نوشته شده توسط : نینی مایند

حرف زدن با جنین یکی از راه‌های تقویت پیوند رابطه مادر و فرزندی است که می‌تواند بر رفتارهای نوزاد پس از تولد نیز تأثیر بگذارد. از جمله تاثیرات صحبت کردن با جنین می‌توان به بهبود سیستم شنوایی، بهبود ارتباط شفاهی و سازگاری بیشتر با محیط پس از تولد اشاره کرد. اما شاید برای برخی مادران دشوار باشد که با موجودی که هنوز به دنیا نیامده ارتباط برقرار کنند یا ندانند که باید در مورد چه چیزهایی با او حرف بزنند. ممکن است این کار ابتدا برای شما کمی دشوار باشد اما بدانید حرف زدن با جنین به آرامش خود شما نیز منجر خواهد شد و به بهبود احوالات‌تان کمک می‌کند. ما در ادامه به 5 روش‌ مختلف برای حرف زدن با جنین اشاره کرده‌ایم. برای آگاهی از این روش‌ها تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

منبع: حرف زدن با جنین

چرا باید با جنین حرف بزنیم؟

حرف زدن با جنین نه تنها در شکل گیری و تقویت ارتباط والد فرزندی تأثیر می‌گذارد بلکه می‌تواند در رشد کودک نیز موثر باشد. ما در ادامه به مهم‌ترین آثار مثبتی که در این زمینه وجود دارد اشاره کرده‌ایم.

کمک به رشد سیستم شنوایی در کودک

مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهند آغاز رشد گوش‌ها و فعالیت آن‌ها اولین بار در بارداری و از هفته 25 ام آغاز می‌شوند. برخلاف بینایی که تا پس از تولد نوزاد قابلیت رشد و گسترش چندانی ندارد؛ در دوران جنینی در درون گوش‌های نوزاد موهای ریزی شروع به رشد می‌کنند که برای تحریک شدن توسط دنیای بیرون تنظیم می‌شوند. در نتیجه حرف زدن شما با جنین می‌تواند سیستم شنیداری او را تحریک کرده و به تکامل هرچه بهتر آن کمک نماید. با این حال مراقب باشید که گوش جنین در برابر صداهای بیش از 60 دسی بل بسیار حساس است و ممکن است آسیب ببیند در نتیجه در این دوران از رفتن به مکان‌های بسیار پر سر و صدا نظیر کنسرت‌ها خودداری کنید.

کمک به ایجاد و پرورش صمیمیت

تنها به دلیل اینکه جنین در درون شما رشد می‌کند نباید تصور کنید که او شما را می‌شناسد. برای ایجاد یک پیوند عاطفی عمیق و سالم لازم است که از همان دوران جنینی به طور منظم با فرزندتان حرف بزنید و از امید و اشتیاق خود برای او بگویید. نتایج یک مطالعه پژوهشی نشان می‌دهد کودکان در رحم نیز می‌توانند احساسات مطرح شده با آن‌ها را درک کنند. در نتیجه حرف زدن می‌تواند ارتباط عاطفی دوجانبه‌ای را میان شما شکل داده و پس از تولد احساس صمیمیت و نزدیکی بیشتری را فراهم می‌سازد.

کمک به ایجاد ارتباط شفاهی

شاید برایتان باور نکردنی باشد که کودک پس از تولد بتواند آنچه شما در طول دوران بارداری برای او تکرار می‌کردید را به یاد بیاورد. اما مطالعاتی که روی نوزادان انجام شده این موضوع را تأیید می‌کنند. برای مثال پژوهش‌ها نشان می‌دهند نوزادان بعد از شنیدن جملاتی که در دوران بارداری می‌شنیدند زودتر آرام می‌شوند و یا با تغییر ریتم مکیدن پستانک به نوعی به آن‌ها واکنش نشان می‌دهند.

تقویت ارتباط میان زوجین

اختصاص دادن زمان‌هایی در طول روز برای حرف زدن با جنین همراه با همسر می‌تواند ارتباط میان زن و شوهرها را نیز بهبود ببخشد. این مسئله به خصوص برای زوجینی که روزهای شلوغی را می‌گذرانند و وقت چندانی برای بودن در کنار هم ندارند بسیار مفید است. اگر شرایط آرام باشد حرف زدن با جنین می‌تواند زمینه ساز این شود که بتوانید در مورد مسائل حل نشده با یکدیگر گفت‌وگو کنید و روابط خود را تقویت نمایید.

بهترین روش‌ها برای حرف زدن با جنین

بسیاری از مادرها نمی‌دانند چگونه می‌شود با فرزندی که در رحم دارند ارتباط برقرار کنند و صمیمیت مناسبی را شکل دهند. ما در ادامه بهترین روش‌هایی که در این زمینه توصیه می‌شود اشاره کرده‌ایم. جهت تکمیل اطلاعات خود می‌توانید مشاوره کودک دریافت کنید.

1- صحبت کردن

صحبت کردن با جنین شاید در ابتدا برای مادران کار عجیبی به نظر برسد اما وقتی شروع به حرف زدن با کودک می‌کنید به مرور پیوندی نامرئی میانتان شکل می‌گیرد که شما را به سمت ارتباط بیشتر سوق می‌دهد. در این شرایط می‌توانید آرزوها و اشتیاق‌های خود را با کودک در میان بگذارید و وقایع پیرامون را برای او بازگو کنید. اگر در اطرافتان اتفاقات ناخوشایندی رخ می‌دهد یا سر و صداهای زیادی وجود دارد با فرزندتان صحبت کنید و به او اطمینان دهید که این‌ها چیزی نیست و اوضاع خوب است.

پرورش احساس امنیت از همان دوران بارداری می‌تواند در روحیه کودک تأثیر بسیاری بگذارد. زیرا کودکانی که در دوران بارداری تحت فشار محیط استرس‌زای زیادی بودند پس از تولد ناآرامی‌ها و کج خلقی‌های بیشتری را از خود نشان می‌دهند.

2- رقصیدن از روش‌های حرف زدن با جنین!

پخش موسیقی‌های ملایم برای جنین می‌تواند در ایجاد احساس آرامش در او تأثیر بسزایی داشته باشد. اگر با ریتم‌های ملایم حرکت کنید و سعی کنید هماهنگ با موسیقی احساسات درونی خود را به واسطه حرکات یا همان رقص‌های ملایم به نمایش بگذارید احساس آرامش و شادی بیشتری را برای فرزندتان فراهم می‌کنید. جالب است بدانید فیلم‌های سونوگرافی 4 بعدی نشان می‌دهند وقتی مادران شروع به رقصیدن می‌کنند جنین نیز حرکات مشابهی را از خود نشان می‌دهد که انگار او نیز شروع به رقصیدن می‌کند!

3- پخش موسیقی

حال که می‌دانیم کودکان در دوران بارداری نیز از توانایی شنیداری برخوردارند؛ چرا از موسیقی برای ایجاد ارتباط با فرزند خود استفاده نکنیم؟ مطالعه‌ای که نتیجه آن به “اثر موتزارت” شهرت یافت نشان می‌دهد اگر جنین روزانه 10 دقیقه در معرض موسیقی‌های کلاسیک قرار بگیرد در آینده مهارت‌های فضایی گسترده‌تری را شکل می‌دهد. در واقع این کار بهره وری و عملکرد نیمکره راست را در کودکان بهبود می‌بخشد.

علاوه بر این‌ها پخش موسیقی همراه با موسیقی‌های کودکانه و آرام می‌تواند یادگیری کودک را از همان دوران جنینی به کار بیندازد و به مادران کمک کند پس از تولد از همین موسیقی‌ها برای آرام کردن فرزند خود کمک بگیرند.

4- ماساژ دادن شکم از روش‌های حرف زدن با جنین

ماساژ و نوازش شکم به کمک روغن‌ها یا لوسیون‌ها می‌تواند تأثیر شگرفی بر ارتباط میان شما و جنین داشته باشد. در نتیجه می‌توانید در کنار حرف زدن با فرزند خود از طریق ماساژ شکم نیز با او ارتباط برقرار کنید. کمک گرفتن از همسر می‌تواند این فعالیت را به امری خانوادگی تبدیل کرده و ارتباط جنین با محیط پیرامون را گسترش دهد. جالب است بدانید که فرزند شما در رحم می‌تواند لمس شدن شکم توسط مادر، پدر یا یک فرد غریبه را از یکدیگر تشخیص داده و به شیوه متفاوتی به آن‌ها پاسخ دهد.

5- معرفی کودک به دیگران از روش‌های حرف زدن با جنین

شما می‌توانید قبل از تولد کودک نزدیکانتان را در اطراف خود جمع کنید و از آن‌ها بخواهید با فرزندتان صحبت کنند. فرزند شما قادر است صداها و لحن‌های مختلف را از یکدیگر تشخیص دهد. شما در جریان این کار می‌توانید کودک را به دیگران معرفی کنید و از آن‌ها بخواهید چند کلام با جنین صحبت کنند. این کار به سازگاری هرچه بیشتر نوزاد با محیط پیرامون خود پس از تولد کمک می‌کند و اجازه می‌دهد که علاوه بر ایجاد پیوند با شما با سایر افراد پیرامون خود نیز ارتباط بگیرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

آیا درد و دل کردن با جنین می‌تواند تأثیر منفی روی کودک بگذارد؟

همان طور که گفته شد برخی مطالعات معتقدند که جنین در رحم می‌تواند احساسات کلام شما را درک کند و به آن‌ها پاسخ دهد. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که به او آرامش دهید و نگذارید که اضطراب‌هایتان به او منتقل شود. انتقال این اضطراب‌ها می‌تواند در روحیه کودک تأثیر بگذارد و پس از تولد منجر به احساس ناآرامی، بی‌قراری و گریه‌های مکرر در او شود. درنتیجه بهتر است که حرف زدن با کودک بیشتر بر محتوای مثبت و تلاش برای ایجاد احساس امنیت در او متمرکز باشد.

منبع: حرف زدن با جنین



:: برچسب‌ها: حرف زدن با جنین ,
:: بازدید از این مطلب : 369
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

توکسوپلاسموز یک عفونت انگلی است که بین انسان و حیوانات مشترک می‌باشد. این عفونت به دنبال انگل توکسوپلاسما گوندی ایجاد می‌شود. انتقال این انگل از طریق آب آلوده، مدفوع گربه، گوشت خام امکان‌پذیر است. درصورت مشاهده علائم عفونت و شک به وجود توکسوپلاسموز توصیه می‌کنیم به متخصص عفونی جهت درمان و پیگیری مراجعه کنید.

منبع: توکسوپلاسموز

توکسوپلاسموز

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم توکسوپلاسموز یا توکسوپلاسموزیس یک عفونت انگلی محسوب می‌شود. انگلی که عفونت توکسوپلاسموز را ایجاد می‌کند، توکسوپلاسما گوندی می‌نامند.

معمولا بروز این بیماری در افرادی که سیستم‌ایمنی ضعیف‌تری نسبت به دیگر افراد جامعه دارند، شایع‌تر است. افراد تحت درمان با داروها شیمی‌درمانی، مبتلایان به ایدز، افراد تحت درمان با کورتون‌ها و سایر داروها تضعیف‌کننده سیستم ایمنی، گیرندگان پیوند معمولا سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند.

مادران باردار و نوزادان آن‌ها از جمله افراد در معرض خطر عفونت توکسوپلاسموز هستند.

توکسوپلاسما گوندی در بدن همه حیوانات خونگرم دیده می‌شود. اما میزبان شناخته‌شده آن را گربه‌ در نظر می‌گیرند.

تخم این انگل در بدن گربه‌ها تولید شده و سپس از طریق مدفوع از بدن گربه خارج می‌شود.

البته گربه‌های خانگی معمولا میزبان این انگل نیستند. در حالی که گربه‌های خیابانی و تربیت‌نشده که غذا شکار می‌کنند، می‌توانند میزبان انگل توکسوپلاسما گوندی باشند.

برای آشنایی با تاثیر حیوان خانگی برای کودکان کلیک کنید.

علل بروز توکسوپلاسموز

لازم به ذکر است امکان انتقالی این عفونت از فردی به فرد دیگر وجود ندارد. در شرایط زیر امکان آلوده شدن با انگل و بروز عفونت توکسوپلاسموز وجود دارد.

_ نوشیدن آب آلوده به انگل مانند آب‌ها آلوده به مدفوع گربه

_ مصرف گوشت آلوده به صورت خام یا کامل پخته نشده

_ تماس مستقیم با مدفوع گربه

_ استفاده از سبزیجات آلوده به انگل و ضدعفونی نکردن آن‌ها

_ شیر غیرپاستوریزه و محصولات آلوده به انگل

_ انتقال فرآورده‌های خونی از فرد آلوده به فرد سالم

_ دریافت پیوند عضو از فرد آلوده برای فرد سالم

پیشتر بیان کردیم زنان باردار و نوزادان آن‌ها، افراد تحت شیمی‌درمانی، مبتلایان به ایدز، مصرف‌کنندگان داروها تضیف‌کننده سیستم ایمنی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این عفونت هستند.

علائم عفونت توکسوپلاسموزیس

بسیاری از افراد مبتلا به توکسوپلاسموز ممکن است تا مدت‌ها علامتی نشان ندهند. هم‌چنین توکسوپلاسموز معمولا علائمی شبیه به آنفولانزا و سرماخوردگی ایجاد می‌کند.

تب، سردرد، گلودرد، درد‌ها عضلانی خفیف تا شدید، سرفه، تنگی نفس، عفونت ریه، تورم غدد لنفاوی گردنی از علائم توکسوپلاسموز است.

مشکلات چشمی از قبیل تاری دید، عفونت چشم و دردها مزمن چشمی از دیگر علائم ابتلا به عفونت است.

تشنج، گیجی و سبکی سر، کما و التهاب مغزی در عفونت توکسوپلاسموز به چشم می‌خورد.

درمان توکسوپلاسموز

افراد آلوده به انگل فاقد علامت معمولا درمانی برای آن‌ها انجام نمی‌شود.

تجویز آنتی‌بیوتیک در افراد علامت‌دار به کنترل علائم بیماری کمک فراوانی خواهد کرد.

داروها پیریمتامین، داراپریم، سولفادیازین از جمله درمان‌ها دارویی مناسب برای عفونت است.

پریمتامین منجر به کاهش فولیک‌اسید و ویتامین B می‌شود. از این رو پزشک، افراد مبتلا را به مصرف ویتامین B اضافی تشویق می‌کند.

درمان زنان باردار کمی متفاوت‌تر از سایرین است. پزشک با توجه به آلوده شدن جنین و شدت عفونت برای درمان تصمیم‌گیری خواهد کرد.

طی سه ماهه اول و اوایل سه ماهه دوم از دارو اسپیرامایسین برای مادر باردار استفاده می‌شود.

داروهای پریمتامین، سولفادیازین و لووکورین برای درمان در اواخر سه ماهه دوم و سه ماهه سوم کاربرد دارند.

راه‌ها پیشگیری از عفونت توکسوپلاسموزیس

+ پختن کامل گوشت

+ شستن صحیح ظروفی که در تماس با گوشت خام و سایر محصولات آلوده بوده‌اند.

+ ضدعفونی کردن سبزیجات پیش از مصرف

+ استفاده از دستکش هنگام تماس با گربه‌ها و مرتب کردن محل زندگی آن‌ها

+ اجتناب زنان باردار از تمیز کردن و تماس با گربه‌ها

+ شستن و رعایت بهداشت دست‌ها پس از تماس با گربه

عوارض مربوط به توکسوپلاسموز

بیشتر عوارض ناشی از توکسوپلاسموز، زنان باردار و جنین آن‌ها را تهدید می‌کند.

عوارض کلی توکسوپلاسموز شامل اختلالات قلبی و ریوی، اشکال در سیستم بینایی و شنوایی است.

نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به این عفونت، عوارضی چون نابینایی، اختلال در شنوایی و کاهش آن، اختلال در عملکرد مغزی را نشان می‌دهند.

شیوع توکسوپلاسموز

میزان شیوع توکسوپلاسموز در یک نقطه از جهان با نقطه‌ای دیگر متفاوت است.

بیشترین شیوع ابتلا به این عفونت در آمریکا مرکزی و آفریقا مرکزی دیده می‌شود.

هم‌چنین مناطقی که گوشت را به صورت خام یا نیمه پخته مصرف می‌کنند نیز این عفونت شایع است.

مصرف گوشت‌ها تازه‌ای که قبلا منجمد نشده‌اند، ریسک ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهند.

رطوبت بر طولانی شدن مدت بیماری موثر است.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: توکسوپلاسموز



:: برچسب‌ها: توکسوپلاسموز ,
:: بازدید از این مطلب : 333
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

فرایند اجتماعی شدن سازه‌ای گسترده و مهم در روانشناسی است که فرد از دوران کودکی تا پیری با آن سر و کار دارد. کودک اولین فردی را که می‌شناسد و ارتباط برقرار می‌کند، مادر است. سپس هرچه که کودک بزرگ‌تر می‌شود افراد و اعضای مهم دیگر را خواهد شناخت. بنابراین خانواده اولین اجتماعی می‌شود که کودک با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند. با توجه به رشد و ارتباطات کودک با محیط بیرون، کودک با نهاد‌های دیگر از جمله اقوام، محیط همسالان، مهد کودک، مدرسه و… آشنا می‌شود. امروزه ارتباط با دنیای اجتماعی لازمه زندگی کردن است و بدون مهارت اجتماعی مناسب، کودک در سال‌های آینده با مشکلاتی مواجهه می‌شود. همچنین عدم اجتماعی شدن کودک نیز می‌تواند نشانه‌ای از اختلالات دوران کودکی باشد. به همین خاطر شناخت و آگاهی والدین نسبت به فرایند اجتماعی شدن فرزندشان می‌تواند نگرانی‌ها و چالش‎های احتمالی پیش رو را کاهش دهد.

منبع: فرایند اجتماعی شدن کودک

فرایند اجتماعی شدن کودک

نوزاد از لحظه‌ای که متولد می‌شود نبست به محیط پیرامونش حساس است و واکنش نشان می‌دهد. در روز‌ها و ماه‌های اول تلاش کودک بیشتر صرف شناسایی و آگاهی از فعالیت‌ها و اعمال خودش است و نهایتا با مادرش ارتباط می‌گیرد اما هر چقدر که بزرگ‌تر می‌شود نسبت به محیط بیرون از دنیای خودش کنجکاوتر می‌شود. این توجه کودک به محیط افراد و نوع ارتباط با اطرافیان یکی از نشانه های سلامت نوزاد محسوب می‌شود. به طور معمول می‌توان روند اجتماعی شدن کودک را شامل مراحل زیر در نظر گرفت. برای آشنایی بیشتر درباره نشانه های سلامت نوزاد کلیک کنید.

تولد تا شش ماهگی

نوزاد از لحظه‌ای که متولد می‌شود تمایل به برقراری ارتباط دارد، او از لمس کردن و در آغوش گرفته شدن و نگاه کردن به چهره انسان لذت می‌برد. هنگامی که نوزاد یک فعالیت انجام می‌دهد و آن فعالیت باعث جلب توجه مادرش می‌شود، دوباره آن را تکرار می‌کند. حتی ممکن است برای ارتباط بیشتر با مادرش حالت چهره‌اش را تقلید کند. یکی از مسائلی که باعث جلب توجه نوزاد می‌شود ارتباط چشمی است. در حدود سه ماهگی نوزاد تمایل بیشتری برای ارتباط برقرار کردن با محیط پیرامونش دارد و برای اولین بار شروع به لبخند زدن نسبت به چهره مادر می‌کند که این لبخند زدن در اصطلاح “لبخند اجتماعی” نام دارد. به عبارتی برای اولین بار به وسیله لبخند زدن ارتباط برقرار می‌کند.

هر چه مدت زمان بیشتری می‌گذرد نوزاد نسبت به صدای پیرامون هم بیشتر واکنش نشان می‌دهد و از صداهای شاد استقبال می‌کند و لبخند می‌زند. همچنین نسبت به افراد غریبه‌ مهربان‌تر می‌شود و کم کم شروع به ارتباط گرفتن می‌کند. با این حال در شش ماه اول زندگی، نوزاد بیشترین ارتباطش را با پدر و مادرش دارد.

فرایند اجتماعی شدن کودک | هفت تا دوازده ماهگی

در این دوران همچنان نوزاد مشغول کشف دنیای درون خود و پیرامونش است و ارتباط زیادی با همسالان خود برقرار نمی‌کند و اگر در یک محیط یکسان قرار بگیرند هر کدام به تنهایی با خودشان بازی می‌کنند. با این حال نسبت به شش ماه اول میل بیشتری برای ارتباط با همسالان خود دارند و این تعامل را عمدتا از طریق ارتباط چشمی، غان و غون کردن و لبخند زدن برقرار می‌کنند. با اینحال همچنان نسبت به چهره‌های آشنا بهتر واکنش نشان می‌دهد و از افراد غریبه اجتناب می‌کند. در پایان سال اول زندگی کودک دچار اضطراب جدایی می‌شود به طوری که از حضور افراد غریبه در کنارش مضطرب شده و ترجیح می‌دهد در کنار افراد آشنا باشد.

سیزده تا بیست و چهار ماهگی

مهمترین ویژگی که در این دوران وجود دارند پر رنگ شدن اضطراب جدایی است. اضطراب جدایی در بین 10 تا 18 ماهگی به اوج خودش می‌رسد. پس از اضطراب جدایی کودک نسبت به حضور دیگران واکنش بهتری نشان می‌دهد. در پایان دو سالگی مهارت‌های اجتماعی کودک کم کم شروع به رشد می‌کند و وارد مرحله جدیدی می‌شود و میل بیشتری به بازی با همسالان پیدا می‌کند. با این حال مهارت اجتماعی شدن کودک به طور کامل رشد پیدا نکرده است به طوریکه هنوز تمایلی به تقسیم کردن اسباب‌بازی‌هایش با دیگر همسالان را ندارد.

بیست و پنج تا سی و شش ماهگی

در این دوره کودک علیرغم اینکه با دیگران بازی می‌کند اما همچنان خودمحور است و تمایلی به بازی دسته جمعی ندارد. از دیگر ویژگی‌های این دوره این است که کودک فکر می‌کند که همه افراد، دنیا را همانند او می‌بینند. رشد شناختی کودک در این دوران به گونه‌ای است که توانایی درک دیدگاه‌های مختلف را ندارد و از تفکرات، درک و استدلال عاجز است. برای شناخت بیشتر درباره رشد شناختی کودک کلیک کنید.

پس از 3 سالگی

بعد از سه سالگی و وارد شدن کودک در محیط‌هایی مانند مهدکودک، بازی در محیط باز با همسالان و… کم کم شروع به بازی‌های اجتماعی در کنار سایر همسالان می‌کند و اجتماعی شدن کودک رو به تکامل می‌رود.

راهکارهایی برای بهبود فرایند اجتماعی شدن کودک

بهترین عامل موثری که می‌تواند مهارت اجتماعی شدن را برای کودکان راحت کند ارتباط خوب با والدین است. با این حال عواملی وجود دارد که به فرایند اجتماعی شدن کودک کمک می‌کند که می‌توان به ارتباط بیشتر با اعضای خانواده، حضور دوستان و آشنایان، آموزش مهارت اجتماعی از طریق مشاهده و الگوسازی و ثبت نام کودک در مهدکودک یا محیط‌های فرهنگی اجتماعی مانند باشگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی اشاره کرد. با این حال گاهی راهکارهای متفاوتی را امتحان می‌کنید اما بازهم کودکتان به سختی اجتماعی می‌شود و یا ترجیح می‌دهد گوشه گیر باشد در این شرایط لازم است که با بهره بردن از مشاوره کودک به دنبال دلیل این مسئله و حل آن باشید. گاهی اجتماعی نشدن کودک می‌تواند نشان دهنده اختلالی از جمله اوتیسم باشد. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

فرایند اجتماعی شدن کودک تا چه زمانی ادامه دارد؟

کودک از لحظه‌ای که متولد می‌شود میل به اکتشاف محیط بیرون از دنیای خودش را دارد و این کار را به مرور زمان یاد می‌گیرد و انجام می‌دهد. فرایند اجتماعی شدن هیچگاه پایان ندارد و همیشه در تمام دوره‌های زندگی می‌تواند حضور داشته باشد.

منبع: فرایند اجتماعی شدن کودک



:: برچسب‌ها: فرایند اجتماعی شدن کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 363
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

نوسانات خلقی در بارداری یکی از شایع‌ترین مسائلی است که زنان باردار تجربه می‌کنند. در واقع به دلیل ترشح هورمون‌هایی که در دوران بارداری افزایش می‌یابد این تغییرات خلق و خو شکل می‌گیرد که می‌تواند به صورت احساس‌های خوب و بد و یا حس اضطراب و افسردگی نمایان شود. این تغییرات خلق و خو معمولا در سه ماهه اول بارداری به اوج خود می‌رسد و در سه ماه دوم کمی کاهش یافته و در سه ماهه سوم دو بار قلیان می‌کند. در ادامه قصد داریم به نوسانات خلقی، دلایل آن و راه‌های مقابله با آن در بارداری اشاره کنیم. و یا برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

منبع: نوسانات خلقی در بارداری

نوسانات خلقی در بارداری

تغییرات و بالا و پایین شدن احساسات زنان در دوران بارداری امری طبیعی است. اما میزان و شدت آن برای هر کس متفاوت بوده و شما می‌توانید با آگاهی از تغییرات بدنی‌تان نسبت به این تغییرات اقدامات لازم صورت دهید.

دلایل نوسانات خلقی در بارداری

تغییرات زیادی به واسطه حاملگی برای بدن خانم پیش می‌آید که عدم آگاهی از آن‌ها باعث می‌شود که نتوانید رفتار مناسبی در پیش بگیرید، از این رو با خواندن دلایل این نوسانات می‌تواند عوارض ناشی از آن را کاهش دهید.

ترشح هورمونی

تغییرات هورمونی از مهم‌ترین دلایل نوسانات خلقی در دوران بارداری است، مهم‌ترین هورمون‌هایی که باعث به وجود آمدن تغییرات خلق و خو در بارداری می‌شود، استروژن و پروژسترون است. افزایش سطح استروژن مخصوصا در سه ماهه اول بارداری به بیش از دو برابر سطح معمولی باعث به وجود آمدن حس اضطراب و تحریک پذیری و عصبی شدن می‌شود. در کنار استروژن افزایش هورمون پروژسترون نیز باعث ایجاد حس افسردگی، کسالت و خواب آلودگی و غم خواهد شد و این گونه تغییرات هورمونی تاثیر مستقیم بر نوسانات خلقی در بارداری دارد.

احساس ترس و اضطراب از بچه دار شدن

ممکن است مدت‌ها انتظار بچه را کشیده باشید، ولی بعد از باردارشدن افکار متعددی مانند سلامت جنین، سختی های زایمان، تامین هزینه های کودک بعد از زایمان، تاثیر بچه دار شدن بر روابط شما و همسرتان و مشکلات بعد از بچه دار شدن به سراغ‌تان بیاید و این افکار می تواند برای شما ایجاد حس استرس و اضطراب نماید.

حساسیت مادران به سلامت جنین باعث می‌شود هر گونه تغییری در وضعیت جسمی آن‌ها باعث ترس و وحشت‌شان شود و این حساسیت های فکری تا زمان فارغ شدن باعث تغییرات خلق و خوی مادر می‌شود. اگر اطلاعات خود را درباره دوران بارداری و چگونگی حمل یک جنین سالم تا به دنیا آمدنش بالا ببرید، حتما از اضطراب شما کاسته می‌شود. مراجعه به متخصصین و روانشناسان آگاه در این زمینه علاوه بر کاهش تغییرات خلقی در شما می‌تواند به داشتن فرزندی سالم کمک‌تان کند.

نوسانات خلقی در بارداری | تغییرات ظاهری

خانم‌ها نسبت به ظاهر خود حساس هستند. در دوران بارداری ممکن است با افزایش وزن مواجه شوید و احساس کنید زیبایی و تناسب اندام خود را از دست داده‌اید؛ این امر سبب می ‌شود شما اعتماد به نفس خود را از دست بدهید و نتوانید در جمع‌ها شرکت کرده و با دیگران معاشرت کنید. بنابراین از دیگر دلایل نوسانات خلقی در بارداری می‌تواند تغییرات ظاهری مادر باشد که باعث تجربه احساسات بد در دوران بارداری می‌شود.

بیشتر بخوانید: افسردگی در بارداری

روش مقابله با نوسانات خلقی در بارداری

از آنجایی که در دوران بارداری به دلایل ذکر شده مادر با تغییرات شدید خلق و خو مواجه می‌شود، باید به دنبال راهی برای مقابله با این تغییرات بود تا مادر بتواند این شرایط را به بهترین شکل مدیریت و سپری نماید.

افکار وسواسی را کنار بگذارید

بهتر است درمورد مسائل مختلف زیادی وسواس به خرج ندهید از وسواس فکری در مورد نوع وسایل اتاق کودک‌تان تا وسواس درمورد مسائل کاریتان تا پایان دوره بارداری پرهیز نماید، سخت نگیرید و بدانید که سلامتی و آرامش خودتان مهم‌ترین مسئله برای سلامت جنین‌تان است. بیش از حد به آینده و مشکلات بعد از تولد فرزندتان فکر نکنید برای کاهش افکار وسواسی می‌توانید از یک روانشناس نیز کمک بگیرید.

افزایش ارتباط با همسر و اطرافیان

بهتر است با همسر و خانواده ارتباط‌تان را نزدیک‌تر کنید، مخصوصا اینکه به همسرتان درباره احساس‌تان بگویید؛ همسر شما باید بداند شما تحت چه شرایطی هستید و این گونه بیشتر از قبل حامی شما خواهد بود.

می‌توانید همراه همسرتان به یک روانشناس مراجعه نمایید چرا که همسر شما نیز باید در این دوره حساس آموزش نحوه رفتار با شما را ببیند. در این دوره روابط عاطفی خود را تقویت نمایید. همچنین با دوستان و یا همسر برای خوش گذرانی بیشتر برنامه ریزی کنید. رفتن به مسافرت، سینما و حتی یک پیاده روی دو نفری با همسرتان می‌تواند لحظه‌های خوبی را برای‌تان به ارمغان آورد. در ثانیه‌هایی که به شما خوش می گذرد، احساست بد دوره بارداری کاهش می‌یابد.

صحبت با یک مشاور

درمورد تمام ترس ها و نگرانی هایتان با یک مشاور صحبت کنید، حرف دلتان را بزنید. این گونه علاوه بر این که مشکلات‌تان روی دلتان جمع نمی‌شود می‌توانید راهکاری برای حل آن‌ها پیدا کنید. یک مشاور با تجربه می‌تواند با نشان دادن راه‌هایی برای حل مشکلاتی که از نظر شما بسیار بزرگ می‌آید آن‌ها را از ذهن شما پاک کرده و ترس‌ها و نگرانی‌های‌تان را کاهش دهد، این گونه بسیار آرام‌تر خواهید بود. یک مشاور تشخیص می‌دهد که شما دچار اضطراب بارداری هستید یا افسردگی در دوران بارداری و برای حل آن به شما کمک خواهد کرد.

تقویت کیفیت زندگی

کیفیت زندگی خود را افزایش دهید و بجای اینکه مدام گوشه‌ای بنشینید و به مشکلات فکر کنید بیشتر به خودتان برسید و از روش‌های زیر برای کاهش استرس و افزایش کیفیت زندگی بهره ببرید:

  • خوابی کافی داشته باشید.
  • ورزش و یوگا و مدیتیشن کمک بسزایی در کاهش استرس دارند.
  • لباس‌های بارداری زیبا بخرید.
  • از کلاس های بارداری استفاده کنید.
  • در گروه‌هایی که مادران باردار دیگر عضو هستند عضو شوید.
  • تغذیه سالم داشته باشید.
  • بایک مشاور در طول دوره بارداری در ارتباط باشید.

سخن پایانی

علاوه برتاکید به این نکته که تغییرات خلق و خو در دوران بارداری طبیعی است، باید یادآور شویم گاهی شدت و دفعات این نوسانات خلقی بیش از حد بوده به گونه‌ای که ممکن است سیر طبیعی زندگی شما را به طور کلی تحت تاثیر قرار دهد. در این شرایط احتمال اختلال دو قطبی وجود دارد و نیاز به درمان، محرز خواهد بود چرا که درمان نشدن آن می‌تواند سلامت جنین را نیز به خطر بیاندازد.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

چه عواملی باعث تغییرات خلق و خو در دوران بارداری می شود؟

تعییرات هورمونی مانند افزایش ترشح هورمون استروژن و پروژسترون، حساسیت های مربوط به سلامت جنین و شرایط زندگی بعد از به دنیا آمدن کودک، تغییرات ظاهری و افزایش وزن می تواند در تغییرات خلقی مادر تاثیر گذار باشد.

چگونه با نوسانات خلقی در بارداری مقابله کنیم؟

برای مقابله با این نوسانات راهکار های مختلفی مانند کاهش وسواس فکری، ارتباط با اطرافیان مخصوصا همسر، ارتباط با مشاور، شرکت در کلاس های بارداری ، یوگا، ورزش مدیتیشن و تغذیه مناسب می تواند تاثیر گذار باشد.

منبع: نوسانات خلقی در بارداری



:: برچسب‌ها: نوسانات خلقی در بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 333
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

مشکلات در بارداری در کنار شیرینی‌های آن برای زوجین پیش می‌آید که با آگاهی از این مشکلات می‌توانید آن‌ها را راحت‌تر مدیریت کنید. تهوع، نحوه برقراری رابطه جنسی، ویار، سوزش سر دل، یبوست و مشکلات رایج‌ترین مشکلات زوجین در دوران بارداری هستند. این ناراحتی‌ها معمولا از سه ماهه اول بارداری شروع می‌شوند و تا ماه نهم ادامه دارند. در هر برهه زمانی با اطلاع از راهکارهای تسهیل کننده می‌توانید شرایط را برای خود و همسرتان آسوده تر کنید. در صورتی که در این زمینه دچار چالشی شده‌اید می‌توانید از خدمات مشاوره بارداری استفاده نمایید.

منبع: مشکلات در بارداری

مشکلات در بارداری

هر خانمی نشانه‌ها و مشکلات به خصوص خودش را در زندگی دارد که می‌تواند بر میزان سختی دوران بارداری‌اش تاثیر بگذارد. زوجین با آگاهی از این مسائل می‌توانند مانع از بسیاری از تنش ها شوند. در ادامه به برخی از سوالات و چالش های زوج ها در دوران بارداری پرداخته‌ایم.

بیشتر بخوانید: خستگی و بی حالی در بارداری

رابطه‌جنسی

رابطه جنسی، از سه ماهه اول تا ماه نهم باید با رعایت اصول خاصی انجام شود. یکی از مسائلی که زوجین در دوران بارداری مجبورند تغیر دهند، نحوه برقراری رابطه جنسی است. بیشتر زنانی که خواهان زایمان طبیعی هستند، از همان ماه های اول تا زمانی که کیسه آبشان پاره شود و وارد اتاق عمل شوند، رابطه جنسی خود را حفظ می‌کنند. برای بعضی افراد شرایطی وجود دارد که مجبورند در نوع برقراری رابطه تغیراتی بدهند و یا بخشی از آن و گاها از کل رابطه، اجتناب کنند. روابط زناشویی در این دوران تحت تاثیر عوامل زیادی قرار می‌گیرد. عواملی مثل وضعیت سلامت جسمی و روحی زوجین، شیوه رابطه جنسی زوجین قبل از بارداری، تعریف آن‌ها از رابطه جنسی، باورها و فرهنگ زوجین، ترس از صدمه به جنین و نوع برخورد آن‌ها با تغییرات فیزیکی زنان.

محدودیت های زوجین برای رابطه‌ در بارداری

برای بعضی از خانم‌ها، رابطه در دوران بارداری دارای محدودیت است. این محدودیت‌ها توسط پزشک متخصص اعمال می‌شود و مخصوص افرادی است که: _ سابقه سقط جنین یا زایمان زودرس داشته اند. _ سابقه خونریزی، پاره شدن کیسه آب و یا سابقه انقباضات خودبه خودی رحمی داشته‌اند _ تعداد زایمان‌های متعددی داشته‌اند و مبتلا به نارسایی رحم‌اند _ در چهار تا شش هفته آخر بارداری اند _ سابقه فشار خون بالا دارند

آیا رابطه‌جنسی در بارداری به جنین آسیب می زند؟

سوالی که خیلی از زوجین درگیرش هستند همین است. در واقع آن‌ها نگران آسیب دیدن جنین‌شان هستند. جوابی که به این سوال می‌دهیم منفی است. در رابطه‌جنسی در دوران بارداری هیچ آسیبی به کودک وارد نمی‌شود. کیسه آمنیوتیک و ماهیچه‌های قوی رحم، از جنین مراقبت می‌کنند، پلاکت مایع ضخیم موجد در دهانه رحم، اجازه ورود عفونت به رحم را نمی‌دهد. در طول رابطه، آلت تناسلی مرد از مهبل (واژن) بالاتر نمی‌رود و خطری جنین را تهدید نمی‌کند.

آیا رابطه‌جنسی در این دوران دردناک است؟

اگر جزو کسانی هستید که بارداری معمولی و کم خطری دارید، باید بگوییم که رابطه جنسی یا ارگاسم باعث درد در شما نمی‌شود و خطر سقط جنین شما را تهدید نمی‌کند. با اینکه ارگاسم باعث انقباضات رحمی می‌شود، اما دائمی و آسیب زا نیستند. برای آشنایی با روش های رفع بی خوابی در بارداری کلیک کنید.

ویار از مشکلات در بارداری

ویار از دردناک‌ترین حالت های بارداری است که بیشتر زنان از آن گله می‌کنند. ویار دو حالت کلی دارد؛ بعضی زنان، به برخی غذاها علاقه خاصی پیدا خواهند کرد و بعضی دیگر، از برخی غذاها، بوها و یا طعم‌ها متنفر خواهند شد. علائم ویار از هفته چهار تا هشتم بارداری شروع می‌شوند، در هفته یازده تا سیزده به اوج می‌رسند و احتمال دارد در هفته چهارده تا شانزده تمام شود. بعضی‌ها اعتقاد دارند ویار حاملگی فقط در سه ماهه اول بارداری آزاردهنده است و بعد از آن از بین می‌رود، در صورتی که بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر زنان باردار، این حالت را بعد از ماه سوم هم دارند و ممکن است تا پایان حاملگی داشته باشند. تجربه ویار ممکن است شدت و زمان متفاوتی در زنان داشته باشد. می‌توانید از راهکارهای زیر برای مدیریت و کنترل ویار خود استفاده کنید:

ارائه پاسخ مناسب به خوردن

اگر هوس کردید میوه یا سبزیجان بخورید، حتما مصرف کنید. سعی کنید میوه ها و سبزیجات متنوع و سالم را انتخاب کنید. مثلا اگر انبه دوست ندارید و یا خیلی کم از آن استفاده می‌کنید، آن را به میوه های دیگر مثل توت فرنگی و موز اضافه کنید و طعم دوست داشتنی تری درست کنید. برای آشنایی با اصول سفر با هواپیما در بارداری کلیک کنید.

درست کردن خوراکی‌های خانگی و جایگزین کردن آن

اگر دل‌تان یک شیرین خامه‌ای یا تکه های شکلات خواست بهتر است یک تکه کیک خانگی با چند میوه در کنارش را جایگزین کنید. یا اگر دل‌تان چیپس می‌خواهد، سعی کنید از سیب زمینی در کنار روغن زیتون و نمک استفاده کنید و با پختن آن در فر، جایگزین چیپس کارخانه‌ای کنید. اگر دوست داشتید نان بخورید، سعی کنید به جای نان های سفید و صنعتی از سنگک و بربری استفاده کنید.

پرت کردن حواس خود از خوراکی های نا مناسب

اگر هوس چیزی کردید که احتمالا برای جنین و خودتان ضرر دارد، سعی کنید حواس‌تان را پرت کنید. مثلا به جای یک تکه شکلات، از یک آبمیوه طبیعی در کنار گوش دادن به موسیقی استفاده کنید و به همان اندازه از آن لذت ببرید.

ویار در خوردن مواد غیرخوراکی

این ویار که به هرزه خواری یا پیکا معروف است، در عده‌ای زنان باردار دیده شده. آن‌ها تمایل دارند گچ، خاک، گِل و یا یخ بخورند. این به معنی این است که دچار کمبود ویتامین و املاح معدنی در بدن شده‌اند. اگر به پیکا دچار شده‌اید، خودسرانه اقدام نکنید و حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

بیشتر بخوانید: افسردگی در بارداری

تهوع از مشکلات در بارداری

تهوع و استفراغ یکی دیگر از مشکلات زنان در بارداری است که بیشتر از اینکه آسیب زا باشد، آزاردهنده است. با انجام راهکارهای زیر می‌توانید تهوع و استفراغ را درمان کنید. _ صبح ها، پیش از بلند شدن از رختخواب می‌توانید مقداری غذای خشک مثل نان برشته، کلوچه، بیسکویت و یا تکه‌ای سیب بخورید. _ پرخوری نکنید و سعی کنید غذا را در 5 یا 6 وعده و به صورت ریزه خواری، در طول روز پخش کنید. همچنین یا سرعت غذا نخورید و آرامش داشته باشید. _ بین وعده‎های غذایی نوشیدنی مصرف کنید. _ از لباس های بدون کمر و راحت استفاده کنید. _ بوی صابون، عطر و یا غذایی که باعث ناراحتی‌تان می‌شود را از خود دور کنید. _ شب ها قبل از خواب یک فنجان گندم و شیر بنوشید _ هرگز نگذارید معده تان خالی بماند _ برای رفع حالت تهوع روی یک صندلی بنشید و کمرتان را خم کنید. طوری این کار را بکنید تا سرتان بین پاهایتان باشد. _ برای رفع حالت تهوع در بارداری می‌توانید در غذاهای‌تان از زنجبیل تازه استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: مشکلات در بارداری



:: برچسب‌ها: مشکلات در بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 326
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

مصرف الکل در بارداری از مواردی است که تأثیر آن بر جنین غیر قابل انکار می‌باشد و موضوعی پر اهمیت در سلامت و رشد مادر و فرزند به شمار می‌رود. مضرات مصرف الکل از همان روزهای اولیه بارداری و حتی زمانی که مادر از بارداری خود مطلع نیست، بر جنین نمایان می‌گردد. این موضوع زمانی پر اهمیت‌تر می‌شود که بفهمید مصرف الکل به خصوص در اولین ماه بارداری، در بسیاری از موارد منجر به بروز سندروم جنین الکلی می‌شود. در صورتی که قصد باردار شدن دارید و یا بلافاصله بعد از فهمیدن بارداری خود، با یک فرد متخصص مشورت نمایید و مصرف الکل را کنار بگذارید.

منبع: مصرف الکل در بارداری

عوارض و پیامدهای مصرف الکل والدین در بارداری

الکل موجود در خون مادر از طریق بند ناف به بدن جنین منتقل می‌شود و گاه تاثیرات و عوارض بسیار جبران ناپذیری به وجود می‌آورد. مصرف الکل هم عوارض جسمانی و هم ناتوانی‌های ذهنی را در پی دارد. برخی از عوارض شایع شامل موارد زیر است:

_اغلب کودکانی که در معرض الکل قرار گرفته‌اند دچار مشکلات شنوایی، بینایی، کلیوی یا استخوانی و مشکلات قلبی می‌شوند.

_مهارت استدلال و قضاوت در کودکان دچار کمبود می‌شود.

_خطر ابتلای کودک به اختلالات حرکتی افزایش می‌یابد.

_کاهش استدلال در مباحث ریاضی و محاسباتی

_کوچک شدن سر (بیماری میکروسفالی)

_مشکلات خواب و بد خوابی

_بیش فعالی

سندروم جنین الکلی از عوارض مصرف الکل در بارداری

سندروم جنین الکی شدیدترین عارضه‌ای است که امکان دارد بر اثر مصرف الکل در دوران بارداری اتفاق بیوفتد. نوزادان مبتلا به این بیماری، طیفی از مشکلات مانند کمبود وزن، کوتاه بودن غیر طبیعی قد، مشکلات توجه، هوش پایین و… را دچار می‌شوند. حافظه ضعیف، ناتوانی‌های یادگیری، بیش فعالی، تأخیر در زبان و گفتار از دیگر مشکلات رایج جنین الکلی است. درمان‌های دارویی و روان‌شناختی ممکن است برای این کودکان مؤثر واقع شود اما علائم آن‌ها هیچ گاه به طور کامل از بین نمی‌رود.

گاهی جنین در معرض مقدار کمی از الکل قرار می‌گیرد؛ این کودکان ممکن است تمام علائم جسمانی را بروز ندهند اما مشکلات رفتاری و شناختی به احتمال زیاد بروز پیدا می‌کنند. به طور کلی میزان تأثیر گذاری الکل بر جنین به عوامل محیطی و ژنتیک بستگی دارد. برای آشنایی بیشتر با نشانه ها و راه های پیشگیری از سندرم جنین الکلی کلیک کنید.

سرطان مغز استخوان از عوارض مصرف الکل بر جنین | مصرف الکل در بارداری

تأثیر مصرف الکل بر ابتلا به سرطان مغز استخوان در کودک موضوع پر اهمیت و مورد بحثی است که پزشکان بسیار بر آن تأکید دارند. ابتلا به سرطان مغز استخوان در کودکان زیر 4 سال بیشتر دیده می‌شود؛ بر اساس تحقیقات مصرف الکل در دوران بارداری، خطر ابتلا به این بیماری را تا 56 درصد افزایش می‌دهد. به همین دلیل لازم است مراقبت‌های دوران بارداری را جدی بگیرید و از مصرف نوشیدنی‌های الکلی بپرهیزید. برای کسب اطلاعات در زمینه خطرات بارداری کلیک کنید.

اعتیاد به الکل در پدر چه تأثیری بر جنین می‌گذارد؟

اغلب زمانی که زوج‌ها تصمیم به فرزندآوری می‌گیرند، تنها بر سلامت مادر و مراقبت از او تمرکز می‌شود؛ این در حالیست که سبک زندگی و سلامت پدر نیز بر سلامت جنین نقش بسزایی دارد. یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلای جنین به مشکلات و اختلالات، کنار گذاشتن مصرف الکل در پدران، قبل از اقدام به بارداری است.‌ در واقع مشکلات مربوط به بارداری تنها منحصر به مادر نمی‌شود و هر دو زن و شوهر باید به سلامت خود توجه کنند. پدری که اعتیاد به الکل دارد نه تنها منجر به افزایش خطر بروز سندروم جنین الکلی می‌شود، بلکه در مواردی علتی بر کم‌وزنی، کوچک بودن اندازه مغز، اسکیزوفرنی و اوتیسم در کودک به شمار می‌رود. علاوه بر این مصرف الکل و اعتیاد به مواد مخدر، توانایی جنسی و قدرت باروری در مردان را کاهش می‌دهد.

چه مدت قبل از بارداری نباید الکل مصرف کرد؟

نمی‌توان پاسخ دقیقی برای این پرسش ارائه داد اما به این نکته توجه داشته‌باشید که اغلب مادران تا هفته‌های چهارم و ششم از بارداری خود خبر ندارند و همچنان الکل می‌نوشند و این یعنی جنین مدتی را در معرض خطرات مصرف الکل قرار گرفته است. مصرف الکل هر چقدر هم که کم باشد، چه در دوران بارداری و یا قبل از آن خطر سقط جنین، تولد نوزاد نارس و یا مرده را افزایش می‌دهد. بهترین کار این است که هنگام مشاهده‌ تأخیر در پریود و یا مثبت شدن تست بارداری، مصرف هر گونه مشروبات الکلی را کنار بگذارید. هیچ نوع مشروبی مستثنی نیست و همه‌ی انواع آن تأثیرات مخربی بر جنین اعمال می‌کنند.

ترک اعتیاد به الکل در بارداری

اگر قصد ترک اعتیاد به الکل را دارید، به هیچ عنوان مصرف آن را به طور ناگهانی و بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. قطع ناگهانی، عوارض و علائم ترک را به همراه دارد و نباید الکل را به صورت خودسرانه ترک کرد چرا که مشکلات بیشتری را در پی دارد. توجه داشته باشید که ترک اعتیاد هیچ گاه دیر نیست و قطع مصرف حتی یک قطره الکل هم به داشتن بارداری با کیفیت‌تر و نوزادی سالم‌تر کمک می‌کند.

بیش از حد در مورد تأثیر الکل بر جنین نگران نباشید

در صورتی که الکل مصرف می‌کنید و متوجه شدید که باردارید، اولین کار این است که پزشک خود را در جریان بگذارید و میزان مصرف الکل را طبق دستور پزشک به حداقل رسانده یا کلا قطع کنید؛ نگرانی و اضطراب در مورد تأثیر مخرب الکل تا جایی که شما را وادار به ترک اعتیاد و توجه به سلامت نوزاد کند مفید است، اما نگرانی بیش از حد در این مورد، خود از عوامل بروز مشکل در بارداری به شمار می‌رود و بر سلامت جنین تأثیر می‌گذارد.

با رعایت دستورات پزشک و کاهش استرس و فشار روانی می‌توانید تأثیرات مصرف قبلی الکل را به حداقل برسانید. توصیه می‌شود به مراقبت‌های دوران بارداری اهمیت دهید و برای کاهش فشارهای روانی این دوران از مشاوران روانشناسی کمک بگیرید. برای کسب اطلاع در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: مصرف الکل در بارداری



:: برچسب‌ها: مصرف الکل در بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 351
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

نوع تغذیه نوزاد تا شش ماهگی نقش موثری در رشد او در طول زندگی دارد. در شش ماهه اول، نوزاد تنها از شیر مادر تغذیه می‌کند و تمامی نیازهای بدن او به واسطه خوردن شیر مادر برطرف می‌شود. بنابراین نیاز به هیچگونه غذای کمکی نیست چرا که معده کودک هنوز گنجایش هضم غذاهای دیگر را ندارد. با این حال با آغاز ماه چهارم می‌توان دادن غذای کمی به نوزاد را شروع کرد البته به شرط اینکه کودک توانایی گردن گرفتن را داشته باشد. در ادامه به طور کامل درباره تغذیه نوزاد تا ماه ششم صحبت خواهیم کرد. بهره بردن از مشاوره کودک به مادران کمک خواهد کرد تا بتوانند با توجه به نیازهای کودک برنامه غذایی مناسبی را در دوران کودکی برای فرزندشان فرآهم کنند.

منبع: تغذیه نوزاد تا شش ماهگی

تاثیر شیر مادر در تغذیه نوزاد تا شش ماهگی

نوزادان با خوردن اولین شیری که مادر تولید می‌کند تمامی نیازهای بدن خود را تامین می‌کنند. آغوز یا اولین شیر تولید شده در سینه مادر، غذای استثنای برای رشد نوزاد به حساب می‌آید که خواص ضد میکروب و ضد ویروس داشته و میزان ایمنی و مقاومت بدن نوزاد را تا حد زیادی بالا می‌برد. همچنین فواید زیر را نیز به همراه دارد.

  • قابلیت هضم آسان و راحت
  • جلوگیری از حساسیت و آلرژی
  • عدم ابتلا شدن نوزاد به بیماری‌های عفونی و اسهال
  • افزایش ضریب هوشی کودک

کمک به رشد نوزاد با مصرف شیر خشک | تغذیه نوزاد تا شش ماهگی

اگر فرایند رشد کودک به طور مناسب صورت نگیرد و نوزاد تا شش ماهگی وزن نرمال و عادی نداشته باشد یا لاغر به نظر برسد با تجویز متخصص می‌توان از شیر خشک به عنوان غذای دوم شیرخوار استفاده نمود. البته در زمان مصرف شیر خشک توسط نوزاد زیر شش ماه، توجه به نکات زیر حائز اهمیت می‌باشد.

  • میزان استفاده از شیر خشک نباید زیاد باشد و جای شیر مادر را بگیرد.
  • بهتر است شیر خشک را با استفاده از قطره چکان و یا سرنگ به نوزاد بدهند.
  • مادران می‌توانند شیر خشک را بلافاصله بعد از وعده‌های اصلی شیردهی خود، به نوزاد بدهند. برای آشنایی با نیازهای اولیه و اساسی کودک کلیک کنید.

نکات کلیدی درباره تغذیه نوزاد با شیر مادر تا شش ماهگی

  • نوزاد در روزهای اول تولد ممکن است نسبت به زمان تولد کمی کاهش وزن را نشان دهد، این موضوع کاملا طبیعی و عادی است و نباید به اشتباه تصور شود که مادر دچار کمبود شیر است.
  • به منظور کسب اطمینان از اینکه شیر مادر برای رشد شیرخوار کافی است و روند رو به رشد نوزاد سیر طبیعی خود را دنبال می‌کند می‌توان از منحنی رشد استفاده نمود و به فواصل زمانی مشخص شده توسط متخصص، میزان وزن او را بررسی کرد.
  • مادران نباید دادن شیر به نوزاد را به برنامه غذایی و وعده‌های خاصی محدود کند چرا که ممکن است نوزاد در زمان‌های مختلف احساس گرسنگی داشته باشد.
  • نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند دارای مدفوع شل تری هستند و در دفعات بیشتری این کار را انجام می‌دهند پس در صورتی که فرزندتان با این مسئله مواجه شد و علل دیگری از جمله سرماخوردگی باعث اسهال نوزاد نبود جای نگرانی وجود ندارد.

غذای کمکی برای تغذیه نوزاد تا شش ماهگی

نکته مهم در مورد تغذیه نوزاد تا شش ماهگی این است که در ابتدای مصرف غذای کمکی تنها یک یا دو قاشق غذا خوری فرنی یا حریره بادام کافی است و به مرور زمان می‌توان تعداد قاشق‌ها را افزایش داد. با این حال با توجه به اینکه غذای اصلی کودک تا سن شش ماهگی، شیر مادر است برخی متخصصان معتقدند با آغاز ماه چهارم می‌توان دادن غذای کمی به نوزاد را شروع کرد البته به شرط اینکه کودک توانایی گردن گرفتن را داشته باشد.

با توجه به اینکه روند رشد در نوزادان مختلف فرق می‌کند برخی از آن‌ها با وجود سن یکسان رشد بیشتری دارند، در این مواقع می‌توان از غذاهای نرم به عنوان مکمل غذایی استفاده کرد. به طور معمول در شش ماهگی، دستگاه گوارش نوزادان برای پذیرش غذا‌های دیگری به جز شیر مادر، آمادگی پیدا کرده است و اگر برنامه غذایی مناسب برای نوزادان شش ماهه در نظر گرفته نشود ممکن است دچار مشکلات رشدی گردند. برای آشنایی با غذای کودک زیر یک سال کلیک کنید.

میزان غلظت غذای کمکی برای نوزاد 4 تا 6 ماه

میزان غلظت غذای شیر خوار از موضوعات بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. فرنی یا حریره بادام باید حالت رقیق داشته باشند و قبل از اینکه سفت و غلیظ شوند از روی حرارت برداشته شوند. به عبارت دیگر میزان غلظت غذای کمکی، در ابتدا باید کمی از غلظت شیر مادر بیشتر باشد و طی روزهای آینده میزان غلظت افزایش یافته و به حد غلظت ماست برسد. برای آشنایی با رژیم مناسب و تغذیه سالم کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چرا نباید برای تغذیه نوزاد تا شش ماهگی از شیشه شیر خشک استفاده نمود؟

به دلیل اینکه شیر مادر غذای اصلی نوزاد به حساب می‌آید و برای رشد سالم او مفید و الزامی است، نباید شیر خشک را جایگزین آن نمود. در صورتی که نوزاد به واسطه شیشه شیر خشک تغذیه شود، دیگر سینه مادر را نمی‌گیرد.

چرا باید از دادن غذاهای دیگر به نوزاد تا شش ماهگی اجتناب شود؟

مصرف زود هنگام غذای کمکی در شش ماهه اول می‌تواند حساسیت غذایی و اسهال در نوزاد ایجاد کند. همچنین شیر مادر برای نوزاد کافی است و غذای کمکی باید از شش ماه دوم آغاز گردد.

منبع: تغذیه نوزاد تا شش ماهگی



:: برچسب‌ها: تغذیه نوزاد تا شش ماهگی ,
:: بازدید از این مطلب : 304
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

عوامل مختلفی بر رشد نکردن جنین در دوران بارداری تاثیر می‌گذارند. سوءتغذیه مادر، بروز فشار خون یا دیابت دوران بارداری، نوشیدن الکل یا استفاده از مواد مخدر از جمله رایج‌ترین دلایلی هستند که بر رشد جنین در حاملگی تاثیر می‌گذارند. نوزادانی که تحت این شرایط به دنیا می‌آیند اغلب وزن بسیار کمی در بدو تولد دارند و ممکن است با نقایص مادرزادی، آسیب‌های مغزی و نابهنجاری‌های رشدی رو به رو شوند. در ادامه در مورد علل رشد نکردن جنین، راه‌های تشخیص و پیشگیری از آن توضیحات بیشتری را ارائه کرده‌ایم. در صورتی که مورد مشکوکی حس کردید، می‌توانید مشاوره بارداری دریافت نمایید.

منبع: رشد نکردن جنین

رشد نکردن جنین | آشنایی با اختلالات رشد جنین

اختلالات رشد جنین، به هرگونه آسیبی گفته می‌شود که در دوران بارداری فرایند رشد کودک را با مشکل مواجه می‌کنند. کودکانی که با این اختلالات به دنیا می‌آیند اغلب نارس هستند و وزنشان از محدوده طبیعی کمتر است. این مسئله می‌تواند در ادامه به صورت نقایص مادرزادی، نا بهنجاری‌های رشدی و آسیب‌های مغزی خود را نشان دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهند در ماه‌های اولیه بارداری عوامل ژنتیکی، بیماری‌های مادر و مشکلات مرتبط با جفت بیش از هر عامل دیگری می‌توانند به فرایند رشد جنین آسیب بزنند. در حالی که در ماه‌های آخر بارداری نقش عوامل محیطی بیش‌تر می‌شود. در ادامه به علل و عوامل مختلفی که در رشد نکردن جنین تاثیر می‌گذارند، پرداخته‌ایم.

بیشتر بخوانید: ناسازگاری خونی پدر و مادر

علل رشد نکردن جنین | عوامل مرتبط با مشکلات مادر

رشد نکردن جنین می‌تواند تحت تاثیر 3 عامل اصلی باشد که مشکلات مادر و بیماری‌های او، مشکلات مرتبط با خود جنین و عوامل مرتبط با رحم و جفت را در بر می‌گیرد. موارد زیر مشکلات مربوط به مادر را شامل می‌شوند.

1- فشارخون دوران بارداری

افزایش فشار خون در دوران بارداری یکی از خطرات مهمی است که می‌تواند برای مادر و جنین دردسر ساز شود. فشار خون دوران بارداری از این جهت منجر به اختلال رشد در جنین می‌شود که خون رسانی به کودک را با مشکل مواجه می‌سازد. در واقع با توجه به اینکه جنین در دوران بارداری اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز را از خون مادر به دست می‌آورد، اخلال در خون رسانی می‌تواند به بروز مشکلات جدی در فرایند رشدی او بیانجامد. برای آشنایی با خطرات بارداری کلیک کنید.

2- دچار شدن به انواع عفونت‌ها

دچار شدن به هرگونه عفونت در دوران بارداری می‌تواند سلامت جنین را به خطر بیاندازد و بر فرایند رشد او تاثیر بگذارد. به همین خاطر لازم است که در دوران بارداری بیش از هر زمان دیگری به مسائل بهداشتی توجه کنید. گاهی اوقات اقدامات ساده‌ای نظیر شستن دست‌ها می‌تواند از شما در برابر عفونت‌های بسیار جدی محافظت کند.

3- وجود بیماری‌های زمینه‌ای در مادر

اگر دچار هرگونه بیماری زمینه‌ای نظیر مشکل قلبی، تنفسی، ریوی و دیابت هستید، لازم است قبل از برنامه ریزی برای باردار شدن این مشکل را با متخصصی که تحت نظر او هستید در میان بگذارید. چرا که شما در دوران حاملگی نمی‌توانید هر دارویی مصرف کنید. همچنین این مشکلات ممکن است به خودی خود بر سلامت و رشد جنین تاثیر بگذارد. اگر به طور ناخواسته باردار شدید، باید در اولین فرصت با پزشک در مورد بیماری‌های قبلی خود صحبت نمایید.

4- سوء تغذیه

در دوران بارداری رژیم غذایی مادر بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می‌کند. چراکه شما به کالری بیشتری برای تامین نیازهای رشدی جنین نیاز دارید. گرفتن رژیم‌های سخت در بارداری یا نخوردن غذای کافی به خاطر ویار و حالت تهوع می‌تواند اختلالات جدی در رشد فرزندتان ایجاد کند.

5- استفاده از الکل، سیگار یا مواد مخدر

استفاده از الکل، سیگار یا مواد مخدر می‌تواند منجر به بروز نقایص جدی در جنین شود. از جمله مهم‌ترین نقایص می‌توان به تولد نوزاد معتاد و سندروم جنین الکلی اشاره کرد. علاوه بر این‌ها مصرف سیگار و مواد مخدر به صورت تدخینی، فرایند اکسیژن رسانی به جنین را با اختلال مواجه کرده و به این ترتیب باعث بروز مشکلاتی در فرایند رشد کودک می‌شود.

 

علل رشد نکردن جنین | مشکلات مرتبط با جنین

در همه موارد رشد نکردن جنین به بیماری‌ها و مشکلات مادر ارتباط ندارد، بلکه این مسئله می‌تواند به شرایط خود جنین مربوط باشد. موارد زیر نمونه‌هایی از مشکلات جنین هستند که به اختلال در رشد می‌انجامند.

1- مشکلات ژنتیکی و کروموزومی

بروز خطاهایی در ژنتیک و مشکلات کروموزومی از قبیل سندروم داون از جمله مسائلی هستند که از همان ماه‌های اول بارداری فرایند رشد جنین را با اختلال مواجه می‌کنند و در نهایت بعد از تولد نیز به آسیب‌های مغزی و نقایص مادرزادی می‌انجامند.

2- دو قلو یا چند قلو بودن جنین

جنین در شرایطی که مادر دو قلو یا چند قلو باردار است به مراقبت بیشتری نیاز دارد. چراکه در این شرایط بدن مادر باید بتواند مواد غذایی بیشتری را در اختیار 2 یا چند جنین قرار دهد. مسائلی نظیر نداشتن رژیم غذایی مناسب می‌تواند تا حد زیادی در فرایند رشد کودک تاثیر بگذارد.

3- تولد زودهنگام

هر شرایطی که منجر به زایمان زودرس و تولد زودهنگام گردد، باعث می‌شود که جنین فرایند رشدی خود را به طور کامل طی نکند و به صورت نارس به دنیا بیاید. در این شرایط اغلب نوزاد به مدت چند روز در دستگاه نگهداری می‌شود تا تحت مراقبت‌های ویژه بتواند آمادگی لازم برای قرار گرفتن در دنیای بیرون را به دست بیاورد.

 

علل رشد نکردن جنین | عوامل مرتبط با رحم و جفت

همان طور که گفته شد علاوه بر مشکلات مرتبط با مادر و جنین، در برخی موارد عوامل مرتبط با جفت یا رحم منجر به اختلال رشدی در جنین می‌شود. موارد زیر نمونه‌هایی از این عوامل هستند. برای آشنایی با نشانه های بارداری خارج از رحم کلیک کنید.

1- کاهش جریان خون در رحم

جنین تمام مواد غذایی و اکسیژن مورد نیاز خود را از جریان خون موجود در رحم دریافت می‌کند. در نتیجه هر عاملی که باعث افت جریان خون در رحم و جفت شود سلامت جنین را تهدید کرده و می‌تواند به بروز اختلالات رشدی در او بیانجامد.

2- جدا شدن جفت

جدا شدن جفت یا سقط شدن آن یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند باعث رشد نکردن جنین و وارد شدن آسیب‌های جسمانی به او شود. از جمله علائمی که در حین جدا شدن جفت تجربه می‌شوند، می‌توان به خونریزی یا لکه بینی، دردهای رحمی، انقباضات سریع و کمر درد اشاره کرد.

روش های تشخیص رشد نکردن جنین

بسیاری از مادران در دوران بارداری دائما نگران رشد فرزندشان هستند. در ادامه به معرفی روش‌های تشخیص اختلالات رشدی کودک در دوران بارداری پرداخته‌ایم.

1- سونوگرافی

سونوگرافی یکی از رایج‌ترین روش‌هایی است که برای بررسی رشد جنین در دوران بارداری انجام می‌شود. در تصویربرداری از طریق سونوگرافی عواملی نظیر اندازه جنین و میزان مایع آمنیوتیک بررسی خواهد شد. این موارد به متخصص کمک می‌کند تا بتواند متناسب با سن جنین، رشد نرمال او را زیر نظر بگیرد.

2- سونوگرافی داپلر

سونوگرافی داپلر نوعی روش تخصصی و پیشرفته است که میزان جریان خون اندام‌ها را بررسی می‌کند. به کمک این روش می‌توان میزان جریان خون در رحم، بند ناف و اندام‌های جنین را بررسی کرد. همان طور که گفته شد کاهش جریان خون هشدار مهمی است که نشان می‌دهد کودک در معرض اختلالات رشدی قرار دارد.

3- آزمایش آمنیوسنتز

آزمایش آمنیوسنتز آزمایشی است که مایع آمنیوتیک اطراف جنین را بررسی می‌کند. مایع آمنیوتیک نقش محافظت کننده برای جنین دارد و در برابر ضربه‌ها و فشارها از کودک مراقبت می‌کند. متخصصان به کمک آزمایش آمنیوسنتز می‌توانند به مشکلات کروموزومی و وجود انواع عفونت‌ها پی ببرند.

 

پیشگیری از اختلالات ناشی از رشد نکردن جنین

مهم‌ترین مسئله برای پیشگیری از اختلالات ناشی از رشد نکردن جنین تشخیص به موقع مشکل است. در واقع اگر مشکلات رشدی در ماه‌های اولیه به وجود بیایند و مورد توجه قرار نگیرند، امکان پیشگیری از مشکلات بعدی بسیار سخت و در برخی موارد غیر ممکن خواهد بود. رعایت نکات زیر به فرزندتان کمک می‌کند تا رشد کاملی را در رحم تجربه نماید:

– به طور پیوسته زیر نظر یک متخصص باشید و انجام سونوگرافی و آزمایش‌های مربوطه را پشت گوش نیاندازید.

– پیوسته فشار خون خود را چک کنید و در صورت بالا بودن فشار در اسرع وقت با یک متخصص تماس بگیرید.

– رژیم غذایی سالمی در پیش بگیرید و تلاش کنید انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها را در آن بگنجانید.

– فعالیت‌های کششی و ورزشی بسیار سبک انجام دهید.

– قبل از مصرف هرگونه دارو ابتدا با پزشک مشورت نمایید.

– از مصرف الکل، مواد مخدر یا سیگار خودداری کنید.

– قبل از بارداری وضعیت سلامتی خود را بررسی نمایید.

برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

توقف رشد جنین باعث بروز چه مشکلاتی می‌شود؟

توقف رشد جنین مسئله‌ای خطرناک است که می‌تواند به سقط جنین، مرده‌زایی یا تولد با نقایص مادرزادی بیانجامد.

منبع: رشد نکردن جنین



:: برچسب‌ها: رشد نکردن جنین ,
:: بازدید از این مطلب : 394
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

هفته بیستم بارداری زمانی است که مادر وارد نیمه دوم بارداری شده است و جنین به سرعت در حال رشد و تکامل می‌باشد. به طور روزانه وزن جنین با افزایش همراه است و از نظر ساختاری و ظاهری هرچه بیشتر شبیه به یک نوزاد می‌شود. در این هفته تغییرات ظاهری مادر نیز به وضوح نشان دهنده باردار بودنش است. در سه ماهه دوم بارداری، خصوصا هفته بیستم مادران معمولاً سرشار از انرژی هستند و مشکلات زیادی را تجربه نمی‌کنند. با این حال برخی از مادران ممکن است عوارض و مشکلات ناخوشایندی از جمله یبوست، درد کمر، گرفتگی عضلات پا، انقباضات رحم و سوزش معده داشته باشند. آشنایی با این تغییرات و راهکارهای مدیریت کردن آن می‌تواند برای افزایش سلامت مادر و جنین حائز اهمیت باشد که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.

منبع: هفته بیستم بارداری

وضعیت جنین در هفته بیستم بارداری

در هفته بیستم بارداری جنین افزایش وزن قابل توجهی نسبت به هفته گذشته پیدا می‌کند. اکنون قدش به حدود 26 سانتی‌متر و وزنش حدود 300 گرم رسیده است. رشد موهای سر و بدن و وجود ورنیکس برای محافظت از پوست و جنین همچنان در این هفته ادامه پیدا می‌کند. اگر نوزاد در زمان مقرر به دنیا بیاید لایه ورنیکس به طور خود به خود از بین می‌رود با این حال نوزادانی که زودتر از موعد مقرر به دنیا می‌آیند مقداری از لایه ورنیکس بر روی پوستشان باقی می‌ماند. به دلیل رشد اندام‌های تناسلی جنین، بسیاری از والدین تا هفته بیستم بارداری متوجه جنسیت فرزند خود می‌شوند با این حال اگر هنوز جنسیت فرزندتان دقیقا مشخص نیست می‌توانید حدودا یک یا دو هفته بعدی سونوگرافی مجدد انجام دهید. علاوه بر این رشد دندان‌های شیری و اصلی کودک در زیر لثه در این هفته شروع می‌شود.

وضعیت مادر در هفته بیستم بارداری

در طی این هفته وزن مادر همانند وزن جنین رو به افزایش است و این بزرگ‌تر شدن جنین امری خوشایند محسوب می‌شود. انرژی و سرزندگی مادر در این هفته بیشتر می‌شود و همچنان میل برای برقراری رابطه جنسی وجود دارد. مادرانی که تا این هفته متوجه تکان خوردن جنین خود نشده بودند در این هفته باید برای اولین بار این تکان خوردن را احساس کنند چراکه حرکات جنین فعال‌تر و قوی‌تر شده است. برای اینکه بهتر متوجه تکان خوردن جنین شوید دستتان را بر روی شکم خود قرار دهید و منتظر تکان خوردن بمانید. اگر در طولانی مدت جنین در داخل شکمتان تکان نخورد بهتر است با پزشک خود ملاقات داشته باشید. به طور کلی مادر در این هفته وضعیت و تغییرات خاصی را تجربه نمی‌کند با این حال برخی از مادران ممکن است دچار علائم ناخوشایند و عوارض احتمالی بشوند که در ادامه این نکات بیان می‌شود.

عوارض شایع مادر در هفته بیستم بارداری

درست است که به طور کلی این هفته برای مادران با علائم و عوارض ناخوشایندی همراه نیست، با این حال برخی مادران ممکن است دچار مشکلاتی نظیر یبوست، درد کمر، گرفتگی عضلات پا، انقباضات رحم، سوزش معده و کم شدن حجم تنفس بشوند. عمده ترین مسئله‌ای که ممکن است مادران تجربه کنند درد کمر است. همانطور که جنین رشد می‌کند و وزنش بیشتر می‌شود ممکن است مرکز ثقل بدن مادر هم دچار تغییراتی شود که از جمله این تغییرات می‌توان به درد کمر و درد باسن اشاره کرد. علاوه بر این با بزرگ‌تر شدن حجم و بالاتر آمدن رحم، فشار بیشتری به ریه‌ها وارد می‌شود و ممکن است تنفس را برای مادر دچار مشکل کند. تمام این موارد طبیعی و موقتی است و پس از زایمان بهبود پیدا می‌کند.

خودمراقبتی‌های لازم در هفته بیستم بارداری

تغذیه مناسب

بهتر است برای کاهش یبوست ناشی از بارداری در هفته بیستم از غذاهای فیبردار مانند میوه، سبزیجات و غلات استفاده کنید و از افزایش وزن از طریق خوردن غذاهای پرچرب پرهیز کنید چراکه این شیوه از افزایش وزن فایده مثبتی برای مادر و جنین به همراه ندارد.

ورزش منظم

ورزش منظم و صحیح می‌تواند کمر درد، درد باسن و… را کاهش داد. به طور کلی انجام تمرینات ورزشی صحیح و سبک در دوران بارداری می‌تواند منجر به تقویت عضلات مادر شود. با این حال بهتر است برای انجام تمرینات ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.

مراقبت‌های پزشکی

در سه ماهه دوم بارداری بهتر است حتما برای انجام معاینات و ارزیابی بیشتر با پزشک خود ملاقات داشته باشید. اگر تا این هفته هنوز برای انجام معاینات به پزشک مراجعه نکرده‌اید بهتر است در اولین فرصت این کار را انجام دهید. پزشک معمولا با اندازه گیری تناسب وزن مادر و جنین، اندازه گیری فشار خون و میزان ورم دست و پای مادر، معاینه وضعیت شکم، اندازه گیری بزرگ شدن رحم و ضربان قلب جنین، سلامت جنین و مادر را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد.

خوابیدن صحیح و کافی

هر چه از مدت زمان بارداری بیشتر می‌گذرد شیوه خوابیدن اهمیت زیادی پیدا می‌کند چراکه خوابیدن به روش غلط می‌تواند منجر به افزایش کمردرد مادر و آسیب رساندن به جنین شود. بهترین شیوه خوابیدن در این دوران خوابیدن به پهلوی سمت چپ است.

برقراری رابطه جنسی

در دوران بارداری برقراری رابطه جنسی برای جنین و مادر خطرناک نیست. با این حال در برخی موارد به دلیل شرایط جسمانی ممکن است پزشک انجام این کار را منع کرده باشد. در مجموع در شرایط عادی با رعایت نکات و پوزیشن‌های مناسب دوران بارداری می‌توان از برقراری رابطه جنسی در هفته بیستم بارداری لذت برد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

 

سوالات متداول

در هفته بیستم بارداری از خوردن چه غذاهایی باید پرهیز شود؟

به طور کلی در تمام دوران بارداری بهتر است از خوردن غذاهای پرچرب و به اصطلاح فست فودی پرهیز شود چراکه باعث چاقی و افزایش وزن کاذب می‌شوند. به جای خوردن این قبیل‌ غذاها می‌توانید از مواد سرشار از فیبر و مواد غذایی حاوی ویتامین B استفاده کنید.

منبع: هفته بیستم بارداری



:: برچسب‌ها: هفته بیستم بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 326
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد یکی از علل رایج مرگ نوزاد است که هیچ علائم مشخصی برای آن وجود ندارد و ناگهان در حین خواب رخ می‌دهد. این مسئله می‌تواند برای نوزادان یک ماهه تا کودکان یک ساله رخ دهد اما بیشترین میزان شیوع آن در نوزادان چهار ماهه است. تا به امروز دلایل و عوامل احتمالی مختلفی برای سندروم مرگ ناگهانی نوزاد بیان شده است که دانستن و آشنایی با این مسائل برای هر پدر و مادری ضروری به نظر می‌رسد چراکه می‌توان با انجام راهکارهای ساده‌ احتمال وقوع این مسئله را تا حدی کاهش داد. همچنین بهره بردن از مشاوره کودک کمک می‌کند تا مادران اطلاعات خود را افزایش داده و بتوانند سلامت جسمی و روانی کودک خود را ارتقا دهند. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

علل ایجاد سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

تا امروز علت دقیق سندرم مرگ ناگهانی نوزاد به طور کامل مشخص نشده است، با این حال برخی علل و موارد احتمالی وجود دارد که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. از آنجایی که سیستم تنفسی و ریوی نوزاد هنوز به اندازه یک انسان بالغ رشد نکرده است، پوشیدن لباس و استفاده از پتو‌های ضخیم و همچنین دمای گرم داخل اتاق می‌تواند یک علت احتمالی برای سندروم مرگ ناگهانی نوزاد باشد. علاوه بر این، مسائلی مانند مصرف نوشیدنی‌های الکلی، دود سیگار و مواد مخدر می‌تواند احتمال مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش دهد. در صورتی که با چنین مساله‌ای روبه رو شده‌اید، حتما مقاله کنار آمدن با مرگ نوزاد را بخوانید. از علت‌های احتمالی دیگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ضعف ریه و دستگاه تنفسی
  • وجود مشکلات مغزی مرتبط با کنترل تنفس
  • ابتلا به عفونت‌ و بیماری‌های تنفسی
  • نارسی و کم وزنی نوزاد
  • خوابیدن روی شکم و بسته شدن مجرای تنفس
  • تاخیر رشدی
  • قرار گرفتن مادر در زمان بارداری در معرض مواد سمی
  • کاهش اکسیژن مادر در دوران بارداری
  • بیماری در کودکان

در مجموع می‌توان علت ایجاد سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را در سه عامل زیر خلاصه کرد.

  • مشکل در سیستم ایمنی، تنفسی و عروقی کودک
  • ضعف عضلانی و نقص عصبی
  • عوامل محیطی

به پشت خواباندن نوزاد و گذاشتن پستانک در دهان نوزاد هنگام خواب، خطر مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش می‌دهد.

عوامل خطرساز سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

سندرم مرگ ناگهانی ممکن است برای هر نوزادی رخ دهد با این حال با شناسایی عوامل خطرساز می‌توان احتمال رخ دادن این مسئله را کاهش داد.

  • سن: نوزادان معمولا بین 2 تا 4 ماهگی بیشترین سطح آسیب پذیری به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را دارند.
  • جنسیت: ابتلای بیشتر پسران نسبت به دختران
  • سیگار کشیدن منفعلانه: این مسئله با سیگار کشیدن والدین ارتباط دارد. به طوری که دود سیگاری که والدین یا اطرافیان می‌کشند بر روی ریه نوزاد تاثیر می‌گذارد.
  • تولد زودرس: به دلیل رشد ناکافی اندام‌های بدن ممکن است زودرسی یا نارسی با مرگ ناگهانی نوزاد ارتباط داشته باشد.

راهکارهایی برای پیشگیری از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

هیچ روش درمانی برای جلوگیری یا از بین بردن سندرم مرگ ناگهانی نوزاد وجود ندارد اما روش‌ها و راهکارهایی برای پیشگیری و کاهش احتمال ابتلا به این مسئله هست. برخی از این راهکار‌ها شامل موارد زیر می‌باشد.

خوابیدن صحیح نوزاد

بهتر است نوزاد یک تخت مخصوص با یک تشک مسطح و نسبتا سفت برای خودش در نزدیک تخت والدین داشته باشد تا والدین بتوانند به راحتی نوزاد را بررسی کنند. دمای اتاق خواب را به طور ملایم در نظر بگیرید و کودک را با لباس‌ها و پتو‌های ضخیم نپوشانید. همچنین از قرار دادن اشیا و اسباب‌بازی‌های ریز و درشت بر روی تخت پرهیز کنید. بهتر است از خواباندن کودک بر روی شکم اجتناب نمایید، بهترین حالت خوابیدن برای نوزاد، خوابیدن به پشت است.

مراقبت‌های بهداشتی

اگر به عنوان یک والد سیگار می‌کشید بهتر است این کار را در کنار نوزاد یا در خانه انجام ندهید چراکه دود سیگار می‌تواند باعث آسیب رسانی به نوزاد شود و احتمال مرگ ناگهانی را در هنگام خواب افزایش ‌دهد. گاهی خود والدین باعث آسیب به نوزادشان می‌شوند و در این شرایط کنار آمدن با مرگ نوزاد بسیار دشوار می‌شود. همچنین تغذیه از شیر مادر می‌تواند یکی دیگر از راهکارهای پیشگیری از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد باشد. انجام معاینات و بررسی‌های نوزاد و همچنین انجام تمام دوره‌های واکسناسیون نوزاد می‌تواند این خطر را تا حدود 50 درصد کاهش دهد.

علاوه بر این مکیدن پستانک می‌تواند خطر ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش دهد، اما به یاد داشته باشید پستانک مناسب سن نوزاد تهیه کنید. برخی از نوزادان علاقه‌ای به مکیدن پستانک ندارند در این شرایط بهتر است او را مجبور به مکیدن پستانک نکنید و پس از مدتی دوباره پستانک را به او پیشنهاد دهید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا سندروم مرگ ناگهانی نوزاد قابل درمان است؟

تا به امروز هیچ روش درمانی یا واکسنی برای از بین بردن سندرم مرگ ناگهانی نوزاد ایجاد نشده است. مرگ ناگهانی نوزاد یک اتفاق غیر منتظره و غیر قابل پیش‌بینی است که ممکن است برای هر نوزادی پیش بیاید. با این حال با شناسایی و کنترل کردن عوامل خطرساز و احتمالی مرگ ناگهانی نوزاد، می‌توان احتمال وقوع آن را تا حدی کاهش داد.

منبع: سندروم مرگ ناگهانی نوزاد



:: برچسب‌ها: سندروم مرگ ناگهانی نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 295
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

کوبیدن سر به زمین در کودکان یک رفتار نسبتا شایع است. بیشتر از 20 درصد کودکان نوپا و خردسال سرشان رابه عمد به جایی می‌کوبند؛ این رفتار در پسران 3 برابر دختران است. کوبیدن سر بیشتر در نیمه دوم سال اول زندگی شروع شده و بین 18 تا 24 ماهگی به اوج خود می‌رسد. کوبیدن سر ممکن است چند ماه یا چندسال طول بکشد اما اغلب کودکان با رسیدن به سه سالگی این عادت را کنار می‌گذارند. این رفتار معمولا نگرانی زیادی را برای والدین ایجاد می‌کند به طوری که درصدد یافتن راه درمان این رفتار برمی‌آیند. با آگاهی از دلایل کوبیدن سر به زمین و راه‌های درمان آن می‌توانید این رفتار را در فرزند خود از بین ببرید. مشاوره کودک نیز می‌تواند در این زمینه بسیار کمک‌کننده باشد. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: کوبیدن سر به زمین در کودکان

چرا کودکان سر خود را به زمین می‌کوبند؟

عوامل متعددی در بروز کوبیدن سر به زمین در کودکان نقش دارند که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. آرامش دادن به خود

بسیاری از کودکانی که سرشان را به زمین می‌کوبند، این کار را برای آرام شدن انجام می‌دهند. شاید این غیر طبیعی به نظر برسد اما این کودکان وقتی در خواب هستند یا نیمه شب از خواب بیدار می‌شوند، سر خود را با ریتم خاصی می‌کوبند تا به خواب بروند. بعضی از آن‌ها دست و پای خود را نیز تکان می‌دهند. متخصصان رشد معتقدند که حرکات با ریتم مانند تاب خوردن روی صندلی به کودک کمک می‌کند تا احساس آرامش داشته باشد.

2. کوبیدن سر به زمین در کودکان | کاهش درد

کودک ممکن است به علت احساس درد سرش را به جایی بکوبد. این درد می‌تواند به خاطر عفونت‌های گوش و یا دندان درآوردن او باشد. در واقع کودک با کوبیدن سر خود به جایی احساس بهتری دارد و یا ممکن است حواس خود را از درد دندان و یا گوش پرت کند.

3. جلب توجه دیگران

کوبیدن سر به زمین می‌تواند راهی برای جلب نظر دیگران باشد. طبیعی است وقتی شما شاهد صحنه‌ای هستید که کودکتان سر خود را برای مدتی به جایی می‌کوبد، نگران شده و از آسیب رسیدن به او می‌ترسید. بنابراین وقتی کودک متوجه نگرانی شما می‌شود برای جلب نظرتان رفتار خود را تکرار می‌کند.

4. ناتوانی | کوبیدن سر به زمین در کودکان

کودکان معمولا وقتی که عصبانی می‌شوند سرشان را به جایی می‌کوبند. آن‌ها تلاش می‌کنند با این روش احساس خود را نشان دهند چون هنوز یاد نگرفته‌اند کلمات را بیان کنند. بنابراین از بدن خود استفاده کرده و با حرکات این چنینی به نوعی واکنش خود را به چیزی نشان می‌دهند.

5. اختلالات رشدی

کوبیدن سر به زمین در بسیاری از موارد رفتاری عادی و طبیعی است اما در مواردی می‌تواند با اتیسم یا اختلال رشد همراه باشد. برای اینگونه از اختلالات نمی‌توان به این رفتارها اکتفا کرد اما در موارد بسیار نادر کوبیدن سر می‌تواند علامت مشکلی جدی باشد. برای مشاهده انواع اختلالات رفتاری در کودکان کلیک کنید.

رفتار والدین در مقابل کوبیدن سر کودکان

والدین زمانی که کودک خود را موقع کوبیدن سر به زمین مشاهده می‌کنند، در درجه اول باید آرامش خود را حفظ کنند؛ حتی اگر کودک دچار کبودی شود. زیرا کوبیدن سر یک رفتار خودکنترل است، یعنی او آنقدر سرش را محکم به زمین نمی‌کوبد و در صورت احساس درد، شدت کوبیدن را کمتر می‌کند. زمانی که کودک سرش را به زمین نمی‌کوبد و در شرایط طبیعی قرار دارد، به میران لازم به او توجه مثبت نشان دهید. اما اگر هم چنان برای جلب توجه شما سرش را می‌کوبد، واکنشی نشان ندهید. مسئله را جدی نگرفته و ناخواسته رفتار او را تقویت نکنید. اگر نمی‌توانید رفتار او را نادیده بگیرید، عصبانی نشوید و تنبیهش نکنید زیرا این شیوه باعث تشدید رفتار او می‌شود.

برای آشنایی با نشانه ها و رفتار مناسب با کودکان استثنایی کلیک کنید.

راه های درمان کوبیدن سر به زمین

برای درمان کوبیدن سر به زمین در کودکان راهکارهای موثری وجود دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. سعی کنید کودک آسیب نبیند

تخت و وسایل محل خواب کودک را هرچند وقت یکبار کنترل کنید. مطمئن شوید پیچ و مهره‌های تخت با تکان او سست نمی‌شود. فضای بین تخت و دیوار را با پارچه‌های نرم و زیبا بپوشانید. از روکش‌های نرم و محکم برای نرده‌های تخت استفاده کنید و از قرار دادن وسایل خطرناک و اسباب بازی‌های نامناسب در اتاق کودک خودداری نمایید.

2 یافتن رفتار جایگزین

کودک ضربات مدام و یکنواخت را دوست دارد. به او کمک کنید تا جایگزین مناسبی برای آن پیدا کند. متخصصین معمولا دست زدن با ریتم، ضربه زدن همراه با موسیقی، رقص یا رژه را توصیه می‌کنند. هم چنین می‌توان با کودک بازی کرد تا انرژی او برای انجام دادن این رفتار تخلیه شود.

3. کوبیدن سر به زمین در کودکان | داشتن خواب کافی و منظم

خواب کافی و منظم، حمام گرم، ماساژ کودک، خواندن قصه و لالایی همگی می‌توانند راه‌های خوبی برای ترک عادت کوبیدن سر باشند. چنانچه فکر می‌کنید او این رفتار را به خاطر خستگی روزانه یا کسب آرامش تکرار می‌کند، انجام این فعالیت‌ها می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. قبل از خواب برای چند دقیقه پشت یا پیشانی کودک را با انگشتان به آرامی ماساژ دهید تا به آرامی به خواب رود.

4. پرت کردن حواس

چنانچه کودک سر خود را در زمان خاصی به زمین می‌کوبد، سعی کنید موقعیت او را در آن زمان تغییر دهید و اگر سر خود را به جایی یا شی مشخصی می‌کوبد آن را از دسترس او خارج کنید. کودک را زیاد در آغوش بگیرید و ببوسید و همه رفتارهای او را با متخصص کودک در میان بگذارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: کوبیدن سر به زمین در کودکان



:: برچسب‌ها: کوبیدن سر به زمین در کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 292
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

افسردگی در کودکان موضوعی است که تا حد زیادی می‌تواند عملکرد کودک را تحت تأثیر خود قرار دهد. با توجه به اینکه دوران کودکی زمان یادگیری مهارت‌های مختلف برای هر فرد است درصورتی‌که کودک از سنین پایین دچار افسردگی باشد انگیزه وی برای یادگیری کاهش می‌یابد. افسردگی درعین‌حال بر توانایی تمرکز و حافظه فرد نیز تأثیر گذاشته و از این طریق می‌تواند مشکلاتی را به‌ویژه در مراحل تحصیل کودک ایجاد نماید. افسردگی در کودکان باعث ایجاد نشانه‌هایی مانند بهانه‌گیری و بدخلقی یا حتی پرخاشگری، انزواطلبی و بی‌میلی نسبت به حضور در جمع و یا حتی نشانه‌های جسمانی مانند دل‌درد و سردرد خواهد شد. درصورتی‌که هریک از این نشانه‌ها یا هر رفتار منفی دیگری را در فرزند خود مشاهده می‌کنید، می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی باشد به همین خاطر بهتر است برای پیشگیری از بروز مشکلات جدی در سلامت روان کودک از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

منبع: افسردگی در کودکان

افسردگی در کودکان و نشانه‌های آن

کودکان با توجه به اینکه به‌اندازه بزرگ‌سالان قدرت تجزیه‌وتحلیل شرایط و احساسات خود را ندارند نشانه‌های متفاوتی نسبت به بزرگ‌سالان خواهند داشت. اگرچه کودکان نیز علائمی مانند اختلالات خواب، بی اشتها بودن و پایین آمدن سطح خلق را تجربه می‌کنند بااین‌حال افسردگی در کودکان بیشتر با نشانه‌هایی مانند انزواطلبی و بی‌میلی نسبت به حضور در جمع، بدخلقی یا پرخاشگری و همین‌طور افت عملکرد تحصیلی خود را نشان می‌دهد. برخی از کودکان حتی ممکن است نشانه‌های جسمی مانند دل‌درد یا سردرد را تجربه کنند. به همین خاطر گاهی ممکن است تشخیص افسردگی برای والدین دشوار باشد و آن‌ها متوجه دلیل بدرفتاری‌های کودک نشوند.

بهتر است درصورتی‌که با هر نشانه منفی در رفتار کودک مواجه شدید که برای مدتی ادامه پیدا کرده و پیامدهای منفی برای وی به همراه دارد راجع به این موضوع با یک روانشناس کودک مشورت کنید. مشاورین با انجام بررسی‌های لازم متوجه افسردگی یا هر اختلال دیگری در کودک خواهند شد. با توجه به اینکه افسردگی می‌تواند تا حد زیادی عملکرد سالم کودک را تحت تأثیر قرار دهد و همین‌طور با در نظر گرفتن این موضوع که بی‌توجهی به درمان افسردگی به‌ویژه در شرایطی که از سنین پایین شروع شده باشد باعث باقی ماندن اثرات منفی آن در شرایط روحی فرد خواهد شد بهتر است نسبت به درمان این اختلال توجه کافی را داشته باشید. برای شناخت بیشتر علائم افسردگی در کودکان کلیک کنید.

 

دلایل بروز افسردگی در کودکان

با توجه به اینکه کودکان توانایی چندانی در کنترل شرایط و محیط اطراف خود ندارند هر موضوعی که بتواند اعضای خانواده آن‌ها را درگیر کند و یا احساس آرامش و امنیت را در آن‌ها دچار مشکل کند می‌تواند دلیلی برای بروز افسردگی در کودکان باشد. به همین خاطر بهتر است در شرایطی که موضوع خاصی باعث ایجاد درگیری و نگرانی در خانواده شما شده بیش از قبل نسبت به سلامت روان کودک حساس باشید یا در صورت لزوم با یک مشاور در ارتباط با راهکارهایی برای پیشگیری از بروز بیماری‌های روحی صحبت کنید. از مهم‌ترین دلایل بروز افسردگی در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

نابسامانی‌های درون خانواده

کیفیت ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر و به‌ویژه صمیمیت میان والدین، بیماری یا فوت یکی از اعضای خانواده، طلاق والدین و یا حتی مشکلات مالی می‌تواند باعث نگرانی فرزند شما و بروز افسردگی در وی باشد. در شرایطی که چنین مشکلاتی را در فضای خانواده تجربه می‌کنید با فرزندتان صحبت کنید و به او این اطمینان را بدهید که همه‌چیز تحت کنترل بوده و شما اجازه نمی‌دهید کسی به او آسیب بزند.

مشکلات تربیتی

اشتباهات تربیتی بعضی از والدین می‌تواند دلیلی برای بروز افسردگی در کودکان باشد. والدینی که فرزندشان را بیش‌ازحد به خود وابسته می‌کنند و اجازه تجربه مستقلانه را به آن‌ها نمی‌دهند باعث می‌شوند اعتمادبه‌نفس و توانایی‌های کودک نسبت به همسالان در وضعیتی پایین‌تر قرار داشته باشد و این موضوع می‌تواند باعث افسردگی کودک در مواجهه با ناکامی‌ها شود. همچنین والدینی که فرزند خود را با دیگران مقایسه می‌کنند یا آن‌ها را تحقیر می‌کنند نیز باعث بروز اختلالاتی در سلامت روان فرزند ازجمله افسردگی می‌شوند. به همین خاطر روانشناسان معمولاً توصیه می‌کنند والدین اطلاعات خود را راجع به سبک‌های فرزند پروری و نیازهای کودک در هر دوره سنی افزایش دهند. برای اطلاع بیشتر درباره سبک های فرزندپروری کلیک کنید.

بیماری‌ها

بروز بیماری در سنین پایین می‌تواند دلیلی برای افسردگی کودک باشد. بیماری‌هایی نظیر مشکلاتی که نیاز به بستری در بیمارستان دارند، ناتوانی‌های حرکتی، ضعف در حواس پنج‌گانه یا مشکلاتی نظیر تیک‌های عصبی و لکنت ازجمله موضوعاتی هستند که باعث می‌شوند کودک خود را نسبت به همسالان متفاوت دانسته و به همین خاطر دچار ضعف اعتمادبه‌نفس یا افسردگی شود. گاهی نیز کودک اختلال دو قطبی را تجربه می‌کند و در کنار افسردگی دوره‌هایی از سرخوشی و شیدایی را نیز دارند. برای آگاهی بیشتر درباره اختلال دوقطبی در کودکان کلیک کنید.

 

راه‌های درمان افسردگی در کودکان

افسردگی در کودکی تا حد زیادی انگیزه و میل کودک برای فعالیت در محیط و یادگیری موضوعات جدید را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این موضوع می‌تواند کودک را در آینده دچار مشکلات بسیاری کند. علاوه بر این افسردگی اختلالی نیست که با بی‌توجهی به آن خاتمه پیدا کند و در طول زندگی فرد مشکلاتی را برای وی ایجاد خواهد کرد. به همین خاطر بهتر است درصورتی‌که نشانه‌های این اختلال را در فرزندتان می‌بینید هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام نمایید.

تشخیص و درمان افسردگی در کودکان می‌بایست زیر نظر متخصصین روانشناسی کودک صورت بگیرد. روانشناسان با استفاده از روش‌هایی نظیر مصاحبه بالینی، توجه به بازی‌ها یا نقاشی‌های کودک دلایل افسردگی وی را بررسی کرده و متناسب با آن برای درمان اقدام می‌کنند. یکی از موضوعاتی که در درمان افسردگی کودکان موردتوجه قرار می‌گیرد درمان خانواده است. اکثر روانشناسان کودک معتقدند اختلالات روحی در کودکان در بسیاری از مواقع بازتاب یک مشکل درون خانواده است و به همین خاطر می‌بایست در کنار درمان کودک سایر اعضای خانواده نیز آموزش‌های لازم را دریافت کنند. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

 

افسردگی در کودکان | نقش خانواده

خانواده به‌عنوان یک فضای حمایتی برای کودک تأثیر بسیاری در ابتلای آن‌ها به افسردگی و یا بهبود شرایط روحی آن‌ها خواهد داشت. ازجمله راهکارهایی که برای کمک به بهبود کودک می‌بایست به آن‌ها توجه داشته باشید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. خصوصیات منحصر به فرد برخی کودکان، راه ارتباطی با آن‌ها را نیز متفاوت می‌کند، برای آشنایی با کودکان استثنایی کلیک کنید.

خودداری از تحقیر کودک

برخی از خانواده‌ها به کودک افسرده بابت رفتارهایش خرده می‌گیرند و از او می‌خواهند که به شکل دیگری رفتار کند. این موضوع صرفاً باعث ناراحتی بیشتر کودک و شک کردن وی به توانایی‌هایش خواهد شد. سعی کنید در چنین شرایطی با محبت و همدلی بیشتری با کودک برخورد کنید.

ایجاد امنیت خاطر در کودک

موضوعاتی که باعث ترس کودک درباره از دست دادن امنیت و خانواده می‌شوند می‌تواند باعث بروز افسردگی در آن‌ها باشد. به همین خاطر بهتر است با فرزندتان صحبت کنید و به او این اطمینان را بدهید که شما و سایر اعضای خانواده او را دوست دارید و در هر شرایطی او را تنها نمی‌گذارید. سعی کنید صحبت‌های شما احساس امنیت و امید را در کودک ایجاد نماید.

برای کودک برنامه‌ریزی کنید

سعی کنید برنامه‌های مختلفی را برای کودک در طول روز در نظر بگیرید. این برنامه‌ها به هزینه زیادی نیاز ندارند و تنها هدف از این کار این است که شما فرزندتان را مشغول به فعالیتی کنید. برای مثال می‌توانید از او بخواهید در کارهای خانه به شما کمک کند یا یک روز به محل کار والدین خود برود. مطالعه کتاب، تماشای فیلم یا شعر خواندن در کنار هم نیز می‌تواند از برنامه‌هایی باشد که شما برای کودک در نظر می‌گیرید. آنچه مهم است این است که این فعالیت‌ها را بر اساس علاقه کودک و همین‌طور متناسب با توانایی‌های وی تنظیم کنید. مقاله تربیت کودک را نیز برای اتخاذ روش های مناسب مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

افسردگی در کودکان چه نشانه‌هایی دارد؟

افت عملکرد تحصیلی، میل به تنهایی و انزوا، بدخلقی یا پرخاشگری و همین‌طور بروز نشانه‌های جسمی مانند سردرد یا دل‌درد می‌توانند نشانه‌های افسردگی در کودکی باشند. در کنار این نشانه‌ها ممکن است اختلال خواب، خوراک و یا کاهش اعتمادبه‌نفس نیز در کودک دیده شود.

افسردگی در کودکان می‌تواند چه دلایلی داشته باشد؟

بروز اختلاف و بحران در محیط خانواده، اشتباهات تربیتی والدین یا ابتلا به بیماری‌ها می‌توانند دلیلی برای بروز افسردگی در کودک باشند.

با کودک افسرده چطور برخورد کنیم؟

تا جای ممکن از تحقیر کودک یا بدرفتاری با او به دلیل احساساتی که تجربه می‌کند خودداری کنید و سعی کنید در صحبت‌های خود به آن‌ها این اطمینان خاطر را بدهید که آن‌ها را دوست دارید و تنها نمی‌گذارید. ایجاد برنامه‌های متنوع برای کودک و همین‌طور کمک گرفتن از روانشناس کودک نیز می‌تواند در بهبود شرایط آن‌ها مؤثر باشد.

منبع: افسردگی در کودکان



:: برچسب‌ها: افسردگی در کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 285
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

خیلی از والدین درباره سن مناسب خرید گوشی برای کودکان و بچه های خود با سوالاتی رو به رو هستند. استفاده از تلفن همراه و اینترنت این روزها تبدیل به یکی از نیازهای اساسی زندگی شده است. موبایل‌ها آن‌قدر بخشی از زندگی ما شده که شاید بدون استفاده از آن‌ها نتوانیم بسیاری از کارها را انجام بدهیم. درعین‌حال استفاده از این وسیله می‌تواند مشکلات و معایب بسیاری هم داشته باشد. به‌خصوص زمانی که فرزند شما کوچک است و قدرت تحلیل صحیح مسائل را ندارد تلفن همراه می‌تواند مشکلات بسیاری را همراه خودش داشته باشد. به همین خاطر بسیاری از والدین بر سر دوراهی قرار می‌گیرند.

اگرچه بسیاری از روانشناسان معتقدند سنین 15 سالگی به بالا زمانی است که فرزند شما می‌تواند برای خودش یک موبایل مستقل داشته باشد. بااین‌حال باید گفت که برای داشتن موبایل نمی‌توانیم زمان مشخصی در نظر بگیریم. داشتن تلفن همراه پیش‌نیازهایی دارد که باید پیش از خرید موبایل از وجود آن‌ها در فرزندتان مطمئن شوید.

منبع: سن مناسب خرید گوشی برای کودکان

از چه سنی برای کودکان موبایل بگیریم؟

تلفن همراه در سال‌های نه‌چندان دور وسیله خاصی بود که تنها دست بزرگ‌ترها دیده می‌شد. اما در سال‌های اخیر ناگهان استفاده از آن رواج پیدا کرد. این روزها حتی بچه‌های دبستانی هم از تلفن همراه و تبلت استفاده می‌کنند. این در حالیست که استفاده از این وسیله می‌تواند ضررهای بسیاری برای فرزند شما داشته باشد. به همین خاطر بسیاری از روانشناسان معتقدند برای خرید موبایل اجازه بدهید فرزندتان حداقل به سن 13 تا 15 سالگی برسد. اما باید به این موضوع هم دقت داشته باشید که برای داشتن تلفن همراه باید فرزندتان به سطحی از درک رسیده باشد. درصورتی‌که احساس می‌کنید فرزندتان هنوز آماده نیست، پس برای او تلفن همراه تهیه نکنید. پیشنهاد می‌شود مقاله اشتباهات تربیتی والدین را بخوانید.

مدیریت زمان | سن خرید گوشی برای کودکان

از بین بردن زمان یکی از اولین و شایع‌ترین مضرات استفاده از تلفن همراه است. این ضرر گاهی اوقات نه‌فقط کودکان بلکه بسیاری از بزرگ‌سالان را هم درگیر خودش می‌کند. به همین خاطر پیش از هر چیزی به این سؤال جواب بدهید که آیا فرزند شما توانایی مدیریت کردن زمان خودش را دارد؟ استفاده از تلفن همراه می‌تواند باعث افت تحصیلی در فرزند شما بشود. ماهیت جذاب این وسیله خیلی اوقات باعث شده که نوجوانان ساعت‌ها غرق استفاده از آن شوند و زمان را برای مطالعه دروس یا خیلی از کارهای دیگر از دست بدهند. پس بهتر است قبل از خرید تلفن همراه برای این موضوع چاره‌ای پیدا کنید.

سن خرید گوشی برای کودکان | تفکر انتقادی

تفکر انتقادی یکی از مهارت‌های بسیار ضروری برای هرکدام از ما است. داشتن این مهارت آن‌هم در شرایطی که فرزند شما با هرگونه محتوا یا هر سبک شخصیتی در فضای مجازی آشنا می‌شود بسیار مهم است. تفکر انتقادی در اصل به این معنی است که فرد بتواند به‌دقت پیام‌هایی که می‌بیند بررسی کند و راجع به راست یا دروغ بودن ابعاد مختلف آن تصمیم بگیرد.

نداشتن این مهارت خیلی از مواقع باعث می‌شود فرزند شما فریب افراد سودجو را بخورد و شاید برای جبران مسائل ناشی از آن هزینه زیادی باید پرداخت. با توجه به اینکه تفکر انتقادی در هر زمینه از زندگی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد اگر احساس می‌کنید فرزندتان این توانایی را ندارد بهتر است مشاوره کودک دریافت نمایید.

شناخت خوب و بد | سن مناسب خرید گوشی برای کودکان

فضای مجازی درعین‌حال که می‌تواند بسیار مفید باشد مشکلات بسیاری هم می‌تواند به همراه داشته باشد. اولین شرط اینکه فرزند شما در این فضا سالم بماند این است که توانایی درک مسائل خوب و بد را داشته باشد. آیا احساس می‌کنید فرزندتان ازنظر اخلاقی به‌اندازه‌ای رشد کرده است که بتواند مسائل مثبت و منفی و دلیل درست و غلط بودن آن‌ها را تشخیص بدهد؟ اگر پاسخت‌ان به این سؤال مثبت است فرزند شما یکی از ملاک‌های داشتن تلفن همراه را دارد.

سن خرید گوشی برای کودکان با توجه به توانایی او

تا اینجا سعی کردیم به این سؤال پاسخ بدهیم که فرزند شما از چه سنی می‌تواند موبایل داشته باشد. اما به‌غیراز داشتن تلفن همراه نحوه استفاده از آن‌هم موضوع بسیار مهمی است. برای استفاده فرزندتان از موبایل بهتر است به این نکات دقت داشته باشید:

استفاده مشارکتی

یکی از راه‌های که بسیاری از روانشناسان خانواده توصیه می‌کنند استفاده مشارکتی از تلفن همراه است. درواقع لازم نیست فرزندتان برای خودش یک تلفن جداگانه داشته باشد. بسیاری از مواقع و به‌خصوص زمانی که فرزندتان کوچک‌تر است شما می‌توانید به او اجازه بدهید که زمان‌های مشخصی از تلفن همراه شما استفاده کند. یا وقتی از خانه بیرون می‌رود موبایل شما را همراه داشته باشد. از این طریق شما هم می‌توانید کنترل بیشتری روی استفاده فرزندتان از تلفن همراه داشته باشید.

داشتن نظم مشخص | سن مناسب خرید گوشی برای کودکان

همان‌طور که گفتیم از بین رفتن زمان یکی از جدی‌ترین آسیب‌های استفاده از تلفن همراه است. به همین خاطر حتی اگر برای فرزندتان موبایل می‌خرید برای استفاده از آن قوانین مشخصی را در نظر بگیرید. برای مثال با فرزندتان صحبت کنید و از او بخواهید تنها در ساعت‌های مشخصی از تلفن همراه استفاده کند. یا اگر می‌بینید که او به‌جای درس یا هر برنامه سالم دیگری از موبایل استفاده می‌کند این نکته را به او تذکر بدهید.

نظر مشاوران درباره سن مناسب خرید گوشی برای کودکان

اینترنت یا فضای مجازی درست مانند یک شمشیر دو لبه است. استفاده صحیح از این وسیله می‌تواند تا حد زیادی به رشد فرزندتان کمک کند. درعین‌حال بسیاری از مشکلاتی که این روزها در جامعه شاهدش هستیم به دلیل استفاده نادرست از همین فضا اتفاق افتاده است.

به همین خاطر نحوه استفاده کودکان و نوجوانان از تلفن همراه از آن دسته مسائلی است که باید به آن دقت کافی داشته باشید. همان‌طور که گفتیم فرزند شما برای استفاده از این فضا نیاز دارد تا مهارت‌هایی مانند تفکر انتقادی، مدیریت زمان و همین‌طور تشخیص خوب و بد را یاد بگیرد. اگر احساس می‌کنید فرزندتان در هرکدام از این زمینه‌ها ضعیف است قبل از تهیه تلفن همراه از یک روانشناس برای آموزش این مهارت‌ها کمک بگیرید. برای آشنایی با روش‌های تربیت کودک کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

آیا فرزندم حتماً باید موبایل شخصی داشته باشد؟

پاسخ به این سؤال به سن فرزند شما و همین‌طور میزان نیازهای او بستگی دارد. بااین‌حال به‌طورمعمول کودکان و نوجوانان می‌توانند در زمان‌های مشخص از تلفن همراه شما استفاده کنند و نیازی به داشتن موبایل شخصی نیست.

منبع: سن مناسب خرید گوشی برای کودکان



:: برچسب‌ها: سن مناسب خرید گوشی برای کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 359
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

آیا از تاثیر حیوان خانگی برای کودکان اطلاع دارید؟ نگهداری و مراقبت از حیوانات خانگی امری چالش‌برانگیز برای کودکان است. همان‌طور که می‌دانید نگهداری از حیوان خانگی در حقیقت یک وظیفه است که بر عهده فرد گذاشته می‌شود. بسیاری از والدین از توانایی کودک خود در نگهداری حیوان خانگی شک دارند. از طرف دیگر نسبت به سلامت و بهداشت حیوانات خانگی مطمئن نیستند. به همین دلیل عده‌ای از آن‌‌ها خلاف خواسته فرزندشان که داشتن حیوان خانگی است، رفتار می‌‌کنند و از تهیه آن سر باز می‌زنند. شما می‌توانید برای اطمینان از سلامت و بهداشت حیوانات از مراکز معتبر فروش حیوان خانگی خرید کنید. در ادامه به فواید و شرایط لازم برای نگهداری حیوان خانگی بر کودکان اشاره کرده‌ایم. می‌توانید سوالات خود را مشاوره کودک بپرسید.

منبع: حیوان خانگی برای کودکان

حیوان خانگی برای کودکان

جالب است بدانید مراقبت از حیوان خانگی توسط کودک، نه تنها خللی در زندگی او وارد نمی‌کند؛ بلکه به رشد مهارت‌ها فردی و سلامت روانی کودکان نیز کمک می‌کند.

این روزها مشکلات روانی کودکان رو به افزایش است. متاسفانه بسیاری از افراد نسبت به اختلالات روانی کودکان مانند افسردگی، استرس و… آگاهی ندارند. بنابراین اقدامی برای سلامت آن‌ها از جانب والدین و اطرافیان انجام نمی‌گردد.

داشتن حیوان خانگی و مراقبت از آن‌ها نه تنها به بهبودی و رفع ناهنجاری‌ها مربوط به روان کودکان کمک کرده، بلکه تاثیرات مفید دیگری نیز دارد. تاثیر حیوان خانگی بر کودکان در ادامه مطلب آورده شده است.

فواید مراقبت از حیوان خانگی توسط کودک

حس مسئولیت‌پذیری، بالا بردن مهارت‌ها رشد اجتماعی، تکامل زبان، رشد احساسات، هم‌نشینی و همدلی با یک دوست، تجربه فقدان و سوگ و کنار آمدن با از دست دادن را می‌توان از تاثیرات حیوان خانگی بر کودکان دانست. برای برقراری ارتباط و فراهم کردن شرایط مناسب برای رشد فرزندتان حتما مقاله روانشناسی کودک را بخوانید.

مسئولیت‌پذیری

سپردن وظیفه مراقبت از حیوان خانگی به کودک با افزایش حس مسئولیت‌پذیری در وی همراه است.

سعی کنید نگهداری را به عهده فرزند خود قرار داده و شما نقش یک حمایت‌گر را داشته باشید و فقط در صورت لزوم به او کمک نمایید.

مسئولیت‌ها نگهداری از یک حیوان شامل غذا دادن، تمیز کردن و رعایت بهداشت آن، نظافت و بردن حیوان به گردش بیرون از منزل است.

اگر کودک از همان ابتدا با مسئولیت‌پذیری آشنا شود و وظیفه خود را به درستی انجام دهد، می‌تواند تمرینی در برابر وظایف زندگی آینده‌اش باشد.

تکامل زبان و هم‌نشینی با یک دوست

تک فرزندی در جامعه امروز رواج یافته است. معمولا کودکان برای پر کردن اوقات تنهایی خود به نگهداری از حیوان خانگی روی می‌آورند.

در جریان نگهداری،کودک به صحبت کردن با حیوان پرداخته که به رشد مهارت‌ها زبانی منجر می‌گردد. صحبت کردن با حیوان به روند همدلی و هم‌نشینی نیز کمک‌کننده است.

رشد احساسات

از آن‌جا که حیوانات قادر به صحبت نیستند و بنابراین احساسات و خواسته‌ها خود را به صورت غیر کلامی نشان می‌دهند.

درک احساسات غیر کلامی توسط کودک به رشد احساسات و بهبود روابط وی با دیگران از تاثیرات مثبت داشتن حیوان خانگی به شمار می‌رود.

تجربه فقدان و کنار آمدن با از دست دادن

شاید والدین تصور کنند از دست دادن حیوان خانگی برای کودک امری سهم‌ناک و بیشتر از طاقت و توان اوست. در حالی که واقعا این چنین نیست.

لازم و ضروری است در ابتدا و پیش از خرید حیوان خانگی با کودک راجع‌به طول عمر حیوانات صحبت کنید و آموزش‌های لازم در این زمینه را به وی بدهید.

زمانی که کودک از نظر ذهنی آمادگی کافی درباره طول عمر حیوان را بداند، مراقبت‌های موثر از او را به عمل آورده و تلاش خود را در بهبود کیفیت زندگی آن حیوان می‌کند.

هم‌چنین از دست دادن حیوان برای کودک آگاه، تحمل‌ناپذیر نبوده و آمادگی او در پذیرش فقدان و مرگ افراد مهم زندگی برای آینده را فراهم می‌نماید.

پیشنهاد می‌شود مقاله آموزش پدر و مادر را نیز بخوانید.

چگونه حیوان خانگی مناسبی برای کودک خود خریداری کنیم؟

خرید حیوان خانگی به عوامل متنوعی بستگی دارد.

یکی از مهم‌ترین معیارها برای خرید، سن کودک است. با توجه به سن کودک و توانایی وی در مراقبت از حیوان می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

گاهی ممکن است کودک به حیوان خاصی حساسیت داشته باشد. حتما پیش از خرید به این نکته توجه کنید.

علاقه کودک را برای خرید حیوان خانگی در نظر بگیرید.

دیگر نکته مهم خرید حیوان خانگی، توجه به فضا منزل است. سعی کنید متناسب با نوع و محیط منزل‌تان، حیوان مناسب را انتخاب کنید.

در آخر توصیه می‌کنیم به کودک خود گوشزد کنید که حیوان خانگی نیاز به مراقبت و توجه دارد. او نمی‌تواند با آن‌ها مانند اسباب‌بازی برخورد کند و هر زمان حوصله نداشت، از وظایف خود نسبت به آنان غافل شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: حیوان خانگی برای کودکان



:: برچسب‌ها: حیوان خانگی برای کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 305
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

بازتاب پلک زدن نوزاد همانند دیگر بازتاب‌ها یک واکنش ناآگاهانه و غیرارادی است که در برابر محرک‌های بیرونی انجام می‌شود. برخلاف اکثر بازتاب‌ها که سن آغاز و از بین رفتن مشخصی دارند، بازتاب پلک زدن از بین نخواهد رفت و در تمامی عمر وظیفه محافظت از چشم ها را برعهده دارد. گفتنی است برخی از بازتاب ها به دلیل وجود بیماری های خاص مختل می‌شوند و در این صورت آگاهی والدین از انواع بازتاب‌ها و نحوه عملکرد و سن شروع و پایان آن‌ها ضروری است. برای آشنایی با انواع بازتاب های نوزاد کلیک کنید.

منبع: بازتاب پلک زدن نوزاد

تعریف بازتاب

به منظم‌ترین و سازمان یافته‌ترین رفتارهای نوزاد که فطری است و به صورت خودکار اتفاق می‌افتد و برای رشد سیستم عصبی و عضلانی لازم است، بازتاب می‌گویند. بازتاب‌ها برای ادامه زندگی نوزاد ارزش زیادی دارند و در صورت عدم وجود آن‌ها روند طبیعی رشد مختل خواهد شد و نوزاد قادر به رفع نیازهای اولیه خود نیست. فقدان بازتاب‌ها، ادامه یافتن پس از سن معین و بروز مجدد در سنین بزرگسالی می‌تواند از علایم آسیب مغزی باشد.

بازتاب پلک زدن در نوزاد

بازتاب پلک زدن یا eye blink یکی از پاسخ‌های ذاتی و خود کار کودک در مقابل محرک های گوناگون است. این بازتاب در همه عمر وجود دارد و تقریبا به صورت ارادی عمل می‌کند ولی در آغاز زندگی و سنین نوزادی باید به صورت غیر ارادی باشد. بازتاب پلک زدن، چشم نوزاد را خیس کرده و به وسیله پخش کردن اشک از بروز عفونت در قرنیه جلوگیری می‌کند. همچنین وظیفه حفاظت در برابر تحریکات شدید چشمی را دارد. در صورت بروز تاخیر در انجام این بازتاب و یا عدم وجود آن در نوزاد سریعا موضوع را با متخصص اطفال در میان گذاشته، چون احتمال دارد تیک های عصبی یا حملات سرع را در پی داشته باشد.

نحوه تحریک و پاسخ بازتاب پلک زدن

این بازتاب مانند پلک زدن های غیرارادی در بزرگسالی است و با نزدیک شدن جسم خارجی به چشم و یا حس خطر این بازتاب اتفاق می‌افتد. نحوه تحریک این بازتاب در نوزاد به این صورت است که نور درخشان غیر مضر را به چشم او می‌تابانیم و نوزاد باید شروع به پلک زدن کند. همچنین در روشی دیگر نزدیک صورت و یا سر نوزاد شروع به دست زدن کرده و نوزاد باید سریعا پلک بزند. لازم به ذکر است وجود بازتاب پلک زدن در حکم سلامتی کامل نوزاد نیست و کسب اطلاع و بررسی نشانه‌های دیگر ضروری است.

سن ظهور و از بین رفتن بازتاب پلک زدن نوزاد

این بازتاب از بدو تولد وجود داشته و برخلاف بقیه بازتاب های غیر ارادی که در طی زمان و تا حداکثر یک سالگی از بین می روند، این بازتاب همیشگی است و از بین نخواهد رفت. پلک زدن مانع از ورود گرد و غبار و اشیا خارجی به چشم خواهد شد.

سخن پایانی

بازتاب پلک زدن از بازتاب‌های ضروری و حیاتی نوزاد است و در صورت نبود و یا تاخیر در بروز آن مراجعه به پزشک ضروری است. آگاهی والدین در مورد بازتاب‌های دوران نوزادی به شناسایی مشکل فرزند آنان و اقدام سریع در جهت درمان آن کمک زیادی خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: بازتاب پلک زدن نوزاد



:: برچسب‌ها: بازتاب پلک زدن نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 383
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

عفونت بند ناف نوزاد یکی از مشکلات دوران نوزادی است که بسیاری از والدین در مورد آن نگران هستند و در زمینه علت ایجاد این مشکل و راه‌های بهبود آن از متخصصین سؤال می‌پرسند. عوامل مختلفی نظیر نحوه بریدن بند ناف در همان ابتدا می‌تواند در رشد میکروب‌ها و ایجاد عفونت تأثیر داشته باشد و موجب بروز علائمی مثل التهاب، قرمزی و درد در ناحیه ناف نوزاد شود. با این حال جای نگرانی وجود ندارد چراکه در صورت آگاهی به موقع از مشکل و مراجعه به متخصص می‌توانید به بهبود و درمان عفونت بند ناف نوزاد خود کمک کنید. توجه داشته باشید با رعایت چند نکته ساده شما خواهید توانست از بروز این مشکل پیشگیری کنید تا نیازی به مصرف دارو و آزمایشات برای نوزاد شما وجود نداشته باشد. در ادامه به علل، علائم و روش‌های درمان این عفونت اشاره‌ کرده‌ایم، برای اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: عفونت بند ناف نوزاد

عفونت بند ناف در نوزاد

عوامل مختلفی در ایجاد این عفونت در نوزاد تأثیرگذار هستند که از جمله مهم‌ترین علل مشاهده شده می‌توان به بریده نشدن درست آن توسط مراقبان بهداشتی یا انجام ندادن مراقبت‌های بهداشتی کافی که باعث رشد میکروب‌ها در این ناحیه می‌شود اشاره کرد. در کنار این موضوع باورهای غلط خانواده‌ها مانند خمیر گرفتن بند ناف نوزاد و مالیدن روغن باعث به وجود آمدن عفونت می‌شود.

برای آشنایی با موارد ضروری در مراقبت از نوزاد کلیک کنید.

علائم عفونت بند ناف نوزاد

پس از قطع بند ناف کودک، ایجاد زخم در ناحیه انتهایی آن و حتی مقدار کمی خونریزی قابل پیش بینی و طبیعی است. اما این خونریزی هنگام اعمال فشار بر ناف کودک باید بسیار جزئی باشد و سریعاً متوقف شود. در صورتی که فرزند شما دچار عفونت بند ناف شده باشد معمولاً علائم زیر را از خود نشان می‌دهد.

– ایجاد تورم، قرمزی یا داغ شدن بدن نوزاد در ناحیه اطراف ناف

– چرک کردن ناف (بیرون زدن مایع زرد یا سبز رنگ که از پوست اطراف ناحیه بند ناف بیرون می‌زند)

– بروز بوی بد از ناحیه بند ناف

– بالا رفتن تب کودک

– بی‌قراری و خواب آلودگی بیش از حد نوزاد

 

توصیه‌هایی برای پیشگیری از بروز عفونت بند ناف

رعایت برخی توصیه‌های بهداشتی به مراقبت مناسب‌تر از کودک و پیشگیری از بروز عفونت ناف کمک می‌کند. از جمله مهم‌ترین کارهایی که باید در این زمینه انجام دهید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- تمیز نگه داشتن ناحیه بند ناف

اگر ناحیه بند ناف کودک کثیف به نظر می‌رسد با یک دستمال مرطوب به آرامی آن را تمیز کرده و سپس با دستمالی دیگر خشک نمایید. در این میان استفاده از صابون یا محلول‌های حاوی الکل توصیه نمی‌شود چراکه این‌ها می‌توانند پوست نوزاد را تحریک کنند و به طور کلی برای بهبودی بند ناف ضروری نیستند.

2- خشک نگه داشتن ناحیه بند ناف

مرطوب ماندن ناحیه بند ناف یکی از عواملی است که می‌تواند به بروز عفونت بیانجامد. باز گذاشتن این ناحیه و قرار دادن آن در معرض هوا در طول روز به خشک شدن آن کمک بیشتری می‌کند.

3- مراقبت در حمام

تا قبل از خشک شدن کامل و افتادن بند ناف کودک را به حمام کامل نبرید. شما می‌توانید برای تمیز کردن کودک از لیف‌های نمناک استفاده کنید. البته شستن نواحی دیگر به غیر از ناف مشکلی ندارد بلکه آنچه اهمیت دارد این است که ناف کودک به طور کامل خیس یا شسته نشود.

4- درست پوشک کردن کودک

وقتی نوزاد پوشک خود را کثیف می‌کند تلاش کنید تا هرچه زودتر او را تعویض نمایید تا میکروب‌ها به سمت ناحیه ناف حرکت نکنند. همچنین هنگام بستن نوزاد دقت نمایید که پوشک را روی ناحیه ناف قرار ندهید تا در معرض فشار و رطوبت قرار نگیرد.

5- انتخاب لباس‌های راحت

لباسی که برای نوزاد انتخاب می‌کنید نیز سهم بسزایی در ایجاد عفونت‌ها یا پیشگیری از آن ایفا می‌کند. سعی کنید از پوشاندن لباس‌های بسیار تنگ بر تن کودک خودداری کنید. لباس‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که هوا به طور مناسبی در آن در گردش باشد و همچنین فشاری بر ناحیه ناف نیز وارد نکند.

برای آشنایی با سایر دانستنی ها درباره نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

درمان عفونت بند ناف نوزاد

توصیه‌هایی که تاکنون ذکر شد برای پیشگیری از بروز عفونت است اما اگر نوزاد دچار این مشکل شد باید حتماً از یک پزشک برای بهبود اوضاع کمک بگیرید. پزشک ممکن است نمونه‌ای از ناحیه عفونت کرده بردارد تا در آزمایشگاه مورد بررسی قرار بگیرد و علت عفونت دقیقا مشخص شود. معمولاً برای درمان این مشکل آنتی بیوتیک تجویز می‌شود اما نوع آنتی بیوتیک بستگی به تشخیص و علت بروز عفونت دارد.

در عفونت‌های جزئی پزشکان پمادهای حاوی آنتی بیوتیک به شما می‌دهند تا روزی چند بار آن را بر ناحیه مورد نظر بمالید. اما در عفونت‌های متوسط تا شدید ممکن است مصرف خوراکی این داروها یا تزریق وریدی آن‌ها برای نوزاد تجویز شود. در کنار این موضوع، می‌توانید برای دریافت مشاوره در زمینه عفونت بند ناف و مشکلات پیش آمده با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: عفونت بند ناف نوزاد



:: برچسب‌ها: عفونت بند ناف نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 324
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

بیماری تای ساکس یکی از انواع اختلالات ارثی است که بیشتر نوزادان و کودکان را درگیر می‌کند. معمولا بیماری تای‌ساکس کشنده است و عملکرد اعصاب بدن کودک را مختل می‌کند. هگزوآمینیداز A نوعی ان_استیل نورامینیک اسید و ازجنس پروتئین محسوب می‌شود که مقدار آن در بیماری تای ساکس کاهش می‌یابد. بنابراین پروتئین هگزوآمینیداز A در بدن کودکان مبتلا کمتر از سایر کودکان است. این بیماری در میان یهودیان اشکنازی بیشتر دیده می‌شود. البته ابتلا افراد از میان سایر اقوام و نژادها به بیماری تای‌ساکس نیز گزارش شده است. برای دریافت راهنمایی برای نگهداری و درمان فرزندتان می‌توانید از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

منبع: بیماری تای ساکس

بیماری تای ساکس

بیماری تای ساکس یکی از انواع بیماران ارثی است که هنوز درمان قطعی برای آن وجود ندارد. بنابراین پیشگیری از به دنیا آمدن نوزادانی با این اختلال در اولویت قرار می‌گیرد. کمبود پروتئین هگزو آمینیداز A مهم ترین عارضه این اختلال است که مشکلات دیگری را به وجود می‌آورد.

امروزه با وجود پیشرفت هایی که در علم پزشکی شاهدش هستیم، هنوز هم نوزادانی دچار تای ساکس به دنیا می‌آیند. برای بهبود وضعیت این کودک درمان های دارویی و رژیم های غذایی خاصی در نظر گرفته شده است.

عملکرد پروتئین هگزوآمینیداز A

همان‌طور که اشاره کردیم کمبود پروتئین هگزوآمینیداز A در بیماری تای ساکس قابل مشاهده است. هگزوآمینیداز A در عملکرد عصبی بدن نقش موثری دارد.

شکسته شدن ذرات چربی در سلول‌ها مغزی و عصبی به کمک پروتئین هگزوآمینیداز A انجام می‌شود. وقتی هگزوآمینیداز A وجود نداشته باشد، مواد موجود در مغز به تدریج به سلول‌های مغزی و عصبی آسیب زده و در نهایت عملکرد آن‌ها را متوقف می‌کنند.

با انجام آزمایشاتی مانند آمنیوسنتز و نمونه‌گیری از پرزهای جفتی می‌توان احتمال ابتلا کودک به بیماری تای ساکس را در دوران بارداری مورد بررسی قرار داد. اگر هگزوآمینیداز A در تست بارداری تایید شود، کودک مبتلا به تای‌ساکس نخواهد شد.

برای آشنایی با راه های جلوگیری از ابتلا به بیماری های ژنتیکی در کودکان کلیک کنید.

علائم بیماری تای ساکس

معمولا علائم این بیماری از حدود ۴ تا ۶ ماهگی به وجود آمده و معمولا کودکان مبتلا بین ۳ تا ۵ سالگی بر اثر عوارض ناشی از بیماری مانند پنومونی (ذات‌الریه) جان خود را از دست می‌دهند.

ابتدا توانایی کودک در انجام حرکات ساده‌ای مانند خزیدن، خندیدن، چرخیدن و … مختل می‌شود. در مراحل نهایی بیماری، کودک توانایی حرکت و بینایی خود را از دست می‌دهد.

هم‌چنین در مراحل پایانی، معمولا کودک نسبت به اطراف خود آگاهی ندارد.

دیگر علائم شایع بیماری تای ساکس عبارتند از:
اختلال در تولید صدا
از بین رفتن قدرت عضلات
ناتوانی در حرکت و فلج شدن
از دست دادن قدرت بینایی و شنوایی
مشکلات گوارشی مانند یبوست به علت اشکال در عصب‌رسانی به کولون و روده‌ها
ناآگاهی نسبت به اطراف
اشکال در تکامل عقلی
تشنج
عفونت ریه و پنومونی

اغلب کودکان حدود دو سالگی تشنج کرده و به دنبال تشنج فلج می‌شوند. مرگ این گروه از کودکان تا ۵ سالگی اتفاق می‌افتد.

تشخیص بیماری تای ساکس

با انجام آزمایش می‌توان به حضور پروتئین آنزیمی هگزوآمینیداز A در بدن جنین پی برد. اگر این آنزیم وجود نداشته باشد یا مقدار آن کمتر از حد نرمال باشد، جنین به بیماری تای ساکس مبتلا خواهد شد. در غیر این صورت، جنین به این بیماری مبتلا نمی‌شود.

به طور معمول نوزاد در ماه‌ها ابتدایی زندگی نرمالی خواهد داشت و به تدریج پس از ۴ تا ۶ ماهگی، علائم بیماری، خود را نشان می‌دهند. مشاهده علائم یکی از راه‌ها تشخیص بیماری تای‌سا‌کس است.

آزمایش آمنیوسنتز و آزمایش نمونه‌برداری از پرزها کوریونی در دوران بارداری به تشخیص تای‌ساکس کمک می‌کند. تهیه نمونه از پرزها کوریونی طی هفته دهم تا دوازدهم بارداری انجام می‌گردد. از طرف دیگر، انجام آمنیوسنتز در هفته‌ها پانزدهم تا هجدهم جهت تشخیص بیماری تای ساکس صورت می‌پذیرد.

درمان تای ساکس

تاکنون درمان موثری برای بیماری تای‌ساکس شناخته نشده است. روش‌ها درمانی موجود تنها به بهبود درد، کنترل تشنج و حمایت از بیمار کمک می‌کند.

استفاده از داروها ضد تشنج برای درمان تشنج، ملین‌ها برای درمان یبوست، آنتی‌بیوتیک‌ها جهت جلوگیری و درمان عفونت‌ها مانند عفونت ریه رایج است.

برای کودکانی که مشکل تغذیه و بلع دارند، ممکن است از لوله‌ها تغذیه‌ای استفاده کنند.

رژیم غذایی سرشار از فیبر و مصرف مایعات فراوان جهت به حداقل رساندن یبوست نیز به عنوان روش درمانی شناخته می‌شود.

چگونه می‌توان از بروز بیماری تای‌ساکس جلوگیری کرد؟

کمک گرفتن از غربالگری و مشاوره ژنتیک می‌تواند مشخص کند چند درصد احتمال بروز بیماری در فرزندان شما وجود دارد.

البته همه افراد در معرض خطر نیستند و بهتر است کسانی که سابقه ابتلا به تای ساکس را دارند، حتما مشاوره ژنتیک انجام دهند.

اگر سابقه خانوادگی ابتلا به تای‌ساکس، سابقه تولد فرزند مبتلا به تای‌ساکس و یا جزو نژاد خاصی هستید، توصیه می‌کنیم پیش از بارداری از مشاوره ژنتیک بهره ببرید.

هم‌چنین اگر نسبت به روند تکامل ذهنی و عقلی و فیزیکی نوزاد خود نگران هستید و یا علائم بیماری را در کودک خود مشاهده می‌کنید، می‌توانید با کمک غربالگری و آزمایش‌ها موجود، سلامت کودک خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: بیماری تای ساکس



:: برچسب‌ها: بیماری تای ساکس ,
:: بازدید از این مطلب : 315
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

بیماری تای ساکس یکی از انواع اختلالات ارثی است که بیشتر نوزادان و کودکان را درگیر می‌کند. معمولا بیماری تای‌ساکس کشنده است و عملکرد اعصاب بدن کودک را مختل می‌کند. هگزوآمینیداز A نوعی ان_استیل نورامینیک اسید و ازجنس پروتئین محسوب می‌شود که مقدار آن در بیماری تای ساکس کاهش می‌یابد. بنابراین پروتئین هگزوآمینیداز A در بدن کودکان مبتلا کمتر از سایر کودکان است. این بیماری در میان یهودیان اشکنازی بیشتر دیده می‌شود. البته ابتلا افراد از میان سایر اقوام و نژادها به بیماری تای‌ساکس نیز گزارش شده است. برای دریافت راهنمایی برای نگهداری و درمان فرزندتان می‌توانید از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

منبع: بیماری تای ساکس

بیماری تای ساکس

بیماری تای ساکس یکی از انواع بیماران ارثی است که هنوز درمان قطعی برای آن وجود ندارد. بنابراین پیشگیری از به دنیا آمدن نوزادانی با این اختلال در اولویت قرار می‌گیرد. کمبود پروتئین هگزو آمینیداز A مهم ترین عارضه این اختلال است که مشکلات دیگری را به وجود می‌آورد.

امروزه با وجود پیشرفت هایی که در علم پزشکی شاهدش هستیم، هنوز هم نوزادانی دچار تای ساکس به دنیا می‌آیند. برای بهبود وضعیت این کودک درمان های دارویی و رژیم های غذایی خاصی در نظر گرفته شده است.

عملکرد پروتئین هگزوآمینیداز A

همان‌طور که اشاره کردیم کمبود پروتئین هگزوآمینیداز A در بیماری تای ساکس قابل مشاهده است. هگزوآمینیداز A در عملکرد عصبی بدن نقش موثری دارد.

شکسته شدن ذرات چربی در سلول‌ها مغزی و عصبی به کمک پروتئین هگزوآمینیداز A انجام می‌شود. وقتی هگزوآمینیداز A وجود نداشته باشد، مواد موجود در مغز به تدریج به سلول‌های مغزی و عصبی آسیب زده و در نهایت عملکرد آن‌ها را متوقف می‌کنند.

با انجام آزمایشاتی مانند آمنیوسنتز و نمونه‌گیری از پرزهای جفتی می‌توان احتمال ابتلا کودک به بیماری تای ساکس را در دوران بارداری مورد بررسی قرار داد. اگر هگزوآمینیداز A در تست بارداری تایید شود، کودک مبتلا به تای‌ساکس نخواهد شد.

برای آشنایی با راه های جلوگیری از ابتلا به بیماری های ژنتیکی در کودکان کلیک کنید.

علائم بیماری تای ساکس

معمولا علائم این بیماری از حدود ۴ تا ۶ ماهگی به وجود آمده و معمولا کودکان مبتلا بین ۳ تا ۵ سالگی بر اثر عوارض ناشی از بیماری مانند پنومونی (ذات‌الریه) جان خود را از دست می‌دهند.

ابتدا توانایی کودک در انجام حرکات ساده‌ای مانند خزیدن، خندیدن، چرخیدن و … مختل می‌شود. در مراحل نهایی بیماری، کودک توانایی حرکت و بینایی خود را از دست می‌دهد.

هم‌چنین در مراحل پایانی، معمولا کودک نسبت به اطراف خود آگاهی ندارد.

دیگر علائم شایع بیماری تای ساکس عبارتند از:
اختلال در تولید صدا
از بین رفتن قدرت عضلات
ناتوانی در حرکت و فلج شدن
از دست دادن قدرت بینایی و شنوایی
مشکلات گوارشی مانند یبوست به علت اشکال در عصب‌رسانی به کولون و روده‌ها
ناآگاهی نسبت به اطراف
اشکال در تکامل عقلی
تشنج
عفونت ریه و پنومونی

اغلب کودکان حدود دو سالگی تشنج کرده و به دنبال تشنج فلج می‌شوند. مرگ این گروه از کودکان تا ۵ سالگی اتفاق می‌افتد.

تشخیص بیماری تای ساکس

با انجام آزمایش می‌توان به حضور پروتئین آنزیمی هگزوآمینیداز A در بدن جنین پی برد. اگر این آنزیم وجود نداشته باشد یا مقدار آن کمتر از حد نرمال باشد، جنین به بیماری تای ساکس مبتلا خواهد شد. در غیر این صورت، جنین به این بیماری مبتلا نمی‌شود.

به طور معمول نوزاد در ماه‌ها ابتدایی زندگی نرمالی خواهد داشت و به تدریج پس از ۴ تا ۶ ماهگی، علائم بیماری، خود را نشان می‌دهند. مشاهده علائم یکی از راه‌ها تشخیص بیماری تای‌سا‌کس است.

آزمایش آمنیوسنتز و آزمایش نمونه‌برداری از پرزها کوریونی در دوران بارداری به تشخیص تای‌ساکس کمک می‌کند. تهیه نمونه از پرزها کوریونی طی هفته دهم تا دوازدهم بارداری انجام می‌گردد. از طرف دیگر، انجام آمنیوسنتز در هفته‌ها پانزدهم تا هجدهم جهت تشخیص بیماری تای ساکس صورت می‌پذیرد.

درمان تای ساکس

تاکنون درمان موثری برای بیماری تای‌ساکس شناخته نشده است. روش‌ها درمانی موجود تنها به بهبود درد، کنترل تشنج و حمایت از بیمار کمک می‌کند.

استفاده از داروها ضد تشنج برای درمان تشنج، ملین‌ها برای درمان یبوست، آنتی‌بیوتیک‌ها جهت جلوگیری و درمان عفونت‌ها مانند عفونت ریه رایج است.

برای کودکانی که مشکل تغذیه و بلع دارند، ممکن است از لوله‌ها تغذیه‌ای استفاده کنند.

رژیم غذایی سرشار از فیبر و مصرف مایعات فراوان جهت به حداقل رساندن یبوست نیز به عنوان روش درمانی شناخته می‌شود.

چگونه می‌توان از بروز بیماری تای‌ساکس جلوگیری کرد؟

کمک گرفتن از غربالگری و مشاوره ژنتیک می‌تواند مشخص کند چند درصد احتمال بروز بیماری در فرزندان شما وجود دارد.

البته همه افراد در معرض خطر نیستند و بهتر است کسانی که سابقه ابتلا به تای ساکس را دارند، حتما مشاوره ژنتیک انجام دهند.

اگر سابقه خانوادگی ابتلا به تای‌ساکس، سابقه تولد فرزند مبتلا به تای‌ساکس و یا جزو نژاد خاصی هستید، توصیه می‌کنیم پیش از بارداری از مشاوره ژنتیک بهره ببرید.

هم‌چنین اگر نسبت به روند تکامل ذهنی و عقلی و فیزیکی نوزاد خود نگران هستید و یا علائم بیماری را در کودک خود مشاهده می‌کنید، می‌توانید با کمک غربالگری و آزمایش‌ها موجود، سلامت کودک خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: بیماری تای ساکس



:: برچسب‌ها: بیماری تای ساکس ,
:: بازدید از این مطلب : 305
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

بیماری تای ساکس یکی از انواع اختلالات ارثی است که بیشتر نوزادان و کودکان را درگیر می‌کند. معمولا بیماری تای‌ساکس کشنده است و عملکرد اعصاب بدن کودک را مختل می‌کند. هگزوآمینیداز A نوعی ان_استیل نورامینیک اسید و ازجنس پروتئین محسوب می‌شود که مقدار آن در بیماری تای ساکس کاهش می‌یابد. بنابراین پروتئین هگزوآمینیداز A در بدن کودکان مبتلا کمتر از سایر کودکان است. این بیماری در میان یهودیان اشکنازی بیشتر دیده می‌شود. البته ابتلا افراد از میان سایر اقوام و نژادها به بیماری تای‌ساکس نیز گزارش شده است. برای دریافت راهنمایی برای نگهداری و درمان فرزندتان می‌توانید از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

منبع: بیماری تای ساکس

بیماری تای ساکس

بیماری تای ساکس یکی از انواع بیماران ارثی است که هنوز درمان قطعی برای آن وجود ندارد. بنابراین پیشگیری از به دنیا آمدن نوزادانی با این اختلال در اولویت قرار می‌گیرد. کمبود پروتئین هگزو آمینیداز A مهم ترین عارضه این اختلال است که مشکلات دیگری را به وجود می‌آورد.

امروزه با وجود پیشرفت هایی که در علم پزشکی شاهدش هستیم، هنوز هم نوزادانی دچار تای ساکس به دنیا می‌آیند. برای بهبود وضعیت این کودک درمان های دارویی و رژیم های غذایی خاصی در نظر گرفته شده است.

عملکرد پروتئین هگزوآمینیداز A

همان‌طور که اشاره کردیم کمبود پروتئین هگزوآمینیداز A در بیماری تای ساکس قابل مشاهده است. هگزوآمینیداز A در عملکرد عصبی بدن نقش موثری دارد.

شکسته شدن ذرات چربی در سلول‌ها مغزی و عصبی به کمک پروتئین هگزوآمینیداز A انجام می‌شود. وقتی هگزوآمینیداز A وجود نداشته باشد، مواد موجود در مغز به تدریج به سلول‌های مغزی و عصبی آسیب زده و در نهایت عملکرد آن‌ها را متوقف می‌کنند.

با انجام آزمایشاتی مانند آمنیوسنتز و نمونه‌گیری از پرزهای جفتی می‌توان احتمال ابتلا کودک به بیماری تای ساکس را در دوران بارداری مورد بررسی قرار داد. اگر هگزوآمینیداز A در تست بارداری تایید شود، کودک مبتلا به تای‌ساکس نخواهد شد.

برای آشنایی با راه های جلوگیری از ابتلا به بیماری های ژنتیکی در کودکان کلیک کنید.

علائم بیماری تای ساکس

معمولا علائم این بیماری از حدود ۴ تا ۶ ماهگی به وجود آمده و معمولا کودکان مبتلا بین ۳ تا ۵ سالگی بر اثر عوارض ناشی از بیماری مانند پنومونی (ذات‌الریه) جان خود را از دست می‌دهند.

ابتدا توانایی کودک در انجام حرکات ساده‌ای مانند خزیدن، خندیدن، چرخیدن و … مختل می‌شود. در مراحل نهایی بیماری، کودک توانایی حرکت و بینایی خود را از دست می‌دهد.

هم‌چنین در مراحل پایانی، معمولا کودک نسبت به اطراف خود آگاهی ندارد.

دیگر علائم شایع بیماری تای ساکس عبارتند از:
اختلال در تولید صدا
از بین رفتن قدرت عضلات
ناتوانی در حرکت و فلج شدن
از دست دادن قدرت بینایی و شنوایی
مشکلات گوارشی مانند یبوست به علت اشکال در عصب‌رسانی به کولون و روده‌ها
ناآگاهی نسبت به اطراف
اشکال در تکامل عقلی
تشنج
عفونت ریه و پنومونی

اغلب کودکان حدود دو سالگی تشنج کرده و به دنبال تشنج فلج می‌شوند. مرگ این گروه از کودکان تا ۵ سالگی اتفاق می‌افتد.

تشخیص بیماری تای ساکس

با انجام آزمایش می‌توان به حضور پروتئین آنزیمی هگزوآمینیداز A در بدن جنین پی برد. اگر این آنزیم وجود نداشته باشد یا مقدار آن کمتر از حد نرمال باشد، جنین به بیماری تای ساکس مبتلا خواهد شد. در غیر این صورت، جنین به این بیماری مبتلا نمی‌شود.

به طور معمول نوزاد در ماه‌ها ابتدایی زندگی نرمالی خواهد داشت و به تدریج پس از ۴ تا ۶ ماهگی، علائم بیماری، خود را نشان می‌دهند. مشاهده علائم یکی از راه‌ها تشخیص بیماری تای‌سا‌کس است.

آزمایش آمنیوسنتز و آزمایش نمونه‌برداری از پرزها کوریونی در دوران بارداری به تشخیص تای‌ساکس کمک می‌کند. تهیه نمونه از پرزها کوریونی طی هفته دهم تا دوازدهم بارداری انجام می‌گردد. از طرف دیگر، انجام آمنیوسنتز در هفته‌ها پانزدهم تا هجدهم جهت تشخیص بیماری تای ساکس صورت می‌پذیرد.

درمان تای ساکس

تاکنون درمان موثری برای بیماری تای‌ساکس شناخته نشده است. روش‌ها درمانی موجود تنها به بهبود درد، کنترل تشنج و حمایت از بیمار کمک می‌کند.

استفاده از داروها ضد تشنج برای درمان تشنج، ملین‌ها برای درمان یبوست، آنتی‌بیوتیک‌ها جهت جلوگیری و درمان عفونت‌ها مانند عفونت ریه رایج است.

برای کودکانی که مشکل تغذیه و بلع دارند، ممکن است از لوله‌ها تغذیه‌ای استفاده کنند.

رژیم غذایی سرشار از فیبر و مصرف مایعات فراوان جهت به حداقل رساندن یبوست نیز به عنوان روش درمانی شناخته می‌شود.

چگونه می‌توان از بروز بیماری تای‌ساکس جلوگیری کرد؟

کمک گرفتن از غربالگری و مشاوره ژنتیک می‌تواند مشخص کند چند درصد احتمال بروز بیماری در فرزندان شما وجود دارد.

البته همه افراد در معرض خطر نیستند و بهتر است کسانی که سابقه ابتلا به تای ساکس را دارند، حتما مشاوره ژنتیک انجام دهند.

اگر سابقه خانوادگی ابتلا به تای‌ساکس، سابقه تولد فرزند مبتلا به تای‌ساکس و یا جزو نژاد خاصی هستید، توصیه می‌کنیم پیش از بارداری از مشاوره ژنتیک بهره ببرید.

هم‌چنین اگر نسبت به روند تکامل ذهنی و عقلی و فیزیکی نوزاد خود نگران هستید و یا علائم بیماری را در کودک خود مشاهده می‌کنید، می‌توانید با کمک غربالگری و آزمایش‌ها موجود، سلامت کودک خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: بیماری تای ساکس



:: برچسب‌ها: بیماری تای ساکس ,
:: بازدید از این مطلب : 303
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

بیماری سندروم ایکس شکننده یا Fragile x syndrome یک بیماری وراثتی است که از پدر و مادر به فرزند منتقل می‌شود. سندروم x شکننده با علائم ناتوانی ذهنی، اختلال در یادگیری و مشکلات رشدی برای کودک همراه است. این بیماری با نام سندروم مارتین بل نیز معرفی می‌گردد. بهتر است بدانید این سندروم یک بیماری مزمن بوده که فرد را به صورت مادام‌العمر درگیر می‌کند. هم‌چنین درمان قطعی برای آن شناخته نشده است. اما با استفاده از روش های مختلف می‌توان از آن جلوگیری کرد. در این زمینه می‌توانید از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

منبع: سندروم ایکس شکننده

سندروم ایکس شکننده

طیف وسیعی از علائم و عوارض ناشی از سندروم ایکس ( x ) شکننده در فرد مبتلا دیده می‌شود. علائم از اختلال در رشد تا ناتوانی در یادگیری متفاوتند. هم‌چنین شدت علائم در پسران بیشتر از دختران است.

شانس بروز بیماری در پسران بیشتر از دختران است. گفته می‌شود از میان هر ۴۰۰۰ پسر، یک نفر مبتلا به سندروم x شکننده است. این در حالی است که از بین ۶ تا ۸ هزار دختر، یک دختر مبتلا می‌شود.

برای اشنایی بیشتر با بیماری های ژنتیکی در کودکان کلیک کنید.

علت سندروم ایکس شکننده

هر انسان دارای ۴۶ کروموزوم است که دو کروموزوم آن‌ها از نوع جنسی است. کروموزوم‌های جنسی زنان XX و کروموزوم‌ها جنسی مردان XY است.

ژن‌ها مسئول ایجاد صفات و ویژگی‌ها هستند. تغییرات ایجاد شده در ژن‌ها ممکن است منجر به بیماری گردند. نقص یک ژن در کروموزوم X موجب ایجاد این سندروم می‌شود.

جهش و یا هر نقص دیگری در ژن FMR1 که در کروموزوم X قرار دارد، علت ایجاد سندروم x شکننده است. نقص در ژن FMR1 موجب اختلال در تولید پروتئین FMR1 می‌شود.

عملکرد اصلی پروتئین FMR1 مشخص نیست ولی احتمالا این پروتئین در سیستم عصبی نقش دارد. در نهایت کاهش یا فقدان این پروتئین موجب ایجاد علائم سندروم x شکننده می‌شوند.

علائم به سندروم x شکننده

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم افراد مبتلا ممکن است طیف وسیعی از علائم را نشان دهند. معمولا مشکلات ذهنی در افراد شایع‌ترند. در ادامه مشکل آفرین ترین نشانه ها را شرح داده‌ایم.

مشکلات ذهنی

شدت آن از خفیف تا شدید متغیر است. مشکلات ذهنی به انواع مختلفی تقسیم شده و شامل ناتوانی در یادگیری، بیش‌فعالی، کمبود توجه و … می‌باشد. این مشکلات موجب کند ذهنی در کودکان و مشکلات زبانی آنان می‌گردد.

اختلال در تکلم

تاخیر در تکلم و دیر به حرف افتادن، ناتوانی در ادای برخی کلمات، لکنت زبان، سرعت بالا در حرف زدن، عدم تطابق فعل و فاعل از جمله اختلالات تکلمی در این کودکان محسوب می‌شود. اختلال در تکلم در پسران نسبت به دختران شایع‌تر است.

مشکلات اجتماعی

اضطراب، ترس از قرار گرفتن در محیط‌ها جدید، پرخاشگری، ناتوانی در برقراری ارتباط چشمی، بیش از حد خجالتی بودن (در دختران شایع‌تر است)، مشکل در ارتباط گرفتن با دیگران در افراد مبتلا به سندروم x شکننده دیده می‌شود.

ناهنجاری‌ها جسمی

افراد نوجوان و بالغ بیمار دارا گوش‌های بزرگ، کف پا صاف، مشکلات استخوانی، صورت دراز همراه با چانه برجسته، نرمی و سستی بیش از حد مفاصل در این دسته قرار می‌گیرند.

سایر علائم

تاخیر در رشد مانند دیر به راه افتادن، اشکال در یادگیری مهارت‌ها جدید، افسردگی، تشنج، مشکلات قلبی، اختلالات دندانی، حساسیت به برخی محرک‌ها از قبیل نور و سروصدا زیاد از دیگر نشانه‌ها ابتلا به سندروم x شکننده هستند.

روش تشخیص سندرم x شکننده

نشانه‌ها مربوط به بیماری از حدود ۱۲ ماهگی ممکن است در کودک مشاهده شود. بهترین زمان تشخیص بیماری در دختران ۴۲ ماهگی و در پسران ۳۵ تا ۳۷ ماهگی است.

جهت تشخیص سندروم نیاز به بررسی DNA از نظر حضور ژن بیمار FMR1 است. نمونه DNA از خون، مایع آمنیوتیک و سایر بافت‌ها تهیه می‌شود.

کمک گرفتن از مشاوره ژنتیک در دوران بارداری و انجام برخی آزمایش‌ها به تشخیص سندروم x شکننده پیش از تولد کمک می‌کند.

آمنیوسنتز و تهیه نمونه از مایع آمنیوتیک و هم‌چنین نمونه‌برداری از پرزها کوریونی و بررسی سلول‌ها جفت به تشخیص سندروم قبل از تولد می‌انجامد.

برای آشنایی بیشتر با نحوه برخورد با کودکان استثنایی کلیک کنید.

درمان سندروم ایکس شکننده

در ابتدا اشاره کردیم سندروم x شکننده یک بیماری ژنتیکی است که درمان قطعی برای این سندروم وجود ندارد. بنابراین جنین و کودک مبتلا را نمی‌توان درمان کرد. تجویز داروها، گفتار درمانی، کار درمانی و… به مدیریت این اختلال کمک می‌کنند.

پزشک داروها را برای درمان تشنج، بی‌خوابی، بیش‌فعالی، پرخاشگری و … تجویز می‌کند. این داروها عبارتند از:

گاباپنتین و کربنات لیتیوم جهت درمان تشنج و اختلالات خلقی،
سرترالین، سیتالوپرام و فلوکستین جهت درمان افسردگی، پرخاشگری و وسواس. ریتالین، دکستروآمفتامین و نفازودون جهت کنترل بیش‌فعالی
ترازودون و ملاتونین موثر در بی‌خوابی.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: سندروم ایکس شکننده



:: برچسب‌ها: سندروم ایکس شکننده ,
:: بازدید از این مطلب : 311
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

بیماری هانتینگتون یکی از اختلالت ژنتیکی است که ناخواسته از والدین به کودک انتقال داده می‌شود. با وجود پیشرفت های پزشکی، هنوز هم کودکانی با این سندرم به دنیا می‌آیند. تاکنون روشی برای درمان قطعی ارائه نشده است. اما استفاده از آزمایشات مختلف می‌تواند از تولد این کودکان جلوگیری نمود. با این حال داروهایی جهت کاهش عوارض ناشی از این اختلال ارائه شده است. در ادامه با علل و علائم بیماری هانتینگتون بیشتر آشنا شده و می‌توانید درباره آموزش و نگهداری از فرزندتان با متخصصین مجموعه نی نی مایند مشاوره کودک دریافت نمایید.

منبع: بیماری هانتینگتون

بیماری هانتینگتون

بیماری هانتینگتون یکی دیگر از بیماری‌ها وراثتی است که در نتیجه به ارث بردن ژن بیمار ایجاد می‌شود. این بیماری اتوزوم غالب است؛ یعنی اگر فقط یکی از والدین ژن بیمار را به فرزند منتقل کند، احتمال تولد فرزند بیمار به ۵۰٪ افزایش می‌یابد. سیستم عصبی در بیماری هانتینگتون دچار مشکل می‌شود، سلول‌ها مغزی در قسمت‌ها خاصی از بین می‌روند. و به دنبال مرگ سلول‌ها مغزی و ناحیه‌ای که مرگ سلولی رخ داده، عملکرد عاطفی، شناختی و فیزیکی فرد با مشکل مواجه می‌گردد. علائم و شدت هانتینگتون به مرور زمان بیشتر می‌شود. درمان‌ها موجود تنها به کنترل علائم کمک می‌کنند و تاکنون درمان قطعی بیماری شناخته نشده است. در صورتی که فرزندتان دچار این اختلال شده، حتما برای مدیریت اوضاع خدمات مشاوره کودک دریافت کنید.

آزمایش ژنتیک و غربالگری‌ها پیش از تولد می‌تواند به پیشگیری از تولد فرد مبتلا به بیماری هانتینگتون کمک کند.

علت ابتلا به هانتینگتون

بیماری‌های وراثتی به دنبال تغییرات ایجاد شده در ژن‌ها و از پدر و مادر به فرزند منتقل می‌شود. در صورت انتقال ژن بیمار حتی از یک والد به فرزند، احتمال بروز بیماری هانتینگتون تا ۵۰٪ بالا می‌رود.

از آنجا که هانتینگتون یک بیماری اتوزوم غالب است؛ تنها با ارث بردن یک ژن بیمار از یک والد، ممکن است فرد به بیماری مبتلا گردد.

سلول‌های عصبی به دلیل افزایش تکرار یک ژن در بدن فرد آسیب دیده و از بین می‌روند. هرچه تکرار ژن بیشتر باشد، احتمال بروز بیماری نیز بالاتر می‌رود.

برای آشنایی بیشتر درباره بیماری های ژنتیکی در کودکان کلیک کنید.

علائم بیماری هانتینگتون

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم علائم بیماری هانتینگتون را به سه دسته شناختی، فیزیکی و عاطفی تقسیم می‌کنند. برخی علائم در طول دوره بیماری بیشتر بروز می‌کند و اثر بیشتری بر توانایی‌های فرد می‌گذارند.

اولین علائم و نشانه‌ها معمولا در سنین ۴۰ تا ۵۰ سال ایجاد می‌شوند. ممکن است پس از بروز اولین علائم، فرد بتواند ۱۵ تا ۲۵ سال دیگر به زندگی خود ادامه دهد.

اگر بیماری هانتینگتون در افراد زیر ۲۰ سال رخ دهد، به آن هانتینگتون جوانی گفته می‌شود. ممکن است در این افراد تشنج بروز کند.

علائم شناختی

_ از دست دادن توانایی تمرکز بر کارها
_ ناتوانی در برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی کارها
_ عدم توانایی در برقراری ارتباط برای شروع گفت‌وگو
_ بدون فکر کردن، عمل می‌کنند که به دنبال آن ناهنجاری‌های اخلاقی و رفتاری اتفاق می‌افتد.
_ دشواری در یاد گرفتن مطالب جدید

علائم عاطفی

_ افسردگی؛ شایع‌ترین علامت بیماری هانتینگتون که در میان بسیاری از افراد دیده می‌شود.
_ غم و اندوه فراوان
_ احساس بی‌ارزشی و پوچ بودن در زندگی
_ داشتن افکار خودکشی
_ نداشتن انگیزه برای انجام کارها و ادامه زندگی
_ تغییر در اشتها
_ به هم خوردن روند خواب و خوابیدن کمتر یا بیشتر از مقدار طبیعی
_ وسواس در کارها و وسواس فکری
_ استرس
_ تغییرات رفتاری

علائم فیزیکی

_ گرفتگی و سفت شدن عضلات
_ حرکات سریع و ناهماهنگ عضلات
_ حرکات غیرطبیعی چشم‌ها
_ از دست دادن تعادل بدن
_ مشکل در بلع غذا
_ ناتوانی در صحبت کردن
_ انقباض انگشتان دست و پا
کوریا: به حرکات سریع و رقص مانند عضلات دست و پا گفته می‌شود که معمولا با انقباض خفیف شروع شده و به تدریج و طی سال‌ها شدت آن افزایش می‌یابد.

برای آشنایی با نشانه های کودکان استثنایی کلیک کنید.

روش‌های تشخیصی بیماری هانتینگتون

متخصص مغز و اعصاب با انجام تست‌های استاندارد به بررسی مواردی مانند حافظه، استدلال، عملکرد زبانی، استدلال فضایی و زیرکی می‌پردازد.

هم‌چنین تغییرات رفتاری فرد، احساسات، قدرت قضاوت، توانایی مدیریت و به طور کلی وضعیت روانی فرد توسط روان‌پزشک بررسی خواهد شد.

روش‌های تصویربرداری مانند MRI و CT scan می‌تواند تغییرات ساختاری ایجاد شده در مغز ناشی از بیماری را نشان دهد.

اگر اقدامات فوق احتمال بیماری هانتینگتون را مطرح کند، پزشک با انجام تست ژنتیک به بررسی ژن معیوب می‌پردازد. تست ژنتیک تنها وجود بیماری هانتینگتون را تایید می‌کند و به درمان فرد هیچ ارتباطی ندارد.

درمان هانتینگتون

هیچ درمان قطعی برای بهبود کامل بیماری تاکنون یافت نشده است. اما درمان‌ها موجود تا حدی به کنترل علائم بیماری کمک می‌کنند. البته تجویز داروها باید تحت نظر پزشک متخصص مغز و اعصاب انجام شود.

نوع و دوز داروها با توجه به وضعیت هر بیمار مشخص می‌شود. مصرف داروها به بهبود افسردگی، انقباض عضلات و تسکین خلق کمک می‌کند.

دیازپام به انقباض ناخواسته عضلات کمک می‌کند. داروها ضد افسردگی نیز علاوه بر بهبود افسردگی به تسکین خلق فرد نیز کمک می‌کنند.

فیزیوتراپی نیز به بالا بردن تعادل و هماهنگ کردن حرکات عضلات نیز کمک می‌کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: بیماری هانتینگتون



:: برچسب‌ها: بیماری هانتینگتون ,
:: بازدید از این مطلب : 349
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 25 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

یکی از چالش‌هایی که مادران در دو سال اول زندگی نوزاد خود تجربه می‌کنند مشکلات شیردهی است. این مسئله می‌تواند بر تغذیه مناسب نوزاد تاثیر منفی بگذارد و از طرفی مادر را نیز با استرس و اضطراب مواجه کند. مشکلات شیردهی می‌تواند از جانب نوزاد و یا مادر باشید با این حال عمدتا به دلیل عدم آگاهی از شیوه صحیح شیر دادن و یا بروز مشکلات جسمی و روانی رخ می‌دهد. مادران باید از این مشکلات و راهکارهای رفع آن آگاهی و اطلاعات داشته باشند تا بتوانند از بروز مشکلات بیشتر پیشگیری کنند. از این جهت آشنایی با مشکلات و عوارض دوران شیردهی و رفع مشکلات می‌تواند برای سلامت نوزاد و مادر بسیار حائز اهمیت باشد که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.

منبع: مشکلات شیردهی

مشکلات شیردهی مرتبط با مادر

حساسیت و درد نوک پستان

در روزهای اول شیردهی ممکن است پستان مادر کمی حساس باشد و دچار درد شود. یکی از راهکارهایی که باعث می‌شود تا درد کمتری را حس کنید این است که اطمینان حاصل نمایید که نوزاد را در وضعیت صحیح در آغوش گرفته‌اید و به درستی به شما چسبیده است، سپس بعد از هر بار شیردادن به نوزاد می‌توانید از انگشت خود جهت جدا کردن دهان نوزاد از سینه استفاده کنید. عوامل مختلفی می‌توانند باعث درد نوک پستان شوند، به عنوان مثال ممکن است نوزاد، نوک پستان مادر را گاز بگیرد. علت درد هرچه که باشد می‌توان با قرار دادن کیسه یخ یا هر مواد یخ زده دیگر روی نوک سینه، درد و ناراحتی را به طور موقت کاهش داد. همچنین بهتر است بعد از هربار شیردهی نوک سینه را خشک نگه دارید.

بیشتر بخوانید: شیر دادن به نوزاد

احتقان پستان | مشکلات شیردهی

هنگامی که نوزاد به هر دلیلی از پستان مادر تغذیه نمی‌کند شیر در پستان مادر جمع می‌شود و ممکن است احتقان پیدا کند. منظور از احتقان، متورم شدن، سفت و دردناک شدن سینه است. در این حالت نوزاد نمی‌تواند نوک پستان را بگیرد چراکه در این حالت نوک پستان ممکن است محو یا صاف شده باشد. برای جلوگیری از احتقان شیر می‌توانید شیر را با استفاده از شیردوش بدوشید و آن را درون شیشه مخصوص نگه‌داری کنید.

شیر دوشیده شده می‌تواند به مدت دو روز در یخچال و حدودا 6 ماه به صورت فریز شده نگه‌داری شود. اگر شیر از پستان مادر تخلیه شده ولی باز هم دچار احتفان پستان می‌شوید به این معنی است که مادر به درستی نوزاد را در آغوش نمی‌گیرد. احتقان پستان همچنین می‌تواند به دلیل شرایط جسمی مادر رخ دهد. به عنوان مثال ممکن است به دنبال عفونت، ویروس، آبسه کردن و… پستان دچار احتقان شود. برای کاهش درد ناشی از احتقان پستان می‌توان از کمپرس سرد استفاده کرد.

مشکلات شیردهی | مسدود شدن مجاری پستان

مسدود شدن مجاری شیر منجر به التهاب، درد، حساس شدن و متورم شدن پستان می‌شود. مسدود شدن مجاری پستان می‌تواند به علت خارج نشدن شیر از پستان و مکیدن ناصحیح نوزاد، خوابیدن ناصحیح مادر بر یک طرف بدن، فشار به سینه، پوشیدن لباس زیر تنگ و خوردن چربی‌ها رخ دهد. استفاده از کمپرس سرد و گرم در کنار ماساژ می‌تواند برای رفع انسداد مجاری پستان موثر واقع شود. همچنین شیردهی هم می‌تواند برای رفع باز کردن مجاری بسته شده مفید باشد.

زخم نوک پستان

در روز‌های اول شیردهی ممکن است زخمی روی نوک پستان ایجاد شود. این زخم معمولا با دردی خفیف و ملایم همراه است اما در برخی موارد ممکن است زخم شدت یابد و نوک پستان دچار ترک شود. این مسئله معمولا به دلیل بی‌توجهی به وضعیت شیردهی رخ می‌دهد. در چنین شرایطی بهتر است اطمینان حاصل کنید که نوزاد نوک پستان را به طور کامل می‌مکد، همچنین تعداد دفعات شیردهی را افزایش دهید ولی به مقدار کمتری به نوزاد شیر دهید زیرا اگر کودک گرسنه باشد پستان را با شدت بیشتری می‌مکد و منجر به درد بیشتر مادر می‌شود.

توجه داشته باشید که حتی اگر نوک پستان هم زخم شده باشد بهتر است به همان صورت پستان را درون دهان نوزاد قرار دهید اما از هرکاری که باعث شدت زخم می‌شود اجتناب کنید. همیشه پستان را مرطوب نگه دارید و از خشک کردن پستان بعد از شیر دادن پرهیز کنید و همچنین در این دوران بهتر است از صابون برای شستشوی پستان استفاده نکنید.

عفونت پستان

عفونت پستان یا ماستیت در حالتی رخ می‌دهد که باکتری‌ها از طریق نوک پستان وارد پستان شوند. عفونت باعث می‌شود که ناحیه‌ای از پستان دچار تورم، قرمزی و درد شود. اگر علاوه بر این مسائل علائمی مانند آنفولانزا را هم تجربه کردید حتما به پزشک مراجعه کنید. برای کم کردن درد ناشی از عفونت می‌توانید از از یک حوله گرم استفاده کنید.

مشکلات شیردهی | برفک نوک پستان

برفک پستان معمولا 10 الی 15 دقیقه بعد از پایان شیردهی رخ می‌دهد. برفک معمولاً به صورت درد سوزشی و داغ بروز پیدا می‌کند. برفک پستان می‌تواند به دهان نوزاد هم منتقل شود. برای مبتلا نشدن به برفک پستان بهتر است همیشه بهداشت شخصی خود را رعایت نمایید.

استرس و اضطراب

علاوه بر مشکلات و مسائل جسمانی، مسائل روانشناختی هم می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در شیردهی شود. استرس و اضطراب می‌تواند بر فرایند تولید و ترشح شیر اثر منفی بگذارند. در طی دوران شیردهی بهتر است همیشه آرام باشید و استرس نداشته باشید زیرا استرس و اضطراب مادر به راحتی می‌تواند از طریق شیر به نوزاد منتقل شود. برای آشنایی با راه های افزایش شیر مادر کلیک کنید.

مشکلات شیردهی مرتبط با نوزاد

سخت گرفتن سینه

نوزاد تازه متولد شده ممکن است نتواند به درستی سینه مادر را بگیرد و بمکد. در اغلب موارد پس از گذشت چندروز مشکل مکیدن برطرف می‌شود، با این‌حال عمدتا سخت گرفتن سینه به دلیل این است که مادر به درستی نوزاد را در آغوش نگرفته است. اگر پس از گذشت چند روز همچنان این مسئله وجود داشت می‌توان احتمال احتقان بینی و یا شکاف کام را در نوزاد در نظر گرفت. برای اطلاع بیشتر درباره نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

مشکلات گوارشی نوزاد | مشکلات شیردهی

در صورتیکه کودک دچار مشکلات گوارشی نظیر اسهال شد نباید شیردهی را قطع کرد. با این حال اگر برای مدت طولانی این مسئله وجود داشت بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. استفاده از محلول‌های خوراکی در فواصل شیردهی می‌تواند سبب بهبود مشکلات گوارشی شود. همچنین در برخی موارد، نوزاد به شیر مادر حساسیت دارد در چنین حالتی بهتر است از شیرخشک جهت تغذیه کودک استفاده شود.

سیر نشدن نوزاد با شیر مادر

در مواردی ممکن است تولید شیر مادر برای نوزاد کافی نباشد و نوزاد در فواصل زمانی کوتاه گرسنه شود. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند به نسبت نوزادانی که از شیر خشک استفاده می‌کنند در فواصل کوتاه‌تری گرسنه می‌شوند و کمتر وزن اضافه می‌کنند. اگر نوزادتان به طور طبیعی وزن اضافه می‌کند هیچگونه علتی برای نگرانی وجود ندارد. پیشنهاد می‌شود مقاله علل کم بودن شیر مادر را نیز بخوانید.

راهکارهایی برای رفع مشکلات شیردهی

مشکلات شیردهی در ابتدای روزهای تولد نوزاد یک مسئله رایج و طبیعی است. بهتر است به عنوان یک مادر سعی کنید در دوران شیردهی استرس و اضطراب خود را مدیریت کنید چراکه استرس و اضطراب منجر به تولید ترشح هورمون‌هایی در بدن مادر می‌شود که به راحتی از طریق شیر دادن به بدن نوزاد منتقل می‌گردد.

نکات و مسائل کوچکی وجود دارد که با رعایت کردن همین نکات ساده می‌توان بسیاری از مشکلات مربوط به دوران شیردهی را کاهش داد به عنوان مثال نوشیدن مایعات، رعایت بهداشت شخصی، خوردن غذای سالم و خواب کافی را فراموش نکنید چراکه این کارها می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود. برای اینکه بتوانید شیر بیشتری تولید کنید از خوردن غذای بیش از حد و پر چرب نیز پرهیز کنید. علاوه بر این همیشه با نوزادتان با آرامش و مهربانی رفتار کنید زیرا دریافت محبت و نوازش از طریق نوزاد می‌تواند بسیاری از لج‌بازی‌ها و مشکلات نوزاد را کاهش دهد. بهره بردن از مشاوره کودک نیز به شما کمک می‌‌کند تا بتوانید مشکلات شیردهی خود را کاهش دهید و در راستای تربیت کودک خود گام بردارید. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا استرس و اضطراب مادر بر روی نوزاد تاثیر می‌گذارد؟

مشکلات روانشناختی نظیر استرس و اضطراب مادر می‌تواند بر وضعیت تولید شیر و هورمون‌های مادر تاثیر بگذارد. از این جهت این استرس و اضطراب به واسطه خوردن شیر براحتی می‌تواند به نوزاد منتقل شود.

منبع: مشکلات شیردهی



:: برچسب‌ها: مشکلات شیردهی ,
:: بازدید از این مطلب : 331
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 25 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

خستگی از بچه داری ممکن است در هفته‌های اول بعد از تولد فرزند سراغ والدین به خصوص مادرها آید. تولد یک کودک قطعا یک معجزه محسوب می‌شود و زندگی یک زوج را تغییر می دهد اما نباید نادیده هم بگیریم که با به دنیا آمدن بچه، زندگی دستخوش تغییر بزرگی می‌شود و حالا والدین یک شغل تمام وقت دارند که به همان اندازه که موجب شادی است، گاهی خسته کننده نیز می‌شود. در هفته‌های اول تولد فرزند خستگی دائمی، کمبود خواب و استراحت، نرسیدن به برنامه ریزی‌ها و … می‌تواند باعث خستگی مادر از بچه داری شود. اگر شما نیز از این دسته از مادران هستید می‌توانید برای لذت بردن از حضور فرزندتان و کم کردن خستگی‌های خود به نکات و راهکارهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم، توجه کنید.

منبع: خستگی از بچه داری

خستگی از بچه داری

وقتی کودکی در یک خانواده متولد می شود، چالش‌هایی را برای مادر ایجاد می‌کند، به طوری که او احساس می‌کند کنترل زندگی را از دست داده است. مخصوصا اگر کودک متولد شده فرزند اول باشد و مادر برای اولین بار بچه داری را تجربه کند.

بی خوابی و کمبود خواب برای نگهداری از بچه تازه متولد شده به مرور پدر و مادر به خصوص مادر را خسته و ناتوان می‌کند و حتی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات عصبی، مشکلات عاطفی و … نیز شود. برای مقابله با سختی های بچه داری کلیک کنید.

چطور خستگی ناشی از بچه داری را از بین ببریم؟

تولد یک فرزند در یک خانواده بی شک باعث خوشحالی والدین می‌شود، اما کمتر پدر و مادری هستند که در این رابطه اظهار خستگی و ناتوانی نکنند. در ادامه به برخی نکات اشاره کرده‌ایم که با رعایت آن‌ها می‌توانید تا حدی با خستگی خود از بچه داری کنار آیید. برای کاهش خستگی حتما مقاله آموزش بچه داری را بخوانید.

1- روز خود را با انرژی آغاز کنید

شاید اگر به مادری که تا صبح از نوزاد خود مراقبت کرده است و ساعت‌ها شب بیداری داشته است، بگوییم “روز خود را با انرژی شروع کن” به نظرش عجیب و غیر ممکن باشد.

اما بهتر است حتی با وجود شب بیداری و خستگی ناشی از کمبود خواب، صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوید دوش بگیرید. دوش گرفتن پس از بیدار شدن باعث آرامش و کم شدن خستگی شما می‌شود. همین یک کار ساده می‌تواند تا حد زیادی انرژی شما را برای شروع روز بیشتر کند.

2- برای کاهش خستگی از بچه داری خودت را آرام کن

سعی کنید در تمام مدتی که فرزندتان به دنیا آمده و شما از او مراقبت می‌کنید، همیشه به این نکته توجه داشته باشید که شما باید سالم و پرانرژی باشید تا بتوانید از فرزندتان مراقبت کنید.

بنابراین حتی در زمان‌هایی که ناراحت و خسته‌اید، به این موضوع باور داشته باشید که روزهای خوب می‌آیند. برای اینکار باید به خودتان آرامش دهید و همان گونه که از فرزندتان مراقبت می‌کنید از خودتان هم مراقبت کنید.

3- دیدارها را محدود کنید | خستگی از بچه داری

وقتی فرزندی در خانواده‌ای متولد می‌شود، اطرافیان هم خوشحال هستند و تمایل دارند در مهمانی‌ها و دیدارهای مختلف کودک را ببینند.

اگر نگهداری از کودک‌تان به اندازه کافی انرژی شما را می‌گیرد، می‌توانید دیدارهای خود را با اطرافیان محدود کنید تا بتوانید زمان بیشتری را برای استراحت و خواب خود اختصاص دهید.

برای این منظور با اطرافیان و دوستان‌تان تعارف نکنید، بدون هیچ مشکلی بگویید که خسته هستید و انرژی کافی برای مهمانی و پذیرایی و یا حاضر شدن در جمع‌های مختلف را ندارید.

4- درخواست کمک از دیگران

بسیاری از آدم‌ها به خصوص کسانی که از ابتدا زندگی مستقلی داشته‌اند، سعی می‌کنند تمام مشکلات بچه داری را خودشان به تنهایی برطرف کنند و به هیچ وجه از دیگران درخواست کمک نمی‌کنند.

بهتر است در نظر داشته باشید که خستگی و فشارهای بچه داری به مرور کم رنگ می‌شود و شما به روال زندگی عادی خود برمی‌گردید. بنابراین بهتر است اگر احساس می‌کنید کسی از اطرافیان، دوستان و خانواده‌تان می‌تواند به شما کمک کند، از او درخواست کمک کنید.

کمک‌های ساده و کوتاه دیگران می‌تواند فرصت کوتاهی برای خوابیدن، استراحت، دوش گرفتن و کارهای شخصی‌تان را برای شما فراهم کند.

البته سعی کنید از کسی کمک بگیرید که با او راحت هستید چراکه ممکن است علاوه بر نگهداری فرزند، وظیفه پذیرایی از او نیز بر عهده شما باشد.

[box type=”shadow”]بیشتر بخوانید : پدر و مادر چه چیزهایی باید یاد بگیرند [/box]

5- همکاری پدر خانواده | خستگی از بچه داری

زنی که زایمان می کند به اندازه نوزاد متولد شده به مراقبت و پرستاری نیاز دارد. حتی با گذشت ماه‌ها نیز پدر خانواده باید برای نگهداری از فرزند و کودک خود به همسرش کمک کند.

اینکه وظیفه نگهداری از فرزند را هر دو نفر بر عهده بگیرند، باعث می‌شود مادر نیز از بودن در کنار فرزند خود لذت ببرد. برای اینکار می‌توانید کارهای مربوط به نگهداری فرزند را بین خود تقسیم کنید. در واقع زوجین باید در زندگی زناشویی یاد بگیرند که بدون انتقاد نسبت به یکدیگر حامی و همراه هم باشند.

6- خوابتان را با خواب کودک هماهنگ کنید

هیچ نوزاد و کودکی نیست که در طول شبانه روز بیدار باشد. شما می‌توانید خواب خود را با خواب نوزاد هماهنگ کنید. اگر شب بیداری داشته‌اید می توانید زمانی که در طول روز کودک می‌خوابد، شما نیز استراحت داشته باشید تا بتوانید با انرژی بیشتری به کارهای دیگر برسید.

7- ایده‌آل را رها کنید

اگر کسی بوده‌اید که همیشه زندگی‌تان بر پایه برنامه ریزی و قاعده خاصی پیش می‌رفته است و همیشه بین کارهایتان تعادل وجود داشته است اما حالا خبری از آن نظم نیست، نیازی به نگرانی نیست چراکه حالا زندگی‌تان با آمدن یک فرزند تغییر کرده و به مرور همه چیز نظمی جدید پیدا می‌کنند.

تنها چیزی که شما باید به آن فکر کنید این است که فقط از کودک‌تان که تمامی خواسته‌هایش را از شما دارد، مراقبت کنید. اشکالی ندارد اگر خانه را هر دو هفته یکبار تمیز کنید و یا گاهی حوصله آشپزی نداشته باشید و برای مدتی از بیرون غذا تهیه کنید. فقط سعی کنید از حضور فرزندتان در کنارتان لذت ببرید و از ایده آل‌های خود کم کنید تا این دوران کوتاه سپری شود. مطمئنا همه چیز به حالت عادی باز می‌گردد.

8- منبع انرژی پیدا کنید | خستگی از بچه داری

ممکن است زمان‌هایی که شب بیداری‌های طولانی داشته‌اید و یا انرژی زیادی برای نگهداری از کودکتان صرف کرده‌اید، دیگر انرژی و توان لازم را نداشته باشید. خستگی از بچه داری امری است که در چنین مواردی در خود احساس می کنید.

سعی کنید در این زمان‌ها منبع انرژی را پیدا کنید و انرژی از دست رفته خود را جبران کنید. برای اینکار می‌توانید نگهداری از کودک‌تان را به خانواده و دوستان‌تان بسپارید و برای زمان کوتاهی به تنهایی به خرید بروید و یا همراه همسرتان شام را بیرون از خانه بخورید. لازم است در نظر داشته باشید که یک کودک بیش از هر چیزی به یک مادر شاد و پرانرژی نیاز دارد. مادرانی که هیچ راهی برای پیدا کردن انرژی از دست رفته خود پیدا نمی‌کنند و بچه داری آن‌ها را ناتوان و خسته کرده است، بهتر است به یک درمانگر مراجعه کنند و درباره فرزندپروری خود حتما مشاوره کودک دریافت نمایند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: خستگی از بچه داری



:: برچسب‌ها: خستگی از بچه داری ,
:: بازدید از این مطلب : 317
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 25 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

گفتار درمانی یکی از شاخه‌های علوم توانبخشیست و با هدف رفع مشکلاتی که در صحبت کردن فرد دیده می‌شود به وجود آمده است. با توجه به اینکه گفتار یا صحبت کردن تنها وسیله ارتباط ما با جهان اطرافمان است ناتوانی در این زمینه می‌تواند مشکلات بسیاری را برای فرد ایجاد نماید و به همین خاطر می‌بایست نسبت به درمان این مشکلات توجه جدی داشت. اختلالات گفتاری در هر سن و شرایطی ممکن است ایجاد شوند؛ بااین‌حال با توجه به انعطاف‌پذیری بیشتری که عضلات و همین‌طور توانایی‌های ذهنی فرد در دوران کودکی دارند بهتر است در صورت وجود مشکل از سنین پایین‌تر برای گفتار درمانی اقدام نمایید. در ادامه به طور کامل درباره اهمیت گفتار درمانی و ضرورت انجام آن صحبت خواهیم کرد پس همراه ما باشید.

منبع: گفتار درمانی برای کودکان

گفتار درمانی چیست

به‌طورکلی صحبت کردن شامل دو بخش است. در بخش اول فرد می‌بایست افکارش را در قالب کلمات درآورده و آن‌ها را با قواعد دستوری زبان خود مرتب کند؛ پس از آن‌که افکار فرد به کلمات تبدیل شد وی با کمک اندام‌هایی مانند حنجره، زبان و دهان آن‌ها را بیان خواهد کرد. اختلالاتی که در گفتار فرد ایجاد می‌شود می‌تواند هر یک از این بخش‌ها را درگیر خود کند. برای مثال برخی افراد نمی‌توانند کلمات مناسب را در ذهن خود پیدا کنند و یا گروهی دیگر به دلیل ضعف عضلات دهان و زبان نمی‌توانند کلمات را به‌درستی بیان کنند. گفتار درمانی شاخه‌ای از علوم توان‌بخشی است که نوعی روان درمانی نیز محسوب می‌شود و تلاش می‌کند تا مشکلات پیش‌آمده در هر دو زمینه را موردبررسی قرار داده و برای درمان آن‌ها برنامه‌ریزی کنند.

بیشتر بخوانید : اختلالات عصبی رشدی

حیطه فعالیت گفتار درمانی

به‌طورکلی هر مشکلی که توانایی صحبت کردن روان و مطلوب فرد با دیگران را مختل کند می‌تواند در دایره فعالیت‌های گفتار درمانی قرار بگیرد. مراجعین گفتار درمانی از کودکانی که به دلیل دیر زبان ‌باز کردن به این مراکز ارجاع می‌شوند تا سالمندانی که به دلیل مشکلاتی نظیر سکته مغزی توانایی صحبت کردن را از دست ‌داده‌اند شامل می‌شود. بااین‌حال معمولاً توصیه می‌شود که در صورت وجود مشکل هرچه سریع‌تر و در سنین پایین‌تر درمان را شروع کنید. علاوه بر اینکه انعطاف و پاسخگویی به درمان در سنین پایین‌تر به‌مراتب بالاتر است برطرف کردن مشکلات گفتاری در کودکی باعث خواهد شد تا فرد کمتر اضطراب و سایر مشکلاتی که به دلیل ناتوانی در صحبت کردن روان ایجاد می‌شود را تجربه نماید.

نشانه‌های نیاز کودک به استفاده از گفتار درمانی

چطور متوجه این موضوع بشویم که کودک نیاز به استفاده از گفتار درمانی دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت درصورتی‌که متوجه هرگونه مشکل ارتباطی در کودک خود شدید بهتر است ابتدا از یک مشاور کودک کمک بگیرید. گاهی اوقات بی‌میلی به صحبت کردن نه به دلیل ناتوانی در گفتار بلکه به دلیل مشکلاتی مثل اضطراب، افسردگی یا حتی لالی انتخابی ایجاد می‌شوند. اگرچه این کودکان نیز به گفتار درمانی نیاز دارند بااین‌حال بخش اصلی درمان این اختلالات می‌بایست زیر نظر متخصصین روانشناسی کودک صورت بگیرد. برای آشنایی با انواع اختلال زبان در کودکان کلیک کنید.

برخی از نشانه‌های رفتاری در کودک می‌تواند زنگ خطری باشد که به شما نسبت به استفاده از گفتار درمانی هشدار می‌دهند. درصورتی‌که هر یک از این نشانه‌ها را در کودک خود مشاهده کردید بهتر است از یک گفتار درمانگر کمک بگیرید.

ناتوانی‌های ارتباطی

اگر احساس می‌کنید فرزندتان نسبت به ارتباط برقرار کردن با دیگران تمایلی ندارد و این بی‌میلی به این خاطر است که توانایی صحبت کردن یا برقراری ارتباط با سایرین را ندارد می‌توانید از مشاورین کودک و همین‌طور گفتار درمانی کمک بگیرید. گفتار درمانی به فرزند شما کمک خواهد کرد تا دایره واژگان خود را افزایش داده و افکار و خواسته‌های خود را در قالب گفتار بیان کند. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

اختلالات عصبی-رشدی

کودکانی که دچار اختلالاتی نظیر عقب‌ماندگی‌های ذهنی، اوتیسم یا بیش فعالی هستند معمولاً مشکلاتی را نیز در برقراری ارتباط با دیگران تجربه می‌کنند. استفاده از جلسات گفتار درمانی و تمرین با این کودکان باعث خواهد شد تا توانایی‌های آن‌ها پیشرفت بیشتری داشته باشد و درنتیجه مشکلات ناشی از اختلال کمتر آن‌ها را درگیر خواهد کرد.

ناتوانی در گفتار یا شنیدار

تمامی مشکلاتی که فصاحت گفتار فرزند شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند می‌توانند نشانه‌ای برای نیاز به استفاده از خدمات گفتار درمانی باشند. لکنت زبان، صحبت کردن با تأخیر، ضعف شنوایی و بسیاری از مشکلات دیگری که فرزند شما را از صحبت کردن مطلوب دور می‌کنند از جمله همین نشانه‌هاست. همچنین برخی از کودکانی که دچار لکنت هستند معمولاً برای اجتناب از بیان کلمات دشوار منظور خود را با سایر کلمات بیان می‌کنند و این باعث طولانی شدن صحبت‌های آن‌ها خواهد شد؛ اگر فرزند شما نیز در صحبت کردن خود چنین رفتاری دارد بهتر است نسبت به آن توجه کافی داشته باشید. برای آشنایی با نشانه‌های لکنت زبان کودکان کلیک کنید.

اهمیت گفتار درمانی و پیامدهای بی توجهی به آن

ناتوانی در تمامی زمینه‌های وابسته به کلام

صحبت کردن تنها وسیله برقراری ارتباط میان انسان‌هاست و درصورتی‌که شما نتوانید به‌راحتی با دیگران ارتباط داشته و خواسته‌های خود را بیان کنید احتمالاً مشکلات بسیاری را تجربه خواهید کرد. این موضوع علاوه بر اینکه باعث ناتوانی در بیان خواسته‌ها می‌شود مشکلاتی را در سایر زمینه‌های وابسته به کلام نظیر تحصیل در مدرسه نیز ایجاد خواهد کرد. به همین خاطر لازم است تا برای برطرف کردن مشکلات کلامی کودک هرچه سریع‌تر اقدام شود.

بیماری‌های روحی

برقراری ارتباط با دیگران یکی از نیازهای فطری هر انسانی است و ناتوانی از این موضوع می‌تواند مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند. کودکانی که نمی‌توانند به‌درستی صحبت کنند معمولاً از جانب همسالان و اطرافیان نیز طرد می‌شوند و این موضوع باعث گرایش آن‌ها به‌تنهایی و انزوا می‌شود که می‌تواند زمینه را برای بروز اختلال افسردگی آماده کند. همچنین ناتوانی در صحبت کردن می‌تواند باعث بروز اضطراب در شرایطی باشد که فرد مجبور است راجع به موضوعی با دیگران صحبت کند. به همین خاطر استفاده از گفتار درمانی و برطرف کردن مشکلاتی که فرد در صحبت کردن دارد تا حد زیادی باعث بهبود وضعیت سلامت روان وی خواهد شد.

کاهش دشواری‌ها

اختلالات عصبی-رشدی نظیر سندروم داون مشکلات بسیاری را برای کودک و خانواده وی ایجاد خواهد کرد. به میزانی که والدین و درمانگران بتوانند توانایی‌های هرچند ضعیف این کودکان را بهبود ببخشند مشکلات آن‌ها کاهش یافته و توانایی زندگی سازگارانه تری را پیدا می‌کنند. درنتیجه گفتار درمانی یکی از بخش‌های جدی درمان برای این کودکان است که به آن‌ها در پرورش توانایی‌ها و کاهش مشکلاتی که به دنبال بیماری برایشان ایجاد می‌شود کمک خواهد کرد.

گفتار درمانی | نقش والدین

نحوه برخورد والدین با کودکی که دچار نارسایی‌های ارتباطی است تأثیر بسیاری در موفقیت گفتار درمانی خواهد داشت. به میزانی که والدین تمرین‌های گفتاری با کودک را در خانه ادامه بدهند و با صبر و حوصله فرزندشان را به صحبت تشویق نمایند مشکلات گفتاری کودک سریع‌تر بهبود پیدا می‌کند. به همین خاطر بهتر است در کنار جلسات گفتار درمانی به نکات زیر توجه داشته باشید.

افزایش محرک‌های کلامی

تا جایی که می‌توانید سعی کنید اطراف کودک را از محرک‌های کلامی پر کنید و یا پدیده‌های اطراف خود را تبدیل به موضوعی برای صحبت نمایید. اما توجه داشته باشید محرک‌ها می‌بایست به‌نوعی انتخاب شوند که فرزند شما آن‌ها را دوست داشته باشد. برای مثال باهم کتاب بخوانید و خود را جای شخصیت‌های داستانی قرار دهید و یا چند عکس را کنار هم بچینید و با کمک هم برای آن‌ها داستانی طراحی کنید. یکی دیگر از تمرین‌هایی که تا حد زیادی کمک‌کننده خواهد بود این است که از کودک بخواهید موضوعی را برایتان تعریف کند و سعی کنید با پرسیدن سؤال در مورد جزئیات موضوع او را به صحبت هرچه بیشتر تشویق نمایید.

مهارت گوش دادن را در خود تقویت کنید

علاوه بر اینکه می‌بایست فرزندتان را به صحبت کردن تشویق کنید لازم است توانایی‌های خود را در جهت گوش دادن به صحبت‌های او نیز افزایش دهید. هرگز سعی نکنید جملات کودک را تمام کرده و یا به‌جای او منظورش را بیان کنید. اگر فرزندتان کلمه‌ای را به‌غلط بیان می‌کند به‌جای بیان حالت درست آن از وی بخواهید توضیح بیشتری راجع به آنچه در ذهن دارد برایتان بدهد و همچنین به خاطر داشته باشید که جریان پیشرفت کودک معمولاً جریانی بسیار آهسته است و شما می‌بایست بدون دلسرد شدن در این مسیر تلاش کنید.

صحبت کردن را تشویق کنید

هر تلاشی که فرزندتان برای صحبت کردن انجام می‌دهد را تشویق کنید. یک قانون مهم در روانشناسی تربیتی معتقد است رفتارهایی که پیامد خوشایندی را برای فرد به همراه دارند با احتمال بیشتری در آینده تکرار می‌شوند. کودکان دارای اختلالات گفتاری معمولاً تصور می‌کنند که دیگران تمایلی به صحبت با آن‌ها ندارند و شیوه گفتار آن‌ها برای دیگران خسته‌کننده است. درنتیجه اگر شما صحبت کردن را در فرزند خود تقویت کنید علاوه بر اینکه او را به تکرار این رفتار تشویق می‌کنید باعث از بین رفتن این ذهنیت منفی در وی شده و به شکل‌گیری اعتمادبه‌نفس او کمک خواهید کرد. برای آشنایی بیشتر با ویژگی های کودکان استثنایی کلیک کنید.

پکیج های گفتار درمانی

از آن جا گفتار درمانی کودک در یک جلسه اتفاق نمی‌افتد، کلینیک نی نی مایند برای ارائه خدمات گفتار درمانی پکیج هایی را طراحی کرده است که با قیمت های به صرفه می‌توانید آن‌ها را تهیه کرده و دوره های درمانی را به طور کامل برای فرزندتان خریداری نمایید. با تخفیف هایی که در این پکیج ها در نظر گرفته شده، والدین می‌توانند از خدمات درمانی به بهترین نحو استفاده نمایند. برای اطلاع از شرایط و نحوه خریداری پکیج ها با شماره های درج شده تماس بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

گفتار درمانگران در چه حیطه‌هایی فعالیت می‌کنند؟

تمامی مشکلاتی که باعث می‌شود فرزند شما نتواند به‌راحتی صحبت کند و یا میلی به صحبت نداشته باشد را می‌توان با استفاده از جلسات گفتار درمانی برطرف کرد. ازجمله مشکلاتی که نیاز به گفتار درمانی دارند می‌توان به لکنت، اختلالات عصبی-رشدی مانند اوتیسم یا عقب‌ماندگی‌های ذهنی و همین‌طور مشکلات بلع دانست.

از کجا بفهمیم که فرزندمان نیاز به گفتار درمانی دارد؟

هر نشانه‌ای که بیانگر ناتوانی فرزند شما در صحبت کردن است نشان‌دهنده نیاز آن‌ها به استفاده از گفتار درمانی است. بی‌میلی به صحبت کردن، اجتناب از بیان برخی کلمات، دشواری در تلفظ برخی واژه‌ها و همین‌طور لکنت یا مشکلات بلع از این دسته نشانه‌ها هستند.

منبع: گفتار درمانی برای کودکان



:: برچسب‌ها: گفتار درمانی برای کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 373
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

آیا از فواید شیر مادر اطلاع دارید؟ شیر مادر یک ماده غذایی مهم برای تغذیه نوزاد خصوصاً در ماه‌های اول زندگی او محسوب می‌شود. علاوه بر وجود ویتامین‌ها و مواد مغذی در شیر مادر، خوردن آن توسط نوزاد می‌تواند او را در برابر بسیاری از بیماری‌ها و عفونت‎ها ایمن نگه دارد. متخصصین حوزه رشد کودک بر این باورند که مهم‌ترین تغذیه‌ای که نوزاد باید در 6 ماه سال اول زندگی حتماً مصرف کند شیر مادر است. شیر دادن به نوزاد علاوه بر تاثیرات جسمانی می‌تواند از نظر روانی نیز بر مادر و نوزاد تاثیر داشته باشد. از این جهت آشنایی با فواید متعدد شیر مادر می‌تواند حائز اهمیت باشد.

منبع: فواید شیر مادر

فواید شیر مادر

شیر مادر بهترین منبع تغذیه برای نوزاد است. برخی از فواید شیر مادر به شرح زیر هستند:

1. محافظت در برابر بیماری‌ها

خوردن شیر مادر در دوران نوزادی باعث می‌شود تا بدن نوزاد در برابر بیماری‌های مختلفی نظیر مسمومیت غذایی، عفونت معده، اسهال، حساسیت و آلرژی، آسیب بافت روده، سندرم مرگ ناگهانی نوزاد، بیماری التهابی روده و… مقاوم‌تر شود، زیرا مواد مغذی موجود در شیر مادر خاصیت ضد میکروبی دارد و از این جهت می‌تواند باعث پیشگیری و کاهش این مشکلات در کودک شود.

2. تأمین مایعات بدن

در چندماه اول زندگی بهترین تغذیه برای نوزاد، خوردن شیر مادر است. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند به نسبت سایر کودکانی که از شیر مادر تغذیه نمی‌کنند کمتر نیاز به خوردن آب اضافی دارند؛ همین مسئله به تنهایی می‌تواند باعث کاهش بیماری‌های گوارشی نوزاد شود.

3. فواید شیر مادر | افزایش هوش

وجود مواد مغذی در داخل شیر مادر می‌تواند بر وضعیت هوشبهر نوزاد هم موثر باشد چراکه خوردن شیر مادر می‌تواند به رشد بهتر مغز کمک کند و از این جهت مشکلات مربوط به یادگیری در کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده‌اند کمتر است.

4. تأمین مواد مغذی

بهترین منبع مواد مغذی برای نوزادان خوردن شیر مادر است، زیرا شیر مادر سرشار از ویتامین‌، پروتئین، املاح معدنی، چربی و کربوهیدارت است که برای رشد و سلامت نوزاد ضروری هستند. همچنین وجود آنتی بادی‌هایی که در شیر مادر وجود دارد باعث می‌شود تا نوزاد در برابر بسیاری از بیماری‌ها مقاوم شود. یکی از پروتئین‌های موثر در شیر مادر لاکتوفرین است که باعث محافظت دستگاه گوارش در برابر باکتری‌ها می‌شود.

5. سلامت دهان و دندان

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه کرده‌اند در سال‌های بعد دندان‌های سالم‌تری دارند، چراکه به دلیل عدم استفاده از پستانک، شیشه شیر و… دچار عفونت‌های کمتر لثه و دندان می‌شوند. همچنین مکیدن از پستان مادر باعث تقویت عضلات فک و دندان‌های او می‌شود.

6. پیشگیری از چاقی کودک

شیر مادر بسته به دوران رشدی که نوزاد در آن قرار دارد فواید متفاوتی است. به دلیل وجود مواد مغذی، شیر مادر باعث می‌شود تا کودک میل به پرخوری نداشته باشد. همین مسئله می‌تواند از چاق شدن افراطی کودک جلوگیری کند.

7. فواید شیر مادر | افزایش دلبستگی

علاوه بر تاثیرات جسمانی، خوردن شیر مادر می‌تواند بر ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری نوزاد هم تاثیر بگذارد. خوردن شیر مادر باعث می‌شود تا نوزاد و مادر به طور مرتب با یکدگیر در ارتباط باشند و این مسئله بر شکل گیری احساس دلبستگی ایمن و افزایش حس اعتماد در نوزاد تاثیرگذار است. برای کسب اطلاع در زمینه نیازهای اساسی کودکان کلیک کنید.

این ارتباط عمیق و عاطفی بین مادر و نوزاد باعث می‌شود تا در سال‌های بعدی کودک ثبات عاطفی بیشتری داشته باشد. هرچقدر این احساس دلبستگی و امنیت در نوزاد بیشتر شکل بگیرد، در سال‌های آتی کودک احساس خودارزشمندی و اعتماد بنفس بیشتری پیدا می‌کند. برای ایجاد دلبستگی بهتر میان مادر و نوزاد می‌توانید از یک روانشناس کمک بگیرید. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

 

فواید شیر دادن برای مادر

شیر دادن به نوزاد برای مادر هم تاثیرات مثبتی به همراه دارد. به این صورت که شیر دادن توسط مادر می‌تواند باعث کاهش وزن مادر، برگشت وضعیت طبیعی رحم، جلوگیری از افسردگی، کاهش سرطان رحم و سینه شود. همچنین شیر دادن توسط مادر می‌تواند احتمال بارداری مجدد در این دوران را کاهش دهد چراکه شیر دادن باعث می‌شود تا تخمک گذاری و عادت ماهانه برای مدتی به تعویق بیافتد. با این حال پیشگیری از بارداری با استفاده از روش شیر دادن به نوزاد یک روش قابل اطمینان نیست و توصیه می‌شود که از روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده نمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

بهترین سن گرفتن شیر از کودک چه زمانی است؟

متخصصین حوزه رشد کودک بر این باورند که در شرایط عادی بهتر است تا پایان دوسالگی کودک از شیر مادر تغذیه کند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که برای گرفتن شیر از کودک باید عواملی و شرایط مختلفی را در نظر گرفت. به عنوان مثال ممکن است مادر شیر کافی نداشته باشد و یا کودک نسبت به شیر مادر حساسیت و آلرژی داشته باشد. از این جهت بهتر است برای ارزیابی و بررسی دقیق‌تر به یک متخصص مراجعه کنید.

چه تفاوتی بین شیر مادر و شیر خشک وجود دارد؟

شیر مادر به طور طبیعی دارای درجه حرارت مناسب و بدون خطر مسمومیت است. چربی و پروتئین موجود در شیر مادر نسبت به شیر خشک راحت‌تر و بهتر هضم می‌شود؛ از این جهت نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند کمتر دچار مشکلات گوارشی خواهند شد. همچنین جذب کلسیم توسط شیر مادر بهتر صورت می‌گیرد.

منبع: فواید شیر مادر



:: برچسب‌ها: فواید شیر مادر ,
:: بازدید از این مطلب : 363
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

خلاقیت در کودکان قابل پرورش و رشد است. خیلی از ما در کودکی به واسطه روش های غلط آموزشی و تربیتی خلاقیت مان را از دست داده‌ایم. خلاقیت در کارآمدی و موفقیت مان می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد، بنابراین باید به دنبال روش هایی برای رشد آن ها در فرزندانمان باشیم. مهم ترین عامل در حفظ و بالا بردن خلاقیت هر کودک ، پدر و مادر او هستند. بنابراین در قدم اول والدین باید با روش های آموزشی و تربیتی کودکان آشنایی کامل پیدا کنند.در ادامه به اهمیت و روش های تقویت خلاقیت در کودکان پرداخته‌ایم. برای آشنایی بیشتر با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

منبع: خلاقیت کودکان

خلاقیت کودکان

کودکی، دورانی پر از ایده‌های جالب و تصورات تازه از جهان پیرامون است. کودکان برحسب تجارب خود از دنیای اطراف، گاه دیدگاه جدیدی از رویدادها را بیان می‌کنند که افراد بزرگ‌سال هرگز به آن توجه توجهی نداشتند. این موضوع تقریباً در مورد همه بچه‌ها صادق است و تمام کودکان دارای درجاتی از خلاقیت هستند. در حقیقت منظور از خلاقیت در دوران کودکی، توانایی فطری در تمام افراد است که هر کس بنا بر وراثت و سبک تربیتی خانواده خود، سطوحی از آن را دارا است. این توانایی می‌تواند شامل فعالیت‌های هنری، فنی، انتزاعی و ادبی و حتی علمی‌شود.

اهمیت رشد خلاقیت در کودکان

مهم‌ترین نهادی که وظیفه تقویت خلاقیت در کودکان را بر عهده دارد، در ابتدا خانواده و سپس آموزش‌وپرورش است. ازآنجایی‌که خلاقیت‌های کودکان، وجوهی از برتری هوشی آن‌ها در زمینه‌های خاص را نشان می‌دهد، بسیار مهم است که شرایط لازم برای پرورش هر چه‌بهتر آن مهیا گردد. بااین‌حال، در سنین بالاتر، نمی‌توان همه افراد را دارای خلاقیت در نظر گرفت؛ زیرا با بی‌توجهی‌های صورت گرفته، این ویژگی در بسیاری از کودکان کم‌رنگ شده یا از بین می‌رود. درنتیجه حجم زیادی از استعدادهای افراد جامعه به دلیل سهل‌انگاری، تخریب و از امکان پیشرفت آن کم می‌شود.

برای آشنایی با روش های برآورد هوش کودک کلیک کنید.

روش‌هایی برای تقویت خلاقیت در کودکان

فراهم کردن شرایط برای ارضاء کنجکاوی فرزندان

تقریباً همه بچه‌ها در سال‌های اولیه تولد خود، اشتهایی سیری‌ناپذیر برای کشف محیط پیرامون دارند. آن‌ها به‌طور مداوم مکان اطراف خود را جست‌وجو می‌کنند و با مشاهده هر شی‌ء تازه‌ای، کنجکاو می‌شوند. همین موضوع یکی از نگرانی‌های مهم والدین به شمار می‌رود زیرا احتمال رخ داد خطرات محیطی در این دوران برای کودکان بسیار بالا می‌رود. گروهی از والدین برای در امان نگه‌داشتن فرزند خود، اقدام به محدود کردن او و ممانعت از جست‌وخیز کودک می‌کنند. درواقع، آن‌ها به‌جای آنکه محیط را برای کودک ایمن کنند، سعی می‌کنند او را از وسایل و بخش‌های خطرناک دورنگه دارند. بااین‌حال، مسئله‌ای که به وجود می‌آید کاهش چشمگیر محرک‌های جدید برای کودک است.

از این‌سو توصیه می‌شود والدین به‌جای مراقبت افراطی از فرزندان و جلوگیری از جست‌وجوگری آن‌ها، از روش‌های زیر برای کاهش خطرات استفاده کنند:

  • استفاده از درپوش‌های محکم برای پریزهای برق
  • قرار دادن پوشش‌های محافظ برای گوشه‌های تیز اشیاء منزل
  • پوشاندن کف خانه با موکت یا فرش
  • خارج‌سازی وسایل زینتی و خطرناک از محیط خانه

مهیاسازی امکانات و ابزارهای مختلف برای خلق تجارب تازه در کودکان

یکی از راه‌های پرورش و حفظ خلاقیت در کودکان ، فراهم کردن وسایلی برای کندوکاو آن‌ها است. ازاین‌رو، پیشنهاد می‌شود والدین در تهیه وسایل بازی، اشیائی را انتخاب کنند که موجب تحریک قوه تخیل و استفاده از قوای مختلف عقلانی در آن‌ها می‌شود.

امروزه مؤسسات متنوعی در تلاش برای تولید بازی‌های فکری در سنین مختلف هستند. علاوه بر این، می‌توان از وسایل فنی و حقیقی دیگر نیز برای آموزش برخی مهارت‌ها به کودکان سنین بیشتر استفاده کرد؛ منوط بر اینکه روش‌های محافظتی برای ایمنی کودکان توسط والدینشان رعایت شود.

پرهیز از مقایسه کودک با دیگر همسالان

همه کودکان ازنظر ویژگی‌های شخصیتی، خلق‌وخو و ابعاد هوشی با یکدیگر متفاوت‌اند. برخی از آن‌ها دارای توانمندی در زمینه‌هایی هستند که در کوتاه‌مدت جلوه کرده و موجب خشنودی و افتخار بزرگ‌سالان می‌شود. بااین‌وجود، گروهی از کودکان نیز برای نشان دادن پتانسیل‌های خود نیازمند صرف زمان، پشتیبانی والدین و داشتن امکاناتی خاص هستند. بر این اساس، مقایسه کودکان با یکدیگر نه‌تنها بی‌فایده، بلکه آسیب‌رسان به شمار می‌رود.

ازجمله نتایجی که مقایسه کودکان با دیگران به همراه دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گوشه‌گیری و تمایل به انزوای اجتماعی در کودک
  • خاموش شدن شعله‌های خلاقیت
  • جهت‌گیری فعالیت‌های کودک به سمت کارهایی که میزان مقایسه را کم کند
  • به وجود آمدن احساس خشم و عصبانیت در کودک
  • تحریک حسادت کودک نسبت به همسالان خود
  • تخریب حس اعتمادبه‌نفس کودک
  • افزایش احتمال ابتلای کودکان به اختلالات اضطرابی یا افسردگی

عدم سرزنش و قضاوت رفتارهای کودک به‌صورت افراطی

هنگامی‌که کودکان دست به انجام کارهایی جدید یا خلاقانه می‌زنند، همواره دو نتیجه مورد انتظار است. فعالیت آن‌ها یا موفقیت‌آمیز بوده و نتیجه مورد تائید اطرافیان قرار می‌گیرد و یا شکست می‌خورد. درصورتی‌که موفق نبودن کودک با سرزنش و تمسخر اطرافیان همراه گردد، باعث می‌شود وی نسبت به تکرار کار خود و عیب‌یابی آن بی‌علاقه می‌شود.

همچنین کودک احساس شرمندگی و حقارت می‌کند. در این شرایط، او احساس می‌کند پشتوانه حمایتی خود را ازدست‌داده و در برابر خطاهایش، پشتیبان ندارد. لذا حجم زیادی از انرژی روانی خود را صرف به کار بردن راهبردهای مقابله‌ای برای روبه‌رو نشدن دوباره با این هیجانات منفی می‌کند. درنتیجه، فرصت‌های وی برای پرورش خلاقیت و نوآوری خویش را به میزان چشم‌گیری از دست می‌دهد.

احترام گذاشتن به شخصیت منحصربه‌فرد کودک

برخی از کودکان نیازمند صرف زمان بیشتری به‌صورت تنهایی هستند. آن‌ها در خلوت خود می‌توانند روی تصورات نوآورانه یا ایده‌های جدیدشان کار کنند. عده‌ای دیگر از کودکان، برای داشتن بهترین عملکرد خود، به همکاری اطرافیان و یا همراهانی نیاز دارد. علاوه بر این، میزان حساسیت خلقی کودکان نیز متفاوت است. درنتیجه، حوادث کوچکی می‌تواند روحیه آن‌ها را برای رشد خلاقیت‌شان تخریب کند.

به‌طورکلی باید در نظر داشت که توجه به مشخصه‌های خاص هر کودک، لازمه پرورش صحیح آن‌ها و تقویت استعدادهای مختلفشان است.

ابراز محبت بی‌قیدوشرط نسبت به کودک

ازجمله حقوق هر کودکی، بهره‌مندی از محبت و عشق حقیقی از جانب خانواده خود است. این موضوع یکی از نیازهای اساسی انسان‌ها به شمار می‌رود که ارضای مناسب آن، شخص را از ناراحتی‌های روانی بسیاری مصون می‌دارد. درنتیجه کودک می‌تواند با روانی سالم، به سمت پرورش مهارت‌ها، توانایی‌ها و خلاقیت خود گام بردارد.

این در حالی است که اکثر والدین، باآنکه در حقیقت فرزند خود بسیار دوست دارند، اما این علاقه را به انجام کارهایی از سوی کودک مشروط می‌کنند. درنتیجه بچه‌ها به‌جای آنکه در تلاش برای تجلی هویت و توانایی‌های خود باشند، به دنبال انجام اموری هستند که خشنودی و ابراز محبت والدینشان را به همراه خواهد داشت. این امر باعث می‌شود تا کودکان تبدیل به فردی وابسته شوند و هویت مستقلی از خود را شکل ندهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: خلاقیت کودکان



:: برچسب‌ها: خلاقیت کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 307
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

رفتار مادر با پسر چگونه باید باشد؟ مادرانی که فرزند پسر دارند، می‌توانند نقش بسیار موثر و بارزی در تربیت و شکل گیری شخصیت و رفتارهای فرزند خود ایفا کنند. بیشتر فرزندان پسر وابستگی و علاقه زیادی به مادران خود دارند و همین عامل باعث می‌شود که آن‌ها اغلب مادران خود را به عنوان الگوی زندگیشان قرار دهند و در تصمیم گیری‌ها همچون مادرانشان عمل کنند. شجاع، بی باک و مستقل بار آمدن فرزند پسر در خانواده یا در مقابل، وابسته و آسیب پذیر و گوشه گیر بودن او به مقدار زیادی به نوع تربیت مادر و رفتار او با فرزند خود بر می‌گردد. با آگاهی از نحوه صحیح رفتار مادر با پسر و کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید به بهترین نحو فرزند خود را تربیت نمایید. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: رفتار مادر با پسر

3 نکته مهم در برخورد و رفتار صحیح مادر با پسر

مادران باید با شناخت کامل مراحل رشد جسمی، روانی و اجتماعی فرزند خود، مهارت‌های لازم جهت داشتن یک رابطه سالم و محبت آمیز با او را فرا گرفته و بتوانند با تقویت ویژگی‌های شخصیتی مثبت و تلاش برای از بین بردن یا کاهش شاخصه‌های منفی رفتاری در کودک خود، رفتاری درست و آموزنده با او داشته باشند تا بتوانند فرزند خود را به بهترین نحو تربیت کنند. برای آشنایی با روش های تربیتی مقاله آموزش پدر و مادر را مطالعه نمایید. در ادامه به بررسی چند مورد از ویژگی‌های رفتاری مادران که در برخورد با پسرانشان باید از آن‌ها استفاده کنند اشاره می‌کنیم:

1. رفتار مادر با پسر | در برخورد با پسران خود با محبت و مهربان باشید

مادران به عنوان کانون مهر و محبت و ستون اصلی یک خانواده در امور عاطفی به شمار می‌آیند و این رفتارهای محبت آمیز توسط فرزندان هم تقلید می‌شود. پسران در کنار مرد بودن و داشتن رفتارها و گرایشات زمخت و استوار مردانه، مهربانی و از خود گذشتگی را از مادران خود می‌آموزند. مادران به عنوان الگویی برای فرزندانشان نباید هیچ گاه رفتارها و برخوردهای سرشار از محبت خود را از آنان دریغ کنند و باید با آن‌ها با محبت و مهربانی رفتار کرده و به آن‌ها علاقه نشان دهند تا کودکان بتوانند این گونه رفتارها را یاد بگیرند.

در واقع مادران با رفتاری که در مقابل پسرشان انجام می‌دهند، بستری برای ارتباطات کودک در آینده شکل می‌دهند و این آموزش‌ها در نهایت نحوه رفتار او با همسر آینده خود را تعیین می‌کند. آموزه‌هایی که این رفتارهای پر مهر مادری به فرزند پسر منتقل می‌کند، تاثیر قابل توجهی بر تکامل رفتاری و برقراری ارتباط سالم و موثر با دیگران بر جای خواهد گذاشت.

2. مسئولیت پذیری، از خصوصیات مهمی که باید به پسران خود بیاموزید

علاقه و محبت بیش از اندازه به فرزندان گاه موجب می‌شود که مادران اشتباهات فرزندان خود را نادیده گرفته و از کنار آن‌ها به سادگی بگذرند. اگر مادران به موقع جهت اصلاح این رفتارها اقدام نکرده و به فرزندان خود در مورد تکرار این اشتباهات هشدار ندهند، ممکن است در آینده باعث بروز خصوصیات نامطلوب و رفتارهای نامناسبی شود که یکی از این ویژگی‌های ناپسند، عدم احساس مسئولیت پذیری می‌باشد. از دلایل عمده بروز آن در میان مردان در سنین بالاتر می‌توان به عدم تربیت درست و مناسب آن‌ها در سنین پایین‌تر نظیر کودکی و نوجوانی اشاره کرد.

چگونه مادران مسئولیت پذیری را در پسران پرورش دهند؟

برای این که بتوانید این خصیصه پسندیده و مهم را در فرزند خود به وجود آورید، باید بعد از هر دفعه که کودک شما مرتکب خطا و اشتباهی در انجام رفتار می‌شود، به سادگی از کنار آن عبور نکرده و یا آن‌ها را به بهانه‌های مختلف تبرئه نکنید. به عنوان یک مادر شما باید زمان کافی در اختیار کودک بگذارید تا بتواند عواقب عمل ناصحیح و مخرب خود را ببیند و به اشتباهش پی ببرد.

با پذیرفتن مسئولیت کار اشتباهی که مرتکب شده، کودک شما یاد خواهد گرفت که هر تصمیمی، عواقبی با خود به همراه خواهد داشت که تمامی آن‌ها بر عهده خود اوست. به همین دلیل باید همواره پیش از عمل کردن بیندیشد و بهترین تصمیم را بگیرد. البته لازم به ذکر است که این انتقاد و آموزش مسئولیت پذیری به کودک باید کاملا از جایگاه مادری و از روی علاقه و محبت به کودک صورت گرفته باشد و نه با تحقیر و کوچک کردن شخصیت او.

3. رفتار مادر با پسر | با فرزند خود مانند یک دوست رفتار کنید

بسیاری از مادران تصور می‌کنند از آنجایی که پسران در آینده قرار است به مردانی قدرتمند و منضبط تبدیل شوند تا بتوانند اداره یک اجتماع یا خانواده را بر عهده بگیرند، باید در روش‌های تربیتی آن‌ها از اصول سرسختانه و خشن استفاده شود تا به دنبال آن، فرزندان پسران در آینده به عنوان عضوی تابع مقررات و مفید در جامعه بدل شوند.

حال آنکه این دیدگاه صحیح نیست؛ روابط والدین با فرزندان پسر و به خصوص با مادران باید رابطه‌ای دو طرفه و صمیمانه باشد و مادر به عنوان یک دوست صمیمی و همراه همیشگی برای پسر به شمار آید. این روابط باید به قدری صمیمانه و گرم باشد تا فرزندان پسر در حضور مادران خود احساس آرامش و راحتی کرده و بتوانند به راحتی در مورد مشکلات و احتیاجات خود به اظهار نظر پرداخته و درخواست کمک و راهنمایی کنند.

 

دلیل تاثیر پذیری پسر از مادر

علت این تاثیر پذیری شدید و وابستگی پسران به مادران خود از ویژگی‌های ذاتی و درونی آن‌ها منشا می‌گیرد. پسران عمدتا جاه طلب و سرسخت و مغرورتر از دختران هستند و در مواقعی که نیاز به ابراز احساسات و نشان دادن آن‌ها داشته باشند، به شخصی نیاز دارند که به آن‌ها محبت نشان داده و حالات و احساسات‌شان را درک نماید. از آنجایی که پدران معمولا قادر نیستند که این محبت را علنا و به صورت ملموسی به فرزندان خود انتقال دهند، نزدیک‌ترین فردی که می‌تواند این حس را به آن‌ها انتقال دهد مادر می‌باشد. به همین دلیل است که پسران اغلب تمایل بیشتری به مادران خود پیدا کرده و شدیدا تحت تاثیر برخوردها و رفتارهای آنان قرار می‌گیرند.

 

نتیجه رفتار صحیح مادر با پسر چیست؟

چنین پسرانی اکثرا بچه‌هایی حرف شنو و مطیع خواهند بود و خانواده را به عنوان کانونی برای رفع اضطراب‌ها و یافتن آرامش خود خواهند یافت. هر چه این فرزندان بزرگ‌تر می‌شوند، رابطه مادر-پسری هم باید همگام با آن صمیمانه و دوستانه‌تر گردد و مادران نباید اجازه دهند که گذر زمان، بهانه‌ای برای کم رنگ شدن رابطه و کاهش صمیمیت آن‌ها شود. شناخت رفتار صحیح مادر با فرزند پسر جزئیات و مراحل متعددی دارد که کمک گرفتن از یک مشاور در این زمینه می‌تواند در تربیت تمام و کمال فرزند تاثیر بسزایی داشته باشد و رابطه مادر و پسر را به بهترین نحو شکل دهد.

رابطه مادر با فرزند پسر چقدر باید نزدیک باشد؟

دوری بیش از حد مادر به پسر منجر به فقدان محبت و خلا عاطفی و نزدیکی بیش از حد موجب وابستگی (اصطلاحا بچه ننه شدن) فرزند پسر می‌شود. پسران نیز نیاز به توجه، محبت، آموزش و تربیت دارند. به عنوان مادر باید رابطه خود را بر اساس سن او مشخص کنید، مسلما فرزند خردسال شما نیاز بیشتری به حضور و مراقبت شما دارد، با بزرگ شدن او فضای شخصی و خصوصی او از شما باید جدا شود. فراموش نکنید که او هر چقدر هم مستقل شود، رابطه شما مادام العمر است و نیازی به نگرانی درباره گسسته شدن این ارتباط وجود ندارد. دو نوع ارتباطی که مادر در مورد آن باید تمایز قائل شوند، به شرح زیر است:

ارتباط فیزیکی مادر با پسر

تماس فیزیکی مادر با فرزند پسر در سنین پایین طبیعی و ضروری است. برای مثال تماس فیزیکی با کودک هنگام شیردهی ضروری است. اما به مرور این ارتباط کم و در نهایت قطع شده و محدود به نوازش و به آغوش گرفتن او می‌شود. با رسیدن به دوران نوجوانی معمولا رابطه فیزیکی به کمترین حد خودش می‌رسد.

ارتباط عاطفی

برخلاف رابطه فیزیکی، ارتباط عاطفی پیوندی همیشگی است که وجود آن موجب سلامت مادر و فرزند در تمام سنین خواهد شد. ارتباط عاطفی با وابستگی و یا بها دادن‌های بیمارگون مادرانه تفاوت دارد. ارتباط عاطفی سالم منجر به موفقیت و استقلال هر دو شده و آرامش روحی را برای آن‌ها به همراه دارد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

علت تاثیر پذیری شدید و وابستگی پسران به مادرانشان چیست؟

پسران عمدتا جاه طلب و سرسخت‌تر از دختران هستند و در مواقعی که نیاز به ابراز احساسات داشته باشند، به شخصی نیاز دارند که به آن‌ها محبت نشان داده و حالات و احساسات‌شان را درک نماید. از آنجایی که پدران معمولا این محبت را علنا نشان نمی‌دهند، نقش مادر بسیار پررنگ می‌شود. در نتیجه رفتارهای پسران تا حد زیادی تحت تاثیر رفتار مادرشان می‌باشد.

مادران چطور می‌توانند در رفتار آینده پسران خود با همسران‌شان موثر باشند؟

مادران با رفتاری که در مقابل پسرشان دارند و میزان مهر و محبتی که به آنان نشان می‌دهند، بستری برای ارتباطات کودک در آینده را فراهم می‌سازند و این آموزش‌ها در نهایت نحوه رفتار او با همسر آینده خود را شکل می‌دهد.

منبع: رفتار مادر با پسر



:: برچسب‌ها: رفتار مادر با پسر ,
:: بازدید از این مطلب : 319
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

بارداری پوچ ممکن است برای هر خانمی پیش بیاید. بارداری دوره‌ای شیرین و پر فراز نشیبی برای مادران محسوب می‌شود، هر برهه از بارداری مراقبت‌ها و توجهات زیادی را می‌طلبد، ممکن است مادران مراقبت‌ها و حساسیت‌های لازم را رعایت بکنند اما گاهی در سه ماهه اول بارداری، دردها و خونریزی‌هایی را هم داشته باشند و زمانی که به پزشک مراجعه می‎کنند، خبر بارداری پوچ را از پزشک بشنوند. با کسب اطلاع در مورد این نوع بارداری نگرانی‌های خود را کاهش داده و اقدامات لازم را انجام دهید. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

منبع: بارداری پوچ

بارداری پوچ به چه معناست؟

حتی یک اسپرم برای بارور کردن تخمک کافی است و زمانی که اسپرم وارد تخمک می‌شود، لقاح تشکیل می‌شود و سپس به پرزهای دیواره رحم می‌چسبد و تغذیه می‌کند تا بتواند تقسیم بشود و رشد بکند. بارداری پوچ زمانی اتفاق می‌افتد که لقاح به درستی تشکیل نشده باشد و یا به شکل توده‌ای از سلول خارج از کیسه حاملگی رشد بکند. برای آشنایی با علائم بارداری کلیک کنید.

انواع بارداری پوچ

بارداری پوچ کامل

زمانی اتفاق می‌افتد که دو اسپرم وارد یک سلول تخمک بشوند که دراین صورت DNA سلول تخم از بین می‌رود و لقاح فقط شامل کروموزم‌های پدر است که به صورت یک توده‌ای از سلول خارج از کیسه جنین رشد می‌کند.

بارداری پوچ ناقص

سلول رویان تشکیل شده هم کروموزم‌های مادر را دارند و هم کروموزم‌های پدر را با این حال تعداد کرومزوم‌ها بیشتر از 46 تا است و بافت جفت غیرطبیعی است، پس جنین طبیعی نمی‌تواند شکل بگیرد و در اوایل بارداری سقط می‌شود.

چرا بارداری پوچ اتفاق می افتد ؟

عامل خطر مستقیم این اختلال ناشناخته است اما تعدادی از عوامل خطر احتمالی برای بارداری‌پوچ در نظر گرفته شده است که عبارتند از:

بالا بدون سن مادر: زنان با تعداد مشخصی از تخمک نابالغ به دنیا می‌آیند و با رسیدن به بلوغ هر ماه یک تخمک بالغ می‌شود تا فرصت بارداری رخ بدهد و لقاح تشکیل شود، با بالا رفتن سن مادر، تخمک‌های مادر در معرض اشعه و داروهای مختلفی قرار گرفته و آسیب دیده و با تشکیل لقاح تقسیم سلولی به درستی انجام نمی‌شود.

اشکال در تقسیم سلولی: عواملی مثل لقاح مصنوعی، کامل نبودن سیکل باروری تخمک، بودن در معرض اشعه‌ها و پرتوها، ناهنجاری‌های ساختاری رحمی و … باعث اختلال در فرآیند تقسیم سلولی می‌شود.

عفونت‌های دوران بارداری: ممکن است مادر قبل از حاملگی دچار عفونت‌های شدید مثل سرخجه، سیفلیس، کلامیدیا، تبخال تناسلی و… شده باشد که باعث آسیب رسیدن به لقاح می‌شود. دقت داشته باشید حتما آزمایشات قبل ازبارداری را انجام بدهید و از سلامت جسمی خود و همسرتان مطمئن باشید و بعد اقدام به بارداری بکنید. برای آشنایی بیشتر با نکات دوران بارداری کلیک کنید.

علائم بارداری پوچ چیست؟

در آزمایشات بارداری مثل استفاده از تست‌های حاملگی فوری و آزمایش خون، بارداری‌پوچ تشخیص داده نمی‌شود و نتیجه این تست‌ها تنها باردار بودن را مشخص می‌کند. فقط از طریق سونوگرافی مشخص می‌شود که بارداری‌پوچ است یا طبیعی! برای آشنایی بیشتر با میزان اعتبار تست بارداری کلیک کنید.

اما معمولا مادر با داشتن علائمی مثل خونریزی یا لکه بینی، درد و انقباض در ناحیه شکمی، قاعدگی با خونریزی شدید و درد شدید در سینه‌ها به پزشک مراجعه می‌کند و با انجام سونوگرافی بارداری‌پوچ تشخیص داده می شود.

بارداری پوچ چگونه درمان می شود ؟

درمان بارداری پوچ به این معنا نیست که لقاح تشکیل شده اصلاح بشود و بارداری ادامه بیابد، در بارداری‌پوچ لقاح حتما سقط خواهد شد یا به صورت طبیعی و یا با مداخلات پزشکی!

سقط به صورت طبیعی

در اکثر موارد سقط خود به خودی در بارداری‌پوچ اتفاق می‌افتد. مکانیسم طبیعی بدن مادر به بارداری‌پوچ واکنش نشان می‌دهد و با ترشح هورمون‌های مختلف سعی در سقط لقاح تشکیل شده دارد. این اتفاق معمولا در سه ماه اول بارداری رخ می‌دهد.

سقط با مداخلات پزشکی

متخصص زنان و زایمان با توجه به شرایط پزشکی مادر روش مناسب سقط جنین را تجویز می‌کند. در ادامه خلاصه ای از روش‌های سقط را شرح داده‌ایم. برای آشنایی با انواع روش‌های سقط جنین کلیک کنید.

استفاده از دارو

وقتی سقط در زمان مورد انتظار رخ نداد، پزشک با تجویز دارو دیواره‌های رحم را برای سقط تحریک می‌کند، این روش دو تا سه روز زمان می‌برد و خونریزی همزمان با حالت تهوع عارض می‌شود. عوارض ناشی از آن شدیدتر از کورتاژ است و حتما باید تحت نظر متخصص انجام بگیرد.

جراحی و کورتاژ

زمانی که برای سقط از طریق دارو دیر شده باشد، توده سلولی بسیار رشد کرده و فقط از طریق جراحی می‌توان به آن خاتمه داد. دوره نقاه این روش بین شش ماه تا یکسال طول می‌کشد و توصیه می‌شود در این مدت بارداری اتفاق نیوفتد.

شیمی درمانی

اگر توده سلولی بافت رحم را درگیر کرده باشد، بعد از عمل جراحی ممکن است لازم باشد فرد برای مدتی تحت شیمی درمانی قرار بگیرد. بعد از پایان دوره درمان بارداری مجدد امکان پذیر است.

خارج کردن رحم

اگر توده سلولی بافت رحم را درگیر کرده باشد و فرد قصد بارداری نداشته باشد یا سابقه بارداری پوچ مکرر داشته باشد می‌توان رحم را خارج کرد تا شرایط مادر وخیم‌تر نشود و سلامتی اش حفظ شود.

آیا می‌توان از بارداری پوچ جلوگیری کرد؟

از همان ابتدای تشکیل لقاح، مشخص است که بارداری‌پوچ است یا طبیعی، اما چند هفته طول می‌کشد تا مادران متوجه علائم بارداری بشوند. اینکه لقاح سالم باشد یا دچار مشکلات کروموزمی؛ مسئله ایست که خارج از دسترس و کنترل است و یک رخداد طبیعی به حساب می‌آید؛ از این رو بارداری‌پوچ قابل پیشگیری نیست.

آیا بعد از بارداری پوچ امکان بارداری مجدد وجود دارد؟

وقتی که مادر با هر یک از روش‌های ذکر شده به باردار‌ پوچ خود خاتمه دهد و سیکل قاعدگی مجددا شروع شود، می‌تواند زیر نظر متخصص برای بارداری مجدد اقدام کند. فردبعد از خاتمه دادن به بارداری‌پوچ، باید حداقل سه دوره قاعدگی کامل را سپری بکند تا آماده برای بارداری باشد.

داشتن سابقه بارداری‌پوچ به این معنی نیست که مادر نمی‌تواند جنین سالم پرورش بدهد یا اینکه بارداری‌های بعدی هم قرار است پوچ باشد، اکثر مادرانی که تجربه بارداری پوچ داشته‌اند قبل و بعد از آن، بارداری موفقیت آمیز داشته‌اند. داشتن تجربه بارداری پوچ تاثیری در میزان باروری ندارد.

سخن آخر

بارداری پوچ رخداد طبیعی است که برای 50 درصد مادران اتفاق افتاده و به ندرت بیش از یکبار برای زنان بیش می‌آید. اگرچه بارداری پوچ، سقط و مراقبت‌های بعد از آن تجربه ناخوشایندی برای زنان به حساب می‌آید اما به معنی وجود مشکل ژنتیکی به خصوصی در زنان یا مردان نیست و اکثر زنانی که بارداری‌پوچ داشته‌اند موفق به داشتن بارداری طبیعی بوده‌اند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: بارداری پوچ



:: برچسب‌ها: بارداری پوچ ,
:: بازدید از این مطلب : 422
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

میکروسفالی نام بیماری است که در آن جمجمه فرد به‌اندازه کافی رشد نمی‌کند. در نتیجه اندازه سر یا مغز کودک نسبت به همسالانش کوچک‌تر است. کوچک‌تر بودن اندازه سر در این کودکان به این معناست که مغز نمی‌تواند رشد طبیعی داشته باشد. در نتیجه می‌توان گفت که اولین پیامد میکروسفالی ناتوانی یا عقب‌ماندگی ذهنی است. میکروسفالی می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که ژنتیک، استفاده از مواد مخدر و درگیری با بعضی از بیماری‌های عفونی از جمله سرخجه دلایل آن هستند. باتوجه‌به اینکه این بیماری درمانی نداشته و می‌تواند مشکلات بسیاری را برای خود کودک و همین‌طور خانواده او به همراه داشته باشد بهتر است برای پیشگیری از این بیماری اقدام کنید. به‌علاوه اگر شما یا هر یک از نزدیکان‌تان درگیر این بیماری شده بهتر است برای کم‌کردن مشکلات از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

منبع: میکروسفالی

میکروسفالی

به‌طورکلی رشد مغز تا بعد از تولد نیز ادامه دارد. در طول این مدت به همان اندازه که مغز در حال رشد است جمجمه و سر کودک نیز رشد می‌کند؛ تا مغز فضای کافی برای بزرگ‌تر شدن داشته باشد. در کسانی که درگیر میکروسفالی می‌شوند به هر دلیلی مرزهای جمجمه زودتر از زمانی که باید بسته می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که اولاً سر این کودکان نسبت به همسالان‌شان بسیار کوچک‌تر باشد. ثانیاً بسته‌شدن مرزهای جمجمه اجازه رشد کافی را از مغز می‌گیرد. و به همین خاطر یکی دیگر از نشانه‌های میکروسفالی عقب‌ماندگی‌های ذهنی هستند.

علائم میکروسفالی

همان‌طور که گفتیم کوچک بودن اندازه دور سر مهم‌ترین و بارزترین علامت میکروسفالی است. علاوه بر این سایر علائم میکروسفالی باتوجه‌به شدت این بیماری عبارت‌اند از:

  • ناتوانی‌ در عملکردهای ذهنی
  • ناتوانی ذهنی
  • تأخیر در رشد حرکتی
  • تأخیر در رشد گفتاری
  • جمجمه دفورمه شده
  • ناهماهنگی در حفظ تعادل
  • اختلال در حس‌های فیزیولوژیک مانند شنوایی و بینایی
  • اختلال در بلع و غذا خوردن کودک
  • گرفتگی یا اسپاسم عضلانی
  • تشنج
  • ناتوانی در حفظ هماهنگی حرکتی

تشخیص میکروسفالی

تشخیص میکروسفالی حتماً باید زیر نظر یک متخصص صورت بگیرد. به‌طورکلی دو راه برای تشخیص این بیماری وجود دارد. یکی از آن‌ها مربوط به دوران بارداری و دیگری مربوط به پس از تولد نوزاد است.

تشخیص میکروسفالی در حین بارداری

تشخیص‌میکروسفالی در حین بارداری در سه‌ماهه آخر و توسط دستگاه سونوگرافی انجام می‌شود. در این روش اندازه دور سر نوزاد با استفاده از دستگاه گرفته می‌شود. و اگر مشکلی وجود داشته باشد مشخص خواهد شد. بااین‌حال دقت داشته باشید که قبل از سه‌ماهه آخر دوران بارداری، احتمال خطا در تشخیص میکروسفالی بسیار بیشتر می‌شود.

تشخیص میکروسفالی پس از دوران بارداری

تشخیص‌میکروسفالی پس از تولد از طریق جدول‌های استاندارد رشدی بر اساس سن و جنس انجام می‌شود. متخصص کودک اندازه دور سر نوزاد را باتوجه‌به این جدول‌ها بررسی می‌کند؛ و درصورتی‌که اندازه سر نوزاد حدود دو انحراف معیار نسبت به همسالانش کم‌تر باشد، می‌توان نوزاد را مبتلا به میکروسفالی در نظر گرفت. علاوه بر این می‌توان از دستگاه‌های تصویربرداری مغز مانند MRI برای تشخیص میکروسفالی استفاده کرد.

علل میکروسفالی

تا کنون هیچ دلیل واضح و مشخصی برای ابتلا به میکروسفالی مشخص نشده است. در مجموع اختلال میکروسفالی می‌تواند دارای سه دسته علت باشد که شامل اختلالات کروموزومی، رخدادهای دوران جنینی و اتفاقات دوران پس از تولد است:

اختلالات کروموزومی

از جمله اختلالات کروموزومی که با میکروسفالی در ارتباط هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سندرم ادوارد یا تریزومی ۱۸
  • سندرم جیغ گربه
  • روبنشتاین تایبی
  • اسمیت لملی اوپیتز
  • سندرم سکل
  • سندرم کری دو چت
  • سندرم جنین الکلی

اتفاقات دوران جنینی

مهم‌ترین عواملی که می‌تواند باعث ابتلا به‌میکروسفالی شود مربوط به اتفاقات دوران جنینی است. از جمله این اتفاقات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابتلا مادر به عفونت‌هایی مانند سرخجه، توکسوپلازموز و سایتومگالوویروس
  • نرسیدن خون به مغز جنین
  • عدم تغذیه مناسب مادر
  • قرارگیری مادر در معرض اشعه‌های خطرناک
  • مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی مادر
  • ابتلا مادر به ویروس زیکا
  • ابتلا مادر به فنیل کتونوری (PKU)

اتفاقات پس از تولد

میکروسفالی می‌تواند حتی پس از تولد هم رخ دهد. در چنین حالتی بنا به علت‌های مختلف، مرزهای جمجمه زودتر از آنچه که باید بسته می‌شود. در نتیجه رشد مغز نیز متوقف شده و کودک دچار میکروسفالی می‌شود. یکی دیگر از دلایل درگیری با این بیماری پس از تولد نیز این است که درست پس از زایمان اکسیژن کافی به مغز نوزاد نرسد. این شرایط باعث می‌شود نوزادی که تا مرحله‌ای پس از تولد رشد طبیعی داشته نیز ناگهان درگیر این بیماری شود.

درمان میکروسفالی

متأسفانه تاکنون هیچ درمان قطعی برای درمان‌میکروسفالی پیدا نشده است. تنها راه درمان این بیماری درمان علامتی می‌باشد، یعنی برای کاهش مشکلات این افراد می‌توان تا حدودی علائم آن‌ها را مورد بهبود قرار داد. از جمله درمان‌های معمول برای کاهش علائم میکروسفالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دارودرمانی

داروها یکی از درمان‌هایی هستند که اغلب اوقات برای بیماران درگیر با میکروسفالی تجویز می‌شوند. این داروها اگرچه نمی‌توانندمیکروسفالی را درمان کنند اما برای کنترل بعضی از علائم مثل تشنج و یا بیش‌فعالی بسیار مفید هستند.

جراحی

اقدام اصلی که در جراحی انجام می‌شود این است که درزهای جمجمه را باز می‌کنند تا از شدت پیدا کردن علائم جلوگیری شود. بااین‌حال این روش برای همه بیماران میکروسفالی توصیه نمی‌شود.

توان‌بخشی

توان‌بخشی‌ها یکی از بهترین درمان‌ها برای بیماران‌میکروسفال هستند. در این درمان به بیمار کمک می‌کنند تا بتواند از همان مقدار توانایی ذهنی که دارد به بهترین شکل استفاده کند. بعضی از روش‌هایی که در توان‌بخشی استفاده می‌شوند عبارتند از:

گفتاردرمانی

کودکان مبتلا به میکروسفالی مشکلات بسیاری را در صحبت‌کردن، ارتباط برقرار کردن با دیگران و همین‌طور بلع دارند. در جلسات گفتاردرمانی به کودک کمک می‌شود تا حدودی این مشکلات را کنار گذاشته و توانایی‌های خود را در این زمینه‌ها بیشتر کند.

کاردرمانی

یکی دیگر از مشکلات همراه بامیکروسفالی ناتوانی‌های حسی و حرکتی هستند. یعنی این کودکان در احساس‌کردن محیط خود و همین‌طور انجام رفتارهای مختلف با مشکل مواجه هستند. در جلسات کاردرمانی بر روی مهارت‌های حسی و حرکتی آنها تمرکز می‌شود.

فیزیوتراپی

تمرین‌های فیزیوتراپی برای بیماران میکروسفال به آنها کمک می‌کند تا عضلات بدنشان را تقویت کرده و تا حدودی بهتر بتوانند حرکت کنند.

پیشگیری از میکروسفالی

درست است که راه درمانی برای‌میکروسفالی وجود ندارد بااین‌حال شما می‌توانید با استفاده از برخی راهکارها احتمال تولد نوزادی با این بیماری را کم کنید. بعضی از راهکارهایی که می‌تواند برای پیشگیری از میکروسفالی به شما کمک کند عبارتند از:

مشاوره‌های ژنتیکی را جدی بگیرید

پیش از اینکه برای بارداری اقدام کنید و به‌خصوص اگر در خانواده شما یا همسرتان سابقه میکروسفالی وجود دارد از مشاوره ژنتیکی استفاده کنید. انجام این مشاوره‌ها بهترین راهکار برای کنترل این بیماری است. مشاورین به شما کمک می‌کنند تا از سلامتی خود، همسرتان و همین‌طور فرزندی که به دنیا می‌آورید اطمینان بیشتری داشته باشید.

از مواد مخدر دوری کنید

همان‌طور که گفتیم استفاده از مخدرهایی مثل الکل احتمال بروز این بیماری را افزایش می‌دهد. پس یکی از ساده‌ترین کارهایی که برای جلوگیری از این بیماری می‌توان انجام داد این است که قبل از بارداری و در حین آن از مصرف مخدرها یا قرارگرفتن در معرض دود آن‌ها خودداری کنید.

مبارزه با عفونت‌ها

بیماری‌های عفونی مثل سرخجه یا توکسوپلاسموزیس از جمله عواملی هستند که با میکروسفالی ارتباط مستقیمی دارند. پس اگر در زمان بارداری یا پیش از آن درگیر هر نوع عفونتی شده‌اید بهتر است این موضوع را با یک متخصص در میان بگذارید.

میکروسفالی و اهمیت مشاوره

اگر شما نیز درگیر بیماری میکروسفالی برای فرزند یا یکی از آشنایان‌تان شده‌اید احتمالاً روزهای سختی را می‌گذرانید. یکی از مشکلات جدی میکروسفالی فشار روانی و بیماری‌های روحی است که برای والدین و سایر اطرافیان به همراه دارد. در چنین شرایطی کمک‌گرفتن از یک روان‌شناس متخصص می‌تواند کمک‌کننده باشد. مشاورین علاوه بر اینکه با انجام جلسات توان‌بخشی می‌توانند به فرزند شما کمک کنند جلساتی را نیز برای کمک به خود شما برگزار می‌کنند. در این جلسات به شما کمک می‌شود تا با این شرایط کنار آمده و سلامت روان خود را حفظ کنید. به‌علاوه اطلاعات مفیدی نیز راجع به این بیماری و نحوه برخورد با کودک میکروسفال آموزش خواهید دید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

آیا سن بالای مادر با افزایش احتمال ابتلا به میکروسفالی ارتباط دارد؟

میکروسفالی اختلالی است که‌ به‌ دلیل‌ عوامل مختلفی رخ می‌دهد. اما به‌طورکلی مطالعات انجام شده ارتباط معناداری بین سن بالای مادر با ابتلا به میکروسفالی را نشان نداده‌اند. سن بالای مادر بیشتر با سندرم داون ارتباط دارد.

منبع: میکروسفالی



:: برچسب‌ها: میکروسفالی ,
:: بازدید از این مطلب : 343
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

از آن جا که کودک باهوش نیاز به دریافت آموزش‌های متفاوتی دارند، بسیاری از پدر و مادرها به دنبال شناسایی و یا گاه اعمال آموزش‌های خاص هستند. رفتارهای طبیعی هر کودکی با توجه به ویژگی‌های سنی و شخصیت و رشد شناختی، عاطفی و جسمانی در نظر گرفته می‌شود. در این بین برخی از کودکان به طور کلی نسبت به سایر همسالان خود رشد بیشتری در زمینه هوشی دارند. کودکان باهوش نسبت به همسالان خود مسائل و چالش‌ها را به شکل متفاوت‌تری حل می‌کنند. هر والدی دوست دارد فرزند باهوشی داشته باشد. یک کودک باهوش معمولاً نشانه‌هایی قبل از ورود به دوران مدرسه از خودش نشان می‌دهد که شناخت این ویژگی‌ها کلید اساسی در جهت توسعه و پیشرفت کودک محسوب می‌شود. از این جهت آشنایی با نشانه‌های شناسایی و ویژگی‌های یک کودک باهوش برای خانواده‌ها ضروری به نظر می‌رسد. برای شناسایی و استعدادیابی کودک خود کلیک کنید.

منبع: کودک باهوش را چطور شناسایی کنیم

کودک و بچه های باهوش را چطور بشناسیم؟

تاکنون روانشناسان به تعریف واحد و مشخصی در ارتباط با هوش دست پیدا نکرده‌اند و هر روانشناسی با توجه رویکرد و نظری که دارد تعریف متفاوتی را بیان کرده است. با این حال جامع‌ترین تعریفی که اکثر متخصصین با آن موافق هستند توانایی سازگاری فرد با محیط است. به عبارتی کودک هرچقدر بیشتر بتواند با محیطش سازگار شود از هوش بیشتری برخوردار است.

برخی دیگر از روانشناسان به مجموعه توانایی‌ها و مهارت کودک باهوش توجه دارند. از این جهت یک نمره هوش کلی یا همان IQ را برای کودک در نظر می‌گیرند و برای سایر مهارت‌ها و توانایی‌های کودک نمره جداگانه در نظر می‌گیرند. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت نمره هوش آن چیزی است که یک آزمون معتبر هوش اندازه می‌گیرد. از جمله معتبرترین آزمون‌های هوش می‌توان به آزمون هوش وکسلر یا آزمون گاردنر اشاره کرد. نمره هوش کودک می‌تواند امکان موفقیت‌های بعدی فرد در زندگی را پیش بینی کند. بیشترین و موفق‌ترین پیش‌بین آزمون‌های هوش در ارتباط با پیشرفت تحصیلی است. به طور کلی می‌توان گفت کسانی که نمره هوشی بالاتری دارند موفقیت تحصیلی بیشتری به دست می‌آورند.

نمره هوشی می‌تواند راهی برای شناسایی و تمایز بین کودک باهوش، کودک عادی و کودک با هوش کم باشد. به عنوان مثال کودکان عادی هوشبهری بین 90 تا 109 دارند، کودکان با بهره هوشی بالا نمره‌ای بیش از 110 و کودکان با توانایی هوشی کم نمره پایین 79 می‌گیرند. پیشنهاد می‌شود مقاله هوش کودک را هم بخوانید.

ویژگی ها و نشانه های کودک باهوش

کودکان باهوش نسبت به سایر همسالان خود توانایی‌ها و ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را از سایر کودکان متمایز می‌کند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به حافظه قوی، مهارت کلامی بالا، استدلال ریاضی بالا، کنجکاو بودن، خلاقیت بالا، حل مسئله خوب، فهم مطالب پیچیده و… اشاره کرد. برای کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

حافظه قوی | کودک باهوش

یکی از ویژگی‌های اصلی کودکان تیزهوش حافظه قوی آن‌هاست. حافظه تنها به حفظ مطالب و یادآوردی اطلاعات گذشته محدود نمی‌شود. حافظه کارکردها و انواع مختلفی دارد که می‌تواند در یادگیری و حل مسائل مختلف به کودک کمک کند. از جمله حافظه‌های مختلف می‌توان به حافظه فضایی، حافظه ریاضی، حافظه کوتاه مدت، حافظه بلند مدت و… اشاره کرد. به عبارتی می‌توان گفت تمام آموزش‌ها و کاربرد آن‌ها در زندگی و شیوه رفتار فرد در محیط‌های مختلف و… تحت تاثیر حافظه قرار دارد.

مهارت‌های کلامی بالا

این کودکان به دلیل حافظه قوی و سایر کارکردهای شناختی مهارت ارتباطی و کلامی بالایی دارند. زبان تحت تاثیر چهار کارکرد اصلی گفتن، شنیدن، خواندن و نوشتن قرار دارد، این کودکان معمولاً این فرایند‌ها و کارکردها را سریع‌تر از همسالان خود یاد می‌گیرند و در نتیجه بهتر می‌توانند با افراد دیگر ارتباط برقرار کنند. در نتیجه مهارت‌های کلامی بالا و درک دیدگاه‌های طرف مقابل باعث می‌شود تا به نسبت سایر همسالان راحت‌تر بتواند با بزرگسال‌ها صحبت و معاشرت داشته باشد.

کنجکاوی و خلاقیت بالا

کنجکاو بودن و خلاقیت بالا از دیگر ویژگی‌هایی است که می‌توان کودک باهوش را با آن‌ها شناسایی کرد. اما داشتن هوش بالا لزوماً به معنی خلاق بودن فرد نیست. خلاقیت تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که یکی از تاثیرگذارترین این عوامل، هوش بالا است. کنجکاو بودن کودک نشان دهنده اهمیت فرد به یادگیری مطالب مختلف است و این مسئله باعث می‌شود تا کودک به طور مداوم به یادگیری علاقه داشته باشد.

استدلال ریاضی بالا

عمدتاً کودکان باهوش مهارت‌های ریاضی بالایی دارند و نسبت به سایر همسالان سرعت محاسبه و هوش ریاضی بیشتری دارند.

حل مسئله | کودک باهوش

ویژگی منحصر به فرد دیگر کودکان باهوش توانایی آن‌ها در حل مسائل و پیدا کردن راه حل است. کودک باهوش نسبت به سایر کودکان مهارت‌های بالاتری برای حل مسائل در هنگام مواجهه با مشکلات مختلف دارد. به عبارتی کودکان باهوش زودتر می‌توانند با محیط سازگار شوند و توانایی بیشتری برای حل مشکل دارند.

مشکلات کودک و بچه های باهوش

هر ویژگی و توانمندی علاوه بر مزایایی که دارد آسیب‌ها و مشکلاتی را هم به همراه دارد. به دلایل مختلفی ممکن است این کودکان در تعاملات خود مشکلاتی را تجربه کنند، درست است که کودکان باهوش می‌توان معاشرت بهتری داشته باشند، اما اگر انتظارات اطرافیان و فشارهای والدین متناسب با توانمندی‌ها و ویژگی‌‌های نباشد می‌تواند برای آن‌ها مشکلاتی را به وجود بیارود.

معمولاً والدین با فهمیدن اینکه کودک باهوشی دارند، برای اینکه پیشرفت و توسعه بیشتری در این ویژگی کودک خود به وجود بیاورند فشارهای مضاعفی بر آن‌ها اعمال می‌کنند. زیرا که انتظار دارند تا کودک‌شان همیشه بهترین باشد و همه شرایط بهترین عملکرد را نشان دهد. این مسئله باعث ایجاد فشار زیادی بر روی کودک و مشکلات روانشناختی می‌‎شود. از این جهت این مشکلات می‌تواند مانع پیشرفت کودک شوند و عملکرد کودک کاهش پیدا کند.

یکی دیگر از مشکلاتی که برای این کودکان به وجود می‌آید این است که ممکن است توسط همسالان خود مورد پذیرش قرار نگیرند زیرا کودکان باهوش همیشه مورد تحسین و تشویق معلمان و مسئولان مدرسه قرار دارند و این مسئله ممکن است باعث شود تا در بین دوستانشان محبوبیت لازم را نداشته باشند در نتیجه احساس تنهایی کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک باهوش می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا نمره هوشی کودک همیشه ثابت است؟

در مجموع نمره هوشی که کودک دریافت می‌کند تا حدی به نوع آزمون انجام شده و ارزیابی روانشناس بستگی دارد. با این حال ممکن است در طول زمان تغییرات اندکی در هوش بهر کودک به وجود بیاید اما این تغییرات به میزان زیاد نیست.

منبع: کودک باهوش را چطور شناسایی کنیم



:: برچسب‌ها: کودک باهوش را چطور شناسایی کنیم ,
:: بازدید از این مطلب : 301
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

شیر نخوردن نوزاد اعتصاب شیرخوار و یا سندروم قهر از شیر مادر همگی نام‌های نگران‌کننده‌ای هستند. همان‌طور که از این اسم‌ها مشخص می‌شود در این شرایط فرزند شما ناگهان عادت‌های غذایی خود را تغییر می‌دهد. او دیگر از سینه شما شیر نمی‌خورد و یا ممکن است مقدار شیری که می‌خورد بسیار کمتر از قبل شده باشد. باتوجه‌به اینکه رشد فرزندتان به تغذیه او وابسته است، طبیعتا این شرایط برای مادر و پدر نگران‌کننده خواهد بود. پس باید دلایل شیر نخوردن نوزاد و راه‌های برطرف‌کردن آن را پیدا کنید. در ادامه علل، علائم و راه های درمان شیر نخوردن نوزاد را بررسی کرده‌ایم. در صورت هر گونه ابهام می‌توانید از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

منبع: شیر نخوردن نوزاد

شیر نخوردن نوزاد

شیر نخوردن نوزاد مشکلی است که ممکن است برای هر کودکی پیش بیاید. حتی بسیاری از مواقع مادرانی درگیر این موضوع شده‌اند که تا پیش از این شیردهی موفقی داشته‌اند. به‌طورکلی متخصصین معتقدند که نوزاد با نخوردن شیر می‌خواهد شما را از یک مشکل باخبر کند. به همین خاطر بسیار مهم است که کلیه شرایط محیطی و همین‌طور سلامت نوزاد را در این موقعیت ها بررسی کنید.

دلایل شیر نخوردن نوزاد

نوزادان ممکن است بنا به دلایل مختلفی در برابر خوردن شیر مقاومت کنند‌. از جمله این مسائل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بیماری‌ها

مشکلات ساده‌ای مثل سرماخوردگی نوزاد یا دندان درآوردن او، تا مشکلات جدی تری مثل برفک دهان و سایر عفونت‌ها می‌توانند دلیلی برای شیر نخوردن نوزاد باشند. پس اگر فرزندتان مانند گذشته به شیر خوردن علاقه‌ای نشان نمی‌دهد قبل از هر چیز وضعیت سلامتی او را بررسی کنید.

تغییر شرایط

فرزند شما مادرش را بیشتر از هر چیزی با بوی او می‌شناسد. به همین خاطر استفاده از عطرها یا هر چیز دیگری که بوی همیشگی شما را تغییر بدهد، می‌تواند دلیلی برای شیر نخوردن نوزاد باشد. یکی دیگر از دلایلی که فرزند شما تمایلی به شیر خوردن نشان نمی‌دهد این است که مزه شیر به دلیل استفاده از داروها، مواد مخدر و یا غذاهایی که مصرف کرده‌اید تغییر کرده باشد.

برای آشنایی با مشکلات شیر دهی کلیک کنید.

محیط نامناسب

اینکه در چه شرایطی به فرزندتان شیر می‌دهید اهمیت بسیاری دارد. شیردادن در موقعیت‌های شلوغ یکی از دلایلی است که باعث بی‌میلی فرزندتان به شیر خوردن خواهد شد. سعی کنید برای تغذیه نوزاد زمان‌های مناسب و منظمی را در نظر بگیرید؛ و این کار را در یک محیط آرام که استرسی برای فرزندتان نداشته باشد انجام بدهید.

رابطه عاطفی مادر و کودک

تقریباً همه متخصصین معتقدند که شیردادن مادر به نوزاد چیزی بیشتر از تغذیه کردن او است. این کار یک ارتباط عاطفی عمیق را بین مادر و فرزند به وجود خواهد آورد. در حقیقت شیردادن مادر به نوزاد نیاز او به دلبستگی ایمن و احساس امنیت در محیط را فراهم می‌کند. به همین خاطر اگر رابطه عاطفی مناسبی بین مادر و فرزند برقرار نشود احتمالاً نوزاد نیز از شیر خوردن امتناع خواهد کرد.

راهکارهایی برای شیر نخوردن نوزاد

شیر نخوردن نوزاد مشکلی است که برای بسیاری از والدین پیش می‌آید. پس بهتر است در این شرایط آرامش خودتان را حفظ کنید. این مشکل معمولاً بین 2 تا 5 روز طول می‌کشد؛ و سپس از بین خواهد رفت. در روزهایی که فرزندتان علاقه‌ای برای شیر خوردن نشان نمی‌دهد بسیار مهم است که شما نظم همیشه را در شیردادن به نوزاد و همین‌طور توجه کردن به او داشته باشید. بعضی از راهکارهای مناسب برای شیر نخوردن نوزاد به شرح زیر است. پیشنهاد می‌شود مقاله راهنمای شیر دادن به نوزاد را بخوانید.

تغییر موقعیت شیردهی

برخی از نوزادان ممکن است در یک وضعیت راحت نباشند و نسبت به شیر خوردن مقاومت کنند. وضعیت شیردهی خود را تغییر دهی؛ و موقعیت‌های دیگر را امتحان کنید. اگر مشکل فرزند شما وضعیت شیردهی باشد با این روش حل خواهد شد. برای مثال بعضی از کودکان دوست دارند که شما آن‌ها را بغل کرده، کمی تکان بدهید و به آن‌ها شیر بدهید.

شیردهی در محیط مناسب و آرام

به‌خصوص زمانی که فرزند شما به 6 تا 9 ماهگی رسیده باشد، توجهش به محیط بیشتر خواهد بود. این موضوع باعث می‌شود که او توجه و تمرکزی روی شیر خوردن نداشته باشد. در نتیجه به‌راحتی حواس‌شان از این مسئله پرت می‌شود. به همین خاطر بهتر است شیردادن به نوزاد را در یک فضای آرام و بدون محرک‌های مزاحم انجام دهید.

نزدیک کردن نوزاد به پوست بدن

هنگام شیردهی هرچقدر که بدن مادر با پوست نوزاد ارتباط داشته باشد، نوزاد احساس آرامش بیشتری می‌کند. بهتر است برای شیردادن به فرزندتان لباسی بپوشید که پوست بدنتان، پوست نوزاد را لمس کند. این حالت به نوزاد احساس امنیت و آرامش بیشتری می‌دهد.

شیردادن به نوزاد در هنگام خواب‌آلودگی

تجربه نشان داده بیشتر نوزادان وقتی خسته و خواب‌آلوده هستند سینه مادر را راحت‌تر می‌پذیرند. به همین خاطر بهتر است این زمان را نیز برای تغذیه فرزندتان امتحان کنید.

فرزندتان را به شیر خوردن مجبور نکنید

تحت هیچ شرایطی از زور و اجبار برای شیردادن به نوزاد استفاده نکنید. مادر برای نوزاد یک جایگاه ایمن محسوب می‌شود. زمانی که نوزاد به هر دلیلی شیر نمی‌خورد یا لجبازی می‌کند و پستان مادر را نمی‌پذیرد نسبت به او پرخاشگر نباشید. به‌جای این کار بهتر است تلاش کنید تا فرزندتان را در حالت آرامش قرار دهید.

سینه‌های‌تان را خالی کنید

در همان زمانی که همیشه به فرزندتان شیر می‌دهید با دست یا با استفاده از شیردوش سینه‌هایتان را خالی کنید. این کار از جمع‌شدن شیر در سینه جلوگیری می‌کند؛ و همچنین باعث خواهد شد تا تولید شیر در سینه‌های شما طبق نظم و تعادل همیشگی ادامه داشته باشد.

کمک‌گرفتن از یک متخصص

اگر هیچ‌کدام از راهکارهای گفته شده نمی‌تواند فرزند شما را آرام کند و یا زمان طولانی است که او شیر نمی‌خورد بهتر است این موضوع را با یک متخصص در میان بگذارید. گاهی اوقات ممکن است علت شیر نخوردن نوزاد یک بیماری جدی باشد که باید به فکر برطرف‌کردن آن باشید. برای آشنایی با نشانه های نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

اهمیت روان‌شناختی شیر نخوردن نوزاد

اهمیت شیر خوردن و تأثیر آن بر رشد جسمانی نوزاد بر هیچ‌کس پوشیده نیست. اما علاوه بر این شیر خوردن برای سلامت روان کودک نیز بسیار مهم است. همان‌طور که گفتیم تغذیه باعث می‌شود نوزاد از نظر روانی به این باور برسد که افرادی هستند که به او و نیازهایش اهمیت می‌دهند. همین موضوع باعث خواهد شد تا او دنیا را جای امنی تصور کند و در نتیجه دلبستگی ایمن که اولین پله سلامت روان است در کودک شکل خواهد گرفت.

به همین خاطر متخصصین توصیه می‌کنند حتی زمانی که فرزندتان به شیر خوردن تمایلی نشان نمی‌دهد ارتباط و توجه خود نسبت به او را ادامه بدهید. اما اگر فکر می‌کنید که زمان شیر نخوردن فرزندتان طولانی شده یا نمی‌دانید که چطور در مقابل این موضوع رفتار کنید بهتر است از یک مشاور کودک کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

درصورتی‌که نوزاد نسبت به شیر مادر حساسیت دارد باز هم باید به او شیر داده شود؟

آن چیزی که برای نوزاد و والدین‌ بیشترین اهمیت را دارد سلامت نوزاد است. برخی مواقع نوزاد به شیر مادر حساسیت دارد و خوردن شیر از نخوردن آن بیشتر به نوزاد آسیب وارد می‌کند در نتیجه در چنین شرایطی بهتر است به یک پزشک برای تغذیه نوزاد و یک روان‌شناس کودک برای اهمیت روان‌شناختی شیر خوردن مراجعه کنید.

منبع: شیر نخوردن نوزاد



:: برچسب‌ها: شیر نخوردن نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 344
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

بازتاب مکیدن نوزاد از جمله مهم‌ترین واکنش‌های فطری است که از همان بدو تولد شروع شده و باعث حفظ بقای انسان می‌شود. در صورتی که این پاسخ غریزی به صورتی غیرطبیعی بروز کند، یا با تأخیر در نوزاد ظاهر شود، باید حتماً کودک را برای بررسی‌های دقیق به متخصص ارجاع داد. به دلیل اهمیت بالای این بازتاب، آشنایی هر چه بیشتر با ویژگی‌های آن، بسیار ضروری است. در صورتی که نوزاد شما نمی‌تواند عمل مکیدن را انجام دهد، حتما در این باره مشاوره کودک دریافت نمایید.

منبع: بازتاب مکیدن نوزاد

علت وجود بازتاب مکیدن در نوزاد

نوزادان در ابتدای دوره تولد خود، توانایی زیادی برای زنده ماندن ندارند. آن‌ها نمی‌توانند اعضای بدن خود را به صورت آگاهانه حرکت بدهند. حواس آن‌ها به‌خصوص حس بینایی، هنوز بسیار ضعیف است. همچنین هنوز قادر نیستند به نحو مؤثری با مراقبان خود ارتباط برقرار کنند. همین مسائل سبب می‌شود تا آن‌ها نیازمند راهبردهایی جبرانی برای ادامه بقای خود باشند.

یکی از این روش‌های محافظتی، بازتاب‌های دوران نوزادی مثل مکیدن است. این بازتاب‌ها عبارت‌اند از واکنش‌هایی فطری و خودکار نسبت به محرک‌های مختلف. این پاسخ‌های رفتاری بسیار منظم و سازمان‌یافته هستند؛ تا جایی که حتی نحوه ظهور، ترتیب حرکات و نیز زمان ناپدید شدگی آن‌ها در کودکان طبیعی و سالم، تقریباً یکسان است. رشد و بقای نوزادان منوط بر بروز طبیعی بازتاب‌های این دوره است، زیرا باعث ایجاد تعاملی مؤثرتر بین مراقب و کودک می‌شود.

معروف‌ترین بازتاب‌های نوزادان

تاکنون، پاسخ‌های بازتابی متنوعی در کودکان شناسایی‌شده است. هر یک از این بازتاب‌ها نقش به سزایی در رشد صحیح توانمندی‌های کودکان دارد. از جمله رایج‌ترین واکنش‌های بازتابی در نوزادان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازتاب مورو
  • رفلکس جست‌وجوی دهانی
  • بازتاب مکیدن
  • واکنش تونیک گردن
  • بازتاب چنگ زدن
  • رفلکس بابینسکی
  • بازتاب راه رفتن

برای آشنایی بیشتر با سایر انواع بازتاب های نوزاد کلیک کنید.

بازتاب مکیدن نوزاد

می‌توان بازتاب مکیدن را مهم‌ترین و اصلی‌ترین رفلکس دوران نوزادی در نظر گرفت. نوزاد انسان با استفاده از این واکنش، به صورت فطری و از همان بدو تولد، توانایی شیر خوردن و حفظ حیات خود را خواهد داشت. این واکنش غریزی را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد:

  1. با قرار گیری نوک سینه مادر در دهان نوزاد، وی لب‌های خود را به کناره سینه مادر چسبانده و با زبان و سقف دهان خویش، پستان مادر را نگه می‌دارد. این موضوع در رابطه با قرار گرفتن شیشه شیر یا پستانک در دهان نوزاد نیز صادق است.
  2. در ادامه، نوزاد با بالا بردن زبان خود، به نوک سینه فشار وارد می‌کند. همچنین مکش دهان وی باعث خروج شیر از سینه مادر می‌شود. در این مرحله است که شیر خوردن رخ می‌دهد.

چگونگی بروز بازتاب مکیدن در نوزادان

در صورتی که بخواهید طبیعی بودن بازتاب مکیدن را در فرزند خود بررسی کنید، لازم است نوک انگشت خود را داخل دهان نوزاد قرار دهیم. در این هنگام، رفلکس غریزی نوزاد فعال شده و همان مراحل مذکور در شیر خوردن طبیعی رخ می‌دهد.

این پدیده یکی از لذت‌بخش‌ترین واکنش‌های نوزاد برای مادر به حساب می‌آید. بااین‌حال گاهی ممکن است این بازتاب به همان شیوه و اصول طبیعی خود در فرزندان دیده نشود. در این شرایط لازم است حتماً با متخصصان مربوطه مشورت کرد.

بازتاب مکیدن تا چه زمانی در نوزادان طبیعی است ؟

اکثر بازتاب‌های فطری در انسان، مربوط به دوره اولیه زندگی او می‌شوند. برخی از آن‌ها نیز همچون بازتاب پلک زدن یا نفس کشیدن تا پایان عمر باقی می‌مانند. بااین‌حال، تعداد زیادی از آن‌ها در همان سال‌های کودکی از بین می‌روند. در صورتی این واکنش‌ها در زمانی دیرتر از موعد مقرر ظاهر شوند، یا با تأخیر در ناپدید شدن همراه باشند، احتمال بروز آسیب مغزی در فرزندان وجود خواهد داشت.

در مورد بازتاب مکیدن، باید در نظر داشت که زمان ظهور آن از هفته 36 بارداری و پیش از تولد گزارش شده است. همچنین این پاسخ، در طول 4 ماه پس از تولد از بین می‌رود. از آن زمان تا انتهای دوره شیرخوارگی کودکان، این واکنش به صورت کاملاً ارادی در انسان رخ می‌دهد.

مشکلات نوزادان برای استفاده از بازتاب مکیدن

با وجود آنکه رفلکس مکیدن به صورت خودکار رخ می‌دهد، اما هنوز هم انرژی زیادی از نوزاد تازه متولدشده می‌گیرد. در نتیجه کودکانی که نارس به دنیا آمده‌اند یا ضعیف‌تر از سایر نوزادان هستند، ممکن است برای شیر خوردن و بروز این پاسخ بازتابی دچار مشکل شوند. برای کمک به این دسته از نوزادان پیشنهاد‌هایی برای مادران وجود دارد که به شرح زیر است. برای آشنایی با نشانه های سلامت نوزاد کلیک کنید.

شیر دادن به نوزاد در زمان بیداری

به‌طور معمول هر نوزاد نیاز دارد بعد از هر 2 یا 3 ساعت، دوباره شیر بخورد. برای نوزادانی که بازتاب مکیدن در آن‌ها به‌سختی رخ می‌دهد، توصیه بر آن است که در هر بار شیر دادن، نوزاد را کاملاً بیدار کرده و در هوشیاری کامل به او شیر دهید. این کار، احتمال به خواب رفتن فرزند در حین شیر خوردن را کاهش داده و خطر پریدن شیر به گلوی او را کمتر می‌کند.

علاوه بر این، نوزاد در حین بیداری، می‌تواند از حداکثر توان خود برای مکیدن استفاده کند. این کار به‌مرور، باعث می‌شود تا قدرت وی برای شیر خوردن بیشتر شده و ضعف جسمانی‌اش از بین برود.

دور نکردن نوزاد از تجربه مکیدن

برخی از نوزادان نارس نیازمند استفاده از لوله‌های تغذیه‌ای هستند. بر این اساس، عملاً احتیاجی به تغذیه از طریق بازتاب مکیدن ندارند. بااین‌حال، توصیه می‌شود، به‌طور مداوم تجربه استفاده از این بازتاب را به او بدهید تا پس از خارج کردن لوله، نوزاد دچار ناتوانی در خوردن شیر نشود. در صورتی که این امکان از جانب پزشک مربوطه رد شد، می‌توان با استفاده از پنبه‌ای آغشته به شیر مادر، نوزاد را با بو و مزه آن آشنا کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: بازتاب مکیدن نوزاد



:: برچسب‌ها: بازتاب مکیدن نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 329
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

مدت زمان لازم برای بارداری برای هیچ انسانی به طور کامل قابل پیش‌بینی و یکسان نیست. به عبارتی هیچ فرمول مشخص و واضحی برای اینکه تعیین کند که چه مدت بعد از برقراری رابطه جنسی باردار می‌شوید وجود ندارد. یک زوج ممکن است بعد از یک بار نزدیکی و رابطه جنسی محافظت نشده باردار شوند و زوجی دیگر ممکن است بعد از شش ماه یا یک سال تلاش موفق به بارداری بشوند. اما می‌توان با داشتن آگاهی لازم شانس و احتمال بارداری را افزایش داد. بسیاری از زوجین از مدت زمان لازم برای بارداری اطلاع مناسبی ندارند و نمی‌دانند چه عواملی بر این فاکتور تاثیر گذار است. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه به طور کامل درباره آن توضیح خواهیم داد. بهره بردن از مشاوره کودک به زوجین کمک می‌کند تا در راستای آمادگی بهتر برای بارداری گام بردارند.

منبع: مدت زمان لازم برای بارداری

مدت زمان لازم برای بارداری

معمولاً زوج‌های جوان و سالم بعد از 1 الی 3 ماه اقدام برای بارداری، موفق می‌شوند. با این حال نتایج مطالعات در داخل و خارج از کشور نشان داده که حدود 80 درصد از زوجین معمولاً بعد از شش الی یک سال تلاش برای بارداری موفق خواهند شد. اگر این زمان بیشتر طول کشید بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید، مراجعه به متخصص می‌تواند عوامل موثر بر طولانی شدن و تاخیر افتادن بارداری را مشخص کند. در این بین اگر سن خانم بیش از 35 سال باشد باید سریع‌تر برای مشخص کردن علت این مسئله تلاش کرد.

آمارها نشان دهنده آن است که حدودا 10 درصد از زوجین نابارور هستند و عمده افراد می‌توانند به طور طبیعی بارداری را تجربه کنند. امروزه به واسطه پیشرفت‌های صورت گرفته در علم بسیاری از افراد می‌توانند بر مشکلات ناشی از ناباروری خود غلبه کنند.

بیشتر بخوانید: روش های باردار شدن

روش‌هایی برای کاهش مدت زمان لازم برای بارداری

با آشنایی با راه‌های مختلفی می‌توان تا اندازه‌ای عوامل موثر بر مدت زمان بارداری را تحت تاثیر قرار داد که در ادامه به این موارد اشاره خواهد شد. به عبارتی با رعایت و در نظر گرفتن برخی از نکات می‌توان به افزایش شانس بارداری کمک کرد.

آگاهی از زمان تخمک‌گذاری و برقراری رابطه جنسی

بهترین زمان برقراری رابطه جنسی برای بچه دار شدن 5 روز قبل از تخمک‌گذاری و روز تخمک‌گذاری است. زمان تخمک‌گذاری می‌تواند با توجه به طول دوره و زمان شروع آخرین عادت ماهانه قابل تخمین زدن باشد. برای انجام این کار باید دوره‌های عادت ماهیانه خود را برای مدتی تحت نظر بگیرید و بررسی کنید.

با دانستن و آگاهی از زمان تخمک‌گذاری می‌توان برقراری رابطه جنسی را در این دوران انجام داد تا احتمال باردار شدن افزایش پیدا کند. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که میزان بارداری و حاملگی موفق زوجینی که این مسئله را رعایت کرده‌اند بیشتر از افرادی است که بدون در نظر گرفتن زمان تخمک‌گذاری برای بارداری تلاش کرده‌اند. در واقع با دانستن این موضوع می‌توانید مدت زمان لازم برای بارداری را کاهش دهید. برای آشنایی بیشتر با اقدامات لازم و برنامه ریزی برای بچه دار شدن کلیک کنید.

اصلاح سبک زندگی و مراقبت‌های قبل از بارداری

سبک زندگی و سلامت جسمی و جنسی زوجین از عوامل موثر بر مدت زمان بارداری محسوب می‌شود. معمولاً مراجعه به یک متخصص و انجام معاینات مختلف می‌تواند شانس ابتلا به باردار شدن و طبیعتا کاهش مدت زمان لازم برای باردار شدن را کاهش دهد. به عنوان مثال در این دوران بهتر است زوجین مصرف سیگار، مواد مخدر و مصرف زیاد کافئین و قهوه را ترک کنند.

عوامل موثر بر تاخیر مدت زمان لازم برای بارداری

مدت زمان بارداری روش تخمین و فرمولی مشخص ندارد. هر فرد بسته به ویژگی‌ها و شرایط مختلفی که وجود دارد زمان خاص خودش را دارد. در مجموع عواملی وجود دارد که می‌تواند این مدت زمان را به تاخیر بیاندازد که می‌توان به افزایش سن، نحوه مصرف قرص‌های جلوگیری، میزان وزن، استرس و اضطراب، مصرف داروهای خاص و مواد مخدر و نوشیدنی‌های الکلی اشاره کرد.

اشتباهات رایج موثر بر مدت زمان لازم برای بارداری

اشتباهات رایجی از طرف زوجین در هنگام تلاش برای بچه دار شدن رخ می‌دهد که می‌تواند بر مدت زمان لازم برای باردار شدن تاثیر منفی داشته باشد به عنوان مثال می‌توان به عدم تشخیص زمان صحیح تخمک‌گذاری، استفاده از مواد روان‌کننده جهت برقراری رابطه جنسی و استرس و اضطراب زیاد در کنار بی توجهی به سلامت عمومی اشاره کرد. به یاد داشته باشید که تحت هیچ شرایطی از مواد روان کننده در حین مراقبت استفاده نکنید. حتی کشیدن سیگار یا مصرف الکل بر کیفیت و کمیت اسپرم‌ها تاثیر منفی دارد. برای آشنایی بیشتر با مراقبت های قبل از بارداری کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چه زمانی باید برای مراجعه به متخصص اقدام کرد؟

بارداری وضعیت پیچیده و منحصر به فردی است از این جهت تخمین مدت زمان برای بارداری مسئله دشواری محسوب می‌شود. اگر بعد از شش ماه یا یک سال تلاش منظم و حساب شده موفق به بارداری نشدید بهتر است با یک متخصص ناباروری مشورت کنید تا تحت آزمایش‌های مختلف قرار بگیرید. این مسئله به شما کمک می‌کند تا علت باردار نشدن مشخص گردد.

منبع: مدت زمان لازم برای بارداری



:: برچسب‌ها: مدت زمان لازم برای بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 356
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

اندازه دور سر نوزاد یکی از ملاک‌های سلامت و رشد طبیعی نوزاد است. متخصصین برای اندازه گیری دور سر نوزاد فاصله بین وسط پیشانی تا دورترین ناحیه پشت سر را توسط یک نوار مخصوص که دقیقا در بالای گوش نوزاد قرار می‌گیرد، اندازه می‌گیرند. پس از بدست آوردن اندازه دور سر، آن را با نمودار رشد مورد مقایسه قرار می‌دهند که با توجه به این مقایسه می‌توان وضعیت سلامت رشد نوزاد را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. از این جهت اندازه دور سر یکی از ملاک‌های مهم برای ارزیابی سلامت و رشد مغز کودک می‌باشد؛ آشنایی با اندازه طبیعی و غیرطبیعی دور سر به والدین کمک می‌کند تا از سلامت فرزند خود اطمینان حاصل نمایند. مشاوره کودک می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: اندازه دور سر نوزاد

اهمیت اندازه دور سر نوزاد

اندازه گیری دور سر نوزاد از هنگام تولد تا دو سالگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه این مسئله نشان دهنده میزان رشد مغز نوزاد است. در 6 ماه اول زندگی بهتر است که هر ماه دور سر نوزاد اندازه گرفته شود. رشد سر بسیار کم یا بسیار بزرگ می‌تواند نشان دهنده اختلالاتی در مغز یا جمجمه مانند هیدروسفالی یا میکروسفالی باشد. باید توجه کرد که مقداری اختلاف در اندازه سر نوزاد نسبت به همسالان وجود دارد که این یک مسئله طبیعی می‌باشد. در هر صورت بهتر است برای ارزیابی بیشتر و دقیق‌تر به پزشک اطفال مراجعه کنید چراکه پزشک با استفاده از یک نوار مخصوص و نمودار رشد، اندازه سر نوزاد را به طور دقیق محاسبه می‌کند. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه هیدروسفالی و میکروسفالی کلیک کنید.

 

اندازه طبیعی دور سر نوزاد

کوچک بودن و یا بزرگ بودن بیش از حد دور سر نوزاد نشان دهنده یک مشکل است. زمانی که دور سر نوزاد به وضوح نسبت به سایر همسالان خود کوچک‌تر باشد آن را میکروسفالی می‌نامند. همچنین زمانی که دور سر نوزاد نسبت به همسالانش بسیار بزرگ‌تر باشد آن را هیدروسفالی می‌نامند. بنابراین برای پی بردن به سلامت نوزاد، اندازه طبیعی دور سر اهمیت بسیار زیادی دارد.

یکی از ملاک‌هایی که می‌تواند در اندازه طبیعی دور سر نقش داشته باشد، سن بارداری حین تولد است. به طور طبیعی پس از 9 ماه بارداری اندازه طبیعی سر باید حدود 35 سانتی‌متر باشد. زمانیکه نوزاد تولد زودرس یا نارس داشته باشد این اندازه به حدود 32 سانتی‌متر می‌رسد. بنابراین برای اندازه‌گیری طبیعی دور سر باید سن بارداری و سن نوزاد را در نظر گرفت. برای مشاهده استاندارد جدول قد و وزن نوزاد کلیک کنید.

 

نحوه رشد دور سر نوزاد

رشد دور سر نوزاد در طی سال اول زندگی بسیار سریع رخ می‌دهد. به طوری که در 6 ماه اول زندگی حدود 9 سانتی‌متر و 3 سانتی‌متر هم در 6 ماه دوم سال اول زندگی افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه می‌توان گفت که با افزایش رشد مغز، اندازه جمجمه هم افزایش پیدا می‌کند. با این حال رشد هر نوزاد با نوزاد دیگر متفاوت است و تفاوت‌های زیادی بین نوزادان وجود دارد که اندازه دور سر هم از این قاعده مستثنی نیست. برای آشنایی با مراقبت های لازم در خصوص نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

 

اندازه دور سر نوزاد و بهره هوشی

از آنجایی که اندازه دور سر نشان دهنده رشد مغز است، می‌تواند با بهره هوشی کودک هم ارتباط داشته باشد. به عبارتی اندازه دور سر بزرگ‌تر در سال اول زندگی می‌تواند با ضریب هوشی بالاتر در سنین 4 تا 8 سالگی ارتباط داشته باشد. با این حال باید توجه کرد که کوچک‌تر بودن سر نوزاد به منزله آن نیست که ضریب هوشی پایینی دارد. عوامل مختلف دیگری نظیر آموزش، وراثت، محیط و… بر سطح بهره هوشی تاثیر می‌گذارند. از این جهت نمی‌توان نتیجه گیری دقیقی در ارتباط با اندازه دور سر و بهره هوشی نوزاد ارائه داد.

 

روش‌های درمانی کوچکی یا بزرگی سر نوزاد

روش‌های درمانی برای اندازه غیرطبیعی سر نوزاد عمدتا به جراحی‌های مختلف محدود می‌شوند. یکی از راه‌های درمانی برای اندازه دور سر بیش از حد بزرگ یا هیدروسفالی، عمل جراحی ایمپلانت یک شنت است. به وسیله شنت مغزی می‌توان مایع مغزی نخاعی که در سر نوزاد تجمع پیدا کرده و منجر به رشد بیش از حد آن شده است را به مسیر دیگری در بدن هدایت کرد که امکان جذب آن وجود داشته باشد.

در ارتباط با اندازه غیرطبیعی کوچک سر یا میکروسفالی تا به امروز روش درمانی تدوین نشده است. به عبارتی می‌توان گفت که میکروسفالی یک اختلال ژنتیکی تمام عمر است و هیچگونه درمانی ندارد. تنها روش‌های درمانی که برای میکروسفالی وجود دارند به پیشگیری از ابتلا از طریق مشاوره‌های ژنتیک و کاهش مشکلات ناشی از اختلال تمرکز محدود می‌شوند.

در برخی موارد با جراحی، سر نوزاد را کمی‌ بزرگ‌تر می‌کنند که از وخامت اختلال کمتر شود. از این جهت برای درمان میکروسفالی عمدتا بر برنامه‌های حمایتی نظیر، کار درمانی، گفتار درمانی، فیزوتراپی و بازی درمانی تاکید می‌شود چراکه با این برنامه‌های حمایتی می‌توان توانایی‌های کودک را تقویت ‌کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

چه عواملی می‌تواند بر بزرگی یا کوچکی سر نوزاد تاثیر داشته باشد؟

عوامل مختلفی نظیر شرایط مادر، مواجهه با مواد سمی در حین بارداری، اختلالات ژنتیکی، مصرف برخی از داروها و ضربه به جنین در حین بارداری از جمله عواملی هستند که می‌توانند بر اندازه دور سر نوزاد تاثیر بگذارند. همچنین مسائلی مانند عفونت مغز، مننژیت، تجمع بیش از حد مایع مغزی نخاعی، وجود تومور و مشکلات هورمونی هم می‌تواند منجر به رشد غیرطبیعی سر نوزاد شود.

منبع: اندازه دور سر نوزاد



:: برچسب‌ها: اندازه دور سر نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 318
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

سندرم کلاین فلتر در طبقه بیماری‌های بیماری ژنتیکی قرار دارد. حالات خفیف این بیماری حتی تفاوت چندانی با افراد عادی جامعه ندارند و در صورت مصرف دارو و کنترل علائم‌شان، فقط در هنگام زادآوری با مشکل مواجه می‌شوند. البته گزارش‌های جدیدی مبنی بر باز شدن دریچه امیدی برای درمان و بهبود این بیماران نیز در سال‌های اخیر گزارش شده است. نگاه قضاوتی جامعه و چسباندن ننگ ناباروری به این افراد، نکته‌ای است که خانواده‌های این بیماران باید به آن آگاه باشند و با افزایش آگاهی و کسب آموزش‌های روانشناختی، فرزند خود را در این مسائل حمایت کنند. بنابراین حتما مشاوره کودک دریافت نمایید.

منبع: سندرم کلاین فلتر

سندرم کلاین فلتر

سندرم کلاین فلتر برای توصیف بیمارانی با ناهنجاری ژنتیکی در کروموزوم‌های جنسی به کار می‌رود. مبتلایان به این بیماری تنها مردان هستند. در این بیماری وضعیت کروموزوم‌های والدین طبیعی بوده و وراثت یا زمینه‌های قبلی ژنتیکی منجر به این سندرم نشده‌اند، بلکه جهش و اشتباه در زمان لقاح و تقسیم نشدن درست کروموزم‌های والدین منجر به بروز این سندرم در جنین می‌گردد.

پسران و مردان مبتلا به سندروم کلاین فلتر معمولا دارای بیضه‌های کوچکی هستند که میزان کمی تستسترون ترشح می‌کنند. به طور کلی سطح ترشح هورمون مردانه نسبت هورمون های زنانه در بدن آنها کمتر از حد طبیعی است.

تستسترون، هورمونی است که ترشح آن رشد جنسی مردانه را پیش از تولد و نیز هنگام بلوغ تعیین می‌کند. در صورتی که اقدامی برای درمان صورت نگیرد، کمبود تستسترون می‌تواند باعث تاخیر بلوغ یا بلوغ ناکافی، بزرگی سینه، کاهش توده عضلانی، کاهش تراکم استخوان و کاهش مقدار موی صورت و بدن شود. در نتیجه بیضه‌های کوچک و کاهش تولید هورمون، مردان مبتلا عقیم هستند. البته به لطف پیشرفت تکنولوژی و افزایش دانش متخصصان، احتمال زادآوری در این افراد بیشتر شده است.

ویژگی های سندرم کلاین فلتر

نتیجه تست کروماتین مبتلایان به سندرم کلاین فلتر مانند نتایج تست زنان گزارش می‌شود. پستان‌های بزرگ، نداشتن صدای بم و مردانه، میل جنسی پایین، آتروفی و کوچک بودن بیضه‌ها، مسدود شدن مجاری منی ساز، نازایی (عقیمی)، کف پای صاف، انحنای انگشتان کوچک دست، همجوشی ناهنجار بعضی استخوان‌های بازو، داشتن علائم هر دو جنس، میکروسفالی (کوچکی سر در ۴۰ درصد موارد)، قد نسبتا بلند ولی خمیده، وزن کم در هنگام تولد (کمتر از دو ونیم کیلوگرم) اشاره کرد. البته با کمک دارو می‌توان از بسیاری از نشانه‌های ذکر شده جلوگیری کرد. پیشرفت‌های اخیر تکنولوژی نیز امروزه امیدی تازه برای مبتلایان برای بهبود ناتوانی زادآوری آنان ایجاد کرده است.

انواع سندرم کلاین فلتر

بر حسب اینکه جهش ژنتیکی در تمام سلول‌های مبتلا رخ داده و یا در برخی از آن‌ها (حالتی که به آن موزائیسم می‎‌گویند)، انواع سندرم و شدت علائم متفاوت بوده و در موارد خفیف حتی تفاوت چندانی با افراد عادی ندارند و می‌توانند به راحتی در زمینه‌های اجتماعی موفق عمل کنند و همین می‌تواند دلیلی برای حکم پزشکی قانونی برای عدم اجازه سقط این نوع جنین‌ها باشد. این افراد فقط در هنگام بلوغ و زمان ظهور صفات ثانویه جنسی به بیماری خود آگاه می‌شوند و بر این اساس آگاهی و آموزش‌های قبلی خانواده برای کمک به آشفتگی‌های نوجوان ضروری است.

البته حالات نادرتری از این بیماری نیز وجود دارد که به صورت (xxxy:48 ) و یا حتی (xxxxy:49) دیده می‌شود. در این نوع موارد علائم شدیدتر، کم توانی ذهنی عمیق‌تر است و احتمال وجود اعضای تناسلی هر دو جنس در فرد بیشتر می‌گردد. بهره هوشی (IQ) 25 درصد مبتلایان به این سندرم در حد کم توانی ذهنی سطحی و خفیف است. کم توانی ذهنی در این بیماران از همان ماه‌های اولیه زندگی، خود را نشان می‌دهد؛ تا حدی که برخی از این افراد به دلیل اشکال در روابط اجتماعی و جنسی، دچار ناراحتی‌های روانی مانند اختلالات شخصیت، عقده حقارت، بزهکاری و اعتیاد می‌شوند.

 

چه چیزی باعث جهش و بروز سندروم کلاین فلتر می‌شود؟

جهش‌ها به تغییراتی در توالی کروموزوم‌ها گفته می‌شود که به طور طبیعی باعث گوناگونی موجودات و تفاوت‌های فردی می‌گردد. اما بعضی از انواع آن نیز منجر به پدید آمدن اختلالات ژنتیکی می‌شود. عوامل مختلفی باعث بروز جهش‌های ژنتیکی می‌گردد که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش سن والدین به خصوص مادر، آلودگی هوا، قرارگیری در معرض اشعه‌های مضر، گازهای خطرناک، سبک زندگی نامناسب و… اشاره کرد.

به طور کلی دو نوع کروموزوم جنسی در انسان وجود دارد و هر انسان به طور طبیعی یک جفت از این کروموزوم را از والدین خود ارث می‌برد. کرموزوم‌های والدین در هنگام لقاح و تشکیل جنین تقسیم شده و به طور طبیعی از هر والد تنها یکی از کروموزوم‌ها به جنین انتقال می‌یابد. کروموزوم‌های انتقالی مادر (xx) همواره x هستند. اما در مورد پدران (xy)، در صورتی کروموزوم x از پدر انتقال یابد، جنین دختر و در صورتی که کروموزوم y منتقل شود، جنین پسر تشکیل می‌گردد.

مردانی که به سندروم کلاین فلتر مبتلا هستند به دلیل عدم تقسیم صحیح کروموزوم‌ها، شکل کروموزومی آن‌ها به‌جای xy، به صورت xxy در آمده است که باعث نشان دادن علائم زنانه بیشتری در آنان می‌گردد.

چگونه افراد مبتلا به سندرم کلاین‌فلاتر تشخیص داده می‌شوند؟

برای تشخیص| سندرم کلاین فلتر از آزمایش‌های کاریوتیپ، شمارش تعداد اسپرم، آزمایش‌های هورمونی و در مورد مادران باردار از آزمایش آمینوسنتزیس استفاده می‌شود.

 

درمان از طریق تزریق هورمون تستوسترون

از جمله ویژگی‌های اصلی سندرم کلاین فلتر نشانه‌ها و علائم جسمانی زنانه و کمبود تظاهرات صفات مردانه در نتیجه کمبود ترشح هورمون تستوسترون در این مردان است. راهکار پیشنهادی متخصصان، تزریق مقدارهای مشخصی از هورمون تستوسترون به بدن بیماران می‌باشد. شروع استفاده از این نوع درمان در آغاز دوره بلوغ می‌تواند مشکلات این افراد را به شدت کم کند.

نتایج استفاده از این روش درمانی بر روی پسر بچه‌های مبتلا به سندروم کلاین فلتر نشان داده است که تزریق هورمون ذکر شده این امکان را می‌دهد تا تغییرات بدنی آن‌ها در زمان بلوغ و نوجوانی مانند افراد طبیعی رخ دهد.

البته مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد این راهکار درمانی وجود دارد این است که تزریق هورمون باید با احتیاط و زیر نظر پزشک متخصص صورت بگیرد چرا که گزارشاتی نشان داده که در بیماران مبتلا به سرطان پروستات، تزریق تستوسترون می‌تواند موجب تشدید سرطان گردد. البته باید توجه شود که خود این روش نقشی در ایجاد سرطان ایفا نمی‌کند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: سندرم کلاین فلتر



:: برچسب‌ها: سندرم کلاین فلتر ,
:: بازدید از این مطلب : 350
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

شروع غذای کمکی نوزاد از چه زمانی است؟ یکی از مهم‌ترین مواردی که مادران در مورد مراقبت و رشد فرزند تازه به دنیا آمده‌ خود با آن مواجه می‌شوند، تغذیه نوزاد است. کودکان تا دو سالگی از شیر مادر که بسیار هم لازم و ضروری است، تغذیه می‌کنند اما اغلب والدین در مورد بهترین زمان شروع غذای کمکی دچار تردید می‌شوند. در سنین مختلف نسبت شیر مادر به غذای کمکی تغییر پیدا می‌کند. بهتر است برای اطمینان بیشتر از سلامت فرزند خود، در مورد نوع و مقدار غذای کمکی او با توجه به نمودار سلامتی و شرایط رشدی، با متخصص مشورت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: شروع غذای کمکی نوزاد

شروع غذای کمکی نوزاد در کنار شیر مادر چه زمانی است؟

شیر مادر کامل‌ترین منبع غذایی تا 6 ماهگی نوزاد به شمار می‌رود و تا قبل از آن نباید با چیز دیگری تغذیه شود مگر در موارد خاص که پزشک تجویز کرده باشد. گاهی نیز به دلایلی همچون وزن کم کودک، مشکل در سینه مادر یا بیماری، به تشخیص پزشک شیر خشک را جایگزین می‌کنند یا به عنوان غذای کمکی به کودک می‌دهند. بعد از 6 ماهگی لازم است کودک برای رشد و نمو، علاوه بر شیر مادر با غذای کمکی تغذیه شود. برای آشنایی با غذای کودک زیر یک سال کلیک کنید.

 

بهترین زمان شروع غذای کمکی برای نوزاد

شروع غذای کمکی نوزاد تا قبل از 4 ماهگی مشکلات رشدی را در پی دارد و احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها را در بزرگسالی افزایش می‌دهد. در کشورهای مختلف و با توجه به شرایط محیطی نظرات مختلفی برای سن شروع غذای کمکی وجود دارد اما به طور کلی می‌توان گفت 4 تا 6 ماهگی مناسب‌ترین زمان برای شروع غذای کمکی است. در ایران نیز به تشخیص متخصصان اغلب از 6 ماهگی غذا دادن به کودک را شروع می‌کنند و این موضوع به عواملی همچون توانایی کودک در صاف نشستن و بالا گرفتن سر، رسیدن به وزنی معادل دو برابر وزن تولد و توانایی در کنترل دقیق‌تر حرکات دهان و زبان بستگی دارد. پزشکان با مشاهده و بررسی این موارد در نوزاد شروع غذای کمکی را به والدین توصیه می‌کنند.

 

انتخاب نوع غذای کمکی | شروع غذای کمکی نوزاد

غذاهای مختلفی برای شروع وجود دارند که سرلاک اولین پیشنهادی است که اغلب مطرح می‌شود اما این به آن معنا نیست که فقط می‌توانید از سرلاک برای شروع تغذیه کودک استفاده کنید. مشورت با پزشک متخصص به شما کمک می‌کند بهترین غذا را با توجه به شرایط و نمودار رشدی کودکتان به عنوان اولین غذای کمکی او انتخاب کنید. فرنی، سرلاک، پوره سیب زمینی، آب سوپ و حریره بادام از جمله مواد غذایی مفیدی هستند که می‌توانید برای شروع غذای کمکی به کودک بدهید. برخی دیگر از غذاها مانند برخی میوه‌ها، غذاهای گوشتی، سبزیجات و ماست به تشخیص پزشک و با توجه به شرایط کودک برای او توصیه می‌شود.

 

غذاهای کمکی در ماه‌های مختلف

در زمان شروع غذای کمکی نوزاد با صبر و حوصله پیش بروید و توصیه می‌شود غذاهای جدید را با فاصله دو تا سه روز به کودک بدهید. اگر کودک غذای جدید را پس زد و تمایلی به خوردن آن نداشت، بعد از چند روز مجددا امتحان کنید. در ادامه غذاهایی را که در ماه‌های مختلف نوزادی می‌توانید به فرزند خود بدهید شرح داده‌ایم.

1. غذای کمکی برای کودک هفت ماهه

کودک هفت ماهه همچنان به شیر مادر به عنوان غذای اصلی خود نیاز دارد. برای شروع بهتر است از فرنی آرد برنج برای فرزند خود استفاده کنید و بعد از آن کم کم حریره بادام را به برنامه‌ی غذاییش اضافه نمایید. برای اولین بار مقدار فرنی کمی به کودک بدهید، به تدریج به غذای او اضافه کنید تا در صورت حساسیت کودک به غذا با مشکل جدی مواجه نشوید. روزی یک بار و به اندازه‌ی یک تا سه قاشق مرباخوری به کودک فرنی دهید و کم کم به میزان آن بیافزایید. در آخرین هفته هفت ماهگی می‌توانید زرده تخم مرغ، ماست و سوپ را کم کم به برنامه غذایی کودک اضافه کنید.

2. غذای کمکی برای کودک هشت ماهه | شروع غذای کمکی نوزاد

سوپ می‌تواند غذای مفیدی برای کودک در این ماه باشد. به سوپ کودک نمک نزنید و اجازه دهید مواد غذایی داخل آن به خوبی پخته شوند. می‌توانید از مواد مختلفی مانند هویج، سیب زمینی، و بلغور گندم برای تهیه سوپ کودک استفاده کنید. نکته مهم اینکه تا قبل از یک سالگی داخل غذای کودک خود از اسفناج استفاده نکنید.

3. غذای کمکی کودک نه ماهه

توصیه می‌شود حبوبات را در ماه نهم به غذای کودک اضافه کنید. اما لازم است قبل از ریختن حبوبات در غذا آن‌ها را خیس کرده و اجازه دهید چند ساعت در آب بمانند و بعد اجازه دهید کامل پخته شوند. حبوبات منبع خوبی برای تأمین املاح و پروتئین بدن کودک به شمار می‌روند. برای کمک به هضم غذا در کودک می‌توانید بعد از مصرف غذا به او آب میوه طبیعی بدهید.

4. غذای کمکی برای کودک ده ماهه

در ده ماهگی می‌توانید از میوه‌ها به عنوان میان وعده و غذای کمکی برای کودک خود استفاده کنید. توجه داشته‌باشید که میوه‌ها خوب شسته شده باشند. در اواخر ماه دهم برنج کته به همراه آب گوشت، آب مرغ و ماهی می‌تواند غذایی مقوی و خوش طعم برای کودک باشد.

5. غذای کمکی برای کودک یازده و دوازده ماهه | شروع غذای کمکی نوزاد

اشتهای کودک در انتهای یک سالگی افزایش پیدا می‌کند با توجه به اشتهای او مقدار غذایش را بیشتر کنید. اگر کودک همراه سایر اعضای خانواده غذا می‌خورد، توصیه می‌شود از دادن غذای افراد بزرگسال به علت دارا بودن از مواد افزودنی، مواد سرخ شده و نمک بپرهیزید.

 

غذای کمکی نوزاد چگونه باید باشد؟

خوردن غذای غلیظ در حدود هفت ماهگی برای نوزاد با دشواری همراه است و امکان دارد معده‌ی او را اذیت کند؛ بنابراین غذای کمکی باید در ابتدا رقیق باشد و به تدریج مادر می‌تواند در ماه‌های بعدی به غلظت آن اضافه کند. با این روش تدریجی نوزاد کم کم به غذا‌های غلیظ عادت می‌کند و می‌تواند در ده ماهگی غذاهای جامد را به راحتی بجود.

 

میزان غذای کمکی چقدر باید باشد؟

مقدار غذای کمکی که کودک باید روزانه دریافت کند، کاملا به شرایط او و تشخیص پزشک بستگی دارد. اما به طور کلی از شش ماهگی تا یک سالگی حدود سی تا پنجاه درصد نیاز تغذیه‌ای کودک باید از غذاهای کمکی و مابقی آن از شیر مادر تأمین شود. اغلب توصیه می‌شود کودک، روزانه غذای خود را در سه تا پنج وعده و هر بار چهار تا پنج قاشق چایخوری مصرف کند. همچنین با افزایش سن او مقدار غذایش نیز افزایش پیدا می‌کند. برای اشنایی با نیازهای اولیه و اساسی کودکان کلیک کنید.

 

شروع غذای کمکی جامد برای نوزاد

زمانی که کودک شروع به گرفتن اشیا و گذاشتن آن‌ها در دهان خود می‌کند و یا حرکات دهانی مانند جویدن از خود نشان می‌دهد، بهترین زمان شروع تغذیه کمکی به نوزاد است. بین هشت تا ده ماهگی می‌توانید غذاهای جامد در اندازه کوچک که جویدن آن‌ها برای کودک راحت‌تر است را به او بدهید. در این سن می‌توانید غذاهایی مانند پنیر، سیب زمینی آب پز، تخم مرغ و تکه‌های کوچک و نرم گوشت و ماهی به فرزند خود بدهید.

استفاده از سفیده تخم مرغ در غذای کودک تا قبل از یک سالگی توصیه نمی‌شود. بین ده ماهگی تا یک سالگی کودک کم کم یاد می‌گیرد خود قاشق را به دست بگیرد و به دلیل رشد دندان‌ها می‌تواند غذاهای کامل‌تری مصرف کند. غذاهایی مانند سبزیجات و ماکارونی در این سن می‌توانید مفید باشد. لازم است والدین از مراحل رشدی کودک خود مطلع باشند تا بهتر بتوانند برای تغذیه او تصمیم بگیرند.

 

نکاتی در مورد شروع غذای کمکی نوزاد

غذای کمکی بر اساس نوع غذا و زمان شروع گاه با خطراتی برای نوزاد به همراه است؛ بنابراین توصیه می‌شود پیش از هر چیز از نظرات و مشاوره‌ی پزشک متخصص بهره‌مند شوید تا بهترین برنامه غذایی را متناسب با شرایط کودکتان در نظر بگیرید.

شیر مادر چون تحت حفاظت سیستم ایمنی بدن مادر قرار دارد، از بدن نوزاد در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها محافظت می‌کند اما غذاهای کمکی ممکن است به راحتی آلوده شوند و از آنجایی که دستگاه گوارش نوزاد هنوز به مقدار کافی قدرت مقابله با عوامل بیماری زا را ندارد، احتمال بیمار شدن و ابتلای کودک به عفونت و اسهال بعد از شروع غذای کمکی بیشتر می‌شود.

در صورتی که سابقه حساسیت در کودک یا خانواده او وجود دارد، لازم است بین غذاهای جدید فاصله بیندازید. برای مثال اجازه دهید سه تا چهار روز از شروع فرنی دادن به کودک بگذرد و سپس پوره دادن به او را شروع کنید. برخی از غذاها مانند شیر گاو، انواع توت، بادام زمینی، عسل، کیوی و خربزه حساسیت بیشتری ایجاد می‌کنند بنابراین بهتر است تا قبل از یک سالگی از دادن آن‌ها به کودکان خودداری کنید. برای اشنایی با رژیم مناسب و تغذیه سالم کودکان کلیک کنید.

از مواد غذایی تازه برای تغذیه کودک خود استفاده کنید؛ غذایی که بیشتر از 24 ساعت از تولید آن گذشته باشد، احتمال ابتلا به مسمویت و بیماری‌های گوارشی را در کودک افزایش داده و ممکن است بسیار خطرناک باشد. برای اطمینان بیشتر از برنامه غذایی فرزند خود و آموزش رفتار صحیح با غذا نخوردن کودک می‌توانید از خدمات مشاوره کودک بهره‌مند شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شروع غذای کمکی نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

اولین غذای کمکی به نوزاد چه باید باشد؟

مادران می‌توانند از فرنی با آرد برنج به عنوان اولین غذای کمکی کودک خود استفاده کنند و کم کم به او پوره‌ی سیب زمینی هم بدهند.

آیا می‌توان از مولتی ویتامین‌ها به عنوان غذای کمکی استفاده کرد؟

مولتی ویتامین‌ها اغلب از ابتدای نوزادی به تجویز پزشک، به عنوان غذای مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرند. قطره مولتی ویتامین تنها چیزی است که تا قبل از 6 ماهگی می‌توان در کنار شیر مادر یا شیر خشک مصرف کرد. علاوه بر مولتی ویتامین ممکن است پزشک مصرف شربت آهن را نیز برای کودک شما توصیه کند.

منبع: شروع غذای کمکی نوزاد



:: برچسب‌ها: شروع غذای کمکی نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 293
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

دیر حرف زدن کودک زمانی به عنوان مشکل در نظر گرفته می‌شود که کودک در بازه زمانی که دیگر همسن‌هایش توانایی گفتاری پیدا می‌کنند، نتواند تا حد قابل قبول اصوات تولید کند و در ادای کلمات دچار مشکل باشد. یادگیری زبان به یکباره اتفاق نمی‌افتد و کودک از زمان نوزادی قادر به تولید اصوات نامفهومی است که والدین را مشتاق به برقراری ارتباط می‌کند. کودکان به طور طبیعی با شنیدن کلمات می‌توانند به مرور زمان آن‌ها را تقلید کرده و شروع به صحبت کنند. در صورتی که کودک دچار نقص جسمانی یا ذهنی باشد، روند طبیعی تاخیر افتاده و یا دچار مشکل می‌شود. با ارزیابی‌های اولیه می‌توان جلوی پیشروی اختلال را گرفت و یا آموزش‌های به هنگام را آغاز کرد. در ادامه نحوه تشخیص دیر حرف زدن کودک و راه‌های درمان آن را ارائه کرده‌ایم.

منبع: دیر حرف زدن کودک

آگاهی از روند طبیعی و تشخیص دیر حرف زدن کودک

کودک در رشد خود دوره صعودی را طی می‌کند و پیگیری والدین در رشد کودک نباید قطع یا کم شود. رشد کودک در همه زوایا باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد و این سیر باید روند مشخصی را طی کند در غیر این صورت شاید مشکلی وجود داشته باشد که نیاز به درمان و پیگیری دارد. سیر گفتاری کودک از لحاظ حرف زدن در سن‌های مختلف به شرح زیر است:

یک تا شش ماهگی کودک : در این سن کودک قادر به حرف زدن نیست و فقط صدای ذهنی خود را بازگو می کند مثل ناله‌های گریه یا صدای خنده.

شش تا دوازده ماهگی کودک : کودک در این زمان بازهم به قدرت کامل تکلم نرسیده ولی بازهم کلماتی آسان مثل مامان و بابا را می‌تواند بیان کند.

ده تا هجده ماهگی : در این سن کودک می‌تواند حداقل ۶۰ کلمه را عنوان کند و بیشتر از ۲۰۰ کلمه را به خاطر بسپارد.

هجده ماهگی به بعد : کودک کاملا باید به حرف زدن و ساختن جمله مسلط باشد.

البته گاهی کودکان بدون هیچ مشکلی دیرتر از روندی که گفته شد به حرف می‌آیند، ولی این مسئله باید بررسی شود که آیا مشکلی وجود دارد یا خیر؟ چرا که در صورت وجود مشکل و عدم درمان به موقع امکان دارد در سنین بالاتر امکان درمان وجود نداشته باشد و یا با مشکلات متعددی همراه باشد، استفاده از یک مشاور در زمینه کودکان کمک بهینه ای در تشخیص و درمان مشکلات گفتاری کودک دارد. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

حرف نزدن کودک تا چه سنی طبیعی است؟

در پاراگراف قبل به طور طبیعی سیر یادگیری زبان را به تفکیک سن بیان کردیم. کودک‌تان شاید در بازه یک تا سه سالگی توانایی گفتاری را پیدا نکند، پس حتما باید برای بررسی مساله به متخصص مراجعه کنید. اگر کودک سه ساله‌تان هنوز نتوانسته هیچ جمله ای را ادا کند، حتما برای ارزیابی به متخصص کودک مراجعه نمایید.

دیر حرف زدن کودک | مهم ترین نشانه های نقص در تکلم کودک

همانطور که در بالا گفته شد رشد کودک باید روند صعودی داشته باشد، بنابر این اگر طبق روند بالا رشد و تکامل به طور کامل انجام نشد باید حتما مشکلات را بررسی و با دلایل زیر تطبیق دهید و در صورت بروز مشکل به پزشک گفتار درمانی یا مشاور مراجعه کنید.

۱: اگر کودک شما به انواع صداها واکنش نشان نمی‌دهد یکی از دلایل دیر حرف زدن اوست که حتما باید به روانشناس مراجعه کنید.

۲: در ماه‌های اول تولد قادر به تشخیص صدا و یا بیان سخن خود نیست.

۳: تن صدایش متفاوت است (گوش خراش، با تن صدای زیاد)

۴: از زبان اشاره استفاده بسیاری می‌کند

نشانه‌های فوق کمک بسزایی به شما می‌کند تا تشخیص دهید که کودک‌تان نیاز به درمان دارد و برای درمان او اقدام کنید.

دلایل دیر حرف زدن کودک

اگر کودکی دیرتر از همسالان خود به حرف دربیاید ممکن است دارای موارد غیرطبیعی به شرح زیر باشد. برای آشنایی با سایر اختلال زبان کودکان کلیک کنید.

  • عیب دار بودن سیستم تکلم کودک و اشکال در سقف دهان
  • این مشکل به دلیل مخاط مغزی یا سیستم عصبی نیست، بلکه مشکل از سیستم دهانی یا تکلمی است؛ یعنی کودک قدرت تکان دادن سیستم دهانی را ندارد و دچار مشکل است و نمی تواند هر کلمه را به درستی بیان کند.
  • مشکل شنیداری یا شنوایی یکی دیگر از مشکلاتی است که باید به آن توجه شود. در صورت واکنش نشان ندادن کودک‌تان به انواع صداها حتما به پزشک مراجعه کنید .این را در نظر داشته باشید که انواع عفونت‌های گوشی می‌تواند مانع شنیدن کودک نیز بشوند.
  • استرس در کودکان می‌تواند کودک را کاملا لال یا بی شنوا یا کم شنوا بکند از جمله اختلالات اضطرابی در کودکان عبارتند از؛ اختلال اضطراب اجتماعی کودک، اضطراب جدایی در کودکان و اضطراب فراگیر کودکان می‌باشد که باید توسط خانواده و والدین کنترل و پایان داده بشوند، مراجعه به مشاور در این شرایط بسیار ضروری است زیرا عدم پیگیری می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اختلالات عصبی رشدی

عوامل پیشگیری از دیر حرف زدن کودکان

برای پیشگیری از مشکل تکلم در کودک خود راهکارهای زیر بسیار مفید است.

1- کتاب خواندن با لحن خود

کتاب خواندن می‌تواند نیم کره راست مغز را فعال کند، پس می‌توانید از نوزادی برای کودک‌تان کتاب بخوانید. کتاب خواندن ادبیات کودکان را فعال می‌کند. سعی کنید از کتاب‌های عکس دار زیاد استفاده کنید در حین خواندن کتاب کودک را وادار به تشخیص شخصیت‌ها کنید و از او بخواهد با نشان دادن تصویر با شما سخن بگوید.

2- اشعار کودکانه

یکی دیگر از کارهایی که باعث بهبود دیر حرف زدن کودکان می‌شود، گوش دادن به اشعار کودکان و ترانه‌های کودکانه می باشد .سعی کنید با پخش اهنگ و تکان دادن هماهنگ دست و پا کاری کنید که کودک شاد بشود و او هم باید این حرکات را همراه با شما ادامه دهد . این راه برای درمان دیر حرف زدن کودک بسیار مناسب است.

3- بازی کردن

بازی کردن با کودک باعث می شود کودک شادی و خنده را تجربه کند، ولی به شرطی که اضطراب برای کودک ایجاد نشود؛ مثلا سعی کنید از بازی‌های فکری بیشتر استفاده کنید بازی‌های فکری باعث حل اختلال مغزی و بهبود دیر حرف زدن کودک می‌شود.

4- با کودک خود زیاد حرف بزنید

یکی دیگر از بهترین راه‌های پیشگیری از دیر حرف زدن کودک، حرف زدن با فرزندتان است یعنی سعی کنید او را به حرف زدن وادار کنید و در هر موقعیتی با او صحبت کنید. مثلا هنگام دیدن برنامه کودک نظر او را بپرسید یا در هنگام پیاده روی با او شعر تمرین کنید و یا از او بخواهید در محیط‌هایی که با دوستانش داشته خاطرات خود را بازگو کند.

راه درمان دیر حرف زدن کودک

درصورتی که احساس کردید کودک شما با مشکل دیر حرف زدن مواجه است حتما نسبت به درمان اقدام کنید؛ چرا که عدم پیگیری در سنین پایین می‌تواند در سنین بالاتر مشکل را حادتر نماید و گاهی درمان را غیرممکن نماید. در ادامه روش‌های درمانی را برای شما بیان می کنیم.

مشاور و روانشناس | دیر حرف زدن کودک

در ابتدای کار سعی کنید او را به پیش روانشناس ببرید زیرا روانشناس کودکان باید تشخیص بدهد که اضطراب بر کودک غلبه نکرده و کودک از این لحاظ سالم است و بعد در صورت نیاز به والدین نسخه گفتار درمانی می‌دهد که باید با رعایت جلسات تا انتها آن را انجام دهید.

گفتار درمانگر

گفتار درمانگر فردی است که کودک را تست می‌کند و راه‌های گفتار درمانی را طی می‌کند که پدر یا مادر باید به کمک فرزند در هر جلسه آن شرکت کنند و تمرین‌هایی که گفتار درمانگر می‌گوید باید مو به مو اجرا شود تا به نتیجه دلخواه برسند. برای دریافت گفتار درمانی کلیک کنید.

نقش خانواده | دیر حرف زدن کودک

خانواده مهم‌ترین نقش را در بهبود فرزند ایفا می‌کنند؛ یعنی کودک باید حتما به بهبودی برسد و خانواده تکمیل کننده آن هستند و با روش‌های مختلف می‌توانند کودک را آزمایش و به حرف زدن در بیاورید پس سعی کنید خانواده‌ای شاد و مفرح فراهم کنید و در تمامی لحظات کودک‌تان را به هیچ وجه تنها نگذارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

علائم های اصلی دیر حرف زدن در کودک چیست ؟

در ابتدای به دنیا آمدن نوزاد، شما باید او را از نحوه صدایش مورد بررسی قرار دهید و در این بررسی موارد زیر را مورد توجه قرار دهید.
هیچ صدایی از خود تولید نکند
صداهای گوش خراش تولید کند
در هنگام صداهای مکرر عکس العملی نشان ندهد
هنگام مشاهده چنین علائمی حتما به پزشک مراجعه کنید.

هنگامی که علائم دیر حرف زدن کودکم شدم به چه پزشکی مراجعه کنم؟

باید در ابتدا به روانشناس یا پزشک اطفال مراجعه کنید و در صورت تشخیص متخصص به گفتار درمانگر مراجعه کنید و گفتار درمانگر نسخه‌ها و دستوراتی جهت تمرین به شما ارائه می‌دهد.

منبع: دیر حرف زدن کودک



:: برچسب‌ها: دیر حرف زدن کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 340
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

آموزش زبان انگلیسی به کودکان ممکن است موضوعی چالش برانگیز برای پدر و مادر باشد. معمولا سوالی که والدین پیرامون آموزش زبان انگلیسی به کودکان دارند، این است که کودک از چه سنی باید شروع به یادگیری زبان انگلیسی کند. یادگیری زبان انگلیسی از سنین کودکی دارای اهمیت زیادی است و شما می‌توانید حتی اگر از سطح زبان بالایی برخوردار نیستید، در خانه به کودک‌تان زبان انگلیسی را آموزش دهید، فقط کافی است حوصله و اشتیاق لازم را داشته باشید. ممکن است یاد دادن زبان انگلیسی به کودکان کمی سخت و زمانبر باشد، اما کودکان بهتر از بزرگسالان زبان دوم را یاد می‌گیرند. برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان راهکارهای بسیاری وجود دارد که در ادامه به رایج‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

منبع: آموزش زبان انگلیسی به کودکان

اهمیت آموزش زبان انگلیسی به کودکان

همانطور که اشاره کردیم کودکان در سنین پایین بهتر از بزرگسالان، زبان انگلیسی را یاد می‌گیرند. کودکانی که در سنین کمتر از 12 سالگی هستند، می‌توانند ضمن یادگیری سریع‌تر زبان انگلیسی، لهجه را نیز بهتر بیاموزند.

به طور کلی آموزش زبان انگلیسی به کودکان در سنین کمتر از 12 سالگی مزیت‌های بسیاری را به همراه دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آموزش زبان انگلیسی به کودکان و دو زبانه بزرگ شدن، باعث می‌شود کودکان باهوش‌تر شوند.
  • یادگیری زبان انگلیسی در سنین پایین، باعث افزایش تمرکز کودکان می‌شود.
  • زبان انگلیسی، زبان بین المللی و زبان اصلی 53 کشور در دنیا است و یادگیری آن همچون یادگیری علوم کامپیوتر و … نیاز است. بنابراین کودکان با یادگیری زبان انگلیسی در آینده، می‌توانند با جوامع بین المللی ارتباط برقرار کنند.
  • انگلیسی آسان‌ترین زبان دنیا می‌باشد و کودکان با یادگیری آن می‌توانند در وب سایت های مختلف اینترنتی به مطالعه و تحقیق بپردازند.
  • زبان بسیاری از مدارس و دانشگاه‌ها در خارج از کشور، انگلیسی است و کسانی که به دنبال تحصیل در خارج از کشور هستند، می‌توانند از کودکی زبان انگلیسی را یاد بگیرند تا از نظر زبان در خارج از کشور مشکلی نداشته باشند.

روش‌های آموزش زبان انگلیسی به کودک در منزل

برای آموزش زبان انگلیسی به کودک خود می‌توانید به موارد زیر توجه داشته باشید. برای آشنایی با سایر روش های آموزش به کودکان کلیک کنید.

  • تکرار: سعی کنید کلماتی که به کودک‌تان آموزش می‌دهید را با یکدیگر تکرار کنید.
  • زبان بدن : برای اینکه کلمات در ذهن کودک بماند از زبان بدن کمک بگیرید.
  • توصیف حرکات: زمان‌هایی که در خانه هستید، از کودک‌تان بخواهید که به شما بگوید هر حرکت به انگلیسی چه می‌شود.
  • عکس : عکس‌ها در یادگیری زبان انگلیسی توسط کودکان بسیار اهمیت دارند.
  • کارتون و فیلم : کارتون‌ها و فیلم‌ها را به زبان اصلی و انگلیسی برای کودک خود پخش کنید.
  • نرم افزار انگلیسی : برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان، نرم افزارهای بسیاری طراحی و تولید شده‌اند که می‌توانید از آن‌ها برای آموزش زبان به فرزند خود استفاده کنید.
  • موزیک با کلام: موزیک‌هایی که به زبان انگلیسی هستند و شعرهای کودکانه می‌باشند را برای کودک خود پخش کنید.
  • ارتباط با معلم: اگر کودک‌تان به کلاس زبان می‌رود، سعی کنید از طریق معلم از نقاط ضعف و نقاط قوت کودک خود مطلع شوید و بر روی آن‌ها کار کنید.

روش هایی که باعث می شود کودک به آموزش زبان انگلیسی علاقه مند شود

یادگیری زبان انگلیسی در کودکان تا حد زیادی به میزان علاقه آن‌ها بستگی دارد. شما نمی‌توانید کودکتان را مجبور به یادگیری موضوعی کنید که به آن علاقه‌ای ندارد. اگر کودک علاقه‌ای به یادگیری زبان انگلیسی نداشته باشد، برای علاقه‌مند کردن او به زبان، از راهکارهای زیر استفاده کنید.

  • متناسب با علاقه مندی‌های کودک خود، موضوعات را انتخاب کنید و سعی کنید کلماتی را به او آموزش دهید که دوست دارد، یاد بگیرد.
  • معمولا اغلب کودکان به کتاب خواندن و یا شنیدن قصه و داستان علاقه دارند. می‌توانید برای او کتاب‌هایی با زبان انگلیسی تهیه کنید و همراه او کتاب بخوانید.
  • برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان از بازی استفاده کنید تا این کار برای آن‌ها خسته کننده نباشد.
  • در آموزش زبان انگلیسی به کودکان زیاده روی نکنید. می‌توانید برای شروع هر روز یک کلمه را آموزش دهید و به مرور زیاد کنید.

آموزش زبان انگلیسی به کودکان

به طور کلی آموزش زبان انگلیسی در سنین مختلف می‌تواند چالش‌هایی را به همراه داشته باشد. اگر تمایل دارید کودکان به طور منظم در یادگیری زبان انگلیسی پیش برود و در این زمینه پیشرفت کند، به راهکارهایی که در ادامه ارائه کرده‌ایم، توجه داشته باشید.

استفاده از یک روال مشخص

سعی کنید مطابق یک برنامه منظم و مشخص پیش بروید. برای اینکار باید زمان‌هایی را برای آموزش زبان انگلیسی به کودک خود اختصاص دهید.

در زمان‌هایی که برای آموزش زبان انگلیسی به کودک خود در نظر گرفته اید، زیاده روی نکنید. می توانید روزانه 15 دقیقه را به این کار اختصاص دهید و متناسب با سن کودک و افزایش تمرکز او، به تدریج این بازه زمانی را افزایش دهید.

با کودک بازی کنید

کودکان زمانی که در حال تفریح و بازی هستند، بهتر یاد می‌گیرند. می‌توانید برای آموزش زبان انگلیسی به کودک خود از بازی‌های مختلفی استفاده کنید. استفاده از فلش کارت‌ها، پانتومیم، بازی‌های فکری، بازی با کلمات، بازی‌های آنلاین و .. مناسب هستند.

از هر موقعیتی برای آموزش استفاده کنید

اگر خودتان در خانه می‌خواهید به کودکتان زبان انگلیسی را بیاموزید، از هر موقعیتی برای آموزش استفاده کنید. به عنوان مثال زمانی که از فرزندتان می‌خواهید کاری را انجام دهد، می‌توانید به زبان انگلیسی که به او آموزش داده‌اید، با او صحبت کنید. این گونه کودک طبیعی‌تر زبان انگلیسی را می‌آموزد.

از کتاب داستان ها استفاده کنید

از آنجایی که کتاب‌های داستان پر از تصاویر و رنگ هستند، اغلب کودکان را به خود جذب می‌کنند. می‌توانید زمانی که او در حال نگاه کردن به عکس‌های کتاب داستان مورد علاقه‌اش هست، در مورد چیزهای مختلف که در کتاب موجود است، از او به زبان انگلیسی سوال کنید.

گوش دادن به ترانه‌های انگلیسی

ترانه‌های کودکانه انگلیسی، در یادگیری زبان انگلیسی در کودکان بسیار نقش موثری دارند. سعی کنید ترانه‌های انگلیسی را برای کودک خود از اینترنت دانلود کنید و همراه او این ترانه‌ها را یاد بگیرید و بخوانید.

آموزش دستور زبان به کودکان

در کودکانی که در سنین پایین قرار دارند، یادگیری زبان انگلیسی فقط با شنیدن کافی است و آن‌ها به واسطه شنیدن استفاده از ساختار دستور زبانی مختلف در موقعیت‌ها را یاد می‌گیرند.

در کودکانی که در سنین بالاتری قرار دارند، بهتر است دستور زبان انگلیسی نیز آموزش داده شود. برای آموزش دستور زبان انگلیسی به کوکان نیز می‌توانید از شیوه‌های متفاوتی که برای آن ها جذاب باشد، استفاده کنید.

ابتدا باید چه کلمات و عباراتی را به کودکان آموزش دهیم؟

اگر قصد دارید آموزش زبان انگلیسی به کودکتان را آغاز کنید، سعی کنید ابتدا برخی کلمات و عباراتی که پرکاربرد هستند را به او آموزش دهید و سپس به سراغ کلمات پیچیده‌تر بروید.

به عنوان مثال برای شروع متناسب با علاقه مندی‌های کودک خود، آموزش برخی موضوعات به شرح زیر را آغاز کنید.

  • اعداد
  • رنگ‌ ها
  • صفات (مثلا بزرگ، کوچک، بلند، شاد، ناراحت، خسته)
  • بدن
  • اسباب‌ بازی‌ ها
  • لباس‌ ها
  • حیوانات (مثلا حیوانات خانگی، حیوانات اهلی، حیوانات وحشی)
  • غذا

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: آموزش زبان انگلیسی به کودکان



:: برچسب‌ها: آموزش زبان انگلیسی به کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 310
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

بهترین مراکز مشاوره و روانشناس کودک سنندج کدامند؟ در این مراکز چه خدماتی در اختیار والدین و فرزندان قرار می‌گیرد؟ مشاوره کودک یکی از انواع خدمات تخصصی روانشناسی است که به موضوعات گسترده‌ای می‌پردازد. از جمله این موضوعات می‌توان کمک به والدین برای حل مشکلات رفتاری کودک، تشخیص اختلالات روانشناختی دوره کودکی و انجام آزمون‌های مختلف برای بررسی عملکرد هوش را نام برد. در این مقاله به معرفی بهترین مراکز مشاوره کودک سنندج پرداخته‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی کودک کلیک کنید.

منبع: مشاوره کودک سنندج

مشاوره کودک سنندج

دریافت خدمات مشاوره کودک در سنندج توسط مراکز و متخصصان مختلفی ارائه می‌شود. اما والدین باید نسبت به انتخاب درمانگر و مشاور برای فرزندشان دقت کافی به خرج دهند. چرا که در صورت نابلد بودن و بی تجربگی درمانگر آسیب ها به مراتب جدی تر خواهد بود. بنابراین مراجعه به بهترین مراکز مشاوره کودک در سنندج ضرورت بیشتری پیدا می کند.

روانشناس کودک سنندج

مشاوره کودک از جمله خدمات تخصصی است که توسط روانشناسان ارائه می‌گردد. در این نوع از مشاوره درمانگران موضوعات گسترده‌ای را بررسی می‌کنند. از جمله مهم‌ترین موضوعاتی که در جلسات مشاوره کودک سنندج مورد توجه قرار می‌گیرند، می‌توان به ترس‌ها و اضطراب‌های دوران کودکی نظیر اضطراب جدایی، ترس از تاریکی، حیوانات و سایر موقعیت‌های خاص اشاره کرد. در نظر داشته باشید که مشاوره کودک تنها به زمانی که فرزندتان دچار مشکل روانشناختی شده اختصاص ندارد بلکه شما برای مواردی نظیر بهبود ارتباط والد فرزندی، یادگیری سبک تربیتی موثر، استعدادیابی در کودک و ارزیابی هوش او نیز می‌توانید از این خدمات کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

ویژگی های بهترین مراکز مشاوره کودک سنندج

برای اینکه بفهمید یک مرکز مشاوره از کیفیت مناسبی برخوردار است یا خیر باید چندین ملاک را در نظر بگیرید. از جمله مهم‌ترین ملاک‌های یک مرکز مشاوره خوب برای کودکان و نوجوانان باید به موارد زیر اشاره کرد:

1- برخورداری از متخصص حرفه‌ای در زمینه مشاوره کودک

یک مرکز مشاوره خوب از افراد با تجربه و متخصص در حوزه کودک برای برگزاری جلسات مشاوره کمک می‌گیرد. لازم به ذکر است متخصصین برای ارائه خدمات در این حوزه باید در یکی از گرایش‌های روانشناسی بالینی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و یا روانشناسی کودکان استثنایی از حداقل مدرک کارشناسی ارشد برخوردار باشند. همچنین بررسی سوابق تجربی، آموزشی و پژوهشی درمانگران می‌تواند بینش خوبی در مورد میزان صلاحیت و تخصص آن‌ها در اختیار شما قرار دهد.

2-روانشناس خوب کودک دارای مجوز رسمی از نهادهای معتبر

نبود مجوز رسمی این امکان را فراهم می‌کند که افراد غیر متخصص به ارائه خدماتی بپردازند که مهارت چندانی در آن ندارند. در حالی که مراکز دارای مجوز رسمی تحت نظارت نهادهای معتبر هستند و فعالیت‌های آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. از همین رو مرکز مشاوره‌ای که برای بهبود وضعیت فرزندتان به آن مراجعه می‌کنید باید حتما از سازمان بهزیستی یا سازمان نظام روانشناسی کشور پروانه فعالیت داشته باشد.

3- داشتن تجهیزات کافی

برگزاری جلسات مشاوره با کودک فضای متفاوتی را می‌طلبد. اتاق درمان باید محیط جذابی برای کودک بوده و از تجهیزات کافی برای بازی درمانی برخوردار باشد. همچنین وجود تست‌ها و آزمون‌های مختلف استعدادیابی و تعیین سطح هوش از جمله مواردی است که وجود آن برای یک مرکز مشاوره کودک ضروری است.

آدرس مراکز دارای روانشناس کودک در سنندج

از جمله مراکزی که به صورت تخصصی در سنندج (به صورت آنلاین) به ارائه خدمات روانشناسی کودک می‌پردازد به شرح زیر است.

مرکز مشاوره نی نی مایند تهران ، خیابان شریعتی روبروی مترو 02191002360
مرکز مشاوره نینی مایند تهران، خیابان فاطمی، روبروی وزارت کشور خیابان یکم طباطبایی، پ8 02191002360

انواع جلسات مشاوره با کودک

جلسات مشاوره و روانشناس کودک سنندج انعطاف پذیری بالایی دارند. این جلسات می‌توانند به صورت انفرادی با کودک، انفرادی با والدین و یا با حضور والد و کودک به طور همزمان برگزار شوند. در جلسات انفرادی با کودکان کم سن و سال، درمانگران برای تشخیص بهتر مشکلات اغلب از روش‌های مختلف بازی درمانی کمک می‌گیرند. چراکه بچه‌ها در جریان بازی راحت‌تر هیجانات خود را ابراز می‌کنند. بازی‌هایی نظیر نمایش و قرار گرفتن در نقش‌های مختلف به درمانگر کمک می‌کند تا دنیای ذهنی کودک در مورد محیط اطرافش را بهتر بشناسد.

در مقابل در جلساتی که با حضور والدین و کودک برگزار می‌شود، روانشناس به طور مستقیم تعاملات میان اعضای خانواده را مورد بررسی قرار می‌دهد و الگوهای رفتاری نامناسب را شناسایی می‌کند. سپس در مورد این الگوها به والدین بازخورد داده و تمرین‌هایی جهت جایگزینی رفتار صحیح با الگوهای تعاملی قبلی به آن‌ها ارائه می‌نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

چه زمانی باید از خدمات روانشناس کودک سنندج کمک بگیریم؟

همانطور که پیش‌تر اشاره شد جلسات مشاوره با کودک می‌تواند بر موضوعات مختلفی تمرکز یابد. هنگام مواجهه با هریک از موارد زیر بهتر است از یک روانشناس متخصص در حوزه کودک یا نوجوان کمک بگیرید.

– درگیری کودک با مشکلات اضطرابی نظیر ترس از غریبه‌ها، اضطراب جدایی، ترس از تاریکی و…

– دچار بودن فرزند به اختلالات رفتاری و مشکلاتی نظیر اختلال بیش فعالی- نقص توجه

– مواجه شدن کودک با آسیب‌ها و سوءاستفاده‌های جسمی و جنسی

– تمایل به کشف استعدادهای کودک در زمینه‌های مختلف

– ناتوانی فرزند در برقراری ارتباط با همسالان

– وجود مشکلات تحصیلی و یادگیری

– وجود تاخیرهایی در مسیر رشد (برای کسب اطلاعات در زمینه کودکان استثنایی کلیک کنید.)

زمینه های کاری روانشناس کودک

والدین می‌توانند با مراجعه به مشاور و روانشناس کودک در مورد مشکلات متعدد کودک‌شان از آنان راهنمایی بگیرند. برخی از زمینه‌ها و مشکلاتی که مشاور و روانشناس خوب کودک می‌تواند به شما کمک کند به شرح زیر می باشد. برای خواندن مقاله تربیت کودک کلیک کنید.

_بیماری‌های ژنتیکی
_اختلالات عصبی-رشدی
_استرس در کودکان
_وسواس در کودکان
_افسردگی در کودکان
_اختلالات خوردن
_اختلالات رفتاری
_اختلالات یادگیری
_اختلالات دفعی
_آموزش تربیت کودک
_آموزش جنسی کودکان
_کشف استعداد کودک از خدمات مرکز مشاوره و روانشناس کودک سنندج
_نشانه‌های سلامت نوزاد
_نوزاد تازه متولد شده
_بیماری‌های کودکان
_نیازهای اولیه کودکان
_مشکلات دوران مدرسه
_رفتار با کودک
_آموزش به کودک
_نقش مادر و نقش پدر در تربیت فرزندان
و…

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد، کودک و نوجوان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک و حضوری در سنندج با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: مشاوره کودک سنندج



:: برچسب‌ها: مشاوره کودک سنندج ,
:: بازدید از این مطلب : 339
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نینی مایند

پرحرفی کودکان در برخی موارد به حدی زیاد می‌شود که پدر و مادر را کلافه و نگران می‎کند. در بسیاری از موارد پرحرفی کودکان با علت‌های مختلفی همچون جلب توجه والدین، حسادت، کنجکاوی و … انجام می‌شود که بایستی بررسی و برطرف گردد. گاهی پرحرفی و سوالات کودکان به حدی زیاد می‌شود که از وقت و حوصله پدر و مادر خارج است و باعث آشفتگی آن‌ها می‌گردد. والدین می‌توانند با مراجعه به روانشناس علت پرحرفی کودک خود را متوجه شوند، چراکه همیشه پرحرفی کودکان غیرطبیعی نیست و اتفاقا می‌تواند به شکوفایی استعدادهای کودک نیز کمک کند. در ادامه اطلاعات کاملی از پرحرفی کودک و درمان آن ارائه کرده‌ایم. اگر فرزند پرحرفی دارید، حتما برای استعدادیابی کودک خود اقدام کنید.

منبع: پرحرفی کودکان

علت پرحرفی کودکان

حرف زدن کودک در کل امری مثبتی است که می‌تواند در جهت تقویت مهارت‌های رفتاری، گفتاری و شنیداری او موثر باشد.

پر حرفی در کودکان به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد؛ مثلا کودکان باهوش معمولا پرحرف هستند و سعی دارند با حرف زدن زیاد پاسخ سوالات مختلفی را که در ذهن دارند، به دست آورند. در ادامه به مهم‌ترین دلایل پر حرفی کودکان اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی بیشتر با نحوه مقابله با سختی های بچه داری کلیک کنید.

حس کنجکاوی

حس کنجکاوی و تمایل برای به دست آوردن اطلاعات در مورد چیزهای مختلف، یکی از دلایل پرحرفی در کودکان می‌باشد.

پرحرفی کودکان برای جلب توجه 

گاهی بی توجهی والدین به کودک، دلیل پرحرفی او است. کودکان به توجه و حمایت‌های والدین خود نیاز دارند و اگر متوجه شوند که توجه پدر و مادرشان، نسبت به آن‌ها کم شده، سعی می‌کنند با پرحرفی توجه آن‌ها را جلب کنند.

از مثال‌های بارز این نوع پرحرفی این است که اگر مادر زمان طولانی را در یک جمع صحبت کند، کودک سعی می‌کند با پرسش های مختلف، نظر مادرش را به خود جلب کند.

حرف زدن با خود 

فکر کردن کودکان در سنین پایین، بلند بلند است. در واقع آن‌ها به طور طبیعی برای طی کردن بخشی از فرآیند رشد خود، سعی می‌کنند هر چه را که از ذهنشان می‌گذرد را به زبان بیاورند.

گاهی والدین این موضوع را پرحرفی کودک تلقی می‌کنند، در حالی که این کار بخشی از فرآیند رشد روانی کودک بوده و به او توانایی حل مسائل را می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با مرحله حرف زدن کودک با خودش کلیک کنید.

پرحرفی کودکان به خاطر حسادت

اغلب کودکان با به دنیا آمدن فرزند جدید در خانواده، حسادت می‌کنند. از جمله واکنش‌های کودک در چنین مواقعی پرحرفی برای جلب توجه پدر و مادر است.

معمولا فرزندان اول خانواده با آمدن عضو جدید حسادت بیشتری دارند و پرحرفی ناشی از حسادت برای جلب توجه در کودکانی که فرزند اول هستند، بیشتر دیده می‌شود.

ترس 

از دیگر عوامل پرحرفی در کودکان، می‌توان به ترس اشاره کرد. کودکانی که از تاریکی و یا تنها خوابیدن در اتاق خوابشان می‌ترسند، سعی می‌کنند برای دور شدن و قرار نگرفتن در آن موقعیت پرحرفی کنند.

بیش فعالی 

در برخی موارد نیز پرحرفی کودکان عاملی طبیعی نیست و نشان دهنده بیماری‌های روحی و روانی در اوست.

کودکانی که مبتلا به بیش فعالی هستند، به دلیل احساس اضطراب و هیجان شروع به پرحرفی می‌کنند. معمولا این دسته از کودکان بیش از حد صحبت می‌کنند و یا حرف پدر و مادر خود را قطع می کنند و تمایل دارند فقط خودشان حرف بزنند.

در واقع هدف این دسته از کودکان از پرحرفی، تخلیه انرژی درونی‌شان است. این نوع از پرحرفی کودکان که ناشی از بیش فعالی است با درمان بیش فعالی بهبود پیدا می‌کند. 

الگو گرفتن از والدین 

برخی از والدین یا به دلیل شخصیتی که دارند و با به واسطه کار و شغل خود، زیاد صحبت می‌کنند. این موضوع می‌تواند از دلایل پرحرفی کودکان باشد؛ چراکه کودکان در بیشتر موارد از پدر و مادر خود الگوبرداری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: خستگی از بچه داری

ویژگی‌های مثبت پرحرفی کودک

پرحرفی کودکان همواره بد نیست و ضمن این که باعث پرورش توانایی حرف زدن کودکان در سنین پایین می‌شود، مهارت‌های رفتاری، گفتاری و شنیداری آن‌ها را نیز تقویت می‌کند.

طبق تحقیقاتی که بر روی کودکان پرحرف انجام شده است، این دسته از کودکان نسبت به همسالان خود در مدرسه عملکرد بهتری دارند و به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا می‌کنند. از مهم‌ترین خصوصیات کودکان پرحرف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این دسته از کودکان توانایی بالایی در درک سریع و راحت مفاهیم دارند و از مهارت‌های کلامی بهتری برخوردار می‌باشند.
  • از آنجایی که یکی از دلایل پرحرفی کودکان کنجکاوی است، پس سعی می‌کنند در زندگی پاسخ تمامی سوالات خود را بدست آورند.
  • از دیگر خصوصیات کودکان پرحرف این است که همیشه پرانرژی هستند و حرفی برای گفتن دارند.
  • کودکانی که زیاد صحبت می‌کنند، در زندگی خود می‌آموزند که چگونه عواطف و احساسات خود را بیان کنند. 
  • معمولا کودکان پرحرف اعتماد به نفس بالایی دارند که این موضوع می‌تواند در زندگی آن‌ها در بزرگسالی نیز نقش داشته باشد.

بهترین برخورد با پرحرفی کودکان

برخی پدر و مادرها از پرحرفی کودک خود کلافه می‌شوند و حتی گاهی واکنشی نامناسب با کودک خود دارند. بهتر است والدین به کمک روش‌های مختلف سعی کنند با کودک خود به نحوی رفتار کنند که موجب سرکوب شدن احساسات او و همینطور ناراحتی او نگردد. در ادامه سعی کرده‌ایم راهکارهایی برای رفتار با کودک پرحرف ارائه کنیم.

برنامه ریزی داشته باشید

سعی کنید به عنوان والدین زمانی را به کودک خود اختصاص داده و به حرف‌های او گوش دهید. در زمان‌هایی که کودک‌تان با شما صحبت می‌کند، به کاری مشغول نباشید و ذهن‌تان را فقط بر روی حرف‌های کودکتان متمرکز کنید.

وقتی که فرزندتان در حال حرف زدن با شما است، سعی کنید با او ارتباط چشمی برقرار کنید. این حس را در او القا کنید که حرف‌هایش را متوجه می‌شوید. 

اگر سعی کنید روزانه به طور منظم زمانی را برای گوش کردن به حرف های کودکتان اختصاص دهید، او نیز احساس کند شما حرف‌هایش را درک می‌کنید، به مرور پرحرفی او کمتر خواهد شد.

مهار پرحرفی کودکان با سرگرم کردن او

سعی کنید با در نظر گرفتن برنامه‌های مختلف برای اوقات فراغت فرزندتان، او را به کاری مفید مشغول کنید.

می‌توانید برای اینکه از میزان پرحرفی او کمتر شود، او را در کلاس‌های ورزشی و یا شطرنج ثبت نام کنید. بازی شطرنج او را به تمرکز و فکر کردن وا می‌دارد.

بازی سکوت انجام دهید | پرحرفی کودکان

آنچه که کودکان پرحرف از آن غافل هستند، اهمیت سکوت کردن است. می توانید برای این که اهمیت سکوت کردن را به کودک خود آموزش دهید، با او بازی سکوت انجام دهید.

بازی سکوت به این صورت است که سعی کنید هر دو حرفی نزنید و کسی که به عنوان نفر اول سکوت را بشکند، بازنده است. یا می‌توانید به این صورت بازی کنید که هر کس باید شعری بخواند و تا وقتی که تمام نشده است، طرف مقابل نباید صحبت کند.

آموزش کودک

اگر پرحرفی کودکتان در بسیاری از موارد بی‌دلیل و بی مورد است، سعی کنید او را از مشکلات پرحرفی آگاه کنید.

به کودک خود آموزش دهید که پرحرفی می‌تواند باعث ناراحتی اطرافیان از او شود. او باید مراقب حرف‌هایش باشد و گاهی سکوت اختیار کند. کودک شما باید به موقع و سنجیده صحبت کردن را یاد داشته باشد.

صحبت با مشاور | پرحرفی کودکان

اگر فکر می‌کنید که اطلاعات کافی برای برخورد با کودک پرحرف خود را ندارید، حتما با یک مشاور صحبت کنید. 

مشاور آگاه و با تجربه می‌تواند به شما راهکارهای مفیدی ارائه دهد که به کمک آن‌ها بتوانید پرحرفی کودک‌تان را درمان کنید.

مشکل بسیاری از والدین این است که به دلیل مشغله‌های زندگی و یا عدم اطلاع از خدمات متخصصان، از مشاور کمک و راهنمایی دریافت نمی‌کنند و همین مورد در بسیاری از موارد باعث ضربه به تربیت کودک می‌شود. پیشنهاد می‌شود مقاله آموزش پدر و مادر را بخوانید.

پرحرفی درباره موضوعات تکراری در کودکان

پرحرفی کودکان زمانی به یک موضوع آزاردهنده برای والدین تبدیل می‌شود که آن‌ها مدام حرف‌های خود را تکرار می‌کنند.

تکرار حرف‌ها توسط کودکان به این دلیل است که سیستم عصبی آن ها هنوز به طور کامل رشد نکرده و تکرار کلمات و حرف‌ها برایشان امری لذت بخش است.

دلیل این که کودکان از حرف‌های تکراری لذت می‌برند، این است که ذهن آن‌ها توانایی پیش بینی نتیجه را دارد. مثلا به خواندن قصه‌های تکراری علاقه دارند چراکه می‌توانند محتوای آن را پیش بینی کنند.

نقش والدین این است که با درک این احساس در کودکان سعی کنند صبور باشند و سریع عصبانی نشوند. والدین می‌توانند برای یادگیری نحوه برخورد با کودک پرحرف از مشاوره کودک استفاده کنند.

سخن آخر

والدین باید در ارتباط با کودک پرحرف به برخی نکات به شرح موارد زیر توجه داشته باشند.

  • والدین باید زمانی که کودک صحبت می‌کند، او را به طریقی تشویق کنند. این کار ضمن اینکه اعتماد به نفس کودک را افزایش می‌دهد، باعث تقویت و پرورش استعدادهای شناختی و ارتباطی او نیز می‌گردد.
  • سعی کنید زمینه‌ای را برای اقدامات و فعالیت‌های فکری کودک‌تان فراهم کنید. فعالیت‌هایی همچون شطرنج، سرگرمی‏‌هایی مانند مدارهای الکترونیکی ساده و بازی‏‌های فکری می‌تواند باعث افزایش تمرکز و کاهش پرحرفی کودک شود.
  • برای مقابله با پرحرفی کودک خود از توبیخ، تنبیه بدنی، سرزنش و یا … استفاده نکنید.
  • به فرزند خود عناوین پرحرف، وراج و … را نسبت ندهید و یا همیشه از او نخواهید که سکوت کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه پرحرفی کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک و نوجوان نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: پرحرفی کودکان



:: برچسب‌ها: پرحرفی کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 316
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 شهريور 1401 | نظرات ()