سوالی برای شما پیش آمد یا با مشکلی مواجهه شدید حتما از روانشناس کمک بگیرید. 

منبع: طرز تهیه شیر خشک نوزاد | درست کردن شیر خشک

طرز تهیه شیر خشک نوزاد

طرز تهیه شیر خشک نوزاد و آماده سازی آن کار چندان سختی نیست. اما مقدار آب مصرفی و شیر خشک برای دریافت مواد مغذی توسط کودک حائز اهمیت است. به همین جهت تهیه، نگهداری و نحوه درست کردن شیر خشک برای نوزاد  از اهمیت بالایی برخوردار است.

به دلیل اینکه نوزادان ایمنی بالایی در مقابله با میکروب ها ندارد، پس ضروری است که اقدامات بهداشتی و ریختن مقدار مناسب شیر خشک برای کودک پراهمیت باشد. در این مقاله سعی کرده‌ایم موارد ضروری در جهت طرز تهیه شیر خشک نوزاد را توضیح دهیم. شرایط آب، وسایل تمیز، مقدار شیر خشک و … را برای مادران توضیح داده‌ایم تا از اسهال و استفراغ نوزاد شما جلوگیری شود. برای اینکه از اطلاعات بیشتری برخوردار بشوید و از به جواب سوالات تان برسید، لازم است تا از روانشناسان کمک بگیرید.

مراحل طرز تهیه شیر خشک نوزاد

برای طرز تهیه شیر خشک نوزاد نیاز به وسایل، آب و بهداشت کافی دارید. نوزادان از ایمنی کمی برخوردارند و توانایی مقابله با میکروب ها را ندارند. بنابراین در جهت جلوگیری از اتفاقات ناگوار به شما والدین عزیز مراحل طرز تهیه شیر خشک نوزاد را توضیح داده ایم.

 

???? وسایل مورد نیاز را بشورید

اولین قدم در جهت طرز تهیه شیر خشک نوزاد، شستن وسایل مورد نیاز است. برای شستشوی وسایل نوزاد سعی کنید از فرچه یا اسکاج مخصوص برای ظروف کودک استفاده کنید. برای تمییز کردن وسایل به خوبی کف بزنید و از آب گرم برای آب کشی استفاده کنید. اگر وسایل شیشه شیر خشک را تازه تهیه کرده اید حتما شستشو را انجام دهید.

 

???? در قوطی را به خوبی تمیز کنید

دومین اقدام برای طرز تهیه شیر خشک نوزاد، تمییز کردن در قوطی است. در قوطی شیر خشک را قبل از اینکه باز کنید حتما بشورید و خشک کنید. با این کار گرد و غبار و موادی که روی در قرار دارد از بین خواهد رفت.

 

???? دستان خود را با دقت شستشو دهید

قبل از طرز تهیه شیر خشک نوزاد، دستان خود را حدود 20 ثانیه با صابون و آب گرم بشورید. و در نهایت دستان خود را با حوله تمییز یا دستمال کاغذی خشک کنید.

 

???? برای دقت بیشتر از پیمانه استفاده کنید

برای دقت بیشتر جهت طرز تهیه شیر خشک نوزاد از پیمانه برای مقدار مناسب استفاده کنید. پیمانه های استاندارد معمولا داخل شیر خشک موجود می‌باشد. همیشه با توجه به اندازه های پیمانه از شیر خشک استفاده کنید. با این کار از نیاز کودک آگاه خواهید شد.

 

???? آب تصفیه و تمییز استفاده کنید

برای طرز تهیه شیر خشک نوزاد، آب تصفیه و تمییز استفاده کنید. جهت استریل کردن آب، مقدار مناسب را تا 1 دقیقه بجوشانید و به مدت 30 دقیقه بگذارید تا آب سرد شود. سپس آن را با شیر خشک مخلوط کنید. برای سلامت نوزاد آب تمیز و استریل را اولویت قرار دهید.

 

???? دستورات روی قوطی شیر خشک را مطالعه کنید

دستور العمل های طرز تهیه شیر خشک نوزاد در کارخانجات مختلف با یکدیگر متفاوت است. نسبت آب مصرفی یا شیر خشک مصرفی شاید با تفاوت های اندکی وجود داشته باشد. اضافه کردن یا کاهش مقدار داخل دستورالعمل باعث فشار به کلیه یا روده نوزاد خواهد شد. بنابراین بهتر است تا توضیحات را با دقت بالایی بخوانید.

شرایط مصرف و طرز تهیه شیر خشک نوزاد

هر ماده غذایی از شرایط نگهداری مخصوصی برخوردار است. طرز تهیه شیر خشک نوزاد نیز ماده غذایی است که از شرایط مخصوصی برخوردار است. در ادامه به نکات اشاره شده دقت کنید.

✔برای درست کردن شیر خشک مقداری استفاده کنید که کودک هربار شیر تازه ای نوش جان کند.

✔ تا نهایت 1 ساعت می‌توانید شیر خشک نوزاد را درست کنید.

✔ دمای اتاق باعث رشد میکروب ها می‌شود. به همین دلیل زمانی که نوزاد به شیر خشک نیاز دارد تهیه کنید تا فورا به او شیر بدهید.

✔اگر شیر خشک را برای بیرون بردن آماده کرده اید، لازم است تا کنار شیشه شیر از یک بسته یخ استفاده کنید و شیشه را داخل ظرف عایق دار قرار دهید.

✔ اگر از شیشه شیر پلاستیکی استفاده می‌کنید، بهتر است تا آن را داخل یخچال قرار ندهید.

✔ اگر نوزاد یک شیشه شیر را در عرض 1 ساعت تمام نکرد باقی مانده را دور بریزید.

موارد نیازمند مراجعه به پزشک در طرز تهیه شیر خشک نوزاد

پس از درست کردن شیر خشک اگر نوزاد به اسهال و استفراغ مبتلا شد فورا به پزشک مراجعه کنید. شایع ترین بیماری ناشی از مواد غذایی در کودکان، اسهال و استفراغ است. این بیماری را می‌تواند نشان از بیماری مهم باشد و باید جدی گرفته شود. این بیماری ها نشان از آسیب به کلیه ها، کم شدن آب بدن و حتی در برخی موارد منجر به مرگ کودک می‌شود. بنابراین این علائم را جدی بگیرید و فورا به پزشک مراجعه کنید.

نکات مهم طرز تهیه شیر خشک نوزاد و جایگزین با شیر مادر

زمانی که نوزادان از شیر مادر تهیه می‌کنند علاقه ای به ترک آن ندارند. برای شروع به درست کردن شیر خشک باید اقداماتی را در نظر بگیرید. اگر به صورت خیلی یهویی شیر خشک را جایگزین شیر مادر کنید کودک اذیت شود. در ادامه مواردی را در نظر گرفته ایم که برای شروع مناسب است. 

 

???? برنامه ریزی کنید

برای آغاز درست کردن شیر خشک و دادن آن به کودک بهتر است شخص دیگری این کار را بر عهده بگیرد تا نوزاد در جستجوی شیر مادر نباشد.

 

???? زمان مناسب در نظر بگیرید

ممکن است نوزاد به راحتی شیر خشک را نپذیرد و آن را قبول نکند. طبق نظر متخصصان در این حوزه تا 1 ماهگی از درست کردن شیر خشک برای نوزاد خودداری کنید. با صبر و برنامه ریزی دقیق در زمان مناسب آغاز کنید. هر روز زمان مشخصی را برای طرز تهیه شیر خشک نوزاد در نظر بگیرید تا به مرور زمان در زمان مشخص خود کودک خواهان شیر خشک شود.

 

???? مقدار دقیق را جدی بگیرید

برای طرز تهیه شیر خشک نوزاد باید از مقدار کم آغاز کنید. کم کم و با مقدار کم شروع کنید تا کودک به طعم و بوی شیر خشک عادت کند. بهتر است در اولین بار مقداری از شیر مادر را با شیر خشک ترکیب کنید. به تدریج از شیر مادر کاسته و به شیر خشک اضافه کنید.

 

کلام آخر

برخی از والدین با این مشکل مواجهه می‌شوند که چگونه باید شیر خشک را جایگزین شیر مادر کنند. شیر مادر سرشار از مواد مغذی است و طبق نظر محققان تا قبل از 1 ماهگی نباید از کودک گرفته شود. کودک تمام نیازهای خود را با شیر مادر رفع می‌کند و به سختی شیر خشک را می‌پذیرد.

برخی از مادران نیز به دلایل مختلف مجبور به قطع شیر خود هستند. برای پیشگیری از اتفاقات ناگوار بهتر است تا روانشناس و مشاورین مشورت کنید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طرز تهیه شیر خشک نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.



:: برچسب‌ها: طرز تهیه شیر خشک نوزاد | درست کردن شیر خشک ,
:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

اختلاف سنی با فرزندان یکی از عوامل تأثیرگذار در ایجاد ارتباط مناسب والد فرزندی است. این مسئله به خصوص در دوره نوجوانی بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می‌دهد و زمینه ساز بروز تنش و تعارض می‌گردد. با این حال امروزه با بالا رفتن سن ازدواج، اختلاف سنی والدین و بچه‌هایشان نیز بیشتر شده و نگرانی‌ها در این باره افزایش یافته است.

البته جای نگرانی وجود ندارد چراکه با مدیریت کردن این مسئله می‌توان از بسیاری مشکلات و تنش‌ها پیشگیری کرد. اما خوب پدر و مادرهایی هم هستند که با وجود اختلاف سنی زیاد توانسته‌اند ارتباط خوبی با بچه‌هایشان برقرار کنند. در ادامه بهترین اختلاف سنی با فرزندان را بر اساس مطالعات و بررسی‌های انجام شده آورده‌ایم.

منبع: اختلاف سنی با فرزندان | اختلاف سنی والدین با فرزند

اختلاف سنی با فرزندان

اختلاف سنی با فرزندان اگر زیاد باشد مشکلات اساسی را بین والد و فرزند برقرار می‌کند. اما اگر این اختلافات سنی کمتر باشد یا در حد معمولی باشد، رابطه والد و فرزند مانند دوست و همدل خواهد شد. اما همانطور که اختلاف سنی زیاد دردسر ساز است، اختلاف سنی خیلی کم نیز با مشکلات بزرگی روبرو است. بر اساس تحقیقات انجام شده، فاصله سنی زیاد والدین با فرزندان باعث عدم تفاهم و عدم درک بین آنها خواهد شد. در واقع والدین با فرزندان خود زبان مشترکی نخواهند داشت. یکدیگر را درک نمی‌کنند.

فرزند آوری در هر سنی مزایا و معایب خود را دارد. فرزند آوری قبل از 20 سالگی و بعد از 40 سالگی آسیب رسان است. اختلاف سنی با فرزندان باید به شیوه ای باشد که مادر و فرزند با مشکل روبرو نشوند. برای آگاهی از زمان دقیق بچه دار شدن و اختلاف سنی مناسب با فرزندان از روانشناسان مشورت بگیرید.

بهترین اختلاف سنی با فرزندان

بسیاری از زوجین قبل از بچه‌دار شدن در مورد بهترین اختلاف سنی با فرزندان از متخصصین سؤال می‌پرسند. در جواب به این پرسش باید گفت آنچه باعث می‌شود سن به عنوان یک عامل بسیار مهم در نظر گرفته شود این است که افراد معمولاً در سنین بالا کم‌تر می‌توانند با فرزند خود ارتباط صمیمانه برقرار کنند. و علاقه مندی‌های او را درک نمایند.

چرا که شکاف نسلی آنقدر زیاد می‌شود که آنچه برای فرزندان ارزش محسوب می‌شود برای پدر و مادرها اهمیتی ندارد و یا بالعکس.

از آنجایی که ارتباط با والدین الگویی برای برقراری ارتباط سالم با تمامی افراد مهم در طول زندگی است. هرچقدر این اختلاف بیشتر شود سایر تعاملات فرزند نیز بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد. در نتیجه معمولاً توصیه می‌شود که زوجین تا 35 سالگی برای فرزند آوری اقدام کنند. و اگر این امر را بعد از این سن تجربه کردند بر کیفیت ارتباط خود با فرزندان دقت بیشتری به خرج دهند. و برای داشتن روحیه‌ای انعطاف پذیر و ایجاد درک متقابل با نسل جدید مهارت‌های لازم را بیاموزند.

مشورت از روانشناسان متخصص در حیطه خانواده می‌تواند تا حد زیادی در زمینه اختلاف سنی با فرزندان به شما کمک نماید.

فرزند آوری در سنین بالا

پایین بودن اختلاف سنی با فرزندان نیز معایب و مزایای خود را دارد. زوجینی که در سنین بالا اقدام به بچه‌دار شدن می‌کنند اغلب به مرور زمان در تربیت فرزند خود با مشکل مواجه می‌شوند. این مسئله در ابتدای کار یعنی دوران نوزادی یا کودکی فرزند کمتر خود را نشان می‌دهد اما هرچقدر کودک به سمت استقلال و توانایی پیش می‌رود مشکلات پررنگ‌تر می‌شوند تا جایی که معمولاً نوجوانی فرزندان به نقطه اوج تنش‌ها تبدیل می‌شود.

در دوره نوجوانی فرزندان مطیع دیروز تبدیل به افرادی می‌شوند که می‌خواهند هم چون یک بزرگسال رفتار کرده و علاقه مندی‌های خود را دنبال کنند. در این شرایط اگر تفاوت نسلی زیادی بین والدین و نوجوان حاکم باشد و پدر و مادر ارتباط مناسبی با کودک نداشته باشند. بسیاری از خواسته‌های فرزند خود را غیرعقلانی، پوچ و بی‌ارزش می‌دانند و نمی‌توانند به استقلال نظر او احترام بگذارند.

البته در نظر داشته باشید که اختلاف سنی با فرزندان تنها یکی از عوامل تأثیرگذار بر رابطه والد فرزندی است. در نتیجه اگر شما بتوانید از ابتدا ارتباط خوبی با فرزندتان برقرار کنید، نسبت به تفاوت‌های نسلی آگاه باشید و در جهت ایجاد درک متقابل بکوشید می‌توانید بر مشکلات موجود غلبه کنید. در واقع آنچه اهمیت دارد فارغ از سن، نوع برخورد شما با فرزند و کیفیت تعاملات است.

معایت فرزند آوری در سنین بالا

بالا بودن اختلاف سنی با فرزندان باعث عدم درک متقابل می‌شود. اما تنها عدم درک معایت فرزند آوری در سنین بالا نیست. بنابراین در این بخش از مقاله در رابطه با معایب و پیامدهای فرزند آوری در سنین بالا اشاره کرده ایم.

▪ دل مشغولی والد فرزندی متفاوت است.

▪ خجالت فرزندان به دلیل شکستگی ظاهر والدین در حضور دوستان

▪عدم اشتیاق و حوصله والدین

▪سخت شدن مسئولیت فرزند پروری

▪ بروز اختلالات ژنتیکی

▪  عدم وقت کافی برای فرزندان

▪تعارض بین والدین و فرزندان

مزایای فرزند آوری در سنین بالا

اختلاف سنی با فرزندان اگر زیاد باشد تنها دارای معایب نیست. مسلما مزایایی نیز دارد که در ادامه اشاره کرده ایم.

▪ توان مالی بهتر

▪آمادگی بیشتر برای فرزند آوری

▪ شناخت بهتر از خود

▪ بالا بودن اعتماد به نفس و انعطاف پذیری

اختلاف سنی با فرزندان | فرزند آوری در سنین پایین

همان طور که افزایش اختلاف سنی با فرزندان می‌تواند برای والدین و فرزندان دردسرساز شود. بچه‌دار شدن در سنین پایین نیز می‌تواند مشکلات گسترده‌ای را به بار بیاورد. برای مثال اکثر مادرانی که در سن نوجوانی باردار می‌شوند چالش‌های زیادی را در ارتباط با تربیت فرزندان تجربه می‌کنند چراکه آن‌ها خود در یک دوره بسیار حساس از زندگی به سر می‌برند و فشارهای زیادی را در جهت هویت‌یابی و استقلال یابی تجربه می‌کنند.

مضاعف شدن این فشارها با تولد فرزند می‌تواند مادران جوان را از نظر روانی آسیب‌پذیر کرده و آن‌ها را با مشکلاتی نظیر اضطراب زیاد یا افسردگی پس از زایمان روبه‌رو کند. علاوه بر اینکه سلامت روانی مادر در این دوران بیش از هر زمانی در معرض خطر قرار دارد. این مسئله می‌تواند ارتباط با نوزاد را نیز خدشه‌دار کرده و رابطه‌ای غیر ایمن و پرتنش را به وجود بیاورد.

در نتیجه اگر در سنین پایین تصمیم به فرزند آوری گرفتید تلاش کنید تا از نظر روانی خود را برای سازگاری با چالش‌های جدید زندگی آماده نمایید. و مهارت‌های فرزندپروری را در خود پرورش دهید. مشورت از یک روانشناس برای حل تعارض‌های درونی، استفاده از کتاب‌های راهنمای تربیت کودک و شرکت در کارگاه‌های فرزند پروری ازجمله روش‌هایی است که به شما برای کنار آمدن هر چه بهتر با اختلاف سنی با فرزندان و شرایط کمک می‌کند. 

معایت فرزند آوری در سنین پایین

همانطور که بالا بودن اختلاف سنی با فرزندان آسیب زا است. پایین بودن اختلاف سنی با فرزندان نیز معایبی دارد. عدم مسئولیت پذیری و رهایی فرزند یکی از اصلی ترین معایب است. اما در ادامه به موارد بیشتری اشاره کرده ایم.

▪عدم ثبات شغلی و رفع نیازهای مالی

▪ افزایش احتمال زایمان زودرس

▪ آزادی بیش از حد به فرزندان

▪افزایش اختلافات زوجین

▪ عدم مسئولیت پذیری

▪ کمبود ویتامین و تغذیه مادر

مزایا فرزند آوری در سنین پایین

پایین بودن اختلاف سنی با فرزندان مزایای مخصوص به خود را دارد. والدین فرزندان خود را بهتر درک می‌کنند و روح جوان تری دارند. که در ادامه به موارد بیشتر اشاره کرده ایم.

▪ نشاط روحی و توان جسمی بیشتر

▪درک بیشتر بچه ها

▪ کاهش احتمال بروز مشکلات ژنتیکی

مدیریت کردن اختلاف سنی با فرزندان

همان طور که پیش‌تر اشاره شد وجود اختلاف سنی با فرزندان به معنای اجتناب‌ناپذیر بودن تعارض با فرزندان نیست. بلکه این مسئله یکی از صدها عواملی است که کیفیت رابطه والد فرزندی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در نتیجه شما با برداشتن گام‌های درست در تربیت کودک می‌توانید اختلاف سنی را مدیریت نمایید و تأثیر آن بر رابطه را کاهش دهید. ازجمله نکاتی که در نظر گرفتن آن‌ها می‌تواند به شما در این زمینه یاری برساند. می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- کودکان مسئول بی‌حوصلگی‌ها و فشارهای روانی مرتبط با افزایش سن شما نیستند. اگر احساس می‌کنید در تعامل با فرزندتان دائماً عصبی هستید برای افزایش میزان سازگاری خود از یک مشاور روانشناس کمک بگیرید.

2- از همان کودکی با فرزندتان ارتباط صمیمانه‌ای برقرار کنید.

3- زمان‌هایی را برای انجام فعالیت‌های مشترک لذت بخش با فرزندان اختصاص دهید.

4- برای مدیریت کردن مسئله اختلاف سنی با فرزندان سعی کنید از رفتارهایی نظیر سرزنش کردن، توهین یا تحقیر کردن بپرهیزید.

5- عقاید فرزندان نوجوان را به رسمیت بشناسید و به آن‌ها احترام بگذارید.

6- به جای تصمیم گیری برای نوجوان تلاش کنید فقط دیدگاه‌های خود را ارائه دهید و تصمیم نهایی را به عهده خود او واگذار نمایید.

7- تلاش کنید تا با وجود اختلاف سلایق و نظرها به فرزندتان نشان دهید که همواره او را دوست دارید و این مسائل محبت شما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

کلام آخر

اختلاف سنی با فرزندان چه بالا باشد و چه پایین، آسیب زا است. بهترین زمان برای فرزند آوری بعد از 20 سالگی و تا سن 35 سالگی است. والدینی که زیر 20 سال سن دارند، نسبت به فرزند خود بی مسئولیت هستند. همانطور والدینی که بالای 35 سال سن دارند با عدم درک متقابل روبرو خواهند شد.

به همین دلیل بهتر است تا جهت پیشگیری از این اتفاق با روانشناس و مشاورین متخصص در زمینه اختلاف سنی با فرزندان مشورت کنید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلاف سنی با فرزندان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا بچه‌دار شدن در سن کم باعث افزایش صمیمیت والد و فرزند می‌شود؟

معمولاً اختلاف سنی کمتر باعث می‌شود که افراد درک متقابل بیشتری از هم داشته باشند و همین مسئله روی میزان صمیمیت تجربه شده تأثیر می‌گذارد. با این حال در نظر داشته باشید که فرزند آوری در سنین بسیار کم هم، چندان توصیه نمی‌شود و می‌تواند آسیب‌های مربوط به خود را داشته باشد. تلاش کنید میزان بلوغ عاطفی و روانی خود را به عنوان ملاک مد نظر قرار دهید و برای تصمیم گیری هرچه بیشتر در این باره از یک روانشناس متخصص در حیطه خانواده کمک بگیرید. 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: اختلاف سنی با فرزندان | اختلاف سنی والدین با فرزند



:: برچسب‌ها:  اختلاف سنی با فرزندان | اختلاف سنی والدین با فرزند ,
:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

مراقبت های بعد از زایمان طبیعی از روز اول زایمان آغاز می‌گردد و تا شش هفته پس از آن ادامه دارد تا به عبارتی دوران بهبودی پس از وضع حمل طی شود. پس از به پایان رسیدن انتظار و به دنیا آمدن نوزاد، معمولا فردی همراه مادر می‌ماند تا مراقبت‌های لازم را او داشته باشد تا بتواند پس از بهبودی به روال اولیه زندگی بازگردد.

طی این دوران خودمراقبتی از اهمیت بسیاری برخوردار است، چراکه برخی علائم پس از زایمان می‌تواند خطرناک باشد که نیازمند مراجعه به پزشک است. در ادامه اطلاعات کاملی از مراقبت‌های بعداز زایمان آورده‌ایم. برای دریافت خدمات مشاوره تلفنی زنان کلیک کنید.

منبع: مراقبت های بعد از زایمان طبیعی

مراقبت های بعد از زایمان طبیعی

پس از زایمان طبیعی تغییراتی در بدن مادر ایجاد می‌شود که ممکن است در مواردی باعث درد و ناراحتی در قسمت‌های مختلف بدن شود. در چنین مواقعی مادر باید خودمراقبتی‌های لازم را داشته باشد تا سریع‌تر بتواند به بهبودی برسد. در ادامه برخی از مهم‌ترین تغییرات بدن مادر پس از زایمان طبیعی و مراقبت‌های لازم برای بهبودی آن‌ها را ارائه کرده‌ایم. 

 

1️⃣ مراقبت های بعد از زایمان طبیعی | متورم و کبود شدن واژن

پس از زایمان طبیعی ممکن است واژن کمی ملتهب و کبود شود. برای کاهش التهاب در این ناحیه استفاده از کمپرس آب سرد توصیه می‌شود.

توصیه می‌شود برای جلوگیری از بروز حساسیت از لباس زیرهایی با جنس الیاف طبیعی استفاده گردد. همینطور بهتر است بانوان پس از زایمان طبیعی از نشستن جلوگیری کنند و سعی کنند در بیشتر زمان‌ها به طرفین دراز بکشند تا کم کم کبودی‌ها و درد در این ناحیه کم‌تر شود.

 

2️⃣ مراقبت های بخیه در ناحیه پرینه بعد از زایمان طبیعی

متناسب با اندازه جنین ممکن است ناحیه پرینه به اندازه دو سانتی‌متر برش داده شود تا نوزاد راحت‌تر بتواند خارج شود. ناحیه پرینه که طی زایمان طبیعی باز شده است بخیه زده می‌شود.

بخیه در ناحیه پرینه خیلی عمیق نیست و در صورتی که مادر مراقبت های بعد از زایمان طبیعی لازم را داشته باشد، طی زمان کوتاهی و نهایتا پس از یک هفته تا ده روز جوش می‌خورد. سعی کنید در جهت کمک به بهبودی سریع‌تر بخیه در ناحیه پرینه، به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • به هیچ عنوان بر روی بخیه‌های خود ننشینید و سعی کنید چند روزی را به صورت دراز کشیده باشید و در صورت اجبار نیز از بالش‌های حلقوی جهت نشستن استفاده کنید.
  • توصیه می‌شود از توالت ایرانی استفاده کنید و پس از هربار دستشویی نیز ضمن شستن زخم با آب ولرم، محل را با سشوار و یا یک پارچه تمیز خشک کنید.
  • محلولی از آب و بتادین را تهیه کرده و روزی چند دقیقه داخل آن بنشینید.
  • برای اینکه زخم و بخیه هوا بخورد برای ساعاتی در روز بدون لباس زیر دراز بکشید.
  • پس از زایمان تا سه هفته بعد احتمال عفونت در زنان افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل بهتر است طی این بازه زمانی از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.
 

3️⃣ مراقبت های بعد از زایمان طبیعی | خونریزی

یکی از نکات حائز اهمیت در مراقبت های بعد از زایمان طبیعی توجه به خونریزی هاست. داشتن خونریزی پس از زایمان امری طبیعی است و چند روز به صورت خونریزی و سپس به صورت لکه بینی ادامه پیدا می‌کند. طی این روزها از نوار بهداشتی‌های بزرگ استفاده کنید و در زمان‌های مشخصی نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. بهتر است در روزهای ابتدایی پس از زایمان از تامپون استفاده نکنید تا مشکلی برای زخم و بخیه ناحیه پرینه ایجاد نگردد.

از لباس زیرهای گشاد استفاده کنید تا در اطراف زخم گردش هوا وجود داشته باشد و روند بهبودی با سرعت بیشتری انجام شود.

به رنگ و بوی ترشحات و خونریزی‌های واژن خود توجه داشته باشید. ترشحات و خونریزی‌های بدبو همراه با تب و لرز می‌تواند نشانه‌ای از عفونت بعد از زایمان باشد که در این صورت باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

 

4️⃣ مراقبت های بعد از زایمان طبیعی | تغییرات سینه و نوک پستان ها

سینه‌ها پس از زایمان سفت و بزرگ می‌شوند و گاهی با درد و التهاب همراه هستند. پس از زایمان روزی یکبار نوک پستان‌های خود را شست و شو دهید تا بهداشت لازم در تغذیه نوزاد رعایت گردد.

در صورتی که احساس سوزش و یا زخم در نوک پستان‌های خود دارید روزی یکبار از شیر خود را بر روی نوک پستان‌هایتان بریزید و ماساژ دهید. به هیچ عنوان از صابون، کرم و یا محلول شست و شو در این ناحیه استفاده نکنید.

 

5️⃣ جلوگیری از یبوست

در مراقبت های بعد از زایمان طبیعی شما باید به گوارش و تغذیه خود نیز اعمیت بدهید. ممکن است یبوست‌های دوران بارداری پس از زایمان نیز ادامه داشته باشد. برای کاهش این حالت بهتر است از غذاهای حاوی فیبر استفاده کنید و به اندازه کافی آب بنوشید.

 

6️⃣ مراقبت های بعد از زایمان طبیعی | انقباض رحم

رحم برای بازگشت به حالت طبیعی و اولیه خود به شش هفته زمان نیاز دارد. ممکن است طی این بازه زمانی در ناحیه لگن دردهای عضلانی احساس کنید که می‌توانید برای کم کردن آن‌ها به میزان کافی آب و مایعات مصرف کنید.

همین‌طور توصیه می‌شود در زمان‌هایی که می‌خواهید بخوابید از یک بالشت زیر شکم خود استفاده کنید.

 

7️⃣ مراقبت های روانی

اغلب زنان پس از زایمان طبیعی دچار احساس غم و افسردگی می‌شوند. تغییرات خلق و خو پس از زایمان در افراد به گونه‌های مختلفی نمایان می‌شود و ممکن است به صورت گریه کردن خود به خود، بی خوابی و یا پرخوابی و … بروز کند.

سعی کنید با درگیر کردن خود به نگهداری از نوزاد و گذراندن وقت با دیگران جلوی این غم و اندوه را بگیرید. توصیه می‌شود با یک روانشناس نیز در ارتباط باشید.

استفاده از شکم‌بند از مراقبت های بعد از زایمان طبیعی

حالت ایجاد شده در شکم و جمع شدن آن از دغدغه مادران پس از زایمان است. شکم بند از راه‌حل‌های موثر برای کوچک شدن شکم و بهبود کمر درد می‌باشد.

شکم بندهایی که پس از زایمان مورد استفاده قرار می‌گیرند در دو نوع وجود دارند. نوع اول آن‌ها پوشیدنی است که از زانو تا بالای شکم را در برمی گیرد. نوع دوم آن نیز همانند کمربند به دور شکم بسته می‌شود که شما می‌توانید یکی از این دو را تهیه و استفاده کنید.

مراقبت های بعد از زایمان طبیعی با تغذیه مناسب

زایمان کردن و به پایان رساندن دوره بارداری، انرژی زیادی را از مادر می‌گیرد. بنابراین بسیار حائز اهمیت است که شما بتوانید انرژی از دست رفته خود را جبران کنید.

بهتر است طی روزهای ابتدایی پس از زایمان از خوردن غذاهای سنگین، چرب و شور جلوگیری کنید. چراکه طی روزهای اول تحرک و فعالیت مادر کم می‌شود و امکان ابتلا به سوء هاضمه و همینطور یبوست وجود دارد. در ادامه توصیه‌هایی در جهت مراقبت های بعد از زایمان طبیعی با تغذیه مناسب ارائه کرده‌ایم.

  • استفاده از مواد غذایی با فیبر بالا همچون برنج قهوه‌ای، نان سبوس دار، سبزیجات
  • خوردن ماهی همچون ماهی قرل آلا، سالمون و …
  • استفاده از انجیر خشک، انواع توت‌ها، برگه زردآلو، هلو و …
  • خوردن لبنیات کم‌چرب
  • نوشیدن روزانه 8 لیوان آب
  • عدم استفاده از کافئین؛ غذاهایی با طبع سرد، غذاهای نفاخ همچون حبوبات‌ها و …
  • استفاده از مواد غذایی حاوی پروتئین، کلسیم، املاح، ویتامین‌ها و …
 

فعالیت‌های خانه‌داری

به طور کلی بهبودی پس از زایمان طبیعی با سرعت بیشتری نسبت به زایمان سزارین اتفاق می‌افتد و مادرانی که زایمان طبیعی می‌کنند پس از حتی یک روز نیز می‌توانند به راحتی راه بروند و فعالیت‌های روزانه خود را داشته باشند. با این حال شما باید نسبت به مراقبت های بعد از زایمان طبیعی آگاهی داشته باشید.

چرا که همین موضوع بسیاری از افراد را به اشتباه می‌اندازد و تمایل دارند سریعا از جای خود بلند شوند و بدون استراحت کافی و بدون توجه به مراقبت های بعد از زایمان طبیعی به کارهای روزانه و خانه داری خود ادامه دهند. در ادامه برخی نکات درباره مراقبت های بعد از زایمان طبیعی را آورده‌ایم، توجه به آن ها موجب بهبود سریع تر حال شما خواهد شد.

  • بلند نکردن اجسام خیلی سنگین
  • عدم پرداختن به فعالیت‌های زیاد و خسته‌کننده
  • استفاده از غذاهای حاضری و اختصاص ندادن زمان طولانی جهت آشپزی
  • کمک گرفتن از همسر و یا اطرافیان جهت امور خانه‌داری و نگه داشتن از نوزاد
  • و …

علائم خطرناک و هشدار دهنده بعد از زایمان طبیعی

مراقبت های بعد از زایمان طبیعی باید به صورت تخصصی صورت بگیرد. اولین مراجعه به پزشک در روز سوم زایمان انجام می‌شود و در پی آن مراجعه بعدی بین روزهای دهم تا پانزدهم پس از زایمان می‌باشد. در طی این مدت بهتر است هر گونه علائم غیرطبیعی و هشدار دهنده را به پزشک خود اطلاع دهید.

  • تب
  • کم نشدن خونریزی پس از یک هفته
  • زیاد شدن درد در ناحیه واژن
  • درد شدید در ناحیه پرینه
  • درد و یا التهاب در یک قسمت از سینه
  • درد در قفسۀ سینه
  • سرفه همراه با خون
  • تنگی نفس
  • درد یا سوزش در زمان دفع ادرار
  • ترشحات و یا خونریزی بدبو از واژن
  • درد شدید و مداوم در پا
  • احساس گرما در پاها
  • سردرد شدید و مداوم
  • استفراغ
  • مشکلات بینایی
  • سرگیجه
  • ضعف
  • ضربان قلب بالا
  • تنفس سریع یا کوتاه
  • رنگ‌پریدگی
  • احساس بی‌قراری یا سردرگمی
  • احساس اندوه و ناامیدی شدید
 

سخن آخر

اولین روزهای پس از زایمان جزو روزهای شیرینی می‌باشد که انتظارها به پایان رسیده است و حالا شما یک فرزند و نوزاد را در کنار خود دارید.

سعی کنید شیرینی حضور فرزندتان را با سلامتی خود بیشتر کنید. بنابراین از یکی از اعضای خانواده و یا دوستانتان کمک بگیرید تا در نگهداری نوزاد به شما کمک کند و بتوانید استراحت کافی داشته باشید. مراقبت های بعد از زایمان طبیعی را جدی بگیرید.

در صورتی که تغییرات خلق و خو پس از زایمان، اجازه لذت بردن از زندگی در حضور فرزندتان را به شما نمی‌دهد؛ می‌توانید جهت بهبود وضعیت روانی خود با روانشناسان مرکز مشاوره تخصصی نی نی مایند در ارتباط باشید. برای دریافت مشاوره تلفنی زنان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مراقبت های بعد از زایمان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.



:: برچسب‌ها: مراقبت های بعد از زایمان طبیعی ,
:: بازدید از این مطلب : 202
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

مرده زایی به مرگ یا از دست دادن نوزاد، قبل یا در حین زایمان گفته می شود. زایمان بچه مرده، یک واقعیت غم انگیز برای تمام خانواده‎هاست. این اتفاق آسیب جدی به سلامت و رفاه خانواده ها وارد می‌کند. امروزه مراقبت‌های دوران بارداری پیشرفت‌های زیادی کرده است.

اما با این وجود، زایمان بچه مرده همچنان اتفاق می‌افتد و برخی از آن ها نیز غیر قابل توضیح است. هم مرده زایی و هم سقط جنین از دست دادن بارداری را توصیف می‌کنند. اما، بر اساس زمان وقوع متفاوت هستند. مرده زایی در خانواده ها از هر نژاد، قومیت و در هر سنی رخ می‌دهد. با این حال می توان گفت زایمان بچه مرده در میان گروه های خاصی از افراد بیشتر اتفاق می‌افتد. 

 منبع: مرده زایی | علت و پیشگیری از زایمان بچه مرده

مرده زایی چیست

مرده زایی زمانی است که جنین بعد از هفته بیستم بارداری مادر می‌میرد. جنین ممکن است هفته ها یا ساعاتی قبل از زایمان در رحم مادر مرده باشد. به ندرت ممکن است جنینی در حین زایمان بمیرد. این اتفاق به عنوان مرده‌زایی زودرس، مرده‌زایی دیر هنگام یا مرده‌زایی دوره ای طبقه بندی می شود:

  • مرده‌زایی زودهنگام: جنین بین 20 تا 27 هفتگی می میرد
  • مرده‌زایی دیر هنگام: جنین بین 28 تا 36 هفتگی می میرد
  • مرده زایی دوره ای: جنین در هفته 37 یا بعد از آن می میرد.

مرده زایی ممکن است در بین تمامی افراد رخ دهد. اما درصد آن در بین گروهی خاص از افراد بیشتر است که در ادامه به برخی از رایج ترین آن ها اشاره کرده ایم.

  • نژاد سیاه پوست
  • زنانی که 35 سال یا بیشتر دارند
  • سیگار یا مواد مخدر دیگر مصرف می کنند.
  • شرایط پزشکی مانند فشار خون بالا یا دیابت دارند
  • حاملگی چند قلو دارند

علل مرده زایی چیست

دلیل مرده زایی نه تنها برای پزشکان، بلکه برای والدین برای کمک به روند سوگواری حیاتی است. علت همیشه مشخص نیست (از هر 3 مرده زایی، 1 مورد قابل توضیح نمی‌باشد). اما رایج‎ترین علل به شرح زیر هستند.

1_ (مشکلات جفت یا بند ناف): جفت شما عضوی است که در دوران بارداری، رحم شما را می پوشاند. از طریق آن و بند ناف، جنین خون، اکسیژن و مواد مغذی دریافت می کند. بنابراین هرگونه مشکل در جفت یا بند ناف شما باعث می شود جنین به خوبی رشد نکند.

2_ (پره اکلامپسی): پره اکلامپسی، فشار خون و تورم است که اغلب در اواخر بارداری اتفاق می افتد. اگر دچار پره اکلامپسی هستید، دوبرابر بیشتر در معرض خطر جدا شدن جفت یا مرده زایی قرار دارید.

3_ (لوپوس): فرد مبتلا به لوپوس، در خطر مرده زایی قرار دارد.

4_ (ضربه): ضربه هایی مانند تصادف با ماشین می تواند منجر به مرده زایی شوند.

سایر علت های مرده زایی

شرایط پزشکی فرد باردار و بیماری های دیگری که دارد، گاهی می تواند منجر به مرده زایی شود. بیماری هایی مانند: دیابت، بیماری قلبی، تیروئید ،عفونت های ویروسی یا باکتریایی و… .

از طرفی سبک زندگی شما تأثیر بسزایی دارد. اگر از مواد مخدر، الکل و… استفاده می کنید، احتمال مرده زایی بیشتر است.

همچنین 1 یا چند نقص مادر زادی، علت حدود 25 درصد از مرده زایی ها می باشد. نقایص مادر زادی به ندرت، بدون معاینه کامل جنین از جمله کالبد شکافی کشف می شود.

عفونت نیز از دلایل دیگر می باشد. بین هفته 24 تا 27، عفونت ممکن است موجب مرگ جنین شود. معمولا عفونت های باکتریایی که امکان وارد شدن از واژن به رحم شما را دارند. برخی از عفونت ها تا زمانی که عوارض جدی ایجاد نمی کنند، مورد توجه قرار نمی گیرند.

جلوگیری از مرده زایی

نمی توان از تمام مرده زایی ها جلوگیری کرد، اما مواردی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر انجام دهید. در ادامه سه اقدام موثر را شرح داده‌ایم.

1_ سیگار نکشیدن: پرهیز از الکل و مواد مخدر در دوران بارداری، می توانند به طور جدی بر سلامت رشد کودک شما تأثیر بگذارند. همچنین خطر سقط جنین و مرده زایی را کاهش می دهند. برای آشنایی با تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری کلیک کنید.

2_ بعد از 28 هفته به پشت نخوابید: اگر به پشت بیدار شده اید نگران نباشید. فقط قبل از اینکه دوباره بخوابید به پهلو بچرخید.

3_ در تمام قرارهای پزشکی قبل از زایمان شرکت کنید: نوبت هایی که دارید کمک می کند تا ماماها و پزشکان شما بتوانند رشد و سلامت کودک شما را کنترل کنند. مصرف اسید فولیک و واکسن های دوره بارداری از مواردی هستند که پزشکان باید برای شما در نظر بگیرند.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم

اگر متوجه تغییراتی در بارداری خود شده اید، بلافاصله به پزشکتان مراجعه کنید و به هیچ وجه تا روز بعد منتظر نمانید. برخی از نشانه ها وجود دارد که اگر تجربه کرده اید بلافاصله باید به پزشک مراجعه کنید. این نشانه ها به شرح زیر هستند.

  • فکر می کنید کودک شما از حرکت ایستاده یا حرکتی متفاوت یا کمتر از حد معمول دارد
  • درد یا گرفتگی شدید در شکم یا پشت خود دارید
  • ضربه محکمی به شکم تان وارد کرده اید.
  • خونریزی یا ترشحات بیش از حد طبیعی از واژن دارید
  • احساس سرگیجه دارید. تغییراتی در بینایی احساس می کنید. سردرد های شدید و طولانی مدت دارید
  • صورت، پاها یا دستان شما به طور ناگهانی متورم می شود. ورم دردناک در پاهای خود دارید
  • تهوع و استفراغ شدید و مداوم دارید که بر روی خوردن و نوشیدن شما تأثیر می گذارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه زایمان بچه مرده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

 

تفاوت بین مرده زایی و سقط جنین چیست؟

مرده زایی از دست دادن جنین بعد از هفته بیستم بارداری است. سقط جنین قبل از هفته بیستم اتفاق می افتد.

 

مرده زایی چیست؟

مرده زایی زمانی اتفاق می افتد که جنین بعد از هفته بیستم بارداری مادر می میرد.

 

بعد از به دنیا آوردن نوزاد مرده چه اتفاقی می افتد؟

شما می توانید کودک خود را در آغوش بگیرید و تا زمانی که لازم است با او وقت بگذرانید. شاید ناراحت کننده به نظر رسد اما می تواند در روند سوگواری تان کمک کننده باشد.



:: برچسب‌ها: مرده زایی | علت و پیشگیری از زایمان بچه مرده ,
:: بازدید از این مطلب : 155
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

هموفیلی در اثر یک جهش یا تغییر در یکی از ژن‌ها ایجاد می‌شود. این جهش می‌تواند مانع از عملکرد صحیح پروتئین لخته کننده شود و یا به طور کلی از بین برود. افراد مبتلا به هموفیلی شدید، دچار خونریزی‌هایی می‌شوند که زندگی آن ها را تهدید می‌کند. این افراد ممکن است تا آخر عمر به درمان پزشکی نیاز داشته باشند.

شاید هموفیلی درمان صد درصدی نداشته باشد، اما کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای مدیریت تأثیر این بیماری بر کیفیت زندگی‌تان انجام دهید. اما قبل از هر کاری باید با این بیماری، علائم و عوارض آن آشنا شوید. در ادامه مقاله علائم، انواع و درمان هموفیلی را توضیح داده‌ایم.

منبع: هموفیلی چیست | انواع و درمان بیماری هموفیلی

بیماری هموفیلی چیست

هموفیلی یک اختلال خونی نادر و ژنتیکی است. زمانی رخ می‌دهد که افراد مقدار طبیعی فاکتورهای انعقادی خون را نداشته باشند (فاکتورهای انعقادی به لخته شدن خون کمک می‌کنند). بنابراین زمانی که خون لخته نمی‌شود، افزایش خطر خونریزی و کبودی مکرر بالا می‌رود.

این اختلال معمولا نوزادان پسر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به ندرت در نوزادان دختر اتفاق می‌افتد. انواع مختلفی از این اختلال وجود دارد. ممکن است شدید، متوسط یا خفیف بر اساس میزان فاکتور لخته شدن خون شما باشد.

انواع هموفیلی

نوع A: شایع‌ترین نوع هموفیلی است. زمانی اتفاق می‌افتد که سطح فاکتور انعقادی 8 پایین باشد. تخمین زده شده که از هر صد هزار نفر، ده نفر به هموفیلی نوع A مبتلا می‌شوند. افراد مبتلا به این نوع هموفیلی، اغلب خونریزی های خود به خودی و بدون دلیل مشخص دارند.

نوع B: زمانی رخ می‌دهد که فاکتور انعقادی 9 پایین باشد. این نوع هموفیلی موجب می شود برای مدت طولانی خونریزی داشته باشید.

نوع C: به عنوان کمبود فاکتور انعقادی 11 شناخته می‌شود. این هموفیلی بسیار نادر است. کسانی که به این نوع هموفیلی مبتلا هستند ممکن است خونریزی غیرمعمول داشته باشند، اما فقط پس از جراحی یا جراحات بزرگ.

علائم هموفیلی

علائم هموفیلی بسته به سطح فاکتورهای انعقادی شما متفاوت است. اگر سطح فاکتور انعقادی به میزان خفیفی کاهش پیدا کند، ممکن است فقط پس از جراحی یا تروما خونریزی کنید. اما اگر این میزان شدید باشد، بدون هیچ دلیلی امکان خونریزی وجود دارد.

برای مثال، یک برآمدگی ساده روی سر می تواند برای افرادی که مبتلا به هموفیلی شدید هستند، موجب خونریزی مغز شود. این وضعیت به ندرت اتفاق میفتد اما یکی از جدی ترین عوارضی ممکن است.

علائم خونریزی بدون دلیل مشخص عبارتند از:

  • خونریزی غیر قابل توضیح و بیش از حد نرمال پس از بریدگی ها، جراحات و کارهای دندانپزشکی
  • خونریزی غیر معمول پس از واکسیناسیون
  • خون در ادرار یا مدفوع
  • خونریزی بینی بدون علت شناخته شده

نشانه های هموفیلی عبارتند از:

  • سردرد طولانی و دردناک
  • استفراغ مکرر
  • خواب آلودگی یا بی حالی
  • دوربینی
  • ضعف، تشنج
  • کبودی های بزرگ و عمیق
  • درد، تورم یا گرفتگی در مفاصل

علائم هموفیلی در نوزادان و کودکان

برخی از نوزادان در بدو تولد به دلیل خونریزی بیش از حد معمول پس از ختنه، بیماری شان تشخیص داده می شود. در موارد دیگر، کودکان چند ماه بعد علائم خود را نشان می دهند. علائم رایج در کودکان به شرح زیر است.

1️⃣ ( خونریزی): نوزادان و کودکان ممکن است پس از صدمات جزئی، مانند ضربه زدن دهان خود به اسباب بازی از دهان خونریزی داشته باشند.

2️⃣ (توده های متورم روی سر): نوزادان و کودکانی که مبتلا به این بیماری هستند و سر خود را به جایی می زنند، اغلب تورم مشخصی روی سرشان ایجاد می شود.

3️⃣ (گیجی، تحریک پذیری یا امتناع از خزیدن و راه رفتن): این علائم ممکن است در صورتی رخ دهد که آن ها خونریزی داخلی در مفصل و ماهیچه داشته باشند.

4️⃣ (هماتوم): هماتوم توده ای از خون انباشته شده است که زیر پوست نوزادان جمع می شود. این اتفاق ممکن است پس از تزریقات رخ دهد.

علت ابتلا به هموفیلی چیست؟

فاکتورهای انعقادی، پروتئین هایی در خون هستند که با سلول هایی به نام پلاکت کار می کنند تا لخته ایجاد کنند و خونریزی را بند بیاورند. هموفیلی زمانی اتفاق می افتد که یک فاکتور لخته کننده وجود نداشته باشد یا سطح فاکتور انعقادی پایین باشد.

این بیماری معمولا ارثی است، یعنی فرد با این اختلال (مادر زادی) متولد می شود. در رایج ترین نوع هموفیلی، ژن معیوب روی کروموزوم X قرار دارد. (هر فردی دو کروموزوم جنسی دارد که از هر والد به ارث برده است. یعنی زنان یک کروموزوم X را از مادر و یک کروموزوم X را از پدر به ارث می برند. مردان یک کروموزوم X را از مادر و یک کروموزوم Y را از پدر به ارث می برند). این بدان معنا است که هموفیلی تقریبا همیشه در پسران اتفاق می افتد و از طریق یکی از ژن های مادر، از مادر به پسر منتقل می شود.

عوارض بیماری هموفیلی

  • خونریزی داخلی عمیق: به طور عمیق در عضله رخ می دهد و می تواند موجب تورم اندام شود. تورم ممکن است به اعصاب فشار وارد کند و منجر به بی حسی یا درد شود.
  • خونریزی در گلو یا گردن: بر توانایی تنفس فرد تأثیر مخربی دارد.
  • آسیب به مفاصل: خونریزی داخلی به مفاصل فشار وارد می کند و موجب درد شدید خواهد شد. اگر خونریزی داخلی مکرر اتفاق بیفتد و درمان نشود، در نهایت موجب آرتریت یا درد مفاصل می‌شود.
  • خونریزی در سر و گاهی اوقات در مغز که می‌تواند باعث مشکلات طولانی مدت مانند تشنج و فلج شود. اگر خونریزی مغزی متوقف نشود، احتمال مرگ بسیار زیاد می باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیماری های مادرزادی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

باتوجه به علائم گفته شده در متن مقاله، اگر شما یا نوزادتان به این علائم مشکوک هستید یا یک فرد مبتلا به این بیماری در خانواده دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

آیا امکان پیشگیری از هموفیلی وجود دارد؟

خیر. اما اگر شما خودتان هموفیلی دارید و از این موضوع مطلع هستید قبل از بارداری پزشک شما آزمایش ژنتیک را توصیه می کند تا درصد اینکه این بیماری را به فرزندتان منتقل می کنید یا خیر مشخص شود.

علائم هموفیلی چه چیزهایی است؟

مهم ترین و رایج ترین علائم این بیماری، خونریزی و کبودی غیر معمول و زیاد است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: هموفیلی چیست | انواع و درمان بیماری هموفیلی



:: برچسب‌ها: هموفیلی چیست | انواع و درمان بیماری هموفیلی ,
:: بازدید از این مطلب : 179
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال کدام ورزش‌ها می‌باشند؟ ورزش کردن از اقدامات موثر برای درمان کودکان بیش فعال است و در واقع یک امر ضروری برای آن‌ها می‌باشد. کودکان بیش فعال با ورزش کردن، می‌توانند انرژی خود را تخلیه کنند و بر روی حرکات‌شان کنترل بیشتری داشته باشند. همینطور ورزش کردن سبب کاهش استرس و افزایش انگیزه در آن‌ها می‌شود. برای کودکان بیش فعال در جهت تعدیل انتقال دهنده‌های عصبی، استفاده از داروهای محرک همچون ریتالین تجویز می‌شود اما لازم است بدانید که ورزش کردن به راحتی می‌تواند جایگزین درمان دارویی باشد. در ادامه قصد داریم به ورزش‌های مناسب برای کودکان بیش فعال بپردازیم.

منبع: ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال

فواید ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، ورزش کردن در کودکان بیش فعال اثراتی مشابه با درمان دارویی دارد که در ادامه آن‌ها را آورده‌ایم. قبل از آگاهی از ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال حتما درباره فواید آن بخوانید.

  • ورزش کردن سبب افزایش جریان خون در مغز می‌شود و در نتیجه استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد.
  • ورزش منظم در کودکان بیش فعال سبب رشد مغز می‌گردد.
  • ترشح انتقال دهنده‌های عصبی در مغز، سبب افزایش تمرکز در کودکان می‌شود؛ ورزش کردن باعث ترشح یکی از این انتقال دهنده‌های عصبی با نام دوپامین می‌گردد.
  • کودکان بیش فعال دارای انرژی زیادی هستند که می‌توانند بخشی از آن را از طریق ورزش کردن تخلیه کنند.
  • ورزش کردن سبب تقویت عروق خونی در کودکان بیش فعال می‌شود و آن‌ها راحت‌تر می‌توانند فرآیند تمرکز و تقکر را انجام دهند.
  • کودکان بیش فعال می‌توانند به واسطه ورزش کردن شادی و نشاط بیشتری را تجربه کنند و همینطور در جهت سلامتی جسمانی خود قدم بردارند.

همینطور لازم است اشاره کنیم که ورزش کردن سبب افزایش اثربخشی داروهای بیش فعالی نیز می‌گردد. با آگاهی از ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال روند بهبودی آن ها را سرعت ببخشید.

ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال

ورزش‌های متنوعی وجود دارد که کودکان بیش فعال می‌توانند به آن بپردازند؛ اما برخی از ورزش‌ها برای کودکان بیش فعال مناسب‌تر است. در ادامه به رایج ترین ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال اشاره کرده‌ایم.

1️⃣ فوتبال

اغلب کودکان به ورزش فوتبال علاقه‌مند هستند که بازی کردن آن می‌تواند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف، تقویت کارکرد قلب و عروق و … شود. خوشبختانه فوتبال از جمله ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال است.

جالب است بدانید افرادی که روزانه فوتبال بازی می‌کنند، افرادی شاد و پرانرژی هستند. این ورزش از بالا رفتن فشار و قند خون نیز جلوگیری می‌کند و سبب حفظ سلامت جسمانی بدن می‌گردد.

2️⃣ شنا از ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال

شنا کردن از دیگر ورزش‌های مناسب برای کودکان بیش فعال است. شنا کردن سبب تقویت اندام‌ها و همینطور عضلات بدن می‌شود و در جهت حفظ استخوان بندی کودکان موثر است.

همینطور شنا کردن سبب بهبود تنفس، افزایش حجم ریه‌ها، منظم کردن الگوی خواب، افزایش اعتماد به نفس، تقویت حس استقلال و … نیز می‌شود.

لازم است اشاره کنیم محققان بر این عقیده هستند که ورزش شنا علائم بیش فعالی را نیز در کودکان مبتلا به این اختلال کاهش می‌دهد. اگر فرزند شما از شنا کردن و آب می‌ترسد، سعی کنید با دریافت مشاوره روانشناسی و استفاده از راهکارهای موثر همچون غلبه بر ترس با آب تنی در زیر دوش به او کمک کنید تا بر ترس خود غلبه کند.

3️⃣ جودو

جودو سبب افزایش آمادگی جسمانی فرد می‌گردد و افزایش انعطاف پذیری و قدرت بدنی را به دنبال دارد. همینطور مقاومت دستگاه قلبی و عروقی در کودکانی که ورزش جودو انجام می‌دهند، افزایش پیدا می‌کند. بنابراین جودو جزو ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال است.

انجام ورزش جودو به صورت منظم و روزانه، سبب افزایش قدرت تمرکز و حافطه در کودکان بیش فعال می‌گردد و در واقع آن‌ها می‌توانند راحت‌تر از گذشته فعالیت‌های روازنه خود را انجام دهند. از دیگر مزیت‌های ورزش جودو این است که به ورزشکاران آموزش داده می‌شود تا به واسطه تمرین ذهنی بر فشارها و مشکلات زندگی غلبه کنند. بنابراین کودکان بیش فعال می‌توانند با انجام ورزش جودو در کودکی به درمان بیش فعالی خود کمک کنند و یاد بگیرند در بزرگسالی بهتر زندگی کنند.

4️⃣ کاراته از ورزش های مناسب کودکان برای بیش فعال

از دیگر ورزش‌های مناسب برای کودکان بیش فعال که کمک می‌کنند کنترل بیشتری بر روی کارها و انرژی خود داشته باشند، کاراته است. کودکان بیش فعال با ورزش کاراته خودکنترلی و خود تنظیمی را می‌آموزند؛ به این معنی که آن‌ها باید در ابتدای حرکت‌ها، به استاد خود تعظیم کنند و سپس برای مدتی بی‌حرکت بمانند و با تمرکز به حرکات خود ادامه دهند. همین موضوع به معنای افزایش خودتنظیمی در کودکان بیش فعال است.

در صورتی که کودکان بیش فعال به ورزش کاراته علاقه‌مند باشند و آن را ادامه دهند، شما به وضوح می‌توانید اثرات آن را بر روی کودک خود مشاهده کنید؛ چراکه کاراته ضمن اینکه به کودکان اعتماد به نفس می‌دهد، تمرکز کردن را نیز به آن‎‌ها می‌آموزد.

از سویی دیگر در ورزش کاراته فرد باید با نفر دوم به تمرین بپردازد و یاد بگیرد بدون آسیب زدن به طرف مقابل حرکات خود را اجرا کند. همین موضوع به مرور سبب می‌شود که کودکان بیش فعال پرخاشگری کمتری نسبت به گذشته داشته باشد.

5️⃣ ژیمناسیک

ورزش ژیمناستیک از جمله ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال است که با افزایش انعطاف‌پذیری و سرعت عمل در کودکان همراه می‌باشد. و آن‌ها را به انسان های چابک‌تری تبدیل می‌کند. تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که ژیمناستیک در سنین کم‌تر از 9 سال سبب کوتاه ماندن قد می‌شود، چراکه به محل‌های رشد استخوانی فشار وارد کند. جالب است بدانید این ورزش در کودکان با سنین 9 سال به بعد نتیجه عکس دارد و سبب افزایش قد می‌گردد.

6️⃣ ایروبیک از ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال

تمامی ورزش‌های هوازی همچون ایروبیک، می‌تواند سبب سوزاندن انرژی‌های اضافی در کودکان بیش فعال شود و اثرات مثبتی را بر روی آن‌ها بگذارد. ایروبیک از جمله ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال است که سبب کارکرد بهتر مغز و بهبود تمرکز ذهنی در کودکان مبتلا به بیش فعالی می‌گردد.

آیا ورزش های تیمی برای کودکان بیش فعال مناسب هستند؟

از مزیت‌های ورزش‌های تیمی این است که روحیه همکاری و همدلی را در کودکان تقویت می‌کند و به تدریج سبب اجتماعی‌تر شدن آن‌ها می‌شود، اما برای کودکان بیش فعال چندان مناسب نیست.

بهترین ورزش‌ها برای کودکان بیش فعال ورزش‌هایی است که آن‌ها بتوانند طی آن تمرکز کنند. در ورزش‌های تیمی مربی نمی‌تواند بر روی یک شخص تمرکز داشته باشد، به همین دلیل برای کودکان بیش فعال چندان توصیه نمی‌شود.

لازم است پیرامون ورزش فوتبال که پیش‌تر اشاره کردیم برای کودکان بیش فعال مناسب است به این نکته اشاره کنیم که این ورزش به دلیل داشتن زمان استراحت کم و حرکت دائم بازیکنان، ضمن تیمی بودن ورزش، برای کودکان بیش فعال مناسب است.

کدام ورزش‌ها در بهبود بیش فعالی تاثیر کمی دارد؟

برخی ورزش‌ها همچون وزنه برداری، بولینگ، بیسبال و … به دلیل اینکه از ورزش‌های کم‌تحرک می‌باشند، برای کودکان بیش فعال چندان مناسب نیستند. پس ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال شامل ورزش هایی است که دارای تحرک هستند.

شما عزیزان می‌توانید برای اینکه به مسیر کودکتان جهت دهید و با انتخاب ورزش مناسب به او کمک کند تا در درمان بیش فعالی خود قدم بردارد، از مشاوره کودک نی نی مایند استفاده کنید.

ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال | چقدر باید فعالیت داشته باشند؟

برای این کودکان توصیه می‌شود که هر روز هفته به مدت حداقل یک ساعت به صورت مرتب ورزش نمایند. حتی اگر به پیاده روی علاقه دارد او را به پارک نزدیک محل تان ببرید. این گونه انرژی او تا حد زیادی تخلیه می‌شود.

سخن آخر

ما در این مقاله انواع ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال را نام بردیم. و گفتیم که بهتر است در ورزش های گروهی و یا آن هایی که تحرک کمی دارند فعالیت نورزد. ورزش های هوازی بسیار موثر هستند. اما شما باید به علاقه فرزندتان نیز توجه کنید. وادار کردن او به انجام ورزشی او را سرکش تر خواهد کرد. اگر در این باره با مشکلی مواجه شده اید حتما با شماره های درج شده جهت دریافت خدمات مشاوره کودک تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی یا حضوری از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا ورزش کردن به تنهایی می‌تواند سبب بهبودی کودکان بیش فعال شود؟

ورزش و یا بازی کردن می‌تواند به عنوان بخشی از روند درمان کودکان بیش فعال باشد؛ در کنار این موضوع نحوه برخورد والدین بسیار اهمیت دارد. بنابراین در صورتی که احساس می‌کنید در این زمینه نیازمند راهنمایی‌های بیشتری می‌باشید، می‌توانید از مشاوره تخصصی مرکز ذهن نو بهره ببرید.

کودکان بیش فعال باید روزانه چقدر ورزش کند؟

توصیه می‌شود کودکان بیش فعال روزانه و به طور منظم روزی یک ساعت ورزش کنند.

ورزش های مناسب کودکان بیش فعال کدامند؟

فوتبال ، شنا، جودو، ژیمناستیک، کاراته و…

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال



:: برچسب‌ها: ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال ,
:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

تاثیر مواد شیمیایی در بارداری چیست؟ بسیاری از خانم ها به واسطه شغل یا شرایطی ممکن است از موادی مثل چسب، تینر، جرم گیر، وایتکس و دیگر مواد شوینده در بارداری استفاده کنند. مواد شوینده به دلیل داشتن مواد شیمیایی در ترکیب خود، می‌تواند خطراتی را برای سلامتی مادر و جنین در پی داشته باشد و احتمال بروز برخی ناهنجاری‌های مادرزادی را افزایش دهد.

از سویی دیگر نیز نمی‌توان بهداشت و پاکیزگی را نادیده گرفت. بنابراین آنچه که اهمیت دارد این است که بانوان باردار از مواد تمیزکننده به درستی استفاده کنند و یا برای انجام تمیزکاری‌های منزل از اطرافیان و همسر خود کمک بگیرند.

منبع: تاثیر مواد شیمیایی در بارداری

تاثیر مواد شیمیایی در بارداری

زنان باردار باید همانند دیگر زمان‌ها سعی می‌کنند مسئولیت‌های خود را انجام دهند و به عبارتی نمی‌توان آن‌ها را از هر کاری منع کرد و درخواست استراحت مطلق از آن‌ها داشت. چراکه ضمن اینکه انجام کارهای خانه بخشی از مسئولیت‌های بانوان است؛ می‌تواند زنان باردار را از مشغولیت‌های ذهنی که دارند نیز دور کند. فقط نکته‌ای که بانوان باردار در حین انجام کارهای خانه باید به آن توجه داشته باشند، این است که دقت بیشتری در انتخاب مواد شوینده داشته باشند.

در جواب تاثیر مواد شیمیایی در بارداری چیست می‌توان گفت اغلب شوینده‌هایی که در تمیزکاری خانه از آن‌ها استفاده می‌شود، دارای گازهای سمی هستند که سلامتی مادر باردار و جنین را تهدید می‌کنند. به همین دلیل پزشکان استفاده از جرم گیر، گازپاک‌کن، لوله بازکن، کف‌شوی، خوشبوکننده هوا، الکل و … را در دوران باردار غیرایمن می‌دانند.

از خطرناک‌ترین اقداماتی که زنان باردار می‌توانند انجام دهند، ترکیب دو ماده شوینده همچون وایتکس و جوهر لیمو می‌باشد. چراکه در اثر ترکیب این دو ماده گازی آزاد می‌شود که خیلی خطرناک است و دارای عوارض جبران ناپذیری برای مادر و جنین می‌باشد.

بنابراین توصیه می‌شود در دوران بارداری از مواد شوینده شیمیایی استفاده نکنید تا دچار عوارض آن نشوید. حتی اگر همسرتان برای تمیز کاری خانه از مواد شوینده استفاده می‌کند بهتر است شما در آن محل نباشید و در هوای سالم نفس بکشید.

عوارض استفاده از مواد شیمیایی در بارداری

همان‌طور که اشاره کردیم قرار گرفتن مادر باردار در برابر مواد شیمیایی، دارای عوارض بسیاری برای سلامتی او و فرزندش می‌باشد. در ادامه به عوارض قرار گرفتن مادر باردار در معرض مواد شیمایی پرداخته‌ایم.

 

1️⃣ تاثیر مواد شیمیایی در بارداری | کاهش اکسیژن رسانی به جنین

اگر مادر در معرض مواد شیمیایی قرار بگیرد، گازهای سمی از طریق تنفس وارد ریه‌های او می‌شود. تورم و التهاب ریوی مادر در تنفس و اکسیژن رسانی به جنین نیز اختلال ایجاد می‌کند. کمبود اکسیژن برای جنین بسیار خطر آفرین است و می‌تواند عوارض جبران‌ ناپذیری را در پی داشته باشد.

در توضیحی ساده‌تر وقتی مادر از مواد شوینده استفاده می‌کند، گاز حاصل از مواد شیمیایی وارد ریه‌های او می‌شود. ممکن است در اثر ورود این گازهای سمی به ریه مادر، لحظاتی اکسیژن به او نرسد. با کم شدن اکسیژن در خون مادر، جنین نیز اکسیژن کافی دریافت نخواهد کرد.

در صورتی که اکسیژن کافی به جنین نرسد، رشد سلول‌های مغز جنین دچار مشکل می‌شود و می‌تواند تاثیرات منفی بر روی رشد ذهن و هوش او داشته باشد.

 

2️⃣ تاثیر مواد شیمیایی در بارداری | ایجاد مشکلات ریوی در مادر

زمانی که بانوان باردار از مواد شوینده استفاده می‌کنند بخار حاصل از آن‌ها وارد ریه‌هایشان می‌شود. بخار حاصل از مواد شوینده سبب درگیر شدن مخاط و مسیرهای تنفسی‌شان می‌گردد.

در چنین حالتی ممکن است مادر باردار علائمی همچون حالت تهوع، تنگی نفس، سرفه و … را تجربه کند. علائم جدی ناشی از مسمومیت با گاز مواد شوینده شامل خلط گلو، ناراحتی‌ها و التهاب ریوی و تب و لرز می‌باشد.

بنابراین از تاثیر مواد شیمیایی در بارداری همچون جرم گیر می‌توان به ایجاد حالتی مشابه به آسم در مادران باردار اشاره کرد.

 

3️⃣ تاثیر مواد شیمیایی در بارداری | ایجاد مشکلات پوستی در مادر

برخی از شوینده‌ها همچون مایع ظرفشویی، مشکلات تنفسی را ایجاد نمی‌کند اما دارای تاثیرات منفی بر روی پوست مادران باردار می‌باشد.

پوست دست همواره در برابر آسیب ناشی از مواد شوینده قرار دارد اما از آنجایی که پوست طی دوران بارداری حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر می‌شود، بیش از گذشته احتمال دارد در اثر قرار گرفتن در برابر مواد شوینده دچار آسیب شود. بنابراین توصیه می‌شود برای استفاده از مواد شوینده حتما از دستکش استفاده کنید.

استفاده از کدام مواد شیمیایی و شوینده در بارداری ممنوع است؟

توضیحاتی ارائه کردیم مبنی بر اینکه بهتر است بانوان باردار برای جلوگیری از بروز عوارض ناشی از مواد شیمایی موجود در مواد شوینده از آن‌ها استفاده نکنند. دلیل این موضوع این است که تقریبا تمامی مواد شوینده دارای ترکیباتی می‌باشند که برای سلامتی مادر و جنین خطرناک هستند. در ادامه به مهم‌ترین مواد شیمیایی موجود در این مواد شوینده اشاره کرده‌ایم:

 

❌ تاثیر مواد شیمیایی در بارداری | تریکلوزان

تریکلوزان در محصولات پاک کننده‌ای وجود دارد که دارای خاصیت آنتی باکتریال است. توصیه می‌شود در زمان خرید شوینده‌های خانگی و صابون‌ها در نظر داشته باشید که حاوی این ترکیب نباشد چراکه استشمام آن به وسیله مادر سبب می‌شود که در یکی از غددهای درون ریز اختلال ایجاد شده و بر روی رشد جسمی کودک تاثیرات منفی داشته باشد.

 

❌ تاثیر مواد شیمیایی در بارداری |  فتالات

برای بهبود بوی تمامی پاک کننده‌ها و اسپری‌ها از ترکیبی به نام فتالات استفاده می‌شود. استشمام این ماده شیمیایی توسط مادر سبب تداخل هورمون‌های بدن می‌گردد و بر اساس تحقیقات صورت گرفته شده می‌تواند نقایصی را در دستگاه تناسلی کودک ایجاد کند.

 

❌ تاثیر مواد شیمیایی در بارداری | پارابن

می‌توان گفت تمام محصولات شوینده دارای پارابن هستند. هر چند ورود پارابن به بدن تقریبا کم خطر می‌باشد اما پس از ورود رفتاری مشابه با هورمون استروژن دارد و بهتر است در زمان بارداری استفاده نشود.

 

❌ تاثیر مواد شیمیایی در بارداری | گلیکول اترها

به منظور افزایش پاک کنندگی در تمیز کننده‌های شیشه و اجاق‌گازها در آن‌ها از ترکیبی به نام گلیکول اترها استفاده می‌گردد. این ماده شیمایی ضمن اینکه دارای تاثیرات منفی بر روی باروری انسان است، دارای تاثیرات سوء بر روی رشد شناختی جنین نیز می‌باشد.

 

❌ ذرات معلق در هوا

برخی مواد شوینده که به صورت اسپری مورد استفاده قرار می‌گیرند، بیشتر مواد شیمیایی را وارد هوا می‌کنند. از مضرات این نوع از مواد شوینده‌ این است که ذرات معلق از طریق هوا جابه‌جا می‌شوند و حتی اگر شما در اتاق دیگری باشید به شما می‌رسند و وارد دستگاه تنفسی‌تان می‌گردند. توصیه می‌شود استفاده از مواد شوینده که استفاده از آن به صورت اسپری کردن است را به حداقل برسانید.

جایگزین های مناسب مواد شیمیایی و شوینده در بارداری

اگر با وجود آگاهی از تاثیر مواد شیمیایی در بارداری می‌خواهید پاکیزگی و نظافت خانه را در دوران بارداری نیز رعایت کنید، می‌توانید به جای استفاده از مواد شوینده که دارای تاثیرات منفی برای شما و جنین‌تان می‌باشد از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • سرکه و آب را داخل یک بطری با یکدیگر مخلوط کنید و از آن برای تمیز کردن سطوح و پنجره‌ها استفاده نمایید.
  • ترکیب جوش شیرین با آب نیز محلول خوبی به جای انواع سفیدکننده ها است.
  • برای ساختن یک محلول سفید کننده، جوش شیرین و آب را با یکدیگر ترکیب نمایید و برای تمیز کاری اجاق‌گاز، وان و سنگ توالت از آن استفاده کنید.
  • برای اینکه اطمینان داشته باشید مواد شوینده‌ای که خریداری کرده‌اید، برای شما و جنین‌تان ضرری ندارد سعی کنید از محصولاتی که به عنوان مواد شوینده سبز و سازگار با محیط زیست تولید می‌شوند، استفاده نمایید.
  • در صورتی که مجبور به استفاده از مواد شوینده و سفید کننده همچون وایتکس می‌باشید، سعی کنید آن را به نسبت یک به ده با آب مخلوط کنید.
  • در زمان استفاده از مواد شوینده حاوی مواد شیمیایی، هواکش را روشن کرده و مسیر عبور هوا را باز کنید.
  • بهتر است همواره از ماسک و دستکش در حین تمیز کاری با مواد شوینده شیمایی استفاده نمایید و ترجیحا لباس آستین بلند بپوشید تا پوستتان دچار آسیب نشود.

نکته بسیار مهمی که لازم است در ارتباط با تاثیر مواد شیمیایی در بارداری اشاره کنیم این است که هیچ گاه دو ماده شوینده را با یکدیگر ترکیب نکنید و اگر ملزم به استفاده از مواد شوینده حاوی مواد شیمایی می‌باشید آن‌ها را رقیق کنید.

 

سخن آخر

اگر از آن دسته خانم هایی هستید که برای تمیزی از مواد شوینده بسیار قوی استفاده می‌کنند؛ بهتر است در دوران بارداری کمی از این حساسیت های خود بکاهید. سلامت شما و جنین تان بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد. پس از انواع مواد شیمیایی و شوینده دوری کنید.

به خصوص آن هایی که دارای ترکیبات صنعتی هستند. و اگر شغل شما ایجاب می‌کرد که از این دست مواد استفاده کنید، توصیه می کنیم در دوران بارداری تا حد امکان شرایط شغلی تان را عوض کنید. برای مثال از صاحب کار خود بخواهید که در این بازه به شما بخش های دیگر را محول کند.

طبق مطالعات مختلف تاثیر مواد شیمیایی در بارداری بر روی جنین نمایان می شود. شما بعد از زایمان و حتی گاه در سال های بعد متوجه آثار آن خواهید شد. تاثیر مواد شیمیایی در بارداری به قدری خطرناک و مهم است که متخصص برخی از آن ها را ممنوع کرده‌اند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر مواد شیمیایی در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند تماس حاصل نمایید.



:: برچسب‌ها: تاثیر مواد شیمیایی در بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 193
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

تنگی نفس در بارداری از جمله علائم شایع است. با اینکه این وضعیت معمولا طبیعی است، اما ممکن است تنگی نفس شما نشان دهنده وجود یک مشکل باشد. برای مثال، بیماری هایی مانند آسم، کم خونی می توانند موجب تنگی نفس در دوران بارداری بشوند. در این مقاله توضیح می دهیم که چرا تنگی نفس در دوران بارداری اتفاق می افتد و چه کاری می توانید در مورد آن انجام دهید. اگر در این زمینه مساله ای وجود دارد، حتما از خدمات مشاوره بارداری استفاده نمایید.

منبع: تنگی نفس در بارداری | علت و درمان نفس تنگی بارداری

تنگی نفس در بارداری

تنگی نفس اغلب در اوایل بارداری به دلیل افزایش سطح هورمون، و همچنین نیاز به اکسیژن بیشتر رخ می دهد. البته در اواخر بارداری با رشد جنین، این تنگی نفس می تواند بیشتر شود. چرا که کودک باعث فشار بر روی دیافراگم و ریه ها می شود. حتی اگر کودک شما به اندازه ای بزرگ نباشد که به ریه هایتان فشار وارد کند، ممکن است تنگی نفس را تجربه کنید.

علت تنگی نفس در بارداری چیست

تقریبا در هفته های آخر بارداری، جنین در حال رشد رحم را به دیافراگم فشار می دهد و در همین حین ریه های شما نیز فشرده می شوند. همه این ها باعث می شود که شما نتوانید با هر نفسی که می کشید، هوا وارد بدن خود کنید. اما این بدان معنا نیست که اکسیژن کمتری دریافت می کنید. در همین زمان که ظرفیت ریه شما به دلیل محدودیت فیزیکی رحم کاهش می یابد، در مغز شما مرکز تنفسی توسط هورمون پروستوژن تحریک می شود تا شما مجبور شوید نفس های آهسته تر بکشید. ( پروستوژن در دوران بارداری ترشح می شود)

ممکن است زمانی که کودک به عمق لگن می رود تا برای تولد آماده شود، تنگی نفس کمتری را تجربه کنید. به این خاطر که میزان فشار روی دیافراگم و ریه ها کمتر می شود. 

چگونه تنگی نفس در بارداری را کاهش دهیم

تنگی نفس در بارداری چیزی است که برای اکثر زنان باردار اتفاق می افتد. اما مواردی وجود دارد که اگر آن ها را رعایت کنید، می توانید سختی این وضعیت را به حداقل برسانید و راحت تر از قبل نفس بکشید. در ادامه برخی از مهم ترین آن ها را شرح داده ایم.

???? وضعیت بدنی مناسب داشته باشید

سعی کنید تا جایی که می توانید صاف بایستید و شانه های خود را به عقب متمایل کنید و سرتان را بالا نگه دارید. یک خط مستقیمی را تجسم کنید که جناغ شما را به سمت بالا متصل می کند تا قفسه سینه شما را بلند کند.

???? ورزش کنید

ورزش های هوازی در دوران بارداری، تنفس شما را بهبود می بخشد و سرعت نبض را نرمال می کند. البته هر برنامه ورزشی را که دنبال می کنید، باید تحت نظر پزشک متخصصتان باشد.

اگر به دنبال ورزشی مناسب هستید، تمرینات یوگای قبل از تولد کودک مناسب است. تنفس در تمرین یوگا نقش اساسی دارد و کشش اضافی می تواند وضعیت شما را بهبود ببخشد. بدین ترتیب فضای بیشتری برای تنفس به شما داده می شود.

???? به خودتان فشار نیاورید

اگر فکر می کنید بدنتان به استراحت نیاز دارد، پس استراحت کنید. دوران بارداری زمانی نیست که خیلی به خودتان فشار بیاورید. مهم است که در این دوران به محدودیت های بدن خود توجه ویژه ای داشته باشید.

چند پیشنهاد برای جلوگیری از تنگی نفس در بارداری

  • سیگار نکشید/ در معرض دود سیگار یا سایر دخانیات قرار نگیرید
  • از قرار گرفتن در معرض آلاینده ها و سموم محیطی خودداری کنید
  • از فیلترهای هوای داخل خانه استفاده کنید
  • وزن سالم را حفظ کنید
  • از یک رژیم غذایی مناسب، سرشار از آنتی اکسیدان پیروی کنید
  • یک برنامه ورزشی متوسط را دنبال کنید (سطح ورزش شما در سه ماه اول، دوم و سوم متفاوت است)
  • استراحت کافی داشته باشید
  • تنفس دیافراگمی را تمرین کنید

تنگی نفس و کم خونی

اگرچه تنگی نفس در بارداری ممکن است یک علامت طبیعی و ساده باشد، اما می تواند نشانه ای از یک بیماری باشد که لازم است به آن توجه کنید. خانم ها ممکن است بارداری را با کم خونی شروع کنند. این اختلال می تواند باعث احساس تنگی نفس در بارداری آن ها بشود که همچنین تأثیر زیادی بر روی جنین خواهد داشت. به طور کلی، کم خونی یعنی بدن شما اکسیژن کافی دریافت نمی کند. برخی از علائم کم خونی به شرح زیر است.

  • خستگی
  • ضعف
  • سرگیجه
  • سردرد
  • تنگی نفس

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

معمولا تنگی نفس در بارداری به صورت خفیف جای نگرانی ندارد و بر میزان اکسیژن دریافتی نوزاد تأثیر منفی نمی گذارد. اما اگر تنگی نفس شدت گرفت یا به طور کاملا ناگهانی اتفاق افتاد و بر روی عملکرتان تأثیر گذاشت، فورا به پزشک مراجعه کنید. همچنین شرایطی وجود دارند مانند بیماری های زمینه ای که در دوران بارداری ممکن است شدید تر و بدتر شوند. اگر تنگی نفس در بارداری شما با هر یک از علائم زیر همراه است، به پزشک خود اطلاع دهید.

  • ضربان نبض سریع
  • تپش قلب (ضربان قلب سریع و قوی)
  • احساس سرگیجه یا ضعف
  • حالت تهوع
  • درد قفسه سینه
  • سرفه طولانی/ خس خس سینه/ خون سرفه کردن
  • تب و لرز

سخن آخر

تنگی نفس در هفته دهم بارداری طبیعی است. تخمین زده می شود که حدود 70% از زنان باردار آن را تجربه می کنند. در اواخر بارداری، رشد رحم باعث می شود زنان باردار احساس تنگی نفس کنند. چراکه در این دوران، اندام های داخلی درحال فشار هستند و کودک فضای کمتری برای انبساط ریه ها باقی می گذارد.

بدیهی است که این مورد برای زمانی که شما به تازگی باردار شده اید صدق نمی کند. اگر هرگونه تغییر یا علائم غیر عادی بارداری را تجربه کرده اید، یا در مورد آن شک دارید فورا با پزشک خود صحبت کنید. با این کار در خصوص طبیعی یا غیر طبیعی بودن وضعیتی که دارید مطمئن تر خواهیدشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه تنگی نفس در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: تنگی نفس در بارداری | علت و درمان نفس تنگی بارداری



:: برچسب‌ها: تنگی نفس در بارداری | علت و درمان نفس تنگی بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

کودکان درونگرا رفتار و خصوصیات متفاوتی دارند که اگر والدین نتوانند رفتار مناسب با این ویژگی‌ها را درک کنند، حتما در روند تربیتی فرزندشان دچار سختی‌های زیادی خواهند شد.در اغلب موارد والدین از همان دوران طفولیت متوجه تفاوت‌های شخصیتی فرزندانشان می‌شوند، اما ممکن است متدهای یکسانی را در ارتباط با هر کدام از آن‌ها در نظر بگیرند. در حالی که هر کودکی با شخصیت منحصر به فرد خودش نیاز به رفتاری متفاوت دارد. بنابراین والدین علاوه بر حفظ تعادل و عدالت لازم است متوجه این تفاوت‌ها باشند و در هر سن متناسب با آن پاسخ دهند.

منبع: کودکان درونگرا | خصوصیات کودک درون گرا

کودکان درونگرا

بهتر است کودکان را به گل‌ها تشبیه کنیم. برخی از کودکان با توجه به تیپ شخصیتی‌ای که دارند مانند قاصدک هستند. یعنی می‌توانند با هر محیطی وفق پیدا کنند. برخی کودکان دیگر تیپ شخصیتی‌ای دارند که آن را به گل ارکیده تشبیه می‌کنیم. گل ارکیده به روی محل رشد خود حساس است. کودکان مشابه گل ارکیده معمولا از کودکان مشابه قاصدک بهتر عمل می‌کنند. این عملکرد بهتر در حیطه تحصیلی و روابط بین فردی آن‌ها نمایان می‌شود.

کودکان درونگرا برای اینکه قوای درونی خود را تجدید کنند تمایل دارند تا تنها باشند. رفتار این کودکان معمولا موجب نگرانی پدر و مادر در مورد سلامت آن‌ها می‌شود. کودکان درونگرا دیر جوش هستند، آن‌ها گروه دوستی محدودی دارند و در کودکی هم نهایتا با دو تا سه نفر همزمان بازی می‌کنند. این کودکان با خواندن و گوش دادن بهتر یاد می‌گیرند (برخلاف کودکان برونگرا که باید در فعالیت‌های کلاسی شرکت کنند تا بهتر یاد بگیرند).

تفاوت کودکان درونگرا با کودکی خجالتی

در ظاهر درونگرا بودن و خجالتی بودن شبیه به هم هستند. اما وقتی به عمق هر کدام نگاه کنیم می‌بینیم دو موضوع متفاوت هست. درونگراها از تنها بودن لذت می‌برند. آن‌ها وقتی زمان زیادی با دیگران می‌گذرانند از نظر احساسی خسته می‌شود. اما افراد خجالتی تمایلی به تنها بودن ندارند، از تنها بودن لذتی نمی‌برند اما از برقراری ارتباط با دیگران احساس وحشت می‌کنند.

به این مثال توجه کنید. فرض می‌کنیم دو کودک درون کلاس حضور دارند. یکی از آن‌ها درونگرا و دیگری خجالتی است. آن‌کودک درونگرا دوست دارد در کلاس بماند و به مطالعه کتاب بپردازد. او فکر می‌کند گذراندن وقت با دیگر بچه‌ها استرس زا است. در مقابل کودک خجالتی دوست دارد وارد جمع بشود اما چون از جمع می‌ترسد ترجیح می‌دهد در کلاس باقی بماند. کودک‌خجالتی از تنهایی‌اش ناراحت و درمانده است.

آیا درونگرایی کودک قابل درمان است؟

به بچه‌های خجالتی در جهت بیرون آمدن از دیوارهای امن‌شان می‌توان کمک کرد. اما کسی که درونگرا باشد و این ویژگی بخشی از وجودش باشد را نمی‌توان تغییر داد. درونگرایی یک بخش از وجود یک فرد و شخصیت اوست. درست مانند رنگ و و چشم که قابل تغییر نیستند، درونگرایی نیز قابل تغییر نیست و در نهاد فرد جا افتاده است.

کودکان درونگرا نسبت به اجتماع چه احساسی دارند؟

درونگراها خجالتی نیستند. در واقع بسیاری از آن‌ها توانایی اجتماعی عالی‌ای دارند. با این وجود فرد درونگرا بعد از داشتن ارتباط زیاد با دیگران احساس خستگی می‌کند. او نیاز دارد مدتی را در لاک خود باشد تا باتری احساسی‌اش شارژ بشود.

اگر در صدد تغییر کودک از درونگرایی به برونگرایی باشیم چه می‌شود؟

درست است که خجالتی بودن درمان می‌شود اما اگر تلاش کنید فرد درونگرا را به فردی برونگرا تبدیل کنید مشکلاتی در عزت نفس او به وجود می‌آورید. درونگراها می‌توانند راه‌های کنار آمدن با موقعیت‌های اجتماعی گوناگون را بیاموزند، اما برای همیشه درونگرا می‌مانند.

درمان کودکان درمانگرا

اولین چیزی که در ارتباط با کودکان درونگرا باید بدانیم این است که این ویژگی بیماری نیست که قابل درمان باشد. درونگرا بودن یک تیپ شخصیتی است که از بدو تولد در فرد شکل می‌گیرد. در نتیجه کودک درونگرای شما به کمک نیاز ندارد. اما برای اینکه خیال‌تان از صحت روانی کودک‌تان آسوده باشد می‌توانید نکاتی را رعایت کنید.

بهترین کاری که در حق فرزند خود می‌توانید بکنید این است که بدانید درونگرایی یک صفت شخصیتی عادی است. این موضوع را بپذیرید که کودک شما شخصیت اجتماعی فعالی ندارد. قرار نیست خانه شما همیشه پر از مهمان‌های رنگارنگ باشد. باید درک کنید که کودک شما دوستان نزدیک محدودی دارد. اگر این ویژگی‌های او را بپذیرید کمتر او را به انجام کاری که دوست ندارد مجبور می‌کنید.

اگر بعد از یک مهمانی جشن تولد، کودک‌تان خواست که تنها باشد از درخواست او تعجب نکنید. همچنین اگر شما از یک مهمانی به مهمانی دیگر بروید باعث می‌شود کودک تان دچار استرس شود. بزرگ کردن کودکی که این ویژگی رفتاری را دارد کمی سخت است. به خصوص برای والدینی که برون گرا باشند. اما لازم است بدانید که تنها چیزی که آنها نیاز دارند درک و عشق از سوی والدینشان است.

سخن آخر

تا به این جا متوجه شدیم که کودکان درونگرا مشکل خاصی ندارند. بلکه شخصیت آن ها به نحوی است که برخورد منحصر به فردی را می‌طلبد. البته درونگرایی شباهت زیادی با اختلالاتی مثل اوتیسم دارد. بنابراین با مشاهده نشانه ها باید به متخصص مراجعه کنید. متخصص کودک با بررسی های مختلف سلامت کودک را بررسی می‌کند. کودکان درونگرا مانند سایر گروه های سنی خود از سلامت کامل برخوردارند. اما اگر فرزندتان نیاز به آموزش ویژه داشته باشد، در طی این ارزیابی ها مشخص خواهد شد.

در صورتی که توانایی برقراری ارتباط با کودک درونگرای خود را ندارید و یا در مورد آموزش او دچار مشکل شده اید، حتما برای دریافت خدمات مشاوره کودک اقدام کنید. برای این کار کافی است با شماره های درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودکان درونگرا می‌توانید در هر ساعت از روز از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

کودکان درونگرا را به چه کارهایی مجبور نکنیم؟

آن‌ها را به صحبت کردن، به حضور در اجتماع، به گفتن مسائل شخصی، به داشتن یک برنامه فشرده و غیره مجبور نکنید. بدانید که این ویژگی آن‌ها یک تیپ شخصیتی عادی است و بیماری نیست که جای نگرانی داشته باشد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: کودکان درونگرا | خصوصیات کودک درون گرا



:: برچسب‌ها: کودکان درونگرا | خصوصیات کودک درون گرا ,
:: بازدید از این مطلب : 196
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 4 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری دارای پیامدهای منفی زیادی است و می‌تواند خطراتی را برای سلامتی نوزاد در ابتدای تولد به دنبال داشته باشد. دود سیگار مواد شیمیایی خطرناکی همچون مونوکسید کربن، نیکوتین، قطران و چهارهزار مواد شیمیایی مضر دیگر تولید می‌شوند. که سبب به خطر افتادن سلامتی مادر و جنین می‌گردند.

به طور کلی مادران باردار برای اینکه بتوانند نوزاد سالمی را به دنیا آورند، باید مراقبت‌های قبل از بارداری داشته باشند که یکی از آن‌ها ترک سیگار و یا هرگونه مواد مخدر دیگر است. در صورتی که مادر باردار سیگار را ترک نکند در طی دوران حاملگی، سلامتی خود و فرزندش را به خطر می‌اندازد. درادامه به تاثیرات منفی سیگار و خطرات تهدید کننده آن می‌پردازیم.

تاثیر سیگار بر جنین | بارداری در خانم های سیگاری

خانم‌هایی که سیگاری هستند باید قبل از اقدام به بارداری، استعمال هر گونه دخانیات را کنار بگذارند و یا حداقل از تاثیر سیگار بر جنین شان اطلاعات کافی کسب کنند. چرا که ممکن است مصرف سیگار خود مانعی برای بارداری باشد. به طور کلی میزان ناباروری در افراد سیگاری دو برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری است. تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری باعث سقط جنین خواهد شد.

مصرف تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری مخصوصا سه ماه اول برداری، جنین را به طور جدی به خطر می‌اندازد. و قبل از بارداری، ترک سیگار الویت دارد. لازم است بدانید حتی قرار گیری در معرض دود سیگار به اندازه اعتیاد به سیگار در بارداری خطرناک است و برای جنین مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. از سویی دیگر دود سیگار از عوامل سرطان‌زا در انسان شناخته می‌شود.

تاثیرات منفی سیگار بر جنین در دوران بارداری

همانطور که اشاره کردیم تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری، دارای تاثیرات منفی بر روی مادر و جنین می‌باشد. در ادامه قصد داریم به تاثیرات منفی سیگار بر جنین در دوران بارداری بپردازیم.

???? ناباروری

سیگار کشیدن خود مانعی برای بارداری است؛ به طوری که شاید افراد سیگاری نتوانند باردار شوند. همانطور که اشاره کوتاهی کردیم ناباروری در افراد سیگاری، دو برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری می‌باشد. بنابراین ناباروری یکی از مهم ترین تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری است

???? سقط جنین و مرده‌زایی

یکی از اثرات و تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری، سقط جنین است. خانم های سیگاری پس از بارداری ممکن است جنین خود را به صورت ناگهانی از دست بدهند. معمولا سقط جنین در سه ماهه اول بارداری رخ می‌دهد؛ البته ممکن است این اتفاق حتی در 20 هفتگی (یا 4 تا 6 ماهگی) نیز اتفاق بیفتد.

???? بارداری خارج از رحم

سیگار حاوی نیکوتین است که خود می‌تواند سبب انقباص لوله‌های فالوپ شود. انقباض لوله‌های رحمی از حرکت جنین به داخل رحم جلوگیری می‎‌کند و در نهایت سبب حاملگی خارج از رحم می‌گردد. اثرات منفی و تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری را می‌توان بارداری خارج از رحم نام برد.

???? منقبض شدن جفت

یکی از اثرات منفی و تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری را می‌توان انقباض جفت نام برد. جنین در رحم مادر از طریق جفت تغذیه می‌کند و اکسیژن و مواد مغذی از این طریق به او می‌رسد. سیگار کشیدن در دوران بارداری باعث انقباض و یا کشیدگی جفت می‌شود. که در نهایت منجر به خونریزی می‌گردد. طبیعی است با به خطر افتادن جفت، تغذیه جنین نیز به خوبی صورت نمی‌گیرد و ممکن است در نهایت به مرگ مادر و فرزند ختم شود.

???? جفت سرراهی

جفت موجود در رحم با گذشت زمان به سمت بالای رحم حرکت کرده و رشد می‌کند که طی این رویه گردنه رحم آزاد باقی می‌ماند. استعمال سیگار در دوران بارداری سبب می‌شود که جفت در قسمت پایین رحم بماند و یا به سمت پایین حرکت کند. در صورت پایین ماندن جفت دهانه رحم بسته می‌شود و ممکن است سبب پارگی آن گردد.

از سویی دیگر جفت سرراهی رویه اکسیژن رسانی و مواد مغذی به جنین را نیز مختل می‌کند. به همین دلیل یکی از اثرات منفی و تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری را می‌توان جفت سر راهی نام برد.

???? زایمان زودرس

از دیگر مشکلاتی که تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری به همراه دارد، زایمان زودرس است. از سویی دیگر بر اثر مصرف سیگار و زایمان زودرس جنین در معرض آسیب‌های شنوایی، ناتوانی ذهنی، مشکلات یادگیری و رفتاری قرار می‌گیرد.

???? کم وزنی جنین

از دیگر تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری، وزن کم نوزاد در زمان تولد است. البته کم‌وزنی صرفا به معنای ضعیف و کوچک بودن نوزاد نیست بلکه می‌تواند مشکلات و ناتوانی‌هایی شامل تاخیر رشدی، فلج مغزی، اختلال بینایی و شنوایی و حتی مرگ ناگهانی نوزاد را نیز به دنبال داشته باشد.

???? نقص‌های هنگام تولد

از جمله مواردی که سبب تشدید بروز نقص‌های مادرزادی می‌شود، سیگار کشیدن در دوران بارداری است. تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری می‌تواند منجر به مشکلات قلبی در جنین شود و مانع از رشد و شکل‌گیری کامل قلب او گردد. معمولا نوزادانی که در چنین شرایطی به دنیا می‌آیند، دارای ضربان قلب نامنظم و یا افزایش ضربان قلب هستند. از دیگر نقایص احتمالی مادرزادی که در اثر مصرف سیگار به وجود می آید، شکاف کام است.

تاثیر دود غیرمستقیم سیگار در دوران بارداری

در برخی موارد نیز مادر باردار سیگاری نیست. اما در محیطی قرار دارد که در معرض دود سیگار است که اصطلاحا به آن دود دست دوم و یا دود محیطی گفته می‌شود. این دود حاصل از سوختن دخانیات و بازدم فرد مصرف کننده است. دود دسته دوم سیگار به مراتب بسیار خطرناک‌تر از مصرف سیگار توسط مادر برای جنین می‌باشد. تنفس در هوایی که دارای دود دسته دوم تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری، دارای پیامدهای خطرناکی به شرح موارد زیر است:

  • سقط جنین
  • مرده زایی
  • وزن کم نوزاد
  • بارداری خارج رحم
  • سندروم مرگ ناگهانی نوزاد
  • تولد نوزادی مبتلا به آلرژی، آسم، عفونت ریه و عفونت گوش

سیگار الکترونیکی و تاثیر آن بر بارداری

برخی از سیگارها با عنوان سیگار الکترونیکی شناخته می‌شوند و ترکیبات آن‌ها شامل نیکوتین، طعم دهنده‌ها و دیگر مواد شیمایی است. این سیگارها تقریبا ظاهری مشابه با سیگار معمولی دارند و به جای اینکه روشن شوند با باطری کار می‌کنند. طعم دهنده‌ها و نیکوتین موجود در سیگارهای الکترونیکی می‌تواند برای مادر و جنین خطرناک و مضر باشد. از نشانه‌های مسمومیت با نیکوتین ناشی از مصرف سیگارهای الکترونیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • سردرد
  • استفراغ
  • گرفتگی شکم
  • مشکلات تنفسی
  • ضربان قلب سریع یا آهسته
  • و …

راهکارهایی برای ترک و جلوگیری از تاثیر سیگار بر جنین

تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری را در این مقاله به طور کامل شرح داده‌ایم. اگر قصد دارید قبل از بارداری مصرف سیگار را ترک کنید تا از عوارض آن برای سلامتی خود و جنین تان در امان بمانید. به توصیه‌های زیر توجه داشته باشید.

  • در معرض دود سیگار افراد سیگاری قرار نگیرید.
  • سیگار و فندک را از دید خود دور کنید.
  • نوشیدنی‌های حاوی کافئین همچون قهوه و چای می‌تواند میل شما را به سیگار افزایش دهد. بنابراین نوشیدن آن‌ها را به حداقل برسانید.
  • از مصرف الکل خودداری کنید چراکه تمایل شما را برای مصرف سیگار بیشتر می‌کند.
  • زمان‌هایی که احساس می‌کنید تمایل به کشیدن سیگار دارید؛ خود را با گوش دادن به موسیقی سرگرم کنید.
  • از قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که برای استعمال سیگار وسوسه می‌شوید، خودداری کنید.
  • سعی کنید در طول روز فعالیت‌های بیشتری داشته باشید تا برای کشیدن سیگار وسوسه نشوید.

پس از ترک سیگار، بدن زنان چه تغییری می‌کند؟

در صورتی که تصمیم خود را برای ترک سیگار بگیرید و اقدام به ترک آن کنید، بلافاصله پس از چند روز می‌توانید نشانه‌های ترک آن را در خود ببینید. ضربان قلب نوزاد شما به حالت عادی برمی‌گردد و خطر ابتلا به مشکلات تنفسی او کمتر می‌شود. ممکن است در روزهای ابتدایی کمی سرفه و سردرد داشته باشید و یا نتوانید به درستی تمرکز کنید؛ اما این علائم پس از چندین هفته به مرور از بین خواهند رفت.

آنچه که مشخص می‌باشد این است که تحمل پیامدهای ترک سیگار بسیار آسان‌تر از مشکلاتی می‌باشد که سیگار کشیدن در دوران بارداری ایجاد می‌کند. بنابراین سعی کنید زمان‌هایی که هوس استعمال سیگار را دارید؛ خود را با فعالیت‌هایی مشغول کنید تا عوارض کوتاه مدت ترک سیگار را پشت سر بگذارید. تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری آنقدری خطرناک است که برای سلامتی جنین آن را ترک کنید.

سخن آخر

برخی از مادران با وجود اطلاع از عوارض خطرناک سیگار برای سلامتی خود و جنین‌شان، اقدامی در جهت ترک سیگار انجام نمی‌دهند. اما تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری به قدری آسیب زا است که سلامت جنین را تهدید می‌کند. تنها راه در امان ماندن از عوارض ناشی از مصرف سیگار در دوران بارداری، ترک کامل آن می‌باشد.

حتی به مادران توصیه می‌شود که پس از زایمان نیز از مصرف سیگار و قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنند. و در جهت داشتن زندگی سالم برای خود و فرزندشان تلاش نمایند. در صورتی که شما نیز به استعمال سیگار اعتیاد دارید اما قصد بارداری نیز دارید، می‌توانید برای دریافت راهکارهای موثر متناسب با شرایط خودتان با مشاوران برتر کلینیک تخصصی نی نی مایند در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری



:: برچسب‌ها: تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 4 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

آموزش دستشویی رفتن به کودک یکی از مراحل سخت تربیت برای بسیاری از پدر و مادرهاست. شاید بارها با این صحنه مواجه شده‌اید که فرزندتان دستشویی رفتن را فراموش می‌کند؛ نمی‌تواند خودش را تا رسیدن به دستشویی نگه دارد؛ یا بارها با او برای جدا شدن از پوشک درگیر شده باشید.

این‌ها شرایطی هستند که می‌تواند آموزش دستشویی رفتن به کودک را برای بعضی از والدین تبدیل به یک کابوس کند. با همه این سختی‌ها باید راه‌حلی برای شرایط پیش‌آمده پیدا کنید. به همین خاطر بهتر است اطلاعات‌تان را راجع به این موضوع و راهکارهایی که برای آموزش دستشویی رفتن وجود دارد، بالاتر ببرید.

منبع: آموزش دستشویی رفتن به کودک

آموزش دستشویی رفتن به کودک

آموزش دستشویی رفتن به کودک همراه با چالش های زیادی است. برای آموزش دستشویی رفتن به کودک باید صبر کافی داشته باشید. زمانی که کودک به سنین 2 تا 3 سالگی می‌رسد باید آموزش دستشویی رفتن به کودک آغاز شود. نحوه آموزش بسیار حائز اهمیت است و والدین باید از روش های روانشناسانه استفاده کنند. معمولا با آموزش های صحیح کودکان به راحتی آموزش می‌بینند که هنگام دستشویی داشتن اعلام کنند و جای خود را خیس نکنند. روش های زیادی جهت این آموزش وجود دارد که با کمک از روانشناس کودک می‌توانید بهره ببرید.

زمان مناسب برای آموزش دستشویی رفتن به کودک

اولین چیزی که برای آموزش دستشویی رفتن به کودک باید حواستان به آن باشد سن فرزندتان است. به‌طور میانگین بچه‌ها بین 18 تا 24 ماهگی این قدرت را پیدا می‌کنند که بدون استفاده از پوشک دستشویی کنند؛ معمولاً دختران زودتر به این توانایی می‌رسند و پسران نیاز به آموزش بیشتری دارند.

 

شرایط روحی و جسمی کودک را نیز در نظر بگیرید

یک نکته مهم را جهت آموزش دستشویی رفتن به کودک در نظر داشته باشید؛ همه کودکان در یک سن مشخص توانایی دستشویی رفتن را پیدا نمی‌کنند. بهتر است بیش از سن کودک به آمادگی جسمی و ذهنی آن‌ها برای این کار توجه داشته باشید. اما سؤال اینجاست که از کجا بفهمیم فرزندمان آمادگی شروع این آموزش را دارد؟ برای این کار بهتر است به نشانه‌های زیر توجه داشته باشید:

  • پوشک فرزند شما برای مدتی در حد دو ساعت تمیز می‌ماند.
  • فرزندتان راجع به ادرار و مدفوع چیزهایی می‌داند
  • در میان بازی یا هر فعالیت دیگری می‌بینید که کودک ناگهان با تردید متوقف می‌شود
  • از پوشیدن پوشک خسته می‌شوند و دوست دارند آن را دربیاورند
  • وقتی احساس دستشویی دارند یا پوشک‌شان را کثیف می‌کنند به شما می‌گویند
  • نسبت به اینکه دیگران به دستشویی می‌روند کنجکاو هستند
  • می‌توانند شلوار خود را پایین یا بالا بکشند

نشانه های آمادگی برای آموزش دستشویی رفتن به کودک

زمان آموزش دستشویی رفتن به کودک در افراد مختلف متفاوت است. اما کودکان در سنین مختلف از خود علائمی نشان می‌دهند که زمان مناسب آموزش دستشویی رفتن را متوجه والدین می‌کنند. در ادامه به نشانه های کودکان اشاره کرده ایم.

  • کودک علاقه ای ندارد که پوشک بپوشد.
  • علاقه به مستقل شدن نشان می‌دهد.
  • مدت طولانی پوشک خود را کثیف نمی‌کند.

برنامه‌ریزی برای آموزش دستشویی رفتن به کودک

آموزش دستشویی رفتن به کودک باید بر اساس برنامه ای منظم که از سوی روانشناس صورت گرفته است انجام شود. در این بخش از مقاله روش های برنامه ریزی برای آموزش دستشویی رفتن به کودک را توضیح داده ایم.

 

1️⃣ آموزش قدم‌به‌قدم

آموزش دستشویی رفتن به کودک سخت است. پس سعی کنید تا جایی که می‌توانید این کار را با صبوری و آرامش پیش ببرید. بهترین راه این است که دستشویی رفتن را به رفتارهای کوچک‌تر تقسیم کنید و هر بار روی آموزش قسمتی از این موضوع تأکید کنید. یادتان باشد که تا وقتی کودک یک مرحله را به‌خوبی یاد نگرفته سراغ مراحل دیگر آموزش نروید.

برای مثال برای آموزش دستشویی رفتن به کودک، در اولین قدم یک تشت کوچک برای کودک بخرید و از او بخواهید در طول روز زمانی روی آن بنشیند. بهتر است این کار را تبدیل به یک روال منظم کنید. مثلاً هرروز صبح وقتی فرزندتان از خواب بیدار می‌شود قبل از اینکه برای خوردن صبحانه بروید از او بخواهید زمانی را روی تشت بنشیند یا سعی کنید وقتی نشانه‌های ادرار یا مدفوع داشتن را در فرزندتان می‌بینید از او بپرسید که آیا می‌خواهد به دستشویی برود؟ با این کار شما به فرزندتان کمک می‌کنید تا متوجه احساسات بدنی خود بشود.

 

2️⃣ استفاده از جایزه‌ها

بهترین راه آموزش دستشویی رفتن به کودک این است که آن‌ها را تشویق کنید. در هر بخشی از آموزش توالت رفتن به کودک اگر فرزندتان کارش را درست انجام می‌دهد، او را تشویق کنید. لازم نیست برای تشویق حتماً از هدایا استفاده کنید. تشویق شما می‌تواند یک آفرین ساده یا تحسین کردن او در میان اطرافیان باشد.

 

3️⃣ آموزش با قصه و بازی

بچه‌ها به داستان‌ها و بازی‌ها تنها به‌عنوان یک سرگرمی نگاه نمی‌کنند. آن‌ها مسائل بسیاری را از این طریق یاد می‌گیرند. به همین خاطر یکی از راهکارها برای آموزش دستشویی رفتن به کودک این است که از قصه‌ها یا اسباب‌بازی‌هایی با این محتوا برای او استفاده کنید.

 

4️⃣تهیه صندلی مخصوص

برای آموزش دستشویی رفتن به کودک تهیه صندلی نیز راهکار فوق العاده ای است. کودک زمانی که صندلی مخصوص دارد بسیار مشتاق می‌شود که روی صندلی بنشیند. مخصوصا اگر صندلی طبق سلیقه او خریداری شده باشد. با کمک صندلی مخصوص آموزش ارتباطات اولیه کودک با توالت رفتن شکل می‌گیرد.

 

5️⃣ پوشک کودک را باز کنید

زمانی که برای آموزش دستشویی رفتن به کودک اقدام می‌کنید. بهتر است دمای مناسبی را برای باز گذاشتن پوشک انتخاب کنید. با این کار کودک نیاز به توالت رفتن را به زبان می‌آورد.

 

6️⃣زمان دقیق مشخص کنید

اگر برای آموزش دستشویی رفتن به کودک اقدام کرده اید، زمان های مشخصی کودک را به توالت ببرید. کودک به تدریج به این ساعت ها عادت خواهد کرد و راس ساعت نیاز به توالت پیدا می‌کند.

آموزش دستشویی رفتن به کودک نحوه برخورد والدین

آموزش دستشویی رفتن به کودک باید با صبر و حوصله والیدن همراه باشد. نحوه برخورد والدین در این آموزش بسیار حائز اهمیت است. در ادامه نحوه برخورد والدین را توضیح داده ایم.

 

???? صبور باشید

دستشویی رفتن مستقل توانایی است که یادگیری آن زمان زیادی می‌خواهد. بهتر است در آموزش دستشویی رفتن به کودک صبور باشید. گاهی اوقات آن‌ها به شما نشان می‌دهند که همه‌چیز را به‌خوبی یاد گرفته‌اند اما در دفعه بعدی مجدداً نمی‌توانند از دانسته‌هایشان استفاده کنند. در این شرایط سعی کنید صبورانه و باحوصله به کودک آموزش دهید. هرگز به خاطر ناتوانی در نگه داشتن ادرار و مدفوع با فرزندتان تند برخورد نکنید؛ یا آن‌ها را با دیگران مقایسه نکنید. این کار باعث می‌شود کودک دچار احساس خجالت و شرم شود؛ به‌علاوه توانایی او برای یادگیری را هم به تأخیر خواهد انداخت.

 

???? یادآوری کنید

سعی کنید در طول روز بعضی مواقع فرزندتان را به دستشویی ببرید. یا از او بپرسید که آیا نیازی برای رفتن به توالت دارد یا خیر؟ وقتی به دستشویی می‌روید برای 3 تا 5 دقیقه به کودک زمان بدهید و اگر دفع وجود نداشت از او بخواهید لباس‌هایش را بپوشد و بیرون بیاید. برای آموزش دستشویی رفتن به کودک نیاز به یادآوری الزامی است.

 

???? به نشانه‌ها توجه داشته باشید

به رفتار فرزندتان دقت کنید و ببینید قبل از دستشویی رفتن او چه رفتارهایی دارد؟ برای مثال بیشتر کودکان تحرک‌شان بیشتر می‌شود؛ یا ممکن است ببینید که کودک اندام تناسلی خود را لمس می‌کند. برای آموزش دستشویی رفتن به کودک بهتر است به این نشانه‌ها توجه کنید. این‌ها به شما خبر می‌دهند که چه زمان‌هایی بهتر است راجع به این موضوع با فرزندتان صحبت کنید.

در این شرایط دستشویی رفتن را آموزش ندهید

روانشناسان معتقدند آموزش دستشویی رفتن به کودک باید در زمان‌هایی اتفاق بیافتد که جریان زندگی کودک طبیعی و عادی است. به همین خاطر بهتر است در این شرایط آموزش توالت رفتن را کنار بگذارید:

  • در زمان مسافرت
  • هنگامی‌که خواهر یا برادر کودک قرار است به دنیا بیاید
  • زمانی که محل خواب کودک را عوض می‌کنید
  • تغییر محیط زندگی
  • هنگامی‌که کودک بیمار است و به‌خصوص زمانی که اسهال یکی از نشانه‌های بیماری است
 

چه زمانی از روانشناس کمک بگیریم

گاهی اوقات آموزش دستشویی رفتن به کودک تبدیل به یک دغدغه اساسی می‌شود. ممکن است فرزندتان برخلاف اینکه سنش بالا رفته هنوز توانایی دستشویی رفتن مستقلانه را پیدا نکرده باشد؛ بعضی‌اوقات هم کودکان برای لجبازی با والدین ادرار و مدفوع خود را بیش‌ازحد نگه می‌دارند. درگیری والدین و کودک راجع به این موضوع باعث مشکلات بسیار دیگری هم می‌شود. به همین خاطر اگر به هر دلیلی درزمینهٔ آموزش توالت رفتن به کودک دچار مشکل شده‌اید بهتر است از یک مشاور کودک در این زمینه کمک بگیرید.

 

کلام آخر

آموزش دستشویی رفتن به کودک از سن 2 تا 3 سالگی آغاز می‌شود. اما در همه افراد به گونه های متفاوت است. کودکان معمولا خودشان نشانه هایی جهت آموزش نشان می‌دهند که باید والدین به آن دقت کنند. برای آگاهی از روش های آموزش دستشویی رفتن به کودک از روانشناس کودک کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری، آنلاین و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش دستشویی رفتن به کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آموزش توالت رفتن به کودک را باید از چه سنی شروع کرد؟

به‌طورکلی کودکان از سنین 18 تا 24 ماهگی آمادگی یادگیری این موضوع را دارند. اما بهتر است برای شروع آموزش به توانایی‌های جسمی و روانی فرزند خود توجه داشته باشید.

آموزش دستشویی رفتن به کودک را چطور شروع کنم؟

اگر احساس می‌کنید فرزندتان برای این کار آماده است، به‌صورت منظم زمان‌هایی را برای رفتن به دستشویی اختصاص بدهید. برای فرزندتان راجع به دستشویی رفتن مستقل قصه بخوانید و بازی‌هایی با این موضوع انجام دهید.



:: برچسب‌ها: آموزش دستشویی رفتن به کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

اسباب بازی مناسب کودک متناسب با سن او متفاوت است. اهمیت بازی برای رشد و یادگیری کودکان به قدری است که فقدان بازی موجب عدم رشد شناختی و ادراکی او خواهد شد. کودک به واسطه بازی به تفکر درباره محیط پیرامون خویش می‌پردازد و نقش‌های مختلفی را در حین بازی ایفا می‌کند.

بازی این فرصت را به کودکان می‌بخشد تا به خواسته‌ها و آرزوهای دست نیافتنی خود در دنیای واقعی برسند و آن گونه که می‌خواهد عمل کنند. از آنجایی که انتخاب اسباب بازی متناسب با سن کودک تاثیر بسیار زیادی در پرورش هوش و خلاقیت او دارد، در ادامه به مهم‌ترین نکاتی که در هنگام خرید اسباب بازی برای کودکان دلبندتان نیاز است، اشاره کرده‌ایم.

منبع: اسباب بازی مناسب کودک زیر دو سال

اسباب بازی مناسب کودک

حتما وقتی قصد خرید جنسی برای کودک تان را دارید، متوجه گروه بندی سنی آن ها شده اید. اسباب بازی مناسب کودک زیر دو سال علاوه بر متناسب بودن آن با درک کودک، باید از نظر حفظ سلامت و بهداشت نیز مورد تایید باشند. همچنین اسباب بازی ها نقش پررنگی در پرورش هوش کودکان دارند. آن‌ها به واسطه این عروسک ها محیط خود را می‌شناسند و انواع مهارت های لازم برای زندگی را یاد می‌گیرند.

همچنین اسباب بازی مناسب کودک که مورد پسند او نیز باشد، می‌تواند راهی برای برقراری ارتباط با او باشد. والدین با کمک اسباب بازی های کودک به او مفاهیم مختلف مثل همدلی، شجاعت، مهربانی، زندگی و …. را آموزش می‌دهند. شما با کمک متخصصین کودک می‌توانید در این زمینه بهترین روند تربیتی را داشته باشید.

انتخاب اسباب بازی مناسب کودک دو ساله و زیر دو سال

  • کودکان زیر دو سال توانایی قدم برداشتن به تنهایی را دارند و حین راه رفتن اسبالب بازی های خود را به دنبال خویش می‌کشند.
  • مهارت ضربه زدن به توپ را پیدا می‌کند.
  • قادر به استفاده بیشتری از انگشتان دست و پا خواهد بود
  • از بازی قایم موشک لذت می‌برد و به همین دلیل می‌تواند اشیایی را که در چند لایه پنهان کرده‌اید را پیدا کند.
  • نام اجزای بدن خود را می‌شناسد
  • قادر به اجرای دستور العمل‌های ساده خواهد بود.

با توجه به ویژگی‌های فوق می‌توانید اسباب بازی هایی را تهیه کنید که این مهارت‌ها را تقویت بخشند و به کودک کمک کنند رشد بیشتری داشته باشد. 

 

اسباب بازی مناسب کودک از تولد تا 6 ماهگی

  • در این دوران استفاده از جغجغه‌های رنگی و روشن برای کودک به منظور بالارفتن دقت بینایی و شنوایی مناسب است.
  • استفاده از اسباب بازی‌های آویزان بالای تخت کودک می‌تواند سبب افزایش مهارت‌های حرکتی او بشود زیرا سعی می‌کند آن‌ها را بگیرد و دست و پای خود را به این هدف تکان می‌دهد.
  • به دلیل اینکه کودک به دنبال اکتشاف دهان خود است هر چیزی را در دهان می‌برد، به همین دلیل از خرید اسباب بازی‌های ریز و کوچک که ممکن است خطر خفگی داشته باشند، اجتناب کنید (چون کودک شما کوچک است و توانایی تشخیص مواد خوردنی از اشیای مختلف را ندارد، ممکن است همه چیز را به دهان ببرد و ببلعد)
 

اسباب بازی مناسب کودک از 6 تا 12 ماهگی

  • استفاده از اسباب بازی هایی که قابلیت باز و بسته شدن دارند برای کودکان در این سنین جالب است.
  • به دلیل اینکه کودک توانایی راه رفتن را پیدا کرده است استفاده از اسباب بازی هایی همچون ماشین که به دنبال او کشیده می‌شود برایش لذت بخش است.
  • اسباب بازی هایی همچون طبل که به واسطه ضربه زدن، صدا ایجاد می‌کنند برای کودک لذت بخش است.
  • کتاب‌های حاوی عکس‌های رنگی و کلمات ساده به توانایی صحبت کردن کودک کمک می‌کنند.

ویژگی های اسباب بازی مناسب کودک زیر دو سال

  • وزن و ظاهر اسباب بازی متناسب با جثه کودک باشد.
  • قابل شستشو باشد
  • بهتر است جنس اسباب بازی به گونه ای انتخاب شود که در مقابل شعله و حریق مقاومت داشته باشد.
  • اسباب بازی های آهنگین باید دارای صوت ملایم باشند چرا که اسباب بازی های پر سر و صدا برای کودک آزار دهنده هستند.
  • در ساخت وسایل اسباب بازی از مواد سمی استفاده نشده باشد

بهترین انواع اسباب بازی مناسب کودک زیر دو سال

توپ های رنگی: کودکان نوپا دوست دارند اشیا را تعقیب کنند. به همین دلیل برای آن‌ها بسیار لذت بخش خواهد بود اگر توپ‌های رنگ در اختیار داشته باشند و به آن‌ها ضربه بزنند یا به دنبال توپ‌ها حرکت کنند.

ساخت پازل: تکمیل پازل‌ها و ساخت یک چیز جدید برای کودک بسیار هیجان انگیز است، ضمن اینکه توانایی ذهنی او را بسیار گسترش می‌دهد. متناسب با سن کودک و میزان فهم او می‌توان از پازل‌های ساده تا نسبتا پیچیده استفاده نمایید.

بازی با موانع کوچک و بزرگ: به منظور پرورش مهارت‌های حرکتی کودک و کسب توانایی بالا بردن پاها می‌توان موانع کوچک را در مسیر حرکت کودک قرار داد تا یاد بگیرد چگونه از روی آن‌ها رد شود و مسیر خود را دنبال کند. به مرور زمان می‌توان اندازه موانع را کمی بزرگتر تعیین نمایید.

بازی با اعداد و رنگ ها: به جهت حفظ تمرکز کودک می‌بایست چند اسباب بازی با رنگ‌های محدود در اختیار کودک گذاشته شود تا هم با کاربرد درست آن‌ها آشنا شود و هم نام رنگ‌هایی را که به او نشان می‌دهید یاد بگیرد. این نکته درمورد شمارش اعداد هم صدق می‌کند. اسباب بازی‌هایی وجود دارند که به کودک کمک می‌کنند شمارش اعداد را یاد بگیرند. در ابتدا از اعداد اشکال شمارشی محدود استفاده کنید.

 

کودکان و محدودیت استفاده از تبلت و موبایل

کودک در مرحله بسیار حساسی از رشد قرار دارد. در این دوران نیاز به فعالیت‌های فیزیکی و رشد توانایی‌های حسی در او دیده می‌شود به همین دلیل نباید آن‌ها را در معرض استفاده از وسایلی قرار داد که سبب درک منفعلانه در وی می‌شود. استفاده از تبلت و موبایل را به زمان‌های آینده موکول نمایید چرا که اگر در دسترس زود هنگام قرار بگیرند فرصت رشد سالم را از کودک شما سلب می‌کنند.

 

سخن آخر

این روزها تنوع زیادی برای خرید اسباب بازی ها وجود دارد. اما شما باید اطلاعات کافی نسبت به نیازها و توانایی های نوزادتان داشته باشید. آن وقت می‌توانید اسباب بازی مناسب کودک خود را بیابید. در این بین بهتر است به کیفیت و جنس عروسک ها نیز توجه کنید. کودک زیر دوسال شما حتی از طرف عروسک ها و اسباب بازی هایش در خطر است. پس حتما از ایمن بودن آن ها برای فرزند خردسال تان مطمئن بشوید. متخصصین روانشناسی به شما در این زمینه راهنمایی های لازم را اراده می‌دهند. برای کسب اطلاعات کافی در این زمینه کافی است با شماره های درج شده تماس گرفته و خدمات مشاوره دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر اسباب بازی مناسب کودک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

اهمیت اسباب بازی مناسب کودک در چیست؟

بازی کردن این فرصت را به کودکان می‌بخشد تا به خواسته‌ها و آرزوهای دست نیافتنی خود در دنیای واقعی برسند و آن گونه که می‌خواهد عمل کند. کودکان در سنین مختلف، متناسب با توانایی رشدی خود نیازمند اسباب بازی‌های خاصی هستند.
به طور مثال وقتی کودک به ماه 18 زندگی وارد می‌شود توانایی تخیل را کسب می‌کند و به دنبال آن نیازمند به کارگیری اسباب و وسایل در بازی‌های خود می‌شود.

بهترین اسباب بازی مناسب کودک کدامند؟

توپ‌های رنگی، ساخت پازل، بازی با موانع کوچک و بزرگ، بازی با اعداد و رنگ‌ها را می توان از اسباب بازی‌های مناسب کودکان دانست که هم خلاقیت و تمرکز کودک را افزایش می‌دهد و هم برای او جذاب است.



:: برچسب‌ها: اسباب بازی مناسب کودک زیر دو سال ,
:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

اسباب بازی مناسب کودک متناسب با سن او متفاوت است. اهمیت بازی برای رشد و یادگیری کودکان به قدری است که فقدان بازی موجب عدم رشد شناختی و ادراکی او خواهد شد. کودک به واسطه بازی به تفکر درباره محیط پیرامون خویش می‌پردازد و نقش‌های مختلفی را در حین بازی ایفا می‌کند.

بازی این فرصت را به کودکان می‌بخشد تا به خواسته‌ها و آرزوهای دست نیافتنی خود در دنیای واقعی برسند و آن گونه که می‌خواهد عمل کنند. از آنجایی که انتخاب اسباب بازی متناسب با سن کودک تاثیر بسیار زیادی در پرورش هوش و خلاقیت او دارد، در ادامه به مهم‌ترین نکاتی که در هنگام خرید اسباب بازی برای کودکان دلبندتان نیاز است، اشاره کرده‌ایم.

منبع: اسباب بازی مناسب کودک زیر دو سال

اسباب بازی مناسب کودک

حتما وقتی قصد خرید جنسی برای کودک تان را دارید، متوجه گروه بندی سنی آن ها شده اید. اسباب بازی مناسب کودک زیر دو سال علاوه بر متناسب بودن آن با درک کودک، باید از نظر حفظ سلامت و بهداشت نیز مورد تایید باشند. همچنین اسباب بازی ها نقش پررنگی در پرورش هوش کودکان دارند. آن‌ها به واسطه این عروسک ها محیط خود را می‌شناسند و انواع مهارت های لازم برای زندگی را یاد می‌گیرند.

همچنین اسباب بازی مناسب کودک که مورد پسند او نیز باشد، می‌تواند راهی برای برقراری ارتباط با او باشد. والدین با کمک اسباب بازی های کودک به او مفاهیم مختلف مثل همدلی، شجاعت، مهربانی، زندگی و …. را آموزش می‌دهند. شما با کمک متخصصین کودک می‌توانید در این زمینه بهترین روند تربیتی را داشته باشید.

انتخاب اسباب بازی مناسب کودک دو ساله و زیر دو سال

  • کودکان زیر دو سال توانایی قدم برداشتن به تنهایی را دارند و حین راه رفتن اسبالب بازی های خود را به دنبال خویش می‌کشند.
  • مهارت ضربه زدن به توپ را پیدا می‌کند.
  • قادر به استفاده بیشتری از انگشتان دست و پا خواهد بود
  • از بازی قایم موشک لذت می‌برد و به همین دلیل می‌تواند اشیایی را که در چند لایه پنهان کرده‌اید را پیدا کند.
  • نام اجزای بدن خود را می‌شناسد
  • قادر به اجرای دستور العمل‌های ساده خواهد بود.

با توجه به ویژگی‌های فوق می‌توانید اسباب بازی هایی را تهیه کنید که این مهارت‌ها را تقویت بخشند و به کودک کمک کنند رشد بیشتری داشته باشد. 

 

اسباب بازی مناسب کودک از تولد تا 6 ماهگی

  • در این دوران استفاده از جغجغه‌های رنگی و روشن برای کودک به منظور بالارفتن دقت بینایی و شنوایی مناسب است.
  • استفاده از اسباب بازی‌های آویزان بالای تخت کودک می‌تواند سبب افزایش مهارت‌های حرکتی او بشود زیرا سعی می‌کند آن‌ها را بگیرد و دست و پای خود را به این هدف تکان می‌دهد.
  • به دلیل اینکه کودک به دنبال اکتشاف دهان خود است هر چیزی را در دهان می‌برد، به همین دلیل از خرید اسباب بازی‌های ریز و کوچک که ممکن است خطر خفگی داشته باشند، اجتناب کنید (چون کودک شما کوچک است و توانایی تشخیص مواد خوردنی از اشیای مختلف را ندارد، ممکن است همه چیز را به دهان ببرد و ببلعد)
 

اسباب بازی مناسب کودک از 6 تا 12 ماهگی

  • استفاده از اسباب بازی هایی که قابلیت باز و بسته شدن دارند برای کودکان در این سنین جالب است.
  • به دلیل اینکه کودک توانایی راه رفتن را پیدا کرده است استفاده از اسباب بازی هایی همچون ماشین که به دنبال او کشیده می‌شود برایش لذت بخش است.
  • اسباب بازی هایی همچون طبل که به واسطه ضربه زدن، صدا ایجاد می‌کنند برای کودک لذت بخش است.
  • کتاب‌های حاوی عکس‌های رنگی و کلمات ساده به توانایی صحبت کردن کودک کمک می‌کنند.

ویژگی های اسباب بازی مناسب کودک زیر دو سال

  • وزن و ظاهر اسباب بازی متناسب با جثه کودک باشد.
  • قابل شستشو باشد
  • بهتر است جنس اسباب بازی به گونه ای انتخاب شود که در مقابل شعله و حریق مقاومت داشته باشد.
  • اسباب بازی های آهنگین باید دارای صوت ملایم باشند چرا که اسباب بازی های پر سر و صدا برای کودک آزار دهنده هستند.
  • در ساخت وسایل اسباب بازی از مواد سمی استفاده نشده باشد

بهترین انواع اسباب بازی مناسب کودک زیر دو سال

توپ های رنگی: کودکان نوپا دوست دارند اشیا را تعقیب کنند. به همین دلیل برای آن‌ها بسیار لذت بخش خواهد بود اگر توپ‌های رنگ در اختیار داشته باشند و به آن‌ها ضربه بزنند یا به دنبال توپ‌ها حرکت کنند.

ساخت پازل: تکمیل پازل‌ها و ساخت یک چیز جدید برای کودک بسیار هیجان انگیز است، ضمن اینکه توانایی ذهنی او را بسیار گسترش می‌دهد. متناسب با سن کودک و میزان فهم او می‌توان از پازل‌های ساده تا نسبتا پیچیده استفاده نمایید.

بازی با موانع کوچک و بزرگ: به منظور پرورش مهارت‌های حرکتی کودک و کسب توانایی بالا بردن پاها می‌توان موانع کوچک را در مسیر حرکت کودک قرار داد تا یاد بگیرد چگونه از روی آن‌ها رد شود و مسیر خود را دنبال کند. به مرور زمان می‌توان اندازه موانع را کمی بزرگتر تعیین نمایید.

بازی با اعداد و رنگ ها: به جهت حفظ تمرکز کودک می‌بایست چند اسباب بازی با رنگ‌های محدود در اختیار کودک گذاشته شود تا هم با کاربرد درست آن‌ها آشنا شود و هم نام رنگ‌هایی را که به او نشان می‌دهید یاد بگیرد. این نکته درمورد شمارش اعداد هم صدق می‌کند. اسباب بازی‌هایی وجود دارند که به کودک کمک می‌کنند شمارش اعداد را یاد بگیرند. در ابتدا از اعداد اشکال شمارشی محدود استفاده کنید.

 

کودکان و محدودیت استفاده از تبلت و موبایل

کودک در مرحله بسیار حساسی از رشد قرار دارد. در این دوران نیاز به فعالیت‌های فیزیکی و رشد توانایی‌های حسی در او دیده می‌شود به همین دلیل نباید آن‌ها را در معرض استفاده از وسایلی قرار داد که سبب درک منفعلانه در وی می‌شود. استفاده از تبلت و موبایل را به زمان‌های آینده موکول نمایید چرا که اگر در دسترس زود هنگام قرار بگیرند فرصت رشد سالم را از کودک شما سلب می‌کنند.

 

سخن آخر

این روزها تنوع زیادی برای خرید اسباب بازی ها وجود دارد. اما شما باید اطلاعات کافی نسبت به نیازها و توانایی های نوزادتان داشته باشید. آن وقت می‌توانید اسباب بازی مناسب کودک خود را بیابید. در این بین بهتر است به کیفیت و جنس عروسک ها نیز توجه کنید. کودک زیر دوسال شما حتی از طرف عروسک ها و اسباب بازی هایش در خطر است. پس حتما از ایمن بودن آن ها برای فرزند خردسال تان مطمئن بشوید. متخصصین روانشناسی به شما در این زمینه راهنمایی های لازم را اراده می‌دهند. برای کسب اطلاعات کافی در این زمینه کافی است با شماره های درج شده تماس گرفته و خدمات مشاوره دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر اسباب بازی مناسب کودک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

اهمیت اسباب بازی مناسب کودک در چیست؟

بازی کردن این فرصت را به کودکان می‌بخشد تا به خواسته‌ها و آرزوهای دست نیافتنی خود در دنیای واقعی برسند و آن گونه که می‌خواهد عمل کند. کودکان در سنین مختلف، متناسب با توانایی رشدی خود نیازمند اسباب بازی‌های خاصی هستند.
به طور مثال وقتی کودک به ماه 18 زندگی وارد می‌شود توانایی تخیل را کسب می‌کند و به دنبال آن نیازمند به کارگیری اسباب و وسایل در بازی‌های خود می‌شود.

بهترین اسباب بازی مناسب کودک کدامند؟

توپ‌های رنگی، ساخت پازل، بازی با موانع کوچک و بزرگ، بازی با اعداد و رنگ‌ها را می توان از اسباب بازی‌های مناسب کودکان دانست که هم خلاقیت و تمرکز کودک را افزایش می‌دهد و هم برای او جذاب است.



:: برچسب‌ها: اسباب بازی مناسب کودک زیر دو سال ,
:: بازدید از این مطلب : 148
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 فروردين 1402 | نظرات ()